Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 42327
Har seg slik at jeg pendler mye innover til Oslo, og det hoper seg opp med mye bompenger til slutt.
Lurer på om dere har noen forslag/erfaringer med f.eks. snøspray, skitt eller andre metoder for å unngå at kameraene ved bompasseringene kjenner igjen bilskiltet.
Kan også nevne at der jeg passerer har jeg muligheten for å stoppe både rett før og etter bompasseringene.
Var mye snakk om en slags plastikk du kunne ta utenfor skiltene
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Trådstarter
4 0
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Der jeg passerer er det to-feltsmotorvei med to kameraer for hvert felt (foran og bak), så det blir nok litt vanskelig.
I tillegg så tar de bilder av motsatt kjørefelt også. Så nytter ikke bare å legge seg på motsatt side av veien.


Eneste mulighet du har er å skjule skiltene dine. Både framme og bak.

Alternativt så har du MC og elbil, som kjører gratis igjennom.
Sitat av mtdman Vis innlegg
Har seg slik at jeg pendler mye innover til Oslo, og det hoper seg opp med mye bompenger til slutt.
Lurer på om dere har noen forslag/erfaringer med f.eks. snøspray, skitt eller andre metoder for å unngå at kameraene ved bompasseringene kjenner igjen bilskiltet.
Kan også nevne at der jeg passerer har jeg muligheten for å stoppe både rett før og etter bompasseringene.
Vis hele sitatet...
Hvis du tjener ok mye så kan du like godt investere i en el-bil. De går gratis gjennom, og har spesielle parkeringsplasser og kan kjøre i taxifelt og greier.
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Trodde dette ikke var mulig lengre, da det kom bomstasjoner hos oss gikk Statens Vegvesen ut i avisen og sa at det ikke var vits å prøve å kjøre i motsatt kjørefelt, fordi kameraet snappet deg opp uansett.

Sjangsen er stor for at noen ser at du har sota skiltene dine og ringer politiet. Kan godt hende de står å venter ved bomstasjonen neste morgen til samme tid. Ser for meg at det kunne skjedd her iallefall. Men for all del, kjør på.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
I tillegg så tar de bilder av motsatt kjørefelt også. Så nytter ikke bare å legge seg på motsatt side av veien.

.
Vis hele sitatet...
skulle sitere å ikke gi deg KP! haha!
men jeg gjør dette nesten dagligt! å regninga jeg får er ikke veldigt stor! så jeg kan med 100% sikkerhet si at enten så er bomstasjonen ufunksjonell (tvilsomt) eller så funker dette fett!
Trådstarter
4 0
Sitat av RandoMa Vis innlegg
Trodde dette ikke var mulig lengre, da det kom bomstasjoner hos oss gikk Statens Vegvesen ut i avisen og sa at det ikke var vits å prøve å kjøre i motsatt kjørefelt, fordi kameraet snappet deg opp uansett.

Sjangsen er stor for at noen ser at du har sota skiltene dine og ringer politiet. Kan godt hende de står å venter ved bomstasjonen neste morgen til samme tid. Ser for meg at det kunne skjedd her iallefall. Men for all del, kjør på.
Vis hele sitatet...
Greia er at jeg pendler ikke daglig, og tidspunktet jeg reiser på varier hele tiden, kan være tidlig på morningen eller sent på kvelden, som oftest to ganger i uka.
Da burde det ikke være noe problem, men funker det faktisk med snøspray eller ser kameraene igjennom det?
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Vil bare si ifre at dette funker ikke i Tønsberg..
Var en kamerat som prøvde..
tror det var dyrere en å passere på riktig side..
Du kan jo kjøpe en slik sak som snur skiltet / setter en plate foran, så når du ser at politiet ikke står der så trykker du på knappen, og vips så forsvinner skiltet ditt?

Eller hva med å sette opp viltkamera ved bomstasjonen, så ser du om det er purk, hehe.
Hvis det er sånn at du betaler i en maskin, og en bum går opp, kan du legge deg HELT inntil (sikkert 30 cm fra) bilen foran. Da går du som henger for bilen foran. og slipper og betale. Kjenner en som gjør det :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av mtdman Vis innlegg
Greia er at jeg pendler ikke daglig, og tidspunktet jeg reiser på varier hele tiden, kan være tidlig på morningen eller sent på kvelden, som oftest to ganger i uka.
Da burde det ikke være noe problem, men funker det faktisk med snøspray eller ser kameraene igjennom det?
Vis hele sitatet...
ser ikke du igjennom gjør ikke noe annet heller..det er ikke akuuratt noe XRAY customs cameraer,hehe
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Det beste tipset er å få deg en autopass brikke og forskuddsbetale det høyeste beløpet, hvis jeg ikke husker feil får du da opptil 50% rabatt på bompasseringer.

