Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 9543
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Hei,

Har et veddemål med en kompis om hvorvidt amerikanere med et slikt "Medisinkort på marijuana" kan ta med dette inn i Norge.

Noen som har kilder på hva som er rett? Om de kan ta med inn eller ikke?

Takk!
Hvis du vinner får du 10 gr marijuana fra kompisen din?
I Norge er det i henhold til Straffelovens § 162 ulovlig å tilvirke, innføre, erverve, oppbevare, sende eller overdra cannabis[49]. Bruk er straffbart i henhold til Legemidellovens paragraf 24, og kan gi straff i form av bøter eller fengselstraff i 6 måneder. tror jeg vinner du
de kan vel i teorien ta med hva de vil, men om det er lov og de får det gjennom er en annen sak. hvorfor skulle amerikanere ha andre rettigheter enn alle andre?
skulle alle nederlendere kunne fóra norge med cannabis da ?
han mener at hvis de har medisinsk marihjuana har de lov og ta det med til norge, noe jeg er 99 % sikker på at er feil
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Trådstarter
Var ikke snakk om at de kun var amerikanere. Hvis de var Amerikanere MED medisinsk kort (Eller hva det heter).
Slike medisinske kort gjelder kun i de statene det er lov selv innad i USA, så da tviler jeg på at Norge tillater det.
Amerikansk lov gjelder i Amerika, norsk lov gjelder i Norge. Som post #3 sier er det ulovlig å innføre cannabis i Norge.
Sist endret av Frenor; 1. desember 2011 kl. 12:37.
da var jeg litt rikere da
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Trådstarter
Fuck off, MrCannabis. Skal finne den artikkelen.


(Hvis ikke får du det på mandag..)

Denne og denne?
Sist endret av Sk!ppy; 1. desember 2011 kl. 12:43.
Jeg tror at man kan søke om å ha med.
Du kan ikke ha med mer enn du trenger i løpet av tiden du er her (Som legen din bestermmer?) og du har lov til å røyke.
Fra USA, nei. Men fra EU via Schengenavtalen? Tja..

Sitat av Article 75, sub 1 of the Schengen agreement reads:

As regards the movement of travellers to the territories of the Contracting Parties or their movement within these territories, persons may carry the narcotic drugs and psychotropic substances that are necessary for their medical treatment provided that, at any check, they produce a certificate issued or authenticated by a competent authority of their State of residence.”

The introduction of the certificate according to Article 75 Schengen aims to safeguard the free movement of travellers between and within the Schengen Member States, as national legislation on the availability and control of medical products that are (partly) based on narcotic drugs and/or psychotropic substances may vary between Member States. The presence of an authenticated certificate can avoid unnecessary delays and misunderstandings.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om noen har klart å få til dette, men det kan vel i teorien være mulig? Norge er jo via EØS ikke kjent for å si nei til lover og regler som gjelder for "resten av" EU, men noe slikt som dette ville helt sikkert blitt prøvd for en domstol.

Kilde: ukcia.gov
Sist endret av caperno; 1. desember 2011 kl. 12:45.
Noen som klarer og finne en kilde hvor det står helt tydelig at det ikke er lov for amerikanere med medisinkort og ta med marihjuana til norge ? jeg klarer ikke finne noe
Nå vet jeg ikke hva lovverket sier om dette, men jeg leser om Svein, som får cannabis på resept (han må til Nederland for å få resepten og medisinen), og velger derfor å tro at utenlandske mennesker som også har medisinsk grunnlag, og bevis for at de i hjemlandet sitt har lov, ikke får sanksjoner mot seg her i Norge.
Du blander sikkert med det og ta med legemiddel til eget bruk mellom EØS-land, eller EU-land, husker ikke helt =P
forresten så er vel ikke freak.no godkjente kilder?
har vel ikke mye og si om de er amerikanere, eller brasilianere, nederlendere, afrikanere, når de kommer til Norge. trudde dette var ganske logisk, hadde jo blitt ett helvette om amerikanere fikk lov, men ikke andre ?
Har du en legeerklæring som sier at du trenger marijuana for å fungerer normalt, tviler jeg på at den norske staten ville nektet deg? Var det ikke snakk om at Snoop Dogg kunne ta med seg weed inn siden han har et slikt et medisinsk kort?
vi skriver om amerikanere siden de kan få medisin kort til bruk av marihjuana,så spørsmålet er om de 100 % lovlig kan innføre dette til norge
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva lovverket sier om dette, men jeg leser om Svein, som får cannabis på resept (han må til Nederland for å få resepten og medisinen), og velger derfor å tro at utenlandske mennesker som også har medisinsk grunnlag, og bevis for at de i hjemlandet sitt har lov, ikke får sanksjoner mot seg her i Norge.
Vis hele sitatet...
Amerikaneren kan gjøre som svein, men både resepten og weeden må være fra et EU land dersom han skal kunne ta det med inn til Norge
Forestill dere at du drar til amsterdam og bor der i x-antall år/månder. Du får tak i et greencard, så skal du dra tilbake til Norge, da får du ikke dra med deg weeden i samme slengen. Norske regler gjelder i Norge, Nederlandske regler gjelder i Nederland.

