Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 10822
Hei

Jeg har et ganske lett spørsmål til dere som velger å bruke svimlende summer på pc`en deres. Nå snakker jeg i hovedsak om stasjonære rundt 20k eller mer. Har dere virkelig behov for ytelsen, eller vil dere bare ha den feteste pc`en? Sliter litt med å fatte hva jeg skal få gjort med min til 15k, som jeg ikke kunne gjort med en til 10k. Derfor lurer jeg enda mer på hva dere med pc til 20k+ bruker den til, som dere ikke kunne med en til 10k?

Nå har ikke jeg en svindyr PC, faktisk en jeg har bygget ut ifra deler jeg har funnet her og der. 0kr totalt

Men de som har PCer til 20k+ er vel noen saftige overclockere, gamere med minst 3 skjermer og redigeringsfolk.
Tja, godt spørsmål, enkelte ønsker jo bare en diger e-penis.

De fleste som bruker slike summer på maskiner tenker også ofte på looks, overclocking, stil, etc., og ikke så mye på bang per buck ratioen.
Jeg er vell en av de som legger for mye penger i PCn, hvertfall med tanke på min bruk.

Har ikke nøyaktige kostnader på PCn jeg har nå, men den ligger nokk på 20k+

Grunnen til at den koster såpass er fordi jeg liker å ha en pen pc, og komponenter med pent design koster som regel endel. I tillegg liker jeg å ha sto e-penis - selv om den aldri vises frem

Vannkjølinga kjøpte jeg for ca 8k, hardwaren kostet 15k når den var ny og kabinettet jeg jobber med nå (scratchbuild) havner på ca 6-7k når det er ferdig, tror jeg.

PS: må også nevne at det er skummelt lett å handle fra øverste hylle når du får ting til innkjøpspris...
PS2: PCn brukes til å lese freak, twitter og spille musikk
Sist endret av GreenRay; 11. oktober 2012 kl. 21:44.
Enkelte liker vell å ha en bra pc som kjører kanskje bra da
Kan ikke blogge uten en swag mac
Fordi jeg hater att det lager når jeg spiller -.-''
Har brukt ca 12k har ikke råd til mer :P (er bare 14)
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Lanor Vis innlegg
Fordi jeg hater att det lager når jeg spiller -.-''
Har brukt ca 12k har ikke råd til mer :P (er bare 14)
Vis hele sitatet...
Jeg brukte ca 5-6k for...tja, er vel 4-5 år siden nå. Satt akkurat og spilte Dishonored, null "lag" (som du kaller det). Spiller mange andre spill, null problem. Eneste jeg ikke får kjørt er BF3 sålangt.

Så nei, man trenger ikke å bruke astronomiske summer for å kunne game problemfritt og med bra kvalitet på de aller fleste nye titler.

EDIT: Let the protests commence, kids.
Sist endret av bleh; 11. oktober 2012 kl. 22:20.
Har pc til 30k for å ha best pc i gjengen. Vennene mine jizzer i pantsa når jeg forteller specsa og at jeg kjører wow med den nye expansion packen "mop" på full grafikk. Jeg har også sgs3 fordi den har best spec. Spec er det som tells.
Sitat av bleh Vis innlegg
Jeg brukte ca 5-6k for...tja, er vel 4-5 år siden nå. Satt akkurat og spilte Dishonored, null "lag" (som du kaller det). Spiller mange andre spill, null problem. Eneste jeg ikke får kjørt er BF3 sålangt.

Så nei, man trenger ikke å bruke astronomiske summer for å kunne game problemfritt og med bra kvalitet på de aller fleste nye titler.

