Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5640
[GUIDE] Basic casemodding!
Orker ikke å rulle stolen 2m bak og legge meg i senga, og har ikke noe annet å gjøre en å sløve på freak. Så her kommer en liten guide i enkel casemodding!

Hva er casemodding?
Casemodding går ut på å modifisere kabinetter, for eksempel ps3, pc og xbox kabinetter. I denne guiden vil jeg legge mest vekt på pc casemod, siden det er det jeg har erfaring med.

Casemodding går altså ut på å endre utsende/oppbyggingen av et eksisterende kabinett.


Her er det gjort noen ekle modifiseringer. Ny lakk, vindu, hull til kabelorganisering, nye viftehull og fjerning av unødvendige rack på innsiden

Fordeler med casemod:
- PCn din blir mer personlig, den ser ikke ut som alle andre sitt
- Setter du inn flere/større vifter oppnår du bedre kjøling
- Du kan modifisere kabinettet slik at kabelorganisering blir mye lettere, dette kan resultere i bedre luftflyt (altså bedre kjøling)
- Den ser penere ut (hvis du får et bra resultat selvfølgelig)

Ulemper med casemod:
- Du mister garantien på det du modifiserer
- Hvis du slurver med planlegging og gjennomføring går det utover resultatet

Hvordan går jeg frem?
1. Skaff deg et kabinett
2. Utforsk det, finn ting du vil endre på!
3. Skriv ned og tegn planene dine
4. Finn ut hva du trenger av verktøy og materialer
5. Gå over planen din, finn ut om du har planlagt alt!
6. Sett igang Finn frem dremelen, lakksprøyta eller hva du nå enn trenger og sett igang.
7. Ta masse bilder av hva du gjør, og poste det her i diy-forumet i form av en arbeidslogg
8. Ettertanke: Hva kan forbedres til neste gang? Du finner GARANTERT noe du ikke er fornøyd med...

Valg av kabinett
Når du skal modifisere et kabinett er det lettest å gå for et av 100% stål eller helst aluminium, da dette er materialer som er lette å jobbe med. Plast er etter min oppfatting et helvetet å jobbe med!

Ellers så må du selvfølgelig se etter hva du liker. Skal du ha et stort?lite?middels? plass til mange eller lite harddisker?

Explore your baby!
Å finne et forbedringspotensiale på for eksempel et Lian Li kabinett vil jeg si er ganske vanskelig, men det er mulig. Monter hardwaren du skal bruke (eller noe gammelt du har liggende) og finn ut om det er noen deler som ikke er i bruk som kan kuttes bort (pass på at du ikke fjerner en viktig bærebjelke slik at kabinettet blir skjevt)

Ting som er lette å modifisere:
- Større viftehull
- Fjerning av stygge viftegriller
- Hull til vindu
- Nye kabinettføtter
- Nye viftehull
- Hull for å trekke kabler gjennom for lettere kabelorganisering
- Lakkering
- Lys (anbefaler svak belysning med led)
- Fjerning av HDD- og/eller DVDrack som ikke er i bruk

Planlegging
Når du planlegger hva du skal modifisere bør du skrive det ned og tegne ei tegning med nøyaktige mål, gjerne i 3D (jeg bruker Google SketchUp til dette, og vil anbefale dette)


Eksempel på 3D arbeidstegning

I tillegg til en 3D modell bruker jeg å tegne alle delene på papir i 2D med nøyaktige mål skrevet på (mye lettere å ha med seg noen ark i stede for en PC i verkstedet)

PS: Planlegging er halve jobben! Og grunnmuren for et godt resultat.
Dette brente jeg meg på i starten, jeg slurvet med planleggingen og resultatet ble ikke bra (tror jeg kastet kabinettet, tok ikke bilde av det en gang, tror jeg)


Det vises kanskje ikke så godt på bildet, men her slurvet jeg med planleggingen, jeg viste ikke hvordan jeg skulle feste PSUen. Så jeg utsatte dette til jeg hadde startet med byggingen. Resultatet ble at PSUen balanserer på kjølevifta, og faller ut om noen dunker til kabinettet

Materialer
Til casemod trenger man ikke så store mengder materiale, skal du ha vindu bør du bruke plexi eller lexan. Det er gjenomsiktige akryl og polokarbonatplater. Lexan er det beste valget, det har mye bedre kvalitet, tåler mye, lett å gjenge og får ikke så lett riper, men er i tillegg mye dyrere.

