Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  293 28336
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dersom dette er PC-en det er snakk om, så stiller jeg meg veldig annerledes. PC-en er jo ikke ett år engang, og da syntes jeg ikke tilbudet blir så galt.

EDIT: Gikk litt fort. Er jo ikke samme maskinen.
Sist endret av caperno; 29. juni 2013 kl. 15:15.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ok, den så bra ut den, men hva så?

Mangler skjerm, kun 8gb, dårligere skjermkort, ikke 2xSSD, ikke 4x2tb (1x) og AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill.

Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom dette er PC-en det er snakk om, så stiller jeg meg veldig annerledes. PC-en er jo ikke ett år engang, og da syntes jeg ikke tilbudet blir så galt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke den det er snakk om, men du må gjerne sammenligne hva du får for pengene likevel

Trekk gjerne frem fordeler med den ene fremfor den andre, bortsett fra det åpenbare; at den han linket til nå er nyere...
Sitat av phish Vis innlegg
Nei, det er ikke den det er snakk om, men du må gjerne sammenligne hva du får for pengene likevel

Trekk gjerne frem fordeler med den ene fremfor den andre, bortsett fra det åpenbare; at den han linket til nå er nyere...
Vis hele sitatet...
Jeg bygger heller en PC som jeg vil ha glede av i flere år i forhold til å kjøpe dyr utdatert maskinvare som for alt jeg vet kan krepere etter to år når reklamasjonsretten er utgått. Da må jeg gjerne påkoste meg nye komponenter, men så er alt blitt så sinnsykt gammelt, at jeg også må bytte ut det andre i maskinen. Sammenligne? Vel, ved å kjøpe nyere komponenter så er det ikke urimelig å forvente at jeg ville hatt den i flere år enn hva som ville vært tilfellet hvis jeg hadde kjøpt denne brukte maskinen i stedet.

Hadde du anbefalt noen å kjøpe denne maskinen om to år?
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg bygger heller en PC som jeg vil ha glede av i flere år i forhold til å kjøpe dyr utdatert maskinvare som for alt jeg vet kan krepere etter to år når reklamasjonsretten er utgått. Da må jeg gjerne påkoste meg nye komponenter, men så er alt blitt så sinnsykt gammelt, at jeg også må bytte ut det andre i maskinen. Sammenligne? Vel, ved å kjøpe nyere komponenter så er det ikke urimelig å forvente at jeg ville hatt den i flere år enn hva som ville vært tilfellet hvis jeg hadde kjøpt denne brukte maskinen i stedet.

Hadde du anbefalt noen å kjøpe denne maskinen om to år?
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt mange ganger; jeg har hatt alt fra Intel 386 til FX-8350, og jeg kommer bare på EN ting som har dødd av seg selv (disken jeg kokte på 90 grader i evigheter), og så hadde jeg et hovedkort som døde den gangen CIH Chernobyl herjet, i 1998.

Igjen, kanskje ikke noe for deg, men det er ingen dårlig deal om man trenger det som selges..
Sitat av phish Vis innlegg
Som jeg har sagt mange ganger; jeg har hatt alt fra Intel 386 til FX-8350, og jeg kommer bare på EN ting som har dødd av seg selv (disken jeg kokte på 90 grader i evigheter), og så hadde jeg et hovedkort som døde den gangen CIH Chernobyl herjet, i 1998.

Igjen, kanskje ikke noe for deg, men det er ingen dårlig deal om man trenger det som selges..
Vis hele sitatet...
CIH, ja. Hovedkortet mitt røyk også den dagen, men i ettertid har jeg hatt to stk PSU, ett skjermkort, ett hovedkort, en harddisk, to monitorer, to rambrikker og en prosessor som bare har dødd av seg selv. Shit happens! Bare fordi at du ikke har opplevd så mye av dette gjør det ikke smartere å kjøpe tre år gammel maskinvare til 8000 kr. Men vi får bare være enig i å være uenige.
Kjør prisen ned et par tusen, så er den nok verdt det.
Sitat av caperno Vis innlegg
CIH, ja. Hovedkortet mitt røyk også den dagen, men i ettertid har jeg hatt to stk PSU, ett skjermkort, ett hovedkort, en harddisk, to monitorer, to rambrikker og en prosessor som bare har dødd av seg selv. Shit happens! Bare fordi at du ikke har opplevd så mye av dette gjør det ikke smartere å kjøpe tre år gammel maskinvare til 8000 kr. Men vi får bare være enig i å være uenige.
Vis hele sitatet...
Og de har bare dødd av seg selv mens de har vært montert? Du har tydeligvis vært uheldig, for jeg har vært gjennom MYE hardware etter CIH

Det er en risikovurdering; jeg (basert på erfaring) mener at risikoen for at noe plutselig skal dø etter 3 år er såpass liten at det du sparer i forhold til å kjøpe nytt er verdt det. Men som sagt, det er en avveiing, og hvis TS vil ha selve PC'en tar jeg gjerne 1xSSD + 4x2TB for 2k. Da blir det 6k

Edit:

Og som tidligere nevnt har jeg vært ytterst uforsiktig med mye "gammel" hardware. Jeg kjørte til og med en Creative MuVo (mp3 spiller fra gamledager) på 60 grader vask og den var like fin etterpå! Det var riktig nok et uhell, men har hatt mye "rusk" som har blitt behandlet deretter, uten å slutte å fungere av den grunn. Et typisk eksempel er et gigabit NIC som jeg plutselig fikk bruk for for å kjøre pfSense. Det har ligget i skuffer og slengt rundt i årevis, men det virket som bare det da jeg puttet det inn igjen. Og når jeg sier "ligget og slengt" så er det akkurat det jeg mener
Sist endret av phish; 29. juni 2013 kl. 16:11.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Ok, den så bra ut den, men hva så?

Mangler skjerm, kun 8gb, dårligere skjermkort, ikke 2xSSD, ikke 4x2tb (1x) og AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du fortsatt påstå at 5970 er bedre en 670 når det er vist til sammenligninger der 670 knuser det gammle 5-serie kortet...

Men når du påstår at "AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill" så har du tydeligvis ikke mye peiling. De scorer nermest helt likt i de fleste spill.
Sist endret av Lima; 29. juni 2013 kl. 16:14.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvordan kan du fortsatt påstå at 5970 er bedre en 670 når det er vist til sammenligninger der 670 knuser det gammle 5-serie kortet...

Men når du påstår at "AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill" så har du tydeligvis ikke mye peiling. De scorer nermest helt likt i de fleste spill.
Vis hele sitatet...
Pcen det blir referert til i denne tråden har 2 x 5970 i CF
Sitat av phish Vis innlegg
Og de har bare dødd av seg selv mens de har vært montert? Du har tydeligvis vært uheldig, for jeg har vært gjennom MYE hardware etter CIH ;)
Vis hele sitatet...
Det meste har vært montert, mens noe har ligget i originalforpakningene og blitt erklært død når jeg har gravd de frem igjen. Men når man tenker prosentvis så er det riktignok ikke mye feil jeg har opplevd dersom man tar all maskinvare jeg har kjøpt med i betraktning. Jeg har aldri handlet brukt.