EDIT: Let the protests commence, kids.
Vis hele sitatet...
Random Fun fact: venn av meg låner 440'en min, og hevder at den er dugbar til BF3 spilling.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg kjøpte dyr pc av flere grunner, skal ikke benekte for at den viktigste var fordi jeg kunne :P
og så lenge jeg hadde pengene, og økonimien klarte jeg ikke la vær.
Jeg hadde også noen kriterier som innebar mer penger.
-Må takle 3d modelering
-Må funke bra til spill
-Stillegående
-Og ikke minst, den må se bra ut
Ingen av mine maskiner koster over 10k. men jeg har da 2 stasjonære, 1 som kjører alt av spill jeg har prøvd hittil på fullt, som jeg kjøpte for 4k av min bestevenn, han sa han hadde brukt rundt 12k på den for 2 år siden, så teknisk sett så kan du se bortifra min første setning. Og det er jo selvfølgelig kos, selvom jeg ikke har så mye tid til å spille nå som før. Èn helt ok laptop jeg fikk til jul og en macbook pro jeg betalte 4k for, fra samme kompis. Og da skolen jeg går på kun har mac,var det mye lettere å overføre blandt annet video prosjekter fra mac til mac. Må innrømme at jeg har blitt litt forelsket i macen også, veldig kjekt å ha en, selvom det tok litt tid til å bli vandt til den. For en som har brukt windows hele livet.

Men om jeg skulle bruke 20k på en maskin (forhåpentligvis kan jeg det en dag også) så skulle det ha vært for redigering, da jeg driver mye med bilder og video
bruker i all hovedsak pc'en min til modellering og rendering, og kjøre tunge spill, og da er det alltid greit med litt ekstra regnekraft. liker også å fikle med pc'n, som å modifisere kabinetter og vannkjølingssystemer. er jo en grei hobby, da det kan kombiners med jobb og underholdning.
lever svært billig, tusen kr. mnd, så det som ikke går til sparing, går til pc.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Jeg er vell en av de som legger for mye penger i PCn, hvertfall med tanke på min bruk.

Har ikke nøyaktige kostnader på PCn jeg har nå, men den ligger nokk på 20k+

Grunnen til at den koster såpass er fordi jeg liker å ha en pen pc, og komponenter med pent design koster som regel endel. I tillegg liker jeg å ha sto e-penis - selv om den aldri vises frem

Vannkjølinga kjøpte jeg for ca 8k, hardwaren kostet 15k når den var ny og kabinettet jeg jobber med nå (scratchbuild) havner på ca 6-7k når det er ferdig, tror jeg.

PS: må også nevne at det er skummelt lett å handle fra øverste hylle når du får ting til innkjøpspris...
PS2: PCn brukes til å lese freak, twitter og spille musikk
Vis hele sitatet...
Du sier du har pc til "nokk 20k+", men delen du nevner etterpå kommer på 29-30k. I tillegg skriver du at du får ting til innkjøpspris.

Hva mener du da at pc`n din egentlig koster? 40k eller 50k??
Det er vel en 4 år siden jeg bygde PCen min og la en totalt 22K i den.
PC-en før det igjen kom på noelunde samme sum og fungerer pr idag om mediasenter PCen min (8-9 år gammel).

Grunnen er rimelig enkel. Når jeg første holder på så slår jeg på stortromma og lager med en skikkelig god en, men jeg har dem også i mange år før jeg oppgraderer eller kjøper ny. Føler at hvis jeg kjøper en billig/halvbillig PC så varer den ikke i nærheten så lenge som en dyrere en.
Selv brukte jeg ca 15k på min maskin da jeg kjøpte den for... fire-fem år siden?
Den har etter det blitt lappet på med nytt skjermkort og nytt kabinett, samt en enkel loop med vannkjøling. Men vannkjølingen vant jeg i tek.no sin julekalender

Når jeg først kjøpte maskinen, valgte jeg delene for jeg ville ha noe som kunne vare en god stund, og det har jeg vel egentlig fått og. Maskinen kjører alt av dagens spill uten nevnverdige problemer.

