Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 5289
Ok, har jeg forstått det riktig. Alle dere er imot merverdiavgiften? Mva utgjør ca 20% av statsbudsjettet, hva skal vi kutte i for å fjerne den?
Jeg synes at mva er den beste måten vi kan skatte på jeg. Istedenfor at du skal ha ujevnt skattetrekk så blir man heller skattet etter forbruk. Senk skatt på inntekt og kjør mva opp
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er vel en liiiten forskjell på hva som skjer nede i Frankrige enn hva som skjer her til lands vel?

Den gang det blir opprør og voldsdemonstrasjoner pga en E-moms, da rømmer jeg landet.
Vis hele sitatet...
det er ikkje bare dette eg meiner, men alle avgiftene som er til lands som ikkje blir brukt til foreks bedre veier eller slike ting..
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Jeg synes at mva er den beste måten vi kan skatte på jeg. Istedenfor at du skal ha ujevnt skattetrekk så blir man heller skattet etter forbruk. Senk skatt på inntekt og kjør mva opp
Vis hele sitatet...
Jeg er til en viss grad enig, men man når etterhvert et punkt hvor denne løsningen alene blir ekstremt urettferdig og til dels svært straffende for alle andre enn de rike. Jeg tror egentlig merverdiavgiften ligger på et ganske fornuftig nivå.
Jeg tror det vil straffe de i øvre middelsklasse mest egentlig, da må jo stakkarene senke forbruke sitt. De fattige kjøper ikke så mye dritt, dermed skatter de mindre. Det er slik jeg ser det for meg i hodet mitt. Livsnødvendige ting som mat bør selvfølgelig ikke heves noe særlig, litt, men ikke mye.
Sist endret av The Rebel; 7. juli 2011 kl. 17:00.
Helt enig med de som påpeker at regjeringen er en gjeng hyklere når de sier de er milljøbevisste. Biodrivstoff får såpass avgifter at det ikke blir konkurransedyktig å lage og selge det, feks ble biodrivstofffabrikken i Halden lagt, nettopp på grunn av biodrivstoffavgiften. Regjeringen fortjener et klapp på skulderen for det! -.-

counterproductive

Og de puler seg bare selv i ræva med å legge på denne E-momsen, visse avgifter trengs for å ha den levestandarden vi har i Norge, men folk kommer bare til å laste ned, e-momsen kommer til å virke mot sin egen hensikt og det burde regjeringen skjønne?

I tillegg, hvis det blir til at visse nettsider og firmaer nekter å selge til Norge pga denne 25% økningen gir jeg opp.

Men det stod i artikkelen at e-momsen først ville trekke ifra den momsen som allerede var pålagt varen. På spotify hvor det allerede er 25%moms i prisen (100kr måneden) vil det ikke være prisforandring vel? Greia er vel at 25% av den opprinnelige prisen hvertfall skal betales, la oss si at 15% moms allerede er med i prisen, vil loven nå legge på 10%?

hvis noen skjønte det og er gira på forklare, gjør det!
Hva skal hindre Steam fra å selge meg et spill uten moms?
Sitat av Sinis Vis innlegg
Hva skal hindre Steam fra å selge meg et spill uten moms?
Vis hele sitatet...
Les det som står med liten skrift når du handler på Steam. "VAT: All prices include VAT where applicable". De tar "samme" pris hos alle (noe differanse mellom $/€/£ og Australia) og så betaler de moms i de landene hvor det trengs. Store selskaper som de bak Steam har ingen problemer med en sånn endring.
Sist endret av Dyret; 8. juli 2011 kl. 22:33.
det er greit at staten skal ha avgifter, men dei setter avgifter på ALT, det er det eg blir så sint for, foreks bensin/disel tar staten 75% av inntektene. (sei ifra vist eg tar feil nå)

Greit nå skatter me for ditt og datt i noreg, men staten bruker ikkje pengene til og forbedre eldrehjemene (trenger det stert!), mange skoler har for gamle bøker som burdde blitt fornya med NY info, eller veiene i noreg, men når dei "fikser" veiene så gjere dei ikkje sikkeleg grunnarbeid og da blir leve tida på veien minska med minst 10 til 20 år.