Plexi og Lexan kan du skaffe hos din lokale Glassmester.

Kanskje trenger du litt aluminium. Skal du ha små plater får du kjøpt dette hos Chlas Ohlson. Skal du ha store mengder kan du hør med en blikkenslager.

Verktøy
For å lage hull i plast eller metall anbefaler jeg å bruke en dremel med kuttskive og/eller en stikksag. Og til slutt bruke ei fil for å pusse kantene glatte.

Til lakkering er det beste å bruke lakksprøyte, men det holder lenge med lakk på boks også. Anbefaler ikke å kjøpe biltema lakk, denne får fort riper etter min erfaring.

Ellers kommer du sikkert til å trenge dette:
- Drill + borr (for å lage hull)
- Poppnagle utstyr (perfekt å feste lexan til sidedøren med!)
- Tape
- Pussepapir i forskjellige grovheter

Lakkering
Lakkering er ikke så lett som mange tror. Det er ikke bare å lakkere et lag helt til alt blir svart!

1. Puss bort all lakk med fint pussepapir der du skal lakkere
2. Vask med rødsprit
3. Sprei på noen tynne lakk med grunning
4. Lakk mange, veldig mange tynne lag med den fargen du vil ha
5. Lakk noen tynne lag med klarlakk

Protip: Bruk bare lakk av samme merke! Blander du merker kan du være uheldig å få stygge kjemiske reaksjoner som ødelegger resultatet.

PS: Husk å la lakken tørke mellom hvert lag!

Sleeving av kabler
Når du sleever en kabel så trekker du en kabelstrømpe på utsiden av kabelen, dette gir den et veldig pent utsende.

Her en en fin guid til hvordan du kan gjøre dette: LINK


Eksempelbilde

Bilder og arbeidslogg
Har du tenkt å ha dette som en hobby er det viktig/kjekt å ta bilder og skrive en logg. Etter du har modifisert noen kabinetter kan du prøve å få deg en sponsor for å lette på utgiftene. For å få dette hjelper det mye å vise til noen arbeidslogger for å vise fremgangen din

Når du tar bilder bør du ikke bruker mobilkamera, skaff deg et kompaktkamera eller speilrefleks. Gode bilder er gull verdt.

Protips

1. En 80mm vifte skal ikke ha et hull med en diameter på 80mm! Her er en liste over hvilken diameter viftehullene skal være på:
- 80mm vifte = 76,2mm (3")
- 92mm vifte = 88,9mm (3.5")
- 120mm vifte = 114,3mm (4.5")
- 140mm vifte = 139,7mm (5.5″)

2.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Skal vi se

Regel nr 1! Planlegg ALT ned til minste detalj FØR du starter å bygge. Ikke improviser med festing av harddisker og slikt, det har en tendens til å bli stygt da. Er det noe du er usikker på, spør noen heller.

Jordig: Det trenger du ikke å tenke på

Montering av hovedkort: Kjøp et Lian Li hovedkortbret, tilpass hull til det, skru det fast og monter HK.