Det er en risikovurdering; jeg (basert på erfaring) mener at risikoen for at noe plutselig skal dø etter 3 år er såpass liten at det du sparer i forhold til å kjøpe nytt er verdt det. Men som sagt, det er en avveiing, og hvis TS vil ha selve PC'en tar jeg gjerne 1xSSD + 4x2TB for 2k. Da blir det 6k :)
Vis hele sitatet...
Når det gjelder harddisker så er jo forventet levetid 3-5 år. Unntaket er SSD som har en langt lengre forventet levetid. En veldig fin ny SSD på 150gb får man til 800-900 kr. Satadisker (Seagate Barracuda® 2TB) koster totalt 2600 for fire disker. Dersom dette hadde vært diskene og prisene det var snakk om for tre år siden, så syntes jeg ikke de hadde vært verdt mer enn 500 kr i dag, og da legger jeg godviljen til. Dersom han får solgt deg de tre år gamle diskene for 2000, så burde han være mer enn fornøyd med det :)
Sist endret av caperno; 29. juni 2013 kl. 16:29.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Kassanova Vis innlegg
Pcen det blir referert til i denne tråden har 2 x 5970 i CF
Vis hele sitatet...
Også tidligere i tråden, det kortet ganger to utgjør ca 20% mer ytelse(?). Cfx og Sli suger generelt og fungerer enda dårligere på de eldre modellene.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvordan kan du fortsatt påstå at 5970 er bedre en 670 når det er vist til sammenligninger der 670 knuser det gammle 5-serie kortet...

Men når du påstår at "AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill" så har du tydeligvis ikke mye peiling. De scorer nermest helt likt i de fleste spill.
Vis hele sitatet...
For det første var det i sted snakk om GTX 770 som er MYE bedre enn GTX 670.

http://www.hardware.no/artikler/test...x-770/133894/4

Her kan du se på 7970, som er DÅRLIGERE enn 5970 i alt som ikke er DX11.

5970 er fortsatt svært kompetent i DX9 og DX10, men henger litt etter i DX11.

Grunnen til at passmark rater 5970 lavere er selvsagt at det er gammelt high-end, som ble testet med datidens topp-hardware. GTX 770 er nytt high-end (forholdsvis) og blir testet med ny hardware. Du skjønner vel at du må sammenligne med samme hardware ellers? Du må gjerne finne en test der 670 er testet mot 5970. Det er nok vanskelig i og med at 5970 kom i 2009 og GTX 670 kom i 2012. Du kan bruke 7970 i stedet, siden det har generelt lavere ytelse i DX9 og DX10 enn 5970.

Jeg skal ikke skryte verken SLI eller CrossFire opp i skyene, men her kan du lese deg lei på grafer om ytelseøkningen av 5970 i CF. På den tiden 5970 var nytt var CPU en flaskehals i de fleste spill. Jeg tror forskjellen er større med raskere CPU, men la oss si 20-30%.

Ellers er ytelsesøkningen enorm i nyere systemer, men enig i at det ikke er mye poeng i to, derfor ville tatt ut det ene og solgt det.

Jeg var nok litt rask med å si at 8150 er dårligere enn 2600K, men at de er like gode er vel godt nok? Det er ikke uten grunn at jeg valgte 8350BE selv, men 2600K er fortsatt en utmerket prosessor som har bra ytelse på ting som ikke skalerer bra på mange kjerner. Så et poeng til deg der, nå må du bortforklare resten
Sitat av phish Vis innlegg
For det første var det i sted snakk om GTX 770 som er MYE bedre enn GTX 670.

http://www.hardware.no/artikler/test...x-770/133894/4

Her kan du se på 7970, som er DÅRLIGERE enn 5970 i alt som ikke er DX11.

5970 er fortsatt svært kompetent i DX9 og DX10, men henger litt etter i DX11.

Grunnen til at passmark rater 5970 lavere er selvsagt at det er gammelt high-end, som ble testet med datidens topp-hardware. GTX 770 er nytt high-end (forholdsvis) og blir testet med ny hardware. Du skjønner vel at du må sammenligne med samme hardware ellers? Du må gjerne finne en test der 670 er testet mot 5970. Det er nok vanskelig i og med at 5970 kom i 2009 og GTX 670 kom i 2012. Du kan bruke 7970 i stedet, siden det har generelt lavere ytelse i DX9 og DX10 enn 5970.

Jeg skal ikke skryte verken SLI eller CrossFire opp i skyene, men her kan du lese deg lei på grafer om ytelseøkningen av 5970 i CF. På den tiden 5970 var nytt var CPU en flaskehals i de fleste spill. Jeg tror forskjellen er større med raskere CPU, men la oss si 20-30%.

Ellers er ytelsesøkningen enorm i nyere systemer, men enig i at det ikke er mye poeng i to, derfor ville tatt ut det ene og solgt det.

Jeg var nok litt rask med å si at 8150 er dårligere enn 2600K, men at de er like gode er vel godt nok? Det er ikke uten grunn at jeg valgte 8350BE selv, men 2600K er fortsatt en utmerket prosessor som har bra ytelse på ting som ikke skalerer bra på mange kjerner. Så et poeng til deg der, nå må du bortforklare resten
Vis hele sitatet...
Problemet med det du sier er at at du ber TS kjøpe 5970 med gammel hardware, og vi ber han kjøpe 770 med ny hardware, så benchmarkingen blir jo da akkurat som TS får det? En annen ting er jo at du i din første post sa du helst ville ha kvittet deg med det ene 5970, og da kan det jo ikke måles engang
Sitat av caperno Vis innlegg
Det meste har vært montert, mens noe har ligget i originalforpakningene og blitt erklært død når jeg har gravd de frem igjen. Men når man tenker prosentvis så er det riktignok ikke mye feil jeg har opplevd dersom man tar all maskinvare jeg har kjøpt med i betraktning. Jeg har aldri handlet brukt.



Når det gjelder harddisker så er jo forventet levetid 3-5 år. Unntaket er SSD som har en langt lengre forventet levetid. En veldig fin ny SSD på 150gb får man til 800-900 kr. Satadisker (Seagate Barracuda® 2TB) koster totalt 2600 for fire disker. Dersom dette hadde vært diskene og prisene det var snakk om for tre år siden, så syntes jeg ikke de hadde vært verdt mer enn 500 kr i dag, og da legger jeg godviljen til. Dersom han får solgt deg de tre år gamle diskene for 2000, så burde han være mer enn fornøyd med det
Vis hele sitatet...
Ja sure, en 120gb SSD og 4x2tb for 2k hadde jeg tatt. Det ligger litt implisitt at han kjørt OS på SSD'ene, og trolig da hatt "storage" på de andre, som ikke nødvendigvis er kjøpt samtidig. Jeg tipper de er kjøpt i to puljer, og at BE-diskene er nyere (BE er også dyrere, 1129,- på komplett nå). Disker som brukes som "storage" er stort sett av hele tiden, og da kommer du dårlig ut på levetid. Jeg ville mye heller sett på S.M.A.R.T read/writes og power cycles som en indikator. Når det er sagt har jeg sikkert 20 disker som aldri har dødd, og EN som døde etter grovt misbruk. Det er ikke slik at en disk som ligger i en skuff i 3 år blir "gammel", levetiden går på bruk. En OS-disk med swap har mye kortere levetid enn en disk som bare snurrer opp en gang i uken
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
For det første var det i sted snakk om GTX 770 som er MYE bedre enn GTX 670.

http://www.hardware.no/artikler/test...x-770/133894/4

Her kan du se på 7970, som er DÅRLIGERE enn 5970 i alt som ikke er DX11.

5970 er fortsatt svært kompetent i DX9 og DX10, men henger litt etter i DX11.

Grunnen til at passmark rater 5970 lavere er selvsagt at det er gammelt high-end, som ble testet med datidens topp-hardware. GTX 770 er nytt high-end (forholdsvis) og blir testet med ny hardware. Du skjønner vel at du må sammenligne med samme hardware ellers? Du må gjerne finne en test der 670 er testet mot 5970. Det er nok vanskelig i og med at 5970 kom i 2009 og GTX 670 kom i 2012. Du kan bruke 7970 i stedet, siden det har generelt lavere ytelse i DX9 og DX10 enn 5970.