<3 Q6600 prosessoren min
kjøper "dyrt" fordi jeg kan og vil ha det andre blir sjalu på
Ridder av 1. klasse
Grunnen til at jeg bruker litt over gjennomsnittet, når jeg skal ha meg ny PC, er fordi livet er for kort til å sitte å vente på at ting skal begynne å sammarbeide. Får magesår og aids når jeg faktisk må vente mer enn 2sek før PCen reagerer...
For min del er jeg rett og slett Hardware interresert. Liker å oppgradere mine komponenter til over-middels bra hvert 1-2 år slik at min "e-penis" fortsatt er i takt, samt at jeg liker å kunne yte det beste av programmet så langt økonomien min tillater det (med måte såklart).

Men hovedsakelig er det fordi jeg er en svett nerd.
Jeg brukte 12.000, rett og slett fordi jeg vil ha en utrolig bra gamingopplevelse. Å gå over det i pris tror jeg ikke ville lønnet seg, fordi forbedringen hadde vært såpass liten. Jeg tror også at den PC-en jeg bygde vil vare veldig lenge og kunne dra de fleste spill på ultra i årene som kommer.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har pc til 30k for å ha best pc i gjengen. Vennene mine jizzer i pantsa når jeg forteller specsa og at jeg kjører wow med den nye expansion packen "mop" på full grafikk. Jeg har også sgs3 fordi den har best spec. Spec er det som tells.
Vis hele sitatet...
Hva mener du teller på en hjemmebygget PC? Om den har Windows eller Linux? Så vidt jeg har skjønt, kræsjer begge hele tiden og er superduper avansert, i følge deg.

Er det hvor mange kabler som stikker ut bak? Som du vet , når du bygger en PC, må du ha 2 kabler ut, skjerm og strøm. Men mindre du sveiser selv da.

Eller hvor mye creds du får i gjengen for å ha stor Eple-penis?
Sist endret av Sinken; 12. oktober 2012 kl. 00:06.
At noen trenger en PC til 20-30 tusen tviler jeg på med mindre man trenger det i forbindelse med yrket sitt.

Men likevel så skjønner jeg at folk gjør det. Dette er en hobby på lik linje med andre dyre hobbier, som f.eks. radiostyrt utstyr som biler og fly, er ikke akkurat en billig hobby, men det er noe en del folk liker å holde på med. Og som en annen nevner her; ved å kjøpe en dyr PC, så tar det gjerne lengre tid før man trenger ny.

Så må jeg vel skryte litt av ustyret mitt. (Dårlig ordvalg kanskje.) Har en laptop, en Dell som jeg har fått fra jobb, og den drar alt av.. samma det, har PS3.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Si det... Jeg la rundt 21k i den som står i signaturen, og det begynte egentlig med at jeg forelsket meg i en unødvendiig dyr og stor PSU. Da trengte jeg last til den, og valget falt på 670 SLI. Også har bare hobbien eskalert siden den gang. :/

Også har jeg blitt kresen på skjermer, og det er enda dyrere! -.-"

Men, jeg har hatt mere destruktive og illegale hobbier en dette...
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Du sier du har pc til "nokk 20k+", men delen du nevner etterpå kommer på 29-30k. I tillegg skriver du at du får ting til innkjøpspris.

Hva mener du da at pc`n din egentlig koster? 40k eller 50k??
Vis hele sitatet...
Vannkjøling - 8k
Hardware - 15k ny
Kabinett - 7k
SUM: Ligger vel på 30k+ egentlig da :P (dette er halveis butikkpris)

Med tillegsutstyr ligger den vel på 50k+ nypris (husk: ekstrautstyr er endel år (høyttalere, mus ol)

Liker også å bytte kabinetter, så den pcn jeg har nå har hatt 4 forskjellige skall på ca et år
Fordi jeg ikke har handla meg ny pc og kosa meg med bygging siden 2003-04.

