Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 29167
Hei, min kjære skulle i dag kjøre opp på bil. Hun blir mødt av en grei dame, som var hennes sensor. Jeg vet med sikkerhet at jenta kan å kjøre, da jeg har sittet på under øvelseskjøring flere ganger, samt at det er en grunn for at kjøreskolen har sendt henne til oppkjøring. Hun kjører fint hele oppkjøringen, å får til slutt beskjed om at hun strøyk, pga for mye bruk av clutch. Hun hadde vist ingen andre feil, enn at hun brukte for mye clutch.

Spørsmålet mitt er: Er clutch bruk farlig for andre? Kan en fotgjenger eller noen andre bli skadd eller dø av at jenta bruker clutchen litt mer enn andre? Kan man klage på dette? (Jeg vet man kan, men vil det ha noe nytte?) Kjørelæreren lo av det, han har aldri klagd på bruk av clutch, og under testtimen (da hadde hun annen lærer) Han har aldri klagd på at hun har brukt for mye clutch.

Oppgitt.
Vel kjørelæreren min sa at det ikke akkurat var populært å trille med clutch inne
kan jo ødelegge clutchen da, spess på eldre biler. kan jo føre til ulykke dette.. eventuellt mye kø
Når jeg kjørte opp nevnte jeg til sensor at jeg brukte clutchen for mye når jeg kjørte i byen (svinger etc).
Han sa ikke noe spesielt om det, men kanskje fordi jeg nevnte det og sa at dette er noe jeg holder på å fikse så ble det ikke et problem?

Du sliter jo såklart på clutchen, og du skal jo ikke ha clutchen inne når du tar svinger og slikt, men stryk pga bare det? Det høres litt rart ut.
vel når jeg kjørte med kjøreskolen lærte han meg bevisst opp til å ha cluthen ute når jeg svingte inn og egentlig i de fleste andre situasjoner som ikke innebar stopping, han mente det hadde med å ha muligheten for å kunne gi gass for å komme seg unna eller noe slikt.
Syntes kanskje sensor var litt streng i dette tilfellet, da hun jo bare kunne gitt en merknad om at det ikke var så greit det hun gjorde og ikke minst forklare hvorfor på slutten av oppkjøringa. syns nok at en advarsel hadde vært på sin plass, de skal jo bare vurdere om du er god nok til å øvelseskjøre alene som de så fint sier det, hun var jo ikke akkurat en fare for liv.
Sist endret av Kjell_T_Ring; 1. oktober 2010 kl. 15:17.
Jøss, trudde det var bare bra å holde clutchen inne jeg, for da trillet bilen naturlig ?
Tror du sliter motoren feil ved å trille med clutchen inne.

Dessuten vil farten øke med clutchen inne. Triller du i gir så får du litt mer "flyt" å kjøringen, med mindre du går på 1 giret da

Vil ikke si at det er grunnlag for stryk da. Så be hun ringe til vegvesenet å klage.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror du sliter motoren feil ved å trille med clutchen inne.
Vis hele sitatet...
Det gjør du absolutt ikke.

Man har mye mer kontroll med kjøringen og girvalg ved å cluche minst mulig. Både ved unnamanøver, pådrag, girvalg, nedbremsing og motorbremsing.
Det mange glemmer med kjøreskolene er at de, i tileg til å lekse om regler, også skal lære deg hvordan man *håndterer* en bil korrekt.

I dette tilfellet: når du kjører mot et kryss eller andre lignende situasjoner skal du alltid gjøre deg ferdig med giring før du svinger. Dette gir deg bedre kontroll på bilen, og mer tid til å lese trafikkbildet. Clutchen i bånn gjennom svingen er bare en bjørnetjeneste for deg selv.

Det virker strengt, men det er helt klart dårlig håndtering av kjøretøyet.

Ond^Sofa var raskest
Sist endret av Joachimsen; 1. oktober 2010 kl. 15:39.
Ja, jeg vet selv alt det som er blitt sagt her. Men læreren sa selv at alt annet var bra, og at flyten i trafikken osv var fin. Jeg mener det kunne vært nok til en merknad, forklart henne om problemet og thats it. Men stryk? Når hun selv sier at alt annet er bra? Merkelig.

