Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5691
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
12 4
Stemmer det at en som vokser opp i Norge ikke har mulighet til å løsrive seg fra den norske staten?
I ekstreme tilfeller hvor du for eksempel ønsker å leve i Kanadas villmark over en lengre periode blir du fortsatt nødt til å levere inn selvangivelse hvert år?


http://people.arcada.fi/~rajakarp/final/canada.jpg

Har gått rundt og lurt på dette en stund. Selv er jeg over gjennomsnittet interessert i villmarka, og jeg har lenge lekt med tanken om å bo ute i "schauen" i noen år bare ved hjelp av det jeg klarer å fange, finne og jakte selv.

Hvis de to påstandene over stemmer, burde det være slik?
Anime Freak
Du trenger da ikke lenger å levere selvangivelsen, den som ikke svarer bekrefter bare at det de har kommet fram til er korrekt.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Jeg vet at Ted Kaczynski bodde ute i skogen, han levde på det han fant og bygde sitt eget hus. Han hadde løsrevet seg fra det modernesamfunnet. Han var dog amerikansk og etterhvert ble han bedre kjent som The Unabomber. Men det er sikkert fylt mulig!
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Jeg vet at Ted Kaczynski bodde ute i skogen, han levde på det han fant og bygde sitt eget hus. Han hadde løsrevet seg fra det modernesamfunnet. Han var dog amerikansk og etterhvert ble han bedre kjent som The Unabomber. Men det er sikkert fylt mulig!
Vis hele sitatet...
Så at dette var ganske mange år tilbake, men likevel interessant. Helge Ingstad er jo min store inspirasjon, han som burde være på tusenlappen. Levde i mange år i Kanada, ofret mye bare for denne friheten.
Jeg syns det er merkelig at noen vil "melde seg ut" av det norske samfunnet. Har sett flere tilfeller i det siste hvor folk påstår at det er en form for straff å bli født inn i et velferdssamfunn.

Det er vel heller et tegn på at vi har det for godt enn for dårlig. De fleste av verdens mennesker ville gitt mye for å få lov til å være en del av det samfunnet vi heldige nordmenn lever i.
Du kan da vell dra inn i villmarka og leve der selv om du opprinnelig er norsk? Det eneste som vil skje er at du får gratis sykehus hvis du skulle skade deg skikkelig, og trenger legehjelp
Sist endret av Membranplan; 15. juni 2012 kl. 14:48.
Neutral Good
Mith's Avatar
Du kan ikke fraskrive deg statsborgerskap, det er en menneskerett.
Du kan skaffe deg Canadisk statsborgerskap, for jeg tviler litt på at Canada er interessert i å ta inn og ha ansvar for massevis av ulovlig innvandrergutter i 20årsalderen som lider av McCandless-syndrom.
Sist endret av Mith; 15. juni 2012 kl. 14:51.
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg syns det er merkelig at noen vil "melde seg ut" av det norske samfunnet. Har sett flere tilfeller i det siste hvor folk påstår at det er en form for straff å bli født inn i et velferdssamfunn.

Det er vel heller et tegn på at vi har det for godt enn for dårlig. De fleste av verdens mennesker ville gitt mye for å få lov til å være en del av det samfunnet vi heldige nordmenn lever i.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet jeg stiller her er om det ville vært problemfritt å leve i et sted Kanada eller hvilket som helst annet øde område uten noen form for kontakt med sivilisasjonen over en lengre periode.

Jeg antok at man var nødt til å løsrive seg fra den norske stat for at dette skulle være mulig, men jeg tok tydeligvis feil. (?)
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Det kan da ikke være slik at man MÅ være en del av et samfunn? Det er helt hull i hodet.
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan ikke fraskrive deg statsborgerskap, det er en menneskerett.
Du kan skaffe deg Canadisk statsborgerskap, for jeg tviler litt på at Canada er interessert i å ta inn og ha ansvar for massevis av ulovlig innvandrergutter i 20årsalderen som lider av McCandless-syndrom.
Vis hele sitatet...
Okei, interessant. Jeg har heller ikke tenkt til å reise ut i villmarka uten noen som helst erfaring, det er ikke en gang realistisk at jeg gjør noe lignende i det hele tatt. Det er bare tanken som interesserer meg.

Vil også legge til at det er mulig å gjøre dette uten å være dum eller gal. Mitt forbilde, Helge Ingstad levde et utrolig spennende liv i Kanadas villmark i mange år.

