Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3680
Visste ikke helt om jeg skulle plassere den her eller i rusdebatt, men endte opp her.

Jeg har tenkt den tanken å sende et brev eller epost i dette tilfelle, til alle partiene og de største lederne å spørre om hvordan de stiller seg til legaliserings debatten og opplyse politikerne. Jeg røyker ikke selv, men er middels interessert i legaliseringsdebatten og leser en del om stoffet. Og syns det kunne vært interessant å sett hvordan det ville blitt mottat i det offentlige skulle det blitt noen debatt.
Skal vi få til noe debatt i det offentlige så må vi opplyse folket som sitter inne med all den propaganda informasjonen og mytene.
Etter å ha lest på diverse forum og kommentarene på artikkler relatert til cannabis så er det ganske enstydig at mange heller for en legalisering, men det er bare en veldig liten del av befolkningen.

Det jeg ser for meg et langt skriv med solide fakta(med kilder selvsagt), tall, statistikker, bra/dårlige sider og velformulerte argumenter. Så publiseres det eller gis ut til noen som kan se over og finpusse før det blir sendt videre til politikerne.
Sikkert mange som har noen gode ideer eller innspill til hva som kan være med.

Skulle gjerne laget dette selv, men det er på en måte ikke helt mitt område. Velformulert og veltalende er jeg heller ikke.
Det jeg kan gjøre er å ta ansvaret for å sende det ut og alt slikt. Har ikke noe problemer å stå frem med fullt navn om det skulle være nødvendig i papirene.
Så er vel egentlig på jakt etter en, gjerne flere som har lyst til å sette sammen noe slik og har litt peiling på hva de driver med.
Om det blir gjort felles på forumet i en tråd eller av en gruppe mennesker er opp til dere.
Jeg syns det allerede ligger masse god informasjon på diverse tråder her på forumet så mye av jobben blir å sette det samme og formulere det riktig.

Vet det er vanskelig å få til, men tenkte det var verdt et forsøk.
http://freak.no/forum/showthread.php...til+politikere Her er det allerede tatt op, Jonta har sendt mail med et helt enkelt spørsmål til flere partier.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php...til+politikere Her er det allerede tatt op, Jonta har sendt mail med et helt enkelt spørsmål til flere partier.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om det er gjort før, for lenge siden. Jo flere som sender mail, jo bedre.
De ler hvis du skriver "alkohol er zåå myeh faliære azzz;P"
Ikke sammenlign alkohol med cannabis - det er unødvendig.
Sitat av Grix Vis innlegg
Spiller ingen rolle om det er gjort før, for lenge siden. Jo flere som sender mail, jo bedre.
Vis hele sitatet...
Absolutt, kan tilogmed lære ting og tang fra den andre tråden, så han plutselig finner ut at han kan skrive et slikt brev selv.
Og vær så snill, ikke nevn "The Union". Den filmen består av like mye propaganda fra "vår" side, som det pisset samfunnet blir matet med fra "deres" side.
De fleste politiske partier er dårlig på e-post. Vil du ha kontakt må du ringe dem, eller kontakte politikere direkte og snakke med dem.
Hei

Ser at mange på forumet brenner veldig for cannabis legalisering. Jeg har prøvd å lese litt, men grier ikke helt å finne noen knusende argumenter for at dette skal bli gjennomført. Har dere noen gode argumenter som kan få meg engasjert? Kommer nok til å bli ganske så ivrig hvis jeg hører de rette ordene!
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Hei

Ser at mange på forumet brenner veldig for cannabis legalisering. Jeg har prøvd å lese litt, men grier ikke helt å finne noen knusende argumenter for at dette skal bli gjennomført. Har dere noen gode argumenter som kan få meg engasjert? Kommer nok til å bli ganske så ivrig hvis jeg hører de rette ordene!
Vis hele sitatet...
Får sitere mentalmelt sin post:

Regulering av markedet fører til:
Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
Å øke skatteinntektene.
Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
Vis hele sitatet...
Man kan også se på suksessen Portugals narkotikapolitikk har hatt, der de har legalisert alle substanser.

