Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207484
Hmm. Interressant. Det er ikke alt som er hundre prosent på plass, altså. Men jeg har enda ikke funnet noe som ikke fungerer. Har heller ikke hatt noe tull de to ukene jeg nå har kjørt eget oppsett. Men så har jeg bare en dekoder foreløpig.
Akkurat dette med disse loggfilene indikerer vel ikke i seg selv at ikke alt er på plass, men det er nok en indikasjon på at Altibox ikke har helt kontroll på softwaren i boksen. Det ligger forsåvidt ingen sensitiv informasjon i filene (det er et passord-felt der, men det er blankt), men det fremstår som litt rart at dekoderen skal forsøke å laste opp logger til et japansk domene. Jeg har ikke sjekket om FMG stopper eller redirecter denne trafikken, men det kan den jo selvfølgelig gjøre. IP-adressen er antakelig hardkodet, det er i hvert fall ikke noe DNS-oppslag i forkant.

Det hele er i grunnen bare litt kuriøst, og ikke et reelt problem.

En annen ting som er litt snodig, er at dekoderne konstant (10-15 ganger i minuttet) oppretter TCP-forbindelser til hverandre, som de så umiddelbart tar ned igjen, uten å utveksle en eneste byte med payload.
Sitat av cghove Vis innlegg
er det noen som har fått nye altibox til å virke med Asus RT-AC87U?
Vis hele sitatet...
Jeg vett at @mroek fikk det til med LEDE (firmware) på sitt Netgear og at nesten alt du trenger å vite står i tråden men har selv ikke fått det til enda. Driver å eksperimenterer når jeg finner tid men mitt kunnskap er veldig begrenset. Mange av de som har fått det til har noen problemer med det, så det tar litt tid til geniene her har et oversikt på hva akkuratt skjer med dekoderne.
@AfterInfinity: Det stemmer at jeg aldri fikk dekoderne til å auto-provisjonere seg gjennom min egen løsning, men alt annet ser ut til å fungere bra nå. Problemet jeg hadde med TV3 og andre her om dagen, var etter all sannsynlighet skapt av et sentralt problem. Var mange som hadde svart skjerm på disse kanalene den dagen/kvelden. At det fungerte på den ene dekoderen min og ikke den andre er likevel mystisk, men siden det ble bekreftet problemer fra sentralt hold, så tilskriver jeg problemet til dette.

Selve oppsettet er ikke så komplisert å få til med LEDE (som jeg bruker), men jeg støtte på to utfordringer som var krevende. Den ene var at IGMP snooping ikke fungerte som det skulle når man bruker VLAN, så der endte jeg faktisk opp med å endre i kildekoden for driveren til switch-chipen i routeren, og kompilere min egen firmware. Dette tok det tid å finne ut av, men hvis man bruker en ekstern switch som har IGMP-snooping og VLAN-støtte, så kan man omgå problemet.

Det andre problemet var pakketap til TV ved full belastning av internett. Jeg testet dette kun med den gamle TV-løsningen, men ser ingen grunn til at problemet skulle være mindre med den nye. Hovedrouteren min (Netgear R7800) har kraftig nok hardware, så dette problemet skyldes nok manglende optimaliseringer i LEDE. Jeg valgte derfor å komplisere mitt eget oppsett enda litt mer ved å sette inn en egen router (som også kjører LEDE) til å håndtere TV-trafikken. :-)

Jeg er ikke redd for å anbefale å forsøke LEDE om man allerede har en kompatibel router, men generelt er det dårligere støtte for Broadcom-baserte routere (fordi Broadcom er lite flinke til å slippe open-source drivere), og mange Asus-routere faller i den kategorien. Noen kan brukes, men uten wifi-funksjonalitet, andre kan ikke brukes i det hele tatt. En liste finnes på denne linken.

Viktig å være klar over at de utfordringene jeg hadde kan være helt fraværende på annen hardware, men de kan også være verre eller erstattet av andre problemer. Er i grunnen bare å prøve. Siden det ikke virker som om det er så mange her inne som bruker LEDE, så gidder jeg ikke å lage en "oppskrift", men jeg kan sikkert bidra om noen faktisk prøver å få det til å virke med LEDE.
Sitat av mroek Vis innlegg
Siden det ikke virker som om det er så mange her inne som bruker LEDE
Vis hele sitatet...
Bruker LEDE, men kun som AP (på Linksys WRT1900ACv1 og Ubiquiti UniFi AP AC Pro). "routeren" kjører Debian. Enklere slik.
@bmork: Linksys er nok et godt valg om man ønsker å bruke LEDE, da de har fokus på å støtte opp om open source firmware, ikke å kvele det.

I hvert fall på enhetene med WRT i modellnavnet... :-)
Sitat av mroek Vis innlegg
@bmork: Linksys er nok et godt valg om man ønsker å bruke LEDE, da de har fokus på å støtte opp om open source firmware, ikke å kvele det.

I hvert fall på enhetene med WRT i modellnavnet... :-)
Vis hele sitatet...
Ja. Ubiquiti er jo idioter som insisterer på å ødelegge ellers flott hardware med en bootloader som krever et signert image. Måtte nedgradere til en gammel versjon uten dette for å få installert LEDE. Det er jo ikke nødvendigvis en mulighet for nye modeller, så det er dessverre all mulig grunn til å fraråde Ubiquiti.

Etter at Marvell/Belkin endelig åpnet mwlwifi-driveren har jeg vært happy med den ihvertfall. Noe smårusk som alltid, selvsagt, men det virker ihvertfall som om de mener open source alvorlig. Et vesentlig poeng for meg er at de ikke bare har en åpen driver, men at de faktisk også aksepterer patcher til den fra andre. Og det har de vist vilje til.

Litt patetiske forsøk på å få driveren inn i mainline Linux så langt. Men de har nå ihvertfall forsøkt.
Hei godt folk. Etter at jeg gikk over til microtik routeren så sliter jeg med å få koble til serveren med ps4 ( rainbow six spillet.. er ganske snodigt. Jeg har forwarda alle rette porter. Å når jeg kjører test så sier ps4'en at jeg er i nat2. Som er normalt. Skjønner ikke. Kan multicast ha noe å si? T den ligger å skaper problemer?
Jeg så at det er SFP mulighet på eksisterende swicth, går det å bruke den (en ting mindre som kan ryke) ?

