Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 9083
Om en har en stor og en liten el-motor med separat strømkilde. Disse motorene har forskjellige egenskaper (Kv), størrelse og dreiemoment.

Om en skal ha disse motorene til å drive samme aksling hvordan skal en gå frem da? Feks skal motor 1 starte fra 0 Rpm til 500 RPM. Når 500 RPM er nådd så skal motor 2 overta opp til 1000 RPM.

Ideelt sett så skulle en kunne styre (gasse) turtall på aksling via samme kontrollpanel.
Innkobling og utkobling skulle gå automatisk.

Som sagt så er det egentlig to helt separerte systemer. Hver sin strømforsyning og hver sin kontroller. Kan en programmere kontrollerene til å starte/stoppe på gitt turtall? Begge motorer har Hall sensorer. Så de sensorene leser rotasjon og hvor motoren står slik at strøm går til rett pol/motpol.

Det betyr jo at en bør kunne hente ut info fra sensorene slik at en kan bruke RPM til inn/utkobling.

Er det noen som har ideer til hvordan dette kan løses?
Sist endret av Veggen; 9. mars 2015 kl. 19:05. Grunn: Tittel
Det jeg tenker er noe lignende nav-et på et sykkelhjul. Der hver motor har sitt eget nav tilkoblet en aksling.
Så benytter du en logikk til å starte opp den ene motoren når den andre har nådd en gitt grense.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det jeg tenker er noe lignende nav-et på et sykkelhjul. Der hver motor har sitt eget nav tilkoblet en aksling.
Så benytter du en logikk til å starte opp den ene motoren når den andre har nådd en gitt grense.
Vis hele sitatet...

Hehe. Den ene motoren skal være selve navet det er til en el-sykkel :-)
En hub motor og en RC motor.

Kan du si noe mer om hva du tenker?

DD hubs er treige med å få opp farten. I bratte og lange motbakker kan de bli så varme at sensorer og magneter smelter. Men de er enkle og billige. Problemet med å velge en motor er at det blir et kompromiss. Fart eller akslerasjon (klatreevne). Derfor kom jeg til å tenke på dual drive setup med en Rc og en hubmotor. Nå kan en få høy toppfart også med RC motor, men da må en enten kjøpe en veldig kostbar motor, eller velge et twin setup med to motorer. Men nesten uansett så må en bruke 1 eller 2 trinns reduksjonsgir for å få det høye turtallet fra Rc motor omsatt til bakhjuls RPM.

Om en derimot gearer med et stort tannhjul bak (typ motoX style) så vil en få dramatisk mer bunndrag med påfølgende reduksjon i toppfart. Men en vil da fikse selv de bratteste bakkene og ha et voldsomt skyv i starten. Og når Rc motoren når sin peak effekt så tar hub motoren over.

Resultat begge motorer jobber i det registeret de trives best i. Mindre varme og mer effektivitet. Lengre rekkevidde. Raskere aks og bra toppfart. Og en vil kunne bruke 2 billige og lette motorer.
Sist endret av frtoretang; 3. mars 2015 kl. 19:53.
Nå kjenner ikke jeg spesifikt til de to typene motorer du never over. Men dette hørtes tungvindt ut.
hvis du skal ha et drivverk med både gir, 2 clutcher/Nav og 2 motorer tror jeg du vil ende opp med et ganske stort og tungt drivverk.

Har du vurdert å bruke en DD hub motor med elektrisk kjøling i form av en vifte eller lignende?
Ei lita elektrisk vifte og en simpel termostat verken veier eller koster mye.

Evt kan du gå for en AC korstlutningsmotor med en frekvensomformer. Har har du rundt 85-90% effektivitet, høyt dreiemoment, og du kan regulere maks pådrag eller ønsket RPM alt etter det du skulle ønske.
Må du ha pedalene i drift? Hvis ikke så er det jo bare å flytte kjeden over til den andre motoren.
Og så evt lage en mulighet for å koble inn pedalene ved behov.

Da oppnår du igrunn det du ønsker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh, uten å sjå på det mekaniske kan eg tenke meg to løysinger:
-Kva vert tapet om du enkelt og greit kuttar drivspenninga til ein av dei? Det kan du måle enkelt ved å hekte sammen dei to motorane, og sjå kor mykje større effekt den drivande får når den må drive rundt ein ekstra motor. Om tapet er lite så vil du antakeleg vinne på å spare vekt, og heller ha begge på samme aksling.
-Variant av forrige er å drive begge på samme turtall. Igjen bør du sjekke tap. I så fall kan du kanskje greie deg med mindre effekt på kvar av dei, men du er avhengig av å ha controllere som greier å synkronisere hastigheit.
Uten Filter
Trådstarter
Skal forsøke å være mer konkret, ble noe vag ser jeg.

