Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 25446
Har googlet dette, men fant ikke et direkte svar på det jeg lurer på.

Har hatt en plagsom forkjølelse nå siden jeg sto opp igår, med tett nese, men ikke noe verre enn det.

Har en 10%'s Hardanger Cider flaske, og lurer derfor på om noen av dere freaks har prøvd eller vet om alkohol kan lette symptomene eller bli kvitt forkjølelsen fortere?
Sist endret av peisen; 1. januar 2012 kl. 14:55.
Det letter symptomene på det meste med litt promille. Noe fortere frisk blir du neppe.
Slimhinnene dine er irritert og det er fordi du har fryst for mye. Alkohol stopper oksygenopptak i hjernen og det er det som kalles å bli full. Ingenting av dette henger sammen.

Du vil uansett føle deg bedre Men høres temmelig kjipt ut å bare drikke èn enste boks. Skal du først drikke så hvorfor ikke gjøre det skikkelig
Det er ett slik der kjerringråd at brennevin lindrer hvis du har vondt i halsen. Tror neppe alkohol hjelper for å bli fortere frisk.
Du vil føle deg friskere da alkoholen demper symptomene fra forkjølelsen, men igjen vil det nok ta lengre tid før du blir frisk da alkoholen og demper kroppens forsøk på å bli frisk.

Om du drikker en kveld, så vil du ikke merke stort, men ville ikke ha sittet med flaska i hånda de neste 4-5 dagene. :9
Trådstarter
42 5
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du vil føle deg friskere da alkoholen demper symptomene fra forkjølelsen
Vis hele sitatet...
Alkoholen vil altså "åpne" bihulene?
Sitat av peisen Vis innlegg
Alkoholen vil altså "åpne" bihulene?
Vis hele sitatet...
Fikk en lur idè da jeg drakk i går. Skulle vaske dusjkabinettet innvendig med børste. Helte salmiakk over hele inn i der, og dæven, det løste opp alt som var av huleganger i huet ^^ Nesten så jeg ikke kunne være der inne xD Rant fra øyer og nese.

Så anbefaler å vaske dusjkabinettet innvendig med salmiakk...
Gjør som russernes kjerringråd, dypp sokkene dine i vodka og sov i dem en natt, da blir du frisk
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fikk en lur idè da jeg drakk i går. Skulle vaske dusjkabinettet innvendig med børste. Helte salmiakk over hele inn i der, og dæven, det løste opp alt som var av huleganger i huet ^^ Nesten så jeg ikke kunne være der inne xD Rant fra øyer og nese.

Så anbefaler å vaske dusjkabinettet innvendig med salmiakk...
Vis hele sitatet...
Og drepe halve hjernen samtidig? :3
Jagermeister funker vertfall vist du har mye drit i som ligger i halsen og iriterer, du kan jo prøve.
Trådstarter
42 5
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Jagermeister funker vertfall vist du har mye drit i som ligger i halsen og iriterer, du kan jo prøve.
Vis hele sitatet...
Halsen er ikke noe problem.
Bare min irriterende tette neste
Nei alkohol hjelper ikke for å bli frisk, heller motsatt. Alkohol setter ned immunforsvaret ditt da kroppen din jobber mer med å få "giftstoffene" ut av kroppen isteden for å holde forkjørelsen borte. Jeg blir heller dårligere når jeg drikker alkohol og er småsyk. Du kan jo lese mer her :
http://www.fmr.no/index.php?id=75789

"Immunforsvaret svekkes generelt, både under inntak og på lang sikt."
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alkohol stopper oksygenopptak i hjernen og det er det som kalles å bli full. Ingenting av dette henger sammen.
Vis hele sitatet...
Alkohol er i bunn og grunn gift som sløver deg ned ved å bedøve det sentrale nervesystemet.
Om du har noen kilder på at alkohol hindrer oksygenopptak i hjernen, så er jeg interessert i å lese dem.
Glenni: Ja det føltes sånn ^^ Men føler meg ikke noe mer unormal enn vanlig i dag xp

Somnium: Husker bare en lege sa det på radio eller noe for leeenge sida.
Jeg pleier å gi kroppen et C-vitaminsjokk når jeg begynner på en forkjølese.
Bruker da 1000mg brustabelett som man får kjøpt på apoteket med forskjellige smaker.