Jeg måtte sette meg ned å tegne og fortelle (ett bilde er mer en tusen ord), håper dere kan se på det om det er greit.

Bilde:


Spørgesmål;
- Istedenfor fiberconverter, lurte jeg på om det er greit å bruke SFP port i eksisterende HP 1810 switch?
- Hvilke SFP moduler passer til HP 1810 switch, trenger råd? F.eks fs linken under er til en Cisco kompatibel? Må HP switchene ha en HP kompatibel? (Forresten; kan SFP modul fra FMG flyttes over til HP1810 switch?)
- http://www.fs.com/products/39135.html
- https://www.multicom.no/tp-link-netw...t-p/c/p2751971
- Antar at en HP SFP Transceiver som passer Altibox og HP 1810 switchen vil være dyr(ere)? Hvordan/hva skal jeg ev. se etter selv for å se om den passer til formålet?
- Vil dette opplegget fremdeles kreve IGMP Proxy kun på Mikrotik routeren? (Tror ikke HP switchene har det …)
- Finner på Baltic Networks CCR1009-7G-1C-PC for $349, er ikke det billig og greit? (http://www.balticnetworks.com/mikrot...e-cooling.html)
- Trenger jeg noe mer ala dette (er nevnt i tråden tidligere, men kan en ikke bare flytte over fiberkabelen fra fra FMG’en?)
- http://www.fs.com/products/48488.html
- http://www.fs.com/products/40459.html
Sist endret av TopFuel; 1. september 2017 kl. 20:02. Grunn: Endret link til bilde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TopFuel Vis innlegg
Spørgesmål;
- Istedenfor fiberconverter, lurte jeg på om det er greit å bruke SFP port i eksisterende HP 1810 switch?
Vis hele sitatet...
Ja, men HP har rykte for å vere notorisk vanskelige på uoriginale SFPer. F.eks. FS.com viser kompabilitetsmatriser for switcher.
Sitat av TopFuel Vis innlegg
- Antar at en HP SFP Transceiver som passer Altibox og HP 1810 switchen vil være dyr(ere)? Hvordan/hva skal jeg ev. se etter selv for å se om den passer til formålet?
Vis hele sitatet...
http://www.fs.com/c/hp-bidi-sfp-1731

Bølgelengda står anna plass i tråden.

Viare så stusser eg på at du vil ha eigen kabel til TV - har du 3x1GbE i LAG vil du neppe få bandbreiddeproblemer, og TV bruker ikkje spesielt mykje juice uansett. Du må i tillegg ha ruter for internett, så oppsettet ditt virker snodig...
@TopFuel: Jeg har ingen erfaring med HP, men jeg tror det er denne SFP'en som sannsynligvis er den riktige:

http://www.fs.com/products/39160.html

Sånn ellers ser vel tegningen din grei ut, men når du kjører utenom FMG så kan du bare droppe VLAN100. Er kun 101 og 102 som er interessant å sende videre til routeren din.

Du skal kun ha IGMP proxy på routeren din, men det er en god ide å slå på IGMP snooping i switchen(e). CCR1009 er en kraftig sak, og vil håndtere oppsettet ditt med lillefingeren.

Jeg antar at TV-dekoderen(ne) havner bak 1810-switchen din?
Hei, Jeg bor på hybel hvor det er altibox løsning med p-2812ac + HET-3012. Linjen er 100/100 hvis jeg ikke tar helt feil.

Nettet fungerer fint til browsing, kan kjøre flere 1080p 60fps streams/videoer samtidig uten buffring for eksempel. Problemet er at når nettet er i bruk, selv bare til å se en vanlig youtube video, så stiger ping kraftig, noe som gjør gaming umulig.

Når jeg pinger ruteren:
https://imgur.com/a/mv9gd best case scenario
https://imgur.com/a/xMnED og slik ser det ut hvis nettet er i bruk

Har laptop og stasjonær og har testet på begge med helt likt resultat. Pc'en sitter 2.5-3 meter unna ruteren og det er bare en tynn vegg imellom. Kan også legge til at når jeg kjører netspeed test så ender jeg opp med resultat på alt mellom 22mbit og 60mbit. Mener å huske at dagen jeg flyttet inn så var ikke nettet i bruk i det hele tatt og samme test viste 100mbit(kan ha vært 75)

Spørsmålet mitt er om ping problemet kan fikses uten å oppgradere ruteren. Hvis jeg kobler til med ethernet kable f.eks vil det fikse problemet?
Sist endret av leaggm; 2. september 2017 kl. 04:02.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men HP har rykte for å vere notorisk vanskelige på uoriginale SFPer. F.eks. FS.com viser kompabilitetsmatriser for switcher.
Vis hele sitatet...
Huff, blir jo litt skremt da, men akkurat nå håper jeg SFP modulen morek linken til fungerer ...

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så stusser eg på at du vil ha eigen kabel til TV - har du 3x1GbE i LAG vil du neppe få bandbreiddeproblemer, og TV bruker ikkje spesielt mykje juice uansett. Du må i tillegg ha ruter for internett, så oppsettet ditt virker snodig...
Vis hele sitatet...
Hmmm, bilde sier mer enn 1000 ord ... ja, da må bildet være mulig å forstå ...
Jeg tenkte som følger: LAG er 2 stk Cat 5e mellom switchene, i tillegg tenkte jeg å dedikere 1 stk Cat 5e med de "yttre" vlan'ene til Mikrotik switchen.

VLAN 100/101/102 kommer inn på en SFP port på 1810 switchen som jeg må sette som Trunk for å få med VLAN'ene
Deretter må jeg sende samme VLAN ut på en kobber port, igjen som Trunk med samme VLAN.
Disse kommer da frem til Mikrotik routeren på ett slags "yttre interface" (også trunk med 3 VLAN).
Deretter setter jeg opp Mikrotik routeren som beskrevet her i tråden, og sender data videre på en "indre interface" med VLAN 1/2.
På VLAN 1 (Internet hus) skal disse Q22 boksene stå sammen med vanlige Internet klienter, VLAN 2 (Internet leilighet) skal ikke ha TV løsning fra Altibox.
Jeg ser at trafikken går litt "att og fram" mellom de to HP switchene og routeren, men men ...

