Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3742
Begynte for 3 uker siden i et firma på Hedmarken som leverer frukt og grønt til div bakerier, kontorer, kantiner, resturanter osv. Har vært med på opplæring sammen med flere ansatte, som alle før eller senere begynner å prate lønn osv.

Kort fortalt, ingen trives med lønna som er på 133 kr, og tilnærmet ingen form for overtid, og opptil 10 timers arbeidsdag for de fleste.

Litt fakta sånn at man slipper å skrive så unødvendig mye:
* ca 10 timers arbeidsdag eller mer
* 133 kr timen
* Noen nevnte 10 kr mer i timen ved overtid etter 10 timer eller noe ( usikker )
* Kun 4 ordentlig ansatte, resten er pensjonister
* 2 har blitt satt ned i lønn fra 145 til 133
* Ei har 120 kr timen, ingen vet hvorfor. Hun jobber kveld/natt
* 1 har 26 000 fast i måneden, og han jobber kortest dager, men har vært der i 10 år.

Jeg fikk for en ukes tid siden lønn for 2 uker, hvor jeg første uka hadde 500 kr dagen fast, selv om jeg var med ca 10 timer hver dag. Denne lønna ble ikke nevnt på forhånd, så jeg trodde jeg hadde vanlig times betalt. Siste uka var på 47 timer hvor jeg hadde 110 kr timen. Jeg gikk til sjefen å sa at det manglet noen timer, men fikk streng beskjed om at sånn var det ute i arbeidslivet. Man måtte liksom vise hva man dugde til først, så det var ikke noe å diskutere. Merket sjefen ble nogenlunde hissig når jeg sa det var feil antall timer på lønnslippen.

Har spurt flere av de ansatte når dem har begynte å klage over lønna om hvorfor det ikke er mer. Og den samme historien kommer fra alle mann. De har spurt om mer lønn, men sjefen blir hissig å han nekter å betale mer. Han kommer alltid med samme regla om at det går så dårlig bla bla bla. Men han punger ut 10-15 mill til seg selv iløpet av et år, og 1 mill årslønn til kona som jobber der ( kun noen få timer om dagen ) ifølge de ansatte.

Lønna har stått stille der i 3 år.

En tidligere ansatt har prøvd å kontakte arbeidstilsynet men fikk bare beskjed om å skaffe seg en advokat, noe som aldri skjedde.

Jeg har også hørt at oktober er en stille måned, så når vi jobber opptil 10 timer dagen nå, så kan man fort forvente seg 15 timers dager i desember.

Synes dere han er urimelig, eller har han sin fulle rett til å gjøre det han gjør?
Sist endret av Dead Maple; 7. november 2010 kl. 20:35.
Har seg sånn at det ikke vokser jobber på trær i området, og jobben i seg selv er grei om man ser bort ifra lønna. Og de ansatte er veldig hyggelige selv om aldersforskjellen er noget stor. Jeg er den yngste til nå som jobber hver dag.

Kan også legge til at dem som har jobbet der en stund også jobber lørdager. Og antageligvis uten noen form for tillegg.
Sist endret av Dead Maple; 7. november 2010 kl. 20:39.
Begynn å forhør deg om dine jobbmuligheter andre steder.

Høres ut som en passe liten bedrift, så mulighetene for høyer lønn og særlig bedre vilkår ligger nokk ikke der.
Benytt organisasjonsretten dere har og organiser dere. Da kan dere etterhvert få en tariffavtale, som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker på en mer detaljert og ryddig måte enn loven legger opp til.

Dere får også juridisk hjelp av fagforeningen til å avklare alle forhold rundt denne prosessen.

Det høres ut som både arbeidsgiver og arbeidstakere trenger litt veiledning i denne situasjonen.
Virker som om de fleste har gitt opp å få høyere lønn, men istedefor klager over lønna.
Jeg synes ikke jeg har så mye jeg skulle ha sagt ettersom jeg akkurat har begynt.

Jeg vurderer nå sterkt å være den lille steinen som får de store til å rulle, sånn at en eller annen av de fast ansatte lager et personalmøte hvor alle krever mer betalt ettersom det tydeligvis ikke hjelper å spørre alene. Jobben er grei somsagt, og de fleste trives der pga det sosiale.

Jeg har lyst til å fortsette i jobben, men samtidig klare å få økt lønna der.