Hubmotoren er jo navet i bakhjulet. Rc motoren tenker jeg å montere på sving armen helt i fremkant mot rammen. Dermed vil det være enkelt å få en 100% rett og effektiv "drivlinje"(tannhjul+kjede til tannhjul festet til navmotoren)

Den lille motoren har ingen problem med å spinne hjulet rundt selv om den må dra rundt "død vekt" fra hubmotoren. Det vil ikke bli forferdelig mye ekstra vekt. Navmotor kan jeg kanskje klare å shave ned til 5,5-6 kg. Rc motoren veier under 2 kilo. Vekten av rc motoren kan også om nødvendig plasseres slik at det ikke er uavfjæret vekt.

Fra kranken tenker jeg en tannhjul/kjede til et freewheel på akselen til RC motoren (eller evt krank freewheel pris/tilgjengelighet) . Da kan pedalene være i ro selv om motoren går rundt. Dermed går det kun en kjede til bakhjulet og det er i hovedsak rc motoren som skal drive denne. Pedalene er for å fremstå som lovlig.

Begge motorene har effektivitet rundt 90 %. Problemet er likevel at hver for seg så er ikke disse motorene veldig effektive over et bredt turtallsspekter.Men sammen vil de være særdeles effektive.

AC motor er utelukket grunnet pris og pris på kontrollere. Det er så mye billige nav og rc motorer fra Kina at jeg holder fast ved de.

Navmotoren drar feks veldig bra fra 40 km/h og opp mot 80, og topper ut på rundt 100 km/t på flate veien. Toppfarten er egentlig kun akademisk intressent. For motoren trekker jo mett med strøm om en passerer 80. Når navmotoren slipper å suge masse ampere for akslerasjon fra stillestående så vil jo hjulets ytre diameter hjelpe til å sørge for moderat strømforbruk selv i relativ høy hastighet. Altså får jeg lavt strømforbruk fra 30-70km/t.

Det samme gjelder den lille motoren. Den vil også jobbe kun i det området der den har høyest virkningsgrad.

Jeg har også tenkt litt på muligheten for en "turbo-knapp". At en ved å trykke en knapp kan endre parametrene i kontrollerne. Da kunne en hatt en liten overlapping. Feks at rc motor i "turbo modus" drar på til 45 km/t og nav motoren starter alt på 15-20 km/t.
Tøft prosjekt ! Har selv laget motor på trampsykkel (bensinmotor)

Det du prøver på blir nesten samme prinsippet som på en twinturbo bil. Da du har en liten turbo, og en stor. Du vil da få turbotrykk over hele turtallsregisteret.

Men ja, sitter på mobilen nå, kan komme med noen forslag i morgen

Bilder hadde vært fett !
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av xaine Vis innlegg
Tøft prosjekt ! Har selv laget motor på trampsykkel (bensinmotor)

Det du prøver på blir nesten samme prinsippet som på en twinturbo bil. Da du har en liten turbo, og en stor. Du vil da få turbotrykk over hele turtallsregisteret.

Men ja, sitter på mobilen nå, kan komme med noen forslag i morgen

Bilder hadde vært fett !
Vis hele sitatet...

Du har rett. Blir på en måte som en twin turbo.

Har ingen bilder akkurat nå.
Men dette bildet viser en rc motor på svingarmen.
Se for deg at navet i bakhjulet er byttet ut med en hubmotor.
Utenfor tannhjulet på rc motoren vil det være et lite tannhjul som har en kjede fra krankarmen/store tannhjulet på pedalen.

http://s2.postimg.org/6gzgne3q1/rc_motor_svingarm.png

Om det blir veldig komplisert å få automatisert dette så kan en jo løse det på svenskemåten.
En tommelgass og en vrigass feks. Så kan en velge helt manuelt.
Sist endret av frtoretang; 4. mars 2015 kl. 01:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å bare lage to steg på gassen, slik at når du gasser opp til over punkt X, så slutter den å gi signal til motor nr 1, og begynner å sende signal til motor nr 2. Nesten som en lysbryter.
??
Uten Filter
Trådstarter
Nei det vil jo være galskap. Farten må nesten være økende pådrag og ikke av aller på.
Både pga trafikkbildet men også pga faren for å steile rundt. Ganske kort akselavstand.
Overskuddsmateriell
Det jeg hadde vært litt spent på om lagrene i motoren og eventuelt simmerringer takler den farten de vil komme opp i når den andre motoren tar over.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du har rett. Blir på en måte som en twin turbo.

