Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110145
Først en advarsel: Dette stoffet er USTABILT og bør på ingen måte lages av folk uten erfaring innen dette feltet! Jeg tar ikke ansvar hvis noen blåser av seg div. lemmer eller dreper seg eller andre under produksjon av dette. Unngå statisk elektrisitet i nærheten av dette stoffet. Det er som sagt uhyre ustabilt, og det skal ikke harde slaget til før det går av. Friksjon er også dødsfarlig her.

Tenk slik: Når du frakter AP holder du ditt eget liv i hendene; ikke mist det. Det er ikke bra for helsa di sånn toksikologisk sett heller, så prøv å la være å spise/sniffe det. Bruk hansker når du håndterer AP.

Du trenger:
Aceton

Syre: Her kan du bruke hvilken som helst sterk, uorganisk syre. Selv bruker jeg 30% HCl, men H2SO4 og HNO3 funker også. I denne oppskriften vil jeg bruke HCl, da denne er billigst og mest tilgjengelig for de fleste. Bare husk å regne med riktige molverdier hvis du benytter deg av en annen syre eller bruker syre med ennen konsentrasjon.

Hydrogenperoksid (30%):

Glassbeger/skål

Rørepinne (helst glass) eller magnetrøremaskin.

Salt-is bad

Termometer

Filter (kaffefilter funker knall)

Dråpeteller/pipette i glass.

Natriumbikarbonat (For å nøytralisere ferdig produkt)

Jeg kommer ikke til å gå inn på den kjemiske teorien her. Skal du lage dette går jeg ut i fra at du har satt deg inn i dette på forhånd. Hvis ikke; slutt å les akkurat... HER!

Denne framgangsmåten vil, så vidt jeg husker, gi omtrent 13 gram ferdig vare. Jeg anbefaler å lage en mindre mengde hvis det er første gang, for å bli ordentlig kjent med stoffet. Dette kan enkelt gjøres ved å dele for eksempel alt i syntesen på 2, slik at mengden bli halvert. Det er lurt å eksperimentere med SMÅ mengder før du begynner å sprenge, bli kjent med det. Test med hammer, friksjon, støt etc. På denne måten lærer du best å håndtere det.

Mål ut 50ml aceton, 30ml H2O2 og 7,5ml med HCl.
Bland aceton og H2O2 i et glassbeger/glasskål som er stor nok, og kjøl det ned i et salt-isbad til det har en temperatur i underkant av 5 grader. Det går også an å legge det i fryseren.

Når det er kaldt nok, sett blandingen i et salt-isbad, og tilsett dråpe for dråpe HCl under røring. Pass godt på å holde reaksjonstemperaturen under 10 grader celsius. Begynner temperaturen å stige raskt, slutt å tilsette HCl til den blir kald igjen. Det tar lenger tid å vente på at det skal kjøle seg ned, enn å bare ta det med ro med dryppinga. Overstiger den 10 grader under reaksjonen, ender du opp med dimer, og ikke trimer acetonperoksid. Dimer er en mer ustabil og svakere isomer. Når all HCl er tilsatt, fortsett å røre blandingen i omtrent 5 minutter. Sett deretter hele greia i kjøleskapet (idèell temperatur, frysern blir for kaldt) og la det stå i ca. ett døgn.

Nå skal det knapt være noe væske igjen hvis du har gjort det riktig. Det som er viktig nå, er at all syre skylles ut av dette, ellers vil AP bli ødelagt i løpet av kort tid. ADVARSEL: Produktet du har nå er høyeksplosivt, og må behandles med YTTERSTE forsiktighet!

