Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3280
For en tid tilbake kom jeg over ett gammel norsk magasin på et venteværelse. Kriminalen tror jeg det var kalt. Typ tidlig 80 tall tror jeg.
Førstesiden var et stort bilde av et ansikt med skrå øyne og med krigstyper stod skrevet "Skrå øyne betyr mord!".

Magasinet hadde brukt nesten 3 hele sider til underbygge hvordan dette hang sammen og viste til "forskning" og "forskere" og hvordan en person som dreper ett annet menneske vil få endrede ansiktstrekk. Det var ifølge Kriminalen noe som etterforskere verden rundt var blitt kjent med og som kunne brukes aktivt i etterforskning. Feks var det noen i drept persons krets med skrå øyne? Da var de gjerne skyldige.

Ja jeg husker ikke alt selvsagt men hele det magasinet var jo fake news fra første til siste side. Og det var mulig å tegne abonnement så det må ha vært et magasin som hadde en viss livslengde.

Det var sikkert minst like lett å selge fake news før internett som etter. Tipper det ikke var mange som stakk innom et forskningsbibliotek for å forsøke å få fatt i artiklene som var nevnt eller som forsøkte å ringe opp "forskerne" for å sjekke fakta.

Og før magasinene så var det helt sikkert fake news som vandrehistorier, føljetonger etc. Har sikkert alltid vært et marked for lureri og "lettlurte bønder".

/kuriositet
Sist endret av random67489; 4. oktober 2018 kl. 11:17.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sikker på at det ikke var satire eller noe sånt?

Det er selvfølgelig ikke nytt at folk farer med fant. Forskjellen ligger i at det nå er fullstendig trivielt for folk å finne likesinnede ekkokamre der alle kan helle bensin på hverandres bål, å spre individuelle bullshit-historier videre på steder som facebook, og at folk har begynt å utnytte dette mye mer åpenlyst for egen økonomisk/politisk vinning.
Jeg tror ikke det. Først tenkte jeg det var en superironisk artikkel skrevet for å drive gjøn med andre blekker eller at de kanskje forsøkte å raljere over noe som hadde vært oppe i nyhetene, litt som en dopa utgave av nytt på nytt eller noe slikt. Men når jeg hadde lest hele så ble jeg overbevist om at de faktisk forsøkte å virkelig selge storyen. Og hele det magasinet virket å være tuftet på samme lest. Idag kunne jo folk bare googlet alt tullet de serverte og funnet svar direkt at det ikke er i nærheten av sant.

Neste gang jeg er på samme venteværelse så skal jeg jommen ta meg scanne forsiden og artikkelen. Den var så komisk at om ikke annet så er det jo morsom lesning. Kanskje noe som også vet noe mer om det magasinet? Kan jo faktisk være at jeg bare er skikkelig døv og ikke skjønte humoren?? Kanskje var det en egen 80 tallshumor?
Weekly World News? Har vært opptil flere slike typer magasiner opp gjennom tidene.

http://weeklyworldnews.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Weekly_World_News

Forskjellen på nå og da er at nå for tiden brukes "fake news" om ting som prøver på påvirke mennesker (ie, være faktisk sannhet), mens det før var humor og satire som var poenget. Joda, det fantes selvfølgelig tullinger som trodde at det var fakta faen, men det gjør det jo fortsatt.
Som meitemark sier så var det flere slike magasiner på 80 og 90-tallet. Det jeg husker best het En gal gal verden. Det var en god blanding av sannhet og løgn.
Så utrykket "verden vil bedras" står fortsatt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Så utrykket "verden vil bedras" står fortsatt
Vis hele sitatet...
Ja.

Forbrukervernet i vesten vaks fram på grunn av svindel. Statleg regulering stoppa svindelen rimeleg kjapt, og la grunnlaget for historisk god levestandard og sikkerhet.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Som meitemark sier så var det flere slike magasiner på 80 og 90-tallet. Det jeg husker best het En gal gal verden. Det var en god blanding av sannhet og løgn.
Vis hele sitatet...
Husker godt det bladet jeg også. Stort sett bare underholdende bullshit.
Det eneste nye med "Fake News" er uttrykket. Feilinformasjon har vært en stor del av historien, spesielt enkelt er det å se under diverse revolusjoner og kriger. Under Frankrikes mange revolusjoner har de pumpet ut tidsskrifter av forskjellige slag, alle med mål om å samle folk rundt sin sak, fremfor faktisk informasjon. Konspirasjoner om at eliten skjulte mat fra de fattige under beleiringen av Paris i 1870-71 ble pumpet ut av sosialister, uten at de hadde noe grunnlag for å anta det var sant. Edward Bernays skrev allerede i 1928 om propaganda og feilinformasjon med overlegg for å kontrollere massene i boken Propaganda. Emnet er dypere enn som så, og det ligger nok noe i at internett har endret spillereglene, men konseptene rundt å distribuere feilinformasjon for å få mobben til å forfremme sine fremtidige tyranner ble vi advart mot så tidlig som Aristoteles. Og jeg tror ikke han tok idéen ut av tynn luft.
Anbefaler alle å sjekke ut dokumentaren "Media Lies 1995". Denne dokumentaren tar for seg massevis av satelittopptak av hvordan politikere forbereder seg før debatter, evangelisten Pat Robertson og homohetseren blir uvitende filmet og avslørt etc. og Larry King bl.a viser seg som den store slangen han er. Mye oppsiktsvekkende opptak her. Manipulasjon og propaganda i media er ikke noe nytt. Vi husker vel alle propagandaministeren Goebbels fra andre verdenskrig.