Sitat av Sexarz Vis innlegg
Det kan da ikke være slik at man MÅ være en del av et samfunn? Det er helt hull i hodet.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette jeg lurte på.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Det kan da ikke være slik at man MÅ være en del av et samfunn? Det er helt hull i hodet.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo hvordan du definere å være en del av et samfunn. Norge er et av få land hvor det faktisk er allmenningsrett, i de fleste land er det noen som eier landområdene og kan sette begrensninger på bruken. Å oppholde seg i en nasjonalpark over lengre tid er det ingen/veldig få stater som tillater og på privat-grunn er det jo grunneier som bestemmer. Hvordan lovgivningen er i detalj for Canada vet jeg ikke.

Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Vil også legge til at det er mulig å gjøre dette uten å være dum eller gal. Mitt forbilde, Helge Ingstad levde et utrolig spennende liv i Kanadas villmark i mange år.
Vis hele sitatet...
Ok, Helge Ingstad levde på en tid før nasjonalparker og tanken på miljø og naturforvaltning, så å skulle ta opp igjen tråden der blir nok veldig vanskelig. Det er som sagt ulovlig å bo eller oppholde seg over lengre tid i en nasjonalpark, nettopp fordi det ødelegger villmarka om man har fastboende der.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan ikke fraskrive deg statsborgerskap, det er en menneskerett.
Vis hele sitatet...
Det er altså din plikt som menneske å ha et statsborgerskap?
Sosietær maniker
Deilig romantisk forslag. Sjekk ut Dean Clifford, en kanadier som ikke betaler skatt og som myndighetene har svært vanskelig for å fengsle, selv om han er skoleflink til å møte i retten og enkelte lover peker han ut som et gjeldsoffer som bør tilbringe noen måneder bak murene. Han blir assosiert med Freeman-bevegelsen når han er i media, men han er ikke så glad i den koblingen sjøl. Han har en eksrtemt irriterende personlighet, men om du orker å jobbe deg gjennom foredragene hans, så sitt du igjen med noe ganske essensielt - forståelse for hva som legitimerer den Kanadiske stat og hvem lovene deres gjelder for.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Det er altså din plikt som menneske å ha et statsborgerskap?
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på rett og plikt. Alle mennesker har rett på et statsborgerskap og alle stater plikter å ta ansvar for sine statsborgere. I følge Europarådet kan ingen mennesker si fra seg et statsborgerskap uten at man først har skaffet seg et nytt og ingen stat kan fjerne et statsborgerskap hvis det innebærer at personen blir statsløs.

Europarådskonvensjonen av 1997 - Artikkel 8:
1.«Hver statspart skal tillate at dens statsborgerskap frafalles såfremt de berørte personer ikke derved blir statsløse.
2.En statspart kan imidlertid bestemme i sin nasjonale lovgivning at slikt frafall bare kan tillates for statsborgere med fast bosted i utlandet.»
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er forskjell på rett og plikt. Alle mennesker har rett på et statsborgerskap og alle stater plikter å ta ansvar for sine statsborgere. I følge Europarådet kan ingen mennesker si fra seg et statsborgerskap uten at man først har skaffet seg et nytt og ingen stat kan fjerne et statsborgerskap hvis det innebærer at personen blir statsløs.
Vis hele sitatet...
Og da er det altså en plikt. Du har ikke noe valg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Og da er det altså en plikt. Du har ikke noe valg.
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at du ikke forstår forskjellen på en plikt og en rett så ja.
Staten har plikten, individet har retten. Det er ikke opp til deg å sørge for at du har et statsborgerskap med mindre du ønsker å bytte, da har du retten til å søke et nytt. Det er ikke staten sin rett å gi deg et statsborgerskap, men de plikter å gjøre det om du ikke har noe annet.
Forskjellen her er meget viktig i de sakene hvor du har papirløse innvandrere eller stater som forsøker å deportere sine innbyggere, så det er ikke bare kverulering fra min side.
Sist endret av Mith; 15. juni 2012 kl. 15:23.
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av Mith Vis innlegg
Ok, Helge Ingstad levde på en tid før nasjonalparker og tanken på miljø og naturforvaltning, så å skulle ta opp igjen tråden der blir nok veldig vanskelig. Det er som sagt ulovlig å bo eller oppholde seg over lengre tid i en nasjonalpark, nettopp fordi det ødelegger villmarka om man har fastboende der.
Vis hele sitatet...
Det blir et annet spørsmål; Om det er mulig å leve lovlig i Kanadas skoger, og om det er mulig å leve ulovligi Kanadas skoler. Og er det egentlig det?
Sist endret av Bigamisten; 15. juni 2012 kl. 15:25.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Det blir et annet spørsmål; Om det er mulig å leve lovlig i Kanadas skoger, og om det er mulig å leve ulovligi Kanadas skoler.
Vis hele sitatet...
Hvis du driter i lovverket så er det selvfølgelig mulig å leve i skogen, det sier seg vel selv?
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Om det er mulig å bo der lovlig, da.
Sitat av Mith Vis innlegg
Rent bortsett fra at du ikke forstår forskjellen på en plikt og en rett så ja.
Staten har plikten, individet har retten. Det er ikke opp til deg å sørge for at du har et statsborgerskap med mindre du ønsker å bytte, da har du retten til å søke et nytt. Det er ikke staten sin rett å gi deg et statsborgerskap, men de plikter å gjøre det om du ikke har noe annet.
Forskjellen her er meget viktig i de sakene hvor du har papirløse innvandrere eller stater som forsøker å deportere sine innbyggere, så det er ikke bare kverulering fra min side.
Vis hele sitatet...
Du skal lete lenge for å finne noen som ikke vet forskjellen på en plikt og en rett. Ja, staten har en plikt til å gi det statsborgerskap, og et individ har rett til å ha et statsborgerskap. Hva gjøres så med individer som ikke ønsker å ha et statsborgerskap? Jo, du har ikke noe valg.