Legg pulveret i et kaffefilter som du har trædd over f.eks. en 2-delt 1.5liters brusflaske, løs opp en teskje natron i ca. 300ml vann, og hell det over AP'en. Gjenta deretter med rent vann 2 ganger til. Nå er det tilstrekkelig skylt, og syra burde være borte nå. Nå gjelder det å la det tørke. Jeg anbefaler å flytte den nå våte AP-en vekk ifra filteret og over på en annen overflate. Glassplaten fra en bilderamme av tilstrekkelig størrelse har jeg hatt gode erfaringer med, sørg bare for at plata er ren. Legg det en sikker plass, og unngå å bruke hjelpemidler som fønere eller vifteovner for å framskynde tørkingen.

Når det er tørt, samle det forsiktig opp. Legg det i ønsket beholder, helst plast eller noe som ikke splinter hvis det skulle gå av. IKKE legg det i en metallbeholder, da AP kan reagere med metall og danne mer ustabile peroksider. Unngå også beholdere med lukket lokk, spesielt ikke gjenget skrulokk. Noe AP kan dekomponere og rekrystallisere seg i gjengene, og gå av når det utsettes for friksjon i det man skrur opp. Ikke gøy.

Skal du oppbevare det over lengre tid, anbefales det å oppbevare det under vann. Trekk også plastfolie over før du setter på et evt. lokk, så vi er ennå mer sikret mot rekrystallisering. Det tåler å stå noen uker, men anbefaler uansett å bruke det kort tid etter det er ferdig. Vi vil ikke ha ustabile primæreksplosiver stående, vil vi vel?

Hvis du ønsker høyere stabilitet og kraft, blander du det med ammoniumnitrat (NH4NO3). Du kan bruke nesten hvilke forhold du vil. Personlig bruker jeg en tilnærmet oksygenbalansert blanding på 12% AP 88% AN, og setter det av med en (ildsensitiv) 50-50 blanding AP/AN som detonator. Mal AN'et godt før blanding med AP. Jeg bruker morter, men kaffekvern burde funke det og. Dette er viktig; jo finere AN er, jo bedre blir det.

Som sagt foregår all produksjon av dette stoffet på eget ansvar. Denne "oppskriften" er kun for informasjon, og bør ikke følges iflg. norsk lov.
Når det er sagt: kos deg.

Bjølg.
Sist endret av Hedges; 6. januar 2009 kl. 12:58.
Har du selv testet med faxe blekelut? Skal lage AP nå til uka, men er litt skeptisk på denne blekeluten. Kan det skje noe farlig om jeg bruker dette istedenfor ren H202. Blekeluten er jo mye billigre, så hvis dette funker like bra er jo valget klart.

-Haavik
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg tipper at faxe forsvinner etter jul.
Eller i det minste aldersgrense og evt godkjenning.

Grei oppskrift, men den manglet en del på sikkerhet bla at AP skal aldri fraktes/lagres/oppbevares i en beholder av glass, metall, PVC etc. Glass og PVC lager forferdelige splinter imens metall kan reagerer med AP og danne nye peroksider som er vanvittig ustabile samt splintfare.

Her er noen holdepunkter:


Acetone peroxide (AP) is used by amateurs as a primary explosive (detonator) and never used as main filler explosive, because of its sensitivity. Extreme sensitivity is one of its drawbacks, be afraid of it. AP will easily decompose with explosion in contact with fire, heat or if punched. When ignited in small amounts, without confinement, it creates a large fireball. If it's confined or if large amounts are used (approx. >3 g), it decomposes with a cracking boom, without any flame. Even few grams are capable of taking your life if handled wrongly.
Also, AP says to be toxic.