It's simple.
Jeg har ikke trua =P da må du virkelig kjempe en sak om de finner det, og være jæævelig god til og snakke for deg. trur de fleste tollerne hadde tatt dette med godt hjerte
så det vil si at en amrikaner med medisin kort ikke kan få marihjuana fra legen sin i amerika og ta det med til norge ?
men "svein" kan vel ikke få resept og legeærklæring i europa ettersom han er amerikaner ? (amerikansk statsborger)
Sist endret av lookster; 1. desember 2011 kl. 12:58.
helt enig med phideph, norske regler gjelder i norge og amerikanske regler i amerika
Sitat av lookster Vis innlegg
Du blander sikkert med det og ta med legemiddel til eget bruk mellom EØS-land, eller EU-land, husker ikke helt =P
forresten så er vel ikke freak.no godkjente kilder?
har vel ikke mye og si om de er amerikanere, eller brasilianere, nederlendere, afrikanere, når de kommer til Norge. trudde dette var ganske logisk, hadde jo blitt ett helvette om amerikanere fikk lov, men ikke andre ?
Vis hele sitatet...
Norge har ingen avtaler med USA som tilsvarer Schengen og EØS-avtalen.
Mennesker fra andre verdensdeler kan - dersom det i det hele tatt er lovlig for noen, uansett grunn, å importere narkotika til Norge - muligens søke norske myndigheter om lov. Dette skal iallefall på mange andre områder ikke EU-borgere være nødt til å gjøre. De har jo allerede fått lov av EU, og som EØS-medlem, så må vi som oftest føye oss etter det EU sier. På godt og vondt. Det siste er jo at EU nå sier at Norge ikke kan nekte alkoholreklame på norske tv-kanaler som sender fra utlandet. Det var også EU, gjennom EFTA-domstolen, som fikk inn rusbrus i butikkhyllene. Selv etter en massiv motstand i regjeringen.
Sist endret av caperno; 1. desember 2011 kl. 13:05.
Sitat av lookster Vis innlegg
men "svein" kan vel ikke få resept og legeærklæring i europa ettersom han er amerikaner ? (amerikansk statsborger)
Vis hele sitatet...
Tror det er fint mulig, folk kan vel få bruk for resepter på ferie osv?
ingen som har noen helt sikre kilder som kan gi 100 % svar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Tror det er fint mulig, folk kan vel få bruk for resepter på ferie osv?
Vis hele sitatet...
så det du sier er at amerikanske leger kan skrive ut resepter ol. på vegne av andre land ? tenk litt.....

akkurat som om en norsk lege skulle skrivi ut cannabis til en nordmann som skulle til statene ? høres virkelig fjernt ut for min del..

er vel for dumt til å finnes gode kilder på, eller forresten, les avisa! se alle de som blir tatt med ulovlig innførsel
Sitat av mrCannabis Vis innlegg
ingen som har noen helt sikre kilder som kan gi 100 % svar
Vis hele sitatet...
"Det er tillatt ha med seg beroligende og sterke smertestillende medikamenter (i Norge kalt A- og B-preparater) for en måneds eget forbruk til Schengen-land om man har med en attest fra et apotek, som bekrefter at disse medisinene er lovlig forskrevet av lege. Søknadsskjema og regelverk er utlagt på Legemiddelverkets hjemmeside.