Folk burde seie nok, kanskje ikkje med vol, men brudde streike og få staten til og tenke nytt! for alle pengene me betaler til staten blir bare lagt i statskassa.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av TrollDad Vis innlegg
De sier at Norge skal være verdens beste land å bo i, men det virker som regjeringa vår, som bare har skatter og avgifter tredd opp i ræva vil oss noe annet.
Mulig at vi er rike, og at det faktisk er verdens beste land å bo i, men når vi har skatter for ditt og avgifter for datt så er det faktisk ikke så mye å skryte av.
Vis hele sitatet...
Nivået av syting og klaging i denne tråden gjør meg målløs. Greit at det er aspekter av e-momsen det går ann å klage på, men det virker som om folk her tror de må begynne å tigge på gata som følge av loven.

TrollDad, som borger i Norge har du større kjøpekraft (altså, hvor mye du har råd til etter skatter og avgifter etc.) enn borgere i noe annet land - med noen få unntak. Hva tror du skjer med skattene? Tror du regjeringen bruker det som dasspapir? Skatter er ikke et magisk svart hull hvor penger forsvinner.

Nå har jeg ikke lest så mye om loven, men det virker som hovedhensikten er å fjerne konkurransefortrinnet utenlandske selskaper har over norske, når de kan selge tjenester uten moms fra utlandet. Så kan noen av dere som er imot e-moms fortelle meg hvordan dette problemet kan løses på en annen måte?

Disclaimer: Jeg stiller meg nøytral til loven inntil jeg vet mer om den, jeg prøver bare å løfte diskusjonen til et hakk over "FFFFFUUUUU, DEI TAR PENGA VÅRE"
Arild Rønsen hadde et godt poeng i dagens Klassekampen. Jeg husker det ikke ordrett men det dreier seg om at det er umulig å diskutere med Frp-sutrepaver når utgangspunktet er "Det er galskap at alt er så dyrt, vi bor jo i verdens rikeste land!" Skulle det at vi har best råd i verden være et argument for at vi også skal ha de laveste prisene i verden? Det henger ikke på greip.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Alkoholkonsumet i Norge viser jo at det er lite sammenheng mellom avgifter og konsumering.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Ikke at jeg forsvarer alkoholkonsum som indikator på hvor godt avgifter fungerer eller ikke, men jeg synes dataen taler mer i retningen av at avgiften fungerer:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ol_consumption

Jeg ser ikke så mange vestlige, industrielle land under Norge på lista (sortert etter total). Man kan selvfølgelig se på sunt vs usunt bruksmønster og tusen andre aspekter av alkoholkonsum. Det eneste jeg ville si at konsumet vårt er kanskje ikke så høyt som du antok.

Jeg vet ikke om jeg er enig i om bøker bør være untatt moms eller ikke. Jeg liker det å skulle gi informasjonsspredning et fortrinn. Men nå er det jo en lov jeg drar godt nytte av, så kanskje jeg er egoistisk. Dessuten er kanskje de aller fleste bøker solgt i disse dager ikke fullt så samfunnsnyttig som man kanskje skulle ønske. Så du har kanskje et poeng.
Sist endret av Skyfex; 8. juli 2011 kl. 23:46.
Nå blir det moms på Spotify og iTunes også! Det finnes omtrent bare ett parti som ønsker å avgiftsbelegge E-Tjenester fra utlandet, og det er Arbeiderpartiet. Folk burde snart våkne opp, og bytte ut inventaret borte på stortinget..

Dette vil på alle møter øke mengden med ulovlig nedlasting av e-bøker, filmer og musikk fra torrentsider. Det finnes ingen logikk i dette forslaget, uten “mer penger til den allerede stappfulle statskassa” som det er vi selv som allerede har fylt opp.
Norge; Et fritt og demokratisk land, der regjeringen er gjeteren og folket er sauer. Fanget på et beite. "Free" but yet so "trapped"
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Dude! Hva skal vi gjøre da? Ikke klage? Det blir rett og slett bare for dumt.
Innfører dem ting vi ikke liker, klager vi.

Men jeg er litt enig å, det er mye værre ting som skjer rundt om som vi burde klage mye mer over.
Men klager vi ikke så tar jo regjeringen det som at vi er enige. But then again, så har jo politikerene så mye drit i ørene at de ikke høre på oss uansett.

De rike blir rikere, de fattige blir fattigere.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at regjeringen ikke hører på folk som deg er ikke at de har drit i øret, men fordi du ikke klager på en konstruktiv måte. Greit, du liker ikke e-moms, men har du satt deg inn i problemet den prøver å løse, og har du forslag til et bedre alternativ?

