Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5547
Som noen av dere kansje vet, er Norge(utenom Island) det eneste landet i verden med herpetilforbud.
_Hvorfor_ er et godt spørsmål.
Siden at det er herpetilforbud i Norge, trodde jeg at det var en meget god grunn til dette.
Det var helt til at jeg leste dette leserinnlegget til "Carl".

http://www.repti.net/carl

Scroll ned til der det står: "La herptiler bli lovlige – i dyrevelferdens navn!"
Det er MYE å lese, men det er god lesning spør du meg.

Vil egntlig bare ha deres mening her..
Ber venligst om at komentarer som "slanger er ekle", eller "jeg er imot dyr i bur" utestår fra tråden.
De fleste reptiler liker seg faktisk mye bedre i bur enn feks mus og hamster, spesiellt vis buret eller terrariet som man kaller det, er mest mulig naturtro. (se på terrariet til "Carl")
Takker på forhånd.

mvh Joachim
slanger er ekle...

Neida, er ganske så latterlig at det er ulovlig. hadde det bare fått litt mer oppmerksomhet hadde det nok blitt lovlig.
Jeg mener det er rett av norge og være tilbakeholdne med og lovlig innføre dyretyper. Det finnes mange økosystemer som ikke har tålt innføringen av neye dyrearter. LES: Australia OG kongekrabben langs norskekysten!
lovgivningen pr idag i norge på hereptiler er heelt på trynet, eneste argumentet de egentlig sitter igjen med etter alle de årene det har vært ulovlig ( siden 1974 ) er at det kan være skadlig for norsk fauna da det ikke hører til her, da kan du like gjerne spørre deg hvorfor ørkenrotter kan være her?

som GothQueen skriver på sitt første argument kan dyr være farlige for den norske faunaen, men ikke hereptiler de er kaldblodige og trenger varme for å overleve, er null sjangs for at de hadde overlevd en norsk vinter og pga dette kan de ikke skape ubalanse i naturen om de skulle kommet på avveie =)

mange av disse dyrene kan bære sykdomer ja, men ikke noe mer en det en hund eller katt kan, det blir sagt at hereptiler lett kan føre med seg salmonella, men realiteten er at det er MYE større sjangse for at en hund eller katt fører med seg disse bakteriene/sykdommene inn i landet en det det er at et hereptil gjør det.

helt klart at NOEN av hereptilene er giftige ( bare rundt 15% av slanger, og kun 2 av flere 1000 øglearter ) men saken er ikke det at vi ønsker de giftige dyrene lovlige, over 90% av alle hereptiler er IKKE giftige og det er disse folk ønsker å holde som husdyr, i veldig mange av landene hvor hereptiler er lovlige i dag er det fortsatt begrensninger på giftdyr og det ønsker vi selvfølgelig i norge slik at en 13 år gammel gutt ikke ender opp med en kobra som sitt første kjæledyr, men til ettertanke for deg så er det faktisk lovlig i norge å ha giftige edderkopper og skorpioner ( snakker da ikke om de vanlige artene i dyrebutikken ) men IKKE lovlig å ha en ufarlige leopard gecko eller kongepython.

ja krokodiller går inn under hereptiler men dette er heller ikke en av artene vi ønsker å gjøre lovlig for privatpersoner i norge, generelt når folk omsetter giftige eller farlige dyr i norge blir de snakka til av hele hereptil miljøet da dette ikke er akseptert.

og nei hereptiler er helt klart ikke for alle, men derfor man burde ha muligheten til å velge å ha disse fantastiske skapningene hvis man ønsker det og kan ta vare på dem...
og tja det med å sette dyr i naturen, de fleste normale folk ville ikke gjort det, men som med alle andre dyreslag så er det fortsatt noen få idioter, men er fortsatt ikke ofte man ser noen slenge bikkja si i skogen for å klare seg for seg selv...

og nok en gang de dyrene det er snakk om kan verken være skadlig for norsk fauna eller mennesker.

ønsker du å vite mer om hereptiler ta en titt på disse sidene:
www.repti.net
www.reptilweb.net
www.reptilfreaks.no

lurer du på noe mer så bare send pm!
mvh lykkelig hereptileier
Sitat av kimern89
som GothQueen skriver på sitt første argument kan dyr være farlige for den norske faunaen, men ikke hereptiler de er kaldblodige og trenger varme for å overleve, er null sjangs for at de hadde overlevd en norsk vinter og pga dette kan de ikke skape ubalanse i naturen om de skulle kommet på avveie =)

mange av disse dyrene kan bære sykdomer ja, men ikke noe mer en det en hund eller katt kan, det blir sagt at hereptiler lett kan føre med seg salmonella, men realiteten er at det er MYE større sjangse for at en hund eller katt fører med seg disse bakteriene/sykdommene inn i landet en det det er at et hereptil gjør det.

(...)

ja krokodiller går inn under hereptiler men dette er heller ikke en av artene vi ønsker å gjøre lovlig for privatpersoner i norge, generelt når folk omsetter giftige eller farlige dyr i norge blir de snakka til av hele hereptil miljøet da dette ikke er akseptert.

og nei hereptiler er helt klart ikke for alle, men derfor man burde ha muligheten til å velge å ha disse fantastiske skapningene hvis man ønsker det og kan ta vare på dem...
og tja det med å sette dyr i naturen, de fleste normale folk ville ikke gjort det, men som med alle andre dyreslag så er det fortsatt noen få idioter, men er fortsatt ikke ofte man ser noen slenge bikkja si i skogen for å klare seg for seg selv...

og nok en gang de dyrene det er snakk om kan verken være skadlig for norsk fauna eller mennesker.