Remember, never store AP for more than one week. Never store it in a container with closed lid. Since product sublimes/evaporates even at room temp, it will recrystallize on walls and lid of your container. Some may also come into the threading of the lid, this may easily lead to a detonation when you open the lid (because of friction in the threading).
Store AP in good ventilated area. You can also store it relatively safe under water. Never store it above room temperature. Keep it away from direct contact with metals, sun and pets Use plastic cup to transfer it at short distances, never use containers for transportation that are made of glass or other material that can create splinters at accidental detonation. Theese can be easily thrown several hundred meters away.
While handling/transporting AP, keep it atleast 10 cm from your bodyparts. Even 4 g AP can crush bones.
Be careful not to breathe in AP dust or decomposition fumes, try to avoid direct skin contact too. Never let it lay around in same room you are for long periods of time, because, as I said earlier, AP evaporates.
Make sure to use your product within few days after producing it.
Use electrical ignition for detonation. At detonation site, near AP, avoid having high density materials that can create splinters (glass, metal, rocks etc).
Once again, be very careful, and it's recommended to never make amounts bigger than 10 g.
▼ ... over et år senere ... ▼
Slenger opp noen tabeller og støkiometriske beregninger som vil vise hvordan man beregner mengde ferdig produkt, i dette tilfellet TCAP.


Aceton: d2 = 789,9 kg/m3

Du trenger et mol aceton for hvert mol hydrogenperoksid du tilfører.

Ved en konsentrasjon av hydrogenperoksid på 30% (V) vil du ha (V*d1*30%)/M([SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2) mol [SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2
M([SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2)=2*16+2=34 g
n = V*9,794 mol

antall mol aceton i 1 liter: n=d2/M(aceton)=13,6

Volumet av aceton som er nødvendig: (V*9,794)/13,6=0,72 V


Her er en tabell av mengden aceton du burde tilføre som følge av hydrogenperoksid mengden:

| 3% | 6% | 20% | 30%
50 ml | 3,6 ml | 7,2 ml | 24 ml | 36 ml
100 ml | 7,2 ml | 14,4 ml | 48 ml | 72 ml
200 ml | 14,4 ml | 28,8 ml | 96 ml | 144 ml



Du burde få 1/3 mol TCAP for hvert mol aceton eller H2O2.
Med tanke på at man bruker mer hydrogenperoksid gjør vi en kalkulering.

For volum V av 30% [SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2 har vi (V*d1*30%)/M([SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2) mol [SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2, og vi burde få
(V*d1*30%)/M([SIZE="1"]H[/SIZE]2[SIZE="1"]O[/SIZE]2)/3 mol acetonperoksid. M*n=m
M(TCAP)=M([SIZE="1"]C[/SIZE]9[SIZE="1"]H[/SIZE]18[SIZE="1"]O[/SIZE]6)=9*12+18+16*6=222g



Du burde få m=(V*d1*30%)/(3*M(H2O2)*0,222=0,724*V av TCAP

Alle kalkuleringer er gjort med liter og kg.

Her er en liten tabell av forventet utbytte:

| 3% | 6% | 20% | 30%
50 ml | 3,62 g | 7,24 g | 24,13 g | 36,2 g
100 ml | 7,24 g | 14,48 g | 48,26 g | 72,4 g
200 ml | 12,48 g | 28,96 g | 96,52 g | 124,8 g


Kan også nevne at tendensen til dannelse av dimer er vitenskaplig bevist større ved bruk av svovelsyre fremfor saltsyre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=TIFDs0hBsvo&feature=user

disse filmene ''birds'' er filmer der en fyr lager AP med store mengder av
aceton 650 ml
saltsyre 500 ml
hydrogen peroksid 1 liter 3 %

er filmene hans trygge? det er 3 ''birds'' filmer som han lager AP på

er det trygg laging av AP og blir det i det heletatt AP eller noe annet vas?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mongo mye saltsyre. Hakke sett det enda, men hvorfor vurderer du denne når meglomania har en perfekt prosedyre?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Yelden blir ikke så stor kan jeg tenke meg, siden han bruker 3% HP. Vi har 30% som er 10x mer HP i

Sitat av Up Vis innlegg
Mongo mye saltsyre. Hakke sett det enda, men hvorfor vurderer du denne når meglomania har en perfekt prosedyre?
Vis hele sitatet...
I USA er nok 30% vanskeligere å skaffe enn det vi har mulighet til
http://dump.warispeace.co.uk/346.jpg

Her er bilde av mitt resultat, dette er ikke helt tørt enda, men synes krystallene er veldig store og klumpete? Normalt dette?

