Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 15260
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Hei!

Trodde først jeg stilte meg et enkelt spørsmål, men når jeg tenker mer over det jo vanskeligere er det. Jeg er den typen som alltid har vert med på en fest, og har gjort dette i mange år. Personlig har jeg aldri hatt noe større behov for å drikke meg overstadig beruset.

Da jeg har bodd en stund i utlandet (Europa), ser jeg et stort skille mellom de ulike drikkekulturene. Vi nordmenn er kjent for å "drikke oss drita", noe som ofte skille seg ut ifra andre lands drikkekulturer.

Det er jo ganske vanlig å drikke i større mengder, er dette for man har personlige problemer, har majoriteten ting de ønsker å drikke bort eller er det rett og slett bare slik kulturen vår er?

TLDR; Hvorfor drikker man seg full?
Sist endret av mkey; 2. mai 2013 kl. 20:34.
For å få bedre selvtillit og gjøre ting man vanligvis ikke tør å gjøre pga. man er redd for hva folk skal syns om deg. Er som en slags unnskyldning til å gjøre hva faen man vil og glemme bort realiteten litt. Dette er i alle fall det jeg føler er grunnen til at folk på min alder drikker, er kanskje litt annerledes når man bli eldre
eg drikker meg drita rett og slett pga. mangel på sjølvkontroll.
Jeg drikker nesten ikke lenger, har egentlig ikke gjort det på 1,5-2 år.
Da jeg festet som verst i 15-17 årsalderen, drakk jeg meg full for å glemme alt jeg sleit med, og kunne føle meg ''fri''.
Sist endret av ZELDUR; 2. mai 2013 kl. 20:46.
For min del er det for å slippe alle bekymringene, jobb og gi hodet mitt fri for en kveld. Livet er ikke så enkelt og en kveld av og til (2-3 ganger hver måned nå for tiden) så må jeg ha en "renskning" av bekymringer og ugress fra hjernen. Da fungerer alkohol veldig bra.

Men er ikke hver eneste gang det blir en "god" fyll. Forskjell på god og dårlig fyll.
Sist endret av Taurean; 2. mai 2013 kl. 20:47.
Når jeg var yngre var det vel rett og slett for å slippe seg løs
Nå orker/gidder jeg ikke det lengre så nå er det for smakens skyld og for å slappe av
For å glemme!
Dårlig selvkontroll og kompiser som girer deg opp er vel like vanlig.
Noen ganger bare smaker det ekstra godt og jeg har bare lyst på mer og mer, og da kan det fort bli litt for mye. Det er ikke planlagt de gangene det skjer.
Det som skjer blir bare mye mer "livlig"!
Rett og slett fordi det er morsomt, man har tid til det, det er sosialt og whatnot.. det er min begrunnelse.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Når jeg var yngre drakk jeg meg full fordi det føles veldig behagelig i kroppen, og jo mer man drikker jo mer behagelig føles det, med mindre man blir dritings og spyr/tryner rundt. For det andre så blir musikk ekstremt mye bedre, og man kan bli veldig kreativ!

Nå når jeg har blitt eldre får jeg ikke så ekstremt behagelig følelse i kroppen lengre, men den er enda der. Men grunnen til at jeg drikker meg full nå er vel fordi jeg feiltolker alkoholtoleransen min hver eneste gang jeg drikker. Grensen mellom brisen og dritfull kan være sykt liten, gjerne bare en halvliters forskjell.
Fordi øl er godt, og det er gøy og drikke! og det er gøy og være full! noen ganger er det planlagt, andre ikke, men gøy er det uansett!
Finnmarking
Det er jævlig gøy!
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Øl smaker godt, det er ganske morro å ruse seg, ikke helt vite hva man gjør å bare gjøre random ting.
Fordi man blir mer sosial, hyggeligere mot folk rundt seg (mer følsom), og det er utrolig gøy å gjøre dumme ting. Alt man gjør blir morsommere, man øker lystene sine (får mer lyst på kebab, får mer lyst på sex osv), i tilegg til at staten og samfunnet rundt oss har godtatt at det er helt okay å drikke seg drita full, så det er den beste lovlige rusen vi har

Legg til at det også er billig og at "alle" andre gjør det, så har man mange grunner. Finnes sikkert en drøss flere!
Noen ganger synes jeg det bare er greit å drikke seg sanseløs og ha det jævlig gøy med mine venner, istedenfor å sitte i en sofa og smelte sammen som en is i sola.

