Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1222
Hei
Er dette er greit kamera for en nybegynner?
Canon Eos 500D SLR m18-55 og 75-300
Er tilbud på komplett med to linser så vurdererer å kjøpe det. Har lenge hatt lyst til å kjøpe et ordentlig kamera og har kikket litt etter det.

Hva det skal brukes til? Hovedsakling natur bilder og landskap tenker jeg. Liker også nærbilder av fine og rare ting. Noe ala slikt for eksempel.

Litt off-topic kanskje, men sleng gjerne med en kommentar om hva som kan være greit og lære seg av basics. Ting man burde kunne for å ta bra bilder.
Det første jeg ville begynt med var å lære meg forskjellen mellom de forskjellige modusene på kamerat, sånn som P, S, osv.

Så ville jeg lært meg lukketid, blenderåpning og de tingene der.
Et sted du kan lære deg litt er:
http://www.dslrtips.com/
http://www.kenrockwell.com/index.htm

den rockwell siden har mengder med bra info, kanskje litt mye nikon stuff men fortsatt mye bra tips om kamera innstillinger osv.

Glemte å ta det med isted men for å få den effekten på vannet som du linket til:
http://www.dslrtips.com/workshops/Ho...re_water.shtml
Som lockhead sier...

Og ja jeg trur du hadde blitt meget fornøyd med den pakken der, hvis det er ditt første kamera
Sett gjennom dslrtips.com og var veldig bra og nyttige, takker!

Bestilte kameraet i kveld, så blir spennende fremover
Hørtes ut som en fin pakke! Så gøy at du vil prøve ut foto, du må glede deg masse! Det er en stor og fantastisk verden full av muligheter
Kjenner meg igjen i deg nå ja.

Gikk selv lenge og så på kamera. Ny som brukt, innland som utland.
Tok til meg all informasjon, og gjør det enda, som er mulig å fordøye. Tror du kommer til å få mye kvalitetstid med din nye følgesvenn.
18-55mm (f3,5-5,6) virker da som et kurant start objektiv på dette kamera. Funker sikkert fint til Div. små protretter.

Stiller meg litt mere kritisk til 75-300mm objektivet ... Ja jo funker vel, men er neppe noe kjempe greier.

Men nå skal det sies jeg personlig stiller meg kritisk til det meste av EF-S objektiver da ... av den enkle grunn til at jeg har 5D Mark II og kjører EF-L objektiver som har en smule bedre optikk ( man får hva man betaler for )
Ikke kjøp de skrotobjektivene der! det ødelegger alt som er av fotoglede!
Kjøp 550D eller 600D, 500D er nemlig ganske utdatert.

ville anbefalt 30mm fastobjektiv og 550D, det er mye bedre å begynne med et godt objektiv for å få noe glede ut av det.

Sigma 30mm
Om du ikke er så kravstor ville jeg heller kjøpt 1100D enn 500D, og når en føler seg klar for nytt kamera kan man likesågreit hoppe over til 5d/7d serien isteden for å grave gjennom alt mølet i midten.
1100D
550D

EDIT:
Mantuz:
18-55mm er utrolig dårlig og bør kastes i en smelteovn ved første anledning, 75-300mm er like ubrukelig!
Har hatt 18-55mm, og prøvd 75-300mm, styr unna!
De er ikke verdt esken de kommer i.

Det er heller ikke noe å stille seg kritisk til med EF-S objektiver, det er mange gode objektiver der også. (spesielt Canon 17-55mm f/2.8 IS USM).
Det at du har ett godt kamera (har det selv) betyr ikke at du har peiling, men som du sier så får en det en betaler for.
Sist endret av random13798; 2. februar 2012 kl. 00:09.
Canon har ofte kampanjer der du får en bok og et fotokurs i tillegg til kameraet. Da lærer du om innstillingene. Men det går også an å melde seg på slike kurs utenom kampanjer. Gled deg til kameraet kommer, dette er en helt topp hobby
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av lockhead Vis innlegg
Det første jeg ville begynt med var å lære meg forskjellen mellom de forskjellige modusene på kamerat, sånn som P, S, osv.
Vis hele sitatet...
Hva er S egentlig?