Disse fungerer veldig bra!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alkohol stopper oksygenopptak i hjernen og det er det som kalles å bli full. Ingenting av dette henger sammen.
Vis hele sitatet...
Stopper alkohol oksygenopptak i hjernen? Har du kilder på det?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitter selv små syk og googlet temaet.
Har opplevd tidligere at vodka fylla satte en stopper på forkjølelsen, men er dette bare helt tilfeldig og noe jeg har fått for meg?
Alkohol ble jo brukt for og rense sår og fjerne bakterier før (og enda), så da regner jeg jo med de fjerner de i halsen også?
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Sitter selv små syk og googlet temaet.
Har opplevd tidligere at vodka fylla satte en stopper på forkjølelsen, men er dette bare helt tilfeldig og noe jeg har fått for meg?
Alkohol ble jo brukt for og rense sår og fjerne bakterier før (og enda), så da regner jeg jo med de fjerner de i halsen også?
Vis hele sitatet...

Men nå skyller du jo ikke luftveiene med vodka - da ville du jo druknet.
Du renser isåfall svelget.

Av alle dårlige råd mot forkjølelse er nok brennevin det morsomste.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Sitter selv små syk og googlet temaet.
Har opplevd tidligere at vodka fylla satte en stopper på forkjølelsen, men er dette bare helt tilfeldig og noe jeg har fått for meg?
Alkohol ble jo brukt for og rense sår og fjerne bakterier før (og enda), så da regner jeg jo med de fjerner de i halsen også?
Vis hele sitatet...
At alkohol blir brukt til sår har med den steriliserende effekten å gjøre. Til ellers har ikke alkohol noen virkning mot sykdommer.
Jeg blir bedre av en stram en når jeg begynner og føle meg litt shabby, men alt er jo selvfølgelig med måte.
Alkoholen som vanligvis drikkes har ikke høye nok konsentrasjoner i lang nok tid til å ha noen effekt på forkjølelse, og da snakker jeg i tilfelle om halsinfeksjon. Alkohol brukes som desinfeksjonsmiddel, men vil ikke ha noen virkning i luftveiene med mindre det tilføres luftveiene i en viss konsentrasjon over en viss tid.
Etanol har bakteriostatisk effekt i 10 % (vol/vol) konsentrasjon og baktericid ved 30 % og høyere. Konsentrasjoner på 90 % og høyere har imidlertid dårligere effekt enn lavere konsentrasjoner.
Vis hele sitatet...
Bakteriostatisk effekt vil si hemming av bakterievekst, mens baktericid effekt betyr evne til bakteriedrap.
En bakteriostatisk effekt er avhengig av tiden over MIC, som kan forklares med at alkoholens konsentrasjon må vedvare over en tid, og varigheten er viktig. Når alkohol drikkes vil dete skylles forbi, og konsentrasjonen minker fort. Dette vil igjen gi ingen effektiv virkning. Ved konsentrasjoner over 30% vil ikke tiden spille en like viktig rolle, men det vil fortsatt ha betydning, i tillegg til at det er viktig å vedvare konenstrasjonen. Problemet blir derfor det samme.
Når det gjelder virus, vil man trenge en desto høyere alkoholkonenstrasjon.
Lipofile virus er lettere å inaktivere med alkoholer enn hydrofile (nakne) virus. Ranngerinegn av alkoholenes effekt på lipofile virus er den samme som form vegetative baketrier: metanol < etanol < isopropanol < propan-1-og lignende. Når det gjelder nakne virus har etanol bedre effekt enn alkoholer med høyere molekylvekt.. Noen eksempler er vist i tabell 5 og 6.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om hvertfall over 50%. Det er også virus som er hovedårsaken til forkjølelser, med mindre det har gått så lang tid at en bakteriell infeksjon har oppstått.

Quotes og tabeller er tatt fra denne siden: http://www.infeksjonskontroll.no/por..._dimension_id=
Da får vi ta lærdom av onkel Boble her.
Skal det hjelpe med alkohol er konklusjon å drikke mye, drikke sterk sprit og drikke lenge. For da renser det opp.
Også blir det jo så mye mer gøy å være syk når en er smådrita hele tiden.
Sist endret av random67489; 31. desember 2012 kl. 10:50.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Da får vi ta lærdom av onkel Boble her.
Skal det hjelpe med alkohol er konklusjon å drikke mye, drikke sterk sprit og drikke lenge. For da renser det opp.
Også blir det jo så mye mer gøy å være syk når en er smådrita hele tiden.
Vis hele sitatet...
Bare med det minus som er nevnt tidligere her at alkohol viser seg å svekke immonforsvarets evner til å bekjempe infeksjonene. Men lokal virkning vil antageligvis oppnås der konsentrasjonen er høy nok.
Sitat av Boble Vis innlegg
Alkoholen som vanligvis drikkes har ikke høye nok konsentrasjoner i lang nok tid til å ha noen effekt på forkjølelse, og da snakker jeg i tilfelle om halsinfeksjon. Alkohol brukes som desinfeksjonsmiddel, men vil ikke ha noen virkning i luftveiene med mindre det tilføres luftveiene i en viss konsentrasjon over en viss tid.