Synes det er veldig mye negativt rundt alkohol her på forumet, jeg velger å se det fra en annen side også. Selvom jeg veit at alkohol er noe av det verste man kan tilføre kroppen sin (det er jo faktisk gift)
Sist endret av Tænman; 2. mai 2013 kl. 22:01.
When in Rome
nå er det ikke bare norske her i verden som drikker seg fulle, jeg drikker ikke lengre og alkahol skulle ha vært forbudt
øl er digg og det er jo alltid gøy å være litt full xD
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå er det ikke bare norske her i verden som drikker seg fulle, jeg drikker ikke lengre og alkahol skulle ha vært forbudt
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke det jeg mente. Det finnes nok mange andre land/kulturer som drikker like mye som oss, men i bunn og grunn ville jeg bare vite andres synspunkter på hvorfor mennesker drikker seg fulle.

Ser det er mange ulike svar, dog det går en viss rød tråd igjen i de fleste.
Først av alt, øl er noe som smaker godt. I tillegg gir det meg en avslappendes følelse og ta en øl. Det å drikke seg full, kommer som regel av at jeg blir revet med, god stemning og greier mennesker. Si hva du vil, men et rom fylt med god fulle folk, er noe helt annet en de samme folka edru. Derimot når det gjelder å bli drita, så kommer det av særdeles dårlig selvkontroll.

Jeg drikker meg full fordi det er godt og sosialt, jeg mener at det ikke er noen pyskologiske problemer som ligger bak eller press fra majoriteten. Men er jo min mening da.
Drakk meg mye mere full når jeg var yngre, nå kjenner jeg meg utrolig sliten hvis jeg har vært full dagen før, så nå drikker jeg ikke så mye lenger, ender som regel full pågrunn av at stemningen lar de skje, mye folk, det er gøy og hyggelig og at øl rett og slett er godt.
Så med tia så blir man full og da er det enda lettere å bøtte ned uten at man tenker over det.
Akkurat nå drikker jeg ikke fordi det fremprovoserer sammenbrudd siden jeg er i en sorg, men når jeg drikker er det for å øke spontaniteten min og forhindre at jeg selvobjektifiserer meg for mye(jenter liker ikke sånt ). I tillegg kan jeg enkelte ganger drikke for å slippe å "lese" folk.(Litt selvmotsigende siden jeg har brukt tid og krefter på å lære det :P )
Tja, har faktisk lest en god del om akkurat dette temaet. I den ene boken står det at dette er noe som dreier seg om kultur. I dagens samfunn (særlig Norge) forbinder veldig mange på den klassiske "fylla" som et formål ved bruk av alkohol. Det finnes dog mange andre kulturer som har valgt å bruke det til helt forskjellige motiver. Blant annet sosiale ritualer, måltidsdrikk, medisin og til religiøse ritualer. Ved Middelhavet f.eks(vinlandene) er vin lite forbundet som en fylledrikk for å endre atfer. Der brukes det som en måltidsdrikk. Når vi sammenligner dette med kulturen i Nord-Europa er det helt annerledes. Da antropologer på 1900-tallet reiste verden rundt for å studere og kartlegge de ulike kulturene kom de med en nokså overraskende konklusjon. De hevdet altså at visse kulturer er slettes ikke alkohol forbundet med atferdsendringer og hemningsløshet. Noe som muligens kan fortelle oss at alkoholen som et kjemisk stoff ikke nødvendigvis har noen spesifikk virkning på disse endringene. Men at det derimot er noe vi lærer gjennom vår kultur. I boken hevdes det at oppfatningene om at alkohol gjør det eller ei, fungerer i praksis gjennom våre oppfatninger om hvordan det skal være.
Er det Fekjær du leser Lucy?
Før drakk jeg meg shitface pga at jeg eide ikke selvtillit i det hele tatt. Klarte så vidt å snakke med mine egne venner med mindre jeg var ruset. Jeg hadde ekstremt problemer med meg selv før, mobbingen gjorde sånn at jeg hadde traumer mot mennesker så si.
Nå drikker jeg meg shitface pga at jeg eier ikke selvkontroll. Brått så smeller spriten, og jeg er drita. Men, jeg er på fest og så lenge jeg har det bra den kvelden så kan jeg gjerne våkne dagen etter med vondt i hodet og kvalm, null stress.
Jeg hadde en periode med mye rusing i ungdomstiden. Uansett hva det var jeg ruste meg på var det alltid moderat bruk i sosiale situasjoner, mens jeg ble veldig beruset når jeg drakk alene. Det var vel selvmedisinering som var motivasjonen.