Lovlig er det å =)

Sitat av visualn00b Vis innlegg
Hvis det er sånn at du betaler i en maskin, og en bum går opp, kan du legge deg HELT inntil (sikkert 30 cm fra) bilen foran. Da går du som henger for bilen foran. og slipper og betale. Kjenner en som gjør det :P
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte at dette ikke virker.
Prøvde meg på dette og bommen smalt rett i ruta. Heldigvis var det av plast typen så skadene på bilen og bommen ble minimale.
Den bøyde seg over bilen og jeg kjørte som et svin avgårde..

Fikk aldri noe bot eller hørte noe fra bomselskapet, heldigvis.
google: flip plate
Hvis ikke du vil bruke det, snu skilte på hodet(den klarer ikke lese auomatisk på den måten).
Kamera klarer kun lese 3 skilt samtidig, vil si tapeser bilen med random tall.

Endre en autopass brike med en eprom leser/skriver.
Jeg solgte bilen og kjøpte meg sykkel. Ikke betalt en krone i bompenger etter det.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Eller hva med å sette opp viltkamera ved bomstasjonen, så ser du om det er purk, hehe.
Vis hele sitatet...
Det hjelper svært lite når man likevel må passere bommen uten å ha funnet en løsning som gjør at du kan passere uten å betale.
Og hvor ofte ser du at purken står ved bomstasjonene og holder vakt egentlig?
Det har jeg enda tilgode å se.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sånn brikke er jo en mulighet, men en kompis av meg legger seg bare midt i mellom kjørefeltene og han har ikke fått noe regning i posten når vi har passert bomringen på E6 ved jessheim
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg solgte bilen og kjøpte meg sykkel. Ikke betalt en krone i bompenger etter det.
Vis hele sitatet...
Det er nok deilig og varmt på veien om vinteren da.
Se etter en lastebil! Vet ikke hvor du pendler fra, men kjører du ring 3 er det alltid en del lastebiler. Legg deg temmelig nærme lastebilen, da ser ikke kamera deg. Gjør alltid dette, og vil påstå at jeg har spart en del kroner
Om man pendler mye, bruker man også veien mye. Da er det bare rett og rimelig at man skal betale for vedlikehold og oppgraderinger, altså bompenger. Er du rik nok til å ha bil, bør du være rik nok til å betale for deg. Hva koster det deg å passere bommen? 15 min på jobb?

Uansett så oppfordrer jeg alle til å heller betale de få kronene ekstra, enn å prøve på farlige "stunt" som å kjøre på feil side av veien. Du setter både ditt eget og andres liv i fare for noen få kroner, så tenk deg nøye om!

Om du må snylte, anbefaler jeg at du bruker metoder som kun går ut over lommeboka di, type spray eller flippers. Angående spray fant jeg også denne linken på VG, men usikker på hvordan det er i forhold til kamera i bomstasjoner.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Se etter en lastebil! Vet ikke hvor du pendler fra, men kjører du ring 3 er det alltid en del lastebiler. Legg deg temmelig nærme lastebilen, da ser ikke kamera deg. Gjør alltid dette, og vil påstå at jeg har spart en del kroner
Vis hele sitatet...
Problme er at det er kamera foran og bak som betyr at det tar bilde av skitene foran og bak. Det vil da ikke bety å legge seg bak en lastebil vil hjelpe, men er usikker på at det funker. Teoretisk sett vil det ikke funke
Snø på skiltene funker fjell.
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Problme er at det er kamera foran og bak som betyr at det tar bilde av skitene foran og bak. Det vil da ikke bety å legge seg bak en lastebil vil hjelpe, men er usikker på at det funker. Teoretisk sett vil det ikke funke
Vis hele sitatet...
Funker for meg ihvertfall
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Om man pendler mye, bruker man også veien mye. Da er det bare rett og rimelig at man skal betale for vedlikehold og oppgraderinger, altså bompenger. Er du rik nok til å ha bil, bør du være rik nok til å betale for deg. Hva koster det deg å passere bommen? 15 min på jobb?