Jeg fylte en salongriflepatron, bitteliten, med AP og Stakk lunte nedi for og se om det smalt, jeg fikk bare et puff og en liten flammekule opp, dette var jo ikke tett, men etter som jeg har forstått så skal det ikke være nødvendig og tettpakke det...

Men er det noe galt med stoffe eller er det pga det enda er fuktig?:S
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Selvfølgelig må du tørke det ordentlig før det funker som det skal!
Men det høres ikke ut som du har lest om hva du holder på med, når du ikke vet hvordan AP funker. Men jeg kan være snill og forklare.

Når AP deflagrerer så tar den oksygen fra lufta. AP er -151% OB, og trenger 21 mol oksygen per mol AP.

Om AP ikke klarer få all oxygen den trenger, vil den detonere.
Så halvt gram AP i friluft vill si poff når det anntennes. Legg ett kinderegg over det og fyr av elektrisk, så det ikke slipper til luft, så vil det detonere.

Anngående krystallstørelse, så er det jo mindre des bedre. det bør være mellom 0,1-1 mm størelse på krystallene.
Og jeg har aldri hatt problemer med at det klumper seg. Jeg presser ut vannet etter vasking, skreller opp klumpen, og "hakker" det litt opp og lar det tørke.
Da det er tørt er det klumper ja, men bare rull en spiseskje over så detter alt fra værandre lett som en plett.
Grunnen til at det ikke smallt hos deg, mener jeg er på grun av fuktighet. Litt av AP et forbrenner vekk, men vannet forsvinner ikke, så da blir det på en måte mer og mer vann i forhold til AP, og da blir det som å prøve å deflagrere AP under vann.
Har selv testet å fyre en liten ladning men AP som var litt fuktig, og etter det antennte dårlig, så ventet jeg en stund, så gikk jeg bort til det og så etter. Var en del AP igjen, men det var nesten mer vann en AP.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bob Vis innlegg
Jeg bare lurte på om noen kan presisere hvilke metaller dette gjelder oh hvilke oksider som vil bli laget. Jeg har på ingen måte tenkt å leke med dette, men lurer på om jeg kan disse (per)oksidene evt. videre i fyrvekeri delen av pyroteknikk. Ville ikke det gått ann å lage div. andre peroksider ved at acetonen fordamper, eller trengs det spessielle forhold for at reaksonen skal skje riktig uten at peroksiden forsvinner?
Jeg har ikke erfaring innen HE, det lengste jeg har gått er 40g 12/88 APAN
Vis hele sitatet...
Så skjønner jeg ikke heeeelt hva du mener med "Ville ikke det gått ann å lage div. andre peroksider ved at acetonen fordamper, eller trengs det spessielle forhold for at reaksonen skal skje riktig uten at peroksiden forsvinner?". Hvis du mener at det er risiko for at det dannes ustabile peroksider kun ved fordamping av aceton så er det ikke noe bekymringsmoment. Når det gjelder metaller så er alle metaller fy-fy, så vidt jeg har fått med meg, så de ligger vi unna ved oppbevaring i alle fall.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Når jeg skal lage squibs med acetonperoksid som ladning, så er kobberet fra ledningen og selve tenneren i kontakt med AP'en, og jeg har alltid gitt tennerene et lag med NC- lakk, men er dette nødvendig?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er lurt. Metall-AP, gjør det du kan for å hindre kontakt, punktum
▼ ... noen måneder senere ... ▼
funker knall denne oppskriften har laget rundt 450g med denne oppkriften nå så jeg tenkte jeg kunne legge ut et bilde
her er det ca 150g ap
den til venstre i bilde har ligget til tørk i ca et døgn og de to til høyre er renset 5 min før jeg tok bilde her
http://bildr.no/thumb/245353.jpeg
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Å lage så mye AP er idioti!
Vis hele sitatet...
3x denne oppskriften er går helt greit har laget 13g 20 ganger før jeg begynte på
3x men jeg vil ikke anbefale å begynne med så mye men jeg bruker nermere 1kg is å 3-4l vann som har ligget i fryseren i 2-3 timer
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Allikevel er det å lage store batches med AP en dårlig ide. Vi snakker om et rasse ustabilt primæreksplosiv som skal ligge åpent til tørk. Det sier seg selv at det skal ikke mye til før dette går av, og da blir du svensk idiot sprenger seg selv v. 2.0. AP skal ikke være hovedladning, men detonator og booster. Da lager man ikke slike mengder som det her for egen sikkerhets skyld.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hoi.