For meg har det aldri hatt noen hensikt å drikke meg dritings rundt andre folk. Noen halvlitere kan hjelpe til med å bryte isen mellom folk på en fest. Det er jo en ålreit effekt og sikkert grunnen til at mange drikker. Men etter et visst punkt går det andre veien.
Det værste er når folk du møtte for 5 minutter siden legger ut om hvor fantastisk du er, eller folk du ikke har hatt mer en sporadisk kontakt beskriver deg som den beste vennen de noensinne har hatt.
Det er flaut å være vitne til. Jo værre desto mer edru du er rundt sånne folk.

Etter hvert har jeg rett og slett blitt lei av alkohol. Det er en ekstremt lite givende rus for meg. Jeg får ikke lenger den intense euforien jeg fikk de første gangene jeg drakk. Nå har det ingen hensikt lengre. For at det skal være givende på en psykoaktiv måte må jeg drikke så mye at jeg blir lammet. Vi snakker så full at man begynner å fryse og må anstrenge seg bare for å løfte en finger. Med tanke på den grusomme hangoveren den neste dagen, og dagen etter den igjen hvis jeg er skikkelig uheldig, er det ikke verdt det.
Hater å være drita full. Har alltid fult av black holes dagen etterpå.

Meeen sånn type 2-4 ganger i året så roper kroppen og hjernen etter å gjøre noe dumt. Da bøttes det ned så lenge det er god øl.. men etter den første six packen er jo tunga halvt bedøva og da går alt mulig ned.

Har merket av vodka, og annen sprit er det som virkelig får meg i fres. Selv husker jeg ingenting dagen etter.
Jeg drikker meg full fordi (akkurat som fallskjermhopping el.) jeg rett og slett syntes det er morsomt.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Først starter det vel med at man skal drikke mer enn alle andre gjør, så går det vel på å skape stemmning, imo.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Er det Fekjær du leser Lucy?
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Drikker for å miste hemninger og øke humøret i sosiale sammenhenger. Uansett synes jeg er alkohol er lite givende rusmessig. Føles som en litt "skitten" rus i forhold til andre ulovlige rusmidler.
Sist endret av Lacertosus; 3. mai 2013 kl. 08:46.
Vil tro det har noe med at nordmenn ikke er like utadvendte som andre mennesker, i de eldre dager så budde vi ganske separert, noe som første til lite sosialisering med andre en de nærmeste, som igjen førte til lite utadvendthet.
Nå i nyere tider er vell den klassiske fylla noe en går gjennom for å passe inn, for at det er gøy, og for at en rett og slett gjøre ting en ellers ikke ville ha gjort.
Det er nok litt som Lucy in the Sky nevner om at alkoholkonsum er kulturelt betinget.
Uavhengig av kultur og sosial-demografiske faktorer spiller nok også det psykografiske inn.
Ved kultur tenker jeg på drikkekultur, og hvilke forventninger mennesker rundt har til fest og fyll. Ved det sosial-demografiske tenker jeg på hvor i det sosiale hierarkiet en befinner seg. Dette vil da grunne i hvilken alkohol en foretrekker å drikke seg full på, og i hvilken grad og hvor ofte en blir "dritings". De kulturelle vil sannsynligvis foretrekke vin, import-øl eller whiskey. Økonomisterke foretrekker kanskje champagne, brandy, cognac og aquavit. Den vanlige borger drikker billig øl og hjembrent. Jeg tar da utgangspunkt segmenteringsmodellen sosioraster fundamentert etter den sosiologiske tankegangen til Pierre Bourdieu. Mennesker er ofte ubevisste sine handlinger.