Uansett så oppfordrer jeg alle til å heller betale de få kronene ekstra, enn å prøve på farlige "stunt" som å kjøre på feil side av veien. Du setter både ditt eget og andres liv i fare for noen få kroner, så tenk deg nøye om!

Om du må snylte, anbefaler jeg at du bruker metoder som kun går ut over lommeboka di, type spray eller flippers. Angående spray fant jeg også denne linken på VG, men usikker på hvordan det er i forhold til kamera i bomstasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er bevist gang på gang at bompenger og veiavgift ikke går til det de skal. Det er snakk om store summer. Hvis du blindt vil at folk skal betale i dyre dommer for ingenting så foreslår jeg at du hopper i havet. Politikere suger penger der de kan, og så lenge folk gladelig betaler så vil det fortsette.

Spør du meg så foreslår jeg sabotasje istedenfor å spraye skilter eller gjøre farlige manøvre i trafikken.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Se etter en lastebil! Vet ikke hvor du pendler fra, men kjører du ring 3 er det alltid en del lastebiler. Legg deg temmelig nærme lastebilen, da ser ikke kamera deg. Gjør alltid dette, og vil påstå at jeg har spart en del kroner
Vis hele sitatet...
problemet er hvis politiet ser dette vil du få en stor bot for å kjøre for nærme bilen foran
Sitat av moonunit Vis innlegg
problemet er hvis politiet ser dette vil du få en stor bot for å kjøre for nærme bilen foran
Vis hele sitatet...
og i tillegg til det bør du ha tatt speed før du kjører så nære. Ellers reagerer du neppe raskt nok når bilen foran bremser..

Men det igjen, er ikke greit.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Se etter en lastebil! Vet ikke hvor du pendler fra, men kjører du ring 3 er det alltid en del lastebiler. Legg deg temmelig nærme lastebilen, da ser ikke kamera deg. Gjør alltid dette, og vil påstå at jeg har spart en del kroner
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke er så heldig at man også har en lastebilen tett opptil seg bak så vil nok ikke det funke noe særlig da bomstasjonene også tar bilde bakfra. Ihvertfall de i Oslo.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis man ikke er så heldig at man også har en lastebilen tett opptil seg bak så vil nok ikke det funke noe særlig da bomstasjonene også tar bilde bakfra. Ihvertfall de i Oslo.
Vis hele sitatet...
Okay men da lurer jeg på følgende: Da jeg hadde bil og bodde i Kristiansand så hadde jeg autopass. Og jeg fikk høre at hvis man la seg nærme bilen foran, som også hadde autopass så rakk ikke maskinen og reagere på at det var to biler. Altså mens det ennå lyste grønt fra han foran så gled man bare forbi uten at den registrerte ditt autpass. Noen som kan bekrefte dette, syns det virker logisk egentlig. For det lyser jo det grønne + tegnet en stund etter man har kjørt forbi. De gangene jeg havna bak en bil uten autopass så lyste det ikke på han, og da registrerte maskinen meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trauMa Vis innlegg
Okay men da lurer jeg på følgende: Da jeg hadde bil og bodde i Kristiansand så hadde jeg autopass. Og jeg fikk høre at hvis man la seg nærme bilen foran, som også hadde autopass så rakk ikke maskinen og reagere på at det var to biler. Altså mens det ennå lyste grønt fra han foran så gled man bare forbi uten at den registrerte ditt autpass. Noen som kan bekrefte dette, syns det virker logisk egentlig. For det lyser jo det grønne + tegnet en stund etter man har kjørt forbi. De gangene jeg havna bak en bil uten autopass så lyste det ikke på han, og da registrerte maskinen meg.
Vis hele sitatet...
Tida det tar for avlesing og tida lyset lyser har neppe noko med kvarandre å gjere.
hvis noen lurer på hvor rask den leser, så bare kjøp en leser og test selv.
http://www.norbit.no/?page_id=70

http://www.norbit.no/wp-content/uplo...ign4raster.pdf <- autopass brikka.
http://www.norbit.no/wp-content/uplo...93-FZ58058.pdf <- lesern til brikka.
Sist endret av ontheroad; 7. desember 2012 kl. 17:01.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tida det tar for avlesing og tida lyset lyser har neppe noko med kvarandre å gjere.
Vis hele sitatet...
Men med det i bakhodet, er det ikke en holdbar teori at hvis man ligger nærme nok så oppfattes det som et kjøretøy?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trauMa Vis innlegg
Men med det i bakhodet, er det ikke en holdbar teori at hvis man ligger nærme nok så oppfattes det som et kjøretøy?
Vis hele sitatet...
Kjører du i 60 er det 16.6m/s. Viss bilen er 4m lang vil det sei drøyt 1/4s før brikkene overlapper.