Utenfor Schengenområdet er det ikke tilrådelig å ta med seg A- og B-preparater i det hele tatt, om det ikke er helt nødvendig (som for eksempel epileptikere som bruker Rivotril). I så fall må det klareres med det enkelte motagerland. Norske leger har ingen myndighet til å overstyre det enkelte land regelverk med en legeattest. Om man for eksempel har med seg sovemiddelet Rohypnol til USA risikerer man å bli tiltalt for narkotikasmugling.
" - Kilde.

Forsendelse fra land utenfor EØS-området:

Innførsel av postpakker og andre forsendelser som er legemidler i henhold til norsk lov, er ikke tillatt. Når pakker likevel ankommer tollsted, skal pakken enten returneres eller destrueres, avhengig av adressatens ønske.

Forsendelse fra land innenfor EØS-området:

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. (1) og legemidler som anses som dopingmidler (2) i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.

Det må kunne dokumenteres overfor Tollvesenet at varen er lovlig innkjøpt. Dokumentasjon kan for eksempel være kvittering fra apotek/utsalgssted eller resept med påtegning fra apoteket. Dersom disse betingelser er oppfylt, kan pakken utleveres fra tollstedet/poststedet direkte til adressaten.

(1) Forskrift av 30.juni 1978 m.v. med narkotikaliste.
(2) Forskrift av 30.april 1993 om hva som anses som dopingmidler, med dopingliste.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Dette er generelle regler. Så er det bare å vente på at noen velger å prøve retten til import av medisinsk cannabis ovenfor en norsk domstol. Det har meg bekjent ingen EU-borgere gjort ennå. Norske borgere ville så klart blitt nektet uten videre debatt.
Sist endret av caperno; 1. desember 2011 kl. 13:58.
men hvordan får da denne "svein" medisinen sin ? "Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. ...." (1)

synes dette høres rart ut, at han får det, mens det allerede er lovbestemt ?
hahaha, venter du på pakke nå ? =P
Sitat av lookster Vis innlegg
men hvordan får da denne "svein" medisinen sin ? "Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. ...." (1)

synes dette høres rart ut, at han får det, mens det allerede er lovbestemt ?
Vis hele sitatet...
Dette med Svein var nytt for meg, men jeg antar at dette blir mulig pga. EØS eller Schengen. At nordmenn har mulighet til dette var noe uventet, men EU overstyrer jo norske regler på andre områder, så det er ikke akkurat så veldig overraskende. Hadde Svein fått en resept fra en amerikansk lege og importert derfra, så hadde han nok blitt nektet.
Sist endret av caperno; 1. desember 2011 kl. 14:06.
Det er ikke lov for en amerikaner eller noen andre nasjonaliteter å importere Cannabis inn til Norge
i noen som helst form, uansett grunn !!!!

Det har vært flere eksempler gjennom årene med amerikanere og engelskmenm som har
marijuana kort, eller spesial tillatelse fra lege når det gjelder engelskmenn,
Som har trodd at dette er mulig og ender opp med å få en straff i norge....

Beklager at jeg ikke har noen kilder å legge frem her og nå, men mulig noen andre har tid å lete dem frem
Sitat av LeFTy Vis innlegg
Det er ikke lov for en amerikaner eller noen andre nasjonaliteter å importere Cannabis inn til Norge
i noen som helst form, uansett grunn !!!!

Det har vært flere eksempler gjennom årene med amerikanere og engelskmenm som har
marijuana kort, eller spesial tillatelse fra lege når det gjelder engelskmenn,
Som har trodd at dette er mulig og ender opp med å få en straff i norge....