Lagde min først batch med ap i helgen men så traff jeg på et prolem da etter jeg hadde nøytralisert det for syre,
da jeg prøvde å fjerne ap fra kaffe filteret så satt det mye igjen, jeg prøvde å skrape det forsiktig av med et tynt papp plate men fikk det liksom ikke det onkelig til,
så er det noen som har noe tips?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av kaliber12 Vis innlegg
hoi.

Lagde min først batch med ap i helgen men så traff jeg på et prolem da etter jeg hadde nøytralisert det for syre,
da jeg prøvde å fjerne ap fra kaffe filteret så satt det mye igjen, jeg prøvde å skrape det forsiktig av med et tynt papp plate men fikk det liksom ikke det onkelig til,
så er det noen som har noe tips?
Vis hele sitatet...
Etter det har tørket?
Når kaffefilteret og AP'et har tørket drysser det lett av, easy
Arg, hvorfor tenkte jeg ikke det før!
Jaja, takk Brainiac.
jeg synst at kaffe filter er noe dritt å filtrere med for det går hull på det med en gang så jeg bruker heller et lommetørkle funker knall , så slipper jeg å søle ut hele ap batchen
Jeg har et kaffefilter oppi et slags filter igjen som er beregnet til kaffefiltre

Men jeg lurer på en ting som jeg satt å tenkte på en kveld.
Hvis man har en kinaputt med AP, og den er tett med EL tape.
Hvis denne kinaputten lagres lenge. Kan da AP fordampe, og krystalisere seg opp inni lunta, og når man da tenner lunta så eksploderer den, siden AP et tar fyr?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av kaffe Vis innlegg
jeg synst at kaffe filter er noe dritt å filtrere med for det går hull på det med en gang så jeg bruker heller et lommetørkle funker knall , så slipper jeg å søle ut hele ap batchen
Vis hele sitatet...
Hadde samme problem selv, men jeg løste dette ved å bruke 3-4 kaffefiltre samtidig, og hadde filtrene i en trakt. Løftet jeg derimot hele filteret opp, kunne jeg risikere få hull på jævelskapet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har bare hatt det problemet dere beskriver da jeg brukte kaffefilter som har søm på ene siden og i bunnen... Dette er dårlige filtre.
Kjøp dere en svær bunke med store brune coop kaffefiltre, som har søm i begge sidene, men ikke bunnen...
"Kaffefilteret revner problemet" er borte for altid.

Og masclet: Om du bruker visco kan det jo nevnes at den er vanntett, så jeg tviler på at det er stor sjangs det scenarioet skjer... Men velkommen til værden! Alt kan skje...
Så jeg vil konkludere med: Hvorfor i h******* lage en kinaputt med AP og la den ligge og lagres lenge?!
Regner med du spør rent hypotetisk fordi du er nyskjerrig... Men viss ikke, så tenk deg om
Selvfølgelig spurte jeg hypotetisk, siden jeg er nyskjerrig!

