Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2406
Hei! Jeg tenkte å kjøpe en gitarforsterker, og har lyst på litt forslag om gode.
Vil ha en fet lyd, gjerne slik som lamb og god, opeth og gojira.

Har sett litt på Peavey 6505+ 112 combo.

Noen som har forslag/inspill og erfaringer av 6505+?

Skal være til bruk hjemme.
Hvorfor peavy?

Ville først sett på Marshall og kanskje Mesa Boogie ev. Line 6.

Stikk innom en sjappe og prøv litt er nok det lureste.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Har hørt mye bra om den, derfor.
Men da spør jeg motsatt; hvorfor ikke?
De produsentene du nevner har jo mange forskjellige. ikke no mer Spesifikt?
Det er nok ett bra valg av Peavy.

Jeg er ikke akkurat oppdatert og kjenner ikke til modellene lenger. Jeg svarte bare fordi halvparten av all musikk du nevner generelt blir spilt på Marshall. Mesa blir bare dyrere, Line 6 har jo endel morsomme simulatorer etc integrert i noen comboer.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Regner med at jeg kjøper den jeg skrev. Håper på innspill først!
Ganske brutal amp til å klimpre med hjemme da... Trenger du virkelig så mye pulver som den leverer?
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Vet ikke. Skal ha en forsterker med GOD lyd og brutal dustortion
Mja, god lyd er jo sånn passe individuelt. Men, preampen består jo av 5stk 12AX7-rør: så skal kunne levere ganske brutal distortion ihvertfall.
Har du testet feks en Orange Dark Terror? Det ville vært mitt valg om jeg så etter noe rundt den prisklassen og med de kriterier.
6505 er vel egentlig 5150, som igjen er en legendarisk forsterkertopp.
Denne ble brukt av Van Halen i sin tid, toppen er ganske fleksibel.

Fin til Metal, vil du ha mere rock´n roll er marshall sjeldent feil vei å gå.
Det bunner egentlig ut i en smakssak, Peavey, Mesa, Marshall, Orange er alle gode topper.

Som noen andre over her sier er det lurt å prøve de først og gjøre seg opp en personlig mening. Hvis det er for spilling på gutterommet er det kanskje litt overkill.
Disse toppene låter best når det er litt volum, noe som kan være problematisk hvis du bor i et tettbebygd strøk.
Nå er det comboforsterkeren det er snakk om her, ikke toppen.
Combo'en har noe annereledes rørkonfigurasjon og vil ikke gi samme lydbilde som toppen.

Noe av grunnen til at jeg nevner Dark Terror er at den er mye mindre og derfor spiller pent uten at taket letter. 60w på rør(som 6505en kjører) er ganske mye på gutterommet som regel.
Vil du ha brutal distortion må du kjøpe en pedal. Ampen gir kun overdrive, men vrenger nok sikkert bra den. Rør er uansett veien å gå.

Hvis du først skal ha stack, så ville jeg gått for 4x10. Første pri er jo å dra i noen butikker å prøve. Hva er grunnen til at du vil ha akkurat Peavey 6505? Det er en ganske billig sak, har du prøvd en før?

Mesteparten av lydene man ønsker handler om hvor god man faktisk er til å skru.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hva er grunnen til at du vil ha akkurat Peavey 6505? Det er en ganske billig sak
Vis hele sitatet...
Regner med at pris er et kriteria her.
Min anbefaling: Stikk til en sjappe og prøv ut, jeg personlig gikk for en Ashdown five fifteen, da lyden faktisk var ganske fin, og prisen lav nok til noe jeg aldri bruker, da jeg spiller hovedsakelig uten amp, liker bedre å chille uten ledning.

Men Marshall er fin, lager topp lyd, men kanskje litt dyr for hva du får på enkelte modeller.


NB: Five fifteen for bass.
Sist endret av Freddy_fred5; 2. januar 2014 kl. 20:38.
Sitat av moret Vis innlegg
Regner med at pris er et kriteria her.
Vis hele sitatet...

Nettopp, ville heller kjøpt noe "ordentlig" brukt istedet. Eller spart litt lenger, en slik amp kommer man til å ønske å bytte ut ganske fort, og man får ikke noe igjen når man skal selge.

Mitt tips er å gå for noe klassisk. F.eks en Vox combo ( f.eks AC30) eller et 100w Marshall stack, her må man prøve hva man liker.

Hvis man ikke får "heavy" nok lyd av det, så kjøp en heftigere vrengpedal. Spiller man på en Squier så hjelper heller ikke det.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Var på butikken nå, og prøvde ut litt, og endte opp med en peavey!
For å si det sånn, jeg angrer ikke ett sekund