https://www.youtube.com/watch?v=BdXtIJNNVZM

"Composed og 100% unauthorized satelitte footage, Spin is a surreal expose of media-constructed reality".

Verdt en titt.
En gal gal verden hadde blant annet artikkel om mennesker som hadde forgrepet seg på dyr (hunder/hester etc) og fått avkom. Det var bilder av disse krysningene mellom menneske og dyr og levende beskrivelse av hvilken overraskelse og skam som ble følt ved fødsel. Samt krysningenes liv og oppvekst.
Selv om man fikk vite at nye nok var Bull var det heller ikke så altfor
Uvanlig å tro på slike fantastiske historier
Sist endret av Bearass; 11. oktober 2018 kl. 01:39.
Fake News er like gammelt som nyheter. Men med dagens teknologi der alle dele alt hele tiden. Føler jeg at mange "ikke saker" blir videre formidlet i clickbaitens navn.

Spesielt når det gjelder er krenkings saker. X ble krenket på vegne av y. Og media blåser saken opp til å virke som X snakker på vegne av en hel gruppe. Med påfølgende reaksjon fra de som er uenige. Og Trevors axiom er et faktum.

Slike blader som en gal gal verden var vel ikke ment som fakta? Leste det som 8-9 åring og selv da tenkte jeg det var drøyt, men sikkert de som slukte alt rått og drev med brevveksling med andre som trodde på det. Men utstrekning av slike folk var relativt lav i forhold til i dag.

Nå når alle kan komme med sine galskap teorier fører det til en normalisering av teorier som tidligere ikke ville fått fotfeste i samfunnet pga at de er for spesielle. Tenker da spesielt på flatearth folka og en mengde andre. Men det som kanskje er mer betenkelig er typisk Facebook innlegg med en "funfact" som ikke har rot i virkeligheten.

Mulig jeg tar feil men antall tilhørere en teori/konsept/tanke har jo mer legitimert blir den uansett hvor farout den er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Anbefaler alle å sjekke ut dokumentaren "Media Lies 1995"
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje heller forklare relevansen av den? Eg såg kjapt på eit par minutt av den, og å sjå diverse personer verte sminka og småprate er ikkje spesielt oppsiktsvekkande eller sjokkerande avsløringer.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du ikkje heller forklare relevansen av den? Eg såg kjapt på eit par minutt av den, og å sjå diverse personer verte sminka og småprate er ikkje spesielt oppsiktsvekkande eller sjokkerande avsløringer.
Vis hele sitatet...
De sekvensene er ikke så mye å se på nei, så de er bare å spole over. Hvis vi ser bort fra de så er det er opptak som blir gjort mellom programledere og politikere i reklamepausene som blir gjort og de uvitende er klar over at folk hadde mulighet å se på dette og kunne neppe forutse at noen år frem at dette kunne spres over internett.

Denne hjemmelagde dokumentaren setter søkelyset på hvordan media og politikere egentlig tenker og oppfører seg på bakrommet. Den viser i stor grad feilinformasjon som ble vist på direktesendt fjernsyn den tiden. Du kan selvsagt bare la være å se hvis den ikke falt i smak, ikke verre enn det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Denne hjemmelagde dokumentaren setter søkelyset på hvordan media og politikere egentlig tenker og oppfører seg på bakrommet. Den viser i stor grad feilinformasjon som ble vist på direktesendt fjernsyn den tiden. Du kan selvsagt bare la være å se hvis den ikke falt i smak, ikke verre enn det.
Vis hele sitatet...
Det er du som anbefaler den. Du får prøve å vere litt konkret om kvifor folk bør sjå den, og kva informasjon som kjem fram. At det er skilnad på intern debatt og ekstern veit strengt tatt alle som har vore medlem i organisasjoner.