Sitat av mroek Vis innlegg
@TopFuel: Jeg har ingen erfaring med HP, men jeg tror det er denne SFP'en som sannsynligvis er den riktige:

http://www.fs.com/products/39160.html
Vis hele sitatet...
Tusen takk, glimrende, da kan jeg bestille en slik :-)

Sitat av mroek Vis innlegg
Sånn ellers ser vel tegningen din grei ut, men når du kjører utenom FMG så kan du bare droppe VLAN100. Er kun 101 og 102 som er interessant å sende videre til routeren din.
Vis hele sitatet...
OK, dropper VLAN 100

Sitat av mroek Vis innlegg
Du skal kun ha IGMP proxy på routeren din, men det er en god ide å slå på IGMP snooping i switchen(e). CCR1009 er en kraftig sak, og vil håndtere oppsettet ditt med lillefingeren.
Vis hele sitatet...
Søkte litt nå (er på helgetur), og det kan se ut som HP1810 ikke har IGMP snooping, mens HP1820 har ...
Slik jeg forstår dette, vil det på hele VLAN 2 gå Multicast pga dette?
Dette var jo litt bekymringsfult ... bør jeg bytte ut HP 1810 switchen med noe som har IGMP snooping?

Sitat av mroek Vis innlegg
Jeg antar at TV-dekoderen(ne) havner bak 1810-switchen din?
Vis hele sitatet...
Ja, det er riktig, alle klienter i huset er i VLAN 1 og alle de øverste strekene på HP1010 switchen er tenkt å vise videre kabeltrekking i huset ...


Men, lurer fremdeles om jeg, etter montøren har vært her 14.9, bare kan flytte over fiberkabelen som da er montert inn i FMG'en til SFP modulen i HP switchen? Eller må jeg ha noe mer her?
Sitat av TopFuel Vis innlegg
Søkte litt nå (er på helgetur), og det kan se ut som HP1810 ikke har IGMP snooping, mens HP1820 har ...
Slik jeg forstår dette, vil det på hele VLAN 2 gå Multicast pga dette?
Dette var jo litt bekymringsfult ... bør jeg bytte ut HP 1810 switchen med noe som har IGMP snooping?
Vis hele sitatet...
Multicasten vil jo uansett holde seg innenfor sitt VLAN, så om du har satt dette opp slik at det kun er VLAN1 som tilbyr TV, så vil ikke VLAN2 motta denne. Derimot vil alle klienter bak 1810-switchen motta en eller flere (kommer an på antall dekodere, og hvorvidt de abonnerer på forskjellige kanaler) "uønskede" multicast-strømmer. Det i seg selv trenger ikke å være et problem, men det kommer an på enhetene selv. Dataene skal jo bare forkastes, men også det krever jo litt ressurser. Små enheter med en enkel mikrokontroller og en ethernet-port kan bli jammet helt ned av en slik multicast. Gjett hvordan jeg vet...

Er det kun snakk om PCer og annen kraftig hardware, så betyr det mindre.

Sitat av TopFuel Vis innlegg
Men, lurer fremdeles om jeg, etter montøren har vært her 14.9, bare kan flytte over fiberkabelen som da er montert inn i FMG'en til SFP modulen i HP switchen? Eller må jeg ha noe mer her?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. FMG har en SC-port, og SFPen har en LC-port, de er fysisk forskjellige. Hos meg er det montert en liten hvit boks (hvor den ytre fiberen er terminert) som har SC-uttak, og så går det en SC-SC patchesnor fra denne boksen og til FMG. Om det er likt hos deg, så trenger du en SC-LC patchesnor som går fra denne boksen og til SFPen i switchen. Jeg kjøpte denne:

http://www.fs.com/products/12290.html

Sitat av leaggm Vis innlegg
Spørsmålet mitt er om ping problemet kan fikses uten å oppgradere ruteren. Hvis jeg kobler til med ethernet kable f.eks vil det fikse problemet?
Vis hele sitatet...
Det er vel bare å teste? Jeg tipper at det vil være en stor forbedring å kjøre kablet.

Når du sier det blir problemer om du skal spille og at nettet samtidig blir belastet med f.eks Youtube, da antar jeg det er du selv som står for begge deler? Eller mener du at så snart noen andre bruker nettet (f.eks en kablet klient), så får du problemer?
Sist endret av mroek; 2. september 2017 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mroek Vis innlegg

Når du sier det blir problemer om du skal spille og at nettet samtidig blir belastet med f.eks Youtube, da antar jeg det er du selv som står for begge deler? Eller mener du at så snart noen andre bruker nettet (f.eks en kablet klient), så får du problemer?
Vis hele sitatet...
Nei, er 3 andre som også bruker nettet, alle trådløst. Derfor er nettet ubrukelig for spilling så og si 20 timer i døgnet. For å teste kablet må jeg kjøpe kabel, noe som jeg gjerne ville gjort hvis jeg visste at det funket. Er bare noe i hodet mitt som sier at det ikke vil løse problemet.

Har konstant 100% signal der jeg sitter, som sagt sitter basically oppå ruteren. Har gjort en del google søk og det har vært lignende situasjoner hvor kabling ikke har funket. Disse situasjonene har dog vært annerledes med at hastigheten er mye dårligere osv.

Det er ingen der jeg bor som bruker nettet hardt, kun til browsing/streaming. Håpet var at noen her har vært i samme situasjonen og testet med kabel.

Må si det er ganske sjokkerende for meg at når jeg sitter 2.5 meter unna ruteren, alene hjemme, så får jeg konstant høy ping ved å se en 1080p youtube video. Kan det da virkelig være det trådløse signalet som er problemet? Altibox opplegget kan jo ikke være så dårlig at "best case scenario" er ubrukelig?