ønsker du å vite mer om hereptiler ta en titt på disse sidene:
www.repti.net
www.reptilweb.net
www.reptilfreaks.no

lurer du på noe mer så bare send pm!
mvh lykkelig hereptileier
Vis hele sitatet...
Kjæresten min har kreps i akvariet sitt, de er ulovlige i Norge! Om han slepper dem ut i sjøen her så tar de over hele sjøen.
De kan i utgangspunktet ikke klare seg uten varme!
Men han har gradiv satt ned varmen, og nå er han helt uten.
Krepsene lever i beste velgående!
(disse krepsene formerer seg alene, de trenger bare en for å bli 100, og det er ca.80 - 100 krepser i hvert "kull)

Hunder og katter har (er?) ikke vært lovlige å ta inn i landet.
Før så var det ikke en gang lovlig å ta hunden din over til Sverige på ferie.
Pga. smitte.
Det er de færreste som sier "kom igjen! Vi bestiller en hus katt fra *humbugg*"
(for å sette det på spissen og dytte det utenfor)
Selvfølgelig er det personer som bestiller rasehunder og rasekatter fra andre land!
Men disse går gjennom en grundig helsesjekk og vaksine runde før de får komme til "sitt nye hjem". Men så bærer også rase hunder veldig sjeldent på sykdommer som kan drepe alle hunder i hele Norge! (igjen ved å dytte det utenfor spissen)

Ikke alle krepser er farlige å ha i akvariet ditt heller! Ikke alle krepser vil overleve i det norske havet, men alle typer av både krepser og frosker er ulovlige, pga. av at man aldri kan vite, og det er enklere for mattilsynet på denne måten!
"Det dyret er lov, men bare den og den og den rasen! De andre er ikke lovlige! Selv om de ser prikk like ut, og vi må ta en dna-test for å se at det er en annen rase, samt kalle inn et ekspertpanel fra utlandet"
- Det går litt på "det Norge har råd til".

Og nei, herpetiler er ikke for "alle og en hver", nei.
Men hvordan skal man sjekke at "Lille Ole på fire år" ikke får et skadelig dyr til fødselsdagen sin?
Som han kanskje ikke vil ha etter et år, eller kanskje dyret skader ham?
- Jeg tror egentlig mye dreier seg om "hva Norge har råd til".
Og litt om "dette dyret kan ta over hele verden og vi vil dø av sult pga. at faunaen kommer i ubalanse og alle planter dør!"
(Er det ikke gøy å skubbe ting over kanten, utforbi spissen og ned stupet? )
vell for å si det enkelt for deg hereptiler kan IKKE overleve selv om du gradevis setter ned, dette er måten hereptiler blir avlivet på de har null måte å holde kroppstempraturen oppe, og synker den vill de gå i dvale og dø
kanke sammenligne kreps og hereptiler da dette er 2 forskjellige dyrearter, under vann holder tempen seg på pluss grader, ikke over vann
dessuten hereptiler formerer seg ikke i samme grad som kreps heller =)
og lille ole på fire kanke få et skadlig dyr i fødselsdagen sin da dette aldri har vært et tema at skal bli lovlig
og hvis han ikke vill ha det etter et år så er det noe som heter omplassering eller gi bort eller human avlivning, men generelt gir ikke folk unger dyr som eget ansvar i denne aldersgruppen akuratt pga dette =)
og jo det er lov å ta med hunder og katter ut og inn av norge, eneste som kreves er vanlige vaksiner pluss rabis vaksine, ingen helsesjekker og dette vet jeg av erfaring ( driver med avel av shetland sheepdog ).
så tja sammenligningene dine er ikke virklige, foreslår at du faktisk leser hva carl har og si angående hereptiler før du fortsetter videre diskusjon da dette er en veldig informativ og bra artikkel =)
Siden hereptiler er egentlig dyr som krever litt ekstra, kunne det ikke blitt gjort på en slik måte at for førstegangs eiere må ta en slaks test for å forsikre seg om at eieren har de nøvendige kvalikasjonene som trengs for å ha et hereptil

Sorry litt off-topic men ang dyr inn og ut av landet, må du ikke sette de i karantene før du får lov til å ta de med deg?
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Ok, takk til alle i det hele tatt som leste innlegget til carl.
Fordi at vist feks Gothqueen hadde lest det, ville hun forstådt at hennes argumenter ikke var gode nok.
Men jeg forstår tankegangen din Gothqueen
Dessuten må jeg si takk for et godt bidrag Kimern89
Hele poenget med posten var at folk faktisk skulle lese innlegget, fordi at jeg fant iallefall ikke noen gode argumenter mot hold av herpetiler etter å ha lest innlegget, heller motsatt.
Og som sagt: Det er lov med exotiske gnagere og fuler,
det er lov med verdens giftigste slanger og skorpioner - men en leopard gekko, eller en sørge gekko på beskjedne 10cm som maximum størrelse, da virker forbudet lite gjennomtenkt.
Jeg føler faktisk at forbudet har mye med fremmedfrykt å gjøre..
Og ja: ikke alle burde få lov til å ha reptiler, men det eneste positive med forbudet er at nesten bare seriøse entusiaster er villige til å bryte loven for å drive med det de elsker.
Please: les innlegget til carl - og du får et annet syn på herpetil politikken.

mvh Joachim
Sist endret av Joachimsen; 2. september 2007 kl. 11:18.
Sitat av Joachimsen
Og som sagt: Det er lov med exotiske gnagere og fuler,
det er lov med verdens giftigste slanger og skorpioner - men en leopard gekko, eller en sørge gekko på beskjedne 10cm som maximum størrelse, da virker forbudet lite gjennomtenkt.
Vis hele sitatet...
Hva med en komodovaran på 3 meter og 100 kg som lett tar kverken på en fullvoksen mann da?
Skal de også være lovlige?
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acidous
Hva med en komodovaran på 3 meter og 100 kg som lett tar kverken på en fullvoksen mann da?
Skal de også være lovlige?
Vis hele sitatet...

Nei. Hadde du lest litt på de andre postene, ville du sett at selv reptilelskere ikke syns at alle reptiler burde bli lovlige.
Derimot skulle det bli laget en liste som viste vilket dyr som var annsett som farlige eller ikke.
Dermed ville normale folk bare ha tillgang til ufarlige dyr!
Og dessuten: les innlegget til carl!!! Du vil få svar på det meste!
Sist endret av Joachimsen; 2. september 2007 kl. 11:28.
Sitat av Joachimsen
Og som sagt: Det er lov med exotiske gnagere og fuler,
det er lov med verdens giftigste slanger og skorpioner - men en leopard gekko, eller en sørge gekko på beskjedne 10cm som maximum størrelse, da virker forbudet lite gjennomtenkt.