Beklager at jeg ikke har noen kilder å legge frem her og nå, men mulig noen andre har tid å lete dem frem
Vis hele sitatet...
nordmenn har tydeligvis lov... såå... kremt...
(eller blir tydeligvis oversett i visse tilfeller hvertfall, kanskje vi er på vei mot avkriminalisering ? =) )

vi har allerede finni det fram, har du lest noen ting bortsett fra første post ? :S
Sist endret av lookster; 1. desember 2011 kl. 14:15.
Nei, medesinsk marihuana er det samme som vanlig marihuana, og det er forbudt i Norge.
men det blir jo tydeligvis oversett i svein sitt tilfelle, hvis det ikke da bare er bs....
Sitat av mrCannabis Vis innlegg
Noen som klarer og finne en kilde hvor det står helt tydelig at det ikke er lov for amerikanere med medisinkort og ta med marihjuana til norge ? jeg klarer ikke finne noe
Vis hele sitatet...
Nå er forutsettingen for å ha medisinsk cannabis at du har det i ditt eget hjem, så medisinkortet gjelder kun om du har det i bilen( utenfor rekkevidde av føreren ) eller om du har det i ditt eget hjem.

Brudd på de reglene kan føre til inndragelse og ugyldiggjøring av medisinkortet. ( Mulig dere kan finne lovteksten her: http://www.google.com/search?q=conditions+cannabis+use )

En borger i California med medisinkort kan bli tatt for ulovlig besittelse om han har den grå posen fra utsalgsstedet på passasjersetet f eks

Reglen/Loven heter "Prop 215"
Sist endret av nudo; 1. desember 2011 kl. 15:59.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei, medesinsk marihuana er det samme som vanlig marihuana, og det er forbudt i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt sant gitt. Man kan med loven på sin side importere medisinsk Cannabis forseskrevet av en godkjent lege innen Schengen området.
Cannabisen må også kjøpes i et godkjent apotek i det aktuelle landet, og være forseglet i orginalpakkningen om det skal krysse landegrenser.

For en komplett giude på hvordan man importerer lovlig medisinsk Cannabis, kan man ta en titt her.
Her står det alt man trenger å vite om lovlig Cannabisimport til Norge, og er måten Svein Berg gjort det på.
Sist endret av 1up!; 1. desember 2011 kl. 16:17.
Sitat av phideph Vis innlegg
Forestill dere at du drar til amsterdam og bor der i x-antall år/månder. Du får tak i et greencard, så skal du dra tilbake til Norge, da får du ikke dra med deg weeden i samme slengen. Norske regler gjelder i Norge, Nederlandske regler gjelder i Nederland.

It's simple.
Vis hele sitatet...
Det finnes ganske sikkert eksempler på at du får innføre enkelte norske legemidler du har resept på her i Norge inn i andre land der det kanskje er ulovlig om du trenger det, og har en god grunn for å innføre det.
jeg skjønner ikke at dere gidder å ha debatt om akkurat denne saken, svaret er nei.
Det er IKKE lov å være i besittelse av marihuana i Norge, det gjelder ALLE.
PerPerPerPer jeg håper du har rett for da vinner jeg men han svein virker det jo som at har fåt det til
Sitat av LeFTy Vis innlegg
Det er ikke lov for en amerikaner eller noen andre nasjonaliteter å importere Cannabis inn til Norge
i noen som helst form, uansett grunn !!!!

Det har vært flere eksempler gjennom årene med amerikanere og engelskmenm som har
marijuana kort, eller spesial tillatelse fra lege når det gjelder engelskmenn,
Som har trodd at dette er mulig og ender opp med å få en straff i norge....

Beklager at jeg ikke har noen kilder å legge frem her og nå, men mulig noen andre har tid å lete dem frem
Vis hele sitatet...
Sitat av lookster Vis innlegg
nordmenn har tydeligvis lov... såå... kremt...
(eller blir tydeligvis oversett i visse tilfeller hvertfall, kanskje vi er på vei mot avkriminalisering ? =) )

vi har allerede finni det fram, har du lest noen ting bortsett fra første post ? :S
Vis hele sitatet...


