Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 13811
Hei! Jeg har en MTC 1991H termostat i badet som klikker hele tiden (slår seg av og på). Har ringt til Micro matic og fikk beskjed om å bytte til den føleren som fulgte med termostaten fordi den gamle kan det være fukt på. Er det noen som vet hvordan det gjøres? Må jeg rive opp varmekablene i badet ?

Takker for alle svar.
Sist endret av Den modige; 18. februar 2013 kl. 13:13.
Føleren er tredd ned i et rør som går fra termostatboksen og ned i gulvet. Bare å trekke den gamle ut og dytte den nye inn. Hvis det har blitt gjort riktig vel å merke.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Føleren er tredd ned i et rør som går fra termostatboksen og ned i gulvet. Bare å trekke den gamle ut og dytte den nye inn. Hvis det har blitt gjort riktig vel å merke.
Vis hele sitatet...
Kan føleren være støpt inn under flisene?

Sitat av Den modige Vis innlegg
Kan føleren være støpt inn under flisene?
Vis hele sitatet...
Eller limt fast?
Lite sannsynlig, om så er, finn navnet på elektrofirmaet som gjorde jobben å si de kan gi deg ett nytt bad.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Lite sannsynlig, om så er, finn navnet på elektrofirmaet som gjorde jobben å si de kan gi deg ett nytt bad.
Vis hele sitatet...
Jeg flyttet inn til leiligheten for 2 år siden og badet ble pusset opp i regi av borettslaget i år 2000.

Hva er det som er lite sannsynlig?
Enten så sitter føleren fast eller ikke, er den støpt inn ville jeg satt opp en regulator isteden
Sitat av Festli94 Vis innlegg
Enten så sitter føleren fast eller ikke, er den støpt inn ville jeg satt opp en regulator isteden
Vis hele sitatet...
Ja! Jeg skal prøve å se om jeg får dratt ut føleren. Er redd for at følerhodet sitter igjen nede mens kabelen kommer ut(om føleren er støpt). Da må jeg mest sannsynlig rive opp gulvet og det vil jeg unngå.
Om du ikke får ut den gamle føleren, gjør du bare som han over her sier, bytter til en effektregulator, så ingen grunn til panikk (selv om prisen kanskje er litt stiv).
Sist endret av Veggen; 19. februar 2013 kl. 23:31.
Følere som skal ligge i gulv blir lagt i rør slik at det skal være enkelt å bytte termostat senere. Det som ofte skjer er at føleren blir lagt i røret før gulvet er støpt, de som støper er ofte uforsiktige og tråkker på røret til føleren slik at det kommer sement inn i røret og føleren sitter fast. En annen grunn til at føleren sitter fast kan være at knekken på k-røret mellom gul og vegg er for skarp og da får du den ikke ut.
Har en elektriker lagt varmekabelen, så ligger føleren i et rør som går ned i gulvet. Det er fordi det skal være mulig å bytte føleren. Føleren er nok den hvite kabelen som ligger i et rør alene.
Det kan være lurt å få en elektriker til å utføre jobben (da du ikke har lov til å gjøre det selv)
Her er et bilde som viser hvordan føleren som regel ligger (nederste K-røret).
Bare dra den gamle ut og bytt med en ny en.