Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7138
Fikk ingen svar på andre forum så prøver her.

Har tenkt å selle noen produkter på amazon, men da må jeg åpne en konto i et av disse landene.

we support bank accounts in the United States, the United Kingdom, and in the eurozone, which includes Austria, Belgium, Cyprus, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Slovakia, Slovenia, and Spain.


Noen som vet hvor jeg burde opprette konto, og i det hele tatt vet hvordan jeg går fram for å gjøre dette?



Har tenkt å gjøre det helt lovlig å betale skatt hvis jeg tjener noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snakk med en bank i et av landa. F.eks. Ambro i Nederland.
Dette blir vanskelig, jeg bare sier det. I vertfall i UK er det et helvete å få konto som utlending, og stort sett skal de ha noe penger av deg (en 50 lapp i måneden) og et minimumsinnskudd på en del tusenlapper. Bare mas.

Ville kontaktet DNB og forklart situasjonen. De har en filial i Luxembourg som hjelper nordmenn i sånne situasjoner. Det bør ikke være veldig vanskelig for de å sette opp en konto til deg der.
I RPI (Irland) så trenger du kunn et PPS nr får og så gå i banken og åpne så mange kontoer du trenger, anbefaler AIB

http://www.aib.ie/personal/home
Sitat av nikita Vis innlegg
Dette blir vanskelig, jeg bare sier det. I vertfall i UK er det et helvete å få konto som utlending, og stort sett skal de ha noe penger av deg (en 50 lapp i måneden) og et minimumsinnskudd på en del tusenlapper. Bare mas.

Ville kontaktet DNB og forklart situasjonen. De har en filial i Luxembourg som hjelper nordmenn i sånne situasjoner. Det bør ikke være veldig vanskelig for de å sette opp en konto til deg der.
Vis hele sitatet...
Jeg har en helt annen opplevelse av UK. Jeg fikk åpnet konto m/kort ved og kun vise pass. Heller ingen kostnader som du beskriver. Jeg ville ha prøvd meg på England.
Men hvordan er det med skatt? Hvis penger jeg tjener går rett inn på en konto i UK må jeg skatte for det landet, og deretter skatte en gang til når jeg overfører til Norge?
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg har en helt annen opplevelse av UK. Jeg fikk åpnet konto m/kort ved og kun vise pass. Heller ingen kostnader som du beskriver. Jeg ville ha prøvd meg på England.
Vis hele sitatet...
Santander, Barcalys mfl. har/hadde et slikt regelverk. Lloyds vet jeg pleier å være grei med utenlandsstudenter, men tror også de er vrang om du ikke har fast bostedsadresse på øyen. Kombinasjon av ikke-eksisterende sørvis og frykt for hvitvasking.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Men hvordan er det med skatt? Hvis penger jeg tjener går rett inn på en konto i UK må jeg skatte for det landet, og deretter skatte en gang til når jeg overfører til Norge?
Vis hele sitatet...
Du skatter jo ikke på penger som kommer inn på konto. Skal du holde på med små summer så blir ikke dette et problem.

Sitat av nikita Vis innlegg
Santander, Barcalys mfl. har/hadde et slikt regelverk. Lloyds vet jeg pleier å være grei med utenlandsstudenter, men tror også de er vrang om du ikke har fast bostedsadresse på øyen. Kombinasjon av ikke-eksisterende sørvis og frykt for hvitvasking.
Vis hele sitatet...
Det er Lloyds jeg bruker. Prøv på Lloyds TS.
Prøvde å åpne en konto i sveits, men der måtte jeg møte opp personlig. Men så fant jeg noen som hadde samme problemet som meg.

http://www.payoneer.com/ tilbyr en løsning som mange bruker og er fornøyd med. Selv om det kostet litt å overføre penger hit.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Men hvordan er det med skatt? Hvis penger jeg tjener går rett inn på en konto i UK må jeg skatte for det landet, og deretter skatte en gang til når jeg overfører til Norge?
Vis hele sitatet...
Dette er komplisert!

Uten å kjenne detaljer avhenger beskatningen av flere forhold, som hvorvidt du selger som privatperson eller firma, hvilke skatteavtaler landet du har konto i har med Norge og nøyaktig hvordan du gjør overføringene.

På generelt grunnlag er prinsippet at pengene skal beskattes én gang, men samtidig vil regelverket fange deg opp dersom du har skattet til et land med lavere skatter enn Norge. I enkelte tilfeller vil du måtte skatte fullt ut til begge land, men muligens med muligheter for å få tilbakeført noe av skatten fra det første landet når du kan dokumentere at du har skattet i ditt eget land.
hm, uten å vite sikkert kan man gjette på at det er enklere å operere som et firma fra det land man har bankkontoen. Men det resulterer vel i at du må flytte til det landet du oppretter firmaet og regner med at det ikke er aktuelt.

For Europa:Var det forresten ikke alle sånne ting som EØS-direktivet skulle gjøre så mye enklere?
Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er komplisert!

Uten å kjenne detaljer avhenger beskatningen av flere forhold, som hvorvidt du selger som privatperson eller firma, hvilke skatteavtaler landet du har konto i har med Norge og nøyaktig hvordan du gjør overføringene.

På generelt grunnlag er prinsippet at pengene skal beskattes én gang, men samtidig vil regelverket fange deg opp dersom du har skattet til et land med lavere skatter enn Norge. I enkelte tilfeller vil du måtte skatte fullt ut til begge land, men muligens med muligheter for å få tilbakeført noe av skatten fra det første landet når du kan dokumentere at du har skattet i ditt eget land.
Vis hele sitatet...
Skal ikke være lett. Men kom på at moren min jobber i skattevesenet så jeg satser på at hun vet noe om dette.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Oleee Vis innlegg
Skal ikke være lett. Men kom på at moren min jobber i skattevesenet så jeg satser på at hun vet noe om dette.
Vis hele sitatet...
Si ifra når du har pratet med moren din om dette, har klundret med amazon selv!
Jeg bor i Portugal, å når jeg åpna bankkonto her så MÅTTE jeg har "proof of living" (bevis på at jeg bor i portugal), måtte også ha VAT nummer å mye annet piss.