Regjeringen føler de ikke har noe annet valg enn å innføre den, fordi uten den har noen bedrifter et urettferdig fortrinn. Rettferdighet burde være viktig i et samfunn, ikke sant? Så når de hører folk klage på avgifter kun fordi de er avgifter, så ignorerer de klagene fordi det er åpenbart at de som klager ikke har satt seg inn i problematikken avgiften prøver å løse.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener men den siste setningen. Jeg skal slå til med noen harde tall igjen, og nevne at Norge er en av de 10 landene med lavest forskjeller mellom rike og fattige:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ncome_equality

Moms er jo en skatt som straffer de som bruker mest penger (som regel de rikeste), så jeg skjønner ikke hvorfor bruker "de rike blir rikere" som et argument i denne konteksten.

Sitat av Riverton Vis innlegg
.. Det finnes ingen logikk i dette forslaget, uten “mer penger til den allerede stappfulle statskassa” som det er vi selv som allerede har fylt opp.
Vis hele sitatet...
– Det bør betales merverdiavgift ved nedlasting av filmer og e-bøker mot betaling, uavhengig av om produktet kjøpes fra tilbyder etablert i Norge eller utlandet. Vi må ha like konkurransevilkår, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding sendt ut spesielt for dette emnet.
Vis hele sitatet...
Reading is hard!

Beklager sarkasmen, men hvis du erklærer at dette ikke er en gyldig grunn så må du fortelle oss hvorfor dette er tilfellet.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Virkelig? Ikke at jeg forsvarer alkoholkonsum som indikator på hvor godt avgifter fungerer eller ikke, men jeg synes dataen taler mer i retningen av at avgiften fungerer:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ol_consumption

Jeg ser ikke så mange vestlige, industrielle land under Norge på lista (sortert etter total). Man kan selvfølgelig se på sunt vs usunt bruksmønster og tusen andre aspekter av alkoholkonsum. Det eneste jeg ville si at konsumet vårt er kanskje ikke så høyt som du antok.

Jeg vet ikke om jeg er enig i om bøker bør være untatt moms eller ikke. Jeg liker det å skulle gi informasjonsspredning et fortrinn. Men nå er det jo en lov jeg drar godt nytte av, så kanskje jeg er egoistisk. Dessuten er kanskje de aller fleste bøker solgt i disse dager ikke fullt så samfunnsnyttig som man kanskje skulle ønske. Så du har kanskje et poeng.
Vis hele sitatet...
Jøss, jeg var faktisk av inntrykket av at det ikke var så lavt forbruk i Norge, sett i forhold til andre vestlige land. Det forandrer selvsagt saken en god del, men jeg liker enda tankeeksperimentet, og tror det kunne kommet felleskapet tilgode. Jeg kjøper ikke veldig mye bøker selv, så det er nok lett for meg å si at vi like greit kunne avgiftsbelagt det.

Jeg ser for meg en biblioteksordning ikke ulikt vinmonopolet (uten at det har noe med monopolet eller alkoholen å gjøre). Store offentlige biblioteker med et enormt utvalg av bøker hvor folk som ligger i utkanten kan bestille bøkene med (retur/-)levering fraktfritt. På den måten kunne man fokusert på et par store, men samtidig gode biblioteker i Norge.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Nå blir det moms på Spotify og iTunes også! Det finnes omtrent bare ett parti som ønsker å avgiftsbelegge E-Tjenester fra utlandet, og det er Arbeiderpartiet. Folk burde snart våkne opp, og bytte ut inventaret borte på stortinget..

Dette vil på alle møter øke mengden med ulovlig nedlasting av e-bøker, filmer og musikk fra torrentsider. Det finnes ingen logikk i dette forslaget, uten “mer penger til den allerede stappfulle statskassa” som det er vi selv som allerede har fylt opp.
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil, så inkluderer faktisk prisen på både iTunes og Spotify mva.

Forøvrig: Dette vil sannsynligvis ikke skape noen stor inntekt for staten, det er rett og slett ikke det dette handler om. Det handler om at det at utenlandske tjenestetilbydere slipper mva skaper en konkurransefordel for utenlandske tjenester som er veldig problematisk for norske tilbydere av tilsvarende tjenester, så selv om dette ikke vil være mulig å få inn fra ALLE utenlandske tjenestetilbydere, så vil det ihvertfall gjøre livet NOE lettere for bedrifter her i landet, noe som igjen vil bidra til å skape/beholde arbeidsplasser her i landet, som videre vil si at du og jeg vil ha en bedre hverdag.