Montering av harddisker: Kjøp en slik eller noe lignende (har du et gammelt kabinett du ikke bruker kan du røske ut harddisk stativet som er inni der) Hvis du har litt stramt budsjett kan du kjøpe netting/plater-med-hull (vet ikke hva heter på norsk, kalles "modding mesh" på ModdeSpråket) eksempellink (eventuelt bruk patentbånd)

Montering av DVD: Samme som harddisk, modder's mesh, patentbånd eller aluplate med tilpassede hull

USB i front: Kjøp en slik (og røsk ut det du vil ha) eller røsk ut fra en gammel pc (du kan finne noe på søppeldynga/gjenbrukslageret/bak din lokale elkjøp). Når du har skaffet dette er det bare å kutte et hull i fronten der du vil ha USB inn/utgangene og skru de fast fra innsiden.

Kutting av plater/hull: Bruk stikksag med fint blad til å kutte små hull (for eksempel til USB) For å kutte store plater bruker du en gjerdesag, håndsag eller sirkelsag. Husk å pusse godt etterpå.
Vis hele sitatet...

Inspirasjon
Trenger du inspirasjon for å komme igang? Her er noen linker

- MDPC - Million Dollar PC
- Arbeidslogger - Diskusjon.no
- AC's casemod!
- The Gentleman - Frufsa
- Ice Blizzard - Bl1zzarD

Mine prosjekter:
- Evolution v2
- FreakenPC
- Chieftec Mesh v2
- DosBox
- PengebingePC

Ellers, hvis det er noe du lurer på så er det bare å sende en PM eller slenge inn en kommentar her

PS: Ikke drep meg helt for at jeg er dårlig til å forklare... Jeg er ikke så flink på å skrive guide, men konstruktiv kritikk på guiden tar jeg gjerne imot!

#GreenRay
Sist endret av GreenRay; 28. oktober 2019 kl. 10:08.
Nice, kjempebra guide.

Lurer på om jeg skal male kabinettet mitt med Acrylmaling. Har strengt tatt ikke peiling på hvordan det oppfører seg mot metall. Vil det gi nok "grep" å bruke fint sandpapir tror du? Også da klarlakk over.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Nice, kjempebra guide.

Lurer på om jeg skal male kabinettet mitt med Acrylmaling. Har strengt tatt ikke peiling på hvordan det oppfører seg mot metall. Vil det gi nok "grep" å bruke fint sandpapir tror du? Også da klarlakk over.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det vil funke veldig bra, er ikke helt sikker, men mener jeg har sett folk bruke akryl på metallkabinetter før

Så lenge du pusser vekk den gamle lakken og rengør overflaten godt tror jeg dette vil gå bra. Det er jo ikke værre en å prøve Siden det er akryl du skal bruke, så tror jeg du kan bruke litt grovere sandpapir en man trenger til spreylakk. Mener å huske at akrylmaling er ganske tykk?

Ble mye "tror" her Men lykke til med prosjektet! Og takk for tilbakemeldingen
Akryl går kjempefint på metal, går forsåvidt på alt fra metal til lerret, papir, silke, tre, plast...
Bare husk å avslutte med en slik "finishing spray" så malinga holder lengre.

Fin guide også.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Nice, kjempebra guide.

Lurer på om jeg skal male kabinettet mitt med Acrylmaling. Har strengt tatt ikke peiling på hvordan det oppfører seg mot metall. Vil det gi nok "grep" å bruke fint sandpapir tror du? Også da klarlakk over.
Vis hele sitatet...
Her har jeg brukt akryl, lagde det i 2006 og det holder enda. Pusset ned og grunnet, deretter maling og så klarlakk for at det skal holde.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Akryl går kjempefint på metal, går forsåvidt på alt fra metal til lerret, papir, silke, tre, plast...
Bare husk å avslutte med en slik "finishing spray" så malinga holder lengre.

Fin guide også.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Her har jeg brukt akryl, lagde det i 2006 og det holder enda. Pusset ned og grunnet, deretter maling og så klarlakk for at det skal holde.
Vis hele sitatet...
Da har vi bekreftet det! Steike for et pent bilde Tsunami! Skulle ønske jeg kunne male så pent
Fin guide! skal lage en case nå i sommer så tipsene kommer godt med! har bare kuttet bort i/o panelet på min 500r og farget det, så blir noe nytt dette her.

