Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 303989
Ok, godt å høre! Hører jo om de som hiver innpå med 100sopp liksom. Jeg tenkte å ta det rolig å spre kanskje 20-30 sopp utover en grandis og bare slappe av hjemme alene med en kompis med film eller noe lignende. Må bare ut på sopplukking! Et annet spørsmål er hvorfor Fleinsopp er lista som "dødelig giftig" da må det være snakk om store doser, eller er det bare for å skremme folk fra å spise den?
Var på familitreff på hemsedal denn helga og holdt selvfølgelig øynene åpne. Noe jeg ikke trengte å gjøre så alt for lenge. Det bugna der oppe så å si. I løpet av helga plukka jeg vel til sammen rundt 1000 stykker. Så nå har jeg en del fremover Testa de der oppe... en mild en og spiste omtrent 30 sopp i forskjellige størrelser. Snille men med en veldig god effekt. Så disse har jeg vert heldige med. Må også sies at noen av de jeg fant der oppe er noen av de største jeg noen gang har sett når det kommer til fleinsopp.
Hei kjære soppmenn, og soppdamer. Her forleden fant jeg 1000 flein. Tok de med hjem og la alle utover ca 8-9 avispapir over natten. Dagen etterpå har de gått fra brune til beige, noen få har råtnet (svarte , slimete og fulle av mark, disse fjerner jeg) mens de aller fleste ser ganske alright ut. Av ren utålmodighet samler jeg alle på en avis-side og begynner å klippe dem opp. Mest for å få ut makkene som eventuelt ligger og koser seg inni sopphattene og motvirker tørkeprosessen og råtner til soppen.

Det som skjer, når jeg klipper opp alt, er at alt blir fuktig som faen, og jeg får et større problem med å spre dette utover avisene igjen, siden alt har klumpet seg sammen. Ideen min viste seg å være en dum en, og nå har jeg masse våte klumper med sopp som plutselig aldri ser ut til å tørke. Jeg klipper igjen, samler alt , klipper det, sprer det, gjentar prosessen, og ser ut til å bare gjøre situasjonen verre og verre for hver gang. For 2 timer siden var jeg ganske sikker på at alt håp var tapt, da de ennå var seige og fuktige inni, og så ut til å bli mørkere og mørkere. Så strødde jeg på med 5 gram sopp pulver jeg hadde fra før, for å tilføye noe som er tørt på jævelskapet, og sprer alt utover enda flere aviser. Mengden så nå ut til å krympe, og bli en anelse tørr (selv om det fremdeles var fuktig inni, og det hele minner om grensen til råtningsprosessen på absolutt alt...)

- Men - Nå har alt begynt å tørke igjen, og fuktigheten forsvinner, det som så svart ut ser egentlig bare veldig mørkebrunt ut nå. Markene har jeg ikke sett noe til før i formiddag så det virker ikke som det er de som har forårsaket hele oppstyret. Nå er jeg usikker på om jeg har ødelagt 1000 stk + 5 gram tørket flein eller om jeg klarte å redde dem rett før det gikk ille... For første gang kan jeg føle meg trygg på å ha alt samlet på en avis , siden alt endelig har begynt å tørke skikkelig.

Men jeg klarer likevel ikke bedømme om jeg sitter her med inntørka råtten sopp eller om jeg bare har fått panikk og følgt for mye med og vært utålmodig... All fleinen ble plukka igår ettermiddag, så det er vel ikke helt uvanlig at tørkeprosessen tar tid heller. Jeg vet rett og slett ikke og trenger deres gode råd og svar. Vil ikke dø av å spise råtten sopp. Jeg legger ved et bilde og to av 1000 flein som driver og endelig tørker sakte inn på et avispapir etter en panisk dag:

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010214.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010215.jpg

PS: de er ennå ikke _helt_ knusktørre, noen er litt seige inni, mens mangen har brune friske gjeller samtidig som hattene er veldig mørkebrune utenpå. Virker litt variert men det er ingenting som er _helt svart_ heller.

Hva tror dere?
Jeg tror dette er et veldig dårlig tegn!

