Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 5873
Sitat av Mith Vis innlegg
Og bruker slaver til å bygge byen din.
Vis hele sitatet...
Det kan vel diskuteres hvor grensen mellom utnytting og slaveri går. De bruker mye indisk arbeidskraft, der arbeiderne jobber under elendige forhold og bor på brakker i ørkenen. Men de tjener fortsatt bedre enn i hjemlandet, og de drar fortsatt dit på frivillig basis. I mine øyne er det ikke slaveri før man bruker direkte former for tvang.

Jeg vil si de utnytter situasjonen grovt, og det er noe av grunnen til at det aldri ville vært gjennomførbart i et noenlunde opplyst demokrati. Men så trenger vi heller ikke inkludere verdens største kjøpesenter eller verden høyeste bygning i prosjektet...

EDIT: Om jeg ikke tar feil har vel Carl I Hagen tatt til orde for at vi skal bygge motorveier i Norge etter litt samme modell
Sist endret av Tøffetom; 13. februar 2012 kl. 13:12.
Må si meg enig med en tidligere her i tråden. Hva skal gjøres med alle de boligene som blir fraflyttet da folk skal inn i den nye millionbyen.

TS nevnte at studenter/førstegangskjøpere kunne ta over disse. Men hva er vel poenget med det når så mye som mulig skal flyttes inn i millionbyen.

Hvorfor skal førstegangskjøpere/studenter ikke flytte rett inn i millionbyen?
Det er et veldig aktuelt problem. Samt finansiering av bygging/flytting.
Folk gidder vel ikke flytte når de ikke får solgt husene/leilighetene de allerede har.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg tørr nesten ikke å tenke på hvor mye dette prosjektet kommer til å koste. Bare det å prosjektere en million by ville kostet mange hundre milliarder.

Så for å betale dette må man ta det igjen i skatter og avgifter, ikke bare til de som skal flytte til byen, men alle i hele Norge.
Noe jeg trudde du var imot emptychange.. Det er ihvertfall jeg.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg tørr nesten ikke å tenke på hvor mye dette prosjektet kommer til å koste. Bare det å prosjektere en million by ville kostet mange hundre milliarder.

Så for å betale dette må man ta det igjen i skatter og avgifter, ikke bare til de som skal flytte til byen, men alle i hele Norge.
Noe jeg trudde du var imot emptychange.. Det er ihvertfall jeg.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke slik at folk kommer dit og bor gratis heller.. En millionby, en million leiligheter? 2 mill pr leilighet er billig, men vil betale tilbake 2 000 000 x 1 000 000.. (jada, jeg vet at det ikke blir en person pr leilighet).
Så er det butikker og jobber.. Millionbyen vil bli en pengegenerator.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at folk kommer dit og bor gratis heller.. En millionby, en million leiligheter? 2 mill pr leilighet er billig, men vil betale tilbake 2 000 000 x 1 000 000.. (jada, jeg vet at det ikke blir en person pr leilighet).
Så er det butikker og jobber.. Millionbyen vil bli en pengegenerator.
Vis hele sitatet...
Tviler..

Bare tenk deg alt som skal prosjekteres.. Alt fra veier, vann og kloakk, grøfter, overvann, strømledninger, fiber, kjørelinjer til kolektiv, avrenninger, setninger i masser.

Og den lista fortsetter i noen sider til..

Så ganger du opp det med hvor stor byen blir og du skjønner fort at dette blir veldig, veldig dyrt.

også skal jo jobben utføres også som blir enda dyrere
Sist endret av r0bin; 13. februar 2012 kl. 14:00.
Trådstarter, nå er du litt naiv.

Angående denne planen din for å bygge denne byen, sjangsen eksisterer kanskje in your dreams.
Ser for meg denne fantastiske byen dere drømmer om, et perfekt rutenett av 4-filers bilveier hvor gatene heter gate 1,2,3 og et kjøpesenter per 20 gate.
Denne byen hadde vært supereffektiv, og sikkert litt av en kapital(ist) maskin, den hadde også hatt total mangel på sjel.
Noe av det mest depressive jeg har sett er boligblokkene i Hong-Kong, noe mer anonymt og dehumaniserende skal man lete lenge etter, Hong Kong er som en stor maurtue hvor alle er superstressa og går i dress, forferdelig sted.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett et eksempel på en by som har kollektivtransport som er bedre enn privatbiler.
Vis hele sitatet...
New York.
Kun ca 7% av innbyggerne har bil, og det er allerede alt for mange.
Bilene står i stampe hele dagen, mens under bakken fyker subwayen avgårde gjennom alle 5 bydelene, som den har gjort i over 100 år.
Latterlig mye mer effektivt enn taxi, og til en brøkdel av prisen.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
New York.
Kun ca 7% av innbyggerne har bil, og det er allerede alt for mange.
Bilene står i stampe hele dagen, mens under bakken fyker subwayen avgårde gjennom alle 5 bydelene, som den har gjort i over 100 år.
Latterlig mye mer effektivt enn taxi, og til en brøkdel av prisen.
Vis hele sitatet...
Litt forskjell på New York og Norge.