Skulle tro at hvis det ikke funket skikkelig i mitt tilfelle, så funker det ikke skikkelig i noen tilfeller. Men det kan da umulig stemme
Sist endret av leaggm; 2. september 2017 kl. 16:35.
Sitat av TopFuel Vis innlegg
Huff, blir jo litt skremt da, men akkurat nå håper jeg SFP modulen morek linken til fungerer ...
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte at denne SFPen fungerer på HP Procurve 2810-48 switch, tror denne har nokså lik SFP støtte som 1810...
@leaggm: Det kan være det trådløse som er skyld i dette. Litt av utfordringen med trådløs er at det er så mange forskjellige faktorer som spiller inn og kan påvirke ytelse(hastighet og ping). Du bør også sjekke at du er koblet til 5ghz, da dette frekvens spekteret er mindre brukt av andre dingser(i motsetning til standard 2,4ghz)

Jeg ville testet kabel, hvis dette virker vet du hvor problemet ditt ligger...
Sitat av atg Vis innlegg
Jeg ville testet kabel, hvis dette virker vet du hvor problemet ditt ligger...
Vis hele sitatet...
@leaggm:
Kabel er alltid løsningen hvis du vil ha både lav latency og høy båndbredde samtidig.

Hvis du bruke trådløst så er det som oftest aggregering og/eller strømsparing som dreper RTT. Dersom du kan slå av slikt på klienten, så er det verdt å forsøke. Innstillinger å se etter: uAPSD (strømsparing), AMSDU og AMPDU (aggregering på to forskjellige nivåer).

Det er neppe verdt bryet å se etter slikt på AP. Endre innstillingene på klienten. Det er en forhandlingssak mellom klient og AP uansett.

Merk at det garantert vil ha negativ effekt på båndbredden å disable all aggregering. Det hjelper bare på latency. Strømsparing vil du neppe merke annet enn hvis du sliter med temperatur. Som forsåvidt ikke er usannsynlig.. Men du kan ikke få i pose og sekk. Som @atg så er det en del flere faktorerer å ta hensyn til med trådløst.
Har satt opp en RB3011 etter oppskriften til @atg og det fungerer helt utmerket. Testet med å koble inn et hAP AC aksesspunkt på samme uttak som TV dekoder og det fungerer også så lenge jeg ikke aktiverer IGMP snooping på aksesspunktet. Hvis jeg gjør det begynner TV signalet å hakke etter ca 30 sekunder og faller etterhvert ut inntil jeg bytter kanal. Fant også ut at hvis IGMP snooping er aktivert på aksesspunktet så skjer akkurat det samme når jeg kobler det direkte til routeren slik at det ikke går multicast tv signaler gjennom det. Det er altså tilstrekkelig å bare være på samme nettverk. For å bli kvitt hakkingen må jeg slå av IGMP snooping og reboote både aksesspunkt og router for at hakkingen skal gi seg.

Noen som har vært ute for det samme? Kan det være en bug i routerOS? Bruker siste versjon 6.41rc23.
Hørtes rart ut, kanskje en bug. Har du oppdatert firmwaren også på begge enhetene?

Du kan også sende en bugreport til Mikrotik, de har vært behjelpelige med meg tidligere
Hørtes rart ut, kanskje en bug. Har du oppdatert firmwaren også på begge enhetene?

Du kan også sende en bugreport til Mikrotik, de har vært behjelpelige med meg tidligere
@smort: Dette høres jo helt merkelig ut. Hvordan aksesspunktet skal kunne "ødelegge" bare ved å være tilkoblet routeren er vanskelig å skjønne. Kan det være at det går noen form for proprietær kommunikasjon mellom enhetene (siden begge er Mikrotik), og at det automatisk endres noe i funksjonalitet i en eller begge enheter?

Uansett er det jo ikke riktig. IGMP snooping burde ikke under noen omstendighet kunne ødelegge noe for upstream enheter.
Noen som har problemer med pause-funksjonen? Av og til vil den ikke starte igjen. Da må jeg stoppe og så spole tilbake.

Av og til dukker dialogen opp: Kan ikke hente data. Serveren svarer ikke. Prøv igjen senere.
Noen som har problemer med pause-funksjonen? Av og til vil den ikke starte igjen. Da må jeg stoppe og så spole tilbake.

Av og til dukker dialogen opp: Kan ikke hente data. Serveren svarer ikke. Prøv igjen senere.
@atg @mroek ja det er veldig rart. Har samme firmware på alle enheter. Har to stk hAP AC og samme skjer når jeg aktiverer IGMP snooping så det er ikke knyttet til spesifikt AP. Prøver meg på en bugreport til Mikrotik.
Sitat av maarf Vis innlegg
Noen som har problemer med pause-funksjonen? Av og til vil den ikke starte igjen. Da må jeg stoppe og så spole tilbake.

Av og til dukker dialogen opp: Kan ikke hente data. Serveren svarer ikke. Prøv igjen senere.
Vis hele sitatet...
Det er noen sporadiske problemer her hos meg også. Jeg er ikke sikker på om jeg har sett akkurat den oppførselen du beskriver, men jeg har opplevd tidvis mye hakking, både live (multicast) og tildsforskjøvet/opptak (unicast). Det jeg også har sett, er at spoling fungerer mye bedre på dagtid enn på kvelden. Om kvelden er bildeoppdateringen under spoling mye mer sporadisk, og det er derfor lett å spole for langt. Jeg er derfor ganske sikker på at det er noen kapasitetsproblemer i dette systemet, siden dette er en ting som typisk belaster serverne mer (antar jeg).

Feilmeldingen du nevner har jeg også sett, og den er det også en del som har klaget på på FB-siden til Altibox (og det er typisk brukere som kjører standardopplegg, og ikke egne løsninger).