Mine sopper har tørket i et par dager nå og de ser ikke ut som dine på noen måte.
Det der så ikke helt bra ut. Jeg var på en ekstrem plukketur for noen år siden med noen venner, og et par av vennene mine klarte ikke å tørke soppen sin skikkelig på grunn av de store mengdene. De endte opp med noe lignende det du har her, og når de forsøkte å spise det ble de bare skikkelig kvalme. Man dør imidlertid ikke, så det skulle ikke være noe i veien for å forsøke en lav dosering for å undersøke skadene. Men dette gjør du selvsagt på eget ansvar.

protip: Bruk en kraftig vifte til tørkingen neste gang. Det setter skikkelig fart i sakene, og er den absolutt mest effektive metoden jeg har funnet hittil.
Takk for svar! Ja det blir vel en test med ekstremt lav dose og se det ann.. Tror denne haugen er i grenseland for å si det sånn. Kanskje det optimale er å koke te av det sånn jeg får mest mulig virkestoff og minst mulig bæsj ?
Sist endret av Chikara; 21. september 2010 kl. 03:03.
Kjøp deg et soxhletapparat og foreta en skikkelig alkaloideekstraksjon. Det virker kanskje litt omfattende, men det er uansett et utrolig kult apparat å ha.
Sist endret av mentalmelt; 21. september 2010 kl. 03:18.
Ja nå har det gått flere timer og alt er mer eller mindre knusktørt nå, og har klippet opp alt til nesten støv. Finns ennå noen hatter som enten er frodige, tørre og brune inni mens andre er bittelitt klamme, mørke og småseige inni. Stort sett tørt alt, men det er variert og i grenseland det her... Verken råttent eller friskt virker det som... Brunfargen er der men den er mer mørk, grå og platt enn vanlig. Veldig merkelig.. Noen andre enn Mentalmelt sine kompiser som har vært borti dette tørke-resultatet selv og konsumert ?

Oppdaterte bilder:

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010216.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010217.jpg


Mentalmelt: Sånn apparat blir nok for kostbart og tidkrevende å sette seg inn i som den studenten jeg er for tiden. Men disse vennene som du nevnte, fikk de altså ingen effekt, kun kvalme ?
Sist endret av Chikara; 21. september 2010 kl. 04:43.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Angående tørking/Oppbevaring:
En lett og billig metode er å legge ut en kjøkkenklut, strø en brukbar haug med salt (ca 3-4 cm høy) og knyt igjen kluten (knyt hjørnene sammen), legg den tørkede soppen i et norgesglass/syltetøyglass, også legger du denne posen med salt over, dette suger effektivt til seg all gjenværende fuktighet.

Utprøvd bra metode, lengste periode jeg har lagret sopp på denne måten er 1 år.
Vis hele sitatet...
hmm hvor mye sopp du anbefaler å putte i norgeglasset? fylle det opp så legge kluten over? tørker du soppen på papir før du legger dem i norgesglasset å legger kluten med salt over?
hei, lurte på hvis jeg lager flein-te med ca 60 sopp og deler med en venn.
vil vi få en 60 styrke tur eller rundt 30 fordi vi deler på to?

Zspade
Sitat av Zspade Vis innlegg
hei, lurte på hvis jeg lager flein-te med ca 60 sopp og deler med en venn.
vil vi få en 60 styrke tur eller rundt 30 fordi vi deler på to?

Zspade
Vis hele sitatet...
Regner med at det er samme prinsippet som med alkohol. har du 40% og blander det med 20% får du ikke 60%, du får 30%.
Sitat av Feedee Vis innlegg
Regner med at det er samme prinsippet som med alkohol. har du 40% og blander det med 20% får du ikke 60%, du får 30%.
Vis hele sitatet...
Tror det heller blir noe mer lik; har du en spritflaske med 40% og skal dele den med en venn, får du ikke rusen av hele flasken, men bare halve.