Hvorfor folk drikker alkohol:
1) Humør-regulering: Dersom man kan drikke for å forbedre sitt, hvorfor ikke? I et slikt tilfelle bruker en alkohol for å rømme fra den tilstanden som er nesten totalt uutholdelig til en tilstand som gjør at en føler seg bedre. Noen drikker for å ha mer mot til å nærme seg andre, ved å konsumere alkohol kan en fort tre over i en mer modig tilstand. Hver humørendresubstans fra heroin til kaffe har en effekt på neurosendere i hjernen. Alkohol er et fettløselig molekyl. Fett (kalt lipider) er en viktig komponent i alle cellemembraner, inkludert cellemembraner av nerveceller. Alkohol går inn i cellemembraner av nerveceller og endrer deres egenskaper. Reseptorer er lokalisert på cellemembraner og dette betyr at receptor egenskaper blir forandret av tilstedeværelsen av alkohol. Cellemembraner kontrollerer også frigivelsen av neurosendere, og dette betyr at frigivningen av neurosendere også påvirkes av tilstedeværelsen av alkohol.
2) Å la andre se dem annerledes: Mange mennesker drikker for å skape en ny identitet, og tvinger andre til å se dem på en ny måte.
3) For å bevise noe og beskytte sin tro: Noen drikker for å bevise noe for seg selv eller til verden. Noen vil kanskje virke lykkeligere i nærvær av andre, kanskje noen ønsker å fremstå mer sosial, mens en tredje gruppe kanskje vil bevise at alkohol faktisk er en god ting. Mange mennesker blir involvert i dårlige vaner bare for å bevise noe for seg selv eller andre samtidig som det grunner i noe helt annet.

Youtube-video ang. alokohol og hva som skjer i hjernen din: Alcohol Effects and Neurotransmitters: The GABA and Glutamate Balanc


Mye kan også tyde på et mennesker som nyter alkohol "oftere", er mer intelligente enn de som aldri drikker eller konsumerer veldig lite. Dette er en nyhetsartikkel fra 2010: Hjernen kan ha godt av litt vin
Moderate mengder vin - rød eller hvit - var assosiert med bedre ytelse og prestasjoner i alle de kognitive testene, både blant menn og kvinner. Med moderat menes i underkant av ett glass vin per dag. Personene som ble testet var i gjennomsnitt 65 år. Det ble gjort tilsvarende undersøkelse i forhold til inntak av øl og brennevin, men her ble det ikke påvist noen sammenheng i forhold til hjernens ytelsesevne.
Vis hele sitatet...
Grafen nedenfor viser sammenhengen mellom barndom intelligens og den latente faktor for antallet av voksne alkoholforbruk tiår senere blant de britiske NCDs respondentene. Det er en klar monoton sammenheng mellom barndom-intelligens og mengden av voksen alkoholforbruk. "Veldig smarte" britiske barn vokser opp til å konsumere nesten åtte tideler av et standardavvik mer alkohol enn sine "veldig kjedelige" klassekamerater.
http://rsrc.psychologytoday.com/files/imagecache/article-inline-full/blogs/38/2010/10/48915-37302.jpg