Bakteriostatisk effekt vil si hemming av bakterievekst, mens baktericid effekt betyr evne til bakteriedrap.
En bakteriostatisk effekt er avhengig av tiden over MIC, som kan forklares med at alkoholens konsentrasjon må vedvare over en tid, og varigheten er viktig. Når alkohol drikkes vil dete skylles forbi, og konsentrasjonen minker fort. Dette vil igjen gi ingen effektiv virkning. Ved konsentrasjoner over 30% vil ikke tiden spille en like viktig rolle, men det vil fortsatt ha betydning, i tillegg til at det er viktig å vedvare konenstrasjonen. Problemet blir derfor det samme.
Når det gjelder virus, vil man trenge en desto høyere alkoholkonenstrasjon.

Det er snakk om hvertfall over 50%. Det er også virus som er hovedårsaken til forkjølelser, med mindre det har gått så lang tid at en bakteriell infeksjon har oppstått.

Quotes og tabeller er tatt fra denne siden: http://www.infeksjonskontroll.no/por..._dimension_id=
Vis hele sitatet...
Tror du en shot og to 85% ich hadde gjort noe nytte?
Eller kanskje 60%? Kjipt og gå rundt syk på nyttårsaften..

Takk for ett meget informativt svar også!
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Tror du en shot og to 85% ich hadde gjort noe nytte?
Eller kanskje 60%? Kjipt og gå rundt syk på nyttårsaften..

Takk for ett meget informativt svar også!
Vis hele sitatet...
Når konsentrasjonene overskrider ca 70% vil effekten bli dårligere fordi bakteriedrepende effekt med alkohol er avhengig av vann. Det kan godt være at en shot på konsentrasjoner opp mot dette har en viss lokal effekt, men fortsatt vil dette utvannes rimelig raskt og tid og konsenstrasjon som faktorer endres. Tror ikke jeg ville anbefalt en slik shot, men skal ikke utelukke at det har en liten effekt :P
Virusdrepende effekt er jo som sagt avhengig av svært høy konsentrasjon.
Virkningsmekanismen for alkoholer er ikke fullstendig kartlagt, men den viktigste mekanismen synes å være denaturering/koagulering av proteiner. Koagulering av proteiner er konsentrasjonsavhengig. Denatureringen påvirkes av vann, og dersom det ikke er vann tilstede, reduseres denatureringen. Dette er forklaringen på at absolutt etanol har mindre baktericid effekt enn blandinger av vann og etanol. Men det er også medvirkende til at alkoholer har redusert effekt i nærvær av organisk materiale.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Boble; 31. desember 2012 kl. 11:00.
Okei
Takk for svar da folkens. Får vell heller bare feire nyttår med litt host og hark
Sist endret av Klistermerke123; 31. desember 2012 kl. 11:01.
Hostesaft og nesespray? :-P
Har opplevd å bli både mye friskere, og mye verre etter å ha drukket ...
Av egen erfaring så hjelper alkohol mot både forkjøelse og influensa, da jeg så og si alltid våkner i mye bedre form dagen etterpå. Her snakker vi hovedsaklig øl og sprit(40%).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liten oppdatering på denne fronten!

Merker nå at ølen har avtatt litt og fungerer dårligere mot sykdom enn det 40% gjør. 40%+ fungerer fortsatt ypperlig
Egen erfaring er ikke så veldig relevant når man snakker om medisin på denne måten. Da det er den måten fielinformasjon oppstår på. Meget trolig var det kun tilfeldigheter som gjør at du er friskere etter du har drukket sprit. Du hadde mest trolig blitt frisk uansett.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har opplevd å bli både mye friskere, og mye verre etter å ha drukket ...
Vis hele sitatet...
Samme her, hadde rimelig høy feber og følte meg rett og slett elendig her for litt siden og ble "tvunget" til og ta en par pils på vors. Ble ganske raskt i knakenes god form og ble god og full og merket ingenting til feber og forkjølelse før morgenen etter igjen. Mens jeg også har opplevd og ha hatt en mildere feber og litt forkjølelse og tatt to øl og spydd og blitt helt jævlig. Rart det der, men vil ikke tro at alkohol kan fungere som en medisin på feber hvis det var dette TS lurte på.