Mitt Canon kamera har følgende program:
P = Auto. På kameraer med programmet Auto og innebygget blitz, kommer ikke blitzen opp på P men resten er likt.
Av = Aperture priority, Blenderprioritert. Betyr at man kun stillet inn blenderen som bestemmer hvor mye dybdeskarphet man får og hvor mye lys som slippes inn. Kamera tar seg så av resten med lukkerhastighet osv. Stor blender åpning har lavere f nr, som en brøk (1/1 er helt åpen), og gir liten dybdeskarphet (ting blir blury i bakgrunnen) og liten blenderåpning (f.eks. f22) gir stor dybdeskarphet.
Tv = Time value, Lukkerhastighet. Man stiller kun inn lukkerhastigheten og kamera finner på resten.
M = Manuel. Da setter man alle verdier selv.

Anbefaller bøkene til Scott Kelby. Lærte masse av å lese disse tre bøkene. http://www.norli.no/SamboWeb/produkt...duktId=4862456
Det er jo faktisk lukkerTID man velger. Lukkerhastighet er avstanden lukkeren går delt på lukkertid. Den vil være avhengig av brikkestørrelse, i motsetning til lukkertid.
Bare for å pirke. Det er jo viktig for nybegynnere å få riktig jargon inn med en gang, hvis ikke kan det bli pinlig når man snakker med "de store gutta". Det har i alle fall vist seg på foto.no (hehe)
Sist endret av Gerbizzle; 2. februar 2012 kl. 08:10.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Hva er S egentlig?
Vis hele sitatet...
Shutter. Altså lukkertid.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Lukkerhastighet er avstanden lukkeren går delt på lukkertid. Den vil være avhengig av brikkestørrelse, i motsetning til lukkertid.
Bare for å pirke. Det er jo viktig for nybegynnere å få riktig jargon inn med en gang, hvis ikke kan det bli pinlig når man snakker med "de store gutta". Det har i alle fall vist seg på foto.no (hehe)
Vis hele sitatet...
Ehm, hæ? Lukkerhastighet vil man nesten bare kunne forklare som «hvor fort t.d. gardinlukker beveger seg», som ofte er på rundt 350 km/h.

Denne er ikke avhengig av lukkertid. Lukkertid bestemmer hvor lang tid det tar før, i gardinlukkere sitt tilfelle, andre gardin begynner å følge den første.
Da er vi jo enige?
Lukkertid er avhengig av brikkestørrelse, i teorien. En DIGER brikke er stor avstand, altså må lukkeren bevege seg mye fortere for å oppnå samme lukkertid. Altså høyere lukkerhastighet, med samme lukkertid.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nei. Det er ~ingen som bruker begrepet «lukkertid» på den måten. Den bittelille tidsforskjellen som ev. måtte oppstå pga. sensorstørrelse spiller ingen nevneverdig rolle.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
18-55mm (f3,5-5,6) virker da som et kurant start objektiv på dette kamera. Funker sikkert fint til Div. små protretter.

Stiller meg litt mere kritisk til 75-300mm objektivet ... Ja jo funker vel, men er neppe noe kjempe greier.

Men nå skal det sies jeg personlig stiller meg kritisk til det meste av EF-S objektiver da ... av den enkle grunn til at jeg har 5D Mark II og kjører EF-L objektiver som har en smule bedre optikk ( man får hva man betaler for )
Vis hele sitatet...
Jeg likte ikke 18-55 kit, ubrukelig til portrett. På 50mm sitter du med f/5.6 og det suger hardt i forhold til et 50mm f/1.8 (koster under tusenlappen).
Herregud, hva skjer?
innlegget skulle være:;
Da er vi jo enige?
Lukkerhastighet er avhengig av brikkestørrelse, i teorien. En DIGER brikke er stor avstand, altså må lukkeren bevege seg mye fortere for å oppnå samme lukkertid. Altså høyere lukkerhastighet, med samme lukkertid.
Ergo en forklaring på hvorfor man ikke sier lukkerhastighet, men lukkerTID.
God damn it, jeg gir meg - klarer ikke å uttrykke meg i det hele tatt o.O
Fått kameraet nå og skal få satt meg inn i alt av instillinger osv så barer det ut i skogen fremover!
Allerede lekt meg litt med laser og lang lukker tid, hihi.

Nå er ikke jeg helt oppdatert på fagspråket her, men kommer til å befinne meg mest ute og i skogen tenker jeg, så vet ikke hvor mye portretter jeg kommer til å ta.