Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3514
Hallo freaks! Håper noen et oppe i nattetimene.

Jeg har et problem har fulgt meg i lang tid, jeg sover rett og slett dårlig.

Uheldig for meg som trener aktivt i perioder. Søvnproblemene mine utgjør negative hverdager jeg jobber i barne og ungdomsarbeidetfaget og i den jobben gjelder det å ha rikelig med god energi (jeg yter maks uansett) det sier seg jo selv f.eks i barnehage. Disse problemene har vedvart i år. Det er slitsomt. Jeg trenger ingen pekepinn på at jeg burde få inn døgnrytme og bla bla bla. Jeg sover mer i helgene noe jeg vil tro at de fleste gjør selv om det kanskje ikke er så lurt for noen med søvnvansker. Jaja så nå ligger jeg her i fosterstilling og skriver (vet godt at man skal holde seg unna elektronikk ogsånt ved leggetid, men kanskje freaksa har noen råd til kvelden i morgen) skal opp klokka 7 og jeg vet at det ikke blir noe drømmedag i morgen.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få sove bedre? Har googlet en del osv.

Det er bare fuckings irriterende å ikke få sove godt. Hvis man sover gjennomsnittlig 2-4 timer hver natt med full jobb og ting på si blir man utkjørt i det lange løp.


Om du ikke har noen tips så ønsk meg ihvertfall lykke til.


Hilsen en som ønsker tornerose sin tilværelse!
Måtte bare små flire av at dette ble postet nå kl 4 om natten/morningen

Lykke til, sliter med det samme og har mer eller mindre gitt opp!
Søvn er søvn, gir egentlig fint faen i når jeg får det så lenge jeg får det, har ikke noe sosialt liv alikevell så det gjør det kanskje litt letter i mitt tilfelle:>
Sist endret av Klistermerke123; 21. mai 2012 kl. 04:10.
Har i grunn ingen tips, så kan bare ønske deg lykke til!
Hvis ikke du har prøvd å dra laksen før du legger deg, så kan det hjelpe deg lang vei.
Sitat av Eodor Vis innlegg
Har i grunn ingen tips, så kan bare ønske deg lykke til!
Hvis ikke du har prøvd å dra laksen før du legger deg, så kan det hjelpe deg lang vei.
Vis hele sitatet...
Åååå tro meg mann det har jeg gjort.. flere ganger nå er det ned på legevakta med ispose i boxern! Men dette irriterer meg kraftig, nå ser jeg på det å døgne som beste mulighet da jeg kanskje får sove i morgen kveld? Da må jeg bare passe på at det jeg ikke powenapper etter middag. Dagen i morgen blir harde saker anyways
Skru av internettet om natta? Ser at du poster dette nesten 4 om morgenen. Internett er som regel det som river liv i meg om nettene og fucker opp kommende skoledager.
Det jeg pleier å gjøre dersom søvnrytmen er ødelagt, er og ikke tenke på den i det hele tatt. Skrur på alarmen og legger mobilen lengst mulig vekk og er oppe helt til jeg sovner av meg selv, uten å se på klokka.

Pleier som regel å fungere for meg.
Har du noensinne vært hos legen for problemene dine? Jeg kan ikke se at du har nevnt det i innlegget ditt. Uansett, så har jeg hatt søvnvansker i nærmere seks år selv, uten at det er noen særlig grunn til det, og hos meg så går det i perioder med god søvn og lett innsovning, og dårlig søvn med lang innsovning. Et enkelt, men kanskje ikke så hensiktsmessig (i det lange løp) svar på problemene dine er innsovningsmedisiner frem til du eventuelt får utredet noe. Det er ikke verre enn at du bestiller time hos fastlegen din og forklarer problemene dine, så er det meste gjort. Imovane/Zopiklon og Stilnoct/Zolpidem er to innsovningsmedisiner som er hurtigvirkende og med få bivirkninger, og Stilnoct hjelper meg i perioder der jeg ikke faller til søvn i det hele tatt.
Når jeg ligger våken og sliter med å sove så hjelper det gjerne med noen brødskiver og ett glass melk. Du kan også prøve varm melk med honning eller noe urte te før du skal legge deg. Og som du selv sier så er jo døgnrytmen din ganske så viktig, men jeg skal ikke si noe om den
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor ille dette er for deg.