Anbefaler deg å lese litt i tråden linket i signaturen min.
Enda bedre; om du vil ha noe reell effekt, ikke ring eller send e-post - be om et møte. Stortingspolitikere fra ditt fylke har stort sett alltid rom for en kjapp prat om du kommer til Oslo, bare du booker møtet i god nok tid i forveien. Vær åpen om din agenda, ta kanskje med deg en venn, ha klart for deg hva du vil si - og ha et 10 - 20 korte kulepunkt notat med deg som du gir til politikeren du snakker med når dere er ferdig. Gjerne med kilder og henvisning til ytterligere lesning.
Sitat av nikita Vis innlegg
Enda bedre; om du vil ha noe reell effekt, ikke ring eller send e-post - be om et møte. Stortingspolitikere fra ditt fylke har stort sett alltid rom for en kjapp prat om du kommer til Oslo, bare du booker møtet i god nok tid i forveien. Vær åpen om din agenda, ta kanskje med deg en venn, ha klart for deg hva du vil si - og ha et 10 - 20 korte kulepunkt notat med deg som du gir til politikeren du snakker med når dere er ferdig. Gjerne med kilder og henvisning til ytterligere lesning.
Vis hele sitatet...
Personen må isåfall være veldig forberedt!

Et stort problem er mediakåte stonere (baggy klær og dreads-stereotypen) uten annen kunnskap enn at "cannabis er mindre farlig en alkohol", som bare forverrer situasjonen og opprettholder alle nordmenns synspunkt fullspekket av propaganda...

Tror nok et godt skriv (som også kan brukes som referanse til senere tid) er veien å gå.
Sist endret av Spirituell; 21. februar 2012 kl. 20:35.
Jeg tok rett og slett utgangspunkt i Jonta's fremgangsmåte og sendte mail.
Dette er hva jeg har sålangt og tar gjerne imot tips til hva som burde inkluderes i svarene.

KRF #1
Hei
En legalisering av Cannabis ville være et helt feil signal å gi bla til ungdommer. Man vet at det i mange tilfeller er et start-stoff ift rusmisbruk. Dessuten er de medisinske risikoene betydelige.


Med vennlig hilsen
Kristelig Folkeparti

Mer info: www.krf.no
Vis hele sitatet...
FRP #1

Takk for din henvendelse.

Vi ønsker ikke å legalisere cannabis. De siste 5 år har det vært en økning blant ungdom som har prøvd cannabis og lettere narkotiske stoffer.
Vi ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å legalisere. Terskelen for at man går fra lette narkotiske stoffer over på tyngre stoffer er betraktelig.

Vi ønsker deg en fin dag.

Med vennlig hilsen
Fremskrittspartiet
Vis hele sitatet...
Høyre #1

Takk for din henvendelse.

Høyre mener at Norge ikke trenger et nytt rusmiddel i lovlig omsetning. Det er historiske og kulturelt forankrede grunner til at alkohol og nikotin distribueres fritt, det er ikke rusmidlenes egne skadevirkninger som alene er begrunnelse. At cannabis og heroin plasseres i samme kategori, ”narkotika”, skyldes ikke at man tror stoffene er like, men at de begge har det felles at de er uønskede rusmidler for legal distribusjon i Norge. At skadevirkninger, avhengighetsrisiko, osv. er helt forskjellig mellom ulike stoffer, er klart for alle.

Høyre mener det er viktig å opprettholde en kriminalisering av bruk og besittelse, men mener dette må sees i en bredere justispolitisk sammenheng, og ikke betyr at politiet skal prioritere å jage og arrestere misbrukere i en vanskelig situasjon. At det koster penger å kjempe mot narkotika er riktig, slik all bekjempelse av lovbrudd koster. Høyre mener at alternativet er verre.

En legalisering av cannabis unilateralt er ikke hensiktsmessig, noe Nederlands innstramninger fra 1.1.2012 overfor distribusjon til besøkende, indikerer at er en lærdom. Det ville for et lite land som Norge, om man deler agendaen, være mest hensiktsmessig å jobbe globalt for en legalisering. Det er foreløpig ikke en farbar vei, både fordi det mangler støtte til det og fordi det på lang vei mangler gode analyser av konsekvenser, distribusjonsmodeller, mv.

Alle som følger med må være villige til å anerkjenne at det er negative sideeffekter av narkotikaforbudet og den globale krigen mot narkotika. Det betyr ikke at alt er håpløst, eller at alternativet vil være så mye bedre. Integrering av en illegal økonomi i den legale industrien er heller ikke uproblematisk.

