Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 24626
Evolution v2

Da var det på tide med et nytt kabinettprosjekt! Dette blir mitt 8. kabinettprosjekt, etterfølgeren etter den store suksessen med den fantastiske (tunge, feite, upraktiske) FreakenPC'n

Dette kabinettet blir konstruert ut ifra en blanding av mange ideer jeg har tegnet og funnet på iløpet av de fire, snart fem årene jeg har holdt på med modifisering/bygging av PC kabinetter! Jeg har tatt løsninger fra kabinetter jeg allerede har bygget og fra de jeg bare har skissene og planene til!

Kan også nevne at designet på selve PCn dukket opp i en drøm jeg hadde en natt for noen måneder siden haha

Hvorfor Evolution v2?
Evolution v2 er etterfølgeren av Evolution v1 som aldri ble fullført. Evolution er navnet på en serie (ja, jeg har planer om å lage flere) kabinetter som skal være brukervennlige, ha rå ytelse og har et praktisk og pent designe.

Plan
Planen er å bygge et kabinett som er 100% vannkjølt! Kabinettet deles inn i to rom, et for hw og et for radiatorer. Rommet for radiatorene har plass til to stk 360 radiatorer og en stk 140mm vifte, tank og pumpe plasseres i samme rom som hardwaren. All hardware plasseres altså i det øverste rommet, der er det plass til et m-atx kort, stor PSU, de største skjermkortene, vanntank, pumpe og seks harddisker.

Kabinettet skal bygges av 3mm og 8mm aluminiums plater og 2cm tykk plexi/lexan. Alle kabler skal sleeves. Fargetema er ikke helt bestemt ennå, men det ligger an til svart som hovedmaling, hvit sleeving og lilla plexi, vifter og kjøleveske.

Skisser


Minner om at fargene på tegningen mest sannsynlig ikke kommer til å stemme med de jeg kommer til å bruke




Kabinettet har gode muligheter for kabelorganisering, bak hovedkortplaten kan det gjemmes masse kabler. Ser nå at jeg har glemt å tegne på hull på denne tegningen for å dra kablene gjennom


Den radiatoren jeg har brukt på denne tegningen er ca 30mm tykk, tror det kan bli litt dårlig luftflyt hvis de blir alt for tykke, så jeg tror jeg kommer til å gå for 40-50mm tykkelse


Fronten er bygd opp av flere aluminiumsplater som er 8mm tykke og plexi-/lexanplater som er 20mm tykke


Her ser du alle delene som fronten er bygd opp av


Her er alle de andre delene kabinettet er bygd opp av

Mine eldre prosjekter
- FreakenPC
- DosBox
- Chieftec Mesh v2
- PengebingePC
- Dark Night

Har du spørsmål eller kommentarer til prosjektet, skriv ivei Kommentarer er veldig motiverende!!

PS: Takk til alle som har bidratt i denne tråden: "Kabinettdesigne - Trenger hjelp av dere!"

#GreenRay
Sist endret av GreenRay; 28. oktober 2019 kl. 10:09.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Ser utrolig stilig ut!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Ser jo kult ut!

Ganske fancy design ihvertfall, gleder meg til å se vannkjølingen
Gleder meg til å se videre nå
Stilig greenray gleder meg til å se det ferdigstilt!
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Ser utrolig stilig ut!
Vis hele sitatet...
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ser jo kult ut!

Ganske fancy design ihvertfall, gleder meg til å se vannkjølingen
Vis hele sitatet...
Sitat av iColdman Vis innlegg
Gleder meg til å se videre nå
Vis hele sitatet...
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Stilig greenray gleder meg til å se det ferdigstilt!
Vis hele sitatet...
Godt å høre at dere følger med

Har forresten lagt ut prosjektet på diverse engelske sider
- www.overclock.net
- www.bit-tech.net

Akkurat nå sitter jeg å skriver en mail til diverse blikkenslagere Prøver å få skaffet billig/gratis aluminium
Keep up the good work.. :-)
hmm, kommer IKKE til å bli billig dette her, lexan er forferdelig dyrt. alu er heller ikke spesielt billig. har du sponsorer? hvordan skal du kutte til delene?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hmm, kommer IKKE til å bli billig dette her, lexan er forferdelig dyrt. alu er heller ikke spesielt billig. har du sponsorer? hvordan skal du kutte til delene?
Vis hele sitatet...
Har spart endel penger til dette prosjektet, men skal prøve å få tak i noen sponsorer.

Jeg har planer om å få skjært ut platene med cnc-fres (har to lokale bedrifter som har en slik maskin) Har sendt en mail igår, får sikkert svar til uka.