mvh Joachim
Vis hele sitatet...
rettelse, slanger går under hereptiler og er derfor ikke lovlig, vi ønsker selvfølgelig at slanger skal bli lovlige, men dog ikke giftslanger
angående nevnt tidligere i tråden om at disse krever mer en noen vanlige dyr og det burde være test for å få ha disse så har et av de beste forslagene hittil vært at man må vise til at man har ferdig oppsatt terrarie og utstyret dyret krever, pluss en minimums alder på 16 år

og til information så alle vet hva som går under hereptiler :
salamandere
haleløse padder
krokodiller
broøgler
øgler
lemmelse øgler
skilpadder
slanger
ormeøgler

vi prater da selvfølgelig ikke om at det skal være lov å ha krokodiller, giftslanger eller komodovaraner, men da gjerne familievennlige dyr slik som mindre python/boa/snok arter, geckoer, agamer, iguaner osv =)

mvh kimern89
Sist endret av Baeocystin; 2. september 2007 kl. 13:26.
Skillpadder er da lovlig det? Trodde jeg ihvertfall, i og med at jeg veit om noen som enten har en, eller har hatt en?
skilpadder er ulovlig
kan søkes om dispansjon for hold hvis du har allergi, men kun personer med allergi som kan få dispansjon på dette =/
90% av de som har skilpadder vet ikke engang at det er ulovlig da de har kjøpt dette i for eks sverige
Ahh ok, da hadde jeg feil. Jeg ønsket meg skillpadde som liten faktisk:P
Støttes! Katter blir kjedelige i lengden, jeg vil ha agamer og gekkoer! Eller, en slange hadde i grunn vært kulere å stelle med.
Sist endret av Archj; 2. september 2007 kl. 14:01.
vell ikke kjøp deg hereptiler fordi det er "kult" det er det veldig mange gjør feil, reptiler krever mye stell og er en stor forpliktning da de fleste artene lever i langt mer en 10 år =)
for eks krever mange av artene fra regnskogen tropiske terrarier med konstant luftfuktighet osv, for å gi det et eksempel så kan jeg legge med et bilde av ene tropiske terrariet mitt:

http://www.repti.net/reptile_picture/Rhacodactylus+ciliatus_47283.jpg

som du ser er det ikke bare å kjøpe seg en og ha, du må tilrettelegge mye, og gjøre mye forarbeid =)
Sist endret av Baeocystin; 2. september 2007 kl. 14:07.
Tror posten min blir misforstått uansett. Var ment som en "morsom" kommentar, som "ut med dommeren inn med kua" -> "Ut med katta, inn med gekkoen".

Kan faktisk en liten del og er veldig interessert i slike dyr, så følte jeg måtte rette litt på det
hehe tja da missforsto jeg posten din beklager, er nemmelig et stort problem at mange kjøper seg en slange fordi det er "kult", blir veeldig feil...
Hva slags dyr har du kimern89?
Synes selv at slike dyr er kule og synes selv det er litt bakvendt lovgiving med å forby slike dyr men ikke giftige skorpioner og ederkopper.

Men på en annen side er det jo en posetiv effekt ut av forbudet som du sier at det som oftes er de seriøse er villige til å bryte det forbudet.

Vuderte å skaffe meg en kamelon en gang men da jeg satte meg inn i stell og hva slags utstyr o.l den ville kreve skjønnte jeg fort at jeg ikke ville klare å ta meg av stakkaren.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Arrghh, jeg vet at slanger er herpetiler, er ikke stokk dum, mente edderkopper
Uff da... Mega tabbe der
Yessyess, back to topic...
FLAUT

Forresten, noen som har lest innlegget til carl som har noen som helst gode argumenter mot reptilhold?
Dere forstår, alle reptil hatere jeg kjenner har faktisk ikke hatt et eneste argument etter at de leste dette innlegget
Sist endret av Joachimsen; 2. september 2007 kl. 15:08.
holder pr i dag kun 2stk skjeggagamer og 1 crested gecko ( rhacodactylus ciliatus ), men har hatt litt forskjellig.

kamelon ja de er ikke akuratt nybegynner dyr, er vell blant de øglene som krever mest av deg og tåler minst før de ikke trives eller dør...
Det eksisterer personer i Norge som ikke vet at:
- Ørken rotter trenger vann
og et bur på minst 1kvadratmeter.
- Kaniner spiser ikke kjøtt
- Man skal ikke klippe vingene på fuglen sin med papir saks
- Katter bæsjer der de kan grave
- Hunder er ikke naturlig velloppdragene
- De fleste gnagere tåler ikke sukker, får de det, så får di diabetes, og dør.
- Hamstre trenger noe å løpe i/på
- Rotter kan ikke ha løpehjul med sprinkler i, da brekker de halen!

Hvordan kan man da forvente at folk skal vite hvordan de skal behandle herpetiler?
Viss de ikke klarer å ta vare på noen av de enkleste dyrene som finnes!?

Og, ja! Jeg har lest inlegget til "Carl" mange ganger.

Men jeg har fremdeles argumenter mot at privat personer skal få ha herpetiler.

Viss folk her i Norge ikke vet at skilpadder kan ha med seg salmonella, og at de derfor i utgangspunktet er ulovlige i Norge, hvordan kan de da vite hvilke herpetiler som er giftige eller ikke?
Eller hva stell de skal ha?
Hvilken varme og luftfuktighet de foretrekker fks.
- Hvem skal sjekke at mamma og pappa ikke kjøper en farlig herpetil til lille Ole?
Når mamma og pappa ikke har peiling på herpetiler!
"Åh! Den var søøt!"

I de færreste dyrebutikker får man opplyst om det som jeg har skrevet i listen over her.
Og de færreste foreldre er som mine, at ved hvert nye dyrekjøp sitter de og leser om dyret i noen dager.

- Jeg har jobbet i dyrebutikker.
Og du skulle ha vist hvor mange som lurer på "hvorfor hamsteren døde?" når de kommer inn med ei eske med en dverg hamster i på størrelse med en colaboks!

Og hva hjelper det med å gå drive lobby virksomhet for at "den og den og den typen av akkurat den rasen" skal bli lovlig i Norge?
Norge er et "enten eller" land.
Enten er den rasen lovlig, eller så er den ikke lovlig.
- Det blir for mye "stress" for dem å plukke ut raser og bestemme hva som er lovlig og ikke.
(late menneskene...)
Herptil (med bare én e) / herptiler heter det. Men viten om herptiler heter herpetologi, og en som er proff på herptiler er en herpetolog.
Sitat av kimern89
kamelon ja de er ikke akuratt nybegynner dyr, er vell blant de øglene som krever mest av deg og tåler minst før de ikke trives eller dør...
Vis hele sitatet...