Dette er heller ikke noe bare Norge har funnet på helt på egen hånd, det har f.ex. allerede blitt innført i EU allerede før det i det hele tatt ble tatt opp her.

Skaff dere litt oversikt over hva dere snakker om før dere kommer med masse idiotpåstander.

Men for all del - hvor realistisk/gjennomførbart dette egentlig er..? tja, det er en annen sak.

Sitat av KevinNice Vis innlegg
MENINGSLØSE?!
Var det som George Washington og amerikanerne gjorde i USA på 1700-tallet meningsløst (?!), da de gjorde opprør, nettopp på grunn av alle skattene og avgiftene britene påla de? Nei, som resultat av dette ble USA uavhengig og fikk sin første president.

Er det som franskmennene nå gjør når regjeringen vil innføre noe de er imot, MENINGSLØST?!
Nei, som resultat av dette er det FOLKET som bestemmer over regjeringen, og ikke omvendt i Frankrike.
Vis hele sitatet...
Den store forskjellen er at vi i dag har demokrati, der vi velger de vi vil at skal styre oss, mens amerika den gangen var en koloni, der britene bestemte alt. Liker du ikke mva? Fint, stem på et parti som er enig med deg (evt start ditt eget), og hvis mange nok er enige med deg blir det fjerna. Hvis det derimot er flertall FOR mva, så får du på tilsvarende vis finne deg i at det blir beholdt. Nå skal du imidlertid huske på at mva er noe stort sett alle land du vil like å bo i, har, så alternativene dine til et liv uten mva er ikke så veldig mange.
Sist endret av atomet; 9. juli 2011 kl. 17:43.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ser for meg en biblioteksordning ikke ulikt vinmonopolet (uten at det har noe med monopolet eller alkoholen å gjøre). Store offentlige biblioteker med et enormt utvalg av bøker hvor folk som ligger i utkanten kan bestille bøkene med (retur/-)levering fraktfritt. På den måten kunne man fokusert på et par store, men samtidig gode biblioteker i Norge.
Vis hele sitatet...
Huh? Det er omtrent slik vi har det nå. Folkebibliotekene som er rundt omkring i landet med 1/0,5 stilling er der fordi det faktisk krever litt av personalet å finne det folk er ute etter, sortere ut gammelt møl og bestille inn nytt. Og bestille fra andre bibliotek gjør de, om enn posten skal ha sitt for frakten.

Du tenkte kanskje mer at folk skulle kunne bestille via internett og få det levert i posten? Kanskje en viss kombinasjon i fremtiden, men brukermassen er enda ikke klar for en slik ting alene.
Sitat av Marzzh Vis innlegg
eing, me brudde bli litt meir som franskmennen eller nokon med MOT til og gjere noko mot styresmaktene!
Vis hele sitatet...
Mhm, har du sjekket litt om hva disse opptøyene i f.ex. frankrike, hellas, spania osv dreier seg om? Sannsynligvis ikke, ellers ville du ha forstått at det der var tidenes teiteste argument.
me sitter bare her på pcen og klager og syter over alt regeringen holder på med, men hadde me sprengt ein politi bil eller gjort noko for og sagt nå er det nok med alle dei avgiftene, me bruker tross alt bare 5% av olje pengene.

kan me ikkje bruke kanskje 7% heller og få midre avgifter ???
Vis hele sitatet...
Foreslår at du leser litt om handlingsregelen. Det er faktisk en grunn til at man har satt grensen for hva man kan bruke av oljepengene til nettopp 4% (og ja, vi har nå noen år ligget litt over, for å dempe effektene av finanskrisen osv). Det er også dette som er grunnen til at vi ikke har merka finanskrisen så godt her i landet som i ... tja... f.ex. Frankrike... (oi, se, ting henger faktisk sammen, utrolig!)
Sitat av atomet Vis innlegg
Foreslår at du leser litt om handlingsregelen. Det er faktisk en grunn til at man har satt grensen for hva man kan bruke av oljepengene til nettopp 4% (og ja, vi har nå noen år ligget litt over, for å dempe effektene av finanskrisen osv). Det er også dette som er grunnen til at vi ikke har merka finanskrisen så godt her i landet som i ... tja... f.ex. Frankrike... (oi, se, ting henger faktisk sammen, utrolig!)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Norge har merket særdeles lite til finanskrisen er ikke at vi har vært så fantastisk flinke til å spare, men at vi har midler som muliggjør sparing. Det er ekstremt ufint å belære resten av Europa om hvordan vi kom godt ut av finanskrisen fordi vi har vært flinke til å stramme inn i gode tider, for vi sitter vitterlig på mye oljerikdom her i landet.