Jeg skal ikke skryte verken SLI eller CrossFire opp i skyene, men her kan du lese deg lei på grafer om ytelseøkningen av 5970 i CF. På den tiden 5970 var nytt var CPU en flaskehals i de fleste spill. Jeg tror forskjellen er større med raskere CPU, men la oss si 20-30%.

Ellers er ytelsesøkningen enorm i nyere systemer, men enig i at det ikke er mye poeng i to, derfor ville tatt ut det ene og solgt det.

Jeg var nok litt rask med å si at 8150 er dårligere enn 2600K, men at de er like gode er vel godt nok? Det er ikke uten grunn at jeg valgte 8350BE selv, men 2600K er fortsatt en utmerket prosessor som har bra ytelse på ting som ikke skalerer bra på mange kjerner. Så et poeng til deg der, nå må du bortforklare resten
Vis hele sitatet...
http://www.videocardbenchmark.net/gp...+HD+5970&id=20

Kan du lese den engang til bør du klare og se at både 670 og 5970 står der.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Problemet med det du sier er at at du ber TS kjøpe 5970 med gammel hardware, og vi ber han kjøpe 770 med ny hardware, så benchmarkingen blir jo da akkurat som TS får det? En annen ting er jo at du i din første post sa du helst ville ha kvittet deg med det ene 5970, og da kan det jo ikke måles engang
Vis hele sitatet...
Hæ?

Skjønner du noe som helst?

5970 er bedre enn 7970, som er bedre enn GTX 670 ... med SAMME hardware ellers. Det er vesentlig at du forstår det... ergo vil en passmark-score favorisere nyere skjermkort, da de generelt blir testet på nyere hardware.

Og hvorfor kan vi ikke måle med ett 5970?

Du glemmer også at den PC'en du linket til mangler f.eks skjerm, 8TB lagring, 8GB minne, kommer med en dritt-psu til 300 kroner osv.. alt er av billigste sort, utenom CPU og GPU. Og den er dyrere.

Den "gamle" har i sin tid vært en kompromissløs PC med alt fra øverste hylle. PSU, CPU-kjøler, kabinett, etc. Det er ikke SÅ mye som har endret seg siden da... Vi har fortsatt PCI-E, DDR3 osv. Intel har kommet med en ny socket, men det gjør de jo hvert år...

Sitat av Lima Vis innlegg
http://www.videocardbenchmark.net/gp...+HD+5970&id=20

Kan du lese den engang til bør du klare og se at både 670 og 5970 står der.
Vis hele sitatet...
Åh himmel, hvor mange teskjeer må du ha det inn med? Det der er ikke en test gjort på samme hardware. Vet du hva du linker til? Det er en selvfølge at nyere skjermkort får bedre score der. Folk kjøper jo gjerne ting samlet, ergo har de nyere skjermkortene fordelen av bedre CPU+RAM etc. (i snitt)

Igjen; du ha SAMME hardware ellers, og bytte BARE skjermkortet, og så kan du sammenligne...see?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg

Åh himmel, hvor mange teskjeer må du ha det inn med? Det der er ikke en test gjort på samme hardware. Vet du hva du linker til? Det er en selvfølge at nyere skjermkort får bedre score der. Folk kjøper jo gjerne ting samlet, ergo har de nyere skjermkortene fordelen av bedre CPU+RAM etc. (i snitt)

Igjen; du ha SAMME hardware ellers, og bytte BARE skjermkortet, og så kan du sammenligne...see?
Vis hele sitatet...
http://www.hardware.no/artikler/test...ii-oc/133771/3
Dette greit nok for deg? 770 scorer over 7970 orginal kortet og Ghz edition modellen. Dette er tester med samme Hw.
Sitat av Lima Vis innlegg
http://www.hardware.no/artikler/test...ii-oc/133771/3
Dette greit nok for deg? 770 scorer over 7970 orginal kortet og Ghz edition modellen. Dette er tester med samme Hw.
Vis hele sitatet...
Nå blander du igjen, i sted snakket vi om 670, og nå begynner du med 770. Det er to forskjellige kort, og jeg har aldri nektet for at 770 er bedre enn 670.

Interessante tall forsåvidt. Legg på 20-30% for crossfire, la oss ta 25%, og vi får i overkant av 84 FPS for 5970x2. Du kan også legge til noen FPS fordi 5970 er bedre enn 7970 i DX10.

Og ENDELIG ser det ut til at du har forstått at samme hardware gjelder.

Så, hva er konklusjonen din nå, frøken?
det er jo 770 som står i dataen, så alt annet er jo urelevant?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
det er jo 770 som står i dataen, så alt annet er jo urelevant?
Vis hele sitatet...
Nettopp .
Men snakk om kverulant....
Jeg prøvde å redigere, men tidsfristen gikk ut. Jeg tok feil tall, tok ghz edition.. Det riktige skal være 78 FPS.

MEN, 5970 er ca 15% raskere enn 7970 i DX10, så da havner vi på 89,7

Uansett, ikke store forskjeller...

Sitat av Lima Vis innlegg
http://www.videocardbenchmark.net/gp...+HD+5970&id=20

Kan du lese den engang til bør du klare og se at både 670 og 5970 står der.
Vis hele sitatet...
Jeg må visst quote dette igjen siden du kaller meg kverulant. Det har vært nevnt to forskjellige maskiner, og sa SPESIFIKT 670. Dermed svarte jeg deg på det.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
det er jo 770 som står i dataen, så alt annet er jo urelevant?
Vis hele sitatet...
....

Så hvis jeg putter et 770 inn i en PC med Athlon 1200, så vil jeg få samme score som hvis jeg putter den inn i en PC med i7-3970X?

Retorisk spørsmål, og svaret er selvsagt nei. Så nei, alt annet er ikke "urelevant"
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
skjermkort er fortsatt bra, og bedre enn GTX 770
Vis hele sitatet...
. .
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Til Fisk: Selvom pcen ts beskriver har mye lagring og noen visse "premium" komponenter, så betyr ikke det at den er verdt 8000 eller er bedre en den jeg linket til...
Sitat av Lima Vis innlegg
. .
Vis hele sitatet...
Eh, ja? Det er ikke mye det er snakk om, men i DX9/10 vil 2x5970 være bedre (høyere FPS) enn ett GTX 770 (GITT samme hardware). Jeg har jo brukt evigheter på å forklare det for deg og å finne linker! Ellers kan du godt begynne å komme med noe annet enn ingenting!

Jeg forklarer opp og i mente, så kommer du med en quote fra første side og svarer med ". .". Hva skal man si?

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Til Fisk: Selvom pcen ts beskriver har mye lagring og noen visse "premium" komponenter, så betyr ikke det at den er verdt 8000 eller er bedre en den jeg linket til...
Vis hele sitatet...
Flotte argumenter igjen!

2x5970 ER bedre enn 1x GTX 670
FX-8150 yter ganske nøyaktig som 2600K i spill (de drar som regel ikke så mye fordel av flere kjerner)
16GB ram er bedre enn 8GB ram.. Vengeance har også offisielt støtte for overklokking til 1600, så 1600 vs 1333 er egentlig ikke så relevant, men kan godt gi "din" pc et kvart poeng for det.
8TB er bedre enn 2TB
2x128GB SSD er bedre enn 0 SSD
Kabinettet er bra

Kjøler + PSU koster 2000,- nytt og er til salgs i dag, og fortsatt "premium"

etc.