Dette med Svein var helt nytt for meg, ble rimlig overasket over dette...

men om du hadde gjort som meg og lest hele tråden, ja til og med innlegget mitt,
så hadde du sett at jeg beklaget over at jeg ikke hadde kilder på disse amerikanske og engelske
personene som har blitt tatt i norge på grunn av at de trodde det var lovlig siden de hadde "resept"

Så kanskje det er du som bør gjøre som resten av gjengen, å heller lese gjennom tråden/innlegget
før du kommenterer
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
jeg skjønner ikke at dere gidder å ha debatt om akkurat denne saken, svaret er nei.
Det er IKKE lov å være i besittelse av marihuana i Norge, det gjelder ALLE.
Vis hele sitatet...
Les tråden jeg linket til på NorCan i forrige posten min så ser du at det faktisk kan være lov å være i besittelse av Cannabis i Norge.
Sitat av 1up! Vis innlegg
Les tråden jeg linket til på NorCan i forrige posten min så ser du at det faktisk kan være lov å være i besittelse av Cannabis i Norge.
Vis hele sitatet...
"Du har ikke rettigheter til å vise dette forumet. "
Er ikke keen på å registrere meg, kan du copypaste eller screenshotte eller piratenpadde det?
Sitat av 1up! Vis innlegg
Dette er ikke helt sant gitt. Man kan med loven på sin side importere medisinsk Cannabis forseskrevet av en godkjent lege innen Schengen området.
Cannabisen må også kjøpes i et godkjent apotek i det aktuelle landet, og være forseglet i orginalpakkningen om det skal krysse landegrenser.

For en komplett giude på hvordan man importerer lovlig medisinsk Cannabis, kan man ta en titt her.
Her står det alt man trenger å vite om lovlig Cannabisimport til Norge, og er måten Svein Berg gjort det på.
Vis hele sitatet...

Det der var helt utrolig 1up, føles nesten ut som et gjennombrudd det der
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
"Du har ikke rettigheter til å vise dette forumet. "
Er ikke keen på å registrere meg, kan du copypaste eller screenshotte eller piratenpadde det?
Vis hele sitatet...
Copypastet fra NorCan:

Det er nå full adgang og helt lovlig og innføre medisinsk cannabis til Norge. Den medisinske cannabisen kan ikke importeres via Internett eller pr post, men må medbringes personlig fra utenlandsreise innen schengen området.

1. Resepten på medisinsk cannabis skal skrives ut av en lege i det landet du skal kjøpe cannabisen. Holland er det mest aktuelle landet i 2011 men flere land i schengen vil nå åpne for samme regler som Holland ved bruk av medisinsk cannabis.

2. Cannabisen må kjøpes ved et godkjent apotek i Holland og være forseglet i orginalpakning når du ankommer Norge.

3. Samtidig som cannabisen kjøpes på apoteket så må du be om å få en schengen attest for transport av medisiner inneholdene narkotisk stoff.
Dette er ikke en schengen attest men en lignende attest da du som utlending ikke kan få en schengen attest i Holland

4. Du kan kun ta med deg 1 mnd forbruk og det er legen som bestemmer om du trenger 1 gram om dagen eller 5 gram om dagen så antall gram du kan innføre er opptil den legen som skriver ut resepten. Vanlig dose er 1-3 gram pr dag, men det er ikke uvanlig å få 100gram til en mnd forbruk.

5. Ved ankomst til Norge går du på rød sone og viser fram cannabisen og schengen attesten til tollvesenet. Du får et stempel og du har da tillatelse å bruke din medbringende cannabis lovlig. Det er ikke krav om at må bruke all den utskrevne cannabis innen en mnd. Dette er altså ikke riktig og feil opplysning av tollvesenet. Du trenger ikke å gå på rød sone eller informere tollvesenet om hva du har med deg av medisin.

Opplysningen er hentet fra tollvesenet, Statens legemiddelverk og helsedirektoratet.


Etter at dette ble postet så kom mannen som ble ble intervjuet av Adressa.no http://www.adressa.n...icle1724742.ece
med et par rettelser på denne guiden. Rød skrift er korrigering etter opplysninger fra Svein Berg.