Flere økonomer har gått ut og sagt at handlingsreglen i sin nåværende form er naiv. Den er delvis basert på at for stor pengebruk vil gi inflasjon, noe norske myndigheter er livredde for. Problemet i dag er at vi sitter på enorme summer med penger, men ike tør bruke dem av frykt for inflasjonen. Det resulterer i at vi ikke tør bygge motorveier og annen infrastruktur som vi ellers kunne dratt stor nytte av.

Myndighetenes politikk tar sannsynligvis ikke i stor nok grad hensyn til at investeringer i infrastruktur vil gi avkastning på den andre siden.
Det er da helt rimelig at slike tjenester beskattes med 25% moms, slik som de fleste andre varer og tjenester her i landet. Ja, EU har kanskje 8 % moms på E-Bøker, men Norge har da ikke samme skattesatser som EU ellers?
Sitat av Drachir Vis innlegg
Grunnen til at Norge har merket særdeles lite til finanskrisen er ikke at vi har vært så fantastisk flinke til å spare, men at vi har midler som muliggjør sparing.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke en sammenheng der?
Det er ekstremt ufint å belære resten av Europa om hvordan vi kom godt ut av finanskrisen fordi vi har vært flinke til å stramme inn i gode tider, for vi sitter vitterlig på mye oljerikdom her i landet.


Flere økonomer har gått ut og sagt at handlingsreglen i sin nåværende form er naiv. Den er delvis basert på at for stor pengebruk vil gi inflasjon, noe norske myndigheter er livredde for. Problemet i dag er at vi sitter på enorme summer med penger, men ike tør bruke dem av frykt for inflasjonen. Det resulterer i at vi ikke tør bygge motorveier og annen infrastruktur som vi ellers kunne dratt stor nytte av.

Myndighetenes politikk tar sannsynligvis ikke i stor nok grad hensyn til at investeringer i infrastruktur vil gi avkastning på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod meg litt drachir:

Handlingsregelen har gjort at vi ikke trengte å spare inn i trange tider - ikke fordi vi har spart inn så voldsomt i gode tider, men fordi vi ikke har brukt hemningsløst heller, og fordi vi IKKE har brukt disse inntektene til å kutte skatter og avgifter i hytt og pine.

Handlingsregelen har betydd at oljefondet var så stort at vi tvert imot kunne bruke MER når det var dårlige tider. For all del, det kan godt hende at vi burde investere mer i infrastruktur, men dette hadde det heller ikke vært penger til hvis man f.ex. hadde gjort som FrP har kommet med flere varianter av forslag rundt (nevner dette siden å bygge motorveier jo er et av hovedpunktene til FrP), nemlig å dele ut hele oljefondet som rene bonuser til hver av oss, og i forskjellige andre varianter bruke opp hele oljefondet - dette var da typiske forslag de kom med mens det fremdeles var svært gode tider økonomisk og det ikke var så morsomt å tenke på fremtiden.

"Opprørene" i Frankrike, Hellas og Spania har typisk handlet om at myndighene har gjort det MOTSATTE av hva man har gjort i norge, de har kuttet ned på offentlig forbruk. I norge har man takket være en mer restriktiv politikk når det har vært gode tider (altså at vi IKKE har brukt hemningsløst av oljepengene) hatt muligheten til å gjøre det stikk motsatte.

Det er ikke snakk om å belære disse EU/Hellas/Spania/Frankrike (de vet det nok fordømt godt, det er bare så utrolig kjipt/upopulært å plutselig måtte kutte/fjerne goder, selv om man ikke har så mange andre muligheter), det er snakk om å belære de her i tråden som samtidig snakker om at vi skal bruke enda mer av oljepengene, OG kutte avgifter, OG at vi burde gjøre mer som franskmennene (altså opprør). Da aner man rett og slett ikke noe om bakgrunnen for hvorfor det ble slike opprør i de aktuelle landene. Hadde disse landene vært litt strengere på å ta inn skatter og avgifter i utgangspunktet, så ville de hatt mer i statskassa som kunne brukes når det var dårlige tider.