Elektronikk er ikkje såååå tregt.
Tro hva som skjer om traileren du ligger rett bak bråbremser..
▼ ... noen uker senere ... ▼
I disse snøtider, så fungerer det ganske grett å fjerne autopass-brikken fra frontruten (Og legge den i hanskerommet o.l).
Og så bare ha såpass skitne skilt, at kameraet ikke klarer å lese det =)

Om du er så uheldig at skiltet blir lest, så får du uansett rabatten.
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Jeg fikk 300kr ekstra pga av å ha passert i motsatt ved bom
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Feil Pilleknaskern, du fikk 300kr for og krysset sperrelinje, du hadde ikke fått bot om du krysset før sperrelinje
Sist endret av fontpage; 20. mars 2013 kl. 21:20.
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Vil bekrefte at dette vil føre til et gebyr for "feilplassering".. *
- tredje persons erfaring på riksvei *[255]
Hva med clingfilm på linsa?
Sitat av Facebook Vis innlegg
Vil bekrefte at dette vil føre til et gebyr for "feilplassering".. *
- tredje persons erfaring på riksvei *[255]
Vis hele sitatet...
ja det er bare å ringe dem så slipper du det..

jeg sa jeg ikke visste hvem som hadde kjørt bilen da jeg tenkte å selge den i den aktuelle perioden..det var ganske lett,snakket med en ungjente og jeg hadde full kontroll på hva utfallet ble
Sist endret av alanapoli; 21. mars 2013 kl. 06:56.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fontpage Vis innlegg
Feil Pilleknaskern, du fikk 300kr for og krysset sperrelinje, du hadde ikke fått bot om du krysset før sperrelinje
Vis hele sitatet...
Nei! Man får ikke skrave 300 kr. for å krysse en sperrelinje, men hele 3200 kr. De 300,- er ikke en bot men et tilleggsgebyr, akkurat som Pilleknaskeren riktig forteller.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. mai 2013 kl. 06:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er vistnok bare å tute når du kjører gjennom AutoPass-en. Da blir du ikke registrert. Grunnen er at utrykningskjøretøy(med sirene) ikke skal betale.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=514761
Neutral Good
Mith's Avatar
Dato: 01.04.2013 09:32
Sitat av Mith Vis innlegg
Dato: 01.04.2013 09:32
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke falkeblikk for å se det nei.
men, er det fiksa da? - De sa at det kom til å ta lang tid.

Også var det en veldig aktuell sak på facebook også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Man trenger ikke falkeblikk for å se det nei.
men, er det fiksa da? - De sa at det kom til å ta lang tid.

Også var det en veldig aktuell sak på facebook også.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Aprilsnarr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Beste triks jeg har funnet er å finne en buss eller lastebil og legge seg kloss bak, dette funker bra i Kristiansand der de også har kameraer , gjort dette i flere år uten å få noen regning. Om du ikke er heldig å har en stor høy bil og gjemme deg bak bruk en personbil det går til nød og legg deg klin i støtfanger
max en halvmeter bak, da vil begge biler registreres som en.
Jeg ser ofte både to og 3 biler gå på samme betalingen der.
Det er åpenbart endel treghet og svikt i systemet da de ikke vet hvor lang en bil er. Om flere kommer tett på så er det samme bilen tror dem.
Semitrailere f.ex er jo ganske lange
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg har en bomstasjon 400 meter bortfor der jeg bor! der går d ann å skifte felt å pasere bomstasjonen i motsatt kjørefelt, funker fjell det! (funker jo seff bare vis det ikke er noe trafikk da!) haha
Vis hele sitatet...
Sånn er det her også. Kameraten min trodde han var kjempesmart og gjorde det der i lang tid. Stor var skuffelsen da alle passeringene hadde kommet med på regningen...
▼ ... over en uke senere ... ▼
et søk inne på bil-dealerenes sider på dh.gate vil nok gi svaret, skiltvendere osv