Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1722
Bare lurer på om dere kan anbefale noen bøker om psykologi.
Tenker da på bøker om omvendt psykologi, psykologisk krigføring, dere skjønner tegningen
Tar også imot tips til annen interresant lesning i dette feltet.
drQ
Egendefinert
Hva med å søke etter pensumslitteratur for psykologistuidet?
Lærebøker i psykologi vil jo ikke akkurat gi ham det han ønsker, han er ute etter bøker om "plot device på tv-en psykologi". Sånne ting som psykologisk krigføring tror jeg neppe dekkes av seriøse forfattere - i alle fall ikke en howto.
Noen klassikere: Orwils 1984 Kafkas Prosessen og Slottet.

Ikke direkte psykologisk krigføring, men psykologisk til de grader likevel.
drQ
Egendefinert
Sitat av ivioyner
Lærebøker i psykologi vil jo ikke akkurat gi ham det han ønsker, han er ute etter bøker om "plot device på tv-en psykologi". Sånne ting som psykologisk krigføring tror jeg neppe dekkes av seriøse forfattere - i alle fall ikke en howto.
Vis hele sitatet...
Ja, spørsmålet blir jo hva han vil ha; seriøst, ikke helt spot-on og kjedelig, eller spot-on, spennende og useriøst...
Sitat av ivioyner
Lærebøker i psykologi vil jo ikke akkurat gi ham det han ønsker, han er ute etter bøker om "plot device på tv-en psykologi". Sånne ting som psykologisk krigføring tror jeg neppe dekkes av seriøse forfattere - i alle fall ikke en howto.
Vis hele sitatet...
Kan jo funke å lese bøker om psykologi for å snu det om selv? Istedenfor å bruke tipsene i boka til å hjelpe seg selv, snu på dem for å ødelegge? Selvhjelpsbøker for å bygge selvtillit kan jo funke der, gjøre alt omvendt for en person? Men da skal du være jævlig syk i hodet for å klare å gjennomføre det da.
Lille_My, jeg tviler på at mangel på sykhet vil være problemet her.. ;-)

Når det gjelder slike bøker, så søk på f.eks "propaganda" på Piratebay.. Da finner du masse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Portable Jung skal være en god samling av Carl Jung's verker og viser helheten av hans lære i et referat (hans samlede verker er vel over 20 bind, noe som blir endel å lese).

Kort og godt er Carl Jung sin lære opposisjonen mot Freud (som de fleste har hørt om).

Ser at du helst vil ha bøker på psykologisk krigføring o.l. men det er da helst nødvendig å starte med det mest grunnleggende?
Du kan ikke bygge et hus uten grunnmur.
Sist endret av Dodecha; 28. august 2006 kl. 16:08.
Carl Jungs essay "Symbolene og det ubevisste" oppsummerer mye av hans arbeid, blant annet om arkeytypene, drømmens betydning og menneskets dualitet. Anbefales.

Du bør også lese Freuds innføring i psykoanalysen, siden denne regnes som et av de viktigste verkene innenfor psykologien.

Når det gjelder psykologisk krigføring er jeg enig i hva Dodecha skrev, begynn med det mest grunnleggende først.
Søk på hypnose og NLP. (Neurolinguistisk programmering)
Da finner du en del greier... Problemet med å hypnotisere noen uten at de vet det er at man trenger trening og atter trening. Så da må du ha en studiekamerat som gidder å trene teknikker med deg...