Har ingen bilder akkurat nå.
Men dette bildet viser en rc motor på svingarmen.
Se for deg at navet i bakhjulet er byttet ut med en hubmotor.
Utenfor tannhjulet på rc motoren vil det være et lite tannhjul som har en kjede fra krankarmen/store tannhjulet på pedalen.

http://s2.postimg.org/6gzgne3q1/rc_motor_svingarm.png

Om det blir veldig komplisert å få automatisert dette så kan en jo løse det på svenskemåten.
En tommelgass og en vrigass feks. Så kan en velge helt manuelt.
Vis hele sitatet...
Ville vel godt for 1 motor. Hvis du bruker de 7 bakerste girene så vil du kunne alltid ha den mest effektive RPM for motor i alle hastigheter. Så bare kobler du motoren inn på kjede bak det store krank tannhjulet som er ved pedalene.

Eller så kan du også sette en Hub motor forran sånn at du får dual drive. Det finnes 1000W hub motorer på ebay som ikke koster sjorta. De er beregnet opp til 60 Km/t, men har ikke så bra akkslasjon.
Sist endret av Markula; 4. mars 2015 kl. 16:31.
Regner med at begge motorene skal være mekanisk tilkoblet akslingen hele tiden? Har du tenkt noe på når feks motor 1 skrus av om det da vil genereres en spenning fra denne motoren når den blir rotert av motor 2? Og hvordan kontrollere har du til motorene?
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det jeg hadde vært litt spent på om lagrene i motoren og eventuelt simmerringer takler den farten de vil komme opp i når den andre motoren tar over.
Vis hele sitatet...

Rc motorer håndterer glatt 10.000 rpm og opp mot 15.000 rpm. Så lager tåler nok.

Sitat av Markula Vis innlegg
Ville vel godt for 1 motor. Hvis du bruker de 7 bakerste girene så vil du kunne alltid ha den mest effektive RPM for motor i alle hastigheter. Så bare kobler du motoren inn på kjede bak det store krank tannhjulet som er ved pedalene.

Eller så kan du også sette en Hub motor forran sånn at du får dual drive. Det finnes 1000W hub motorer på ebay som ikke koster sjorta. De er beregnet opp til 60 Km/t, men har ikke så bra akkslasjon.
Vis hele sitatet...

1 motor blir for smått. Og uavfjæret vekt og framhjulet er ikke aktuelt. Det vil virkelig påvirke handlingen i negativ retning.

Det vil også være problematisk å få en standard sykkelkjede til å tåle belastningen fra motoren. Derfor må jeg bruke go-kart kjede og drev. Da kan jeg heller ikke bruke gir-kassetten bak. Altså blir det kun 1 tannhjul bak.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Regner med at begge motorene skal være mekanisk tilkoblet akslingen hele tiden? Har du tenkt noe på når feks motor 1 skrus av om det da vil genereres en spenning fra denne motoren når den blir rotert av motor 2? Og hvordan kontrollere har du til motorene?
Vis hele sitatet...

Jeg forsøker å finne en løsning med å bruke såkalte freewheels slik at jeg kan ha rc motoren frikoblet. Er ikke helt i mål med det. Har kina kontroller til rc motor og mangler ennå kontroller til navmotor.

Det med spenning fra motor når den snurrer rundt via annen moto har jeg ikke tenkt på. Det må undersøkes.
Sist endret av frtoretang; 4. mars 2015 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du sier "kina kontroller", mener du da en helt random ESC fra ebay/dx/ali ala denne? http://tw.gs/z1R1dx

Er det aktuelt å lage en kontroller selv til både navmotor og rc-motor?

Det med å bruke freewheel på rc-motoren høres ut som en god idé. Da tror jeg du vil unngå problemet med generert spenning på den motoren også, og vil samtidig gi en litt glatt kraftoverføring vil jeg tro.
Uten Filter
Trådstarter
Ja en helt random ESC.
Om jeg hadde kunnskap nok til å lage min egen kontroller så ville jeg selvsagt gjort det for å få inn features jeg skulle ønske var i enhver kontroller. Men jeg mangler nødvendig kunnskap så da blir det å bruke kina kontrollere.
Er det slik at kjeden går rundt, når hubmotoren jobber?
Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hva problemet er?