Jeg ser for meg at de fast ansatte burde ha minst 150 kr timen, og jeg burde ha hatt 133. Overtidsbetalt burde også være obligatorisk når man jobber 10 timer dagen, og i desember opptil 15 timer.
Jobber du mer enn 9 timer i løpet av 24 timer skal du ha overtidsbetalt med minst 40%.
Og du kan jobbe maks 10 timer overtid i løpet av 7 dager/ 25t over 4 uker / 200t i året(med mindre tariffen sier noe annet)

Har du kontrakt? Hvis ja hva står det om arbeidstid og lønn?

Har du ikke kontrakt har du krav på det innen 1 mnd i jobben.
Er ikke overtidsbetaling noe en har rett på? Eller er det kun gjennom tariff?
Dette høre ikke rimelig ut i det hele tatt, og slik du sier det virker han sjefen som den drittsekken.. Selv om han er sjefen din må du ikke finne deg i alt. Som nevnt her kan dere ta ibruk juridisk hjelp.

Når det gjelder overtid å sånn har du krav på mer.

''Arbeidstiden skal ikke være mer enn 40 timer pr. uke og ikke mer enn ni timer pr. dag. (Arbeidsmiljøloven § 10-4). Jobber du mer enn dette, har du krav på overtidsbetaling. På de fleste arbeidsplasser i dag er det fastsatt en arbeidstid på 37,5 timer. Dersom dette er fastsatt vil arbeid utover dette være overtid.''

''Arbeidsmiljølovens § 49 sikrer deg et overtidstillegg på minst 40 % av ordinær timelønn. Dersom du er organisert og følgelig kommer inn under en tariffavtale, ligger overtidstillegget normalt på mellom 50 og 100 %. Dette varierer i forhold til tidspunkt på døgnet og hvorvidt overtidsarbeidet skjer på en hverdag eller på en helge- eller helligdag.''

Dette hentet jeg fra
http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/BE00A9E460680E96C1257523007048B8?open
Her står deg veldig enkelt og punktvis noen av de viktigste rettighetene du har.

Det er ofte best å gå inn å lese selv, ettersom at du kjenner arbeidsmiljøet og sjefen bedre enn oss på forumet.

Edit: litt treig der .
Sist endret av sintkar; 7. november 2010 kl. 20:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har lovfesta krav på overtidsbetaling utover 40 timers uke. Den skal vere minimum 40% i tillegg til vanlig lønn - altså 186,- per time for overtidsarbeid.

Kort sagt er det ein arbeidsgiver som bryt kraftig med arbeidsmiljølova. Få alle som jobber der organisert (kontakt LO for info), og ta opp problemet. Om det ikkje hjelper er åpenbart Arbeidstilsynet neste instans, og eg tipper ei velformulert klage til dei kan føre til gjennomsyn.
Sitat av whiten Vis innlegg
Jobber du mer enn 9 timer i løpet av 24 timer skal du ha overtidsbetalt med minst 40%.
Og du kan jobbe maks 10 timer overtid i løpet av 7 dager/ 25t over 4 uker / 200t i året(med mindre tariffen sier noe annet)

Har du kontrakt? Hvis ja hva står det om arbeidstid og lønn?

Har du ikke kontrakt har du krav på det innen 1 mnd i jobben.
Vis hele sitatet...
Har ingen kontrakt enda. Men en av de ansatte som har jobbet der i 4 år har heller ingen kontrakt. Han hadde 82 kr timen før, men nektet å jobbe mer om han ikke fikk like mye som de andre. Han er polsk, å ble vel utnyttet pga det.

En av de ansatte jobber også opptil 250 timer i måneden, så han er vel langt over det lovlige når det gjelder overtid. Men tjener fremdeles ganske lite.
Om du trives i arbeidsmiljøet ellers får du begynne å jobbe i takt med lønna da

Var det meg hadde jeg slutta der ganske kjapt å fått meg en jobb med bedre lønn, tror ikke du må lete så lenge faktisk.

Arbeidstilsynet skriver følgende om Overtidstillegg:
Overtidstillegg
Det skal betales et tillegg for arbeid ut over ordinær arbeidstid med 50 prosent av timesatsen. For arbeid utover ordinær arbeidstid i tidsrommet mellom kl. 2100 og kl. 0600 og på søndager og helligdager, skal det betales et tillegg på 100 prosent av timesatsen.

Du kunne jo konfrontert han med dette?

Lykke til videre!
Sitat av Dead Maple Vis innlegg
Har ingen kontrakt enda. Men en av de ansatte som har jobbet der i 4 år har heller ingen kontrakt. Han hadde 82 kr timen før, men nektet å jobbe mer om han ikke fikk like mye som de andre. Han er polsk, å ble vel utnyttet pga det.