Btw. Før jeg begynte å ha kaffefilter oppi et annet filter som er beregnet til kaffefilter, så har jeg opplevd at all AP en gikk til spille
Men nå synes jeg at kaffefiltere er ypperlige, bare du har noe under

Men et annet tips... Kaffefilteret tåler mer hvis du bretter sømmen i bunden
Sitat av Masclet Vis innlegg
Selvfølgelig spurte jeg hypotetisk, siden jeg er nyskjerrig!

Btw. Før jeg begynte å ha kaffefilter oppi et annet filter som er beregnet til kaffefilter, så har jeg opplevd at all AP en gikk til spille
Men nå synes jeg at kaffefiltere er ypperlige, bare du har noe under

Men et annet tips... Kaffefilteret tåler mer hvis du bretter sømmen i bunden
Vis hele sitatet...
Ellers så kan du jo eventuellt kjøpe en buchnertrakt med ordentlig labfilter Mye bedre, lettere og mindre søl
Sitat av Masclet Vis innlegg
Men jeg lurer på en ting som jeg satt å tenkte på en kveld.
Hvis man har en kinaputt med AP, og den er tett med EL tape.
Hvis denne kinaputten lagres lenge. Kan da AP fordampe, og krystalisere seg opp inni lunta, og når man da tenner lunta så eksploderer den, siden AP et tar fyr?
Vis hele sitatet...
Skjønner at du tenker rent hypotetisk, men hvis du først skal lagre en kinaputt som inneholder AP så hvorfor ikke lage en med el.tenner?

Det med buchnertrakt er jeg forsåvidt helt enig i så lenge det er snakk om små batcher.
Selv pleier jeg bare å sile ut vannet gjennom en T-skjorte når jeg produserer mye AP.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Skjønner at du tenker rent hypotetisk, men hvis du først skal lagre en kinaputt som inneholder AP så hvorfor ikke lage en med el.tenner?
Vis hele sitatet...
Han tenkte for seg om det scenarioet med lunta er mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg bare har ett simpelt spørsmål.

jeg satte AP'n i kjøleskapet for fire timer siden og utfellingen er nesten ferdig. det som bekymrer meg er att jeg hadde ett termometer av rustfritt stål i batchen hele tiden for og høre om alarmen på 10C gikk. egentelig legger jeg termometeret i en kopp med vann som er ved siden av syre badet men jeg glemte det i dag.

det er ingen tegn til rust eller noe i batchen og det er ingen mistenkelig farge på noe.

burde jeg vaske det og teste eller bare dumpe det med engang? kan ikke tro det er så farlig siden det ikke var mange krystaller som var i kontakt med den siden jeg ikke rørte i det eller noe med den.

håper dere forstår spørsmålet.

og ja jeg har laga AP mye før, dette er vell 23. gang
Så lenge du ikke ser noe rust og drit i batchen din så ville jeg aldri ha forkastet den.
Tegn på korrosjon i det rustfrie stålet på termometeret ditt?
Hvis ikke så hadde jeg bare kjørt på som om det var en vanlig batch, noe som det helt sikkert er.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Så lenge du ikke ser noe rust og drit i batchen din så ville jeg aldri ha forkastet den.
Tegn på korrosjon i det rustfrie stålet på termometeret ditt?
Hvis ikke så hadde jeg bare kjørt på som om det var en vanlig batch, noe som det helt sikkert er.
Vis hele sitatet...
er ned og tar bilder av termometeret nå, editerer det inn om 10 minutter

Edit: det ser desverre ut til att det er en liten mengde korrosjon på termometeret. vet ikke om det er noe farlig mye men det kan jo du si din mening om. slengte også inn ett bilde av batchen selv.