Men, er det vits i å klage? Eller gjør de ingenting med sånt?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Vel kjørelæreren min sa at det ikke akkurat var populært å trille med clutch inne
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det under hele oppkjøringen. Jeg gjør det forsåvidt enda når jeg tenker meg om..
Du har ingen motorbrems vist du triller med clutch inne, derfor sakl du heltst ikke gjøre det sier min kjørelærer!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
er det snakk om å trille med clutchen inne, eller er det snakk om å BRUKE clutchen, som i slite den ut ved feil giring?

uansett tilfelle, så er det ikke slik at man må være en livsfare for seg selv eller andre før man stryker på oppkjøringen, poenget er at man skal beherske og kjøre bilen på en korrekt måte.

sier ikke at jeg føler å trille med clutchen inne er nok til stryk, men hun er trossalt kjæresten din, sannsynligvis sint fordi hun ikke besto og vil ha sympati, og derfor kommer ikke _nødvendigvis_ hele sannheten frem.
Du bruker vell mere bensin om du kjører på clutch? og det jeg vet så er at man skal "kjøre" miljø riktig.
så er vell pgra forurensingen hun strøk?

Er hvertfall det jeg ser for meg da
Sitat av somnium Vis innlegg
er det snakk om å trille med clutchen inne, eller er det snakk om å BRUKE clutchen, som i slite den ut ved feil giring?

uansett tilfelle, så er det ikke slik at man må være en livsfare for seg selv eller andre før man stryker på oppkjøringen, poenget er at man skal beherske og kjøre bilen på en korrekt måte.

sier ikke at jeg føler å trille med clutchen inne er nok til stryk, men hun er trossalt kjæresten din, sannsynligvis sint fordi hun ikke besto og vil ha sympati, og derfor kommer ikke _nødvendigvis_ hele sannheten frem.
Vis hele sitatet...
Verken hun eller jeg er sint, sensoren var kjempe snill, ingen problemer. Sensoren sa enkelt og greit det at alt gikk kjempe fint og at hun bare må ta av seg denne uvanen (Som ingen av de 3 kjørelærerne hun har hatt har kommentert noe på) Grunnen til 3 kjørelærere om noen måtte lure er fordi ene har vært mye borte, så hun har hatt 2 stk + når man har testtime skal man ikke ha den samme læreren. Det er ikke snakk om å bruke clutch ved å slite den ut ved feil giring, men å trille litt inn i svingen for så å slippe clutch, istede for å "kjøre" hele svingen om du skjønner. Jeg vet jo at det er galt, men stryk synes jeg er veldig overdrevet.

Sitat av haxxor Vis innlegg
Du bruker vell mere bensin om du kjører på clutch? og det jeg vet så er at man skal "kjøre" miljø riktig.
så er vell pgra forurensingen hun strøk?

Er hvertfall det jeg ser for meg da
Vis hele sitatet...
Kjøre på clutch? Holder du clutchen inne, så synker turtallet ned til minimalt. Med mindre du holder gassen inne. Vil tro det er mer forurensning ved å kjøre på høyt turtall etc.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Du bruker vell mere bensin om du kjører på clutch? og det jeg vet så er at man skal "kjøre" miljø riktig.
så er vell pgra forurensingen hun strøk?

Er hvertfall det jeg ser for meg da
Vis hele sitatet...
huh? Når man kobler fra motoren bruker den vel ikke mere bensin? eller er jeg helt på bærtur nå
Sitat av maggii Vis innlegg
Det er ikke snakk om å bruke clutch ved å slite den ut ved feil giring, men å trille litt inn i svingen for så å slippe clutch,
Vis hele sitatet...
Det kan potensielt være veldig farlig om det er glatt. Slipper man plutselig ut clutchen midt i en sving i litt fart på et lavt gir er det fort gjort å snurre.

Hvorvidt det er nok til å stryke eller ei vet jeg ingenting om.
Når han sier "kjøre" på clutchen så høres det ut for meg at ho muligens holder den farten hun skal men har clutch litt inne så den blir "ruset" hele turen, og der blir det jo en del forurensing igjenn ?
Sist endret av 4asd13; 1. oktober 2010 kl. 16:09.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Du har ingen motorbrems vist du triller med clutch inne
Vis hele sitatet...
I tillegg kan man på noen biler oppleve at styringen låser seg om man har på mange strømforbrukere samtidig når man svinger med clutchen inne og motoren på tomgang.