Det er fra rusforskningen kjent at antallet brukere vil øke om narkotika blir legalisert, prisene dempet m.m. Det er noen kulturelle dynamikker som kan endres, men diskusjon om disse og effekt på stoffenes attraktivitet er ytterst spekulative – og uansett høyst usikre. Høyre mener at økningen i antall brukere er et viktig argument mot en liberalisering.

På mange måter er narkotikapolitikken blitt mer liberal de siste 20 årene. En de facto avkriminalisering for flere grupper, skadereduserende tiltak (som sprøyterom og –utdeling, lavterskel tiltak), innføring av metadonbehandling, m.m. De negative effektene av forbudet på brukerne er anerkjent, og forsøkt bøtet på innenfor dagens regime – og taler ikke alene for noen legalisering.

I Europa, så vidt jeg kan se, er det en jevn trend at bruk av stoffer enten synker eller er stabilt. Det er positivt og viser at man kan begrense skade innenfor et forbudsregime, om det avdempes av humane virkemidler for å redusere skadde, forebygge effektivt, m.m.

Dette er argumentene bak den politikk som Høyre har vedtatt på sine landsmøter, partiets øverste organ.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser så er det ganske felles for alle svarene at de mener bruken vil øke, ikke medisinks forsvarlig, avhengighetsskapende og lettere overgang til tyngre stoffer.
Sist endret av Nath; 22. februar 2012 kl. 10:41.
Høyre ga jo et meget godt svar da. Det betyr altså at legalisering ikke vil forekomme i nærmeste fremtid. Det er helt klart nå.
Høyre ga ikke et meget godt svar - de ga et svar klassisk a là Høyre-retorikk.

Høyre mener at Norge ikke trenger et nytt rusmiddel i lovlig omsetning. Det er historiske og kulturelt forankrede grunner til at alkohol og nikotin distribueres fritt, det er ikke rusmidlenes egne skadevirkninger som alene er begrunnelse. At cannabis og heroin plasseres i samme kategori, ”narkotika”, skyldes ikke at man tror stoffene er like, men at de begge har det felles at de er uønskede rusmidler for legal distribusjon i Norge. At skadevirkninger, avhengighetsrisiko, osv. er helt forskjellig mellom ulike stoffer, er klart for alle.
Vis hele sitatet...
Hvem skal definere når en historisk eller kulturell grunn strekker seg langt nok tilbake for at stoffet skal distribueres fritt? Poenget er at man har et marked for cannabis i Norge, hvorvidt det markedet har eksistert i 50 eller 500 år er totalt irrelevant for forbudspolitikkens legitimitet.

Høyre mener det er viktig å opprettholde en kriminalisering av bruk og besittelse, men mener dette må sees i en bredere justispolitisk sammenheng, og ikke betyr at politiet skal prioritere å jage og arrestere misbrukere i en vanskelig situasjon. At det koster penger å kjempe mot narkotika er riktig, slik all bekjempelse av lovbrudd koster. Høyre mener at alternativet er verre.
Vis hele sitatet...
Dette er intetsigende.

En legalisering av cannabis unilateralt er ikke hensiktsmessig, noe Nederlands innstramninger fra 1.1.2012 overfor distribusjon til besøkende, indikerer at er en lærdom. Det ville for et lite land som Norge, om man deler agendaen, være mest hensiktsmessig å jobbe globalt for en legalisering. Det er foreløpig ikke en farbar vei, både fordi det mangler støtte til det og fordi det på lang vei mangler gode analyser av konsekvenser, distribusjonsmodeller, mv.
Vis hele sitatet...
Nederlands innstramninger er først og fremst en konsekvens av resten av Europas narkotikapolitikk, samt en intern bakvendt form for "legalisering". Hvis man skulle gjennomført en legalisering i Norge måtte man for all del ikke fulgt den nederlandske modellen.

Det finnes gode distribusjonsmodeller, blant annet den vi selv praktiserer for alkoholsalg.

Alle som følger med må være villige til å anerkjenne at det er negative sideeffekter av narkotikaforbudet og den globale krigen mot narkotika. Det betyr ikke at alt er håpløst, eller at alternativet vil være så mye bedre. Integrering av en illegal økonomi i den legale industrien er heller ikke uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Lurer her på hva de mener med "integrering av en illegal økonom". I Nederland har man kanskje gjort det, men det er da ikke noe grunn til å gjøre noe liknende i Norge? Skjønner rett og slett ikke dette argumentet.

