Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2721
Var i forrige skoleår på utveksling i England. På grunn av gunstige priser i forhold til i Norge, så valgte jeg å ta lappen i England for så å bytte til norsk førerkort da jeg kom hjem. Noe som er helt problemfritt.
Samme dag som jeg hadde bestått i England fikk jeg låne vertsmora min sin bil. Jeg rygget ut, kjørte 30 meter og ble blinket ut av politi som sprute meg om forsikring, og det viste seg at bilen kun var registrert for at vertsmoren min skulle kjøre den, noe hun selv ikke visste. Jeg ble da dratt med i politikjærra til onkel blå for å høre regla "You have the right to ramain silent, [...]". Jeg ble også idømt en bot på 200 pund eller ca. 2000kr, men siden jeg skulle forlate landet innen bare 2 dager og de ikke rakk og sende ut bota, så skulle jeg slippe og fikk i tillegg beholde førerkortet.
Tre måneder etterpå fikk jeg et brev i posten fra britisk politi. Der fikk jeg beskjed om å levere inn førerkortet. Da hadde jeg allerede byttet til norsk førerkort, så jeg kasta brevet i sinne, og tenkte ikke mer på det.
I dag fikk jeg et langt brev der jeg måtte 600 pund(!) i bot, og at jeg hadde mistet retten til å kjøre bil pga av en nylig lovendring i England som gjør at personer som har hatt lappen i mindre enn 2 år, for flere prikker. Jeg fikk akkurat nok til å miste den.

Er sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre. Loven kan ikke ha tilbakevirkende kraft, hverken i England eller Norge, og når saken var ut av verden i første omgang så syns jeg at de skal følge meg som en skygge og stille urimelige krav.

Noen med kunnskap og erfaring?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Send inn det britiske førerkortet til de, og behold det Norske?

Kanskje du kan høre med en trafikkskole, kontordamene vet som oftest mye rart der.
Sist endret av Fleff; 1. oktober 2010 kl. 21:45.
Det er på det rene at alle overtredelsene du er siktet for, gjelder britisk lov. Tap av førerretten i ett land, medfører ikke nødvendigvis tap av førerretten i et annet land. Det er også riktig, som du hevder, at lover og rettslige regler ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Enhver rimelighet tilsier at "forbrytelsen" neppe bør være av en slik karakter at det diskvaliviserer deg som bilfører.

Dersom retten til å føre motorvogn er inndratt i Norge, vil du få melding om dette fra Politiet eller Statens vegvesen. I så fall vil du også få melding om hvordan vedtaket kan påklages. Boten du har fått, er heller ikke småpenger. Den må nok betales før eller senere.