På biler med hydraulisk pumpe fordi turtallet periodevis blir for lavt på grunn av motstand i dynamoen, og pumpa ikke får nok turtall til å opprettholde nok trykk og mengde.

På biler med elektrisk styring fordi dynamoen ikke lader nok til å drive alle strømforbrukerne og styring samtidig.

I tillegg får man stor slitasje på clutch, lagre og mekanikk.

Sitat av BengtÆrne Vis innlegg
huh? Når man kobler fra motoren bruker den vel ikke mere bensin? eller er jeg helt på bærtur nå
Vis hele sitatet...
I dag har alle biler Fuel Cut, dvs når du triller ned en bakke med gasspedalen ute og motoren i gir vil turtallet gå opp til over tomgang og drivstofftilførsel kuttes, dette skjer ikke om du triller med clutchen inne.
Noen tekniske opplysninger:

Clutch slites ikke av at man holder pedalen inne. Derimot slites den hvis pedalen holdes delvis inne, og girkassen er "halvveis frakoblet" motoren. Dette kalles å "slure". Clutch og girkasse utsettes for en viss belastning dersom man bruker dreiemomentet til å "bremse". Men som Max uflax påpeker, innebærer en slik måte å kjøre på at drivstofforbruket er lik null. I tillegg sparer man bremsene. Goophy har derimot rett i at en slik måte å "bremse" på kan være livsfarlig på glatt føre, spesielt midt i en sving. Det er derfor generelt anbefalt at man bruker bremser for å redusere farten inn mot kryss, svinger og i trafikkale situasjoner.

Dreiemomentet i motoren er derimot anbefalt for å holde farten konstant nedover lange nedoverbakker, slik som fjelloverganger og dype undersjøiske tunneller. Dersom man bruker konstant trykk på bremsen over lengre tid i slike situasjoner, risikerer man faktisk at bremsene svikter! Dette skyldes at varmeenergi bygger seg opp i skivene i en slik grad at det blir varmgang i stålet. Bremsebelegget får ikke lenger grep, fordi skiven er glatt som en skøytebane, og bilen triller ukontrollert nedover. Lykke til!
Sist endret av Nickodemus; 3. oktober 2010 kl. 10:51.
Når folk kommenterer den råe og brutale kjøringa mi, så bruker jeg å si at jeg kjører effektivt. Noe jeg fortsatt tror jeg gjør. Om man skal gire før svingen, bruker man lengre tid enn om man trykker inn clutchen (mens man bremser ned), og så svinger seg inn i svingen og deretter slipper clutchen mens man gasser. Kommer forterer gjennom svingen, og jeg personlig ser ikke et problem med det. Bremsene blir jo ganske fortere slitt. Det sies, at den man ikke legger merke til i trafikken, er en god bilist.
Sist endret av Twistz; 3. oktober 2010 kl. 11:39.
Slike småfeil bruker sjeldent å gi stryk, bare en merknad og beskjed om å jobbe med hva enn man gjorde feil. Det er tydelig at sensorer vurderer slikt veldig forskjellig. Jeg stod selv om jeg ved et tilfelle brøyt vikeplikten, ved et tilfelle kjørte over en fortauskant i en sving og kjørte for passivt, mens søstern strøyk fordi hun ikke bremset tidlig nok inn mot et kryss.
kan tenke meg det va pga farlige situasjoner KAN oppstå, men stryk var veeldig strengt synst jeg
Sitat av maggii Vis innlegg
Kjøre på clutch? Holder du clutchen inne, så synker turtallet ned til minimalt. Med mindre du holder gassen inne. Vil tro det er mer forurensning ved å kjøre på høyt turtall etc.
Vis hele sitatet...
En bil som går på tomgang bruker mye mer bensin enn en som bremser på giret (med gasspedalen helt ute). Som nevnt tidligere her, fuelcut.

Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Noen tekniske opplysninger:

Clutch slites ikke av at man holder pedalen inne. Derimot slites den hvis pedalen holdes delvis inne, og girkassen er "halvveis frakoblet" motoren. Dette kalles å "slure". Clutch og girkasse utsettes for en viss belastning dersom man bruker dreiemomentet til å "bremse". Men som Max uflax påpeker, innebærer en slik måte å kjøre på at drivstofforbruket er lik null. I tillegg sparer man bremsene. Goophy har derimot rett i at en slik måte å "bremse" på kan være livsfarlig på glatt føre, spesielt midt i en sving. Det er derfor generelt anbefalt at man bruker bremser for å redusere farten inn mot kryss, svinger og i trafikkale situasjoner.

Dreiemomentet i motoren er derimot anbefalt for å holde farten konstant nedover lange nedoverbakker, slik som fjelloverganger og dype undersjøiske tunneller. Dersom man bruker konstant trykk på bremsen over lengre tid i slike situasjoner, risikerer man faktisk at bremsene svikter! Dette skyldes at varmeenergi bygger seg opp i skivene i en slik grad at det blir varmgang i stålet. Bremsebelegget får ikke lenger grep, fordi skiven er glatt som en skøytebane, og bilen triller ukontrollert nedover. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at clutchen faktisk slites når pedalen er trykket helt i bånn også, spesielt på nyere biler med god clutch, der lamellene enda ikke har blitt noe slitt. Det ser du ved å kjøre bilen opp på løftebukk med hjulene fritt i lufta, sett bilen i gir og trykk inn clutchen (med motoren på). Hjulene vil gå sakte rundt.

Dessuten er det like stor belasting for gir/clutch å bremse på girene som å kjøre rett frem.

Ellers er jeg enig i alt du sier om at det er livsfarlig å holde clutchen inne i gitte situasjoner. Spesielt i nedoverbakker er katastrofe.
Som også tidligere nevnt kan viktige systemer i bilen fungere dårligere på tomgang (med clutchen inne) og spesielt viktig er det å ha både servostyring og bremsekraftforsterker (som er avhengig av turtall, fordi det i praksis er kompressorer/pumper) i orden i trafikken hele tiden. Det er også en viss sjanse for at gamle biler kveler seg selv på tomgang, og når du mister motorkraft mister du både servo og bremser. Det er KRISE om du triller ned en bakke i 60-70-80km/t og motoren dør like før lyskrysset i bånn av bakken. Da kan du bare lukke øynene og be til gud.

Angående å trille (clutche) gjennom svinger og rundkjøringer. Si at du kommer i tredje eller fjerde gir før en krapp sving eller rundkjøring. I stedet for å gire ned og kjøre gjennom svingen trykker du inn clutchen og triller rundt. Noe som i seg selv er farlig på glatt føre fordi du ikke har kontroll over kraften på bilens hjul lenger, og fordi når du ikke tilfører kraft forover (snakker ikke om å akselerere) vil sentripetalakselerasjonen ha lettere for å hente inn bilen din og dra deg ut til siden. Et annet viktig motargument mot slik kjøring er at du ikke kan kjøre i gang igjen i tredje eller fjerde gir etter svingen, så da må du altså gire midt i svingen med kun én hånd på rattet samtidig som du svinger med lite kontroll over bilen til å begynne med. Hvis du velger å gire ned ETTER svingen så har du virkelig gjort deg selv en tjeneste, og er dessuten en sinke for oss andre traffikanter, og du har heller ikke mulighet til å akselerere hurtig ut av en sving i tilfelle noe skjer, som at en annen bryter vikeplikten el.
Sist endret av wanna-b; 3. oktober 2010 kl. 13:23.
På tide at sensorer stryker folk på slikt. Noen folk er jeg redd for å sitte på med når de gjør dette - ingen kontroll på farten og bilen.
vis du clutch'er hele tiden og ikke har lyst og bilen skal hoppe frem over nå du kobler den inn igjen. gir du jo mer gass slik at du får en smooth overgang, og dermed mer drivstoff forbruk..
du sliter jo mer en nødvendig på bilen.
og vis du er så usikker at du må clutche rundt vær sving viser jo det dårlig planleging og kunnskap. spør du meg da.