Det er fra rusforskningen kjent at antallet brukere vil øke om narkotika blir legalisert, prisene dempet m.m. Det er noen kulturelle dynamikker som kan endres, men diskusjon om disse og effekt på stoffenes attraktivitet er ytterst spekulative – og uansett høyst usikre. Høyre mener at økningen i antall brukere er et viktig argument mot en liberalisering.
Vis hele sitatet...
Nja, dette kommer an på hvilken aldersgruppe man ser på og over en hvor lang tidsperiode. Spekulative er de, men hvordan i all verden skal man opparbeide sikre tall uten å gjennomføre alternativ politikk.

På mange måter er narkotikapolitikken blitt mer liberal de siste 20 årene. En de facto avkriminalisering for flere grupper, skadereduserende tiltak (som sprøyterom og –utdeling, lavterskel tiltak), innføring av metadonbehandling, m.m. De negative effektene av forbudet på brukerne er anerkjent, og forsøkt bøtet på innenfor dagens regime – og taler ikke alene for noen legalisering.
Vis hele sitatet...
Så bra, da kan man kanskje gå hele veien snart?

I Europa, så vidt jeg kan se, er det en jevn trend at bruk av stoffer enten synker eller er stabilt. Det er positivt og viser at man kan begrense skade innenfor et forbudsregime, om det avdempes av humane virkemidler for å redusere skadde, forebygge effektivt, m.m.
Vis hele sitatet...
Her hadde jeg bedt om kilder.

----------------------------------------------------


Problemet når man diskuterer med partipolitiske representanter er at de har et mål: redusere bruk. Personlig frihet og sosial tilhørighet kommer i andre rekke. Jeg synes ikke det at man har en svak oppgang i bruk hos visse grupper etter en hypotetisk legalisering er et godt argument imot legalisering - det viser jo bare at folk er nysgjerrige på urten og har lyst til å utforske den! Når man har så ulike verdisyn som jeg og en politiker har på hva som er bra og dårlig, blir det nesten umulig å ha en god diskusjon.
Hva med å svare med en fyldig mail som motviser de punktene som er feil? FRP og KRP argumenterer bare for at det er farlig og det som fører til tyngre stoffer.

Du kan jo retorisk spørre partiene hva det er som forårsaker denne gateway-effekten? Det er kanskje de shady dealerne langs akerselva som vil tjene mere penger og som tilbyr deg nye muligheter: benzoer, kanskje forteller deg om kokain og amfetamin. Fra DER kan man da si at veien ikke er lang for å prøve ut resten av stoffene som metamfetamin og kanskje heroin.
Læreren min sier også at grunnen til gateway-effekten er fordi effekten til et stoff dabber av etter mye bruk, og man da søker etter bedre rus. For det første er det umulig å bli fysisk avhengig av cannabis, så om dette virkelig skulle være grunnen har personen et stort psykisk problem og kunne uansett hoppet på heroin med en gang. For det andre så går denne toleransen vekk hvis man ikke ruser seg på en ukes tid.
Ingen jeg kjenner er interessert i et annet stoff fordi de ikke gidder å ta en pause på 1 uke for å miste toleranse og få bra rus. Dette er altså ren bullshit.

Høyre snakker om at bruken går opp som følge av et mer liberalt samfunn, det er feil. Portugals og nederlands narkotikapolitikk har bevist at bruken faktisk går ned.
Kilde: http://www.emcdda.europa.eu/stats09/gpsfig1

Skal man snakke om helseskader er det mye bullshit om cannabis som svirrer rundt, men de sier selv selv at det ikke er grunnen, og at nikotin og alkohol er her pga. kulturelle årsaker.

