Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2327
Hei! Jeg satt å tenkte her(igjen): Jeg fyller 18 i mars, og jeg har et år igjen av vgs, jeg kan jo flytte til Oslo?
Sted å bo: Kan crashe hos søsken og annen familie
Penger: Bortebostipend+jobb(satser på å bli overført til en Kiwi-butikk i Oslo)
Venner: skaffer jeg
Transport: Satser på lappen innen den tid + buss, trikk, t-bane, osv.
Skole: ? Har ikke peiling, er det noen av dere som kan anbefale en videregående skole i Oslo som har bra elevmiljø, relativt nye lokaler(helst ikke mer enn 30-40 år), gode lærere(ikke for strenge eller for slepphendte), og som man kan komme inn på med snitt på rundt 4? Og også en som ikke er så altfor langt unna Grünerløkka/Tøyen med tanke på offentlig transport.

Tanker?
litt mer info please hvilke linjer osv kunne du tenkt deg å gå? vet elvbakken på 3 året ikke har like strenge karakterkrav som 1. og 2. Det er en god skole!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Du vet du ikke får borteboerstipend hvis du kræsjer en natt her og en natt der?
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Du vet du ikke får borteboerstipend hvis du kræsjer en natt her og en natt der?
Vis hele sitatet...
Jovisst gjør du det.
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
litt mer info please hvilke linjer osv kunne du tenkt deg å gå? vet elvbakken på 3 året ikke har like strenge karakterkrav som 1. og 2. Det er en god skole!
Vis hele sitatet...
Tenkte å fortsette studiespesialiserende(almenn), da
Går nå studiespesialiserende med kommunikasjon og kultur, internasjonal engelsk og IT1 som valgfag(sammen med matte P2 og fransk 2).
Persbråten har en relativt ny skole, ble ferdig i 2007. Vet ikke noe om elevmiljø osv, men kan ikke være så gærent.

Hopp av på Hovseter t-bane stasjon, det er ikke så langt fra grynerløkka.
På Heltberg veit jeg vi fikk jævli mye elever som var misfornøyde med Persbråten. Privat videregående, jævli bra miljø (starter du i 3. neste år er a-klassen endel faglig sterkere enn b-klassen), ligger i Nydalen (enkelt tilgjengelig fra t-banen).. er du hyggelig og har greit snitt kommer du deg enkelt inn. De hadde en jævli god It og matte-lærer før, men han har desverre slutta
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Tror ikke jeg har råd til å gå privat VGS :P
Satt opp dette forslaget til pengebruk

Kode

3. vgs utenbys:
Få jobb på kiwi-butikk i Oslo -> 130 kr timen,
 jobbe 4 timer 5 dager i uka(2600 uka) + 12 timer
 jobb annenhver helg(fredag+lørdag)
(totalt 24 timer i mnd)(3120), rundt 13 600 i mnd,
minus ca. 30% skatt -> 9600 i mnd etter skatt
+ bortebostipend ca. 4500. Totalt + i mnd: 14100
Husleie: 8000 - 9000
Penger igjen etter betaling av leie: 
5600/30 = ca. 180 kr dagen -> kommer ikke til å dø
Evt. også 1500,- i mnd fra arv (7100/30= 236 kr dagen)
+ 500 kr mnd fra fondet på 10 000 kr i mnd (7600/30=253 kr dagen)
Andre utgifter: Mobil-abonoment: 250 kr mnd
Internett: 450 kr mnd
Månedskort i oslo: 400 kr mnd
7600 - 1100 = 6500 (216 kr dagen)
Vet ikke hvor mye prisene stemmer. Hvor mye koster månedskort, internett og mobil-abonoment nå til dags?
Sist endret av Revbatim; 26. januar 2011 kl. 11:24.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hei! Jeg satt å tenkte her(igjen): Jeg fyller 18 i mars, og jeg har et år igjen av vgs, jeg kan jo flytte til Oslo?
Sted å bo: Kan crashe hos søsken og annen familie
Penger: Bortebostipend+jobb(satser på å bli overført til en Kiwi-butikk i Oslo)
Venner: skaffer jeg
Transport: Satser på lappen innen den tid + buss, trikk, t-bane, osv.
Skole: ? Har ikke peiling, er det noen av dere som kan anbefale en videregående skole i Oslo som har bra elevmiljø, relativt nye lokaler(helst ikke mer enn 30-40 år), gode lærere(ikke for strenge eller for slepphendte), og som man kan komme inn på med snitt på rundt 4? Og også en som ikke er så altfor langt unna Grünerløkka/Tøyen med tanke på offentlig transport.

