Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1589
ja tittelen sier vel det meste.
jeg lurer på om det er noen metoder som gjør at det er mulig å få liv i gamle å ripete spill.

en av nevøene mine fikk låne noen x-box spill av meg en stund tilbake, å jeg fikk de tilbake i dag, ripete som F derfor går det ikke an å spille
Det er derfor jeg spørr om noenråd.

Alle seriøse svar som kan være til hjelp, mottas med Tusen takk!
Sist endret av Spelly; 6. oktober 2007 kl. 21:15.
Sitat av spelley
ja tittelen sier vel det meste.
jeg lurer på om det er noen metoder som gjør at det er mulig å få liv i gamle å ripete spill.

en av nevøene mine fikk låne noen x-box spill av meg, å fikk de tilbake i dag, ripete som F derfor går det ikke an å spille
Det er derfor jeg spørr om noenråd.

Alle seriøse svar som kan være til hjelp, mottas med Tusen takk!
Vis hele sitatet...

På clas olson har de en sak som fjerner riper på cd-er med. jeg husker ikke hva den hette :S
Av en eller annen grunn har jeg hatt mye suksess med tannkrem. Smør full av tannkrem, vask av.
Vask med Zalo! fungerer ganske bra for meg.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
takker for alle forslagene.
men må nokk si at ingen av de funka.
Har tough ikke prøvd den tingen fra CO
Zalo vask og tannkrem vask fungerer smertefritt!
Prøv det
prøv noe som heter "Displex" fra hama. kjøpte den på elkjøp. funker veldig bra på cd plater.
Prøvd mye rart før, men denne virker best.

Edit: glemte å si at det egentlig er ripe fjærner for mobil telefoner.
Edit2: http://i23.tinypic.com/293h74k.jpg
Sist endret av MicroWar; 6. oktober 2007 kl. 21:45.
Enig med alle her. Skaff deg en sånn som v_bendik nevner, disse gjør jobben.

Hvis du ikke finner en sånn, fungerer også tipsene til q_Werty og Restyle hvis CD'ene ikke er for ripete. Gnu jevnt med zaloen/tannkremen over hele CD'en og gnu det av i lunket vann.
Sitat av q_Werty
Av en eller annen grunn har jeg hatt mye suksess med tannkrem. Smør full av tannkrem, vask av.
Vis hele sitatet...
Tannkrem er en sikker vinner, har fikset mange spill på den måten.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Hvis det er riper i dem, så er det nok også data-tap.
Jeg tviler på at tannkrem eller zalo kan erstatte data.

"Faen! Jeg måtte formatere USB pennen min! "
"Ja, også? Smør på tannkrem!"
Sitat av Sceptic
Hvis det er riper i dem, så er det nok også data-tap.
Jeg tviler på at tannkrem eller zalo kan erstatte data.

"Faen! Jeg måtte formatere USB pennen min! "
"Ja, også? Smør på tannkrem!"
Vis hele sitatet...
Nå er det egentlig ingen som bryr seg om hva du synes.

Trådstarter spurte etter serriøse svar, ikke et usakelig innspill fra folk som ikke vet hva de snakker om (sikter til deg nå).

Til trådstarter: har aldri prøvd zalo før, men som sakt har jeg hadt hell med tannkrem.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
grr, ingen av de nevnte tipsene med tannkrem eller zalo har funket.
har brukt så mye tannkrem at det renner tårer ut av øynene mine.
takker uansett for tipsene.


noen som har noen andre "kjærringråd"?
er litt smådesperat, må ha noe og drivetiden med når alle venne mine er på bylan.
Alle var på bylan untatt stian, han var hjemme. (HAHAHAHAHHAHAHA)æ
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sceptic
Hvis det er riper i dem, så er det nok også data-tap.
Jeg tviler på at tannkrem eller zalo kan erstatte data.

"Faen! Jeg måtte formatere USB pennen min! "
"Ja, også? Smør på tannkrem!"
Vis hele sitatet...
Du kjenner åpenbart ikkje oppbygginga til en cd.

Den har 3-4 lag, der laget som blir ripete er et gjennomsiktig beskyttelseslag, mens datalaget er innanfor dette. Så tannkrem vil fylle ut ripene i beskyttelseslaget, og gjere cden lesbar igjen.

Kva du fyller ut ripene med er uviktig sålenge det har samme optiske index som beskyttelseslaget (eller cirka samme...)

