Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6666
Hei. Jeg var så uheldig å bli tatt i radar i går. Skulle hente pizza som var bestilt, og gassa på litt for mye. Så mista jo førerretten selvfølgelig. Men da lurer jeg på to ting.

Politimannen sa jeg måtte ta oppkjøring på nytt? Jeg har hatt lappen i over 2 år, så dette kan vel ikke stemme...

Og kan jeg kjøre moped nå? eller mister jeg alt av muligheter for motorisert fremkomst..
Du kan selvfølgelig miste førerkortet når som helst. Regner med at du lå en del over fartsgrensa ?
Du kan ikke kjøre noe som helst motorisert transport.
Du har mistet FØRERRETTEN. Dvs retten til å føre et motorkjøretøy. Mopedlappen sto jo på førerkortet og dette er tapt.
Du må da kjøre opp på ny om de bestemmer at du har mistet førerretten helt og holdent. Er du uheldig må du også ta teorien på nytt.
kjedelig streiting
Etter prøvetiden så kan du vel miste lappen opptil 6mnd før du må ta ny førerprøve på nytt.
Trådstarter
De tok to målinger i 50sone. 89 og 92. Var regn og mørkt, men siden jeg var blid og hyggelig, skreiv han "tørr og bar veibane". Lønner seg å smile når man vet man har tapt. :P Han trodde jeg kom til å miste den i 1 år, i og med at jeg har en prikk fra før også.

Men da er det bare å hoppe på sykkelen da. x)
Sitat av Stone1 Vis innlegg
...Var regn og mørkt, men siden jeg var blid og hyggelig, skreiv han "tørr og bar veibane".
Vis hele sitatet...
hmmm, utifra det jeg vet så skjer ulykker oftere på tørr (og bar) veibane, så jeg kan ikke helt se positiviteten i dette.
men godt mulig det teller som positivt (iogmed at han sa du kanskje mistet lappen i ett år. flere jeg kjenner har mistet fra 1,5 år og oppover, så du ble kanskje skånet litt der)

en kjip lærepenge (uavhengig av tørr eller fuktig veibane) men en får jo masse god trening med sykkel, om en ønsker det.
hvis ikke har en jo den kjempekule kollektivtransporten føler med deg der.
Overskuddsmateriell
To naboer av meg ble tatt i fartskontroll med bil. han ene måtte i fengsel noen dager, men fikk beholde førerkortet for traktor da han har eget firma der det er helt nødvendig for å jobbe.

Han andre fikk beholde førerkortet også for traktor da han er bonde. Dette gjalt ikke langs offentilg vei, fikk kun dispans å krysse veien for å komme til jordet på andre siden.


Du kan sende en søknad om å få beholde førerkortet for moped hvis du har en god grunn for det. Det holder ikke med at du ikke gidder å ta bussen til jobb som eks.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
hmmm, utifra det jeg vet så skjer ulykker oftere på tørr (og bar) veibane, så jeg kan ikke helt se positiviteten i dette.
Vis hele sitatet...
forskjellen er vel at man får en større grad av uforsiktighet nå man kjører i våt og uoversiktelig veibane som fører til strengere straff
En tidligere politimann på jobben min har jobbet i UP og jeg spurte han hva som er den beste du kan si til han når du sitter i bilen etter og ha blitt tatt.
Han sa det beste er bare og si at ja jeg har tabbet meg ut og er fullstendig klar over det og har ingen unnskyldning for det.
Hvordan politimannen skriver rapporten til juristen har mye og si for senere straffeutmåling.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
hmmm, utifra det jeg vet så skjer ulykker oftere på tørr (og bar) veibane, så jeg kan ikke helt se positiviteten i dette.
Vis hele sitatet...
Fordi folk kjører mye mer forsiktig når det er mørkt og pøser ned, for ikke å nevne at det som ofte er mye færre folk ute på veiene når klokken har passert mørkt.

Skjer nok flere ulykker per billist når det er mørkt og regner.