Hvor ofte drar New Yorkere utenbys kontro Ola Nordmann? New York har nesten dobbelt så mange innbyggere enn hele Norge totalt. Med mindre man bor og har familie i samme by så er bil nesten et must her til lands. Vi er for få og altfor spredt til å ha et bra kollektivtilbud utenfor de største byene.

Hadde hele Norges befolkning blitt dytta inn i en by, så skal du nok se at antall bileiere hadde sunket kraftig her og.
Sist endret av Bombasa; 13. februar 2012 kl. 18:02.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
New York.
Kun ca 7% av innbyggerne har bil, og det er allerede alt for mange.
Bilene står i stampe hele dagen, mens under bakken fyker subwayen avgårde gjennom alle 5 bydelene, som den har gjort i over 100 år.
Latterlig mye mer effektivt enn taxi, og til en brøkdel av prisen.
Vis hele sitatet...
Skal være enig i den. Når jeg å pappa var der brukte vi t-banen over alt! Tok taxi totalt 3 ganger. Til/fra flyplassen og når vi skulle til en plass vi ikke ante hvor var. Ellers kom man seg fra harlem til downtown på minutter med t-bane. Trafikken sto stort sett i ro fra morgen til ettermiddag. Selv noen vi var på besøk hos i NJ kviet seg for å ta bilen for å dra til NY.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Litt forskjell på New York og Norge.
Vis hele sitatet...
Det ble spurt om et eksempel, og han fikk det.
Brasilia er også et eksempel på en by som ble bygd fra "scratch".
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Litt forskjell på New York og Norge.
Vis hele sitatet...
Sa ikke at det ikke var forskjell, men han spurte etter et eksempel, jeg ga ham det beste jeg vet om.

Sitat av murloc Vis innlegg
Skal være enig i den. Når jeg å pappa var der brukte vi t-banen over alt! Tok taxi totalt 3 ganger.
Vis hele sitatet...
Ja, prøvde å ta taxi en gang, og det var meningsløst, men t-banen funket helt enormt bra.
Og veldig sjelfull siden den er så gammel, gatemusikanter nede i undergangene og god stemning over hele linjen.
Tror jeg brukte nesten to dager bare på å frese rundt med den, men så har jeg også en enorm fascinasjon for baner
Sist endret av The Great Catsby; 13. februar 2012 kl. 18:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Med mindre man bor og har familie i samme by så er bil nesten et must her til lands. Vi er for få og altfor spredt til å ha et bra kollektivtilbud utenfor de største byene.
Vis hele sitatet...
USA har ikkje gode kollektivtilbod. Dei er bygd opp rundt bilen. Du har i dei største byane, og ikkje imellom - utover fly.

Forøvrig treng ikkje mange bil til dagleg. Dei treng det av og til. Bilbruksringer, leigebil o.l. er gode tiltak i så måte. Du kan leige mykje bil for det det kostar å eige ein.

Eg bur i Bergen, og greier meg utmerka utan bil. Eg kunne glatt kjøpt ein rimelig pen nybil kontant i morgon, men vil ikkje.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Norge er jo steinrikt, problemet er bare at det ikke blir brukt. Pengene sitter og råtner.
Vis hele sitatet...
Tror du alle pengene sitter på en konto som bare blir større og større? ånei, de blir nok forvaltet og investert rundt omkring i verden.
Synes det er en kjempeidé. Fin mulighet til å implementere ny teknologi, som MagLev-tog, høye drivhus og nanorør i karbon. Hadde vært spennende om norske arkitekter kom opp med noe mer fascinerende enn hva som ble foreslått til Munch-museét.

Ser folk snakker om pengemangel. Når vi har 450 milliarder å gi bort til gamblere (Bankpakke I & II), så skal vi klare å finne noen kroner til progressive visjonære. Får ikke hjelp hos europeiske investorer (4278 selskap fikk tilskudd i 2010 - ca 22% av dem var gründere), så pengene må, i det minste i startfasen, komme fra det offentlige. Men, det er masse penger å tjene på å få et forsprang innen nanoteknologi, for ikke å snakke om alle godene som følger med (effektive kurer for kreft og Alzheimers kan være rett rundt hjørnet). Dessuten er det kommet en ny måte å utvinne kjerneenergi på, LFTR, som er så billig, trygg og effektiv at energibehovet ikke er mer enn en politisk problemstilling.
Sist endret av SleekMinister; 13. februar 2012 kl. 18:26.
Tror ikke scenariet hadde vært umulig. Problemet er reguleringer osv. Jeg er helt sikker på at en styrtrik russer eller kineser kunne bygget en slik by her i Norge. Dette hadde selvfølgelig forutsatt at entreprenøren måtte hatt betraktelig mindre reguleringer enn det vi har her. Hadde ikke myndighetene blandet seg inn kunne kineseren kommet hit med egne folk, bygget en by med kinesiske utgifter på lønn og materialer. Han ville nok deretter ha tjent penger i bøtter og lass pga den mye høyere boligprisen her i Norge. (Ja, jeg er klar over at boligprisen vil gå ned dersom man plutselig har flere hundre tusen boliger til salgs.) Dette måtte derfor ha vært et prosjekt med et veldig langt tidsperspektiv.