http://i250.photobucket.com/albums/g...m/DSC00802.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/g...m/DSC00804.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/g...m/DSC00805.jpg
Det der har sikkert ikke noe å si, regner med at du skal bruke AP'en din så snart som mulig uansett?? Du vet vel at du får kjøpt et glasstermometer for 20 kr eller noe sånt på europris ja?
er ikke farlig med termometeret om jeg husker og ta det ut :P

jeg har vell AP'en i en uke før jeg er tom, bruker det for det meste til boostere og jeg setter av ANFO hver dag så det skulle gå ganske fort
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser ikke ut som det er mye rusting der...
Men Batchen ser langt fra ferdig ut...
Mitt er ferdig når jeg ikke ser mere væske...
Sitat av Up Vis innlegg
Ser ikke ut som det er mye rusting der...
Men Batchen ser langt fra ferdig ut...
Mitt er ferdig når jeg ikke ser mere væske...
Vis hele sitatet...
jeg vet men jeg mener att den har kommet ganske langt i kontakt med stål
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Er det bare jeg som foretrekker å ha litt væske i blandingen etter endt reaksjon? Jeg føler det er så uhorvelig mye lettere å filtrere og håndtere det ferdige produktet når det ikke bare er en massiv klump av sandslottkonsistens.
Skjønner hva du mener, Bjølg.
Hadde samme problemet et par ganger før i tiden når jeg lot det stå alt for lenge i håp om at det skulle bli så mye AP som mulig.
Da løste jeg det bare opp i litt aceton så ble det greit å håndtere.

Selv ventr jeg med å ta ut AP-en av kjøleskapet til nesten alt væsken er borte.
Da slipper jeg å sløse vekk mer aceton enn det som er nødvendig.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Er det bare jeg som foretrekker å ha litt væske i blandingen etter endt reaksjon? Jeg føler det er så uhorvelig mye lettere å filtrere og håndtere det ferdige produktet når det ikke bare er en massiv klump av sandslottkonsistens.
Vis hele sitatet...
jeg fant ut att badet var ferdig da jeg dro kl 5 i dag tidlig, kom hjem kl 5 også og jeg fikk en monster mengde AP med akkurat det problemet...

jeg løser det med og røre godt i det med ett sugerør først og tilsette litt vann etterpå for og få en grøt og ikke en klump.

de løser seg jo ikke opp i filteret når du vasker heller og jeg frykter att ikke innsiden blir nøytralisert veldig bra.

det beste av alt er og filtrere samme badet mange ganger, når du har rundt 2cm krystaller på bunnen kan du filtrere/vaske det og sette væsken til og felle ut mer igjen.

det er jo ett luksus problem att vi får for stor yield
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg pleier ende opp med en klump i flaska...
Jeg rister bunne fra side til side til alt er relativt grøtflytende og ikke en klump.
Så heller jeg det i filter, og lar så mye væske renne av...
Så tar jeg den væska og lar den stå litt til, og det i filtreret vasker jeg.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg pleier ende opp med en klump i flaska...
Jeg rister bunne fra side til side til alt er relativt grøtflytende og ikke en klump.
Så heller jeg det i filter, og lar så mye væske renne av...
Så tar jeg den væska og lar den stå litt til, og det i filtreret vasker jeg.
Vis hele sitatet...
når jeg får nesten tre overfylte kaffe filtere av en 3x så er jeg rimelig glad resten av dagen jeg

då får jo ikke stort ut av den lille væska alikavell.

jeg bare lurer på en ting, er det ikke mulig og tilsette litt vann i badet før du setter det til utfelling for og slippe dette problemet?
Sitat av spudfarm Vis innlegg
når jeg får nesten tre overfylte kaffe filtere av en 3x så er jeg rimelig glad resten av dagen jeg

då får jo ikke stort ut av den lille væska alikavell.