Hvis ikke de kan hjelpe meg så får jeg låne maskiner på NTNU

Men håper virkelig på å få en(/flere) sponsor(er), regner med vannkjølingen kommer på 4k ++ og lexan som er 20mm tykk, med farge må støpes, så det blir ikke billig (skal kontakte plastkompaniet snart og høre om pris)
-- Update --

Ikke akkurat den største oppdateringen, men har regnet meg frem til hvor mye materiale jeg trenger

Akryl:
1stk 20mm*1000mm*1000mm

Aluminium:
1stk 3mm*1000mm*1000mm
1st 8mm*1000mm*1000mm
1st 8mm*1000mm*2000mm

Ellers så har jeg tenkt litt på maling, vurderer å få aluminiumen eloksert. Var å så på et eksempel av det eloksert produkt idag, det så utrolig bra ut!
kan du ikke bare sandwithce 10mm lexan? vil tro det er billigere å kjøpe to stk 10mm plater, en å støpe detaljer.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
kan du ikke bare sandwithce 10mm lexan? vil tro det er billigere å kjøpe to stk 10mm plater, en å støpe detaljer.
Vis hele sitatet...
Har vurdert å lime samme to 10mm, men er litt redd for at det kan bli stygt. Har sendt en mail til plastkompaniet om pris på 20mm opal plate, tror de har det ferdiglagd. Opal akryl brukes i reklameskillt
Har hørt litt rundt på priser på aluminium, og svarene jeg fikk var litt høyere en jeg hadde sett for meg. rundt 5k skulle de ha for dette:

1stk 3mm*1000mm*1000mm
2st 8mm*1000mm*2000mm

Det er altså litt mer en jeg hadde sett for meg, så nå skal jeg prøve å endre litt på designet, slik at hele PCn blir bygd av 2mm aluminium.
Heisann kanskje litt off topic, men hva er prisen på Plexi glass og hvor selges det?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Heisann kanskje litt off topic, men hva er prisen på Plexi glass og hvor selges det?
Vis hele sitatet...
Glassmesteren selger vel dette om jeg ikke tar feil.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Glassmesteren selger vel dette om jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Okei, men har du noen anelse om hva prisen er på dette? Har hørt at det er veldig dyrt.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei, men har du noen anelse om hva prisen er på dette? Har hørt at det er veldig dyrt.
Vis hele sitatet...
Har sendt rundt diverse mailer, men ikke fått noe svar på pris på plexi ennå. Hvilken tykkelse tenker du på? (og størrelse)

Plastkompaniet har også plexi/lexan
hvilken tykkelse og kvalitet lurer du på pris på da?

me works på en slik glassmester

man har vanlig plexi som er vanligst og dårligst kvalitet

så har man Lexan i to forskjellige kvaliteter, 1 som er ripebestandig og en som ikke er det. verstingen heter Lexan Marguard og brukes i frontruter på rallycross biler i 4-5mm tykkelse

Lexan kan borres og kappes uten frykt for sprekking plexi kan også borres/kappes men har større sjans for sprekkdannelse.

lexan kan kald bøyes i 90grader det kan ikke plexi(som må varmes opp)
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
hvilken tykkelse og kvalitet lurer du på pris på da?

me works på en slik glassmester

man har vanlig plexi som er vanligst og dårligst kvalitet

så har man Lexan i to forskjellige kvaliteter, 1 som er ripebestandig og en som ikke er det. verstingen heter Lexan Marguard og brukes i frontruter på rallycross biler i 4-5mm tykkelse

Lexan kan borres og kappes uten frykt for sprekking plexi kan også borres/kappes men har større sjans for sprekkdannelse.

lexan kan kald bøyes i 90grader det kan ikke plexi(som må varmes opp)
Vis hele sitatet...
Jasså så du jobber hos en glassmester

Vet du hva prisen på ei Lexanplate som er 1000*2000*3(eventuelt4)mm

edit: Kan du gi pris på samme målene, bare i plexi?