Har slitt med litt drøye sovnproblemer selv, er noe av det verste jeg vet.

Blir feildiagnosert og er egentlig relativt lei av hele "behandlingen" man får.

Først dem sa var at jeg hadde forsinket søvnsfasesyndrom og at det var fordi hjernen produserte for lite serotonin og gav meg melatonin med lysbehandling uten at det gav noen som helst fremgang. Senere fikk jeg vallergan og det var noe av det verste jeg har opplevd og sa neitakk. Nå senere får jeg imovane og stillnoct og foretrekker stillnoct men jeg får alt for lite medisiner får bare rundt 10mg x3 pakker og bruker nå 30mg for å få den gode søvnen jeg trenger. Så må jeg vente rundt 2-3 månder før jeg får ny. Dette går selvsagt utover jobb da jeg ligger å ruller og stresser i sengen uten jeg får noen form for søvn. Er ofte jeg bare må dra på jobb uten noen søvn i det hele og det er noe av det verste jeg opplever, starter allerede i 4tiden å gruer meg og vurdere å ring og si jeg er syk. Men dette aksepterer dem ikke.

Må nevne at dette har vært slikt i 4-5 år siden jeg var 16 er 22nå og skolen var samme problemet måtte "døgne" mange dager bare for å kunne være tilstedet på skolebenken og så ut som en zombie. Så var det samme problemet i forgje jobb og nå jobber jeg med tungt arbeid er helt utslitt hverdag etter jobb, kroppen er sliten som pokker men hode er alltid i fullrush stress mode og får fan ikke sove.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Det lønner det seg ikke å henge på PC'n når man skal legge seg, fordi lyset fra PC skjermen sender ut lys med bølgelengde som tilsvarer blå farge. Øynene er nemlig utviklet slik at melatonin, "søvnhormonet", ikke produseres dersom man ser på blått lys. Blått lys er nemlig mest synlig på dagen, en tid man ofte er våken på, mens rødt lys (som gjør at hjernen begynner produksjonen av melatonin), er mest synlig om kvelden.

Gjør deg selv en tjeneste og legg vekk mobil/PC minst 30 min før du legger deg! Lykke til!
Sist endret av Kålroten; 21. mai 2012 kl. 09:55.
Hobby Filosof
Dette Programmet kan hjelpe deg med det Kålroten sa:
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Melatonin "søvnhormonet", ikke produseres dersom man ser på blått lys. Blått lys er nemlig mest synlig på dagen, en tid man ofte er våken på, mens rødt lys (som gjør at hjernen begynner produksjonen av melatonin), er mest synlig om kvelden.
Vis hele sitatet...
Det forandret lys/farger på dataen etter døgnet og hvor solen står, du kan jo lese litt selv, er vel kansje verdt et forsøk?
Sist endret av WhyNot!; 21. mai 2012 kl. 10:09.
Lag deg en sangliste der du har bare rolige sanger, ha det på mens du prøver å sove. Ha passelig med lyd, dette har hjulpet meg netter hvor jeg sliter. Noe annet kan være å se på en film eller noe.
Forskjellige tråder om emnet
The mother lode

Ellers er søvnproblemer frustrerende, og bør tas opp med lege dersom du har "prøvd alt".
Sist endret av Lily Bowen; 21. mai 2012 kl. 10:24.
Du trener og er fysisk sliten ofte om jeg forstår deg rett?
hagearbeid, trening eller lignende hjelper/hjalp meg rimelig bra. Viktig å ha så få bekymringer som mulig, mao tankene på rett sted. Lite nett rett før leggetid hjelper ja, spise "bra" mat er viktig, og mitt lille triks: Ikke legg deg for tidlig. - jeg legger meg sjelden før 01.00 - 01.30 når jeg skal opp 06:30. Trøtt som et H når jeg skal opp, men da sovner jeg i alle fall greit neste kveld også.

Og for å unngå voldsom omstilling pga helger prøver jeg å kave meg opp senest klokka 10.00 lør/søn uansett når jeg la meg kvelden før.

Og sist men ikke minst, når du ligger der på tredje timen og ikke få sove, dont despair, innse at du ikke kommer til å sovne på lenge enda, men prøv å slapp av og "kos" deg likevel. - Og vips, så løser det seg!

