Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2233
Alle her har vel vært borti begge deler....

Zopiclone/imovane, stilnoct/zolpidem

Om man f.eks bruker disse som sovemedisin over en lengere stund på ca 2 uker. Vil man da lage seg en toleranse for vanlig benzoer?
De er jo like, men fortsatt ulike sant?

Om man misbruker hypnotika for å få rus noen ganger i uken, vil det ødelegge virkning av benzo?

Jeg føler jeg får en bedre rus på hypnotika, mer visuell og noen ganger ganske psykedelisk (stilnoct) har aldri opplevd noe lignende på benzoer.

Jeg husker jeg var innlagt en gang pga. anoreksi (så tålte lite av alt) og fikk enten 7,5 mg imovane eller 0,5 mg flunipam til natta. Kunne velge, og jeg fikk sammen effekt av begge, ikke noe sterkere med fluniser.
Ja, det oppstår krysstoleranse mellom nevnte stoffgrupper da begges effekt kommer av binding til GABA-reseptorer (for de pirkete: ja, det er noen forskjeller i subenhetselektivitet, men det er av mindre relevans).
oki, så da er det ingen poeng å veksle mellom f.eks. imovane og stilnoct? jeg får de forskjellige annenhver gang av legen. Fordi jeg føler da virker de forskjellige bedre. Samt bytter mellom rivotril og sobril om jeg trenger noe mot angst. men dette er bare bullshit å drive med?
Sitat av Talia88 Vis innlegg
oki, så da er det ingen poeng å veksle mellom f.eks. imovane og stilnoct? jeg får de forskjellige annenhver gang av legen. Fordi jeg føler da virker de forskjellige bedre. Samt bytter mellom rivotril og sobril om jeg trenger noe mot angst. men dette er bare bullshit å drive med?
Vis hele sitatet...
Det spiller ganske liten rolle, ja. Når det gjelder Imovane og Stilnoct kan du hvert fall velge fritt og få så og si samme toleranse. Selv om jeg mener å ha lest en plass at man utvikler toleranse litt fortere ved bruk av Stilnoct, men det blir stående uten kilde. Samtidig hvis du titter på felleskatalogen er det veldig like punkter:

Behandlingen bør ikke gå over en 4 ukers periode.
Mye like kontraindikasjoner og interaksjoner (som også er felles med benzo).

Uansett ville jeg anbefale å bruke Imovane for søvnens del, fordi virkesoffet zopiklon er påvist å ikke forstyrre din naturlige søvnrytme og de ulike fasene av søvn (noe de ikke har greid å påvise med Stilnoct/zolpidem). Og det er en fordel. Selvklart gjelder dette ved riktig og moderat bruk. Bruker du de til "rus", så vil du forstyrre rytmen din og kanskje få andre uheldige effekter etterhvert.

Hva angst-benzoene dine angår er vel Sobril det beste alternativet om du ser etter å holde toleransenivået så lavt som mulig. Stoffet i Rivotril (klonazepam) er et fryktelig mye sterkere stoff enn stoffet i Sobril (oxazepam), og fører derfor med seg høyere toleranse fortere. Stoffene har eksistert en god stund og har blitt testet mye, faktum er at klonazepam er et nærmere 30-40 ganger sterkere benzo enn oxazepam. Sett doseringsmessig for å oppnå lik sedativ effekt.
Høres merkelig ut. Etter erfaring på min egen kropp egner stilnoct seg bedre til søvn da det virker fortere og gir mindre den behagelige euforien du kan få av Imovane. Jeg kunne brukt imovane på dagtid mot angst helt greit. Blir ikke trøtt av dem, d blir jeg av stilnoct.