Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2450
Hver gang man skal snakke om medisiner. Blir det alltid nevnt avhengighetsfare. Er det egentlig farlig at man blir avhengig av fastmedisin?
man kommer jo til å fortsette å få fastmedisin. Og hvis du skal gå av en gang i fremtiden vil jo en nedtrappingsplan uansett bli satt igang.

Er leger for redde for å skrive ut medisin pga avhengighetsfare?
Ja, men det spørs jo hva du får da. Ja, leger er ekstremt obs på avhengighetsskapende medisiner, spesielt pga alle som knasker piller rundtom.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg syntes at det er mongo av legene og være så OBS på benzo og slikt, når de deler ut amfetamin til barn, altså ritalin. Folk med ADHD får fast amfetamin resept så lenge de vil. Hvorfor skal ikke folk med kronisk angst og depresjon få benzo ogsånn da? Man blir jo ganske avhengig psykisk av Ritalin,Concerta,Vyvanse etc. Ja angst kan jobbes med og man kan bli kvitt den. Men jeg blir fortsatt provosert av hvor dobbelt moralske leger og staten er.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg syntes at det er mongo av legene og være så OBS på benzo og slikt, når de deler ut amfetamin til barn, altså ritalin. Folk med ADHD får fast amfetamin resept så lenge de vil. Hvorfor skal ikke folk med kronisk angst og depresjon få benzo ogsånn da? Man blir jo ganske avhengig psykisk av Ritalin,Concerta,Vyvanse etc. Ja angst kan jobbes med og man kan bli kvitt den. Men jeg blir fortsatt provosert av hvor dobbelt moralske leger og staten er.
Vis hele sitatet...
Kanskje det. Men det er uendelig mere mongo, og være så ignorant på forskjeller på doser, hvor avhengighetsskapende og abstinensene er.

Legemiddelverket og landets psykiatere kan nok "litt" mere om dette enn deg!..
Selvom man får nedtrappingsplan betyr ikke det at man ikke får skaffet pilline illegalt, samt hvor farlig/ubehagelig det er å måtte avvende seg fra benzo er også noe leger tenker på før pasienter. Ritalin/concerta/strattera er noe ordentlig møkka-zombie greier. Elvanse/deksamf i mine øyne er godkjent å bruke for livstid da det er såpass rent som det er og at det ikke medbringer abstinens/ubehag. Men om det er verdt det å gå på høye doser attentin/elvanse spirituelt kan jo diskuteres ^^
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje det. Men det er uendelig mere mongo, og være så ignorant på forskjeller på doser, hvor avhengighetsskapende og abstinensene er.

Legemiddelverket og landets psykiatere kan nok "litt" mere om dette enn deg!..
Vis hele sitatet...
Jeg har en del erfaring med benzo og abstinensene de medfører. Og det er et rent helvete uten nedtrapping. Hvorfor skal ikke folk med en kronisk angstlidelse/depresjon få dette fast i forsvarlige doser, akkurat som "Adhd,Add" folka får? Det er til og med forskning som tilsier at folk som starter med Ritalin og slikt i ung alder har stor sjanse for å bli Speed junkier i voksenalder. Ritalin/Concerta har et ganske stort psykisk avhengighetspotensiale akkurat som Benzo, bare ikke like ille fysisk! Så du mener at det er forsvarlig av staten og gjøre en stor andel av "Adhd" folk til speed freaks når de blir voksne? Eller tunge narkomane?
Nå vet jeg ikke hva forskningen sier, men kan anekdotisk utale meg om egen og venners sin erfaring. Benzo gir mer angst en det døyver. Det døyver den i øyeblikket, og man kan gå på det en stund til man blir innspirst og "medisinen" knapt har noen virkning lengre. Da må man opp i større doser og slik fortsetter det til det tærer på kroppen paralelt med psyken. Og det er et helvete og slutte med, så jeg er glad jeg hoppet av karusellen før det var for sent. Det samenlignet med andre venner som ikke gjorde det i gode gamle benzo dager. Mange er blitt en skygge av sitt eget spøkelse den dag i dag. Rent rusmessig var det blant mine favoritter da jeg åpenbart er et downer menneske. Jeg bare elsket følelsen av det når en rivotril, eller blåvalium kicket inn i kroppen mens man sank ned i sofaen. Så jeg har forståelse for at det er strenge vilkår for å skrive ut benzo. Jeg ser frem til den dagen alternativer som psykidelia med flere andre naturpreparater, komplimentær terapi som yoga med meditasjon får den status det fortjener. Det har potensiale til å gi den mer varige effekten av det samme benzo kan gjøre kortvarig.