Det eneste du egentlig trenger, er en måte å styre motorene best mulig.

Er du sikker på at RC-motoren har moment nok til å trekke deg framover?
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det slik at kjeden går rundt, når hubmotoren jobber?
Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hva problemet er?

Det eneste du egentlig trenger, er en måte å styre motorene best mulig.

Er du sikker på at RC-motoren har moment nok til å trekke deg framover?
Vis hele sitatet...

Ja kjeden går rundt. Rc motoren driver kjedet som igjen driver tannhjulet festet til navmotoren. Dermed går kjede, tannhjul, navmotor og bakhjul rundt.

Med den gearing jeg har nå så har den lille rakkern av en rc motor 80 Nm på bakhjulet. Moment som en tung mc. Motoren yter 4-5 kw kontinuerlig og opp mot 15 kw peak for max 10 sekunder.

Ja det er jo det med styringen av motorene som er problemet. Kan løses med 2 gassere. Men ville foretrukket å koble begge motorene til samme gasshåndtak og heller sette parametrene for kontrollerne til å virke nogenlunde sømløst. Slik at rc motor starter fra 0 km/t og jobber t.o.m. 30 km/t. Så overtar navmotoren.
Hubmotoren (navmotoren) sitter vel på bakhjulet, og da går ikke kjedet rundt?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det vil jo være galskap. Farten må nesten være økende pådrag og ikke av aller på.
Både pga trafikkbildet men også pga faren for å steile rundt. Ganske kort akselavstand.
Vis hele sitatet...
Mente dette:
http://bildr.no/thumb/Z2pJTFdD.jpeg
Sist endret av Rusmisbrukeren; 6. mars 2015 kl. 12:06.
Uten Filter
Trådstarter
That will work. Takker.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hubmotoren (navmotoren) sitter vel på bakhjulet, og da går ikke kjedet rundt?
Vis hele sitatet...
Det er jo 2 motorer her. Slik at i "take-off" fra stillestående så vil rc motoren drive bakhjulet via kjede og tannhjul. Så da går kjedet rundt.

Når navmotoren overtar så kan det også hende at kjedet går rundt. Det kommer an på hvor jeg plasserer frihjulstannhjul.
Sist endret av frtoretang; 6. mars 2015 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Edited

Har formulert med noe klønete i den første posten og i trådtittel ser jeg.
Akslingen sitter jo fast - det er selv motoren og hjulet som går rundt.

Men nå er det fylla som gjelder!
hvorfor ikke sette på en krank motor, 4000w-8000w. kommer opp alle bakker som du klare og holde deg på sykkelen og farten gjelder ca det samme

https://www.youtube.com/watch?v=jxxx1RM74hM
Sist endret av night crawler; 8. mars 2015 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Krankmotorene er generelt mye dyrere enn rc og hubmotorer. Skal en ha toppfart på 80-100km/t så er det veldig få kit å velge mellom og prisene blir deretter.

Om noen vet om krankmotorer som nærmer seg 10kw peak så vil det være aktuelt om ikke prisen er sjukt høy.


Btw den motoren i videoen du linker til er en navmotor

Hadde jeg tenkt tanken på å montere en nav motor som midmotor når ramma tok form så kunne jeg plassert en tung og fet 10-15kw navmotor i forkant av kranken. Og hatt sentralisert vekt, og likevel kunne hatt fordelene av å bruke alle girene. Det er pr idag det eneste alternativet til mid drive som ikke koster en arm og en fot. Men da må en designe ramma rundt motoren alt i utgangspunktet for riktig balanse og korrekt chain-line.

Men siden rammen er ferdig sveist så blir det for kostbart å redesigne alt sammen.
Sist endret av frtoretang; 8. mars 2015 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jepp var bare fett klipp

har akuratt kjøpt en mountenbike med 250w bosch motor, og venter på en 750w 8fun ifra kina som jeg håper det er litt mere trøkk i
Sist endret av night crawler; 8. mars 2015 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Og kul var den - ser morsom tut å leke på glatta med el-motor
250w er som å stikke snoppen i en 10L bøtte med lunkent vann. Du merker at det er vått men det er ikke noe godt.
750 w gir vel heller ingen karusell følelse men du får nå bedre aks og toppfart. Også kan du jo alltids overvolte

Men om en ser bort fra go`følelsen av kjapp aks, og bra toppfart og tenker på hva som trengs for å feks sykle til jobb uten å ankomme svett så er kanskje 750 watt nok. Du har jo fordelen av alle gira. Så motoren bør jo jobbe lett også i bratte og lange motbakker.

