Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1223
Hei Freakere,

Snoket og lest ufattelig mye inne på forumet her over lang tid, men i dag var det på tide å kjøre i gang egen tråd, da jeg fremdeles sitter med mange spørsmål etter en del lesing om erfaringer ved bruk av Ritalin.

Jeg er en yngre kar som fikk diagnosen ADHD da jeg gikk på barneskolen. Diagnosen ble stilt som følge av mye urolighet, ræva konsentrasjonsevne og mildt sagt godt med uorganisert svimmelhet. Startet den gang på Concerta (husker ikke helt dosering) og fikk en helt annen tilnærming til skole, sosiale settinger, konsentrasjon og annet. Da jeg fikk meg dame på ungdomskolen, innså jeg at jeg måtte slutte med pillene da jeg ikke lengre klarte å få den opp. Ikke så fett..

Gikk så uten noen form for medisiner i 5 år, frem til jeg startet i et etablert selskap hvor jeg selv følte at jeg ikke lengre kunne "suse" som jeg vanligvis gjør for å prestere bedre / normalt.

Henvendte meg på bakgrunn av dette tilbake til DPS, som skrev ut nye medisiner kalt "Aduvanz", inneholdende lisdeksamfetamin. Startet med 20mg hvor jeg etterhvert økte til 50mg. Det nye livet og hverdagen med medisinene var rene drømmen. Konsentrasjonsevnen var på topp og jeg leverte knall på jobben - helt til 2 måneder siden hvor det store krasjet kom. Personen jeg var bare rakna, og selv ikke min samboer kjente meg igjen.

Det startet med skjelving, som igjen førte til en god porsjon med angst og uro. Har aldri hatt angst tidligere, så brukte egentlig veldig lang tid på å faktisk forstå at det var dette det dreide deg om. Hadde heller ikke angst for noe eller noen, men var bare kontinuerlig urolig og valgte derfor å unngå sosiale settinger..

Etter 1-2 uker med dette begynte også kognitiv funksjon og svikte sakte men sikkert, for å sette opplevelsen litt i perspektiv kunne det til tider føles ut som om jeg sto dritings hjemme utenfor inngangsdøra, hvor jeg gjentatte ganger forsøket å treffe nøkkelhullet med nøkkelen.

Fikk hukommelsestap, høye hjerteslag, hodepine, kvalme og kunne fint dette ut av samtaler her og der. Følte meg som en fossil av en gammel mann...

Fikk til slutt besøkt DPS igjen, som besluttet å nedtrappe på medisin for å slutte helt. Nedtrapping var uaktuelt for meg med tanke på jobb, så her kjørte jeg mitt eget løp og kutta helt ut, uten noen form for nedtrapping.

Det er nå 2 uker siden jeg sluttet på Aduvanz, og jeg begynner endelig å komme tilbake til det gamle meg. Livsgnisten er nesten tilbake, og jeg kan endelig trekke på smilebåndet igjen.

Men! Jeg fungerer fremdeles ikke optimalt i arbeid, og for at jeg skal kunne beholde jobben ser jeg meg nødt til å bruke medikamenter.

Derfor er jeg i skrivende stund påvirket av første kapsel av Ritalin 20mg som DPS skrev ut tidligere på dagen. Dytta i meg denne i 13 draget i dag, og kan vel si at konsentrasjonen og annet har vært tildels bedre, men har følt meg litt "rar" og "uggen" her og der.

Er nå livredd for å havne på samme kjøret igjen med Ritalin, men jeg står virkelig ikke med noe annet valg. Kan understreke at jobben er alt for meg, og som arbeidsnarkomanen jeg er, er jeg villig til å risikere en god del.

Håper på gode og konstruktive svar!
Sist endret av V1nexus; 11. februar 2020 kl. 21:22. Grunn: Skrivefeil
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har gått årevis på adhd meds og har lært meg at jeg må ha regelmessige stop for å ha positiv effekt. Går på aduvanz selv 70mg og har gjort det 1år. Gikk før 3år på ritalin 90mg om dagen. Når jeg tar medisinen hver dag i 4 dager i strekk så er eneste effekten at jeg blir innesluttet, lite kreativ og lei. Så bruker 2, 3 ganger i uka. Og noen ganger bare et par i helga hvis det skal ryddes eller anna husarbeid.
Samme erfaring her, jeg bruker å ta helgefri/feriefri og bruker de fleste arbeidsdager, brukte nonstop i ukesvis tidligere og opplevde dårligere effekt/mer toleranse og mistet kreativitet og alt av impulsivitet. Må finne et kompromiss mellom å huske det jeg skal og samtidig være meg selv