I Europa, så vidt jeg kan se, er det en jevn trend at bruk av stoffer enten synker eller er stabilt. Det er positivt og viser at man kan begrense skade innenfor et forbudsregime, om det avdempes av humane virkemidler for å redusere skadde, forebygge effektivt, m.m.
Vis hele sitatet...
Vel, oslo har europas høyeste overdose-statistikk. At dette er effektiv forebygging som reduserer skadde henger ikke på greip.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Man kan også se på suksessen Portugals narkotikapolitikk har hatt, der de har legalisert alle substanser.
Vis hele sitatet...
Portugal har avkriminalisert bruk av all narkotika, og det har de hatt stor suksess med ja
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Portugal har avkriminalisert bruk av all narkotika, og det har de hatt stor suksess med ja
Vis hele sitatet...
Det trenger jo ikke nødvendigvis ha en direkte sammenheng med hverandre. Uten at jeg har lest en eventuell forskning kan det jo også skyldes generelle økonomiske forhold, arbeidsledighet osv.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Portugal har avkriminalisert bruk av all narkotika, og det har de hatt stor suksess med ja
Vis hele sitatet...
Finner ikke link akkurat nå, men i VG artikkelen om Portugal, står det et par avsnitt om andre grunner, som økt oppfølgelig o.l. som også kan være bidragsytere til den flotte statestikken.

Siden Nederland ble nevnt over her, vet noen hvordan innkjøpsordningene av hasj fungerer for coffeshopsene? Det er jo ikke lov for kafene å kjøpe det inn, så havner ingenting av de kronene i statskassa?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Siden Nederland ble nevnt over her, vet noen hvordan innkjøpsordningene av hasj fungerer for coffeshopsene? Det er jo ikke lov for kafene å kjøpe det inn, så havner ingenting av de kronene i statskassa?
Vis hele sitatet...
De handler cannabisen illegalt. Staten får ingen penger fra de øverste salgsledd, men den enkelte coffeshop betaler vel skatt på alt overskudd.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det trenger jo ikke nødvendigvis ha en direkte sammenheng med hverandre. Uten at jeg har lest en eventuell forskning kan det jo også skyldes generelle økonomiske forhold, arbeidsledighet osv.
Vis hele sitatet...
Kan selvfølgelig delvis skyldes andre påvirkninger. Men det må da være fryktelig vanskelig å skylde på andre ting enn at ringvirkningene av en avkriminalisering har en stor del av æren for dette. Hva annet enn avkriminalisering er spesielt for Portugal, som gjør at vi ikke ser lignende resultater i andre land med forbudspolitikk? Forøvrig har arbeidsledigheten i Portugal mer enn tredoblet seg siden 2001.


Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Finner ikke link akkurat nå, men i VG artikkelen om Portugal, står det et par avsnitt om andre grunner, som økt oppfølgelig o.l. som også kan være bidragsytere til den flotte statestikken.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig avkriminalisering kombinert med bedre behandlingstilbud og økt oppfølging. Som det står i artikkelen:

Many of these innovative treatment procedures would not have emerged if addicts had continued to be arrested and locked up rather than treated by medical experts and psychologists.
Vis hele sitatet...
Jeg kan svare for DLF, da du sikkert ikke har spurt oss:

DLF vil organisere samfunnet slik at individuelle rettigheter, inkludert eiendomsrett, er absolutte og ukrenkelige. Krenkelse av individers rettigheter kan kun skje ved initiering av tvang, og vårt syn er at lovverket kun skal bestå av lover som presiserer hva initiering av tvang er i bestemte sammenhenger, og hvilke straffer som lovbryteren i så fall skal idømmes.

Bruk av narkotika er ikke initiering av tvang, og skal derfor være tillat. Videre er det å nekte en person å bruke narkotika å initiere tvang, noe det er like umoralsk for staten å gjøre som for enkeltindivider. Dagens lovforbud har heller ikke på noen måte forhindret at mange mennesker likevel bruker narkotika, samtidig har forbudet ført til en økning i reell kriminalitet: de som ønsker å bruke narkotika må ofte begå reell kriminalitet for å finansiere sitt narkoforbruk; narkotikaforbudet medfører jo at prisene på narkotika er svært høye. Vårt primære syn er dog at voksne mennesker har rett til selv å bestemme hvilke rusmidler de vil bruke. DLF går derfor inn for en dekriminalisering av all narkotikavirksomhet, herunder produksjon, salg, import, eksport, og bruk. Alle medisiner som i dag er reseptbelagte skal også være åpent for kjøp og salg for alle som ønsker det.
Sist endret av Akhkharu; 22. februar 2012 kl. 14:13.
Fant en meget flott side som sikkert vil hjelpe deg: http://drugsense.org/cms/node/89
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva står DLF for? Er det et politisk parti? Har dere noen nettside?
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Hva står DLF for? Er det et politisk parti? Har dere noen nettside?
Vis hele sitatet...
Det liberale folkepartiet
Er det bare meg, eller er det blitt mange flere debatter om legalisering i det siste? Jeg sendte også en mail, men har ikke fått svar enda.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg innbiller meg at veien å gå er få det klassifisert som legemiddel først og så kan en oppegående pressgruppe over tid lobbyere for rekreasjonsbruk og avkriminalisering.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Jeg innbiller meg at veien å gå er få det klassifisert som legemiddel først og så kan en oppegående pressgruppe over tid lobbyere for rekreasjonsbruk og avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
Argumentasjon for legalisering blir litt bakstrebersk hvis man ikke mener at det burde være fult tilgjengelig, men heller medisinsk. De fleste som argumenterer for legalisering sier jo at det er såpass uskadelig og at forbudet medfører flere ulemper enn fordeler. Det å kun ville klassifisere det som et legemiddel, blir derfor å drepe egen argumentasjon.