Det er heller ikke sikkert dette er likt hos alle Altibox-partnerne. Min leverandør startet å rulle ut den nye TV-løsningen for bare 3 uker siden, så de har nok ikke fått så mye erfaring enda. Jeg tror kanskje at det er noen vokseproblemer her, og det er ikke sikkert systemene skalerer godt nok.
Sitat av mroek Vis innlegg
Det er noen sporadiske problemer her hos meg også. Jeg er ikke sikker på om jeg har sett akkurat den oppførselen du beskriver, men jeg har opplevd tidvis mye hakking, både live (multicast) og tildsforskjøvet/opptak (unicast). Det jeg også har sett, er at spoling fungerer mye bedre på dagtid enn på kvelden. Om kvelden er bildeoppdateringen under spoling mye mer sporadisk, og det er derfor lett å spole for langt. Jeg er derfor ganske sikker på at det er noen kapasitetsproblemer i dette systemet, siden dette er en ting som typisk belaster serverne mer (antar jeg).

Feilmeldingen du nevner har jeg også sett, og den er det også en del som har klaget på på FB-siden til Altibox (og det er typisk brukere som kjører standardopplegg, og ikke egne løsninger).

Det er heller ikke sikkert dette er likt hos alle Altibox-partnerne. Min leverandør startet å rulle ut den nye TV-løsningen for bare 3 uker siden, så de har nok ikke fått så mye erfaring enda. Jeg tror kanskje at det er noen vokseproblemer her, og det er ikke sikkert systemene skalerer godt nok.
Vis hele sitatet...
Da antar jeg at det er skaleringsproblemer hos Viken/Altibox, da jeg ikke hadde disse problemene da jeg mottok den nye dekoderen. Spolingen har jeg også lagt merke til er blitt mye dårligere i det siste, men jeg har ikke noe problem hakking av bilde, annet enn litt når den går fra unicast til multicast.
Sitat av jockek Vis innlegg
Ja og nei. Konfigurasjonen er «ferdig», men det er som med andre her inne; ikke virk på initiell firmware/software-update (når de kommer «fresh out of the box»). Dette vil også mest sannsynlig føre til følgefeil ved seinere anledninger (når nye software pushes), slik at jeg ønsker å få det til før jeg gir meg (alternativt mekke til en semi-hybrid løsning som gjør at jeg selv likevel terminerer fiber + VLAN102).

I mellomtiden har jeg også bestilt den nye TV-løsningen, så jeg har ikke lagt alt for mye energi i å få de gamle Motorola STB-ene til å virke.

TLDR; jeg har ikke glemt hva jeg skrev, og det kommer så snart det er klart (-:
Vis hele sitatet...
Hadde også satt pris på dette!
Sitat av smort Vis innlegg
Har satt opp en RB3011 etter oppskriften til @atg og det fungerer helt utmerket. Testet med å koble inn et hAP AC aksesspunkt på samme uttak som TV dekoder og det fungerer også så lenge jeg ikke aktiverer IGMP snooping på aksesspunktet. Hvis jeg gjør det begynner TV signalet å hakke etter ca 30 sekunder og faller etterhvert ut inntil jeg bytter kanal. Fant også ut at hvis IGMP snooping er aktivert på aksesspunktet så skjer akkurat det samme når jeg kobler det direkte til routeren slik at det ikke går multicast tv signaler gjennom det. Det er altså tilstrekkelig å bare være på samme nettverk. For å bli kvitt hakkingen må jeg slå av IGMP snooping og reboote både aksesspunkt og router for at hakkingen skal gi seg.

Noen som har vært ute for det samme? Kan det være en bug i routerOS? Bruker siste versjon 6.41rc23.
Vis hele sitatet...
Fant etterhvert ut av dette. Sjekket logg for IGMP Proxy etter IGMP snooping ble slått på og fikk følgende:

Sep/05/2017 09:21:10 igmp-proxy,debug RECV IGMP membership query from 10.xxx.xx.x to 239.192.1.9 on IPTV-Bridge
Sep/05/2017 09:21:10 igmp-proxy,debug ignoring IGMP message: received on the upstream interface

Sep/05/2017 09:21:11 igmp-proxy,debug RECV IGMP membership query from 10.xxx.xx.x to 239.192.1.9 on IPTV-Bridge
Sep/05/2017 09:21:11 igmp-proxy,debug ignoring IGMP message: received on the upstream interface

Sep/05/2017 09:21:18 igmp-proxy,debug RECV IGMP membership query from 10.xxx.xx.x to 239.192.1.79 on IPTV-Bridge
Sep/05/2017 09:21:18 igmp-proxy,debug ignoring IGMP message: received on the upstream interface

Sep/05/2017 09:21:19 igmp-proxy,debug RECV IGMP membership query from 10.xxx.xx.x to 239.192.1.79 on IPTV-Bridge
Sep/05/2017 09:21:19 igmp-proxy,debug ignoring IGMP message: received on the upstream interface

Slik stod den i ca 30 min før det helt uten videre fungerte igjen. Neste gang satte jeg ned Query Interval under IGMP Proxy til 5 sek og da gikk det seg til i løpet av noen minutter.
@smort: Fint at du fikk det til å fungere, men det ser fremdeles merkelig ut. IGMP snooping skal ikke påvirke IGMP queries, disse skal uansett broadcastes på alle portene i en switch. Snoopingen skal kun sørge for at trafikken som kommer som en følge av at en enhet starter å abonnere på en multicast (etter å ha sendt en query) ikke sendes ut på andre porter enn de(n) som abonnerer på streamen.

Og hvorfor får du queries på upstream interface? Det høres ikke heller riktig ut. Der er det jo kun Altibox-siden som skal befinne seg, og serverne skal ikke sende denne typen queries (men de skal sende generelle queries for å spørre etter status).
@smort bruker du 10.xxx.xxx.xxx som lokale/interne ip adresser i hjemmenettverket ditt?
Sitat av mroek Vis innlegg
Multicasten vil jo uansett holde seg innenfor sitt VLAN, så om du har satt dette opp slik at det kun er VLAN1 som tilbyr TV, så vil ikke VLAN2 motta denne. Derimot vil alle klienter bak 1810-switchen motta en eller flere (kommer an på antall dekodere, og hvorvidt de abonnerer på forskjellige kanaler) "uønskede" multicast-strømmer. Det i seg selv trenger ikke å være et problem, men det kommer an på enhetene selv. Dataene skal jo bare forkastes, men også det krever jo litt ressurser. Små enheter med en enkel mikrokontroller og en ethernet-port kan bli jammet helt ned av en slik multicast. Gjett hvordan jeg vet...
Vis hele sitatet...
Takker, flott, jeg ønsker ikke multicast til alle komponenter på hele VLAN1, da vil jeg bytte ut HP 1810 24G switchen med noe som har IGMP Snooping ...
Iom dette er inne i ett sikringsskap med lysåpning på 36,7x71,0cm har jeg behov for en switch som ikke er bredere enn ca 36cm.
Helst 24 Gig porter og 1 SFP.
Finner lite, trodde først Dell X1026 kunne være noe, men kan ikke se den støtter IGMP snooping...