En av de ansatte jobber også opptil 250 timer i måneden, så han er vel langt over det lovlige når det gjelder overtid. Men tjener fremdeles ganske lite.
Vis hele sitatet...
13 timer 5 dager i uka for 24-25tusen(netto) i måneden, hørtes rett og slett rævva ut..

Dette her ville jeg virkelig fått gjort noe med! Har ikke så mange forslagene, men dette er ikke riktig.
Sist endret av MrCryptical; 7. november 2010 kl. 20:56.
Arbeidskontrakt?
Dere bør slå dere sammen mot han, det er en rettighet i arbeidslivet.
Ta eventuelt kontakt med arbeidstilsynet.

Hva kan Arbeidstilsynet bistå med?

Arbeidstilsynet kan veilede generelt i lovverket, men kan ikke ta konkret stilling til lovligheten i en skriftlig arbeidsavtale.

Arbeidstilsynet kan pålegge arbeidsgiver å utarbeide en arbeidsavtale som oppfyller lovkravene.
Vis hele sitatet...
Utifra skattelistene (og riktig person) er det langt unna 15 millioner i inntekt på sjefen din....
Sist endret av sorlandet; 7. november 2010 kl. 20:57.
Fagorganiser deg, så ber du om kontrakt når du har jobbet 1 måned så krever du riktig betalt, nekter sjefen så ringer du til fagorganisasjonen og får hjelp av dem.

De på jobben din som ikke har fått riktig overtidsbetaling kan kreve etterbetaling av overtidslønn.

For å svare direkte på topicen: Ja sjefen din er urimelig.
Jo takk for alle svar ^^ Jeg tror igrunn at det enkleste er å få noen til å ''oppdageæ'' at ting ikke er helt riktig med det stedet ved en anonym melding til feks arbeidstilsynet. Bare håpe at man ikke får like dårlig hjelp som han forrige som tipset dem.

Inntil videre skal jeg bite det i meg. Det ser så dårlig ut på cv'n min å pga useriøse arbeidsgivere. De har fått meg til å slutte jobber pga for lite lønn, uteblitt lønn, og andre ting. Det ser rett og slett ut som om jeg ikke klarer å holde på en jobb pga dette. Så jeg skal nok være der noen måneder for å se om jeg kan få gjort noen forandringer. Men funker ikke det, så får jeg søke videre etter andre ting å gjøre.

Ellers så er sjefen ganske så hyggelig og alltid i godt humør. Såfremt man ikke nevner på lønna til han vel og merke. Da tenner du så og si rett på kruttet.
Dette her er arbeidsvilkår jeg aldri ville godtatt!


Jobber selv i en større bedrift, hvor det er faste ordninger, og god lønn!
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Arbeidskontrakt?
Dere bør slå dere sammen mot han, det er en rettighet i arbeidslivet.
Ta eventuelt kontakt med arbeidstilsynet.



Utifra skattelistene (og riktig person) er det langt unna 15 millioner i inntekt på sjefen din....
Vis hele sitatet...
Ja var det jeg sa å når jeg fikk høre det på jobben, men han har vist mye mer enn det som står nevnt i skattelistene ifølge de ansatte

Å du vet, det skal gå ann å søke opp informasjon om tilnærmet alle bedrifter for å se hvor mye omsetningen er på osv. På dette firmaet finner du INGEN ting. Står ikke noe som helst info der. Å det virker heller ikke helt riktig spør du meg.
Sitat av Dead Maple Vis innlegg
Ja var det jeg sa å når jeg fikk høre det på jobben, men han har vist mye mer enn det som står nevnt i skattelistene ifølge de ansatte

Å du vet, det skal gå ann å søke opp informasjon om tilnærmet alle bedrifter for å se hvor mye omsetningen er på osv. På dette firmaet finner du INGEN ting. Står ikke noe som helst info der. Å det virker heller ikke helt riktig spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det drives som enkeltmannsforetak, så alt overskudd står som inntekt på eieren.
Derfor man ikke har omsetning og slikt, er AS selskap som offentliggjør regnskap.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Det drives som enkeltmannsforetak, så alt overskudd står som inntekt på eieren.
Derfor man ikke har omsetning og slikt, er AS selskap som offentliggjør regnskap.
Vis hele sitatet...
Når dere diskuterer firmaet slik, kan dere godt si hva det heter, slik at vi andre også kan følge med
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Det drives som enkeltmannsforetak, så alt overskudd står som inntekt på eieren.
Derfor man ikke har omsetning og slikt, er AS selskap som offentliggjør regnskap.
Vis hele sitatet...
Hm, sånn det er Mulig jeg har blitt feil informert på jobben da
Da kan det umulig gå så bra i bedriften ettersom han da jobber 3 ganger så mye som alle andre der, han bor så og si på jobben. jobber 7 dager i uka, og er kun hjemme for å spise, og sove virker det som.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Er det jobbfrukt du kjører for?
Og kjører du i Gjøvik? isåfall har vi sikkert møttes