PS: og være fyllesjuk med feber og influensa er ganske dritt
Sitat av etse Vis innlegg
Egen erfaring er ikke så veldig relevant når man snakker om medisin på denne måten. Da det er den måten fielinformasjon oppstår på. Meget trolig var det kun tilfeldigheter som gjør at du er friskere etter du har drukket sprit. Du hadde mest trolig blitt frisk uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det du skriver, det er jo så klart personlige erfaringer. Det må nok tas med en klype salt.

Da jeg de siste årene har hatt en tendens til og ofte bli syk, vil jeg fortsatt påstå at alkohol hjelper. Da uten noe medisink grunnlag, bare erfaringer. Så klart er det noen tilfeller som skyldes tilfeldigheter. Men da ikke bare jeg, men flere bekjente og venner opplever nettopp det samme etter helgefyll, at vi ofte blir bedre dagen derpå og ikke motsatt. Så vil jeg fortsatt hevde at det fungerer til en viss grad. Jeg blir oftere friskere etter helgefyll, enn de gangene jeg ligger i senga.

Kroneksemplet er da jeg var sengeliggendes i et par dager med sterk influensa, hvorpå jeg fikk pencilin og streng beskjed om å ta det rolig i minst en uke uten alkohol. Dum som jeg var, ble det spritfyll og dårlig bekledning samme kveld. Temperaturen var heller ikke noe å skryte av. Våknet dagen etterpå så og si frisk.

Tilfeldigheter eller placebo, det fungerer ofte nok til at jeg er overbevist
Placebo er nok en del av det som har effekt der. Men menneskehjernen har ofte en tendens til å finne sammenhenger der det ikke finnes noen. Så om man gjør ting A og konsekvens B skjer, vil hjernen vår automatisk tenke at A forusaket B, mens det ikke nødvendigvis trenger å være noen relevans.

De fleste forkjølelser og slike sykdommer går som oftest veldig fort over av seg selv - uten at man gjør noe særlig. Noe som har gitt utspring til veldig mange "kjærringråd" mot forkjølelse som folk tror fungerer, uten at de har noen effekt som helst. Så ikke bare ta det med en klype salt, men heller en spiseskje.

Pencilin fungerer forresten VELDIG fort. Etter 1 til 2 dager på pencillin føler du deg helt frisk. Men du skal ikke drikke alkohol sammen med enkelt pencilin-typer. Grunnen til at man tar medinsinen i en lengre periode enn 1-2 dager er rett og slett for å hindre sykdommen i å "blusse opp" igjen, og at du blir syk på nytt. (selv om du føler deg frisk er du kanskje ikke helt kvitt sykdommen enda).
Sitat av etse Vis innlegg
Placebo er nok en del av det som har effekt der. Men menneskehjernen har ofte en tendens til å finne sammenhenger der det ikke finnes noen. Så om man gjør ting A og konsekvens B skjer, vil hjernen vår automatisk tenke at A forusaket B, mens det ikke nødvendigvis trenger å være noen relevans.

De fleste forkjølelser og slike sykdommer går som oftest veldig fort over av seg selv - uten at man gjør noe særlig. Noe som har gitt utspring til veldig mange "kjærringråd" mot forkjølelse som folk tror fungerer, uten at de har noen effekt som helst. Så ikke bare ta det med en klype salt, men heller en spiseskje.

Pencilin fungerer forresten VELDIG fort. Etter 1 til 2 dager på pencillin føler du deg helt frisk. Men du skal ikke drikke alkohol sammen med enkelt pencilin-typer. Grunnen til at man tar medinsinen i en lengre periode enn 1-2 dager er rett og slett for å hindre sykdommen i å "blusse opp" igjen, og at du blir syk på nytt. (selv om du føler deg frisk er du kanskje ikke helt kvitt sykdommen enda).
Vis hele sitatet...
Ah, du måtte ødelegge grunnen for at jeg drikker mens jeg er syk
Sist endret av Turrist; 25. mai 2013 kl. 20:45.