Kan hende jeg tar kontakt greenray for litt hjelp .
Sitat av NinjaOla Vis innlegg
Fin guide! skal lage en case nå i sommer så tipsene kommer godt med! har bare kuttet bort i/o panelet på min 500r og farget det, så blir noe nytt dette her.

Kan hende jeg tar kontakt greenray for litt hjelp .
Vis hele sitatet...
Takk

Bra du føler tipsene mine hjelper! Rop ut om det er noe du trenger hjelp med Lykke til videre
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tenkte jeg skulle jukse littegranne og stjele tråden din litt:

Så har ett casemod prosjekt jeg har tenkt litt på, som det nå endelig har kommet seg litt fart i.

Planen er å ta ett Corsair Carbide 300R og modifisere inn sigden og hammeren til kommunistene på siden, samt lakke det rødt.
Slik at det blir nogenlunde slikt:
http://i1212.photobucket.com/albums/cc453/En_Mann/Corsair_Carbide_300R_01.png
(sigden og hammeren er ikke inkludert på bildet)

Men jeg rydda litt i hyllene mine og poff! Fant 6-7 tomme gamle kuler:
http://i1212.photobucket.com/albums/cc453/En_Mann/IMG_8753.jpg
Nå, jeg fikk en ide fra disse, hva om jeg kutter bort de falske skruene/mutterne på fronten og bytter dem med kulene?

Hva synes dere?

Litt flere bilder:
http://i1212.photobucket.com/albums/cc453/En_Mann/IMG_8754.jpg
http://i1212.photobucket.com/albums/cc453/En_Mann/IMG_8750-2.jpg
http://i1212.photobucket.com/albums/cc453/En_Mann/IMG_8752-1.jpg


EDIT: Noen måte og få bildene mindre på?
Sist endret av Freddy_fred5; 18. juli 2012 kl. 14:28.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tenkte jeg skulle jukse littegranne og stjele tråden din litt:

Så har ett casemod prosjekt jeg har tenkt litt på, som det nå endelig har kommet seg litt fart i.

Planen er å ta ett Corsair Carbide 300R og modifisere inn sigden og hammeren til kommunistene på siden, samt lakke det rødt.
Slik at det blir nogenlunde slikt:
[IMG]*snip*[/IMG]
(sigden og hammeren er ikke inkludert på bildet)

Men jeg rydda litt i hyllene mine og poff! Fant 6-7 tomme gamle kuler:
[IMG]*snip*[/IMG]
Nå, jeg fikk en ide fra disse, hva om jeg kutter bort de falske skruene/mutterne på fronten og bytter dem med kulene?

Hva synes dere?

Litt flere bilder:
[IMG]*snip*[/IMG]
[IMG]*snip*[/IMG]
[IMG]*snip*[/IMG]


EDIT: Noen måte og få bildene mindre på?
Vis hele sitatet...
Høres ut som en god idè! Hva med noen kulehull i tillegg?

Det med de kulene som skruer hørtess ganske tøft ut, kjør på med det! Fargen ser også bra ut, så hvis du får lakkert sigden og hammeren på siden bra, så blir dette...eeh, bra!

btw: MNPCtech selger tummelskruer formet som skudd! link

bildene får du mindre ved å bruke AIDS som opplastingskilde, eller du kan endre størrelsen i f.eks paint før du laster de opp
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Høres ut som en god idè! Hva med noen kulehull i tillegg?

Det med de kulene som skruer hørtess ganske tøft ut, kjør på med det! Fargen ser også bra ut, så hvis du får lakkert sigden og hammeren på siden bra, så blir dette...eeh, bra!

btw: MNPCtech selger tummelskruer formet som skudd! link

bildene får du mindre ved å bruke AIDS som opplastingskilde, eller du kan endre størrelsen i f.eks paint før du laster de opp
Vis hele sitatet...
Tja, får se litt på det med kulehull, likte egentlig best bunnen av kula ut, men får se.