11k for en pc å bygge selv og kose seg med det, som takler alle eller iallefall de
fleste av dagens spill, og også en del annet. Og det er verd pengene siden chille
tiden i godstolen blir så mye mer behagelig når alt fungerer med høy kvalitet!
Kjøpte PC til 15k fordi jeg digger å kjøre elastomania med maks grafikk
Kjøpte min første stasjonære PC for 3 uker siden faktisk. Gjennom arb.giver fikk vi grei rabatt hos Dell, så pc'n kostet 50 089,50. Det inkluderer skjerm, tastatur og mus samt skriver.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Vannkjøling - 8k
Hardware - 15k ny
Kabinett - 7k
SUM: Ligger vel på 30k+ egentlig da :P (dette er halveis butikkpris)

Med tillegsutstyr ligger den vel på 50k+ nypris (husk: ekstrautstyr er endel år (høyttalere, mus ol)

Liker også å bytte kabinetter, så den pcn jeg har nå har hatt 4 forskjellige skall på ca et år
Vis hele sitatet...
la oss få se bilde!
Sitat av Troennes Vis innlegg
Kjøpte min første stasjonære PC for 3 uker siden faktisk. Gjennom arb.giver fikk vi grei rabatt hos Dell, så pc'n kostet 50 089,50. Det inkluderer skjerm, tastatur og mus samt skriver.
Vis hele sitatet...
Specs på beistet?
Brukte ca. 5000 på hardware for 4 år siden og oppgraderte den med nytt skjermkort, ssd og ekstra ram for ca. et år siden. Har vel brukt rundt 7-8000 totalt på hardware.

Bruker pcen til bildebehandling/design i Photoshop og Illustrator og litt gaming. Pcen drar alt av programmer lett, og den funker fint til de fleste spill. Den drar BF3, men merket at prosessoren ikke hang helt med på Planetside 2-betaen. Siden jeg ikke spiller så mye er den satt opp med mye ram og en rask scratch-disk, og når den funker fint til det jeg trenger den til ser jeg ikke helt vitsen med å oppgradere. Hvis jeg skal regne med skjermer, tegnebrett og høyttalere osv. har jeg vel brukt ~14 000 over en periode på 4-5 år, og jeg ser ikke helt vitsen i å bruke noe mer på en pc.
Sist endret av drittunge; 12. oktober 2012 kl. 15:09.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg kjøper det jeg trenger uten å tenke så mye på pris.
Jeg har en tendens til å gjøre alt for mye samtidig (f. eks 2 wow samtidig på hver sin skjerm) og har derfor valgt en prosessor med 6 kjerner og 12 GB ram. Jeg har også behov for mye lagring og har derfor 6 TB i raid 5.

Når jeg holder på sånn dras prisen opp og sluttsummen blir ganske høy.
Nå har ikke jeg noen dyr stasjonær pc lengre, mye på grunn av at jeg er student og ikke har råd eller tid til å bruke den så mye. Men meg som sikkert mange andre her bruker/har brukt ufattelige mange timer på pc'en om dagen her gjennom flere år. Da mener jeg at det å bruke noen tusen ekstra ikke er noe stort hinder. Tenk om man deler antall kroner/timer så kommer man nok ganske godt under de fleste andre aktiviteter. Om det er nødvendig er en annen sak.
Brukt rundt 15 - 20tusen på datautstyr, å 3ganger så mye på film utstyr.
Bruke kun maskin til film redigering å nett surfing, gaming er helt uaktuelt tar plass, driv unødvendig kraft ut av maskin
Sitat av CatFix Vis innlegg
Specs på beistet?
Vis hele sitatet...
Intel® Core™ i7-3960X (Six Core Extreme, 15MB Cache Overclocked up to 4.2Ghz)
To 2 GB GDDR5 NVIDIA® GTX 680 SL
32 GB (4 x 8 GB) 1600 MHz DDR3
512GB SSD + 1TB SATA 6Gb/s (7200RPM) 32MB Cache + 2 TB – SATA-III, 7200 o/min, 32 MB hurtigbuffer

En arb.kollega som satte opp maskinen for meg, da jeg ikke har alt av kunnskap føler jeg. Planen var at jeg skulle ha en maskin for flere(noen) år? Han skal sette opp mediesenter for meg snart.
Samt at jeg bruker den mye til Inventor og annen 3d modellering. Spiller ikke, da jeg har PS3 og XBOX360,som sjelden brukes.