En plikt er noe man er bundet til å gjøre, slik som i denne situasjonen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Om det er mulig å bo der lovlig, da.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg jo svart på. I de områdene som er definert som nasjonalpark/naturreservat så er det ikke lov å bo, det ligger litt i navnet.
På privat område så må du forholde deg til eier og privat eiendomsrett, men med mindre du finner noen som lar deg bo gratis på tomta si så har du et problem. Hvordan det er med allmenninger og reglene rundt fri ferdsel på statlig mark som ikke er regulert som vernet i Canada så må jeg bare ta utgangspunkt i hvordan reglene er her i Norge og da har du ikke lov til å oppholde deg i samme område over lengre tid og heller ikke lov til å gjøre varige inngrep i naturen.
Kort sagt så har du ikke lov til å bygge å bo i det fri så lenge du setter spor etter deg, så det er i praksis umulig.
Helge Ingstad hadde ikke disse restriksjonene, så kort fortalt så kan du ikke leve lovlig i en skog du ikke selv eier og selv da stilles det krav til deg.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg syns det er merkelig at noen vil "melde seg ut" av det norske samfunnet. Har sett flere tilfeller i det siste hvor folk påstår at det er en form for straff å bli født inn i et velferdssamfunn.

Det er vel heller et tegn på at vi har det for godt enn for dårlig. De fleste av verdens mennesker ville gitt mye for å få lov til å være en del av det samfunnet vi heldige nordmenn lever i.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så merkelig i mine øyne. Hvorfor skulle man ønske å leve som alle andre? Jeg synes det er fint at noen vil løsrive seg fra A4-livet vi lever i i dagens samfunn. Med det mener jeg få seg utdanning, kjøre bil, få en jobb og tjene penger og stifte familie, for så å bli gammel og dø.

Jeg har faktisk også lekt med tanken om å flytte ut i villmarken et sted og leve alene eller med et par folk, uavhengig av resten av verden
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Du skal lete lenge for å finne noen som ikke vet forskjellen på en plikt og en rett. Ja, staten har en plikt til å gi det statsborgerskap, og et individ har rett til å ha et statsborgerskap. Hva gjøres så med individer som ikke ønsker å ha et statsborgerskap? Jo, du har ikke noe valg.

En plikt er noe man er bundet til å gjøre, slik som i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Men da forstår du som sagt ikke jussen og begrepene i dette, så da får du bare gå rundt å tro at det er en plikt, selv om det er en rett.

Det er staten som har plikten til å gi deg et statsborgerskap i det øyeblikket du blir født, er du ikke fornøyd med dette så har du rett til å søke om et annet. Du har derimot ikke rett til å si fra deg det du allerede har, men det er ikke det samme som å si at du har plikt til å ha det, siden du har retten til å bytte. Ja, man er bundet til å ha en form for satsborgerskap, men det er ingen plikt fra individets side pga. det er helt urimelig av verdensamfunnet å kreve at man kommer fra et land/stat som opprettholder sine forpliktelser ovenfor innbyggerne sine.
Sist endret av Mith; 15. juni 2012 kl. 15:48.
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av Mith Vis innlegg
... og da har du ikke lov til å oppholde deg i samme område over lengre tid...
Vis hele sitatet...
Kan du legge til en kilde på dette? Så jeg kan forstå akkurat hva dette innebærer?