Det blir egentlig ikke skruer, men om du ser på frontpanelet er det slike falske skruer/muttere som jeg tenkte og fjerne og bytte ut.

Sigden og hammeren tenkte jeg og ta i Lexan/Plexi på høyresiden, ikke lakke.
Finnes det forresten farget (i gul) plexi/lexan?

Nice
De må skaffes til buildet, men tror kanskje de da blir lakka gule elns.

Takker hjertelig, hater det når bilder blir så jækla store
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tja, får se litt på det med kulehull, likte egentlig best bunnen av kula ut, men får se.

Det blir egentlig ikke skruer, men om du ser på frontpanelet er det slike falske skruer/muttere som jeg tenkte og fjerne og bytte ut.

Sigden og hammeren tenkte jeg og ta i Lexan/Plexi på høyresiden, ikke lakke.
Finnes det forresten farget (i gul) plexi/lexan?

Nice
De må skaffes til buildet, men tror kanskje de da blir lakka gule elns.

Takker hjertelig, hater det når bilder blir så jækla store
Vis hele sitatet...
Aha, make sense! Blir sikkert bra det

Farget plexi/lexan får du hos plastkompaniet.no eller så kan du høre med en glassmester.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Aha, make sense! Blir sikkert bra det

Farget plexi/lexan får du hos plastkompaniet.no eller så kan du høre med en glassmester.
Vis hele sitatet...
Konge
Bruk patronene til viftestyring, istedenfor de vanlige knottene, win.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Niveum Vis innlegg
Bruk patronene til viftestyring, istedenfor de vanlige knottene, win.
Vis hele sitatet...
Hmm, dette var faktisk en liten tanke.

Noen som har no peil på hvordan dette kan gjøres på en slik viftekontroller?

Kan bruke selve kula der og patronene under, krever sikkert litt boring though.
Hvis patronene passer over knottene er du nesten i mål alt, kutt dem ned slik at de akkurat passer i lengde, og mat på inni og lim dem fast. Bunnen av patronene ut selvsakt.

Hvis ikke kan du jo tilpasse knottene ved å file dem ned til patronstørrelsen.
Sist endret av Niveum; 22. juli 2012 kl. 00:29.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
ville ha tatt utgans pungt i C70 kabinettet istedet for :P vil passe prosjektet mye bedre
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ville ha tatt utgans pungt i C70 kabinettet istedet for :P vil passe prosjektet mye bedre
Vis hele sitatet...
Jeg har sett på denne, men den er dessverre litt dyr og utenfor budsjettet jeg har satt opp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!

Ble inspirert av tråden din og fikk lyst til å gjøre en casemod på kabinettet mitt, men har null ide om hva jeg skal gjøre.
Så jeg hadde håpet at noen kunne komme med forslag, er åpen for alt!
Men tenkte kanskje noe med å lage et vindu på siden.

Har et Cooler Master CM 690 II Advanced kabinett
http://www.overclockerstech.com/wp/wp-content/uploads/2010/03/cm690-cm.jpg
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6638
Sist endret av HuskaIkke; 1. august 2012 kl. 17:05.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hei!

Ble inspirert av tråden din og fikk lyst til å gjøre en casemod på kabinettet mitt, men har null ide om hva jeg skal gjøre.
Så jeg hadde håpet at noen kunne komme med forslag, er åpen for alt!
Men tenkte kanskje noe med å lage et vindu på siden.

Har et Cooler Master CM 690 II Advanced kabinett
http://www.overclockerstech.com/wp/wp-content/uploads/2010/03/cm690-cm.jpg
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6638
Vis hele sitatet...
Kutte bort viftehullene på venstresida og legge inn ett vindu?