I know. Da jeg fikk tilbudet på den, gikk jeg igang med å finne ut hva den måtte ha og trengte. Fikk rimlig bakoversveis av det jeg fant ut.
Eksen sa at vi heller fikk skaffe oss ein unge siden den ikke krevde "fullt" så mye stell....

Nå blei det ikke noe av ungen, og innkjøpsplanen av et slikt dyr er satt på is til jeg får tid til å snekre sammen noe fint og begynne med noe lettere.
Har sitt et par firfirsler som ofte henger utenfor døra mi, kanskje de bare venter på at jeg skal komme igang med byggingen så de kan holde innflytnings fest
GothQueen: Etter det jeg har lest på www.repti.net eller www.reptilfreaks.no så er det yterst få/ingen som snakker om at giftige eller farlige herpetiler skal bli legalisert.
Å drive med en positivliste slik at noen herptiler skal bli legalisert er ikke så fjernt.
"Ja til konge python(ball python) Nei til svart mamba(og alle andre giftige herptiler)."

Men er veldig enig med deg i at det er alt for mange som tar for dårlig vare på dyrene sine og som aldri skulle få ha hatt dyr.
Og skulle det bli lovlig en dag med herptiler i norge så synes jeg man i alle fall skulle hatt en form for kurs og bevis på at man har tatt kurse før man fikk eie et herptil.

Leste for en stund siden at poletiet regnet med at det finnes noe over 100 000 herptiler i norge i dag.
Hva med de dyra som alerede er her? At folk skal grue eller kvie seg for å gå til dyrlegen med herptile sitt (greit det skulle de kansje tenkt på før de fikk seg dyre, men de folka finnes og da lider dyre).

Og er det noen som har veldig lyst på et herptil her i Norge så kan de gjøre det etter de har spist midag og være tilbake på kveldstid med og kjøre til Sverige.



- Hvem skal sjekke at mamma og pappa ikke kjøper en farlig herpetil til lille Ole?


Tviler på at det er noen foreldre så er så dumme at de kjøper en aligator eller en _svær_ kveleslange til lille Ole, hvis noen gjør det skulle vel barneverne vert inne for lenge siden.
Desuten var det vel aldri snakk om noen farlige herptiler på den posetiv lista?!

Jeg synes det er mye finere og bedre og se på en fornøyd Konge Python som ligger rolig inne i terrariet sitt en foreksempel en kanin eller en kanarifugl med alt for lite areal i bure sitt.

Hvorfor er ikke fugler som kan vere smittebærere og sykdomsbomber ulovlige i Norge?
Jo fordi de ser "snille" eller "pene" ut.

Hvorfor er ikke herptiler lovlig i Norge?
Jo fordi de ser skummle ut (jeg mener de er vakre) og man har hørt skrekkhistorier om giftslanger og giftøgler som er ondskapsfulle og dreper bare for og drepe.

Synes det er veldig trist at pga noens fremmedfrykt skal få besteme at andre Nordmenn ikke kan eie dyr som er fullt lovlig i alle andre land i Europa.


Loven fra 1977 holder ikke mål.


beklager vis det ble uleselig og rotete, er veldig trøtt.
Sist endret av BLixxzz; 3. september 2007 kl. 02:21.
Jeg har en nydelig kongepython
Kongepython er en fin slange, som passer så og si alle med litt vett i hodet.

damn, fikk ikke til det med bildet.
Men dere som vil se, www.xlnz.org/kp0001.jpg


Nei til giftslanger btw.
Sist endret av dimennoia; 3. september 2007 kl. 02:38.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Nydelig python dimennoia
OK, som GothQueen sier kan herpetiler være smittebærere av salmonella.
Men det er mye større sjangs for å bli smittet av både fugl og hunn/katt som er de vanligste kjærledyr i Norge.
La oss forby katter og fugler!
Jeg syns katter er dumme! La oss avlive dem siden at de har potensiell smittefare!
Og dessuten, i en dyrepark feks,
har du noen gang sett en annsatt i en dyrepark hatt på seg både hansker og munnbind når han håndterte et herpetil?
Nei, fordi at en håndvask før og etter håndtering vil være nok - reptiler skal heller ikke håndteres overdrevent mye. Så vis du på en eller annen måte blir smittet, så er det bare fordi at hygenen ikke er god nok, samt at herpetilet ikke liker seg så godt, det er ofte da dem utvikler smitte, når dem blir syke.
Men det skjer ikke vis man passer godt på dyret.
Og dessuten, de *FLESTE* som faktisk går til annskaffelse av herpetiler er ekte entusiaster.
Dessuten kunne både 16års aldersgrense og "annsvars bevis" trå kraft.
Jeg tror faktisk ikke at useriøse personer vil gå til annskaffelse av reptiler.
De er dyre, krever mye og isåfall tror jeg heller at slike personer nøyer seg med en gnager eller lignende.
Fordi at de fleste som faktisk skal kjøpe et reptil leser ofte i uker, ja år, før de går til annskaffelse av dyret.
Når hørte du det når noen som skulle kjøpe en hamster? Tviler sterkt på at folk som kjøper seg hamster leser spess mye om dyret.
Og dessuten driver jo mennesker å ødelegger skoger og lignende. På flere herpetiler bestemmer egg-kleknings temraturen hvilket kjønn det blir - høy temp= hann, lav temp= hunn. Hva med global oppvarming?
Alle dyrene vil til slutt bli hanndyr! Og dyreparker alene kan ikke redde herpetilene.
Vis vi entusiaster holder herpetilene våre annsvarlig i våre naturalistiske terrarier, hva er da problemet?
Vi hjelper jo dyrene vi selv utrydder.
Virker ikke som om folk har lest godt nok her - fordi at alt dere mener har Carl argumentert ned i støvlene allrede.
Som Carl selv ville sagt det.

mvh Joachim
Sitat av BLixxzz
Og skulle det bli lovlig en dag med herptiler i norge så synes jeg man i alle fall skulle hatt en form for kurs og bevis på at man har tatt kurse før man fikk eie et herptil.
Vis hele sitatet...
Og du tror virkelig det hjelper?
Folk må jo både ha en haug med kjøretimer og bestått teorikurs før å få førerkort også, men alt for mange kjører jo som en gjeng brødskaller uansett.