men ring og klag, skader ikke og prøve
På min oppkjøring kvelte jeg bilen i et kryss (var i 3. gir, trodde jeg var i 1.), og fikk også kommentar om at jeg noen ganger brukte litt høyt gir. Jeg sto likevel, så synes det er litt rart at man stryker på sånn teknisk ting som det der, men det spørs jo fullstendig i hvilken grad det er også.
Sitat av Twistz Vis innlegg
Når folk kommenterer den råe og brutale kjøringa mi, så bruker jeg å si at jeg kjører effektivt. Noe jeg fortsatt tror jeg gjør. Om man skal gire før svingen, bruker man lengre tid enn om man trykker inn clutchen (mens man bremser ned), og så svinger seg inn i svingen og deretter slipper clutchen mens man gasser. Kommer forterer gjennom svingen, og jeg personlig ser ikke et problem med det. Bremsene blir jo ganske fortere slitt. Det sies, at den man ikke legger merke til i trafikken, er en god bilist.
Vis hele sitatet...
Så alle som kjører proft gjør feil i å gire før svingen? Det går mye fortere å gire i svingen? Tror du må ta noen telefoner og fortelle det til de som prøver å ta inn noen 100 deler på formel 1 banen.

Kjøringen du beskriver er potensielt livsfarligPUNKTUM
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Twistz Vis innlegg
Når folk kommenterer den råe og brutale kjøringa mi, så bruker jeg å si at jeg kjører effektivt. Noe jeg fortsatt tror jeg gjør. Om man skal gire før svingen, bruker man lengre tid enn om man trykker inn clutchen (mens man bremser ned), og så svinger seg inn i svingen og deretter slipper clutchen mens man gasser. Kommer forterer gjennom svingen, og jeg personlig ser ikke et problem med det. Bremsene blir jo ganske fortere slitt. Det sies, at den man ikke legger merke til i trafikken, er en god bilist.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke noe tid på å gire ned mens du allikevel driver med nedbremsing. Og ved å ha riktig gir og drift på hjulene får du en mye mer korrekt og effekt sving.
Det at folk sier at man mister kontroll på bilen om man har clutchen inn i et kryss på glatt føre er bare bullshit. Faktisk større fare for å skli om man girer i svingen, for da kan hjulene låse seg mens man holder på å gire og med engang hjulene låser seg, så går det bare en vei, ut i grøfta. Dette skjedde med en kompis nå nylig faktisk, bare at han fikk vannplaning og havnet i grøfta..

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Du mister ikke noe tid på å gire ned mens du allikevel driver med nedbremsing. Og ved å ha riktig gir og drift på hjulene får du en mye mer korrekt og effekt sving.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig både enig og uenig i det jeg sa tidligere. Nå på sommerstid når det ikke er glatt, så prøver jeg å komme meg fortest mulig inn i svinger og kryss, og er litt lat og bare lar bilen trille igjennom krysset. Dette er ikke noe jeg praktiserer på vinteren, da man kan miste fart og risikere å bli stående på blankisen og ikke komme seg av flekken. Så derfor girer jeg før svingen mens jeg bremser ned, og så svinger og gir gass. Gir IKKE gass mens jeg er i svingen (pga. skrens), alltid etter.
Sist endret av Twistz; 3. oktober 2010 kl. 23:40.
Man skal ikke bruke clutch i svinger, eller når man triller. Det er feil, og de som kjører sånn er ofte et stort irritasjonsmoment i trafikken. Motorbrems eksisterer for en grunn, det er mel miljøvennlig, sliter ikke noe mer på noe så lenge du ikke dumper clutchen fra 5. til 2. gir, og de sparer oss andre for frustrasjon over idioter som ikke kan å kjøre bil. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil, og det burde vært et større krav til teknisk mestring over en bil. Det er så mange som ikke mestrer vinterføre og dermed utgjør en stor fare andre trafikanter. Det er så enkelt som at hvis man ikke er interessert i å kjøre bil, så blir man ikke flink. Og er man ikke interessert så bør man heller ikke få lov å føre 1,5 tonn med stål på gummihjul. Er du ikke interessert i fotball, så blir du ikke fotballspiller.
Foreslår automatgear
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Foreslår automatgear
Vis hele sitatet...
Tar du oppkjøring med automatgir så kan du ikke kjøre manuell. Det er jo en ganske stor hindring å sette på seg selv.
Sitat av Sethalas Vis innlegg
Tar du oppkjøring med automatgir så kan du ikke kjøre manuell. Det er jo en ganske stor hindring å sette på seg selv.
Vis hele sitatet...
Hindring? De fleste nyere biler kommer med automat gear/ tiptronic.
Trenger ikke clutch nå lenger.
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Hindring? De fleste nyere biler kommer med automat gear/ tiptronic.
Trenger ikke clutch nå lenger.
Vis hele sitatet...
"De fleste". Tenk på hvor mange biler det finnes som ikke har manuell, og om du kommer i en situasjon der du må hjelpe noen etc med en bil så kan du ikke / har ikke lov å kjøre den.