Lykke til.
Har installert sånn skjermlys som endrer seg etter døgnets tider. Sov omtrent 2 brukbare timer og dagen går overraskende bra. Slenger inn en oppdatering i kveld. Skal teipe øya mine oppe ingen powenap i dag. Tak for interesse rundt emnet. Nevnte det for legen en gang i sammenheng med noe annet. Jaja skriver en post når kvelden nærmer seg
Du burde ikke bruke noe elektronikk 1 time før du legger deg. Ha ryddig og luftig rom. Og rene laken/sengetrekk.
Spis kvelds(ikke for mye) 1 time eller mer, før du legger deg.

Da jeg slet med søvn, begynte jeg å følge disse rådene. Og det funket med en gang, samtidig som jeg brukte spikermatta fra abilica. Gjorde at jeg ikke tenkte på noe, og kom fort i sovemodus.

Lykke til
Hvis du ikke får sove gjør som meg.

Slå på alt av elektronikk og prøv og kos deg så mye som mulig. Ingenting er mer kjedelig enn å ligge stille å se ut i rommet når man skal prøve å sove, og man kan fort kaste bort en hel natt på det. Men hvis du vil ha hjelp så ser jeg ikke annet at du skal gå en tur til legen din å fortelle om problemet.
Okei fellow freakers.. kvelden har kommet og jeg tar natta. Blir litt tv av rein rutine, men skal nok skaffe meg time etter time med søvn i natt.. Sov omtrent 2 i går, nå gjelder det! Opp klokka 6 God natt.

Kan gjerne oppdatere tråden, hvis det er interesse for det og ingen sure mod`s som er slettesugne...

Sov godt!

HEartSlaava!
Du burde prøve sånne urtetabletter, det har hjulpet meg en god del. Det er nok ikke like bra som ordentlige sovetabletter man får hos legen, men om man ikke sover lengre sover man i hvertfall en god del bedre!

Ellers så er det aldri feil med en god nattings om man ikke får sove.
faglitteratur har funket mer enn en gang her i alle fall..
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg ville tatt kontakt med lege TS.
Kompis. Nå sier jeg bare min mening. Jeg har slitt med søvnvansker selv gjennom slutten av ungdomsskolen og hele vgs. Alt kommer ned til selvdisiplin har jeg skjønt. Jeg må også få si at "vi" er noen store slasker også. Dårlige uvaner som å se på tv/sitte på pcen i senga før man legger seg og sove seinere i helgene er nok de største hovedgrunnene til at du ikke får sove på natta.

Åpne vinduet til soverommet ditt og hold det kjølig og luftet. Eneste gangen du legger deg i den senga/oppholder deg på soverommet er når du faktisk skal sove. Helst ikke være inne på soverommet for å slappe av/gjøre andre ting som du kan gjøre andre steder.

Stå opp til SAMME tid HVER dag UANSETT hvor mange timer du har sovet i forkant, i minimum 1mnd!

Der har du oppskriften. Klarer du dette i pluss/minus 30 dager så kan du kaste vekkeklokka di. Lykke til
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Røyk weed å spis litt mat og legg deg, du vil sovne før du aner det
Enig med Turrist sitt innlegg. Ikke se på klokka.

Det hjelper hvert fall meg. Sovna som regel i 3-4 tia når jeg skulle opp i 7-tia igjen. Bare lå og tenkte på hvor dum jeg var som ikke fikk sove, hva var galt med meg. Og når jeg sto opp tenkte jeg alltid: jeg har sovet maksimalt lite da...

Så fikk jeg tips om at hvis man slutta å se på klokka hjalp det. For det første sovna jeg tidligere og i tillegg slapp jeg den tankegangen på morgenen om at jeg hadde sovet lite. For jeg visste jo tross alt ikke hvor lenge jeg hadde sovet!

Veit ikke hva annet som kan få deg til å sove bedre. Men det er slitsom å holde på sånn i lange perioder.. Blir så utmatta og jævelig etterhvert.
Takk for gode tips!

Natten i dag var himmelsk, sov omtrent 6 heeerlige timer! Ja, så fra nå skal jeg stå opp til samme tid i helger og eventuelle ferier også. Hjelper ikke stå opp 6 på ukedager og rundt 15.00 i helgene.

Så rapport:

Natt til 21/05-12 - Sovetid omtrent 2 timer.
Natt til 22/05-12 - Sovetid omlag 6 timer.
Natt til 23/05-12 - .......