OG førstnevnte har skjerm. Legg til en tusenlapp på din.

Jeg står fortsatt på det jeg sa; for noen som trenger en OK+ gaming-rig og en haug med lagring, så er det et godt kjøp... Hvis du leter etter noe helt annet er det selvfølgelig ikke nødvendigvis det.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
AMD FX-8150 er dårligere enn 2600K i spill.
Vis hele sitatet...
Sitat av phish Vis innlegg
FX-8150 yter ganske nøyaktig som 2600K i spill
Vis hele sitatet...
Sitat av phish Vis innlegg
2x5970 ER bedre enn 1x GTX 670
Vis hele sitatet...
Ok!!! Men det er ikke 670 du begynte med.
Sitat av phish Vis innlegg
skjermkort er fortsatt bra, og bedre enn GTX 770
Vis hele sitatet...


Du graver deg bare lenger og lenger ned. Motsier deg selv og driter deg selv ut.
Sist endret av Lima; 29. juni 2013 kl. 22:11.
Åj, så mange utropstegn!

Det er direkte urederlig av deg å trekke frem gamle quotes som du VET jeg har a) gått tilbake på eller b) argumentert for er sant. Det var DU som begynte å mase om 670, ikke jeg.

Jeg innrømmet med en gang at FX-8150 yter ca som 2600K i spill da det ble påpekt. Ellers linket du til en test av 7970 VS GTX 770. Sleng på ~25% for CrossFire og 15% for DX10 så ender du opp med at 2x5970 yter minst like bra. Dessverre er det vanskelig å sjekke heeeelt nøyaktig hva som er raskest, i og med at ingen av oss har begge deler, men om det ene er bedre enn det andre (holder en knapp på 2x5970 enda) er det jammen ikke mye.

Det eneste du har å komme med er tomrom, utropstegn og "dumming"

I stedet for å sette opp stråmenn, være uærlig og komme med personangrep kan du prøve å svare for deg...

Uansett; det er HELT på sidelinjen om ditten og datten er like bra som blabla. Poenget er at tilsvarende komponenter (i ytelse) koster mye mer enn 8k nytt.

Kan du ikke komme med ca hvor mye følgende er verdt?

* 4x2tb, hvorav 2x er Black Edition
* 2x128gb SSD
* 2x5970
* 24" skjerm

PSU og kjøler er alene verdt 2k nytt, og slikt varer LENGE. Kabinettet koster ifølge en annen her 2.5K...
Lima har et godt poeng, du driter deg helt ut Phish, bare det at du påstår at 2x HD 5970 er bedre enn gtx 770 får meg til å undre om du er tilbakestående eller selgern selv av "vidundermaskinen anno 2013".

Man kjøper ikke en pc i dag til dyr penge fordi at den var bra i 2011...
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Lima har et godt poeng, du driter deg helt ut Phish, bare det at du påstår at 2x HD 5970 er bedre enn gtx 770 får meg til å undre om du er tilbakestående eller selgern selv av "vidundermaskinen anno 2013".

Man kjøper ikke en pc i dag til dyr penge fordi at den var bra i 2011...
Vis hele sitatet...
Se posten over, det er HELT på sidelinjen om det er bedre, men i DX9 og DX10 får du ihvertfall omtrent lik FPS på de to.

Du slenger deg på gjengen som bare kommer med personangrep? Toppers, enda en slik...

Hva i alle dager er det med folka her? 2600K + HD5970 er et helt ok gaming-oppsett, og diskene alene koster mye om man skulle trenge det. Hva med å vise til noen tester som f.eks jeg gjør?

5970 > 7970 i DX9 og DX10. Jeg har linket til tester, og jeg gidder ikke å begynne å kalle deg tilbakestående og falle ned på ditt nivå.
Imo er 3 år for "gammelt" hardware mine øyne, selvom det nødvendigvis ikke har skjedd mye. Brukt er brukt... og synker jo mye i pris med engang de er ute av boksen, noe vi ikke må glemme. Så og si at man ikke får like bra for 8000 blir for dumt, da man betaler for at de skl være nye. Jeg ville gitt 5-6k maks for den vis jeg virkelig ikke kunne kjøpt ny. Man må heller ikke glemme at si han har den i 2 år er den så godt som verdiløs, kontra om han bruket litt mer på en ny som han kan få litt igjen for om noen år, om man tenket langsiktig sånn sett også.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Imo er 3 år for "gammelt" hardware mine øyne, selvom det nødvendigvis ikke har skjedd mye. Brukt er brukt... og synker jo mye i pris med engang de er ute av boksen, noe vi ikke må glemme. Så og si at man ikke får like bra for 8000 blir for dumt, da man betaler for at de skl være nye. Jeg ville gitt 5-6k maks for den vis jeg virkelig ikke kunne kjøpt ny. Man må heller ikke glemme at si han har den i 2 år er den så godt som verdiløs, kontra om han bruket litt mer på en ny som han kan få litt igjen for om noen år, om man tenket langsiktig sånn sett også.
Vis hele sitatet...
Jøss, endelig noen argumenter Godt å se...

Men la meg spørre; hva er nytt som er verd å ha? Hvorfor er en ny bedre? USB3?

Jeg sier ikke at JEG ville kjøpt den, da jeg ikke har behov for det, men trenger man en billig gaming-rig og hauger av lagringsplass er det et greit kjøp. Se hvilke komponenter det er.. Noctua D14 går ikke ut på dato
Phish:

1. Hvorfor er du så opphengt i at nye komponenter skal ha samme verdi som når det er flere år gammelt?
2. Hvorfor er du opphengt i at alt skal handles hos Komplett? Finnes mange brukbare nettbutikker som har lavere priser.
3. Lykke til med å finne en kjørbar, 3 år gammel Aston Martin til 150k.
4. Skjermkort bruker som oftest GDDR5, ikke DDR5.

Det du ikke skjønner, er at komponenter mister verdi og holdbarhet over tid. Og å si at en gammel HX850 plutselig er like mye verdt som en ny en, er bare tull.

Du sier hele tiden at 5970 CFX yter bedre enn ett 7970, men... Du tenker ikke alle problemene med multi-GPU oppsett, som f. eks. dårlige driverstøtte, dårlige drivere, microstuttering, dårlig ytelsesforbedring på spill som ikke støtter det. Så hvis TS har gamle spill, så vil h*n få en bedre opplevelse med f. eks. 7970 enn med 5970 CFX.

Å kjøpe WD Black disker er egentlig sløsing med penger, fordi en Seagate Barracuda f. eks., har ørlite lavere IOPS og ørlite høyere søketid mens den koster halve prisen.

Å, bevisst, kjøpe HyperX disker er også helt på bærtur, selv etter ørten-hundre firmware-oppgraderinger, så er den fortsatt ikke like stabil som f. eks. Samsung 840 Pro eller Crucial M500.

Sitat av phish Vis innlegg
Hvorfor er en ny bedre?
Vis hele sitatet...
Enkelt, og greit. Mindre slitasje.
Sist endret av 23732; 30. juni 2013 kl. 00:35.
Phish, dette har blitt en usaklig tråd som jeg er ganske sikker på har forvirret TS til tusen. (hvis han ikke har skjønt at det finnes mye som er bedre som GAMING-pc til 8k enn det han har fått tilbud om å kjøpe) Det er en generell "regel" som forteller hvor fort hardware til datamaskiner faller i pris. Når du har åpna pakken og testet innholdet vil man stort sett få igjen 50-60% av hva tilsvarende koster nytt. Hvis du har hatt det ett år får du kanskje igjen 40-50%, 2-3 år 30-40% etc... Hardware til datamaskiner er noe av det som daler fortest i pris.