Automat har også et høyere drivstoff forbruk (forbedret over tidene såklart).
Det er også et kriterie på oppkjøringen at man skal kjøre "behagelig". Noe som kan gi en "humpete" tur med mye bremsing og på-gassing.

Nå vet jeg ikke hvordan kjæresten din kjørte på oppkjøringen, men det kan sikkert hende at i en eller annen sving, eller ett eller annet kryss ble det veldig humpete eller rykkvis kjøring. Noe som viser at føreren ikke behersker en bil i sving/kryss så godt som det er forventet av en bilfører? Ikke vet jeg. Men enkelte har en tendens til å enten over- eller underdramatisere hendelser som ikke går i deres favør.

Men noe sier meg at dette var en uvane som gjentok seg gang på gang. Om dette skjedde en gang iløpet av de 90 minuttene sensoren satt på, så tviler jeg at en sensor hadde strøket noen på det, kanskje en bemerkelse elns.



Sitat av Twistz Vis innlegg
Når folk kommenterer den råe og brutale kjøringa mi, så bruker jeg å si at jeg kjører effektivt. Noe jeg fortsatt tror jeg gjør. Om man skal gire før svingen, bruker man lengre tid enn om man trykker inn clutchen (mens man bremser ned), og så svinger seg inn i svingen og deretter slipper clutchen mens man gasser. Kommer forterer gjennom svingen, og jeg personlig ser ikke et problem med det. Bremsene blir jo ganske fortere slitt. Det sies, at den man ikke legger merke til i trafikken, er en god bilist.
Vis hele sitatet...

Jada effektiv kjøring i sving/kryss er fint om en har det travelt eller lignende. Men ikke særlig behagelig for den som sitter på. Det er jo heller ikke slik at alle skal etterstrebe å holde et så lavt turtall som mulig gjennom en sving. Motorbremsen virker bedre jo høyere turtall motoren har.

Jeg ser ingen problemer med å gire ned 2 gir FØR en sving og heller holde 3000 omdreininger enn å hele tiden holde seg under 2000. Som andre har vært inne på, om man girer ned FØR svingen, så har man utelukket en ting av mange å gjøre i de få sekundene, noe som gir mer rom til å prosessere andre ting som forgjengere eller andre potensielt farlige momenter.

Alternativet er jo å bremse ytterligere ned i svingen for å få mer tid til å tenke eller prosessere over situasjonen. Noe som er enda mindre effektivt og kan skape andre potensielle farlige situasjoner for biler som kommer bak.
Hvis man tenker seg at hovedkravene for å bestå oppkjøringen er noe sånt som "Å vise at man kan kjøre trygt, hensynsfullt og behagelig" så ser man hvorfor en ting som clutching blir slått ned på.

Nedgiring trigger ikke bremselys, og man har ikke 100% kontroll over en bil som triller av gårde av seg selv. Hvorvidt det sliter på bilen eller ikke er egentlig irrelevant i denne sammenhengen, men om man gjør mange ting som tydelig går utover bilen i løpet av en oppkjøring er det nok verdig et trekk. Derimot fører clutchingen til at den bak deg ikke får varsel om at du senker farten (hensyn), du får en 'hakkete' kjøreopplevelse (behagelighet), og du har ikke så god kontroll over kjøretøyet som du kunne ha hatt (trygghet). Clutching bryter altså alle disse tre "kravene", og bør slås hardt ned på. Hvorvidt dette var fremtredende i denne oppkjøringen kan jeg ikke si noe om.
Jeg kjenner mange som har strøket på for hyppig clutchbruk, og godt er det!
Skulle nesten tro at hun kjørte opp for klassen C/C1.

