Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2201
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer på en ting, hvis en ungdom under 18 ruser seg å barnevernet blir involvert grunnet rus, kan barnevernet da plassere de andre ungene som bor i hjemmet, eller blir bare den ''skyldige'' plassert på instutisjon/fosterhjem?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Aldri hørt om at ungdom som ruser seg blir tvunget til noe som helst av barnevernet, de blir involvert hvis foreldrene ruser seg.
Som ungdom med rusproblemer er det psykisk helsevern for barn og unge som blir involvert, barnevernet kan også bidra til dette og oftest er det snakk om samtaler, urinprøvekontrakt og oppfølging i ettertid.

Ingen blir tatt bort så lenge omsorgspersonen(e) er habile, det er når voksne utsetter barn for sine rusproblemer at barnevernet tar bort barna fra en slik situasjon.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Aldri hørt om at ungdom som ruser seg blir tvunget til noe som helst av barnevernet, de blir involvert hvis foreldrene ruser seg.
Som ungdom med rusproblemer er det psykisk helsevern for barn og unge som blir involvert, barnevernet kan også bidra til dette og oftest er det snakk om samtaler, urinprøvekontrakt og oppfølging i ettertid.

Ingen blir tatt bort så lenge omsorgspersonen(e) er habile, det er når voksne utsetter barn for sine rusproblemer at barnevernet tar bort barna fra en slik situasjon.
Vis hele sitatet...

Nå snakker jeg om akuttsituasjon der mindreårige har på seg rusmidler eller innrømmer å være rusa. Har selv blitt plassert på akuttinstutisjon 2 ganger grunnet dette å vet om mange flere tilfeller.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Må også sies at foreldrene er oppegående. Det har alltid stått på meg, å andre ungdommer som blir plassert. Foreldrene har ikke vært noe tema når det kommer til å bli akuttplassert.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg leste litt på det der, jeg tror jeg kom fram til at uten foreldrenes samtykke så er det ikke lov?
leste på barnevernsparagrafer
Det er ikke sånn at man "tar" andre barn, f eks søsken, fordi ett av dem har rusa seg. Å oppløse en familie kan bare gjøres etter veldig stremge kriterier, og når det ikke finnes andre løsniner. Som det sies over her er det omsorgsevnen til foreldre som betyr noe. Familien vil uansett først få (skal i hvertfall få) tilbud om hjelp og støtte, f eks behandling av ungdommen som ruser seg. Det er ikke snakk om tvangsmidler i sånne tilfeller hvis det ike er snakk om akutt fare for liv / helse.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Det er ikke sånn at man "tar" andre barn, f eks søsken, fordi ett av dem har rusa seg. Å oppløse en familie kan bare gjøres etter veldig stremge kriterier, og når det ikke finnes andre løsniner. Som det sies over her er det omsorgsevnen til foreldre som betyr noe. Familien vil uansett først få (skal i hvertfall få) tilbud om hjelp og støtte, f eks behandling av ungdommen som ruser seg. Det er ikke snakk om tvangsmidler i sånne tilfeller hvis det ike er snakk om akutt fare for liv / helse.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke polit vurderer det som akutt fare for liv å helse hvis man tilstår bruk der å da red handed?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå snakker jeg om akuttsituasjon der mindreårige har på seg rusmidler eller innrømmer å være rusa. Har selv blitt plassert på akuttinstutisjon 2 ganger grunnet dette å vet om mange flere tilfeller.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å blande begreper.
At en ungdom er ruset eller har på seg rusmiddel er ingen akuttsituasjon, det blir en akuttsituasjon om personen har overdosert og er på randen til å miste livet.
Om en ungdom er ruset og eller har på seg rusmidler og noen involverer politiet er det følgende som skjer: Er man over 16 så blir man tatt med på stasjonen og får vente litt på glattcella før man blir tatt til avhør og så sendes man hjem. Er man under så blir sendt på avrusning via ungdomspsykiatrien som jeg forklarte tidligere.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du ikke polit vurderer det som akutt fare for liv å helse hvis man tilstår bruk der å da red handed?
Vis hele sitatet...
Nei det gjør de så absolutt ikke. Er allmenntilstanden så bra at du kan svare på at du har tatt narkotika så er det ingen fare for liv. Er du derimot bevisstløs/uresponsiv er det en akutt fare for live og helse og ambulansepersonell blir tilkalt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Aldri hørt om at ungdom som ruser seg blir tvunget til noe som helst av barnevernet, de blir involvert hvis foreldrene ruser seg.
Som ungdom med rusproblemer er det psykisk helsevern for barn og unge som blir involvert, barnevernet kan også bidra til dette og oftest er det snakk om samtaler, urinprøvekontrakt og oppfølging i ettertid.

Ingen blir tatt bort så lenge omsorgspersonen(e) er habile, det er når voksne utsetter barn for sine rusproblemer at barnevernet tar bort barna fra en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Blitt tvangs plassert på flere rus institusjoner jeg, dette var bare pga grunnlag jeg har ruset meg på hasj. Heldigvis har jeg fylt 18 å kan ikke ende på flere Behandlingen på disse plassene er helt latterlige
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Blitt tvangs plassert på flere rus institusjoner jeg, dette var bare pga grunnlag jeg har ruset meg på hasj. Heldigvis har jeg fylt 18 å kan ikke ende på flere Behandlingen på disse plassene er helt latterlige
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skriver, ungdomspsykiatrien kan tvangsplassere deg til avrusning, barnevernet er egentlig ikke direkte involvert i de sakene men kan bistå i visse situasjoner. Så ja, tvangsplassering av ruset ungdom under 18 skjer i noen tilfeller, det er jeg inneforstått med.
Sist endret av Dodecha; 2. juli 2018 kl. 16:47.
Foreldre må samtykke til at du skal bli plassert på institusjon men om det er fare for liv/helse kan barnevernet ta over omsorgen (midlertidig) og plassere deg der hvis foreldre nekter