Kan dere skaffe lexan/plexi med opaleffekt? (Hvit polykarbonat som sprer lys svært godt)
Sist endret av GreenRay; 3. juli 2012 kl. 17:11.
Ser veldig stilig ut, men litt i største laget? Du må jo være en ekstrem overklokker får og trenge alle de viftene :P
Sitat av grims Vis innlegg
Ser veldig stilig ut, men litt i største laget? Du må jo være en ekstrem overklokker får og trenge alle de viftene :P
Vis hele sitatet...
Den er faktisk ikke så stor. Tror målene er ca slik: 23mm*400mm*650mm (B*D*H)

Der er kanskje litt ekstremt med 2stk 360 radiatorer, men hva gjør man ikke for å få symmetri

PS: PCn kommer ikke til å se ut som den på bildene over, men den blir svært lik! Kommer kanskje nye bilder i kveld
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har sendt rundt diverse mailer, men ikke fått noe svar på pris på plexi ennå. Hvilken tykkelse tenker du på? (og størrelse)

Plastkompaniet har også plexi/lexan
Vis hele sitatet...
Hvis du fremdeles ikke har fått svar fra Plastkompaniet, så kan jeg spørre noen av de som jobber der!
Kjenner endel av de som jobber der
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Hvis du fremdeles ikke har fått svar fra Plastkompaniet, så kan jeg spørre noen av de som jobber der!
Kjenner endel av de som jobber der
Vis hele sitatet...
Har sendt deg PM

Update

Da var de nye tegningene ferdige!


Kabinettet er nå designet for å bygges av 2mm aluminium




Har også designet kabinettet slik at jeg ikke lenger trenger 20mm plexi/lexan :P Så nå er planen å bruke 3-4mm

PS: Dette prosjektet kommer til å koste en del penger, så vurderer å lage to (det koster ikke så mye ekstra) Er det noen her som er villig til å betale 2-3k for et slik?
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
hvilken tykkelse og kvalitet lurer du på pris på da?

me works på en slik glassmester

man har vanlig plexi som er vanligst og dårligst kvalitet

så har man Lexan i to forskjellige kvaliteter, 1 som er ripebestandig og en som ikke er det. verstingen heter Lexan Marguard og brukes i frontruter på rallycross biler i 4-5mm tykkelse

Lexan kan borres og kappes uten frykt for sprekking plexi kan også borres/kappes men har større sjans for sprekkdannelse.

lexan kan kald bøyes i 90grader det kan ikke plexi(som må varmes opp)
Vis hele sitatet...
Ok, har du noen anelse hva prisen vil være på en plate på ca 10*10cm og et par mm tykk?
Update!


Rakett1.no sponser prosjektet med supergode priser og god service!

Så nå skal jeg straks slenge inn en bestilling på vannkjølingskomponenter og litt hardware Gleder meg!

Ellers så står prosjektet litt stille, venter på svar på diverse mailer jeg har sendt ut. Virker som alt går mye tregere i ferien

edit: fikk ikke noe respons sist jeg spurte: Vurdere å lage to kabinetter for å få ned utgiftene litt, er det noen her som ville ha betalt 2-2,5k for et slikt kabinett?
Sist endret av GreenRay; 14. juli 2012 kl. 00:29.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Update!


Rakett1.no sponser prosjektet med supergode priser og god service!

Så nå skal jeg straks slenge inn en bestilling på vannkjølingskomponenter og litt hardware Gleder meg!

Ellers så står prosjektet litt stille, venter på svar på diverse mailer jeg har sendt ut. Virker som alt går mye tregere i ferien

edit: fikk ikke noe respons sist jeg spurte: Vurdere å lage to kabinetter for å få ned utgiftene litt, er det noen her som ville ha betalt 2-2,5k for et slikt kabinett?
Vis hele sitatet...
Sweet! Sponsor og greier.
Gleder meg til å se ende resultatet!

Hadde jeg hatt penger hadde jeg nok vurdert sterkt å kjøpe et slikt kabinett..
Sist endret av Salvatore; 18. juli 2012 kl. 15:19.
Hvilke type forhandlere er det som selger aluminiumplater? Og hva er prisen på disse? (2mm kabinettside størrelse)

Pent design, lykke til med prosjektet!
Sist endret av Niveum; 21. juli 2012 kl. 18:28.
Sitat av Salvatore Vis innlegg
Sweet! Sponsor og greier.
Gleder meg til å se ende resultatet!

Hadde jeg hatt penger hadde jeg nok vurdert sterkt å kjøpe et slikt kabinett..
Vis hele sitatet...
Takk Gleder meg til å se resultatet selv

Sitat av Niveum Vis innlegg
Hvilke type forhandlere er det som selger aluminiumplater? Og hva er prisen på disse? (2mm kabinettside størrelse)

Pent design, lykke til med prosjektet!
Vis hele sitatet...
Jeg har planlagt å skaffe fra en blikkenslager. Virker som de fleste blikkenslagere selger aluminiumsplater. Jeg er ikke helt sikker på pris, men jeg tror det koster 250kr for en plate på 1mmx1000mmx2000mm. Skal du ha 2mm tykk koster det 500kr.
Update
Da har jeg bestillt Vannkjøling, strømfrosyning og hovedkort hos Rakett1.no!