Tanker?
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde mye av det samme som deg Flyttet bare til Oslo etter VG1, går VG2 nå. Og jeg lever fortsatt. Bor i en leilighet sammen med min fetter. Venner skaffer man seg fort (Og jeg er ikke særlig utadvent). Penger er det nok av. Skole var ikke noe problem

Jeg kan anbefale Akademiet, meget bra skole, jeg går der selv. Det er en privat skole, spørs om du vil gå på det. Det er nok kanskje litt langt unna Grünerløkka. Jeg bor på Storo, og det tar meg ca 30 min å dra på skolen, men det er ikke noe problem for meg.

Sitat av Revbatim Vis innlegg
Tror ikke jeg har råd til å gå privat VGS :P
Satt opp dette forslaget til pengebruk

Kode

3. vgs utenbys:
Få jobb på kiwi-butikk i Oslo -> 130 kr timen,
 jobbe 4 timer 5 dager i uka(2600 uka) + 12 timer
 jobb annenhver helg(fredag+lørdag)
(totalt 24 timer i mnd)(3120), rundt 13 600 i mnd,
minus ca. 30% skatt -> 9600 i mnd etter skatt
+ bortebostipend ca. 4500. Totalt + i mnd: 14100
Husleie: 8000 - 9000
Penger igjen etter betaling av leie: 
5600/30 = ca. 180 kr dagen -> kommer ikke til å dø
Evt. også 1500,- i mnd fra arv (7100/30= 236 kr dagen)
+ 500 kr mnd fra fondet på 10 000 kr i mnd (7600/30=253 kr dagen)
Andre utgifter: Mobil-abonoment: 250 kr mnd
Internett: 450 kr mnd
Månedskort i oslo: 400 kr mnd
7600 - 1100 = 6500 (216 kr dagen)
Vet ikke hvor mye prisene stemmer. Hvor mye koster månedskort, internett og mobil-abonoment nå til dags?
Vis hele sitatet...
Transport kommer til å koste deg 285 kr i månden til du er 19 år, så kommer det til å være 340 kr så lenge du studerer og er under 30.

http://trafikanten.no/no/Billetter/billetter-oslo/

Det var meget dyr husleie? Jeg betaler 3000 i månden (Noe som er veldig lite for denne leiligheten, men det er familie.. Her får jeg også internett) Jeg får 5000 i månden, og ca 7000 i August og Januar av borteboerstipendet mitt + litt penger fra mamma. Jeg jobber ikker.

Jeg tror du kan klare deg, du må bare finne en rimligere plass å bo.
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Hva ligger leiligheter i Oslo på nå, da? Fant bare enkeltrom, ettromsleiligheter og sånne når jeg så på Finn istad. Vil helst ha en litt stor en, eller føler jeg meg innestengt(eget bad, soverom og kombinert stue/kjøkken hadde vært midt i blinken).
om du vil bo alene med eget bad osv, så er priser for ett rom omkring 7-9 i mnd vil jeg tro.. så det er greit å ta utgangspunkt i 8-9 i leie, kommer alltid noe strøm og slike ting man må betale..
Jeg vil nok anbefale Handelsgym eller Nissen, av de offentlige skolene. Med et snitt på rundt 4 burde du komme inn, og etter hva jeg har forstått er det godt miljø begge stedene.

Persbråten blir vel langt unna, nesten en time med kollektivtransport vil jeg tro.

OT: Jeg vil ikke anbefale deg å jobbe så mye siste året på videregående. Det har en tendens til å gå utover karakterene. I tillegg skal du begynne på ny skole, så du har sikkert nok å sysle med fra før. Finn deg heller en billigere leilighet.
Jeg går selv på Handelsgym og anbefaler skolen på det sterkeste! Hvis ikke har du skoler som Elvebakken og Oslo Katedralskole, spm visstnok skal være veldige gode. Et månedskort til personer under 18(Ungdom) koster 285kr .
Sist endret av julianilu; 27. januar 2011 kl. 18:18.