Forresten så kan det jo være mange setter seg kraftig inn i stell og hold og er med som faen når de kjøper seg ett dyr. Men utrolig mange mister interessa når de finner ut at "Den ligger jo bare der og gjør ingenting", så gir de mer og mer faen helt til de bare pælmer hele dyret til helvete ut i skogen.
Sist endret av Acidous; 3. september 2007 kl. 08:46.
Av en eller annen grunn begynner jeg å bli vant til dårlig argumentering fra deg, goth queen...
Sitat av Acidous
Og du tror virkelig det hjelper?
Folk må jo både ha en haug med kjøretimer og bestått teorikurs før å få førerkort også, men alt for mange kjører jo som en gjeng brødskaller uansett.

Forresten så kan det jo være mange setter seg kraftig inn i stell og hold og er med som faen når de kjøper seg ett dyr. Men utrolig mange mister interessa når de finner ut at "Den ligger jo bare der og gjør ingenting", så gir de mer og mer faen helt til de bare pælmer hele dyret til helvete ut i skogen.
Vis hele sitatet...
Så? Ingen lov er perfekt! Når noen setter seg kraftig inn i stell og hold bryr de seg antaglivis om dyre. Og tror heller de omplasere dyre, da de kansje i tileg til og la dyre leve får seg en slant penger. Og som sakt tidligere i tråden, du ser vel ikke ofte at noen "pælmer hele hunden/katten ut i skoen" når eieren er lei dem?
Sist endret av BLixxzz; 3. september 2007 kl. 15:15.
Sitat av BLixxzz
Så? Ingen lov er perfekt! Når noen setter seg kraftig inn i stell og hold bryr de seg antaglivis om dyre. Og tror heller de omplasere dyre, da de kansje i tileg til og la dyre leve får seg en slant penger. Og som sakt tidligere i tråden, du ser vel ikke ofte at noen "pælmer hele hunden/katten ut i skoen" når eieren er lei dem?
Vis hele sitatet...
Ser faktisk det skjer både titt og ofte med katter som havner på tjukken i alle fall!
Fant nå nylig ei hokatte med to småtroll ute i skogen. Og den katta var veldig kjælen og ikke det minste redd mennesker, så den har mest sannsynlig blitt satt ut.

Er også folk som putter kattunger de ikke vil ha i søppelsekker og kaster de i elva.

Offtopic: Av en eller annen grunn så får jeg hele tida assosiasjoner til herpes når jeg leser poster i denna tråden... Merkelig...
Sist endret av Acidous; 3. september 2007 kl. 15:53.
Sitat av atomet
Av en eller annen grunn begynner jeg å bli vant til dårlig argumentering fra deg, goth queen...
Vis hele sitatet...
Er det dårlig argumentering å si at kunnskapsnivået om herpetiler er for lavt her i Norge?
Til at man bare skal kunne gå i butikken og kjøpe seg en?
Er det for dårlig argumentering å si at det er vanskelig for staten/mattilsynet å holde styr på at "den og den ikke er kvalifisert til å ha herpetiler"?

Staten har ikke ork/resurser til å lage en liste over at "det og det" dyret skal være lov.
Og når/vis de innfører en lov som sier "de og de herpetilene er lovlige, for de er ikke skadelige/giftige", så kommer noen smartinger og sier "Ja, men med riktig stell så er heller ikke giftige herpetiler farlige!"
Giftige slanger kan jo tømmes for gift!
- Også blir det samme diskusjonen igjen! Bare at de nå vil lovliggjøre "alle" herpetilene.

Men jeg har heller aldri sagt at det er stor smittefare for salmonella fra alle herpetiler!
Men skilpadder, de har som oftest med seg salmonella.

Ja, man kan bare vaske seg!
Men jeg kjenner veldig få som vasker seg etter å fks. ha blitt slikket i hele trynet av hunden sin. Eller først tømmer kattedoen, for så å gå og spise, eller kanskje håndhilse på noen andre.

Hvem skal sjekke at folk faktisk vasker seg etter at de har tatt i herpetilene?
Ooo! Jaaa! Et kunnskapsbevis!
Som Acidous sier, det er vanskelig å ta lappen, må kjøre mye og ta kurser og tester, men likevel er det folk som kjører som om de aldri har hørt om trafikkregler!
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Og når jeg sier at det er mye større sjangs for å bli smittet av hunder, katter og fugler,
tenker jeg ikke på salmonella smitte, men campylobacter og fuleinfluensa..
Vis noen misforsto...

GothQueen: hvorfor i svarte faen tror du at reptil kunnskapen i Norge er lik null?
På grunn av forbudet!! Forbudet forsterker rykte om at reptiler er ekle!
På grunn av forbudet finnes det nesten ingen reptil relaterte bøker i Norge.
Og du sier at mattilsynet ikke gidder å lage en slik "OK"liste?
Vel, de er allerede i gang..
OG, jeg kjenner overhode ingen reptil entusiaster som faktisk er _for_ giftslanger.
Heller motsatt.
Og det du sa om folk som ikke vasket seg etter at en hund hadde sleika dem i tryne:
ditt hovedargument er at folk ikke har nok kunnskap om reptiler - hva med dusten som eier den hunnen?!
Aner han/hun noe som helst om smittefare eller hygene?
Er enig med atomet, synes ikke at argumentene dine holder mål..

mvh Joachim
Sist endret av Joachimsen; 3. september 2007 kl. 16:07.
Jeg vurderte og skaffe meg gekkoer. Vi kan da si at jeg var i en posisjon som potensiell gekkokjøper. For å skaffe meg informasjon om hva de trenger gikk jeg på nett og fikk vite at disse dyrene trengte mer tid, penger og oppmerksomhet enn jeg hadde ork til. Jeg bestemte meg da for å droppe gekkokjøpet.

Det finnes gode dyreeiere og det finnes dårlige. Sånn er det med alle dyr man lovlig kan anskaffe seg også. I mine øyne er folk som ønsker herpetiler enten spesielt interreserte, en gruppe mennesker som gjør research for å finne ut hvordan man holder denne typen dyr. Dette kan vi kalle god dyreeier. Så er det noen som kjøper fordi det er fett en ukes tid og kun gir dem nødvendig stell. Poenget mitt er at dette gjelder alle dyreeiere og ikke bare herpetileiere.

Det er så godt som ingen forskjell på norsk og svensk fauna så hvorfor skal det være lov der og ikke her? Eller for å snu på det, dere som er imot herpetilhold, vil dere ha forbud også i f.eks Sverige?