Det er forresten en Alienware, usikker om det lages av Dell(stpr Dell på skjermen)? Var uansett kjøpt gjennom Dell Norge.
Sist endret av Troennes; 12. oktober 2012 kl. 18:29.
Alienware.... halvparten av prisen du betalte er kun for navnet.. sånn satt på spissen
Føler meg så treig når maskinen min bare kosta 3k. Holder i massevis for å spille enkle spill, jobbe på og alt annet. Vel og merke så fikk jeg et ekstra skjermkort av broren min da, så spørs om den hadde vært like grei uten det.
Sitat av Astaroth Vis innlegg
Alienware.... halvparten av prisen du betalte er kun for navnet.. sånn satt på spissen
Vis hele sitatet...
Det kan hende, men det blei kun handlet fra Dell som sagt tidligere. Da personen som hjalp meg, kom jeg fra til at Alienware-kabinettet var det eneste fine. Og som sagt, jeg ville legge penger i en maskin og ferdig med det for en stund.
Sitat av Astaroth Vis innlegg
Alienware.... halvparten av prisen du betalte er kun for navnet.. sånn satt på spissen
Vis hele sitatet...
Nå fikk han jo også rabatt da... Kanskje prisene ikke er så gæli da?
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Føler meg så treig når maskinen min bare kosta 3k. Holder i massevis for å spille enkle spill, jobbe på og alt annet. Vel og merke så fikk jeg et ekstra skjermkort av broren min da, så spørs om den hadde vært like grei uten det.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt hvordan du har det. har selv bare hatt bærbar inntil 3 uker siden. Den siste PCen var en Acer som fungerte godt til dagligdags bruk, å intet mere. Kostet heller ikke så mye. Sånn sett over ti år har jeg da kanskje brukt litt over 5k i året, inkl mus, skjerm, skriver osv. Noe jeg ikke føler er så mye, sett i snitt av en gj.snittlig Freaker.(har jeg inntrykk av)
Pcen min ligger vel på 10k tror jeg, har aldri hatt et eneste problem med den, og noen av delene er flere år gamle. Brukte den masse til gaming, men nå er den litt mer pynt.
Skjønner liksom ikke at folk bruker 20k+ på pc, når man får en fin BIL til den prisen. :/
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg brukte 12.000, rett og slett fordi jeg vil ha en utrolig bra gamingopplevelse. Å gå over det i pris tror jeg ikke ville lønnet seg, fordi forbedringen hadde vært såpass liten. Jeg tror også at den PC-en jeg bygde vil vare veldig lenge og kunne dra de fleste spill på ultra i årene som kommer.
Vis hele sitatet...
This, brukte selv 15k, men dette var da med litt dyrt kabinett, x2 24" og fancy tastatur.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vamvam Vis innlegg
Skjønner liksom ikke at folk bruker 20k+ på pc, når man får en fin BIL til den prisen. :/
Vis hele sitatet...
Fordi noen (inkludert meg selv) har råd til både pc til 20k ++++ og bil
Sitat av vamvam Vis innlegg
Pcen min ligger vel på 10k tror jeg, har aldri hatt et eneste problem med den, og noen av delene er flere år gamle. Brukte den masse til gaming, men nå er den litt mer pynt.
Skjønner liksom ikke at folk bruker 20k+ på pc, når man får en fin BIL til den prisen. :/
Vis hele sitatet...
Ser den godt. Selv annser jeg min PC for n engangsinvestering, maskiner for duge til jeg er blitt for gammel for dens bruk. Ang fin bil er det vel øyet som ser, jeg har aldri ville hatt en bil til 20k.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Ser den godt. Selv annser jeg min PC for n engangsinvestering, maskiner for duge til jeg er blitt for gammel for dens bruk. Ang fin bil er det vel øyet som ser, jeg har aldri ville hatt en bil til 20k.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg bare en fattig 18åring, så bil til 25k duger for meg! førstebil