Modde inn håndtak?
God ide! Men hvor får jeg tak i plexi glass?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
God ide! Men hvor får jeg tak i plexi glass?
Vis hele sitatet...
Din lokale glassmester har sikkert noe liggende, ofte kan man få takk i avkapp til en billig penge, eller så kjøper du på nettet :3
Sitat av Glenni Vis innlegg
Din lokale glassmester har sikkert noe liggende, ofte kan man få takk i avkapp til en billig penge, eller så kjøper du på nettet :3
Vis hele sitatet...
Okei, men tror jeg fant noe jeg kan bruke i garasjen til sidevindu.
Men jeg vil også lakere den siden hvor vidnuet skal være hvit, burde jeg bruke spraymaling eller?
Sist endret av HuskaIkke; 1. august 2012 kl. 19:49.
Tøff guide! Vurderer å starte på en ny casebuild etterhvert nå, må bare få unna lappen og skolestart.

Tenker veldig på et micro-tower. Nemlig dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646273

Har til nå tenkt på: muligens et lite vindu, lakkering av front(muligens ha bay'ene i forskjellig farge fra resten av fronten(kabinettet), mekke et lite håndtak?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
God ide! Men hvor får jeg tak i plexi glass?
Vis hele sitatet...
Glassmester, plastkompaniet (de har nettbutikk og butikk i Oslo (tror jeg)) eller Hatling AS (tror de bare holder til i Trondheim)

Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei, men tror jeg fant noe jeg kan bruke i garasjen til sidevindu.
Men jeg vil også lakere den siden hvor vidnuet skal være hvit, burde jeg bruke spraymaling eller?
Vis hele sitatet...
Spraymaling er nokk det beste her ja Hadde det vært av 100% aluminium hadde det beste vært å sandblåst der du vil ha farge og sende det inn til en bedrift som driver med eloksering! Helt sykt hvor mye bedre eloksering er enn lakk

Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Tøff guide! Vurderer å starte på en ny casebuild etterhvert nå, må bare få unna lappen og skolestart.

Tenker veldig på et micro-tower. Nemlig dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646273

Har til nå tenkt på: muligens et lite vindu, lakkering av front(muligens ha bay'ene i forskjellig farge fra resten av fronten(kabinettet), mekke et lite håndtak?
Vis hele sitatet...
Hvis du går for vindu anbefaler jeg deg å se litt på sleeving av kabler! Det ser heftig kult ut Ta en titt på http://www.mdpc-x.com/

Synes ideen om håndtak virket kult på denne, siden den er så liten

btw: Kommer dere på TG13? Jeg kommer til å arrangere casemodkonk der, med premier!
Sitat av GreenRay Vis innlegg
btw: Kommer dere på TG13? Jeg kommer til å arrangere casemodkonk der, med premier!
Vis hele sitatet...
Var det ikke jeg som kom med den ideen?

Satser vel på at jeg får lov til og være med på og arrangere litt? :3

In any case, jeg kommer med min Kommie ^_^

EDIT: fikk du forresten kontakt med butikken og noe avkreftelse/bekreftelse på de kunne? Siden du skrev "med premier"?
Sist endret av Freddy_fred5; 1. august 2012 kl. 23:38.
kommer på tg13 med enten selvbygd eller casemod, litt usikkert enda.
Sitat av NinjaOla Vis innlegg
kommer på tg13 med enten selvbygd eller casemod, litt usikkert enda.
Vis hele sitatet...
Her kommer jeg til og presse deg til selvbygd, er mye bedre det
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Var det ikke jeg som kom med den ideen?

Satser vel på at jeg får lov til og være med på og arrangere litt? :3

In any case, jeg kommer med min Kommie ^_^

EDIT: fikk du forresten kontakt med butikken og noe avkreftelse/bekreftelse på de kunne? Siden du skrev "med premier"?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å ta på meg ansvaret, men selvfølgelig kan du få bli med Du kom jo på ideen!