Og det at du begynner å dra frem at i noen sine øyne. Noen mennesker presterer å si at Osama Bin Laden var en god mann og at hele 9/11 var en bra hendelse. (turte ikke bruke ABB som eksempel...) Dette er hva de mener og tror i sine øyne, men det er jævlig langt fra hva almenheten og folk som har litt annet enn sagflis i hodet mener...

Det med at du snakker om at HVIS man tester i DX9 med identisk hardware så vil 5970 være bedre enn 770 etc. HVIS som attte, dersom atte.... Det er ikke identisk, forskning går videre. Du må ta utgangspunkt i hva du kan få for 8k idag, og sammenlikne hvordan det yter mot den gamle pcen.

De to SSD'ene kostet kanskje 5k da de var nye for 3 år siden, men SSD'er har blitt bedre og prisene har falt. Kanskje får man 1000-1500 for dem idag samlet.

Jeg ville valgt nyere komponenter med garanti, og reklamasjonsrett i 5 år fra jeg fikk det når som helst, over en pc som du ikke vet om har vært overklokka til 5.2 ghz på 1.6 volt 24/7 de siste 2 årene og vil ryke når som helst uten at du har reklamasjonsrett eller kan angre en dritt siden det ikke fulgte med noen kvitteringer eller man skrev kontrakt på kjøpet...

Takk for meg og god natt
Sitat av 23732 Vis innlegg
Phish:

1. Hvorfor er du så opphengt i at nye komponenter skal ha samme verdi som når det er flere år gammelt?
2. Hvorfor er du opphengt i at alt skal handles hos Komplett? Finnes mange brukbare nettbutikker som har lavere priser.
3. Lykke til med å finne en kjørbar, 3 år gammel Aston Martin til 150k.
4. Skjermkort bruker som oftest GDDR5, ikke DDR5.

Det du ikke skjønner, er at komponenter mister verdi og holdbarhet over tid. Og å si at en gammel HX850 plutselig er like mye verdt som en ny en, er bare tull.

Du sier hele tiden at 5970 CFX yter bedre enn ett 7970, men... Du tenker ikke alle problemene med multi-GPU oppsett, som f. eks. dårlige driverstøtte, dårlige drivere, microstuttering, dårlig ytelsesforbedring på spill som ikke støtter det. Så hvis TS har gamle spill, så vil h*n få en bedre opplevelse med f. eks. 7970 enn med 5970 CFX.

Å kjøpe WD Black disker er egentlig sløsing med penger, fordi en Seagate Barracuda f. eks., har ørlite lavere IOPS og ørlite høyere søketid mens den koster halve prisen.

Å, bevisst, kjøpe HyperX disker er også helt på bærtur, selv etter ørten-hundre firmware-oppgraderinger, så er den fortsatt ikke like stabil som f. eks. Samsung 840 Pro eller Crucial M500.



Enkelt, og greit. Mindre slitasje.
Vis hele sitatet...
Igjen, gode innvendinger. Jeg er selvsagt enig i at det skal være en reduksjon i prisen fordi det er gammelt, men det er det jo allerede...

Som sagt ville jeg, HVIS det var meg, hevet ut det ene 5970 og solgt det. Det er fremdeles et godt midrange-kort, og yter faktisk bedre enn 7970 i DX9 og DX10. Også selvsagt enig i at Samsung er et bedre valg i SSD, det er det jeg har selv, men igjen er 2xSSD på 128GB verd litt hvis man ikke har SSD fra før. Selv Kingston HyperX er en RÅ oppgradering fra snurredisker... Har du en ekstra PC putter du den andre inn der. Trenger du ikke disker, lar du være å kjøpe.

Og å snakke om slitasje på f.eks CPU og RAM er bare tøys egentlig. Hvor ofte dør en CPU av slitasje? Snurredisker, ja, men de har trolig vært brukt til lagring og vært av mye av tiden.

Sett opp priser på hver enkelt komponent Regn ut....

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Phish, dette har blitt en usaklig tråd som jeg er ganske sikker på har forvirret TS til tusen. (hvis han ikke har skjønt at det finnes mye som er bedre som GAMING-pc til 8k enn det han har fått tilbud om å kjøpe) Det er en generell "regel" som forteller hvor fort hardware til datamaskiner faller i pris. Når du har åpna pakken og testet innholdet vil man stort sett få igjen 50-60% av hva tilsvarende koster nytt. Hvis du har hatt det ett år får du kanskje igjen 40-50%, 2-3 år 30-40% etc... Hardware til datamaskiner er noe av det som daler fortest i pris.

Og det at du begynner å dra frem at i noen sine øyne. Noen mennesker presterer å si at Osama Bin Laden var en god mann og at hele 9/11 var en bra hendelse. (turte ikke bruke ABB som eksempel...) Dette er hva de mener og tror i sine øyne, men det er jævlig langt fra hva almenheten og folk som har litt annet enn sagflis i hodet mener...

Det med at du snakker om at HVIS man tester i DX9 med identisk hardware så vil 5970 være bedre enn 770 etc. HVIS som attte, dersom atte.... Det er ikke identisk, forskning går videre. Du må ta utgangspunkt i hva du kan få for 8k idag, og sammenlikne hvordan det yter mot den gamle pcen.

De to SSD'ene kostet kanskje 5k da de var nye for 3 år siden, men SSD'er har blitt bedre og prisene har falt. Kanskje får man 1000-1500 for dem idag samlet.

Jeg ville valgt nyere komponenter med garanti, og reklamasjonsrett i 5 år fra jeg fikk det når som helst, over en pc som du ikke vet om har vært overklokka til 5.2 ghz på 1.6 volt 24/7 de siste 2 årene og vil ryke når som helst uten at du har reklamasjonsrett eller kan angre en dritt siden det ikke fulgte med noen kvitteringer eller man skrev kontrakt på kjøpet...

Takk for meg og god natt
Vis hele sitatet...
Haha, ja god natt! Du har lite å bidra med, så like greit å ta kvelden...

Hvis du vil bli tatt seriøst i fremtiden så anbefaler jeg deg å f.eks sammenligne 5970 og 7970 før du uttaler deg om dem. 5970 ER faktisk bedre på mange områder...
Sitat av phish Vis innlegg
Igjen, gode innvendinger. Jeg er selvsagt enig i at det skal være en reduksjon i prisen fordi det er gammelt, men det er det jo allerede...

Som sagt ville jeg, HVIS det var meg, hevet ut det ene 5970 og solgt det. Det er fremdeles et godt midrange-kort, og yter faktisk bedre enn 7970 i DX9 og DX10. Også selvsagt enig i at Samsung er et bedre valg i SSD, det er det jeg har selv, men igjen er 2xSSD på 128GB verd litt hvis man ikke har SSD fra før. Selv Kingston HyperX er en RÅ oppgradering fra snurredisker... Har du en ekstra PC putter du den andre inn der. Trenger du ikke disker, lar du være å kjøpe.

Og å snakke om slitasje på f.eks CPU og RAM er bare tøys egentlig. Hvor ofte dør en CPU av slitasje? Snurredisker, ja, men de har trolig vært brukt til lagring og vært av mye av tiden.

Sett opp priser på hver enkelt komponent Regn ut....



Haha, ja god natt! Du har lite å bidra med, så like greit å ta kvelden...