Ellers kan man selvsagt forstå det når det kommer til pasienter hvor det ikke finnes noen vei tilbake at benzo skrives ut. Jeg antar og at det er et tryggere alternativ og være avhengig av en heroin, selv om det er omtrent like jævlig å slutte med(værre i følge flere).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg syntes at det er mongo av legene og være så OBS på benzo og slikt, når de deler ut amfetamin til barn, altså ritalin. Folk med ADHD får fast amfetamin resept så lenge de vil. Hvorfor skal ikke folk med kronisk angst og depresjon få benzo ogsånn da? Man blir jo ganske avhengig psykisk av Ritalin,Concerta,Vyvanse etc. Ja angst kan jobbes med og man kan bli kvitt den. Men jeg blir fortsatt provosert av hvor dobbelt moralske leger og staten er.
Vis hele sitatet...
For det første, ADHD er noe som er medfødt og som man ikke blir kvitt. Angst og depresjon er noe man kan bli kvitt og er som regel symptomer på dypere problemer i livet ditt du burde få nøstet opp i, benzo bare demper disse symptomene og er absolutt ingen kur, tvert i mot så blir som regel problemene bare verre av dem over tid, særlig om man prøve å slutte. For det andre, ritalin abstinenser kan da ikke måle seg med benzo abstinenser, ikke litt engang. For det tredje, om du har super sterk angst og ingenting annet ser ut til å fungerer så får du faktisk benzo av legen, men det er ett siste alternativ av en jøvla god grunn
Sist endret av Alge; 11. februar 2020 kl. 16:36.
ADHD er ikke nødvendigvis noe man er dømt til å ha resten av livet. Det har mye med barndomstraumer å gjøre, som med mange andre psykiske lidelser.

Når det kommer til benzo og angst/depresjon, så er ikke det en bærekraftig løsning pga toleranseøkning. Etterhvert som tiden går og man knasker benzo etter legens anbefaling, vil man merke at den angstdempende effekten avtar. Da må du få utskrevet større doser, også må du kanskje gå over til sterkere benzo. Til slutt, helt hypotetisk, sitter man og sluker i seg flunitrazepam uten å få tilstrekkelig lindring fra angst. Hva gjør du da? Når man er kommet til det stadiet, vil angsten din være tusen ganger verre enn da du startet med benzo.

Legen gjør deg en tjeneste ved å ikke skrive ut benzo.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
ADHD er ikke nødvendigvis noe man er dømt til å ha resten av livet. Det har mye med barndomstraumer å gjøre, som med mange andre psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Jeg har ADHD og har hatt det siden jeg var liten, sånn de har forklart det til meg så er det noen som "vokser" det av seg til den grad at de er mer eller mindre symptomfire når de blir voksne og muligens ikke trenger medisiner, men det er det absolutt ikke alle som gjør. Det er også ganske vanlig at mange lærer seg å leve med det og at i tillegg symptomene roer seg litt når man blir eldre sånn at det ikke er ett veldig stort problem for en uten medisiner.

Folk som har hatt mye traumatiske opplevelser i barndommen kan få noe som ligner veldig på ADHD, de har nesten alle symptomene til en med ADHD, men det er ikke ADHD. De fleste med ADHD trenger ikke ha hatt noen som helst traumatiske opplevelser i barndommen. Det er ihvertfall min opplevelse og det jeg har blitt fortalt på psykk.
Jeg syns leger generelt er for gjerrige med smertemedisin pga avhengighetsfare. Mange med kroniske smerter sliter en endeløs kamp om å få tilstrekkelig med medisin.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
@pipestilk du forklarte meget godt hvordan psykofarma fungerer.