De fleste nordmenn drikker nok moderate mengder alkohol. Man er litt verre i sine yngre dager (russe/studietiden osv), men etter hvert som en blir eldre klarer en å styre seg bedre. Man ser sjeldent 40-åringer sørpedritings på byen. Kanskje i syden og på chartertur, men da tilhører de sannsynligvis den vanlige borger, nede på sosioraster modellen. Dette er mennesker med lav kulturell og/eller økonomisk kapital. At vi endrer humør eller søker nye opplevelser er nok uansett den viktigste faktoren for at vi drikker alkohol, uavhengig av mengde.
Sist endret av kn^tte; 3. mai 2013 kl. 09:31.
Man drikker for å ruse seg, slik som med alle andre stimulerende stoffer.
Fordi det faktisk er jævlig artig når festen tar av, alle er ute av kontroll å musikken dunker så høyt at hjerte nesten stopper
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
mest fordi det er sosialt akseptert. drakk før, men har ikke drukket noe mer enn det å ta ett par øl på en god stund (utenom 18års dagen min, men det var bare fordi jeg kunne). Jeg liker rusen, men effekter som oppkast, mindre heminger og en jævlig kåthet gjør at jeg heller putter i meg andre ting.

liker bedre å gå en tur i skogen og telte, kansje droppe en lapp syre eller røyke en spliff eller to og nyte utsikten, da det definitivt er mer koseligere enn å sitte på hjemmefest og snøvle som en annen tulling mens kompisen min er på dass og puler og spyr om hverandre.

jeg sier ikke at jeg ikke drikke, jeg sier simpelthen at når jeg gjør det, er det fordi det passer seg, og jeg vil bare miste all kontroll for å feire feire, 18års dag, eller lignende. skammer meg egentlig over norsk alkoholkultur da det virker logisk for de fleste at det å forgifte kroppen med alkohol til det punktet hvor du ikke aner hva eller hvorfor du gjør ting er mer akseptabelt enn å troppe opp på fest, ta seg en øl og si "neitakk" hvis noen tilbyr deg mer drikke.

men drikking er gøy til tider, bare ikke hver helg, til du blacker.
Det er sosialt, det er gøy! Jeg liker å tenke på gode fyllekvelder som "eventyr" hvor man gjerne gjøre mye rart/dumt, møter mange rare/dumme mennesker!

Ofte for å få fitte eller gode opplevelser. Som nevnt "dårlig fyll" må jo være at du får i deg for mye eller at det skjer noe ubehagelig. Sistnevnte kan ikke kontrolleres, men er selv ganske stolt over å være såpass flink til å drikke at jeg sjeldent spyr - men ofte blir veldig full. Jo fullere man blir jo mer tull finner man på, men det er ikke alltid dette er å foretrekke - kommer vel an på situasjonen?!
Fordi jeg blir kain extreme mann på fylla...
Spyr å stumper av
Jeg drikker for å ruse meg rett og slett, men jeg drikker til et visst nivå bare. Blir aldri drita full, heller god brisen.
Drikker også fordi jeg vet at jeg veldig glad og sosial. Ikke at jeg ikke er dette fra før av, men alkoholen forsterker det bare. I tillegg så er det sosialt, man kommer i kontakt med mange forskjellige mennesker når man er ute å drikker og er på byen. Samtidig så kan jeg si at jeg rett og slett hater fulle nordmenn, enkelte forandrer seg totalt og blir idiotiske i oppførsel.
Elsker å drikke meg godfull en gang i blant. Når alle er godt brisne med godt humør er stemininga på topp! Så komme hjem til en deilig joint når kvelden skal avsluttes.