Heartslava! Utvilte gutt!

Nå er kvelden her snart.. Synd det er lyst og ganske varmt ute.. Tropenatt it is, fucker opp søvnen litt. jaja oppdatering i morgen. GÅ Å LEGG DERE!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan går det nå?
ta deg en runk.
Jeg hater at søvnløshet ikke blir sett på som gyldig grunn til å ikke dra på jobb. Etter tre dager uten skikkelig søvn burde ingen tvinges til å utføre arbeid, skadet meg alltid når jeg ender i den situasjonen... Det synes arbeidsgiver tydeligvis er helt greit siden han mener at det helt og holdent er min skyld at jeg ikke sover.....


Men over til problemet ditt.
-Noen reagerer på blinkende lys. Selv sovner jeg hvis jeg blir utsatt for blinkene lys med riktig frekvens.

-Tell tallet 1 når du puster inn og tallet 2 når du puster ut. 1,2,1,2,1,2 osv. Pust dypt og ikke tenk på noen annet enn pusten din og disse to tallene.

- sett på en skikkelig kjedelig film. Gjerne samme filmen hver kveld.

- prøv å finne 1000! ved hjelp av hode regning. Enkle regne operasjoner men med høye tall kan gjøre hjernen din sliten nok til at du tilslutt faller i søvn.

-Ellers er sovetabletter å anbefale. Ikke som daglig bruk men krise løsning etter en lang søvnløs periode.
Som nevnt før, er melatonin perfekt for deg. Om du klarer å holde samme rutine hver kveld og tar melatonin om kvelden ca 1 time før innsovning vil du garantert få til å sovne kvikt og våkne dagen etter opplagt som bare det.

Ta kontakt med lege, hadde samme problemet før, kunne ligge i mange timer i senga og bare stirre opp i lufta.

Lykke til!
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Hvordan går det nå?
Vis hele sitatet...
Hei ja en stund siden oppdatering!

De første dagene gikk det supert sov mellom 6-7 timer hver natt og følte ut som jeg hadde fått et nytt sneglehus på kroppen, helt ny og fresh.. Da helgen kom "skeiet" jeg litt ut men har godt stort sett bedre nå i det siste. Legger meg maks i 1 tia vil jeg tro. I morgen er det fest så da vet jeg at jeg ødelegger både det ene og det andre men skal nok klare å hente meg inn.

Siden jeg har slitt med tett nese i mange år så har nok dette vært med på problemenee mine, så bruker ca 1-2 ganger daglig noe som heter "nesehorn" som man skyller bihulene med litt salt og lunka vann (FUNKER BRA)!! Ellers så er det jo det å holde seg aktiv, legge vekk elektronikk og dra på bærtur inn i drømmeland. Hjelper å tenke før man legger seg slik at man ikke planlegger dagen etter, ditn og datn når man ligger i fosterstilling og skal sove.

Men uansett så skal jeg en tur til legen snart... Er sliten til daglig når alt kommer til alt uansett. Våkner noen ganger 1 time før vekkerklokka ringer og legger meg igjen (DUMT) og "skrur av øra" noe som resulterer i at jeg ikke hører vekkerklokka..

Men har to støttende foreldre som står opp i 7 tia som ofte vekker meg (ja heldig)

Håper på at legen kan finne ut noe, tror jeg kanskje puster litt dårlig om natta da jeg føler meg ofte utmattet (ikke sliten) når jeg står opp. Jaja men sånn går det nå og alt i alt har jeg det bedre med tanke på søvnen.

Og til alle vampyrer og flaggermuser her på forumet: SOV! det er utrolig viktig..

Heartslava 6-7 hours @ sleep!!
camomile-te har en svak rogivende effekt,har det selv og det hjelper noe,alene er det ikke helt tilstrekkelig men den hjelper i kombinasjon med annet.

Og kutt gjerne ut kaffe/annen te tidlig på kvelden,alternativt gå over på koffeinfri kaffe som ikke var så værst egentlig,måtte bruke det en stund,forbausende god.

Som nevt over imovane/stilnoct funker ju.
Sen hvis man er i en slik situasjon at beroligende+muskelavslappende er tilgjengelig for en,hjelper det og,er vel diazepam som funker på meg.