Leste boken En psykiatrisk epidemi av Robert Whitaker.
Der han går ganske kritisk ut mot lege midler. Om noen andre har lest den er jeg interessert i synspunkter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg syns leger generelt er for gjerrige med smertemedisin pga avhengighetsfare. Mange med kroniske smerter sliter en endeløs kamp om å få tilstrekkelig med medisin.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i, men det samme gjelder akutte smerter.

Har opplevd å ikke få en dritt ved kraniebrudd, og to andre hendelser med henholdsvis to og tre bruddskader.
Ble tilbudt en paracet på akuttmottaket den ene gangen...

Det er det jeg har inntrykk av at er normalen, men så har man fremdeles noen av de gamle ringrevene rundt som nærmest kaster reseptene etter deg så fort du har antydning til smerte noe sted.
Man kunne funnet en mellomting som fungerte til pasientens beste, både på lang og kort sikt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er til og med forskning som tilsier at folk som starter med Ritalin og slikt i ung alder har stor sjanse for å bli Speed junkier i voksenalder. Ritalin/Concerta har et ganske stort psykisk avhengighetspotensiale akkurat som Benzo, bare ikke like ille fysisk! Så du mener at det er forsvarlig av staten og gjøre en stor andel av "Adhd" folk til speed freaks når de blir voksne? Eller tunge narkomane?
Vis hele sitatet...
Vis gjerne til forskning som viser økt risiko for avhengighet senere. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4147667/ alt jeg har lest av forskning viser redusert risiko eller ingen økning. Har til gode å se forskning som viser økt risiko. Hva benzo angår er toleranseutvikling i terapeutiske doser et stort problem og en viktig grunn til at de fleste ikke bør bruke de fast over lang tid. Oppfølgingsstudier på f.eks adhd og f.eks elvanse (lisdexamfetamin) har vist god effekt 2 år etter oppstart, noe som tyder på at toleranse i terapeutiske doser sjelden er et problem.
Anonym bruker
"Bitter Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja. Det er pga det er sånn mange blir narkoman. Går på morfin, benzo , sovetabl av medisinske årsaker men må slutte på et tidspunkt da slike problemer ikke er kronisk og medisinene skadelig for organene. Da skaffer folk illegalt om de har blitt for vant med medisinen, og på det illegale markedet tar man til takke med det som er å få tak i. Plutselig har du da pusha grensene gradvis mer og mer og en dag sier du ja til å teste heroin og. ( ikke det at pillenarkoman er noe bedre )
Anonym bruker
"Bitter Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er faktisk glad legene er strenge jeg ass. Hadde ikke legen min vært det hadde jeg sikkert vært pilleavhengig. De par stk jeg kjenner med slække leger tidligere streite folk som aldri hadde tatt i en hasj joint engang ble kjapt pilleavhengig når de fikk ny resept på sovepiller hver gang de spurte
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Det er pga det er sånn mange blir narkoman. Går på morfin, benzo , sovetabl av medisinske årsaker men må slutte på et tidspunkt da slike problemer ikke er kronisk og medisinene skadelig for organene. Da skaffer folk illegalt om de har blitt for vant med medisinen, og på det illegale markedet tar man til takke med det som er å få tak i. Plutselig har du da pusha grensene gradvis mer og mer og en dag sier du ja til å teste heroin og. ( ikke det at pillenarkoman er noe bedre )
Vis hele sitatet...
Det er litt mer komplisert enn som så. Folk responderer ulikt, og utvikler ulik grad av toleranse. Hva ADHD-medisiner angår gir de IKKE økt risiko for avhengighet senere, snarere tvert imot. Hva slags bagasje man har med har mer å si. Rundt 1/3 av amerikanske soldater i Vietnam brukte morfin, heroin etc regelmessig før de kom tilbake, da de kom tilbake slutta over 90% med det. Har du traumer/bagasje eller psykiske ludelser er risk for avhengighet stor siden man bruker det som flukt fra vonde følelser/tanker etc. Det er svært få som blir heroinavhengige etter operasjoner f.eks selv om de i noen dager/uker ofte får tunge opiater.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk utskrevet sobril pga en livskrise for mange år siden. Slet med så mye angst og uro at jeg ble forelsket i følelsen med en gang.
Endte opp som pillejunkie gitt. Rusfri 6 mnd nå da, får ikke utskrevet imovane engang.