Virkestoffet i fleinsoppen blir jo skilt ut i vannet og hvis de tar halvparten vær vil hver av dem få halvparten av virkestoffet.
Sitat av Zspade Vis innlegg
hei, lurte på hvis jeg lager flein-te med ca 60 sopp og deler med en venn.
vil vi få en 60 styrke tur eller rundt 30 fordi vi deler på to?

Zspade
Vis hele sitatet...
Tuller du? Du må da klare å tenkte deg fram til svaret på dette på egenhånd. Hvis ikke så er du på ingen måte rustet til å innta et avkok av denne soppen.
Av ren nysgjerrighet:
Kan noen svare meg på hva som er passelig dosering av helt fersk sopp, altså plukket for to dager siden og liggende i et glass med honning for konservering?

Forstår jeg det rett så forsvinner 90% av vekten ved tørking og en grei dose på tørket sopp er rundt 3 g. Vil da en dose med 30 g fersk sopp være noe tilsvarende? Dette stemmer jo mattematisk, men kunne tenkt meg synspunkter fra noen som er erfarne på området.
Sitat av Jelass Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet:
Kan noen svare meg på hva som er passelig dosering av helt fersk sopp, altså plukket for to dager siden og liggende i et glass med honning for konservering?

Forstår jeg det rett så forsvinner 90% av vekten ved tørking og en grei dose på tørket sopp er rundt 3 g. Vil da en dose med 30 g fersk sopp være noe tilsvarende? Dette stemmer jo mattematisk, men kunne tenkt meg synspunkter fra noen som er erfarne på området.
Vis hele sitatet...
Hvor mye honning har du blandet soppen din ut i? Det blir veldig vanskelig å dosere nøyaktig når du har blandet det ut med noe helt annet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tuller du? Du må da klare å tenkte deg fram til svaret på dette på egenhånd. Hvis ikke så er du på ingen måte rustet til å innta et avkok av denne soppen.
Vis hele sitatet...
hehe, joa var det jeg tenkte, men var litt usikker. er jo logisk når man deler 60 på 2 så blir det 30. sorry at jeg spurte da..
Sist endret av Zspade; 23. september 2010 kl. 21:59.
Hvor mange sopper er det lurt å ha oppi kjelen når man lager te? Vet at det avhegner veldig av størrelse osv., men hva slags erfaringer har dere med antall og virkning av det? Beklager hvis spørsmålet har blitt stilt før, forresten...
Sitat av Aniko Vis innlegg
Hvor mange sopper er det lurt å ha oppi kjelen når man lager te? Vet at det avhegner veldig av størrelse osv., men hva slags erfaringer har dere med antall og virkning av det? Beklager hvis spørsmålet har blitt stilt før, forresten...
Vis hele sitatet...
Shroomery har en dose kalkulator som viser hvor mange gram sopp du må innta for å oppnå ønsket type tripp avhengi om det er tørket eller fersk sopp.
Kan ikke garantere at den er 100% nøyaktig, men den kan hjelpe deg litt.
http://www.shroomery.org/6257/Magic-...age-Calculator

Spiss fleinsopp heter forresten Psilocybe Semilanceata om du ikke visste det fra før av.
Sist endret av Cyan; 23. september 2010 kl. 22:30.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hvor mye honning har du blandet soppen din ut i? Det blir veldig vanskelig å dosere nøyaktig når du har blandet det ut med noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Soppene er ikke knuste, så det blir vel ikke verre enn bare å skylle av, eller få av det verste av honningen for så å veie de?
Sist endret av Jelass; 23. september 2010 kl. 22:44.
Vil bare rapportere tilbake om at mine tusen flein har det veldig godt, og at det var på nære nippet at hele bunsten råtnet, og at jeg nok var i siste liten til å redde dem. Har lært min lærepenge den skånede heldige måten. Moral: vær flinke med tørkingen!

PS: Ringenes Herre filmen på sopp er mer eventyrlig enn selveste Asbjørnsen og Moe
Sitat av Chikara Vis innlegg
Vil bare rapportere tilbake om at mine tusen flein har det veldig godt, og at det var på nære nippet at hele bunsten råtnet, og at jeg nok var i siste liten til å redde dem. Har lært min lærepenge den skånede heldige måten. Moral: vær flinke med tørkingen!