Korleis du greier å trekke inn minnepenn har eg ikkje peiling på, for det er vitterlig heilt anna teknologi.
zalo er veldig bra til å fjærne fett og smuss fra plata, men hjelper ikke på riper.
Poenget med slipemiddel på cd plater, er for å jevne ut kantene på ripene som hindrer lys å komme korrekt gjennom. skal du fjærne riper trenger du noe som kan tette dem.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
det funket som sagt ikke med tannkrem, kan for så vidt forstå det, med tanke på at alt blir skyldt vekk.

noen som har noen andre forslag ? Mottas med takk!
Sitat av spelley
det funket som sagt ikke med tannkrem, kan for så vidt forstå det, med tanke på at alt blir skyldt vekk.

noen som har noen andre forslag ? Mottas med takk!
Vis hele sitatet...
Prøv å tørk av CDen etter du har tatt på tannkrem, istedenfor å skylle den.
Prøv å søk på google etter sånn gugge man får kjøpt på clas ohlson o.l
Det har jeg brukt på mine plater og har funka fett. Tannkrem og zalo fungerer dårlig på plater. Det kan funke, men det er sjeldent det har funka hos meg.

edit: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=15330288
Sist endret av margido; 6. oktober 2007 kl. 22:24.
Hvis cd-en er *for* ripete så hjelper det dessverre lite hva du bruker til å tette lagene med. Hvis ripene har kommet helt inn til der datan er lagret så kan nokk ingen økonomiske midler oppfunnet til dette tidspunkt, som kan tette/fylle igjen dette.

Om du har flaks, som det ikke ser ut til at du har. Så er det Zalo og tannkrem jeg har testet - som forøvrig har fungert ganske så bra.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
har prøvd ut alt dere har sagt her uten hell, untatt det forslaget ang ikke vaske vekk tannkremen.
grunnen til dette er at jeg tenkte at tannkremen vill størkne, og bli litt pulveraktiv, og spre seg inni dvd drevet til X-boxen noe som kanskje kunne ha ført til at den ble defekt ?

JEg tviler også sterkt på at det er riper som er komt helt inn til innerste laget i cden, det er ingen som har skrapt på den med en spiker.
Tipper bare på at de ungene har behandlet de uforsvarlig, med og ligge de på harde underlag, deretter skrape de bortover når du skal få de opp, osv.

Det er riper som ikke er "skarpe" de går ikke så dykt inn i cden,, du merker nesten ikke at det er noe hakk hvis du drar neilen over for å si det sånn. Det er bare ufattlig mange av dem, noe som garantert utgjør en stor trussel om hvorvidt den er lesbar for x-boxen eller ikke, noe som den ikke er for øyeblikket.

Så jeg kjøper enten det greiene på Elkjøp som tetter igjen skrapemerker på mobiler, eller den som er lagd for CDer på CO, de er sikkert like bra, eller ?


som sagt takker for hjelp igjen.
Jeg trodde mer eller mindre at CDene hadde takket for seg, men det begynner å se lyst ut for de allikevel.
Sist endret av Spelly; 7. oktober 2007 kl. 01:21.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Diablo
Nå er det egentlig ingen som bryr seg om hva du synes.

Trådstarter spurte etter serriøse svar, ikke et usakelig innspill fra folk som ikke vet hva de snakker om (sikter til deg nå).

Til trådstarter: har aldri prøvd zalo før, men som sakt har jeg hadt hell med tannkrem.
Vis hele sitatet...

Er ikke det jeg sa et seriøst svar? hvis du får en ripe der hvor dataen er lagt, så vil det ikke hjelpe å erstatte dette med tannkrem eller noe.

Sånn som vidarlo sier: Beskyttelses laget er greit.

Ok, ta og lag en stor ripe i en cd, Diablo. Så setter du inn tannkrem der hvor du lagde ripen. Lag en ordentlig ripe.
Så skal du se hvor usaklig det jeg sa var.
Sceptik, i din første post sikta du til riper i cd'en. Hadde du visst hva du pratet om hadde du nok skrevet dype riper, og ikke bare "riper i cd'en"
Du feilet. No hard feelings!
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Er ikke dype riper, riper?
Hvis det ikke er det, så si ifra!
Riper er riper. Det er ikke noe annet ord for dype riper.
Sceptic, uansett så er det jo feil det du sier i første post. Man mister ikke data om man får riper i plata, det er bare cd lensen som ikke klarer å lese dataen, for beskyttelseslaget er ikke gjennomsiktig lenger.
Banan!