Hva med Mikrotik CRS125-24G-1S-IN (https://www.eurodk.com/en/products/c...-125-24g-1s-in $153)?
Ser ut til å være en eldre switch med kanskje noe svak spec? Eller er den kjapp nok?. Ser den fikk støtte for IGMP Snooping i v6.40 med hardware basert
"Bridge IGMP Snooping" ref https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:CRS_features

Sitat av atg Vis innlegg
Har selv ikke prøvd den nye FMG hjemmesentralen så kan ikke svare direkte på det. CRS modellene til Mikrotik er å beregne som switcher, ikke routere. Så ikke velg denne CRS125-24G-1S-RM hvis du ønsker å legge internett routingen på samme boksen.
Vis hele sitatet...
I mitt oppsett vil switchen kun være switch, men må da støtte;
- IGMP Snooping (Check i v6.40)
- LAG mot HP 1820 switch (Antar det?)
- SFP mot Altibox (Antar samme SFP modul (http://www.fs.com/products/39135.html) fungerer i denne?)

Akkurat nå er det en Mikrotik CRS125-24G-1S-IN eller å jamme inn på høykant (blir plagsomt trangt) en ny HP1820 24G.
Hvordan er CRS125 kontra HP 1820 ? Eventuelt andre switcher som passer? Råd/tips mottas med takk :-)
@TopFuel : Jeg hadde nok ikke valgt Mikrotik CRS for å kjøre link aggregation med HP 1820 switchen din.

Dette med bakgrunn i at IGMP Snooping er helt nylig implementert i deres RouterOS + å kjøre Link Aggregation\LACP mellom 2 ulike merker skal fungere(men ofte fungerer det ikke optimalt, som reduserer hastighet\gir problemer). I tillegg har Mikrotik noen svin på skoen når det kommer til LACP\Link Aggeregation, det kan være dette er rettet\fikset for CRS125-24G-1S, men jeg hadde sjekket litt.

Ellers skal den være kraftig nok, da det du skal gjøre fungerer på LAG 2, som switch chippen tar seg av og ikke CPU.
Sist endret av atg; 6. september 2017 kl. 09:45.
Framdeles har jeg den gamle løsningen fra Altibox hvor jeg har kastet ut hemmesentralen, men jeg regner med at den nye løsningen tvinger seg fram etter hvert. Er det noen som vet om man får tildelt den samme IP-adressen?

Jeg har fast IP og betaler for det etter at jeg tidligere har fått tildelt ny IP ved flere anledninger med påfølgende endringer i DNS for flere domener.
Sist endret av Tuxador; 6. september 2017 kl. 11:07.
Sitat av atg Vis innlegg
@smort bruker du 10.xxx.xxx.xxx som lokale/interne ip adresser i hjemmenettverket ditt?
Vis hele sitatet...
@atg Ja bruker 10.0.0.0 som internt nettverk.
IP adressen jeg sladdet trodde jeg var IPTV bridge addressen min men ser nå at det er det ikke. IPTV bridge addressen er 10.2xx.7x.x mens den som IGMP proxy ignorerer IGMP message fra er 10.2xx.6x.x.

Logg fra når det slutter å hakke:

Sep/06/2017 09:45:17 igmp-proxy,debug RECV IGMPv2 membership report from 10.0.0.243 to 239.255.255.250 on bridge
Sep/06/2017 09:45:17 igmp-proxy,debug joining multicast group 239.255.255.250 on IPTV-Bridge


Det tar ca 4 min før TV slutter å hakke. Query Interval er da 30 sekund.
@smort det er ikke å anbefale å kjøre 10.* som lokalt ip serie med tanke på Altibox selv bruker dette. Jeg vet ikke om det er dette som skaper problemene dine, men det er hvert fall ikke å anbefale.

Jeg husker ikke hva Query Interval jeg kjører, men har ikke endret det så det er i dag default
@smort: Å bruke 10.* burde ikke være noe problem dersom subnet/nettmasker ikke overlapper
Dere som ikke ser forskjell i bildekvalitet sammenlignet med den gamle løsningen, er dere blinde? :-)

Alt som tas opp og legges i programarkivet blir helt tydelig transkodet til en mye lavere bitrate, og det gir både betydelig dårligere bildekvalitet, samt også mye dårligere spoling. Prøv å spole i en live-sending (da spoler du i den originale strømmen, før den er blitt transkodet), og legg merke til at spolingen fungerer rimelig bra, og oppdateringsfrekvensen på bildene er helt grei. Prøv så å gå til et eldre program i programarkivet (eller et opptak du har lagret) og gjenta testen. Legg merke til hvor dårlig oppdateringsfrekvensen blir under spoling, og om du spoler på høyere hastighet så er det nesten umulig å stoppe spolingen der du ønsker, siden bildet oppdateres så sjeldent.

Bildekvaliteten er også mye dårligere. Jeg gjorde en liten sjekk nå, og fant ut at live-sendingen lå på rundt 15 Mbit/s, mens et opptak av en eldre episode av samme program var under 6 Mbit/s. Altså hadde live-sendingen 2.5 ggr høyere bitrate. Det er lett å se, og spesielt på en halvstor/stor TV.

