Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 914
Nå gidder jeg ikke prøve å spille på laptopen lenger, det er på tide med noe litt bedre. Dessverre er jeg student, og budsjettet er deretter.
Kanskje noen her kan hjelpe meg litt med komponenter? Jeg har aldri bygd noe før, men ser for meg at det skal være overkommelig.
OS, skjerm, osv. kommer utenom, behovet for ekstra harddiskplass tenkte jeg å vurdere etter hvert.

Jeg har tatt utgangspunkt i et byggesett fra komplett.no, bare med annet kabinett. Hvordan ser dette ut? Hva er det svakeste punktet i oppsettet, og hva ville dere eventuelt byttet ut? Jeg kan maks strekke meg en tusenlapp over budsjettet, men da bør forskjellen være merkbar.
Spiller bl.a. diverse Civ- spill og WoW, og redigerer litt bilder på hobbybasis. Har ikke veldig høye krav til ytelse, men noe litt over 10-15 fps (som jeg har nå) hadde vært fint...

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl (719 kr)
Strømforsyning: Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU (449 kr)
Prosessor: AMD Athlon X4 860k Black Edition (649 kr)
Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black (799 kr)
Hovedkort: Gigabyte GA-F2A78M-D3H, Socket-FM2+ (549 kr)
Harddisk: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM (529 kr)
Skjermkort: XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5 (1095 kr)
DVD writer: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST (239 kr)

Totalt: 5028 kr
Ser brukbart ut det der, men trenger du virkelig dvd-drive? Innstallerte windows fra minnepenn sist, superfornøgd med den løsningen. Du kan jo bruke de ekstra pengene på prosessor eller noko anna kjekt. Som ein cpu-kjøler med lavere lydnivå.
Sist endret av maggis0; 19. november 2014 kl. 20:31.
Trådstarter
3 0
Sitat av maggis0 Vis innlegg
Ser brukbart ut det der, men trenger du virkelig dvd-drive? Innstallerte windows fra minnepenn sist, superfornøgd med den løsningen. Du kan jo bruke de ekstra pengene på prosessor eller noko anna kjekt. Som ein cpu-kjøler med lavere lydnivå.
Vis hele sitatet...
Tja... Du har vel egentlig et poeng, laptopen min er uten dvd-drive og det fungerer fint. Men det hender jeg savner det, f. eks til å kjøre et par eldre spill jeg har liggende (som riktignok finnes i form av iso-filer andre steder på internett), avspilling av de få cdene/dvdene jeg fortsatt eier (som sikkert også ligger på spotify/netflix), osv. Har ingen cd/dvd-spiller utenom, så tenkte det var greit å ha muligheten. Jeg vurderer å vente med den da, og heller gjøre som du foreslår.
6K: http://www.prisjakt.no/list.php?l=128599&view=c
5,5K: http://www.prisjakt.no/list.php?l=118696&view=c
5K: http://www.prisjakt.no/list.php?l=129317&view=c

En rekke lister jeg hadde liggende fra tideligere tråder denne måneden, velg og vrak eller ta inspirasjon.
Litt dårlig balanse i komponentene vil jeg påstå. For eksempel, du burde virkelig ikke bruke mer penger på ting som minne og kabinett enn du gjør på prosessoren. Bytt ut kabinettet med et billigere et til 3-400kr, og velg 4GB RAM istedet for 8GB. Og som maggis0 sier så trenger du egentlig ikke optisk drev nå for tiden, jeg har ikke hatt det i PC'en min på flere år.

Bruk pengene du sparer på bedre CPU og/eller skjermkort.
Trådstarter
3 0
Se der, ja. Takk for tipsene, det er sånne ting jeg ikke har så god peiling på foreløpig.
Kjenner at bedre CPU og/eller skjermkort frister mer enn å kunne spille av dvder, ja... Skal ta en titt på listene til Fekillix også, har litt å lese meg opp på.
Hvilke komponenter er det jeg må være spesielt obs på når det gjelder kompabilitet? I hvert fall hovedkort og CPU, går jeg ut fra?