Jeg har selv 4 skilpadder (ikke så mye jobb som andre herpetiler), som trives godt i et stort land/vann akvarium, og jeg har aldri blitt syk. Jeg har også 3 salamandere i et annet akvarium som har levd vel over et år nå. Alle dyrene mine er friske og fine, lever på varierte dietter og har det generelt ganske fett.
Sitat av Joachimsen
Og når jeg sier at det er mye større sjangs for å bli smittet av hunder, katter og fugler,
tenker jeg ikke på salmonella smitte, men campylobacter og fuleinfluensa..
Vis noen misforsto...
Vis hele sitatet...
Ja, men papegøyer og undulater er ikke de som gjør at fugleinfluensa kommer over grensa heller.
Det er jo fks. trekkfugler.

Virker ikke som om katter og hunder eller levende dyr i det hele tatt er smittekilden til campylobacter:
http://www.cdc.gov/ncidod/dbmd/disea...ylobacteriosis

Men så er ikke akkurat diaré og feber så veldig farlig da.
E-coli (eller hvordan det staves) er jo like farlig! Og jeg overlevde pokker meg det.

Men så er det kanskje større sjangse for å bli smittet av hunder og katter, fordi noen ikke har vet nok til å omplasere dyret sitt når de flytter eller er lei av det.
Så vi ender opp med en masser av løs katter og hunder, og de får ikke stell, eller medisin om de er syke, som da gjør at de smitter videre til andre løs katter og hunder, som kanskje smitter videre til lille "Fiffi".
For så å smitte til deg.

Det er liksom ikke så mange "løs skilpadder" med salmonella i Norge.
Har ikke pugga tråden nok til å huske om du motsier deg selv her GothQueen;
"Det er liksom ikke så mange "løs skilpadder" med salmonella i Norge."

Er ikke det litt av for-argumentet? At dyr som dette slipper jo sjelden ut i naturen. (Og gjør dem det dør dem over en kald frostnatt)

Du skal selvfølgelig få stå på dine holdninger angående dyrehold (og sannsynligvis kjøtt som menneskefor) men jeg syntes ikke argumentene dine (eller andres) holder så lenge vi er det eneste landet med forbud mot reptilhold.

Edit: Angående at regjeringa ikke har råd til å lage noen liste over hva som er lov og ikke av arter. Hvorfor ikke? Vi har da lister angående alt annet som har med import og eksport å gjøre.
Sist endret av Skrekkugle; 3. september 2007 kl. 16:11.
Sitat av GothQueen
Men så er det kanskje større sjangse for å bli smittet av hunder og katter, fordi noen ikke har vet nok til å omplasere dyret sitt når de flytter eller er lei av det.
Så vi ender opp med en masser av løs katter og hunder, og de får ikke stell, eller medisin om de er syke, som da gjør at de smitter videre til andre løs katter og hunder, som kanskje smitter videre til lille "Fiffi".
For så å smitte til deg.

Det er liksom ikke så mange "løs skilpadder" med salmonella i Norge.
Vis hele sitatet...
Det begynner å minke kraftig på løskatter og løshunder også, etter kebabsjappenes inntog i Norge
GothQueen: vis du leser litt runt på de Norske reptil sidene og forumene vil du se at yterst få vil ha giftige og farlige reptiler inn i landet.
Av min oppfatning så blir de som har/vil ha giftige eller farlige reptiler sett stygt på av resten av reptil-miljøe.
Se på de andre nord-europeiske landene, det har da fungert der?

Vis du ser på loven som ble laget på 70-tallet er den begrunnet med at vi ikke kan gjenskape det klimae et reptil trenger, dette var for 30år siden og terrariene da og de som finnes nå kan ikke sammenlignes.

En anen del av loven er at de kan blande seg med norsk fauna.
Mens en del av loven sier at vi har ikke klima i Norge for å ha disse dyrene.
selvmodsigende lov? JA!

Detter er dyr som lever i sydelige strøk,de kan ikke dvale seg selv ned om vinteren og våkne til liv om våren, når temperaturen blir ned til 20-30 minus grader.
Blodet deres fryser(krystaliseres?) og dyret dør.
Grunnen til at det er lite salmonella her i landet, det er jo nettopp fordi man ikke får lov til å ha skilpadder.
Do'H! :-P

Men viss noen på død og liv må ha herpetiler, og det er en lidenskap de brenner skikkelig for, og de føler at de ikke kan leve et fullkomment liv uten herpetiler, hvorfor ikke bare starte en liten zoologisk hage?

Ta fks. de som er über akvariums geeker, de starter som oftest en dyrebutikk, med fisk som "hoved tingen".
Da kan de ha så mye fisk de bare orker!
For det er billigere å ha en butikk med et par tusen fisker i, enn å bare drive hjemme og selge ut privat hver gang noen yngler.

BLixxzz:
Jeg vil ikke at Norge skal bli som fks. noen stater i USA!
Hvor folk går "kveldstur i parken med en tre meter lang slange rundt halsen, og en baby aligator i lomma".
Sist endret av GothQueen; 3. september 2007 kl. 16:14.
Det er sannsynligvis ikke _bare_ å starte en egen zoo.

I mine øyne er folk med 3 meter krokodiller i badekaret dumme og burde sett det komme den dagen han blir spist.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av GothQueen
Grunnen til at det er lite salmonella her i landet, det er jo nettopp fordi man ikke får lov til å ha skilpadder.
Do'H! :-P
Vis hele sitatet...
Kan du da fortelle meg hvorfor skilpadder er de enste dyrene som har blitt godtatt i allergi tillfeller?
Hvorfor ikke en leopard gecko - den er 20 ganger renere.
Jo, fordi at den ser "skummel" ut...
Dette viser igjen til hvor lame dette forbudet er ..