Sitat av Stone1 Vis innlegg
De tok to målinger i 50sone. 89 og 92. Var regn og mørkt, men siden jeg var blid og hyggelig, skreiv han "tørr og bar veibane". Lønner seg å smile når man vet man har tapt. :P Han trodde jeg kom til å miste den i 1 år, i og med at jeg har en prikk fra før også.

Men da er det bare å hoppe på sykkelen da. x)
Vis hele sitatet...
Herlig positiv du var da.
De fleste hadde nok raga vilt her på forumet om hvor urettferdig behandling de fikk, hvordan politiet prioriterer feil osvosv.
Sist endret av Bombasa; 1. juli 2011 kl. 20:28.
Sitat av Alden Vis innlegg
forskjellen er vel at man får en større grad av uforsiktighet nå man kjører i våt og uoversiktelig veibane som fører til strengere straff
Vis hele sitatet...
i stand corrected (ja jeg leser for mye VG)
Kan du ikke bare alikevel kjøre da? Hvor mange ganger blir man kontrollert ila et år? Man får jo bare en liten bot. Har jo lest om gamlinger som har blitt stansa 30-40 ganger og fremdeles kjører.

Det kan ende med beslagleggelse av bilen, men skitt au.
Ja det var jo ett smart råd, sunt med trim. Men det går å få lappen på spessielt grunnlag.
Sist endret av Klingo; 1. juli 2011 kl. 23:37.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kan du ikke bare alikevel kjøre da? Hvor mange ganger blir man kontrollert ila et år? Man får jo bare en liten bot. Har jo lest om gamlinger som har blitt stansa 30-40 ganger og fremdeles kjører.

Det kan ende med beslagleggelse av bilen, men skitt au.
Vis hele sitatet...
Tja i tillegg så får du ikke forsikra bilen.
Så kræsjer du og dreper eller lemlester noen for livet har du ødelagt ditt liv + noen andres.
Hver gang du blir stoppa får du ytterligere en utsettelse. Er du heldig blir du til slutt nektet førerrett resten av livet. Leste om en i 30 åra som ble stoppa noen tyvetalls ganger og fradømt førreretten forever
Dersom førrerretten blir inndratt for mer enn 6 måneder, kreves det normalt at ny førerprøve avlegges.

Fra og med 1 Juli d.å innføres en betydelig innskjerping av førerkortreglene, som først og fremst rammer førerkortinnehavere i "prøvetiden", altså de som har hatt førerkort mindre enn 2 år. Disse får dobbelt så mange prikker som de mer erfarne førerne for samme forseelse. Det er også innført en "kjøp 3, betal for 2" - ordning for prikker, slik at det som før kvalifiserte for 2 prikker nå gir 3. Dette kan være fartsovertredelser i størelsesorden 10 - 15 kmt, ulovlige forbikjøringer ol. Hvis du er fersk sjåfør, gir dette 3 x 2 = 6 prikker, noe som innebærer at førerkortet henger i en tynn tråd.

Det er også innført strenge innskjærpelser i førerkortforskriftenes helsekrav, som nå rammer alle som i en eller annen medisinsk sammenheng er så uheldige å bli diagnostisert som rusmisbrukere. Det virker i det hele tatt som om våre myndigheter ønsker å innskrenke antallet førerkortinnehavere totalt, formodentlig ut i fra en trafikksikkerhetsmessig nullvisjon, hvor målet er at bare streite folk som respekterer fartsgrensene, holder seg nyktre og sover med hendene oppå dyna skal få lov til å kjøre bil. Det er også en stor fordel å være skoleflink, ettersom teoriprøvens vanskelighetsgrad best kan betegnes som direkte vrangvillig.
kjøp deg elektrisk sykkel. der trenger du ikke førerkort http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29253386
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tja i tillegg så får du ikke forsikra bilen.
[COLOR="Gray"]Så kræsjer du og dreper eller lemlester noen for livet har du ødelagt ditt liv + noen andres.
Hver gang du blir stoppa får du ytterligere en utsettelse. Er du heldig blir du til slutt nektet førerrett resten av livet. Leste om en i 30 åra som ble stoppa noen tyvetalls ganger og fradømt førreretten foreve[/COLOR]r
Vis hele sitatet...
Har du noen kildehenvisning til din påstand om man ikke får forsikret en bil om man mister førerkortet?
kjedelig streiting
Sitat av schlanbusch Vis innlegg
Har du noen kildehenvisning til din påstand om man ikke får forsikret en bil om man mister førerkortet?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke førerkort for å forsikre en bil, men forsikringsselskapet vil vanligvis ikke utbetale deg en krone om du krasjer uten førerkortet, i tillegg vil de kreve regress for evt. skader du påfører andre som er din feil.