OT:

Organiser dere, da vet dere ihvertfall at ting blir gjort riktig.

En annen ting er jo at hvis alle krever høyere lønn, etterutbetaling av overtid osv osv (noe dere igrunn har rett til) så kan dere risikere at alle mister jobben, firmaets økonomi virker litt skakkjørt allerede, så hvis det får mange nye store krav på seg kan dere risikere at han slår seg konkurs, alle mister jobben, og ingen får utbetalt noe, det er jo worst case scenario. så slike ting burde dere ansatte avgjøre i felleskap.
Bare en ting som gjelder her. Meld dere inn!

https://www.handelogkontor.no/id/3903
Er ikke pålagt overtidsbetaling, kan kreve at overtidstimer tas ut i fri like mye fritimer, men så og si alle bruker overtidsbetaling.
Sjefen din er en dritt, og dere har en sterk sak om dere går videre. Dere har vel valg verneombud i bedriften. Bruk personalet, rapporter til verneombudet, han må ta det videre. hjelper ikke det, så ta kontakt med arbeidstilsynet.
Hvorfor må du ha advokat til det, ta kontakt og be dem komme å ta en kontroll, la de få litt innsyn i bedriften, skulle være lett å avdekke mangler.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Er ikke pålagt overtidsbetaling, kan kreve at overtidstimer tas ut i fri like mye fritimer, men så og si alle bruker overtidsbetaling.
Sjefen din er en dritt, og dere har en sterk sak om dere går videre. Dere har vel valg verneombud i bedriften. Bruk personalet, rapporter til verneombudet, han må ta det videre. hjelper ikke det, så ta kontakt med arbeidstilsynet.
Hvorfor må du ha advokat til det, ta kontakt og be dem komme å ta en kontroll, la de få litt innsyn i bedriften, skulle være lett å avdekke mangler.
Vis hele sitatet...
Aner ikke om det er noe verneombud der faktisk. Men ja, skulle tro man hadde en sterk sak anngående dette. Men var bare noe jeg hørte, at en der hadde prøvd å få arbeidstilsynet dit, men fikk bare beskjed om å skaffe advokat. Men men, får se hva som skjer med tiden. Føler ikke at jeg har så mye jeg skulle ha sagt der enda ettersom jeg er ny og de andre har holdt ut med dritten i flere år
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Har ikke noe å si hvor kort tid du har jobba der så lenge dette pågår under uverdige forhold.

At folk har holdt ut der lenge er ingen grunn til at det bare skal godtas å legges i glemmeboka.

Har det skjedd mer med saken? hold oss oppdatert
Akkurat nå har det skjedd veldig lite. Er for tiden forkjøla, så er 3 dagen jeg er hjemme fra jobb nå.
Noen som syntes at jeg burde organisere meg, men at han da sikkert kom til å ikke ville ha meg der. Det er jo egentlig en god løsning det, men er litt avhengig av denne jobben ettersom det ikke kryr av jobb tilbud, ihvertfall ikke på finn.no og nav.no xD Så vil ikke ta sjangsen på å miste jobben heller ettersom dårlig betalt er bedre enn å ikke ha noe betalt.

Men jeg tror seriøst ikke at jeg kommer til å komme noen vei med dette ettersom ingen andre har gjort det heller. Så sånn sett kan jeg vel egentlig sakte men sikkert begynne å se meg rundt etter noe annet å drive med. Så får man bare håpe at man kommer til en seriøs bedrift/firma neste gang
Sist endret av Dead Maple; 17. november 2010 kl. 13:43.
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gitt opp så lett.
Fordi om de andre ikke har klart å løse problemet, betyr det ikke automatisk at du ikke vil klare det.