Gleder meg til dette kommer frem

Har også fått kontakt med en butikk som selger lexan her i trondheim. Så nå får jeg skaffet lexan med opal effekt til en ok pris
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Konge

Ser ut som om prosjektet blir fint i ferdig form

Gleder meg til å se det.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Konge

Ser ut som om prosjektet blir fint i ferdig form

Gleder meg til å se det.
Vis hele sitatet...

Godt å høre

-----------
Update
Diverse handlelister

Dette bestilte jeg igår

Rakett1.no
- Hovedkort: Asus P8Z77-V Deluxe
- Strømmforsyning: Corsair AX 850W

Vannkjøling
- CPU-blokk: EK Supremacy - Acetal+Nickel
- GPU-blokk: EK FC580 DCII - Acetal+EN (Nickel)
- Pumpe: Laing D5 Vario
- Vifter: Scythe Gentle Typhoon AP-15
- Slanger: Clearflex 13/19
- Radiator: EK CoolStream XT (360)

Fittings
90grader: EK, PSC - G1/4 Black
45gradrer: EK, PSC - G1/4 Black
Nippler: EK, PSC - G1/4 Black

Har planer om å bestille dette snart:

Mayhems.co.uk
- Kjøleveske: Concentrate Galaxy Purple 250ML

mdpc-x.com (Linkene er til den tysk siden, siden den engelske bare er åpen noen timer hver dag)
- Small sleeving: Lilla
- SATA sleeving: Lilla
- Sleeve verktøy: "The original"
- Sleeveklammer: Jumbo
- Sleeveklammer: Medium
- Sleeveklammer: Small
- Krympestrømper: Small

Hatling A/S
- Lexan: Opal (1000x1000x3mm)

Blikkenslager eller Smith Stål (Har ikke bestemt meg ennå)
- Aluminium: 3stk 1000x2000x2mm

Berg Lettmetallindustri A/S
- Eloksering: Svart (Eloksering er en metode for å farge aluminium, istede for lakkering. Resultatet blir utrolig mye bedre)

Har regnet litt, og prosjektetkostnadene havner over 10 000kr!

#GreenRay
Sist endret av GreenRay; 27. juli 2012 kl. 18:15.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
vil anbefale deg og ta en titt på sleevingguider som ikke har den gyselige heatshrinken på seg

vil gjøre resultatet 110x bedre

ville foresten også bringt inn noen hvite kabler i sleevingen
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har hørt litt rundt på priser på aluminium, og svarene jeg fikk var litt høyere en jeg hadde sett for meg. rundt 5k skulle de ha for dette:

1stk 3mm*1000mm*1000mm
2st 8mm*1000mm*2000mm

Det er altså litt mer en jeg hadde sett for meg, så nå skal jeg prøve å endre litt på designet, slik at hele PCn blir bygd av 2mm aluminium.
Vis hele sitatet...
Er det noe spesielt med den aluen? 1000,- / m2 høres alt for dyrt ut for alu. Hvor er du shopper aluen? i Trondheim?
Edit:
Sorry ser nå at du skriver hvor du handler. Jeg mener bestemt at jeg har betalt rundt 200,- / m2 eks. mva. for alu hos Teknolakk i Trondheim. Vet ikke om det blir det samme som du er ute etter, men kan kanskje være verdt å sjekke?
Sist endret av Judaz; 27. juli 2012 kl. 19:28.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vil anbefale deg og ta en titt på sleevingguider som ikke har den gyselige heatshrinken på seg

vil gjøre resultatet 110x bedre

ville foresten også bringt inn noen hvite kabler i sleevingen
Vis hele sitatet...
Hvilken guide tenker du på? Du har ikke tilfeldigvis en link på lager? Jeg har sett endel på mdpc sin guide på Overclocking.com

Har faktisk vurdert å bringe inn litt hvit sleeving, men glemte å skrive det i handlelisten i forrige post

Sitat av Judaz Vis innlegg
Er det noe spesielt med den aluen? 1000,- / m2 høres alt for dyrt ut for alu. Hvor er du shopper aluen? i Trondheim?
Edit:
Sorry ser nå at du skriver hvor du handler. Jeg mener bestemt at jeg har betalt rundt 200,- / m2 eks. mva. for alu hos Teknolakk i Trondheim. Vet ikke om det blir det samme som du er ute etter, men kan kanskje være verdt å sjekke?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det kostet 1k per m2 er fordi det er 8mm tykk alu
PS: Skal ikke bruke 8mm alu lenger, har endret designet slik at jeg bare trenger 2mm