Det blir bare en enorm demonstrasjon av at man har null peil på sammenhenger i verden når man kommer med den slags utsagn f.ex. Marrzh gjorde.
Sist endret av atomet; 9. juli 2011 kl. 18:46.
Godt at jeg misforstod deg atomet.

Jeg er likevel uenig i at Norge attribuerer sin myke gjennomfart av finanskrisen til god sparing. Vi kan heller si oss enig i at det skyldes at vi ikke har drevet med overdreven sløsing.

Dersom vi snakker til de andre europeiske landene om sparing blir det litt som om en unge med enormt rike foreldre og ukelønn på 2000 kr belærer den fattige med ukelønn på 200 om hvordan han nå har råd til is fordi han har spart (ikke brukt alle pengene), og det har ikke den fattige.

Men nok om det.


Alle som syter over høye avgiftsnivåer burde tenke over hva pengene faktisk går til, slik flere andre her i tråden har nevnt. For de går nemlig ikke til nissen, de går til syke bestemor og fattige Laila.

Selvsagt finnes det effektiviserings og kostnadssparende potensiale i flere av de ineffektive statlige mastodontene, slik som NAV, men det i seg selv er ikke noe argument for at vi skal ha mindre avgifter. Vi trenger nemlig pengene.

Sitat av atomet Vis innlegg
Du ser ikke en sammenheng der?
Vis hele sitatet...
Det at vi har såpass mye midler at vi kan spare nesten uansett hva vi egentlig vil eller ikke vil bruke penger på, innen rimelighetens grenser, synes jeg ikke er et bevis på vår sparevilje nei.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det at vi har såpass mye midler at vi kan spare nesten uansett hva vi egentlig vil eller ikke vil bruke penger på, innen rimelighetens grenser, synes jeg ikke er et bevis på vår sparevilje nei.
Vis hele sitatet...
Nåja, det å ikke bruke totalt hemningsløst, selv om vi egentlig hadde hatt muligheten til å kutte avgifter osv, for heller å spare, er jo helt klart å vise sparevilje.

Men selvsagt - det er fordi vi har muligheten. Samtidig har f.ex. hellas helt klart hatt mulighet i mange år til å begynne å være litt strengere med skatter og avgifter, men det er klart det er upopulært å innføre slikt. På samme måte sliter Obama nå med å få lov til å bruke penger på å gi alle et skikkelig helsetilbud, blant annet fordi han da må fjerne skattekuttene Bush ga de rikeste for noen år siden.

Derfor er det veldig mye smartere å heller la være å kutte i skatter og avgifter, selv om man har gode tider og mulighet til det akkurat da, og heller føre disse pengene tilbake inn i samfunnet igjen, enten der og da, eller man kan spare noe og heller bruke det hvis det kniper senere.

Tross alt - til alle som sier at det offentlige bare sløser penger osv: Tja... sløser og sløser. Hva sløser de dem i såfall på? Jo, folk som sitter på kontorer og dytter papirer (regner jeg med at dere mener). Hva får disse for dette? Jo, de får lønn. Hva bruker de lønna på? Jo, mat, bensin, frisør, håndtverkere hvis de skal pusse opp, osv osv. Hva fører så dette til? Jo, pengene kommer rett tilbake igjen. De forsvinner ikke inn i et svart hull som heter "staten".

De sirkulerer.

Og dette, sirkulasjon av pengene, er EGENTLIG det vi oppfatter som at vi har mye penger.

La oss ta et eksempel til: Jeg har hatt noen veldig gode måneder nå i det siste. Hva betyr det? Jo, det betyr a) at jeg setter litt til side til trangere tider, og b) at jeg kan bruke litt mer på mat, moro, bolig osv. Og b) er ikke bare fordi jeg har penger der og da, men fordi jeg vet at jeg også har penger på konto i tilfelle neste måned blir dårlig, jeg føler meg tryggere økonomisk sett. Hva skjer så med disse pengene jeg bruker? Jo, noe går til de som sitter i kassa på kiwi, noe går til de som har produsert maten jeg kjøpte på kiwi, noe går til de som kjørte maten til kiwi, noe går til de som selger produktene og tjenestene jeg definerte som "moro", osv osv. Noe går også til staten, som blant annet bruker disse pengene på kollektivtrafikken jeg bruker ned til kontoret, og de som jobber i staten bruker også litt penger på kiwi og moro og gudene vet hva. Så, videre, kanskje f.ex. en av de ansatte på kiwi sammen med dama går og drømmer om å starte et lite firma selv, og leter etter en som kan lage nettside til dette firmaet. Så finner de f.ex. meg, og der er sirkelen sluttet.