Hvis du vil bli tatt seriøst i fremtiden så anbefaler jeg deg å f.eks sammenligne 5970 og 7970 før du uttaler deg om dem. 5970 ER faktisk bedre på mange områder...
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke 7970 jeg snakker om, men 770 som stort sett alle i tråden snakker om utenom deg. Og hvis 5970 er så jævlig bra, hvorfor kjøper ikke fler dem idag da, men velger heller nyere kort? Og bare så det er nevnt, 770 overgår 7970 GHz på nesten alle punkter. (Tror det er alle, men sier nesten så ingen kan arrestere meg på det senere) :P
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Nå er det ikke 7970 jeg snakker om, men 770 som stort sett alle i tråden snakker om utenom deg. Og hvis 5970 er så jævlig bra, hvorfor kjøper ikke fler dem idag da, men velger heller nyere kort? Og bare så det er nevnt, 770 overgår 7970 GHz på nesten alle punkter. (Tror det er alle, men sier nesten så ingen kan arrestere meg på det senere) :P
Vis hele sitatet...
Beklager, leste feil. Grunnen til at ingen kjøper 5970 er fordi det ikke er til salgs? Og fordi 7970 har lavere TDP i idle, men det endrer ikke på det faktum at 5970 scorer bedre enn 7970 på dx 9 og 10.
Jeg må si jeg fortsatt er enig med phish, som fortsatt er den eneste som argumenterer objektivt og saklig på en skikkelig måte, i motsetning til "...".

Greit nok, verdien på hardware synker ekstremt raskt og halveres bare man åpner pakken, men noe kan fortsatt ha bruksverdi. Og det er ikke sikkert TS har penger nok til å kjøpe noe nytt med samme ytelse heller. Det hjelper da fint lite om de SSDene er verd 1k, når noe nytt med tilsvarende ytelse koster 3k og man ikke kan bruke 3k på SSD. Man kjøper vel ikke et nytt oppsett med langt dårligere ytelse bare fordi man får et par års garanti? Det er vel en smakssak? Om jeg var TS, hadde jeg tatt en god vurdering av både maskina og selger, og bestemt meg for om dette er til å stole på. Kanskje også tatt en grei prat og sjekket f. eks. S.M.A.R.T. statusen på diskene. Dette spiller på hvor mye hver enkeltperson verdsetter garantier. Om maskina er i god stand er min subjektive mening at den er verd kjøpet, såklart gitt at man skal bruke den for det den er!

Forresten vil jeg legge til at 5970 er et dual GPU kort, så man slipper strengt tatt ikke unna CF problemer ved å droppe det ene kortet. Jeg har selv et av disse og CF problemene er så langt eneste gode grunnen til å oppgradere (Noe som vil koste 3k+), men det er jo min mening

Om det skulle være slik at dere tenker TS ikke har bruk for 8 TB lagring, er det ikke prisen som er problemet, men at TS vurderer å kjøpe feil maskin i utgangspunktet uavhengig av pris. Akkurat som at man ikke prislegger en varebil ettersom hvor bra den funker som sportsbil, og omvendt.
Sist endret av NopeCoder; 30. juni 2013 kl. 01:57.
Sitat av phish Vis innlegg
Beklager, leste feil. Grunnen til at ingen kjøper 5970 er fordi det ikke er til salgs? Og fordi 7970 har lavere TDP i idle, men det endrer ikke på det faktum at 5970 scorer bedre enn 7970 på dx 9 og 10.
Vis hele sitatet...
kjøp så mange du vil, kverulant
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Nå er det ikke 7970 jeg snakker om, men 770 som stort sett alle i tråden snakker om utenom deg. Og hvis 5970 er så jævlig bra, hvorfor kjøper ikke fler dem idag da, men velger heller nyere kort? Og bare så det er nevnt, 770 overgår 7970 GHz på nesten alle punkter. (Tror det er alle, men sier nesten så ingen kan arrestere meg på det senere) :P
Vis hele sitatet...
Nesten alle, er helt riktig. AMD gruser nVidia, så det synger, på tallknusing
Dere har ikke tenkt på at TS skal bruke pcen i kanskje 3 år til da? Før han kjøper ny.
*host*phish*host*
tørr jeg spørre hvem som er målgruppen egentlig? 8tb hørtes utrolig mye ut for meg, har 2 tb hd, og 1,6 tb er ledig på den. mener ikke at det ikke finnes en målgruppe, lurer bare
La meg bare understreke det; jeg ville valgt 1x770 GTX over 2x5970 LETT, men så koster jo et 770 GTX 3000,- nytt.

Spørsmålet er om det er mye for pengene, og JA, det vil jeg si at det er GITT at du er på jakt etter noe slikt. Det har ikke kommet noen store nyheter og 2600K + 1x5970 er godt nok for de fleste.

Så ok, la meg forklare for enkelte som har vanskelig for å fatte:

* http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759805 <- Billigste 7970 i prisguide, 2595 nytt. Yter ca likt som 5970

* http://www.dustinhome.no/product/501...-s-1150-e-atx/ <- Hovedkort på 1150 sokkel som tilsvarer det TS postet. 3390,- altså "øverste hylle" Hva er nytt på z87 i forhold til z77, evt. 1150 i forhold til 1155? Se selv; http://www.dustinhome.no/product/501...1155-eatx-ivy/

* CPU, hvor ligger den på lista i dag? ~8500 PassMark. 4770 som ble foreslått gir ca 10100 i passmark. 2499,- billigste for 12% bedre ytelse. http://www.netonnet.no/art/data/komp...k/188831.8097/

* RAM: la oss si 1000 for 16gb ddr3. Dominator er dyrere, men der kan man spare inn.

* PSU: Corsair HX 850 kunne jeg anbefalt ny i dag. Jeg ville nok heller tatt AX hvis jeg først skulle bruke så mye penger, men skal du ha tilsvarende kvalitet nytt må du betale minst 1000,-

* HDD: 4x2tb nytt = 2400,- hvis du tar de billigste seagate.

* SSD: ca 750 for en 120GB samsung nå? Bedre, ja, en god del. Gøy å ha i benchmarks. I praksis merker man nok ikke så mye til det; jeg har hatt SSD siden første generasjon og merker ikke noen stor forskjell fra da til Samsung 840 som jeg har nå.

* Kjøleren er fortsatt kongen på haugen, og kobber er kobber. Slitasjedelen er vifta, men det koster ikke noe særlig å erstatte. 550,- ny ca. men vi kan si 400 for å spare inn der. Man MÅ ikke alltid ha det beste.

* Skjerm, helt OK fra Benq. Koster minst 1000,- for en ny.

* Kabinettet er overkill for de fleste, men får generelt gode reviews og koster 2000,- nytt. Smak og behag, men jeg hadde nok heller gått for et Fractal Design R4 for 700 kroner. La oss si 700 for kabinett, så får det bli bonus at det er high-end. Kabinett er også en ting som ikke er i rivende utvikling. ATX holder seg godt!

Ok, da ender vi på (ny tilsvarende PC):

GPU: 2595,- (evt. 3000,- om du vil ha 770 GTX, som dere vil ha. Jeg hadde også valgt det om det skulle handles nytt) +
~2000,- for et ca. tilsvarende hovedkort (dyre hovedkort har faktisk litt bedre features enn de billigste, 10xSata f.eks, som noen vil sette pris på) +
2500,- for en 15% bedre CPU. +
1000,- 16GB ram +
1000,- for PSU, MINST, selges nytt i dag! +
2400,- for HDD'ene
700,- for SSD
400,- for en ok+ kjøler, dårligere enn den som følger med
1000,- for den billigste skjermen du finner
700,- for kabinett. De fleste ville nok spart inn her, så da får det være "bonus" at det koster 2000,- nytt i dag.