Det er jo tydlig at sjefen din bryter loven. Så mitt tips: organiser deg, kontakt LO og sørg for at senere arbeidstakere slipper å slite med det samme problemet.
Han er urimelig OG han er i sin fulle rett til å gjøre som han gjør. Det er ikke minstelønn i Norge. Er man ikke fornøyd med grunnlønna får man finne seg en annen jobb.

Overtidsbetaling og slike ting, er derimot lovregulert.
Overskuddsmateriell
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Bare en ting som gjelder her. Meld dere inn!

https://www.handelogkontor.no/id/3903
Vis hele sitatet...
Helt klart det beste rådet, en fagforening kan gi dere mange gode råd

ellers kan dere gå inn på www.proff.no og søke opp filmaet for å se regnskapstall for 2009. der står også lederlønn, gjeld, verdier i eiendeler osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var tiden min hos ''frukt og grønt lageret'' over etter 1 1/2 måned. Fikk avskjed på dagen ettersom han ikke hadde råd til å ha flere i arbeid. Dette sa jeg da til en medarbeider som jeg møtte på tur ut, som da sa at det bare var tull. Noe jeg sier meg ganske enig i. Artigste er at 2 av de ansatte skal reise hjem rfa midten av desember å være borte i 3-4 uker. Dette er da ''lager sjef'' og ei som bearbeider produkter der. Så da blir det nok veldig travelt der. + 2 av pensjonistene vurderer å gi seg etter nyttår. Så ja, skulle tro han hadde råd til å ha flere folk der. Da gjenstår det at han kanskje syntes at jeg jobbet dårlig, noe jeg har lite tro på egentlig, men man vet jo aldri. Han noterte da nummeret mitt igjen å sa han skulle ringe om han trengte noen akutt.

På en måte er jeg glad for at oppholdet ble kort pga ting nevnt før i tråden, men på en annen side så er dårlig betalt bedre enn ikke noe.

Så da får man bare begynne å søke på nytt andre steder å håpe på at man kommer inn noe sted. Så om noen skulle vite om et sted hvor dem trenger folk rundt om / mellom Moelv, Gjøvik, Lillehammer, Hamar osv, så send gjerne på et tips.

Sitat av Dead Maple Vis innlegg
Da var tiden min hos ''frukt og grønt lageret'' over etter 1 1/2 måned. Fikk avskjed på dagen ettersom han ikke hadde råd til å ha flere i arbeid. Dette sa jeg da til en medarbeider som jeg møtte på tur ut, som da sa at det bare var tull. Noe jeg sier meg ganske enig i. Artigste er at 2 av de ansatte skal reise hjem rfa midten av desember å være borte i 3-4 uker. Dette er da ''lager sjef'' og ei som bearbeider produkter der. Så da blir det nok veldig travelt der. + 2 av pensjonistene vurderer å gi seg etter nyttår. Så ja, skulle tro han hadde råd til å ha flere folk der. Da gjenstår det at han kanskje syntes at jeg jobbet dårlig, noe jeg har lite tro på egentlig, men man vet jo aldri. Han noterte da nummeret mitt igjen å sa han skulle ringe om han trengte noen akutt.

På en måte er jeg glad for at oppholdet ble kort pga ting nevnt før i tråden, men på en annen side så er dårlig betalt bedre enn ikke noe.

Så da får man bare begynne å søke på nytt andre steder å håpe på at man kommer inn noe sted. Så om noen skulle vite om et sted hvor dem trenger folk rundt om / mellom Moelv, Gjøvik, Lillehammer, Hamar osv, så send gjerne på et tips.

Vis hele sitatet...
Har man ikke krav på 3 måneders oppsigelse, evnt sluttpakke?
Hadde ikke kontrakt å var under opplæring antageligvis, så er ikke sikkert jeg har krav på så mye der Men uansett litt åndsvakt å gi enn avskjed på dagen. Kunne da i det minste fått et par uker på meg. Men men.
Sist endret av Dead Maple; 30. november 2010 kl. 15:55.
Organisert eller ikke, han kan ikke la deg gå på dagen med mindre du har gjort noe såpass alvorlig mot arbeidsstedet som f.eks underslag.
Sjekk f.eks. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Sjanten; 30. november 2010 kl. 15:57.
Jaja, men jeg har min tvil på at det nytter å komme der med lover og regeler når man ser hvordan alt annet foregår der. Så tror jeg skal bruke tid og energi på å finne ny jobb istedefor å få være der en måned til.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Han hadde ikke kontrakt, så jeg er usikker på om han hadde krav på noe sånt da. .