Les forsikringsvilkårene hos forsikringselkapene om du vil vite mer.
Sist endret av legalize_it; 3. juli 2011 kl. 18:30.
Sier seg vel nesten at om du kjører en bil uten førerkort spiller det liten rolle om du har forsikringen eller ikke. Den er automatisk ugyldig.
Og nei forsikringselskapet krever ikke regress fordi de betaler ikke en krone ut fordi du har selv gjort forsikingen din ugyldig. De her derav ingen avtale med deg så hvorfor skulle de betale noe som helst?
Nå trenger ikke jeg å lese noen forsikringsvilkår.
Jeg svarte kun på påstanden : "i tillegg så får du ikke forsikret bilen"

Regress og ugyldige forsikringer var ikke tema.
kjedelig streiting
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Sier seg vel nesten at om du kjører en bil uten førerkort spiller det liten rolle om du har forsikringen eller ikke. Den er automatisk ugyldig.
Og nei forsikringselskapet krever ikke regress fordi de betaler ikke en krone ut fordi du har selv gjort forsikingen din ugyldig. De her derav ingen avtale med deg så hvorfor skulle de betale noe som helst?
Vis hele sitatet...
For å pirke litt så er alle forsikringselskapene med i en organisasjon som betaler til offeret om man skulle være så uheldig å påføre noen skade som følge av grov uaktsomhet. Deretter vil de kreve regress hos bilføreren.
Unlicensed Surgeon
POLITIETS TRAFIKKTJENESTE GP-4027

3. Fartsgrense 50 km/t:
Fart: Tap av førerett:
76 - 82 ........................................................ ...... 3 - 6 md.
82 - 90 ........................................................ ...... 6 - 9 md.
90 - 95 ........................................................ ...... 9 - 12 md.
95 - 100 ....................................................... ....... 12 - 15 md.
100 - 105 ...................................................... ........ 15 - 18 md.
105 - 110 ...................................................... ........ 18 - 21 md.
110 - 114 ...................................................... ........ 21 - 24 md.
114 - 118 ...................................................... ........ 24 - 27 md.
118 - 122 ...................................................... ........ 27 - 30 md.
122 - 126 ...................................................... ........ 30 - 33 md.
126 - 130 ...................................................... ........ 33 - 36 md.
Over 130 ....................................................... ....... Over 36 md.
Sagt enkelt: du mister nok førerkortet i 9-12 mndr

§ 8-3. Tap av førerett for lengre periode enn 6 måneder
Fastsettes tap av førerett for lengre tid enn 6 måneder for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det kreves ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av føreretten. Er tapsperioden fastsatt for kortere tid enn 1 år, bør det avlegges delvis (praktisk) prøve, dersom ikke særlige grunner tilsier full førerprøve.
Sagt enkelt: du må nok ta oppkjøring på nytt

Bestemmelsene om tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, gjelder tilsvarende for mopedførerbevis, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5.
Sagt enkelt: du kan heller ikke kjøre moped
Hvis en har tatt lappen idag og ikke kjører på 2 år (prøvetid), da er man ferdig med prøvetid? Det er planen min hvis jeg tar billappen
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Herlig positiv du var da.
De fleste hadde nok raga vilt her på forumet om hvor urettferdig behandling de fikk, hvordan politiet prioriterer feil osvosv.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å peke meg ut da -.-

Må si meg enig med deg Bombasa.