PS: Ringenes Herre filmen på sopp er mer eventyrlig enn selveste Asbjørnsen og Moe
Vis hele sitatet...
Bare lurer, tok du å kokte te av dem? Eller spiste du dem i den tilstanden?

Hah, Ringenes herre som er så ekstremt spennende og drar deg fra starten i edru tilstand også. Virker morsomt.
Sist endret av Filosofen; 23. september 2010 kl. 23:38.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Bare lurer, tok du å kokte te av dem? Eller spiste du dem i den tilstanden?

Hah, Ringenes herre som er så ekstremt spennende og drar deg fra starten i edru tilstand også. Virker morsomt.
Vis hele sitatet...
Spiste rundt et gram strødd over en pizza, var våken hele natta og hadde en visuell tur Virket ikke som de har blitt skadet på noe vis, utenom at de er litt mørkere og mer crispy enn ellers. Tror jeg var rett ved grensen til at de kunne _begynne_ og råtne.
Sist endret av Chikara; 24. september 2010 kl. 10:44.
Sitat av Chikara Vis innlegg
Men disse vennene som du nevnte, fikk de altså ingen effekt, kun kvalme ?
Vis hele sitatet...
De fikk en effekt, men ubehaget var ble for voldsomt til at soppen kunne brukes. Godt å høre at du klarte å berge dine =)

Sitat av Jelass Vis innlegg
Soppene er ikke knuste, så det blir vel ikke verre enn bare å skylle av, eller få av det verste av honningen for så å veie de?
Vis hele sitatet...
Hvis de bare har ligget der i et par dager så går det vel greit. Over lengre tid vil derimot deler av alkaloidene sakte trekke ut i honningen, og gjøre dette vanskeligere.

Det er ingen grunn til å lagre sopp på honning, foruten at det er morsomt og smaker godt. Neste gang bør du absolutt tørke soppen, og spare deg selv for masse bry.
En venn av meg fikk noen sopp av en annen venn av meg. Disse soppene har nå fått sånne hvite prikker på hattene. Jeg vet at den andre vennen min ikke tørket soppen fullstendig før han ga de bort, så det var fortsatt litt fuktighet igjen på dem. Spørsmålet er da om det er mulig å koke te på dem for så å oppbevare dem i fryseren og dermed drepe disse skumle bakteriene/muggen eller er de verdiløse nå?
Enkelt og kort spørsmål.
Er det bare hatten på soppen som har noe effekt?

Og er litt forskjellig størrelse på de jeg har.
Har lagt dem mellom to ark under sofaen over natta, og deretter lagt dem i en klips pose.
Nå er det ikke mer enn 5-6 stk som er lyse lenger, resten har blitt helt svart etter tørking. Er dette en kjip ting? ^^
Og de som er lyse er litt større.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Enkelt og kort spørsmål.
Er det bare hatten på soppen som har noe effekt?

Og er litt forskjellig størrelse på de jeg har.
Har lagt dem mellom to ark under sofaen over natta, og deretter lagt dem i en klips pose.
Nå er det ikke mer enn 5-6 stk som er lyse lenger, resten har blitt helt svart etter tørking. Er dette en kjip ting? ^^
Og de som er lyse er litt større.
Vis hele sitatet...
Jeg er, som det kommer fram tidligere i tråden, ikke noen ekspert på flein. Men jeg vil tro at når de er begynt å bli svarte så råtner de eller så er de råtne. Du burde kanskje tørket dem på en litt annen måte.
Sist endret av Jelass; 24. september 2010 kl. 23:03.
Da var det hvertfall gjort. Spiste 27 sopp for 2,5timer siden, og har hatt det helt fantastisk siden da! Utrolig flott, kommer tilbake til det. Men det var mye mindre visuals enn jeg hadde trodd. Uansett sprøtt det som skjer i hodet og kroppen min nå, men jeg liker det. Kommer tilbake imorra!
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Da var det hvertfall gjort. Spiste 27 sopp for 2,5timer siden, og har hatt det helt fantastisk siden da! Utrolig flott, kommer tilbake til det. Men det var mye mindre visuals enn jeg hadde trodd. Uansett sprøtt det som skjer i hodet og kroppen min nå, men jeg liker det. Kommer tilbake imorra!
Vis hele sitatet...
Du må nok, uten å oppfordre deg til det, opp i høyere doseringer for å lure ut de virkelig visuelle godbitene soppen kan gi deg.
Sitat av Sky Vis innlegg
Du må nok, uten å oppfordre deg til det, opp i høyere doseringer for å lure ut de virkelig visuelle godbitene soppen kan gi deg.
Vis hele sitatet...
Det er nok det villeste jeg har opplevd. At hodet mitt kan gjøre slike ting, sprøtt.