Dette må Altibox gjøre noe med!
Jeg ser ikke ut til og få noe trafikk over iptv (vlan101) på EdgeRouter, mulig jeg har gjort noe feil så om noen kunne fortalt meg hvordan man skal sette det opp, jeg har routa 172.16.0.0/16 til vlan101 mulig det ikke er rett.

Whoops, der ble det vist skrivd 172.16 men det skulle være 172.21 ren refleks...
Sist endret av Calmcacil; 7. september 2017 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Calmcacil: Det er riktig at 172.21.0.0/16 skal routes over VLAN 101, men det kommer ingen trafikk *fra* dette nettet før det har gått trafikk ut dit.

Det er allerede skrevet masse om dette, men første steg er å verifisere at routeren din får en IP-adresse på VLAN 101. Har du sjekket det? Den skal være DHCP-klient, og du må klone MAC-adressen til hjemmesentralen på det interfacet som VLAN 101 er terminert i (i routeren din).

Videre siterer jeg meg selv (men lett redigert):

Sitat av mroek Vis innlegg
En generell, basic test som alle kan gjøre er følgende (fra en PC i samme nett som dekoderne, vanligvis LANet ditt):

Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil.

Hvis du ser at navnet blir riktig oversatt til IP, men at du ikke får svar på ping, så er det noe galt med routingen.

Dette er en enkel test som *må* fungere før det er vits i å lete videre. Dekoderne bruker DNS aktivt, de er ikke hardkodet med IP-adressene til serverne hos Altibox.
Vis hele sitatet...
Comprende?
Sitat av mroek Vis innlegg
@Calmcacil: Det er riktig at 172.21.0.0/16 skal routes over VLAN 101, men det kommer ingen trafikk *fra* dette nettet før det har gått trafikk ut dit.

Det er allerede skrevet masse om dette, men første steg er å verifisere at routeren din får en IP-adresse på VLAN 101. Har du sjekket det? Den skal være DHCP-klient, og du må klone MAC-adressen til hjemmesentralen på det interfacet som VLAN 101 er terminert i (i routeren din).

Videre siterer jeg meg selv (men lett redigert):



Comprende?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, jeg får IP på både 101 og 102, har måttet slå av add-default-route på 101 ellers kommer jeg meg ikke ut på internett. Så har jeg lagt til 172.21.0.0/16 route til interface 101. Men får ikke videre kontakt når jeg pinger det domenet der, rekner med det kan være firewall eller noe som spilelr inn selv om vlan 101 ikke har firewall rules. Håpte noen som allerede har lekt seg litt med Edgerouter o.l kanskje hadde noen videre erfering med det vil jo vise seg.



Har forsåvidt for øyeblikket slått avv bromodus og bruker DMZ til min router for øyeblikket da dette funker helt utmerket. Når jeg fikk ny TV i dag så fikk jeg også beskjed om at bromodus skal komme i løpet av okt/november (rekner egentlig med det at dekoderen da bare får IPV6 internet eller noe på en av portene på routeren, siden jeg så i menyene på dekoderen att den støttet ipv6)
Sist endret av Calmcacil; 7. september 2017 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen kjappe spørsmål....
Hvis jeg kjøper en MikroTik RB3011, og bestiller SFP modul fra fs.com, spiller det noen rolle om det en en generisk én eller om den er Cisco kodet? Har sett Cisco-varianten linket herfra, men jeg regner med at det ikke er krav til det (selv om det ikke skader heller).

Finnes det tilsvarende SFP moduler med SC kobling (og ikke LC) til en grei pris?

Har p.t. DHCP og DNS på Linux serveren min (VikenFiber holder på å grave - foreløpig står nettet bak en CanalDigital kabelmodem). Er det noen sterke argumenter for å flytte disse funksjoner til RB3011?
80% failed to register with TMS. TV service currently unavalable.
Vis hele sitatet...
Med «alt» av oppsett, på ny Huffameg-STB, så stopper den opp, slik som andre har opplevd tidligere.

Planen er nå å koble opp mot FMG-en, mens jeg pakkedumper på begge sider av FMG-en, så får jeg se om jeg finner ut av hva den gjør/ikke gjør forskjellig.
Sitat av squawker Vis innlegg
Noen kjappe spørsmål....
Hvis jeg kjøper en MikroTik RB3011, og bestiller SFP modul fra fs.com, spiller det noen rolle om det en en generisk én eller om den er Cisco kodet? Har sett Cisco-varianten linket herfra, men jeg regner med at det ikke er krav til det (selv om det ikke skader heller).

Finnes det tilsvarende SFP moduler med SC kobling (og ikke LC) til en grei pris?

Har p.t. DHCP og DNS på Linux serveren min (VikenFiber holder på å grave - foreløpig står nettet bak en CanalDigital kabelmodem). Er det noen sterke argumenter for å flytte disse funksjoner til RB3011?
Vis hele sitatet...
Mikrotik aksepterer Cisco kodete SFP'er, så dette fungerer fint.

Alle SFP'er jeg har vært borti bruker LC tilkobling. Dette er på grunn av SFP moduler fysisk er så små, at jeg tror det er vanskelig å få SC connector på dette. Men det finnes massevis av billige patchesnorer SC\LC på fs.com

I dag er det vel nesten bransjestandard at fiber til switcher blir terminert med SFP\SFP+ og LC. Det var vel mer i gamle dager med GBIC og X2 moduler at SC var mest brukt. Patchepaneler og fiber terminerings punkter er dog ofte SC, med noen få unntak av LC.

Linux serveren vil nok klare Altibox oppsettet fint, men det krever endel kunnskap for å få dette til å fungere 100%, spesielt med den nye dekoderen(krever IGMP Proxy). Fordelen med RB3011 er for å nevne noen; du kan terminere fiberen direkte i en SFP og slippe mediaconverter(hvis du får dette), lavere strømtrekk, innebygget switch(8-9porter), tar mindre plass, det virker og det er flere andre på forumet her som har fått det til.
Sist endret av atg; 8. september 2017 kl. 08:49.
Sitat av jockek Vis innlegg
Med «alt» av oppsett, på ny Huffameg-STB, så stopper den opp, slik som andre har opplevd tidligere.