= ~14-15k plussminus

Da har jeg endret på noen småsaker for å gjøre det "moderne", men du får ca det samme.

Trekk fra aldersrabatt, og 8000 er ingen skrekkelig pris. Den originale PC'en som TS poster kostet mer, men du får en like bra (~20% bedre ytelse?, litt billigere komponenter) for 14k i dag. Det kommer helt an på hva du vil ha. Hvis du bare skal game kjøper du selvsagt ikke det oppsettet, men om du trenger haugevis med diskplass så er det ikke dumt. Billigste 8TB du får tak i.

Det er vanskelig å sammenligne direkte, men her argumenterer jeg for hvorfor jeg synes 8000 er ok. Kanskje andre kan begynne med det samme?

Sitat av NopeCoder Vis innlegg
Jeg må si jeg fortsatt er enig med phish, som fortsatt er den eneste som argumenterer objektivt og saklig på en skikkelig måte, i motsetning til "...".

Greit nok, verdien på hardware synker ekstremt raskt og halveres bare man åpner pakken, men noe kan fortsatt ha bruksverdi. Og det er ikke sikkert TS har penger nok til å kjøpe noe nytt med samme ytelse heller. Det hjelper da fint lite om de SSDene er verd 1k, når noe nytt med tilsvarende ytelse koster 3k og man ikke kan bruke 3k på SSD. Man kjøper vel ikke et nytt oppsett med langt dårligere ytelse bare fordi man får et par års garanti? Det er vel en smakssak? Om jeg var TS, hadde jeg tatt en god vurdering av både maskina og selger, og bestemt meg for om dette er til å stole på. Kanskje også tatt en grei prat og sjekket f. eks. S.M.A.R.T. statusen på diskene. Dette spiller på hvor mye hver enkeltperson verdsetter garantier. Om maskina er i god stand er min subjektive mening at den er verd kjøpet, såklart gitt at man skal bruke den for det den er!

Forresten vil jeg legge til at 5970 er et dual GPU kort, så man slipper strengt tatt ikke unna CF problemer ved å droppe det ene kortet. Jeg har selv et av disse og CF problemene er så langt eneste gode grunnen til å oppgradere (Noe som vil koste 3k+), men det er jo min mening

Om det skulle være slik at dere tenker TS ikke har bruk for 8 TB lagring, er det ikke prisen som er problemet, men at TS vurderer å kjøpe feil maskin i utgangspunktet uavhengig av pris. Akkurat som at man ikke prislegger en varebil ettersom hvor bra den funker som sportsbil, og omvendt.
Vis hele sitatet...
TAKK!

Det første gode innlegget på de siste tre sidene, bortsett fra mine! Det er akkurat det jeg sier; har du ikke bruk for 8TB lagring, finn deg en billig-pc, men du får mye for pengene for 8000,- her GITT at du ellers ville kjøpt noe tilsvarende nytt. Det burde være unødvendig å understreke det, men noen tror visst at fordi DE ikke trenger noe, så er det ikke verdt noe.
Sitat av phish Vis innlegg
La meg bare understreke det; jeg ville valgt 1x770 GTX over 2x5970 LETT, men så koster jo et 770 GTX 3000,- nytt.

Spørsmålet er om det er mye for pengene, og JA, det vil jeg si at det er GITT at du er på jakt etter noe slikt. Det har ikke kommet noen store nyheter og 2600K + 1x5970 er godt nok for de fleste.

Så ok, la meg forklare for enkelte som har vanskelig for å fatte:

* http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759805 <- Billigste 7970 i prisguide, 2595 nytt. Yter ca likt som 5970

* http://www.dustinhome.no/product/501...-s-1150-e-atx/ <- Hovedkort på 1150 sokkel som tilsvarer det TS postet. 3390,- altså "øverste hylle" Hva er nytt på z87 i forhold til z77, evt. 1150 i forhold til 1155? Se selv; http://www.dustinhome.no/product/501...1155-eatx-ivy/

* CPU, hvor ligger den på lista i dag? ~8500 PassMark. 4770 som ble foreslått gir ca 10100 i passmark. 2499,- billigste for 12% bedre ytelse. http://www.netonnet.no/art/data/komp...k/188831.8097/

* RAM: la oss si 1000 for 16gb ddr3. Dominator er dyrere, men der kan man spare inn.

* PSU: Corsair HX 850 kunne jeg anbefalt ny i dag. Jeg ville nok heller tatt AX hvis jeg først skulle bruke så mye penger, men skal du ha tilsvarende kvalitet nytt må du betale minst 1000,-

* HDD: 4x2tb nytt = 2400,- hvis du tar de billigste seagate.

* SSD: ca 750 for en 120GB samsung nå? Bedre, ja, en god del. Gøy å ha i benchmarks. I praksis merker man nok ikke så mye til det; jeg har hatt SSD siden første generasjon og merker ikke noen stor forskjell fra da til Samsung 840 som jeg har nå.

* Kjøleren er fortsatt kongen på haugen, og kobber er kobber. Slitasjedelen er vifta, men det koster ikke noe særlig å erstatte. 550,- ny ca. men vi kan si 400 for å spare inn der. Man MÅ ikke alltid ha det beste.

* Skjerm, helt OK fra Benq. Koster minst 1000,- for en ny.

* Kabinettet er overkill for de fleste, men får generelt gode reviews og koster 2000,- nytt. Smak og behag, men jeg hadde nok heller gått for et Fractal Design R4 for 700 kroner. La oss si 700 for kabinett, så får det bli bonus at det er high-end. Kabinett er også en ting som ikke er i rivende utvikling. ATX holder seg godt!

Ok, da ender vi på (ny tilsvarende PC):

GPU: 2595,- (evt. 3000,- om du vil ha 770 GTX, som dere vil ha. Jeg hadde også valgt det om det skulle handles nytt) +
~2000,- for et ca. tilsvarende hovedkort (dyre hovedkort har faktisk litt bedre features enn de billigste, 10xSata f.eks, som noen vil sette pris på) +
2500,- for en 15% bedre CPU. +
1000,- 16GB ram +
1000,- for PSU, MINST, selges nytt i dag! +
2400,- for HDD'ene
700,- for SSD
400,- for en ok+ kjøler, dårligere enn den som følger med
1000,- for den billigste skjermen du finner
700,- for kabinett. De fleste ville nok spart inn her, så da får det være "bonus" at det koster 2000,- nytt i dag.

= ~14-15k plussminus

Da har jeg endret på noen småsaker for å gjøre det "moderne", men du får ca det samme.

Trekk fra aldersrabatt, og 8000 er ingen skrekkelig pris. Den originale PC'en som TS poster kostet mer, men du får en like bra (~20% bedre ytelse?, litt billigere komponenter) for 14k i dag. Det kommer helt an på hva du vil ha. Hvis du bare skal game kjøper du selvsagt ikke det oppsettet, men om du trenger haugevis med diskplass så er det ikke dumt. Billigste 8TB du får tak i.

Det er vanskelig å sammenligne direkte, men her argumenterer jeg for hvorfor jeg synes 8000 er ok. Kanskje andre kan begynne med det samme?
Vis hele sitatet...
jeg er enig, men problemet er at FÅ folk trenger 890008988 terabyte lagring, det er totalt unødvendig for en gamer, kabinettet er vi enige om at er overkill som jeg har skjønt det. Men altså, om TS ikke trenger en pc med 20% mer ytelse, kan han vel kjøpe det for mindre enn 14k idag for en rimelig penge?`og om TS legger i noen tusen til, så har han en pc han vil ha i flere år fremover
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Dere har ikke tenkt på at TS skal bruke pcen i kanskje 3 år til da? Før han kjøper ny.
*host*phish*host*
Vis hele sitatet...
So what? Dette føyer seg inn i rekken av ikke-argumenter. Hva har 1150 som 1155 ikke har?