En annen ting, organiserte du deg først? En arbeidsgiver har ikke grunn til å gi deg sparken fordi du organiserer deg ihvertfall, det er ikke en saklig grunn


edit: ble litt treg der ^^
Sist endret av Gig; 30. november 2010 kl. 16:07.
Nei, men har du ditt på det tørre så vil du mest sannsynlig få erstatning for urettmessig oppsigelse. Organiser deg, å be dem hjelpe deg. De kan dette og vet å straffe arbeidsgivere som ikke følger reglene.
Er fortsatt ikke organisert :P Men men, toskete hele greia. Får håpe enn finner noe litt mer varig og ordentlig neste gang. Begynner å bli seriøst lei av folk som ikke betaler mer enn 110 kr eller tar inn folk for kun noen få uker uten å si det. Hadde vært artig å fått seg en bra betalt jobb å avslå et eventuelt tilbud fra han når han trenger folk. For er kun meg han kan ringe å få til å komme på dagen anategligvis :P
Kanskje du burde begynne med å forlange kontrakt før du syter om lønn?
Å det skulle hjelpe meg med lønn hvordan? Om det står 110 kr timen i kontrakta så er man like langt, bortsett fra at man muligens har krav på å få jobbe for 110 kr timen 1 måned eller 2 ekstra.
Uten en kontrakt jobber du der formelt sett ikke. Nå er vernet for arbeidere uten kontrakt ganske stort i Norge, men det er også grunnen til at de kunne avskedige deg på dagen uten videre grunn. For min del virker det som om alt du ønsker er bedre lønn, uten å ta noen av de vanlige stegene for å oppnå akkurat det. Få deg en kontrakt og deretter meld deg inn i en fagorganisasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Uten en kontrakt jobber du der formelt sett ikke. Nå er vernet for arbeidere uten kontrakt ganske stort i Norge, men det er også grunnen til at de kunne avskedige deg på dagen uten videre grunn.
Vis hele sitatet...
Har du ikkje kontrakt er du fast ansatt utan prøvetid. Kan du dokumentere det med timelister, lønsslipper/lønnsutbetalinger etc. er det stortsett meir enn nok til at retten vil ansjå deg som fast tilsett. Med andre ord kan du ikkje bli oppsagt på dagen, sjølv utan kontrakt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du ikkje kontrakt er du fast ansatt utan prøvetid. Kan du dokumentere det med timelister, lønsslipper/lønnsutbetalinger etc. er det stortsett meir enn nok til at retten vil ansjå deg som fast tilsett. Med andre ord kan du ikkje bli oppsagt på dagen, sjølv utan kontrakt.
Vis hele sitatet...
Ang kontraktsskriving:

Tidsfrist for inngåelse av skriftlig avtale

I alle arbeidsforhold med en samlet varighet på mer enn en måned, skal det inngås skriftlig avtale tidligst mulig og senest innen en måned etter at arbeidsforholdet startet. Hensikten med dette er at arbeidstakeren klart skal bli kjent med sine rettigheter og plikter på et så tidlig tidspunkt som mulig.

I alle arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned skal det umiddelbart foreligge skriftlig arbeidsavtale. Dvs. at arbeidsavtale skal inngås med en gang arbeidet starter opp.
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/

Oppsigelsesfrist i prøvetid

Partene står fritt til å avtale oppsigelsestid, men i mangel av avtale er lovens regel at oppsigelse kan meddeles med 14 dagers varsel, jf. § 15-3 nr. 7. Oppsigelsestiden regnes da fra mottak og oppsigelsen, og ikke fra den første i påfølgende måned, slik det vil være når et arbeidsforhold avsluttes etter at prøvetiden har løpt ut.
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...else/provetid/

Så du har litt å komme med om du faktisk orker å sette igang litt her.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du ikkje kontrakt er du fast ansatt utan prøvetid. Kan du dokumentere det med timelister, lønsslipper/lønnsutbetalinger etc. er det stortsett meir enn nok til at retten vil ansjå deg som fast tilsett. Med andre ord kan du ikkje bli oppsagt på dagen, sjølv utan kontrakt.
Vis hele sitatet...
Lovverket er ganske klart på området ja, men realiteten er en helt annen verden. Det er ikke uten grunn til at enkelte arbeidsgivere med vilje unnlater å gi ansatte kontrakt og enda kommer seg unnav med det. Hele problemet summeres vel egentlig opp i at trådstarter bare ønsker mer lønn, ikke å gjøre noe for det.