Du får oppdatere når du har montert og testet.

Ser ikke bort fra at du også ender opp med adskillig mer enn 750 w. Elektriske motorer er suverene. De leverer et skyv som 2T/4T ikke er i nærheten av. "Sykling" blir faktisk gøy igjen når en har nok krefter.

Ser ut til at jeg har gjort litt dårlig research
Det er faktisk en midt motor som duger og som ikke koster en fot og en arm.

Ser ut som det er en GNG motor som med overvolting kan levere rundt 5 kw.
Motoren er fra Kina og er billig.

Sjekk ut denne videoen. Her er GNG motoren og man ser den leverer varene.

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=dLpr9aSfHvE
Sist endret av frtoretang; 10. mars 2015 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har ikke fått montert 750w enda men bosch'n er fin den, ler så jeg nesten griner når jeg passerer disse tullingene med bleie bukse, som absolutt må ligge og lage kø i veien. Mens jeg tråkker forbi på gangveiene uten problemer.
Uten Filter
Trådstarter
Kult. La gutta med bleiebukser svette opp bakkene. For å virkelig "gi dem inn" bør du nesten røyke en sigarett mens du glir forbi dem

Forresten så har jeg gått vekk fra tanken om å automatisere motorene. Det blir bare stress og økt kompleksitet.
Går for 1 kontroller til hver motor og 1 "vrigass" og 1 "tommelgass".

Så kan en bruke begge, eller velge hvem at de to som skal brukes. Fant etterhvert ett heavy duty freewheel så då vil rc motoren frikobles så det blir null dragg fra magnetene når den ikke er i bruk.
Sist endret av frtoretang; 20. mars 2015 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
røyker ikke ferdi sigg, men en skikkelig fet en hadde hvert sjef det å, men da hadde den godartede onsapfulle latteren min blitt mere lik ett astmaafall enn avslappet forbisykkling lol
Uten Filter
Trådstarter
Regner med at jeg i løpet av påsken blir ferdig med el-sykkelen. Det jeg kan si så langt er at budsjettet sprakk.
Det koster med enn man tror å få både fart og rekkevidde. Men om man tenker at dette blir mitt eneste transportmiddel fremover og at jeg ikke trenger å tenke på garasjeplass, parkeringsutgifter, årsavgift, forsikring etc så er det alt i alt helt greit.

Om jeg skulle startet byggingen idag, så ville jeg heller valgt å bygge en el-sykkel med midtmotor, og gått for litt mindre batterikapasitet og litt lavere toppfart. Evt så ville jeg valgt en rimeligere navmotor som veier litt mindre og har litt mindre krefter.

Er lett å gå seg vill i speksa når en skal igang med el-sykkel og da drar kostnadene seg på temmelig fort.
Jeg tror du valgte en svært fornuftig tilnærming, night crawler.


Men men, selv om dette ble ganske dyrt så har jeg jo nå en el-sykkel som vil kjøre fra det meste i lyskryssene. Og server psu gjør at jeg kan lade temmelig kjapt der det er 220v uttak. Blir spennende så se hvordan den fungerer til sti-sykling. Litt usikker på om navmotoren vil gjøre sykkelen litt tung å håndtere i raske svinger i skogen.
Sist endret av frtoretang; 22. mars 2015 kl. 17:40.
en ting som jeg har merka er når du tråkker opp bratte bakker så drar motoren så bra at du tipper bak over og da er det litt kjipt at hvis du er på ned tråkk når du tipper over og setter ett bein i bakken så fortsetter motoren og dra så sykkelen blir slengt rundt
Uten Filter
Trådstarter
Du får lene deg skikkelig over styret slik at du fører tyngdepunktet lengre frem.

http://www.fastcoolcars.com/images/burnouts3/bike_burnout.jpg
nå var dette på steinette bratte skogstier og ja jeg prøvde det og
Uten Filter
Trådstarter
Du kan jo forlenge svingarmen med feks 3-4". Det vil hjelpe betraktelig ift ufrivillig wheelies ved pådrag. Også i bratte bakker. Du mister noe av "styrevilligheten" med lengre akselavstand men får økt stabilitet i høyere hastigheter samt at sykkelen blir enklere å håndtere mtp framhjulsløft.