Og håper at du leste editen min på siste post.
Der får du svar på hvorfor reptil kunnskapen er så lav i Norge.
Sist endret av Joachimsen; 3. september 2007 kl. 16:37.
GothQueen: Hvor får du det fra at det skulle ha blitt slik i norge?
Er det slik i sverige,finland,danmark?
Desuten var vel ikke aligator på positivlisten?
Sist endret av BLixxzz; 3. september 2007 kl. 16:28.
Sitat av GothQueen
Grunnen til at det er lite salmonella her i landet, det er jo nettopp fordi man ikke får lov til å ha skilpadder.
Do'H! :-P
Vis hele sitatet...
hmm da lurer jeg på hvorfor det har blitt estimert at det finnes OVER 100 000 reptiler i norge basert på hva dyrebutikkene i norge selger av utstyr, fôr osv...
og det er faktisk sinnsykt mange her i norge som har skilpadder lovlig pga allergi

og det som ble sagt tidligere i tråden angående den såkalte positiv listen, så har faktisk de tatt seg råd til å utarbeide den, til nå har de sagt siden år 2000 ( mulig det var 2001 =S ) at de skulle snaaart starte med utarbeidelse av listen, men nå endelig har carl på vegne av reptilnorge fått det første ordentlige svaret på denne listen :

""""Torunn Knævelsrud;
Vi viser til din e-mail av 24.08.2007 og gir nedenfor svar de konkrete spørsmål som reises:

Hva er målet/ønsker Mattilsynet å utrette ved en positivliste/endring i regelverket?
1) Prioritering av forskriftsarbeidet på dyrevernområdet gjøres i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet (LMD) og Fiskeri- og kystdepartementet (FKD). Det er disse departementene som er våre oppdragsgivere. Planlagt regelverksarbeid er prioritert i 3 grupper ut fra hva som haster. For eksempel vil implementering av EU-regelverk alltid komme høyt på listen fordi det er tidsfrister som må overholdes pga Norges internasjonale forpliktelser i hht EØS-avtalen. Arbeidet med "positivliste" har prioritet 3. Det betyr at arbeidet settes i gang i 2008.

Hvilke dyregrupper er positivlisten tiltenkt?
2) Målet med "listen" er å sette opp dyregrupper/arter det vil være tillatt å holde/eventuelt forbudt å holde i Norge hos privatpersoner ut fra hensynet til dyrevelferd. Alle dyregrupper omfattet av dyrevernloven vil bli vurdert. Det er mulig at også dyrehelsemessige aspekter vil bli vektlagt. Det må tas hensyn til CITES og at en del arter ikke vil være tillatt i hht Viltloven. Avgrensing av "eksotiske arter" vil måtte gjøres i samarbeid med DN. Vi ser for øvrig ikke for oss bare en ren liste, men en helt ny forskrift. Det vil være naturlig at krav til dyreholders kompetanse kommer inn i forskriften (slik tilfellet er for alle andre forkrifter om dyrehold). Det er imidlertid umulig i dag å si hvordan forskriften vil bli seende ut.
Det er Mattilsynet - Hovedkontoret som er ansvarlig for arbeidet. Distrikts- eller regionkontorer er derfor ikke kilder for hva "listen" vil inneholde. Det har dessverre vært noen oppslag i media der Mattilsynet er blitt misforstått og feilsitert (spesielt mht hold av stuefugler).
Hittil har Nasjonalt senter for dyr og animalsk mat, tilknyttet regionkontoret for Rogaland og Agder, vært tiltenkt en viktig rolle i dette arbeidet. Fra 01.09.2007 har vi imidlertid en ny organisering av Mattilsynet på nasjonalt nivå, og alt regelverksarbeid skal ligge til Regelverksavdelingen ved Hovedkontoret.

Hvor lang tid forventer Mattilsynet å bruke på å utarbeide en positivliste/et nytt regelverk?
3) Tidsforbruk er umulig å anslå. Det vil omfatte arbeidet i Mattilsynet, innhenting av faglig analyse fra eksterne, LMDs vurdering av forskriftforslaget, høring (3 mnd), sammenstilling av høringsuttalelser og justering av forskriftsforslag, fastsettelse i LMD.

Fra hvilke nøytrale instanser skal Mattilsynet innhente kunnskap om herptiler og herptilhold fra?
4) Risikovurderinger innhentes fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet - Faggruppen for dyrehelse og dyrevelferd. Eventuell innhenting av ny kunnskap utføres av Veterinærinstituttet. Begge er frittstående og nøytrale forvaltningsstøtteorganer som bruker fagekspertise til å lage vurderinger og rapporter. Det er normal prosedyre at Mattilsynet også har kontakt med berørte prater og interessenter i forbindelse med forskriftsarbeidet. Enhver kan også komme med innspill under høringen.

Jeg har mange ganger spurt, og jeg spør igjen; Hva menes det med at det gis kun dispensasjon i "spesielle tilfeller" fra FOR-1976-20-11 nr 03 §2 ? Hvem er disse "spesielle tilfellene"?
5) "Spesielle tilfelle" innebærer tre forhold: Personer som hadde eksotiske dyr på det tidspunkt forbudet ble innført, som søkte om å få beholde dyrere og som kunne dokumenter sin kompetanse. Personer som hadde skilpadde da forbudet inntrådte og som søkte om tillatelse. Personer som kan dokumentere allergi mot pels- og fjærkledde kjæledyr, gis dessuten dispensasjon til innførsel og hold av visse skilpaddearter. Dersom det har vært gitt dispensasjoner med annen begrunnelse, er dette ikke i tråd med forvaltningspraksis og de føringer som er gitt, men jeg kan ikke utelukke at det i enkelttilfelle har vært lagt avgjørende vekt på andre forhold. Det er uansett normalt at det ikke er mulig å gi en uttømmende oversikt over hva som skal til for å gi dispensasjon fra verken dette eller annet regelverk. I så fall ville betingelsene vært en del av regelverket og ikke overlatt til dispensasjonsbehandling.

Med vennlig hilsen
Torunn Knævelsrud
Seksjonssjef dyrevern og dyrehelsepersonell
Mattilsynet - Hovedkontoret """"

link til hele saken : http://www.repti.net/repti2/index.ph...D=36042&ID2=87

og som det var skrevet tidligere i tråden om at det var lite bøker i norge om reptiler er faktisk ganske feil, sitter selv på en bunke med 17 forskjellige bøker om reptiler som jeg har kjøpt i norge, noen på bokbutikker og andre i dyrebutikker...
på verdensbasis er det hold og info reptiler det er produsert flest bøker om, med et overlegent antall

mvh kimern89
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Kimern89 sa:

Og som det var skrevet tidligere i tråden om at det var lite bøker i norge om reptiler er faktisk ganske feil, sitter selv på en bunke med 17 forskjellige bøker om reptiler som jeg har kjøpt i norge, noen på bokbutikker og andre i dyrebutikker...
på verdensbasis er det hold og info reptiler det er produsert flest bøker om, med et overlegent antall
--------------------------
Dårlig med bøker i Stavnger iallefall
Og du må innrømme at uten forbud ville kunnskapen vert bedre.
Jeg spurte på ca. 7 bokbutikker og de bare "hæ?, reptiler?. Du mener slanger å sånn? Tror ikke vi har.."
Sist endret av Joachimsen; 3. september 2007 kl. 18:06.
Man kan selvsagt ikke generalisere folk og si at kunnskapsnivået om reptiler i Norge er lavt, men en stor andel av de som skaffer seg reptiler vet ikke hva de driver med. Det er en av grunnene for at f.eks amerikansk staffordshire terrier ble forbudt i 2004. Alt for mange nybegynnere skaffet seg en for krevende rase som førte til f.eks bittepisoder som skapte mediahysteri. Å kunne eie dyr bør være et tilbud, og ikke en allemannsrett. Norge bør innføre et slags sertifikat for dyreeire på lik linje med bilsertifikat. Består man ikke prøven får man ikke lov til å eie dyr. Selvsagt vil det ikke være noe problem å skaffe seg dyr på ulovlig vis, men generelt tror jeg at kunnskapsnivået hos dyreeire vil øke. Dyreholdet vil bli bedre og kanskje hindrer man noen av de uegnede fra å skaffe seg dyr.

Forøvrig har jeg selv en skilpadde i mitt hjemland og kunne godt tenke meg å ta den til Norge.
Jeg har aldri sagt at det er "ok" at ukompetente idioter har dyr.
Når de ikke har peiling på hva dyret spiser, eller hva bakterier det bringer med seg.

Jeg mener at de som vet _så_ lite om dyr, burde heller ikke ha hatt dyr.

Samme går for herpetiler, jeg forstår at herpetiler er ulovlige.
Jeg syns ikke at herpetiler er ekle! (untatt de gjennomsiktige akvariums froskene...)
Men viss dere ennå ikke har fått det med dere, så syns jeg at det er greit at det er et forbud, nettopp pga. at mange har liten peiling på herpetiler.

Da jeg var 16, så ønsket jeg meg en øgle, og gjerne en slange eller to!
Hadde de vært i butikken, så kan du banne på at jeg hadde kjøpt meg noen!
Men, jeg hadde ikke peiling på stell.
Jeg viste ikke en gang hva de spiste! For ikke alle slanger spiser aligatorere eller mus.
Viss de da hadde vært i butikken, så hadde jeg blitt en forferdelig eiger.
For foreldrene mine hadde ikke nektet meg å kjøpe noen heller, siden jeg ikke bodde hjemme.
Så hva hjelper det med 16års grense?
Tenk på alle hormonbombene på 16år, som sier "Åh! Driiit kult med slanger da! HaHa! Åsså biter de og sånn! HAHa! Jævla fett da! Skikkelig status symbol, ass!"
- Og viss da slanger hadde vært i butikkene, og de hadde kjøpt seg en slange, så hadde nok ikke slangen akkurat fått riktig stell.
For de hovedsageklig kjøpte slangen fordi den var "driit kul!"
Og ikke fordi de syns det virker spennende å studere måten slangen beveger seg på, eller få dem til å yngle etc etc.

Akkurat som om at man ikke skal kjøpe seg katt eller hund fordi de er "sååå søte".
Sitat av GothQueen
Jeg viste ikke en gang hva de spiste! For ikke alle slanger spiser aligatorere
Vis hele sitatet...
Næææh seriøst?

Men må si meg enig med Joachimsen som tappert prøver å argumentere for seg *applaus*
Og atomet da.

Hvis jeg blir ekstra interessert i herpetiler, så bryr jeg meg ikke stort om det er blitt lovligjort eller ikke... Da skaffer jeg meg en koselig kar uansett
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Archj
Næææh seriøst?

Men må si meg enig med Joachimsen som tappert prøver å argumentere for seg *applaus*
Og atomet da.

Hvis jeg blir ekstra interessert i herpetiler, så bryr jeg meg ikke stort om det er blitt lovligjort eller ikke... Da skaffer jeg meg en koselig kar uansett
Vis hele sitatet...

Ja, oss reptil entusiaster bryr oss jo ikke så mye om det er ulovlig eller ei.
Problemet er at vis noen tyster, da får vi en bot på MYE penger, samt at onel blå stapper herpetilet i frysern,
no matter om dyret har det som plommen i egget.
Det er det som er problemet mitt
Og dette kaller mattillsynet "dyrevelferd"

Takker og bukker
Sist endret av Joachimsen; 3. september 2007 kl. 21:29.
Sitat av GothQueen
E-coli (eller hvordan det staves) er jo like farlig! Og jeg overlevde pokker meg det.
Vis hele sitatet...
Du må slutte å suge typen din etter at han har tatt deg i rumpa, så slipper du e-coli

Forøvrig, grunnen til at jeg mener du argumenterer dårlig DENNE GANGEN - du kommer (spesielt til å begynne med) med argumenter som rett og slett er helt feil. Les brevet fra Carl. Videre, så kommer du med begrunnelse at "det er så mye annet det er problemer med". Ja, vi får vel forby hunder og katter og ørkenrotter og pokker vet hva også da. Nei, selvsagt skal vi ikke det. Derimot, så burde det bli et strengere regelverk for dyrehold generelt. Derimot er det helt latterlig at f.ex. firfisler skal være ulovlig, samme med mange slanger osv. Du mener at folk kommer til å argumentere med at "jammen nå er den tømt for gift, da burde den være grei alikevel", og at vi så kommer til å få samme greia om igjen. Idioti. Det er ikke noe værre å sette grensa et sted for hvilke reptiler som er lovlige, enn hvilke hunderaser som er lovlige. JA, det er folk som har pitbuller f.x. samme hva, og det kommer garantert til å være folk som har giftige slanger samme hva. Men det er det nå også. Folk flest kommer til å kjøpe disse dyra i dyrebutikker som holder seg til loven. De som vil ha noe annet får tak i det samme hva.
Jau.
Viss/når reptiler blir lovlige i Norge så må man ha strenge regler.
Men eneste måten man kan sjekke at de blir oppretthold på er jo ved at noen tyster til mattilsynet hver gang noen bryter disse reglene.
Og de færreste liker å tysste, spesiellt på personer de kjenner.

I Sverige så har de faktisk en lov om akvariums hold...
Hvorvidt denne blir oppretthold... Vel...