Røyka først rundt 1g hasj fordelt over 2 timer, før jeg bestemte meg for å innta soppen. Kuttet opp og blandet i Go' Morgen yoghurt med müsli. Tok på dokumentaren "Home" på Youtube i full skjerm mens jeg hadde denne spillelista i bakgrunnen(http://open.spotify.com/user/enty-/p...xxlkEJnYKHbnkB), musikken passet så bra med bildene. Sakte men sikkert så kom det sigende og jeg ble sittende og filosofere, dype tankerekker, om mennesker, jorda, at vi ødelegger den fine planeten vår. etc.

Etterhvert som filmen ble ferdig begynte jeg å danse til musikken, det føltes jævlig bra, og jeg følte meg som et ur-menneske, som var med på et shamanistisk rituale. Tenker jeg får skrive en skikkelig rapport. Tror nok det blir en stund før jeg går høyere opp i dose, ble mye bedre kjent med meg selv på flere vis den natta. Har fortsatt litt afterglow. Hvis den lille dosen der var såpass, så kan jeg nesten ikke tenke på hvordan 50-100 sopp fortoner seg

Det eneste visuelle effektene var at veggen "pustet", litt som dette: http://www.neave.com/strobe
Ellers ingenting.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av thatsmeallright Vis innlegg
Hallo!
1: Er fleinsesongen over for i år?
2: For ca 3 uker siden var det frost på bilen en morgen, muligens 2 ganger i.l.a en uke. Finner jeg sopp i området fordeom? Eller er jeg for sent ute?
3: Er det slik at soppen er å finne selv om det ikke har vert frost? Bør man isåfall komme tilbake og plukke den senere?

Har aldri plukket flein selv, derfor lurer jeg på disse sikkert elementære spørsmålene...
Vis hele sitatet...
1. Langt ifra
2. Det har mer med regn/temperatur å gjøre, frost har egentlig ikke noe å si.
3. frostnatta-greiene er bare en myte.
Er flein noe som bør helst grilles?
Jeg låner denne tråden til å stille ett spørsmål jeg ikke finner svar på i noen av de tidligere trådene.

Når er det egentlig for seint å plukke flein ? Er det slik at soppen blir ødelagt når det blir en spesiell temperatur eller kan man plukke helt til snøen kommer ?

Jeg ser nå at spørsmålet er blitt besvart i ett tidligere innlegg å takker for det, men hvor lav temperatur er egenlig for kaldt ?
Sist endret av Longtimegone; 26. september 2010 kl. 22:59.
Som vi ser, er det mange myter knyttet til fleinsoppen. Blant annet dette at frostnetter skulle ha noe som helst med saken å gjøre.

Et spørsmål jeg har lyst til å drøfte, er dette som går på overbeskatning av bestanden. Hvorfor forsvinner fleinsoppen fra noen områder? Det er selvsagt nærliggende å tenke seg at dette skyldes folk som har vært for grådige, og reinplukket hele området, med det resultat at grunnlaget for neste års bestand blir borte. Noen forhold tilsier derimot at dette kan være nok en myte, basert på feilaktige konklusjoner trukket på bakgrunn av erfaring.