Sånn halvveis OT: Hva føler folk som får patologisk rus av alkohol? Er det sterkere eufori? Finner ikke mye på nettet om det
Jeg lurer på hvordan folk drar ut og tar en eller to øl. Har prøvd det flere ganger, men det blir aldri med en eller to!
Jeg begynte å drikke alkohol da jeg var 13-14 år. Da var det SINNSYKT spennende. Fordi jeg hadde sett noen eldre venner drikke seg drita på linking osv. Fikk et heftig kick og en form for eufori. i 15-16-17 årene tok det skikkelig av. Hadde mange forskjellige vennegrupper som drakk på forskjellige tidspunkter, men jeg tror jeg hang meg på alle sammen hver gang Det gjorde jeg fordi jeg synes det var gøy å bli idiot og gjøre dumme ting + selvtillit boost kanskje.

Det er jo det eneste lovlige alternativet så man har ikke så mye valg. Drikkepresset er også stort i tenårene. Drikker du ikke blir du på en måte sett litt ned på, og det synes jeg er synd. nå er jeg 20 og har funnet ut at alkohol er noe jævla dritt. Har ødelagt mye for meg selv,mista lappen, og har sett kompiser ødelegge for seg selv. Mista en kompis for ikke så lenge siden pga alkohol.

Når man har mye erfaring med alkohol burde man skjønne konsekvensene. Men jeg føler det er omvendt. Man tanker "det har jo gått så jævla bra alle de andre gangene"

Som sakt, det har av en eller anna merkelig grunn blitt den "akseptable" rusen å bruke. I Norge er det helt ok å drikke en hel flaske 40%. Det har også blitt en form for norn for tenåringer. Man må ha en fryktelig god grunn for å ikke drikke omtrent.

Når jeg var 17 ish kom jeg i kontakt med en plante jeg hadde hørt mye stygt om. men dum som jeg var, synes jeg dette var veldig spennende. Det viste seg at denne planten ikek var så stygg after all Goodbye alcohol !
Hykleri hele greia
Selv drikker jeg for å kose meg. Alkohol gjør det mye lettere for meg å komme i snakk og bli bedre kjent med folk!
Jeg trenger egentlig ingen forklaring eller begrunnelse for hvorfor jeg vil drikke meg full. Denne uken har jeg drukket meg full på mandag, torsdag og i dag (jobber fortsatt med saken!). Grunnen til at jeg har hatt en veldig rolig periode siden august 2011 inntil nylig, har ingenting med helseproblemer å gjøre. Jeg synes rett og slett det ble litt kjedelig, men nå er jeg tilbake i sadelen. Kan legge til at jeg liker den numne følelsen av total relaxation som alkoholrusen gir. Og jeg har den fordelen som få alkoholbrukere har; fraværet av tømmermenn.
Jeg er full nå jeg. Men hvorfor? Har ikke anelse i det hele tatt. Det er gøy. Men noen ganger føles det ut som en god ide.!
Det er morsomt der og da, men dagen derpå er heilt forjævlig. Og det er ikke SÅ morsomt mens det varer, og jeg innset nå for 367. gang at det ikke r verdt det overhodet. Men alikevel gjør vi det. HEPP!
Og skål for idiotien!
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Før likte jeg å drikke til jeg spydde, men jeg klarer det ikke lenger. Nå føler jeg meg mest beruset etter 3-4 øl, og om jeg drikker mer føler jeg meg som regel mer og mer vanlig til det plutselig smeller slik at jeg blir sittende på toalettet og alt spinner rundt meg og det hele blir heller ubehagelig.
Alkohol er uansett et flott glidemiddel for å bli kjent med folk. Spesielt innen familien eller totalt fremmede.
Alkohol er det vanligste rusmiddelet i vår kultur, men alkohol kan være skadelig for mange av kroppens organer og kan føre til avhengighet. Likevel er alkohol er forbundet med fest og moro for de fleste. Vi drikker alkohol når vi gifter oss, når vi skal feire bursdager, eller etter en seier på fotballbanen. Man koser seg med både vin og øl. Hvorfor er det nå slik? Vel, sannheten ligger i at de fleste mennesker drikker for å bli beruset. Konsum av alkoholholdige drikker gjør at man blir i godt humør, og glemmer stresset i hverdagen. Når man har oppnådd noe vil man feire og være glad! Når helgen kommer vil man naturlig nok bare slappe av uten å måtte tenke på alle oppgavene som kommer den neste uken. Kan dette ha sammenheng med at i vår moderne hverdag er stress en vanlig faktor? Utbrenthet i arbeidslivet er nærmest en motetilstand.