Kort sagt - kvifor er det oppsiktsvekkande, og verdt å bruke ein drøy time på?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kort sagt - kvifor er det oppsiktsvekkande, og verdt å bruke ein drøy time på?
Vis hele sitatet...
Et eksempel jeg fant oppsiktsvekkende var kan du se fra 16:30 ut i klippet. Der vises det at presidentkandidat Larry Agran generelt ble ignorert av media under hans kandidatur i valgene 1992. Mediene ungikk i tillegg å rapportere om Agrans målinger, selv om han var mer populær enn andre kandidater som eksempelvis Jerry Brown. Han ble ekskludert fra de fleste debatter av ulike grunner, og ble til og med arrestert da han ba om å få delta. Da han endelig klarte å bli med i en debatt med de andre kandidatene, ble hans ideer ikke rapporert av media. Dette er ganske oppsiktsvekkende synes jeg.

Dette burde vise noe av essensen av dokumentaren og det er vel uansett ikke vits å se en dokumentar hvis jeg skriver hele her?
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Dette burde vise noe av essensen av dokumentaren og det er vel uansett ikke vits å se en dokumentar hvis jeg skriver hele her?
Vis hele sitatet...
Her, dette er en roman som tar opp mekanismer som ufrivillige minner på en svært grundig måte. Jeg tror du ville hatt utbytte av å lese den og dermed fått en bedre innsikt i hvordan og hvorfor samfunnstrukturelle psykologiske mekanismer, påvirker oss og påvirkes av oss. Anbefales!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her, dette er en roman som tar opp mekanismer som ufrivillige minner på en svært grundig måte. Jeg tror du ville hatt utbytte av å lese den og dermed fått en bedre innsikt i hvordan og hvorfor samfunnstrukturelle psykologiske mekanismer, påvirker oss og påvirkes av oss. Anbefales!
Vis hele sitatet...
Jeg ble oppfordret til å debattere mer saklig på forumet, noe jeg føler jeg gjør også. Hvorfor får jeg et slikt svar? Bare fjern innlegget da hvis dere ikke likte dokumentaren eller ikke synes den passer inn. Det er dere som avgjør om innlegget får være her, men den dekker jo det tråden handler om, og jeg tenkte at den kunne være interessant for folk å se.

Bare si om jeg har brutt noen regler her så tar jeg det til etterretning.
Sist endret av Dorullnisse; 11. oktober 2018 kl. 16:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Jeg ble oppfordret til å debattere mer saklig på forumet, noe jeg føler jeg gjør også. Hvorfor får jeg et slikt svar? Bare fjern innlegget da hvis dere ikke likte dokumentaren eller ikke synes den passer inn. Det er dere som avgjør om innlegget får være her, men den dekker jo det tråden handler om, og jeg tenkte at den kunne være interessant for folk å se.

Bare si om jeg har brutt noen regler her så tar jeg det til etterretning.
Vis hele sitatet...
Kutt ut offerrolla du digger å ikle deg. Det er ingen andre enn deg som snakker om å fjerne innlegget, og eg og myoxo deltar ikkje i denne (eller andre diskusjonar) i kraft av å kunne moderere. Hadde nokon av oss vurdert det til regelbrot hadde vi sletta det; ikkje svart på det.

Når du kaster ut ting på eit diskusjonsforum får du nesten akseptere kritikk. Om reaksjonen din på kritikk er å iføre deg offerrolla, slik som du gjer her, trur eg det er rimelig avslørande for din del.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kutt ut offerrolla du digger å ikle deg. Det er ingen andre enn deg som snakker om å fjerne innlegget, og eg og myoxo deltar ikkje i denne (eller andre diskusjonar) i kraft av å kunne moderere. Hadde nokon av oss vurdert det til regelbrot hadde vi sletta det; ikkje svart på det.

Når du kaster ut ting på eit diskusjonsforum får du nesten akseptere kritikk. Om reaksjonen din på kritikk er å iføre deg offerrolla, slik som du gjer her, trur eg det er rimelig avslørande for din del.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på det du lurte på, altså hva som var oppsiktsvekkende med dokumentaren - noe du har valgt å overse. Så kommer din kollega med sitt innlegg, noe han får stå inne for, selv om jeg mener det var barnslig. Så kommer du med denne nok en gang, om at jeg forsøker å fremstå som et offer?