Jeg er litt usikker på hvordan vi/jeg/du/andre skal bedømme moddene. Har vurdert å opprette en side med bilder og mulighet for andre folk kan stemme på den beste. Har også vurdert å bedømme de selv. Kanskje en blanding? 2dommere og en poll på nettet?

Har fått bekreftet småpremier, men har ikke spurt om noen hovedpremie ennå (venter litt til jeg ser at flere har meldt interesse. Det er lettere å få en fin hovedpremie når sponsoren vet at det er endel folk som blir med)

Sitat av NinjaOla Vis innlegg
kommer på tg13 med enten selvbygd eller casemod, litt usikkert enda.
Vis hele sitatet...
Selvbygd er 1000ganger kulere en casemod, men så er det ikke alltid like praktisk heller (Hinter til Freaken som var langt fra praktisk å ha med på TG)

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Her kommer jeg til og presse deg til selvbygd, er mye bedre det
Vis hele sitatet...
Ikke alltid bedre :P men mye tøffere og mer spessielt!
Sist endret av GreenRay; 2. august 2012 kl. 08:18.
Får håpe jeg får ræva i gir og malt noe fancy på Centurion 534 kassa mi innen TG
Siden de er freak som avgjør, hvorfor ikke en poll her med bilder av vær enkelt maskin, og valg? Da kan selv de som ikke er på TG være med på å bestemme.

Så kan jo vi være litt partiske og legge inn en "våre favoritter blant mengden" del ^_^
Sitat av F4celess Vis innlegg
Får håpe jeg får ræva i gir og malt noe fancy på Centurion 534 kassa mi innen TG
Vis hele sitatet...
Hva har du tenkt å male egentlig? Tenker på motiv

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Siden de er freak som avgjør, hvorfor ikke en poll her med bilder av vær enkelt maskin, og valg? Da kan selv de som ikke er på TG være med på å bestemme.

Så kan jo vi være litt partiske og legge inn en "våre favoritter blant mengden" del ^_^
Vis hele sitatet...
Det var noe slikt jeg hadde tenkt ^^ Men jeg vurderer å bruke noe annet en freak til poll, pga maks 10 bilder per innlegg og vi kan ikke redigere postene etter 5min. I tillegg så kan ikke "non-freaks" stemme, altså folk som ikke er med i konken som ikke er på freak må registrere seg for å stemme.
Sist endret av GreenRay; 2. august 2012 kl. 11:22.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Det var noe slikt jeg hadde tenkt ^^ Men jeg vurderer å bruke noe annet en freak til poll, pga maks 10 bilder per innlegg og vi kan ikke redigere postene etter 5min. I tillegg så kan ikke "non-freaks" stemme, altså folk som ikke er med i konken som ikke er på freak må registrere seg for å stemme.
Vis hele sitatet...
Thats true, Thats true.

Bare ikke bruk polldaddy eller hva enn det het, litt for lett og få ett par hundre ekstra stemmer.

(såklart er dette ikke etter personlig erfaring )
Sist endret av Freddy_fred5; 2. august 2012 kl. 11:49.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hva har du tenkt å male egentlig? Tenker på motiv
Vis hele sitatet...
Har strengt tatt ikke peiling. Må lære meg mediet først. Mulig det blir fanart av Marathon spillene.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Har strengt tatt ikke peiling. Må lære meg mediet først. Mulig det blir fanart av Marathon spillene.
Vis hele sitatet...
Gleder meg til å se resultatet! Håper du kommer til å dele erfaringene du får med maling av kabinetter, har aldri prøvd det selv