Ellers er det jo slik at mennesker i alle kulturer har egne ritualer for å skille høytider fra hverdager, og rusmidler er gjerne en del av dette. For mange blir til og med sett på rusen som hellig. Berusede mennesker har en tendens til å bli modigere og kan snakke bedre for seg. På denne måten kan de vise fram talenter bedre enn når de er edru. I det gamle Grekenland ble jo faktisk politiske beslutninger gjerne tatt når politikerne var fulle! Dagen etter diskuterte de resultatet i edru tilstand. På den tiden mente grekerne at bare slik kunne man få gode lover.

"av barn og fulle folk får man høre sannheten"

Dette utsagnet kommer av at av man gjerne får større mot når man er berusede. Først da er det mange som plutselig tør være seg selv, og å si hva de egentlig mener. På denne måten kan man la "masken falle". Selv om dette for mange kan være en befrielse, kan det kan også bli for mye av det gode.

Generelle virkninger av alkoholholdige drikkevarer:

Hever stemningsleie
Reduserer konsentrasjonsevnen
Hemmer korttidshukommelsen
Nedsetter evnen til læring
Sløver den kritiske sansen
Øker impulsivitet og aggressivitet


Til tross for dette endrer virkningen seg med alkoholkonsentrasjonen i blodet som fører til store individuelle forskjeller. Det kan se omtrent slik ut:

opp mot 0,5 promille:
Man føler seg lett påvirket.

Mellom 0,5 og 1 promille:
Man blir mer kritikkløs og risikovillig.

Over 1 promille:
Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.

Over 1,5 promille:
De fleste får problemer med hukommelsen. Hukommelsesproblemene øker med stigende promille.

Svært høy promille:
Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Pustesenteret i hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig. Promille over 3 kan være dødelig. Risiko for død øker sterkt hvis man samtidig har brukt beroligende midler, sovemidler, smertestillende midler, midler mot epilepsi eller andre medikamenter som har sløvende eller dempende virkning på hjernen.

Dette avhenger også litt på hvilke forventninger man har til rusen. Og om man er vant til å drikke vil dette naturlig nok påvirke reaksjonene. Man kan også utvikle toleranse slik at man ikke føler seg så påvirket selv om promillen er høy. Det store variasjoner fra person til person. En og samme person kan også oppleve stor variasjon fra gang til gang, avhengig av andre fysiske og psykiske faktorer. Noen blir dessuten både aggressive, voldelige og selvdestruktive under alkoholpåvirkning.
Sist endret av Enteoman; 5. mai 2013 kl. 12:37.
Drikker rett og slett for at det er godt, jeg. Både beruselse og smak på drikkevarer, og siden jeg da mest bare drikker øl og vin blir smaken en viktig del for min del.


Gourmet-vin og godt øl er noe det brukes penger på her i gården, som dere kanskje har fått en anelse av.

Drikker rett og slett for at det er godt, jeg. Både beruselse og smak på drikkevarer, og siden jeg da mest bare drikker øl og vin blir smaken en viktig del for min del.


Gourmet-vin og godt øl er noe det brukes penger på her i gården, som dere kanskje har fått en anelse av.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Atuhl Vis innlegg
When in Rome
Vis hele sitatet...
...go home
De gangene jeg ender opp med å bli drita (lenge siden sist det skjedde) så er det fordi jeg drakk for mye. Ren feilbedømming. Drikken smakte godt og jeg vil gjerne ha mere og plutselig så var det ene glasset ett for mye.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og alkahol skulle ha vært forbudt
Vis hele sitatet...
Hvorfor?