1 I urbane området finner man flein hovedsakelig på offentlige plener, parkanlegg, kirkegårder mv. Disse blir med jevne og ujevne mellomrom klippet med plenklipper (fleinklipper). Dette skjer i hvert fall opptill to eller tre ganger i løpet av sessongen, noe som vil ha samme effekt som en fullstendig "reinplukkeing". Likevel ser vi at soppen dukker opp igjen på de samme stedene.

2 Soppens sporer, altså de bestanddelene den formerer seg via ("frøene" om du vil), befinner seg flere centimeter nede i jordsmonnet, i tilknytning til et finmasket nettverk av røtter som ikke blir med når vi plukker soppen. Disse vil ikke bli berørt, uansett hvor mye vi plukker.

Så hvorfor forsvinner soppen? Sannsynligvis har endringer i jordsmonn og næringsgrunnlag mesteparten av skylda. Vaktmestere og andre som har ansvar for vedlikehold av parkanleggene, vil noen ganger kalke gresset, nettopp for å få bukt med mose, ugrass, sopp og annet utøy som har fått utvikle seg.

Plukking på kirkegårder har vært oppe som tema. I motsetning til hva som har blitt hevdet, er kirkegårder ofte grøderike inhøstningsplasser. Vi liker neppe å tenke på det, men dette har kanskje sammenheng med at jorda på slike steder er særdeles næringsrik ... ?
Sist endret av Nickodemus; 26. september 2010 kl. 23:20.
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Soppens sporer, altså de bestanddelene den formerer seg via ("frøene" om du vil), befinner seg flere centimeter nede i jordsmonnet, i tilknytning til et finmasket nettverk av røtter som ikke blir med når vi plukker soppen. Disse vil ikke bli berørt, uansett hvor mye vi plukker.
Vis hele sitatet...
Sporene befinner seg under hatten. Det som er under bakken kalles mycel, og er som du sier "røttene" til soppen. Mycelet har en tendens til å bli skadet om man drar med seg den delen av soppstengelen som er under bakken, så jo, det blir berørt og kan ødelegge fremtidig vekst.
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Soppens sporer, altså de bestanddelene den formerer seg via ("frøene" om du vil), befinner seg flere centimeter nede i jordsmonnet, i tilknytning til et finmasket nettverk av røtter som ikke blir med når vi plukker soppen. Disse vil ikke bli berørt, uansett hvor mye vi plukker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig. Sporene henger på en type celler som danner et tynt lag, et hymenium på soppen (i Dikarya (et "underrike"), altså de store soppene). Hva spiss fleinsopp angår, som er en skivesopp i rekken basiodiomysetes, sitter sporene på såkalte basidier, hvor disse danner hymeniet som ligger på lamellene, skivene, på undersiden av hatten. Det er myceliet som er under jorden.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hvis den lille dosen der var såpass, så kan jeg nesten ikke tenke på hvordan 50-100 sopp fortoner seg

.
Vis hele sitatet...
Ta små skritt, og øk dosene gradvis, er mitt råd.

Om du spiser nok (100+) eller i overkant av 3 gram tørket,

kan det hende du treffer på han her (han er ikke nødvendigvis snill):
på 2,5 til 3g tørket opplevde jeg slike:http://www.slideshine.de/browser/uploads/368/Spiralartige%20Fraktal-Galaxien/00190%20Fraktal%20Figur.gif
visuals over alt. Ikke akkurat i stjernemønster, men alle overflater hadde sånn type fraktal på seg som bølget, pustet og hadde farger. Ganske intenst. Veldig gøy å se på. Sammen med maaange andre visuelle forstyrrelser.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ta små skritt, og øk dosene gradvis, er mitt råd.