Selv om jeg ikke ser på det som urealistisk at det går veien via det medisinske, men isåfall ser jeg på det som "kamuflert legalisering". Det man ser i California m.m. er jo en parodi på hvordan medisinske stoff skal behandles. Ergo føler jeg at det er nærliggende å tro at den legaliseringen ble gjort medisinsk utelukkende for å ikke få overskrifter som "XXX LEGALISERER DOOOP!!".

Konklusjonen min blir da at det ikke er usannsynlig at det blir klassifisert som et legemiddel, før en evnt. legalisering, men at det sannsynligvis kommer til å bli lignende (men dog ikke like ekstreme) situasjoner i Oslo som i California.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Argumentasjon for legalisering blir litt bakstrebersk hvis man ikke mener at det burde være fult tilgjengelig, men heller medisinsk. De fleste som argumenterer for legalisering sier jo at det er såpass uskadelig og at forbudet medfører flere ulemper enn fordeler. Det å kun ville klassifisere det som et legemiddel, blir derfor å drepe egen argumentasjon.

Selv om jeg ikke ser på det som urealistisk at det går veien via det medisinske, men isåfall ser jeg på det som "kamuflert legalisering". Det man ser i California m.m. er jo en parodi på hvordan medisinske stoff skal behandles. Ergo føler jeg at det er nærliggende å tro at den legaliseringen ble gjort medisinsk utelukkende for å ikke få overskrifter som "XXX LEGALISERER DOOOP!!".

Konklusjonen min blir da at det ikke er usannsynlig at det blir klassifisert som et legemiddel, før en evnt. legalisering, men at det sannsynligvis kommer til å bli lignende (men dog ikke like ekstreme) situasjoner i Oslo som i California.
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett, var bare en tanke.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Mulig du har rett, var bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen fasitsvar i legaliseringsdebatten.

Sannsynligvis mye lettere å selge ideen hvis man pakker det inn i medisinske lovord, men de fleste jeg kjenner som er for legalisering er for det som rusmiddel, ikke legemiddel.
Sist endret av Screwdriver; 20. mars 2012 kl. 20:13.
Når det gjelder legalisering får man være litt tålmodig ovenfor politikerne. Husk at det tok ei god stund før man slutta å brenne hekser også.
Og tenk dere hvor mye penger de skulle tape på å legalisere cannabis.
Vinmonopolet hadde gått me store tap, mange hadde slutta å gå til legen for å få beroligende medikamenter og sovemedisin. (tap til både legen og apoteket)
psykeatrisk hadde fått mindre tilskudd da antall pasienter hadde minket en god del. Avrusningssenter hadde tapt penger pga at NAV hadde slutta å tvanssende folk dit for å slutte å ruse seg.
Og for ikke å snakke om hvor mye penger A/S Norge hadde tapt pga alle bøter de ikke kunne ha skrevet ut lenger.
Nei, vi har vel rett og slett ikke råd å legalisere det enda.
Og det har jo positiv effekt på mange sykdommer. Da går det jo ikke an å la folk bruke det.
Nath's Avatar
Trådstarter
Basert på svarene jeg har fått tilbake så føler jeg at vi kan se lenge etter en legalisering og debatt i det hele tatt egentlig..
Sitat av Nath Vis innlegg
Basert på svarene jeg har fått tilbake så føler jeg at vi kan se lenge etter en legalisering og debatt i det hele tatt egentlig..
Vis hele sitatet...
Viktig å merke seg, er jo at politikarane er den største bremseklossen...