TS veldig bra gjort av deg, du tok det som en mann og bare det bør 'belønne' straffen din. Lykke til og håper jeg ser deg snart i trafikken igjen

Nei du får ikke kjøre mopeden din lenger.

Sitat av Tokis Vis innlegg
Hvis en har tatt lappen idag og ikke kjører på 2 år (prøvetid), da er man ferdig med prøvetid? Det er planen min hvis jeg tar billappen
Vis hele sitatet...
Du bør heller kjøre forsiktig i to år, før du begynner å "teste" ut farten på bilen din. For hvis du tar deg lappen og hviler i to år, før du kjører igjen, så har du ikke blitt noe flinkere(mer erfaren) sjåfør enn det du var for to år tilbake. Jeg vil påstå du vil være dårligere sjåfør to år frem i tid, uten å kjøre enn det du var dagen du besto oppkjøringa.

Erfaring er verdifullt, så ikke frykt :P

Vil bare legge til denne linken http://www.dagbladet.no/2011/07/06/n...fikk/17207730/
Sitat av schlanbusch Vis innlegg
Nå trenger ikke jeg å lese noen forsikringsvilkår.
Jeg svarte kun på påstanden : "i tillegg så får du ikke forsikret bilen"

Regress og ugyldige forsikringer var ikke tema.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg åssen du mener bilen din er forsikret når forsikringen er ugyldig? Ugyldig derav du har ingen forsikring.
kjedelig streiting
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Kan du forklare meg åssen du mener bilen din er forsikret når forsikringen er ugyldig? Ugyldig derav du har ingen forsikring.
Vis hele sitatet...
Kan jo være greit å ha delkasko i tilfelle man skulle få innbrudd i bilen, eller om den tar fyr. Og til øvelseskjøring. Sånn sett så får man jo forsikret bilen uten at man har lappen.
Hvis han skal øvelseskjøre så ryker sertifikatet til den han øvelseskjører med.
Han har mistet førerretten i 6 måender. Dette gjelder også øvelseskjøring!
Hvis du skal sitte og betale delkasko i 6 måender for en bil du ikke skal bruke skal du ha god råd....
Det er da greit å ha bil (forsikret) uten å ha førerkort. Du kan da la kameraten din eller bror din kjøre bilen. Du får sikkert sitte på. Eller du kan lease den ut til tanten din.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tja i tillegg så får du ikke forsikra bilen.
Så kræsjer du og dreper eller lemlester noen for livet har du ødelagt ditt liv + noen andres.
Hver gang du blir stoppa får du ytterligere en utsettelse. Er du heldig blir du til slutt nektet førerrett resten av livet. Leste om en i 30 åra som ble stoppa noen tyvetalls ganger og fradømt førreretten forever
Vis hele sitatet...
Ja da er det jo bare å kjøre pent eller kjøre kun når det er nødvendig. Det å skade andre ville jo skjedd uansett om man var forsikra eller ikke. Sier meg enig i at det er dumt med tanke på betaling av livsforsikring og diverse (og selvfølgelig det menneskelige da, som det ville vært uansett)..

Hehe, ja det brydde han seg tydeligvis mye om han 30-åringen du skrev om ^^ Kjører sikkert fremdeles
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja da er det jo bare å kjøre pent eller kjøre kun når det er nødvendig. Det å skade andre ville jo skjedd uansett om man var forsikra eller ikke. Sier meg enig i at det er dumt med tanke på betaling av livsforsikring og diverse (og selvfølgelig det menneskelige da, som det ville vært uansett)..

Hehe, ja det brydde han seg tydeligvis mye om han 30-åringen du skrev om ^^ Kjører sikkert fremdeles
Vis hele sitatet...
Greit nok at de blir skada uansett, men med tanke på oppreisning osv vet jeg ikke hvor mange som har et par millioner og punge ut der og da.
Tja til slutt mister man jo bilen også da. Er jo grenser for hvor mange biler man vil sponse statskassa med...