Jeg gjengir derfor hans post angående import av medisinsk marijuana til Norge:

Hei Vin&Grønt.

Hørte det var mange som har ringt avisa for å få tak i meg så derfor svarer jeg her først. Skal forsøke å svare alle individuelt men akkurat nå befinner jeg meg på ferie i utlandet og her blir jeg nok en stund.

Egentlig oppsummerte du dette bra etter samtalen med tollvesen, men må korrigere deres opplysninger litt da ikke all info er korrekt.

1. Resepten på medisinsk cannabis skal skrives ut av en lege i det landet du skal kjøpe cannabisen. Holland er det mest aktuelle landet i 2011 men flere land i schengen vil nå åpne for samme regler som Holland ved bruk av medisinsk cannabis.

2. Cannabisen må kjøpes ved et godkjent apotek i Holland og være forseglet i orginalpakning når du ankommer Norge.

3. Samtidig som cannabisen kjøpes på apoteket så må du be om å få en schengen attest for transport av medisiner inneholdene narkotisk stoff.

4. Du kan kun ta med deg 1 mnd forbruk og det er legen som bestemmer om du trenger 1 gram om dagen eller 5 gram om dagen så antall gram du kan innføre er opptil den legen som skriver ut resepten. Vanlig dose er 1-3 gram pr dag, men det er ikke uvanlig å få 100gram til en mnd forbruk.

5. Ved ankomst til Norge går du på rød sone og viser fram cannabisen og schengen attesten til tollvesenet. Du får et stempel og du har da tillatelse å bruke din medbringende cannabis lovlig. Det er ikke krav om at må bruke all den utskrevne cannabis innen en mnd.

Du kan også få en Norsk lege til å skrive ut resept, men da møter du en papirmølle og en treg saksbehandling.

Opplysningen er hentet fra tollvesenet, Statens legemiddelverk og helsedirektoratet og alle etatene var meget velvillig til å gi korrekt informasjon og alle tre etatene ønsket meg lykke til og god bedring.
Tollen anbefalte meg og komme i kontortiden hvis jeg kom over svinesund sammen med en et større reisefølge for at det ikke skulle bli unødvendig forsinkelser.

Ja værre var det ikke og lykke til alle som ønsker å benytte seg av det nye regelverket. Neste fly til Amster går om en time.

Punkt 3 stemmer ikke, man får ikke en Schengen attest fra apoteket men en attest som viser til innhold, ditt navn og er en bekreftelse fra apoteket som fungerer som en schengen attest. Siden jeg reiser fra Nederland så kan ikke Nederland gi meg dette da jeg ikke er nederlandsk statsborger og Norge kan heller ikke gi det til meg siden jeg reiser fra Nederland til Norge. Det er smutthullet og ja dette har vært lov siden vi inngikk Schengen avtalen men ingen hadde tenkt på dette gitt. Regelen er at preparatet som man tar med seg hjem til Norge har en markedsgodkjennelse av myndighetene i det landet man henter det ut i.

Punkt nummer fem stemmer heller ikke selv om de skulle ønske det. Dette er lovlig medisin og man trenger ikke gå på rødt selv om jeg konsekvent har gjort det for å poengtere at jeg ikke har noe å skjule. Jeg har heller aldri fått noe stempel på mine papirer, derimot har de tatt kopi av alle papirene mine. Jeg bruker derimot tiden min i tollen til å fortelle de hva dette er og legger gjerne igjen studier som de kan lese. Jeg har nå reist 5 turer. De to første turene endte med beslag. Det første beslaget på 140 gram er nå destruert og ifølge politijuristen som jeg har på teip så sier hun at jeg får erstatning for dette. Det andre beslaget hentet jeg ut på Gardermoen for noen måneder siden med en sur kommentar fra tollerdama om at dette var nok et engangstilfelle. Men har jo reist etter det uten problemer så ser ikke slik ut.