EDIT: Kjenner jo faktisk en som har kjøpt pc til 24k på avbetaling som ikke greier å betale den ned. Luksusfellen materiale! haha
Sist endret av vamvam; 12. oktober 2012 kl. 20:58.
Alkoholisert gamer
Jeg kjøpte meg en laptop til 1500kr, syntes det var litt i overkant, men de hadde ikke billigere der jeg kjøpte..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vamvam Vis innlegg
Nå er jeg bare en fattig 18åring, så bil til 25k duger for meg! førstebil

EDIT: Kjenner jo faktisk en som har kjøpt pc til 24k på avbetaling som ikke greier å betale den ned. Luksusfellen materiale! haha
Vis hele sitatet...
jeg er en 18åring med kontroll på økonomien jeg
Grunnen til at jeg la og legger en del penger ned i PC'n, telefonen osv. er fordi jeg liker å ha ting så bra som mulig. jeg elsker at alt skjer med lysets hastighet, og at jeg ikke trenger å tenke på om jeg har bra nok HW når mitt neste favorittspill kommer ut. Å ha PC'n operativ 10 sekunder fra kaldstart er nydelig. 2 Sec loading tid på spill i steden for opp i mot 20 er deilig. Man får dessuten mer tid i spillet

Liker å ha det beste til det lommeboka klarer å hoste opp^^
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er selv en sånn klein mac-klyse som har en MBP 15" Retina.
Driver med grafisk design og programmering (så skjermen er viktig), og vekt og det rent bærbare prioriteres siden jeg har den med meg hver eneste dag. At jeg kan kjøre spill på ultra high settings er også koselig om kveldene. Elsker også operativsystemet og brukervennligheten og synes helheten virkelig er verdt pengene mtp at jeg har en maskin i mange år fremover.
Jeg har alltid bygget økonomisk pc, men når jeg har handlet "øknonomi"-delene har det vært det beste midrange kan by på.

En av tingene som er artig med å ha "topprange" av midrange er muligheten til å alltid kunne oppgradere noe hvis du gidder, eller bare la den stå sånn som den er.

Nå når jeg fikk lønn tenkte jeg at "Shit... Kanskje techbay.no har noe for meg" også kjøpte jeg litt casemods. Det jeg har brukt over 2k på til nå er kjøling o.l. Jeg har 100% viftekjølt pc med vifter som ikke kjører over 900rpm så den er forholdsvis stille. Hvorfor jeg bruker penger på stille kjøling er fordi jeg hater viftestøy.

Når det kommer til hodeløs handling som å kjøpe det beste av det beste så er det bare idioti. Jeg har 500w psu av prinsipp, man trenger da vel for f... ikke 1000-1200 watt.

Jeg har brukt under 8k på builden jeg har nå, og den tilsvarer vel ferdigbygde pcer til 12-14k.
Som sagt så er oppgraderinger noe jeg kan gjøre pga. framtidsrettet oppgradering. Jeg kjøpte AM3 cpu til et AM3+ hk, noe som gjorde at cpuen ble hevet etter meg. Når jeg trenger mere juice kan jeg kjøpe 8kjerners bulldozer, men det blir vel lenge til man trenger mer enn 4 kjerner.

Ting som er viktig når det kommer til pcbygging er å ha en plan, la det være en hobby som du kan holde på med over flere år. Når du får noen ekstra kroner, bruk dem på pcen, ikke kjøp alt på en gang.
selv har jeg brukt litt i underkant av 20k på stasjonær, og 18k på laptop (retina er dyrt) siden juni 2011... bare fordi jeg vil ha kraft, effektivitet og kvalitet. angrer ikke ett sekund