jeg bare lurer på en ting, er det ikke mulig og tilsette litt vann i badet før du setter det til utfelling for og slippe dette problemet?
Vis hele sitatet...
kan vel risikere å få lavere utfeling da
Så lenge det er riktig antall mol H2O2 i forhold til acetonen burde det gå bra.
Ahh , ja tenkte feil :P du vil få samme mengde ap , men det vil bli mindre %ap i glasset i forhold til den mengden vann du tømmer i .
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig vil AP utgjøre en mindre prosent av det totale innholdet når innholdet øker ved tilsetning av noe annet enn AP... Men det blir jo ikke mindre AP for det.
Dersom noen er i tvil så kan de lese mer om nettopp dette emnet på første side i denne posten.
http://www.mediafire.com/?sharekey=2...db6fb9a8902bda

nitrofis har detaljene, bare lasta den opp for han jeg.
Fikk denne kalkulatoren i dag og etter litt testing fant jeg ut at den måtte postes på WIP.
Som dere ser kan man skrive inn mengden aceton eller H2O2 man har, volum eller vekt, og få ut eksakte blandingsforhold for optimal utnyttelse av kjemikaliene.

Men folkens, vennligst sjekk megolamanias oppskrift mot denne kalkulatoren. Her er det noe som skurrer!
100% yeld vil i kalkulatoren gi 22gram AP ved bruk av 30ml H2O2...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
100% yeld vil i kalkulatoren gi 22gram AP ved bruk av 30ml H2O2...
Vis hele sitatet...
hmm, jeg fikk 88g av en 3x en dag her.

skal finne ut litt mer om yields og la blandinga stå i en uke for og få optimal yield.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fikk denne kalkulatoren i dag og etter litt testing fant jeg ut at den måtte postes på WIP.
Som dere ser kan man skrive inn mengden aceton eller H2O2 man har, volum eller vekt, og få ut eksakte blandingsforhold for optimal utnyttelse av kjemikaliene.

Men folkens, vennligst sjekk megolamanias oppskrift mot denne kalkulatoren. Her er det noe som skurrer!
100% yeld vil i kalkulatoren gi 22gram AP ved bruk av 30ml H2O2...
Vis hele sitatet...


Enten er denne kalkulatoren helt på jordet eller så er H2O2 - en min dårlig!

Tror ikke det er det siste da jeg aldri har fått så dårlig utfelling før.

Riktig nok er dette en veldig stor batch, men som sagt har dette aldri vært et problem før.
Nå har jeg rørt om i bollen som AP-en befinner seg i og satt det inn i kjøleskapet igjen. Håper at det vil bli bedre i løpet av natta og utover lørdagen.
Hvis det ikke blir bedre så har jeg vært innom tanken på å tilsette mer aceton, men er veldig usikker på om jeg tør med tanke på at det er flere hundre gram AP i bollen og det blir vanskelig å beregne hvordan temperaturen vil bli.

Noen tips?
kan du ikke skjekke forholdene dine og finne ut hvor mye forskjell det er fra meglomania?

så om du da har 50% utfelling og du har tilsatt dobbelt så mye H2O2 som du skulle tilsetter du en halv del aceton for og gjøre opp for det.

filtrer og mår hvor mye væske som er igjen og finn ut om det er noe kjemi mellom oppskriften til meglomania og din. feks att du har igjen 100milliliter væske og om du hadde fulgt meglomania skulle du hatt igjen 50ml. da har du tatt dobbelt så mye av noe. dette finner du ut ved og legge forholdene sammen med meglomanias (som sagt)

vell dette var en forrferdelig forklaring som jeg sikkert kunne gjort bedre om jeg hadde sluppet og skrive alt
Har studert litt og har funnet ut at det er brukt ca. rett under halvparten av den dosen aceton som egentlig kreves på "mego" sin oppskrift.

Kan regne litt på det etterpå dersom jeg gidder. Er bare å ta utgangspunkt i at det kreves et mol aceton for hvert mol hydrogenperoksid.


Edit:

Har regnet om oppskriften til megolamanias oppskrift nå.
Satser på at det blir gode greier i mårra når jeg står opp.
Kan legge til at jeg tilsatte acetonen veldig forsiktig mens hele reaksjonskaret stod i et isbad.
Temperaturen holdt seg på ca. 5 grader hele tiden så dette ser bra ut!