Takk for tips om Teknolakk, sender en mail asap om priser
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvilken guide tenker du på? Du har ikke tilfeldigvis en link på lager? Jeg har sett endel på mdpc sin guide på Overclocking.com

Har faktisk vurdert å bringe inn litt hvit sleeving, men glemte å skrive det i handlelisten i forrige post
Vis hele sitatet...
sefølgelig har jeg guider
http://www.youtube.com/watch?v=Z7lyNI0U_kM&feature=plcp

og bra og høre at du bringer inn litt hvitt
Sitat av Frufsa Vis innlegg
sefølgelig har jeg guider
http://www.youtube.com/watch?v=Z7lyNI0U_kM&feature=plcp

og bra og høre at du bringer inn litt hvitt
Vis hele sitatet...
Takk for linken

edit: det der så ikke så dumt ut! Skal se hva jeg får til
Sist endret av GreenRay; 27. juli 2012 kl. 20:02.
Tror jeg heller bestemmer meg om jeg vil ha kabinettet når jeg får se det, tror nok mange andre tenker det samme

SLEEVING <3<3
Sitat av mroj Vis innlegg
Tror jeg heller bestemmer meg om jeg vil ha kabinettet når jeg får se det, tror nok mange andre tenker det samme

SLEEVING <3<3
Vis hele sitatet...
Må se det før jeg bestemmer meg om eg vil selge det også
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Takk for tips om Teknolakk, sender en mail asap om priser
Vis hele sitatet...
Kan hende du må ringe. De er ikke så interessert i nye kunder virker det som, så besvarelse av e-post har ingen høy prioritet der.
Det er vel ferieavvikling der, som hos de fleste andre som selger til bedriftskunder på den måten.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Det er vel ferieavvikling der, som hos de fleste andre som selger til bedriftskunder på den måten.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke brukt de så mange ganger, men jeg har måttet ringe opp etter en ukes tid hver gang så de har i såfall ferieavvikling hele året

"...å ja det var du som sendte e-post ja, jo jeg tror jeg så den her om dagen..."
Not a real gamer
retovio's Avatar
håper den her blir med på tg neste år
Sitat av retovio Vis innlegg
håper den her blir med på tg neste år
Vis hele sitatet...
Det blir den (så lenge ikke noe spessielt kommer i veien)

Vurderer i tillegg å melde den på UKM når den tid kommer just for fun
Not a real gamer
retovio's Avatar
må vel dra dit for å se den der da hvis ikke jeg kan dra på tg
Sist endret av retovio; 27. juli 2012 kl. 23:36.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Det blir den (så lenge ikke noe spessielt kommer i veien)

Vurderer i tillegg å melde den på UKM når den tid kommer just for fun
Vis hele sitatet...
Kunne powerkommie og Evolution V2 stå litt vedsidenav hverandre tror du? :3

Om den blir ferdig da, såklart.. (Skjemmes over å ha fått fint lite gjort)
Sitat av retovio Vis innlegg
må vel dra dit for å se den der da hvis ikke jeg kan dra på tg
Vis hele sitatet...
Du finner meg på freak rekka

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kunne powerkommie og Evolution V2 stå litt vedsidenav hverandre tror du? :3

Om den blir ferdig da, såklart.. (Skjemmes over å ha fått fint lite gjort)
Vis hele sitatet...
Hehe, det går helt sikkert fint det Casemod utstilling på freakrekka (regner med du havner på freakrekka?)

Om den blir ferdig? Pff, du SKAL få den ferdig
haha, ser for meg en egen rekke bare med folk fra freak, og med hjemmesnekra pc'er.
Sist endret av AdolfCartman; 27. juli 2012 kl. 23:40.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
haha, ser for meg en egen rekke bare med folk fra freak, og med hjemmesnekra pc'er.
Vis hele sitatet...
Kommer du også på TG? Isåfall hadde det vært litt kult med casemodgalleri på freakrekka

btw: Synes alle som skal sitte på freakrekka kunne hadd hjemmesnekkra/modda kabinetter (det var kanskje det du mente?)
Sist endret av GreenRay; 27. juli 2012 kl. 23:42.
Not a real gamer
retovio's Avatar
hmm får vel tenke ut hva jeg kan gjøre med mitt cm storm sniper black edition
håper på det, husk at jeg også har bortimot tyve kilo med ekstern kjøling å drasse med meg, så TG blir ikke aktuelt dersom pappa ikke kjører meg men, er nyskjerrig på hvordan du planlegger å lage radiusen på toppen?