Det virker faktisk.
tagefo, Det er riktig det sceptic sier i sin andre post, att man det er beskyttelse lag ytterst, men dataene ligger innenfor.

og du sier nå at vi kan lage så mange riper vi vil i cd'en uten at data skal gå tapt?
Vel, du kan jo prøve å kjøre en kniv inn i en cd plate, og la det være en 0.1 mm igjen av plata, og du skal få bruke hvilketsomhelst instrument for å få fram igjen den dataen som jeg mener er vekk.

Selfølgelig forsvinner data når man tar vekk litt av plata.. >.<
Sitat av OoM
tagefo, Det er riktig det sceptic sier i sin andre post, att man det er beskyttelse lag ytterst, men dataene ligger innenfor.

og du sier nå at vi kan lage så mange riper vi vil i cd'en uten at data skal gå tapt?
Vel, du kan jo prøve å kjøre en kniv inn i en cd plate, og la det være en 0.1 mm igjen av plata, og du skal få bruke hvilketsomhelst instrument for å få fram igjen den dataen som jeg mener er vekk.

Selfølgelig forsvinner data når man tar vekk litt av plata.. >.<
Vis hele sitatet...
Hmh, kanskje jeg tar feil, men jeg trodde det var det ytterste laget, siden med logoen på som var dataene. En tom CD plate uten data er jo bare en gjennomsiktig plastrunding. Er det ikke laget på logo-siden på CD plata som er dataene?
Sist endret av tagefo; 7. oktober 2007 kl. 17:44.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av tagefo
Sceptic, uansett så er det jo feil det du sier i første post. Man mister ikke data om man får riper i plata, det er bare cd lensen som ikke klarer å lese dataen, for beskyttelseslaget er ikke gjennomsiktig lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg sa da aldri at jeg mente at å få riper i beskyttelsesplata hadde noe med dataen å gjøre. Jeg sa en ripe. En ripe kan godt treffe laget med data på, uansett om du vil det eller ikke.

Så jo, om du får riper i plata, så kan dette også gjøre så laseren ikke klarer å lese dataen, nettopp fordi at du har skadet data laget med en RIPE!
Ja ok, hvis du riper siden med dataen på ja. Da er jeg med

Men for å gå tilbake til topic, så tror jeg greien man får hos Clas Ohlson fungerer best.
Sist endret av tagefo; 7. oktober 2007 kl. 17:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Husker eg ikkje feil er beskyttelseslaget 0.9mm tjukt, mens heile cden er 1.2mm. Det skal med andre ord rimelig heftige striper til før dei når inn til datalaget, så eg trur sceptic bør revurdere ordbruken sin litt, for 0.9mm vil eg kalle _djupe_ riper.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av vidarlo
Husker eg ikkje feil er beskyttelseslaget 0.9mm tjukt, mens heile cden er 1.2mm. Det skal med andre ord rimelig heftige striper til før dei når inn til datalaget, så eg trur sceptic bør revurdere ordbruken sin litt, for 0.9mm vil eg kalle _djupe_ riper.
Vis hele sitatet...

Riper er riper, uansett hva du vil kalle det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sceptic
Riper er riper, uansett hva du vil kalle det.
Vis hele sitatet...
Så ei ripe på 1mm i lakken på bilen er like ille som ei ripe på 15cm gjennom karosseriet...?

Og ei ripe på 0.1mm er like ille som en knekt cd?

Slutt å ro og sei at du brukte feil ord.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av vidarlo
Så ei ripe på 1mm i lakken på bilen er like ille som ei ripe på 15cm gjennom karosseriet...?

Og ei ripe på 0.1mm er like ille som en knekt cd?

Slutt å ro og sei at du brukte feil ord.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne 1 mm med 15 cm, når det det, det var snakk om her var en ripe på 0.1-1mm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sceptic
Du kan ikke sammenligne 1 mm med 15 cm, når det det, det var snakk om her var en ripe på 0.1-1mm.
Vis hele sitatet...
1mm er ti ganger så mykje som 0.1mm. Så eg kan ikkje forstå korleis du kan hevde det ikkje er forskjell.

Funksjonsmessig er forskjellen meir enn ti ganger, ettersom ei ripe på 1mm rører datalaget, mens ei på 0.1mm kun er i det gjennomsiktige beskyttelseslaget, og dermed kan reparerast, uten datatap, ved hjelp av t.d tannkrem.