Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 803
Hei. Har snakket med en kompis/bekjent av meg om å gjøre snekkerarbeidet når de skal sette opp lydstudio (kun snekkerarbeid). Vurderte å ta dette svart, men tenkte jeg skulle starte et enkeltmannsforetak for dette å prise meg under 50 tusen. Er det noen som vet om dette vil påvirke skatten min? Med tanke på at jeg har en vanlig jobb som snekker?
Ja, du må skatte på overskuddet som genereres i regnskapet til enkeltpersonforetaket ditt. Overskuddet legges til den inntekten du har fra arbeidsgiver, slik at den samlede inntekten (lønn fra arbeidsgiver + overskudd fra enkeltpersonforetak) for det respektive inntektsåret er det du skatter av.

Tilsvarende gjelder dersom enkeltpersonforetaket går i minus, da trekkes underskuddet fra eventuell annen inntekt slik at du samlet sett skatter mindre.

Forøvrig bør du klarere med arbeidsgiver før du oppretter enkeltpersonforetak. Det er ikke alle arbeidsgivere som aksepterer at man driver næringsvirksomhet på si. Vet ikke hvordan dette er i håndtverkerbransjen, men i IT-bransjen er dette i alle fall bannlyst hos de fleste.