Derimot, hvis det er dårlige tider - da setter jeg bare pengene jeg har til overs på kontoen, for gudene vet om jeg har noe å gjøre neste måned i det hele tatt. Da kjøper jeg mindre på kiwi, og bruker mindre på moro osv. Men heldigvis har staten vært smart og spart endel penger når det var gode tider (fordi de hadde muligheten), og da setter de kanskje f.ex. i gang et par store byggeprosjekter, så noen av de som ellers ville ha jobba på kiwi går over i byggebransjen, og kjøper mer mat på kiwi, som da igjen har råd til å ansette flere folk, og kanskje noen av disse pengene da igjen finner veien til meg.

Det viktigeste er at pengene sirkulerer, ikke om de går via staten eller ikke, men hvis de går via staten, så er sjansen større for at vi har en buffer hvis det blir dårlige tider.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hade kjøping av spill, hello Pirate Bay. Sånn er det for meg, uheldigvis :-(
Vis hele sitatet...
Så, hvis du skal kjøpe ett spill som koster 400kr + e-momsen så har du ikke råd? I dette tilfellet vil spillet koste 500,-. 100 påslag. Å den hundrelappen har du ikke råd til? Da tror jeg heller du skal la vær å kjøpe spill i det hele å det store..

Samme gjelder spotify-sanger som kanskje vil koste 2-3kr mer med emomsen..
Sitat av margido Vis innlegg
Så, hvis du skal kjøpe ett spill som koster 400kr + e-momsen så har du ikke råd? I dette tilfellet vil spillet koste 500,-. 100 påslag. Å den hundrelappen har du ikke råd til? Da tror jeg heller du skal la vær å kjøpe spill i det hele å det store..

Samme gjelder spotify-sanger som kanskje vil koste 2-3kr mer med emomsen..
Vis hele sitatet...
Steam vet jeg ikke, men som sagt for litt siden - på spotify (og itunes) er det allerede inkludert mva, så de vil være akkurat samme pris som nå
Sitat av atomet Vis innlegg
Steam vet jeg ikke, men som sagt for litt siden - på spotify (og itunes) er det allerede inkludert mva, så de vil være akkurat samme pris som nå
Vis hele sitatet...
Sitat av teknofil.no
Selv om digitale produkter og tjenester nå avgiftslegges med 25 % her i Norge, betyr ikke det at alt du kjøper på nettet blir 25 % dyrere. Ta for eksempel Spotify, prisen der inneholder allerede 25 % med svensk MVA. Prisen vil i teorien stå stille. Både Itunes og Steam har også allerede moms, men av forskjellig sats. Den utenlandske momsen skal altså først trekkes fra, før den norske legges til.
Vis hele sitatet...
http://www.teknofil.no/artikler/sjek...moms_paa/99801
Sitat av Martinzky Vis innlegg
I tillegg, hvis det blir til at visse nettsider og firmaer nekter å selge til Norge pga denne 25% økningen gir jeg opp.

Men det stod i artikkelen at e-momsen først ville trekke ifra den momsen som allerede var pålagt varen. På spotify hvor det allerede er 25%moms i prisen (100kr måneden) vil det ikke være prisforandring vel? Greia er vel at 25% av den opprinnelige prisen hvertfall skal betales, la oss si at 15% moms allerede er med i prisen, vil loven nå legge på 10%?

hvis noen skjønte det og er gira på forklare, gjør det!
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat - men ikke så langt unna heller. Er det en vare som koster f.ex. 115kr inkludert 15% mva, så vil "norsk" pris på den, inkludert 25% mva bli 125kr. Hvis man bare legger på 10% på de 115, så ender man på 126,50.

Formelen er rett og slett:

(Prisen på varen inkludert "lokal" mva)/(1+(lokal mva)) = pris ex. mva
For å legge på norsk mva ganger du så pris ex. mva med 1,25