Fordi når jeg kjørte opp så var det en god del som fikk kritikk på grunn av for mye clutch bruk å for lav fart(langt under fartsgrense, det kommer av at en lastebil sjåfør- som ikke klarer å oppretthoide trafikkk flyten hører ikke hjemme i traffiken.
De fikk jo alle godkjent.
Men på lastebiler som veier rundt 32t klasse C ferdig lastet, så er det mest optimalt å unngå å stoppe helt opp ettersom at det tar mye krefter å komme i gang igjen.
De fikk også kritikk for clutch bruk på steder der du ikke skal holde clutchen inn men ha lastebilen i et lav gir å heller bruke retarden mere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Ser flere som tror at jeg mener at hun "kjører med clutchen inne" her, men la meg forklare bedre. Hun holder jo ikke clutchen inne når hun kjører, er jo ikke det jeg sier. Hun bruker clutchen gjennom svingen, ved å slippe gassen å trille gjennom svingen, for så å ta ut clutchen å gi gass etter hun er kommet gjennom svingen. Jeg vet jo at dette er farlig på vinter, nå vet hun det også, men at kjørelærerne hun har har hatt ikke har sagt noe om dette, sier veldig mye om kompetansenivået til ansatte på kjøreskolene.
Klutchen skal ikke holdes inne i sving. Punktum
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det gjør du absolutt ikke.

Man har mye mer kontroll med kjøringen og girvalg ved å cluche minst mulig. Både ved unnamanøver, pådrag, girvalg, nedbremsing og motorbremsing.
Vis hele sitatet...
kan du vennligst forklare meg hvordan du får til motorbremsing med clutchen inne? hvordan kan sluring påvirke et girvalg? med mindre du "glemmer hvilket gir bilen er i? du får vel ikke pådrag om du holder clutchen inne?

har flere spørsmål på posten din, men dette holder for nå ^^
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av maggii Vis innlegg
Ser flere som tror at jeg mener at hun "kjører med clutchen inne" her, men la meg forklare bedre. Hun holder jo ikke clutchen inne når hun kjører, er jo ikke det jeg sier.
Vis hele sitatet...
Det sier vel seg selv, man kommer ikke så veldig langt med clutchen inne


Sitat av Gig Vis innlegg
kan du vennligst forklare meg hvordan du får til motorbremsing med clutchen inne? hvordan kan sluring påvirke et girvalg? med mindre du "glemmer hvilket gir bilen er i? du får vel ikke pådrag om du holder clutchen inne?

har flere spørsmål på posten din, men dette holder for nå ^^
Vis hele sitatet...
Har jeg påstått at man får til motorbremsing med clutchen inne? Det jeg mener med girvalg er at hvis du kjører med clutchen inne mens farten synker drastisk så kan man bli usikker på hvilket gir man skal inn. Spesielt når man er fersk og nettopp har kjørt opp.
Clutchen skal kun trykkes inn ved girskift og full stans. Ikke ellers. Unngå unødig clutchbruk.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Clutchen skal kun trykkes inn ved girskift og full stans. Ikke ellers. Unngå unødig clutchbruk.
Vis hele sitatet...
Enn ved skrens (med gammel bil, uten dagens elektroniske systemer)?
Sitat av svaagan Vis innlegg
Enn ved skrens (med gammel bil, uten dagens elektroniske systemer)?
Vis hele sitatet...
Slike biler kjøres vel ikke på oppkjøring?

Men ok, la definisjonen av full stans være at hjulene slutter å gå rundt, da.
Nå til dags taes behandling av kjøretøy også opp til vurdering av førerprøve.
Jeg kjørte opp for et par måneder siden og han klagde på min clutchbruk og sa at dette var noe jeg måtte øve meg på ALENE!
Hehe, arti med litt kverulering da vettu Var obligatorisk med kjøreopplæring uten ABS etc. da jeg kjørte opp, men det forandres vel med tiden.
Trådstarter
Sitat av svaagan Vis innlegg
Hehe, arti med litt kverulering da vettu Var obligatorisk med kjøreopplæring uten ABS etc. da jeg kjørte opp, men det forandres vel med tiden.
Vis hele sitatet...
Det henger litt igjen enda, men faller vel bare mer og mer bort ettersom bilene uten abs faller mer og mer bort
Kjørelærern min fortalt meg at jeg alltid skulle bruke clutch når jeg bremset...