Planen er nå å koble opp mot FMG-en, mens jeg pakkedumper på begge sider av FMG-en, så får jeg se om jeg finner ut av hva den gjør/ikke gjør forskjellig.
Vis hele sitatet...
Lykke til. Jeg gjorde også det (pakkedumpet på begge sider), men fant ingenting åpenbart. Jeg må innrømme at jeg gikk litt lei også, men jeg er fremdeles interessert i å vite hva det er som er trikset, om du finner ut av det. Problemet er jo at når den først har provisjonert seg, så får du ikke sjekket det på nytt, da det er en engangsgreie.

Sånn ellers så har jeg også lagret firmwaren til boksen (hentet den ut fra en pakkedump), men ingen av de kjente verktøyene klarer å pakke ut rotfilsystemet (fra system.img-filen), så det er ikke veldig interessant. Selve firmwaren er på 224 MB (zippet), og prosessoren i boksen er en Hi3798C V200. Det er en ARM Cortex A53 64 bit quadcore CPU, med maks klokke på 2 GHz:

http://www.silicondevice.com/file.up...ta%20Sheet.pdf
Sitat av atg Vis innlegg
Mikrotik aksepterer Cisco kodete SFP'er, så dette fungerer fint.

Alle SFP'er jeg har vært borti bruker LC tilkobling. Dette er på grunn av SFP moduler fysisk er så små, at jeg tror det er vanskelig å få SC connector på dette. Men det finnes massevis av billige patchesnorer SC\LC på fs.com
Vis hele sitatet...
Den er god. Tenkte bare at man kunne bestille en generisk én hvis ikke man hadde annen grunn til å kjøpe "Cisco"

Linux serveren vil nok klare Altibox oppsettet fint, men det krever endel kunnskap for å få dette til å fungere 100%, spesielt med den nye dekoderen(krever IGMP Proxy). Fordelen med RB3011 er for å nevne noen; du kan terminere fiberen direkte i en SFP og slippe mediaconverter(hvis du får dette), lavere strømtrekk, innebygget switch(8-9porter), tar mindre plass, det virker og det er flere andre på forumet her som har fått det til.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at jeg kjører websider, database, mailserver, hjemmeområder. mediaserver +++ på Linux serveren. Men i nåværende oppsett kjører den også min intern-DNS og DHCP ettersom Netgear-ruteren som tar seg av NAT/brannmur/ruting har nada muligheter for tilpasset DHCP (og er dårlig støttet av dd-wrt/openwrt/lede). Serveren kommer til å bestå i en eller annen form, i tillegg til en flunkende ny RB3011

Jeg ser for meg at akkurat DHCP lett kan flyttes til RB3011, og kanskje også DNS. Det vil være ganske kjekt ettersom ruteren kommer til å står på UPS, og det behøver ikke serveren gjøre. Så det var kanskje svar nok på mitt eget spørsmål, men slikt kan jeg tar skritt for skritt så lenge det er uproblematisk å *ikke* har akkurat de tjenestene på ruteren.
Tror du fint kan flytte over DHCP til Mikrotik routeren, da det meste av funksjonalitet her er støttet. RouterOS har egen DNS server også, der du kan legge inn spesifikke DNS oppslag selv. Men vil anta du har bredere funksjonalitet på linux serveren din, så det spørs litt hvor spesielle krav du har...

Litt info om hvilke funksjonalitet du kan forvente av DNS service finner du her:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/DNS

DHCP Server:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/DHCP_Server
Sitat av squawker Vis innlegg
Finnes det tilsvarende SFP moduler med SC kobling (og ikke LC) til en grei pris?
Vis hele sitatet...
Hvis du velger "customized" hos fs.com kan du spesifisere bla konnektor. Prisen er fremdeles den samme.

Jeg kjøpte i sin tid en slik med SC. Den funker finfint.

Sitat av atg Vis innlegg
Alle SFP'er jeg har vært borti bruker LC tilkobling. Dette er på grunn av SFP moduler fysisk er så små, at jeg tror det er vanskelig å få SC connector på dette. Men det finnes massevis av billige patchesnorer SC\LC på fs.com

I dag er det vel nesten bransjestandard at fiber til switcher blir terminert med SFP\SFP+ og LC.
Vis hele sitatet...
Definitivt mest vanlig med LC, og med to fiber er det jo heller ikke plass til noe annet.

Men det er plass til én SC, og dermed er dette et alternativ for BiDi. Og fs.com har som sagt slike, selv om du må grave litt i customized for å finne dem. Tok et bilde av switchen min nå:
https://www.mork.no/~bjorn/bilder/me...908_182513.jpg

Beklager kvaliteten, men det er litt krøkkete trangt og jeg gadd ikke flytte rundt på ting for å komme til. SFPen i slot 2 er altså Altibox-tilkoblingen med en SC-SC patchesnor. Slot 1 har en normal 10GBase-SR SFP+ med dupleks LC (selvsagt).

Men for Altibox er det altså mulig å velge SC.
Sist endret av bmork; 8. september 2017 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bmork Vis innlegg
Hvis du velger "customized" hos fs.com kan du spesifisere bla konnektor. Prisen er fremdeles den samme.

Jeg kjøpte i sin tid en slik med SC. Den funker finfint.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Har nå bestilt en custom én og antar da at Altibox-fiberen kan termineres rett i SFP'en når den tiden kommer.

1000Base-BX BiDi SFP 1310-Tx/1550-Rx 10km DOM, Mikrotik, SC-connector

Synes at fraktprisene til FS var litt dyre, sammenlignet med prisen på én SFP, men jeg tar det gjennom JetCarrier og satser på at det blir noen kroner billigere.
Sitat av squawker Vis innlegg
Synes at fraktprisene til FS var litt dyre, sammenlignet med prisen på én SFP, men jeg tar det gjennom JetCarrier og satser på at det blir noen kroner billigere.
Vis hele sitatet...
Ah, dette er sikkert for sent nå, men har blitt nenvt tidligere: pass på å velge "Air Mail" som fraktmetode. Det kan være litt kronglete. Defaulten er rask, men veldig dyr ja...