Jeg prøver overhodet ikke å være noe offer - tvert i mot prøver jeg å svare saklig etter beste evne på noe jeg synes var et usaklig tilsvar av din kollega. Er ikke ute etter noe krangling og heller ikke ute etter å være offer, jeg forsøker å holde en hyggelig tone å svare det dere lurer på og prøver ikke å være usaklig på noen som helst måte. JEG ER IKKE OFFER, NOK NÅ.
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Så kommer din kollega med sitt innlegg, noe han får stå inne for
Vis hele sitatet...
Kollega? Nei, ærlig talt. Dette kan tolkes på to måter, og begge er grovt urimelige. Den ene er at vi er 'kolleger som samarbeider om å være uenige med deg'. Det er ikke tilfelle, vi reagerer bare ganske likt på det vi oppfatter som usakligheter. Vidarlo og jeg har mange sammenfallende meninger, men vi er også uenige om mye. Mer enn du kanskje oppfatter. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at noen av de brukerne jeg har hatt skarpest meningsutveksliner med opp gjennom årene er de jeg respekterer mest - til tross for at vi fortsatt er dypt uenige i noen saker. Så lenge man kan utveksle meninger på en saklig måte kommer man stort sett godt overens. På dette punktet er hverken vidarlo, jeg eller noen av dine øvrige meningsmotstandere å betrakte som kolleger.
Den andre tolkningen er at vi er kolleger fordi vi har lignende roller på forumet. Det har vi, men vi deltar ikke i diskusjoner i kraft av å ha moderatorrettigheter. Hvis du graver litt i innleggshistorikken min vil du finne at jeg har vært kranglevoren i ganske mange flere år enn jeg har vært i crew. Om du velger denne tolkninga, så impliserer du misbruk av moderratorrettigheter, men da må jeg nesten spørre - hvordan? Jeg kunne for eksempel erstatte gode argumenter i innleggene dine med dårlgie og sable disse ned, som en slags stråmann fra helvete. Men det har jeg selvsagt ikke gjort. Ei heller har jeg slettet innlegg som inneholder informasjon det er vanskelig å imøtegå eller noe annet i den retningen. Hva er det vidarlo, jeg, elle rnoen andre skal ha gjort mot deg i som vanlige brukere ikke har mulighet til? For det eneste jeg kan se at vi har gjort er å ytre vår meninger og innvendinger. På den fronten stiller alle brukere likt. Så, hvorfor skulle det da være relevant trekke inn våre forumroller? Skal du gjøre det må du nesten henvise til maktmisbruk, ellers blir det bare tafatt.

Det tok meg to ganske avsnitt å avklare det overstående, til tross for at den vage anklagen "så kommer din kollega med sitt innlegg" fortsatt kan tolkes alle veier. Ser du hvorfor denslags er frustrerende å forholde seg til? Det er uklart, vagt, åpenbart insinuerende - med uvisst om akkurat hva. Så må jeg kaste bort tid og krefter på å dementere løse påstander som ellers blir stående ubesvart, og som danner et nokså urimelig inntrykk. Det like rjeg ikke. Metadebatter suger svett eselballe, jeg vil heller diskutere saken

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
selv om jeg mener det var barnslig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser dine timeslange youtubevideoer og høyner med syv bind tung, fransk, eksistensiell skjønnlitteratur fra forrige århundre. Barnslig? Meget mulig. So sue me.

Det skal faktisk sies at Marcel Proust skriver veldig bra, da. Han tar dessuten opp aspekter ved den menneskelige psykologi som absolutt er relevante for de omdiskuterte betraktningene, om enn litt perifert. Jeg har ikke lest hele verket ennå, men jeg står ved min anbefaling. Man får absolutt utbytte av romanen.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Jeg prøver overhodet ikke å være noe offer - tvert i mot prøver jeg å svare saklig etter beste evne på noe jeg synes var et usaklig tilsvar av din kollega. Er ikke ute etter noe krangling og heller ikke ute etter å være offer, jeg forsøker å holde en hyggelig tone å svare det dere lurer på og prøver ikke å være usaklig på noen som helst måte. JEG ER IKKE OFFER, NOK NÅ.
Vis hele sitatet...
Her er et lite utsnitt fra noen av dine innlegg de siste dagene:
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Takk for svar, jeg ble dårlig tatt i mot på forumet i starten, men ser at mange er høflige også.
Vis hele sitatet...
og
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Du kan selvsagt bare la være å se hvis den ikke falt i smak, ikke verre enn det.
Vis hele sitatet...
og
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Bare fjern innlegget da hvis dere ikke likte dokumentaren eller ikke synes den passer inn. Det er dere som avgjør om innlegget får være her, men den dekker jo det tråden handler om, og
Vis hele sitatet...
og
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Ikke godt å vite, men takk for svar vidarlo, tenkte at du og Provo var sint på meg og ikke ville svare meg her etter "Truthers"-tråden.
Vis hele sitatet...
I disse innleggene gjør du det klart at du føler deg forfulgt, du mer enn antyder at vi med moderatorrettigheter sensurerer deg, og du hevder at vi har en personlig agenda mot deg. Det er å innta offerrollen for å få sympati.

Føler du deg urettmessig behandla, så bruk løftebruddsfunksjonen. Henvis til eksempler på hva vi har gjort. Saken blir diskutert i plenum.