Hvis TS skal bruke PC'en i 3 år er det et argument FOR å kjøpe den, da 1150 er "utdatert" innen den tid.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
jeg er enig, men problemet er at FÅ folk trenger 890008988 terabyte lagring, det er totalt unødvendig for en gamer, kabinettet er vi enige om at er overkill som jeg har skjønt det. Men altså, om TS ikke trenger en pc med 20% mer ytelse, kan han vel kjøpe det for mindre enn 14k idag for en rimelig penge?`og om TS legger i noen tusen til, så har han en pc han vil ha i flere år fremover
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 8 TB lagring, ikke det tallet du skrev. Og igjen; du kjøper ikke en buss om du bare skal kjøre til butikken, men det betyr ikke at bussen er mindre verd, bare at DU ikke er den rette kjøperen.

Verdien på noe følger ikke DITT behov. Hvis TS ikke trenger 8TB lagring får han sikkert en deal på 6K uten diskene. Now what? Prøv å sette sammen en PC med bare high-end komponenter og skjerm som yter tilsvarende og se hvor mange tusen du lander på. Det er en utfordring Ja, du kan få den du linket til for 9k, men den har stock kjøler, ræv psu, billig kabinett, billig hovedkort, 8gb noname RAM etc.

Og jeg glemte å nevne skjermen, som koster deg rundt en tusenlapp, selv brukt.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
kjøp så mange du vil, kverulant
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg svare på slikt? Du mener det ikke seriøst?

Sitat av kjerstin Vis innlegg
jeg er enig, men problemet er at FÅ folk trenger 890008988 terabyte lagring, det er totalt unødvendig for en gamer, kabinettet er vi enige om at er overkill som jeg har skjønt det. Men altså, om TS ikke trenger en pc med 20% mer ytelse, kan han vel kjøpe det for mindre enn 14k idag for en rimelig penge?`og om TS legger i noen tusen til, så har han en pc han vil ha i flere år fremover
Vis hele sitatet...
Ok, hva med at du lager en liste over komponenter som du ville valgt, og så ser du hva prisen blir hvis du skal ha med en skjerm og 8TB lagring?

Noe nytt som yter ca. likt

Jeg ville personlig gått for:

AMD FX-8350 til 1500,-
Hovedkort 990FX for ca 1000,-
GTX 660 Ti for ca 2000,-
16GB Ram for ca 1000,-
Skjerm for ca 1000,-
SSD: Samsung 840 Pro for 750,-
PSU: For å spare inn må jeg kutte her, så det får bli noe rundt 500,-
Kabinett: FD R4 for ca 700,-

Da er vi oppe i 8k, men jeg har kuttet mange plasser, og jeg får ikke ting som: 8TB lagring, ekstra SSD, ekstra GPU, dyrt hovedkort med 10x SATA, dyrt kabinett, high-end modulær PSU

... OG .. den yter dessverre dårligere også...
Sitat av phish Vis innlegg
So what? Dette føyer seg inn i rekken av ikke-argumenter. Hva har 1150 som 1155 ikke har?

Hvis TS skal bruke PC'en i 3 år er det et argument FOR å kjøpe den, da 1150 er "utdatert" innen den tid.



Det er snakk om 8 TB lagring, ikke det tallet du skrev. Og igjen; du kjøper ikke en buss om du bare skal kjøre til butikken, men det betyr ikke at bussen er mindre verd, bare at DU ikke er den rette kjøperen.

Verdien på noe følger ikke DITT behov. Hvis TS ikke trenger 8TB lagring får han sikkert en deal på 6K uten diskene. Now what? Prøv å sette sammen en PC med bare high-end komponenter og skjerm som yter tilsvarende og se hvor mange tusen du lander på. Det er en utfordring Ja, du kan få den du linket til for 9k, men den har stock kjøler, ræv psu, billig kabinett, billig hovedkort, 8gb noname RAM etc.

Og jeg glemte å nevne skjermen, som koster deg rundt en tusenlapp, selv brukt.



Hva skal jeg svare på slikt? Du mener det ikke seriøst?



Ok, hva med at du lager en liste over komponenter som du ville valgt, og så ser du hva prisen blir hvis du skal ha med en skjerm og 8TB lagring?

Noe nytt som yter ca. likt

Jeg ville personlig gått for:

AMD FX-8350 til 1500,-
Hovedkort 990FX for ca 1000,-
GTX 660 Ti for ca 2000,-
16GB Ram for ca 1000,-
Skjerm for ca 1000,-
SSD: Samsung 840 Pro for 750,-
PSU: For å spare inn må jeg kutte her, så det får bli noe rundt 500,-
Kabinett: FD R4 for ca 700,-

Da er vi oppe i 8k, men jeg har kuttet mange plasser, og jeg får ikke ting som: 8TB lagring, ekstra SSD, ekstra GPU, dyrt hovedkort med 10x SATA, dyrt kabinett, high-end modulær PSU

... OG .. den yter dessverre dårligere også...
Vis hele sitatet...
en skjerm som yter bedre til under 1000 kr? du får min for en hamburger, 24" led, 5 ms
Sitat av kjerstin Vis innlegg
en skjerm som yter bedre til under 1000 kr? du får min for en hamburger, 24" led, 5 ms
Vis hele sitatet...
Hvorfor kaster jeg bort tiden min på å svare deg når du bare våser tilbake? Jeg ba deg om å sette opp et helt oppsett, men det vet du at du ikke klarer.

Uansett, solgt! 100 kr cash? TN, (P)VA eller IPS/S-IPS? Og hvor holder du til?
det at den dataen en gang i tiden var verdt 8000 kroner har ingen sagt seg imot, men idag er det et latterlig bud på en data du må bytte innen kort tid med mindre du spiller sims og sitter på facebook

Hadde ett 5950 jeg solgte til en kompis for en hamburger, tru det eller ei

EDIT: det er en skjerm jeg heller kaster i elva enn at du får den, sorry baby-faktor
Sist endret av kjerstin; 30. juni 2013 kl. 03:15.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
det at den dataen en gang i tiden var verdt 8000 kroner har ingen sagt seg imot, men idag er det et latterlig bud på en data du må bytte innen kort tid med mindre du spiller sims og sitter på facebook

Hadde ett 5950 jeg solgte til en kompis for en hamburger, tru det eller ei

EDIT: det er en skjerm jeg heller kaster i elva enn at du får den, sorry baby-faktor
Vis hele sitatet...
Kanskje du får et bedre når du skal konfirmeres Eller er det kanskje en stund til enda?

Du klarer ikke å sette opp et oppsett som yter tilsvarende for 8k.

Hvorfor må du bytte den, men ikke en tilsvarende ny? Har det kommet noen ny PCI-E de siste 4 årene?

Kanskje du kunne klart ETT saklig innlegg? Skjønner ikke at foreldrene dine lar deg være våken så lenge bare for å trolle på forum...
Du er tøff. Jeg har en data til ca 15 tusen som jeg kjøpte for to år siden ca, hvor mye tror du jeg regner med å få igjen av den? Du slipper å gjette, svaret er en brøkdel! langt ifra 8k, lov å drømme om en idiot som vil ha den for 10k selvfølgelig, du er vel interessert?
Kan du ikke trolle et annet sted? Av og til er det best å gi seg når man slipper opp for argumenter Du kommer til å lære med årene...

Så du ble altså konfirmert i 2011? Kan stemme bra det. Er du 16, eller 17?