Om du spiser nok (100+) eller i overkant av 3 gram tørket,

kan det hende du treffer på han her (han er ikke nødvendigvis snill):
Vis hele sitatet...
Do not want, virket som en ekkelt type.
har aldri prøv flein før men tror dere det holder med å spise 20-30 for å kjenne noe?

og hvordan lager man flein te?

hyggelig om jeg kunne ha fått svar
Sitat av n20s Vis innlegg
har aldri prøv flein før men tror dere det holder med å spise 20-30 for å kjenne noe?

og hvordan lager man flein te?

hyggelig om jeg kunne ha fått svar
Vis hele sitatet...
Når vi laget te så la vi soppen i en panne med vann i..lot det koke opp menst vi hadde noen teposer i pannen..så fikk det stå litt og trekke i 5-10 min..vet ikke hvordan andre mekker teen sin..men effekten var vertfall der og det smakte ikke så værst
Sist endret av Xelerator; 28. september 2010 kl. 02:50.
Sitat av Xelerator Vis innlegg
Når vi laget te så la vi soppen i en panne med vann i..lot det koke opp menst vi hadde noen teposer i pannen..så fikk det stå litt og trekke i 5-10 min..vet ikke hvordan andre mekker teen sin..men effekten var vertfall der og det smakte ikke så værst
Vis hele sitatet...
ca. hvor mange flein putta du opp i gryta?
btw takk for info
Sist endret av n20s; 28. september 2010 kl. 02:56.
Sitat av n20s Vis innlegg
ca. hvor mange flein putta du opp i gryta?
btw takk for info
Vis hele sitatet...
vi putta ca 80 flein..på 4 stk..hadde 4 kopper med vann oppi panna..
kjente det godt etter den teen..ting begynte og skje, men vi kokte opp mer te litt senere så ble ganske trippy etterhvert..
Noen som har bilde av noe tørka flein? har tørka mine, men lit usikker på om de er ferdigtørka, har dem nå i et norgesglass med ei tørkefille salt som stenger igjenn.. håper på at de holder seg til jul..
Sitat av qeinar Vis innlegg
Noen som har bilde av noe tørka flein? har tørka mine, men lit usikker på om de er ferdigtørka, har dem nå i et norgesglass med ei tørkefille salt som stenger igjenn.. håper på at de holder seg til jul..
Vis hele sitatet...
Hvis soppen din er skikkelig tørka kan de ligge i et slikt glass i lang, lang tid =)
Hva med et vanlig syltetøyglass?
Som sagt; Er soppen din tørka skikkelig, kan den lagres lenge, sett at det er mørkt og luft tett. Et syltetøyglass er fint.
OT: Jeg beklager hvis dette tidligere er besvart, men jeg har hvertfall lett.

Jeg skal ut å plukke senere i kveld. Jeg har et relativt greit bilde av hvordan soppen ser ut, men er fare for at jeg tar med meg en del feile sopper. Har det noe å si om jeg hiver alle soppene i samme beholder før jeg identifiserer dem? Har dette noe å si hvis det skulle kommet giftige sopper oppi?
Slik skal det se ut!
Med mindre du får med en sopp i Cortenarius-slekten (slørsopper (hvorav mange inneholder den meget potente giften orellanin)), skal det ikke være noe problem. I den slekten finnes det flere i Norge, hvor butt og spiss giftslørsopp er de mest kjente og giftigste. Alle slørsopper danner mykorrhiza (sopprot) med trær, så de vokser ikke der spiss fleinsopp vanligvis vokser. Hold dere unna skogen!
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Sitat av Matsemann Vis innlegg
OT: Jeg beklager hvis dette tidligere er besvart, men jeg har hvertfall lett.

Jeg skal ut å plukke senere i kveld. Jeg har et relativt greit bilde av hvordan soppen ser ut, men er fare for at jeg tar med meg en del feile sopper. Har det noe å si om jeg hiver alle soppene i samme beholder før jeg identifiserer dem? Har dette noe å si hvis det skulle kommet giftige sopper oppi?
Vis hele sitatet...
Vis jeg ikke er helt på bærtur,mener jeg at du skal ikke blande sopp vis du er usikker om den er giftig. er ikke helt sikker om det er sant med har alltid fått høre den av farfar når vi har vært på jakt
Sikker noen andre her som kan svare med fakta på bordet.
Sist endret av felix_poker; 30. september 2010 kl. 18:24.