edit: 1111 innlegg
Sist endret av GreenRay; 2. august 2012 kl. 13:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
bumper tråden din litt jeg... vurderer å bruke høstferien min på å modde haf x'n min litt, sett at jeg får noen av godsakene mine fra komplett i tide men jeg har ett ørlite problem... jeg skal lakkere hele kabinettet bare for moro skyld, men både toppen og fronten er plast... hvordan er det best å forberede og lakkere noe sånt på hobbybasis? formen på plastikken gjør det ikke akkurat lettere, så det blir nok endel håndarbeid
og en liten ting til, sånn bare for moro skyld... vurderer å fjerne hele harddiskstativet siden jeg bare har en disk, men vil liksom ikke ødelegge muligheten for oppgraderinger helt, så jeg ser egentlig etter en måte å få satt det inn igjen senere. er det stor jobb å ordne noe skruesystem eller noe lignende så jeg bare kan sette inn igjen hele stativet senere?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
bumper tråden din litt jeg... vurderer å bruke høstferien min på å modde haf x'n min litt, sett at jeg får noen av godsakene mine fra komplett i tide men jeg har ett ørlite problem... jeg skal lakkere hele kabinettet bare for moro skyld, men både toppen og fronten er plast... hvordan er det best å forberede og lakkere noe sånt på hobbybasis? formen på plastikken gjør det ikke akkurat lettere, så det blir nok endel håndarbeid
og en liten ting til, sånn bare for moro skyld... vurderer å fjerne hele harddiskstativet siden jeg bare har en disk, men vil liksom ikke ødelegge muligheten for oppgraderinger helt, så jeg ser egentlig etter en måte å få satt det inn igjen senere. er det stor jobb å ordne noe skruesystem eller noe lignende så jeg bare kan sette inn igjen hele stativet senere?
Vis hele sitatet...
For å lakkere plast MÅ du pusse overflaten med sandpapir. Når overtflaten blir ujevn/ru så sitter lakken my bedre. Husk også å lakke mang (veldig) tynne lag

For å feste harddiskracken kan du som du sier bruke et skruesystem. Ellers så kan du jo henge hele racket i o-ringer. Da blir vibrasjonene dempet med det samma
Sitat av GreenRay Vis innlegg
For å lakkere plast MÅ du pusse overflaten med sandpapir. Når overtflaten blir ujevn/ru så sitter lakken my bedre. Husk også å lakke mang (veldig) tynne lag
Vis hele sitatet...
var det jeg tenkte å... så det vil være holdbart? skal riktig nok ikke skrape kassa med nøkler for moro skyld, men vil heller ikke at lakken skal begynne å flasse av

Sitat av GreenRay Vis innlegg
For å feste harddiskracken kan du som du sier bruke et skruesystem. Ellers så kan du jo henge hele racket i o-ringer. Da blir vibrasjonene dempet med det samma
Vis hele sitatet...
o-ringer hørtes fancy ut, men tror jeg vil ha noe litt mer... permanent får se an litt muligheter når jeg får borra det ut
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
var det jeg tenkte å... så det vil være holdbart? skal riktig nok ikke skrape kassa med nøkler for moro skyld, men vil heller ikke at lakken skal begynne å flasse av
Vis hele sitatet...
Så lege du har ru og ren overflate og god lakk skal det gå bra(jeg har dårlig erfaring med europris og biltema sin lakk på plast)

o-ringer hørtes fancy ut, men tror jeg vil ha noe litt mer... permanent får se an litt muligheter når jeg får borra det ut
Vis hele sitatet...
hehe, ser den bruk en liten aluminiumsbit som"skjøte" hvis du vil ha den inn igjen. Bor noen hull og bruk popnagler
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Så lege du har ru og ren overflate og god lakk skal det gå bra(jeg har dårlig erfaring med europris og biltema sin lakk på plast)



hehe, ser den bruk en liten aluminiumsbit som"skjøte" hvis du vil ha den inn igjen. Bor noen hull og bruk popnagler
Vis hele sitatet...
ja, tror jeg går for noe ordentlig når jeg skal lakkere hele kabinettet
tenkte faktisk jeg skulle prøve å borre bort de nåværende naglene, å gjenge opp skruehull der så jeg bare kan skru det inn igjen men jeg er ikke helt sikker på om det er plass...