Det man trenger er en lege, 50% av nederlandske leger skriver ut medisinsk cannabis. Man trenger selvsagt en diagnose og man må alstå ha en gyldig grunn og en medisinsk historie som forteller at man har prøvd ut en del endre medisiner. Så det er altså ikke bare å reise og tro at man kan betale for en resept, det er ikke slik det fungerer og Nederlandske leger er like strenge om ikke mer enn norske på å gi ut medikamenter. Fastlegen kan bekrefte diagnose på engelsk men han trenger jo ikke være enig og man trenger heller ikke opplyse til legen sin i Norge hvorfor man drar eller ønsker denne bekreftelsen. I mitt tilfelle hadde jeg støtte av fastlegen.

På hjemturen trenger du pass, en legeattest som sier at dette er på medisinsk inikasjon, papirer fra apotek og orginal resept. Thats it.

Jeg ser også at enkelte her allerede lurer på hvordan dette kan misbrukes og til det vil jeg si at det er veldig synd for de som virkelig trenger dette hvis noen begynner å misbruke ordningen. Mitt mål er derfor en apotekløsning samt hjemmedyrking for pasienter. Denne saken vil nå bli prøvd både politisk og rettslig for at Norske pasienter skal få den samme tilgangen som resten av Europa hvis vi får det som vi vil og en advokat ser allerede på saken. Så tålmodighet folkens.

For de som vil støtt opp om gruppen "medisinsk cannabis på resept" på Facebook og bli med og dra igang landets første pasientrettighetsorganisasjon som nå etableres på papiret. Vi er to stykker som har jobbet lenge med dette og ønsker oss mer hjelp og at flere står frem.

Svein Berg

Jeg håper at alle er med å støtte vår forumsmedlem Svein Berg som har gjort et enormt bra arbeid og fronter en legalisering av medisinsk marijuana på en verdig måte.

Meld dere inn i hans facebook gruppe og hjelp ham til å nå sitt mål.
Wow, det var bra å vite, men virker litt for tungvindt til at jeg prøver meg på det :P
ble litt overaska over at det faktisk er lov og røyke cannabis i norge (selvfølgelig medisinsk) amster til sommeren værtfall
Sist endret av mrCannabis; 1. desember 2011 kl. 18:14.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Wow, det var bra å vite, men virker litt for tungvindt til at jeg prøver meg på det :P
Vis hele sitatet...
Nei jeg sa ingen ting om at det skulle være enkelt
Men om man faktisk er avhenging av medisinsk Cannabis, og har et medisinsk grunnlag for å få det på resept, så er dette måten å gjøre det på!
Hadde jeg hatt en diagnose hvor medisinsk Cannabis er et alternativ, så hadde jeg ikke nølt et sekund med å ta turen til en lege i Holland!
Sitat av 1up! Vis innlegg
Nei jeg sa ingen ting om at det skulle være enkelt
Men om man faktisk er avhenging av medisinsk Cannabis, og har et medisinsk grunnlag for å få det på resept, så er dette måten å gjøre det på!
Hadde jeg hatt en diagnose hvor medisinsk Cannabis er et alternativ, så hadde jeg ikke nølt et sekund med å ta turen til en lege i Holland!
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke en spesiell diagnose, jeg tror du kan bløffe på deg søvnproblemer eller så kan du jo fake en psykotisk lidelse.
Lurer på om noen har laget en guide om hvordan man bløffer til seg resept på weed, kunne kommet inn handy.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Man trenger ikke en spesiell diagnose, jeg tror du kan bløffe på deg søvnproblemer eller så kan du jo fake en psykotisk lidelse.
Lurer på om noen har laget en guide om hvordan man bløffer til seg resept på weed, kunne kommet inn handy.
Vis hele sitatet...
Tror ikke man får forskrevet Cannabis for en psykotisk lidelse. Den aktuelle legen vil også sjekke opp din medisinske historie for å se hvilke tiltak/behandlinger som har vært prøvd tidligere, så jeg tviler sterkt på at man kan komme med udokumenterte søvnproblemer å forlange Cannabis på resept.
Selv har jeg hatt søvnproblemer over halve livet, men har aldri vært hos noen lege for å prøve å få hjelp, så jeg hadde nok ikke kommet langt med saken min.
Sist endret av 1up!; 1. desember 2011 kl. 18:34.