Men hadde absolutt vært spennende.

Dessverre uaktuelt i vårt kjære sosialdemokratiske Norge.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Biltrafikk er fantastisk; kollektivtransport suger. Prøv å kjøp 10 tunge handleposer fra butikker spredt rundt i byen mens du bærer en unge. Bil er overlegent.
Vis hele sitatet...
Du ville bygd en ny by og basert transportsystemet på privatbilisme? Snakk om å tenke bakvendt!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Androyd Vis innlegg
Tror du alle pengene sitter på en konto som bare blir større og større? ånei, de blir nok forvaltet og investert rundt omkring i verden.
Vis hele sitatet...
Om de så blir investert så råtner de fortsatt for det ser ikke akkurat ut som om de brukes på norges infrastruktur.
Oljefondet har over 800 milliarder i USA. Flere enorme poster i "too big to fail"-bankene. Du vet, den gjengen som omtrent egenhendig skapte finanskrisa. Over hele linja er det mye malplasserte penger og den overhengende faren for implosjon, gjør at det er mye mer fornuftig å investere i eiendomsutvikling her hjemme enn å risikere stort på å drifte gjeldskarusellen. Forutsatt at vi har en stabil valuta, så ikke inflasjonen tar helt overhånd, så er det inget problem å bruke disse pengene på egen jord. Før det kan skje, må SSB offentliggjøre regnskapet sitt og styret i Norges Bank oppnevnes av stortinget, ikke Kongen i statsråd. Ikke at herrene og fruene på tinget er fullstendig habile, så lenge pengestøtte hovedsakelig kommer fra private aktører (og så har vi jo "klubben" da [LO]). Medietrykket må være stort. Noen forhåndsregler for å unngå påvirkning av utenlandske spekulanter, er også på sin plass. Så lenge NOK er merket som "safe haven", så er stabilitet, i praksis, ute av våre hender. Asia-krisen på nittitallet ble mange ganger forverret av at IMF og Verdensbanken dumpet sine valutareserver da kursene falt. Når England har 1000% gjeld mot GDP, så er ingenting sikkert.
De kunne jo bygget ut et knutepunkt mellom Oslo-Bergen. Ny Jotunheim (ala Markarth )
Sitat av Kramer Vis innlegg
De kunne jo bygget ut et knutepunkt mellom Oslo-Bergen. Ny Jotunheim (ala Markarth )
Vis hele sitatet...
Når man ser på motstanden mot el-mastene i Hardanger, er det lett å tenke seg hvordan folk hadde reagert om man skulle bygge en millionby i Jotunhemien
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Når man ser på motstanden mot el-mastene i Hardanger, er det lett å tenke seg hvordan folk hadde reagert om man skulle bygge en millionby i Jotunhemien
Vis hele sitatet...
Hvis vi jeg var diktator i Norge hadde jeg opphevet sperregrensen, og brukt 3% på infrastruktur, med underjordiske tog under utsatte områder. Deretter hadde jeg bygget et rådhus, politi, lege og arbeidsplasser hadde det blitt etterhvert. Kunne bygget et kjøpesenter der eller drevet med gruvedrift. Norge trenger virkelig en storby i midten av østlandet
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett et eksempel på en by som har kollektivtransport som er bedre enn privatbiler.
Vis hele sitatet...
Brussel, Belgia. Belgia er jo Europas "rundkjøring", og jeg påstår det er mye bedre å ta metroen enn å ta bilen her. Bestandig kø, kø og kø - men metroen bare ruller å går hele tiden. Forøvrig med måten bussfeltene her er lagt opp også, gjør det at det går mye fortere med buss kontra bil. (Her om dagen da det var første snøfall og "landskatastrofe" grunnet dette, benyttet bussen 20 minutter på en rute jeg brukte over 2 timer).

Dersom i det hele tatt det skulle bli laget en slik by, burde den vert bygget opp rundt et godt kollektivtilbud.
Sist endret av mkey; 17. februar 2012 kl. 06:52. Grunn: skrivefeil
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Når man ser på motstanden mot el-mastene i Hardanger, er det lett å tenke seg hvordan folk hadde reagert om man skulle bygge en millionby i Jotunhemien
Vis hele sitatet...
Da det skal være kollektivtransport dit, så går nok de under bakken. Da koster det ikke særlig mye mer å legge strømkabler der også..