Ellers, takk for svar.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Kan du legge til en kilde på dette? Så jeg kan forstå akkurat hva dette innebærer?

Ellers, takk for svar.
Vis hele sitatet...
Å lese seg opp på allemannsretten er en fin start ellers er det skrevet litt mer tabloid her om lover og wikipedia blir litt for kjedelig

Da vil du også se at vi i Norge har en helt unik måte å se på dette på, så om det er noen plass i verden det skulle gå an å gjøre slik lovlig så måtte det ha vært her, hvis man ikke selv eier store landområder.
Sist endret av Mith; 15. juni 2012 kl. 15:56.
Du melder deg ut av samfunnet, kanskje ikke formelt, men hvem skal komme og hente deg tilbake? Du slipper jo å betale skatt når du ikke har noen form for inntekt, ingen radiomottaker til å betale nrk lisens. Heller ingen bil, ingen strømutgifter, ingen registrert tomt og heller ingen formue. Selvangivelsen vil jo naturligvis komme til deg hvert år, men den som tier samtykker, så det blir med andre ord ikke nødvendig å godkjenne noenting.

Det som faktisk er litt fascinerende er hvorfor du absolutt vil til Canada. Hva med norsk skog? Er det ikke nok å livnære seg på her? Lenger nord er det jo utrolig vakkert.

Har du noensinne jaktet på dyr uten våpen? Har du noensinne bygd en hytte i skogen? Du burde heller slutte å tenke så mye på hvordan du skal kunne bo i skogen uten samfunnet i hælene, og heller konsentrere deg om det essensielle med å overleve der ute. Dette er ikke en moral preken, men selv om det lyder som idyll i tankene, så er det faktisk veldig vanskelig å hamle seg opp med dyr uten noen særlig erfaring. Jeg vil heller satset på forberedelsen. Ta noen kurs som jegerprøve, overlevelse i villmarken og forhåpentligvis så har du gått i speidern.

lykke til.
Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Om det er mulig å bo der lovlig, da.
Vis hele sitatet...
Du vil rive deg løs fra samfunnet, men er fortsatt opptatt av å følge loven til samfunnet du ikke tilhører?
Isolert og ukjent
Bigamisten's Avatar
Trådstarter
12 4
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det som faktisk er litt fascinerende er hvorfor du absolutt vil til Canada. Hva med norsk skog? Er det ikke nok å livnære seg på her? Lenger nord er det jo utrolig vakkert.

Har du noensinne jaktet på dyr uten våpen? Har du noensinne bygd en hytte i skogen? Du burde heller slutte å tenke så mye på hvordan du skal kunne bo i skogen uten samfunnet i hælene, og heller konsentrere deg om det essensielle med å overleve der ute. Dette er ikke en moral preken, men selv om det lyder som idyll i tankene, så er det faktisk veldig vanskelig å hamle seg opp med dyr uten noen særlig erfaring. Jeg vil heller satset på forberedelsen. Ta noen kurs som jegerprøve, overlevelse i villmarken og forhåpentligvis så har du gått i speidern.

lykke til.
Vis hele sitatet...
Tenkte for det første at Kanada er mer øde, men det er som sagt bare et eksempel jeg kom med.

Ja, jeg har erfaring med både jakt og overlevelse. Men om jeg skulle gjort noe som dette i en fjern framtid vet jeg ikke, og da vil jeg nok fint klare å forbrede meg selv.

Tråden handler som sagt om skatt og andre eventuelle ting som ville blitt problematiske i forhold til et sånt "prosjekt", og jeg tror jeg har fått svar på det jeg ville.

Jeg har på ingen måte noen interesse av å melde meg ut av samfunnet, jeg har vel bare formulert meg feil og tenkt feil.

Sitat av KultNick Vis innlegg
Du vil rive deg løs fra samfunnet, men er fortsatt opptatt av å følge loven til samfunnet du ikke tilhører?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil ikke rive meg løs fra samfunnet. For det første har jeg ingen interesse av å gjøre dette i seg selv, for det andre handler ikke dette først og fremst om noe jeg skal gjøre, det handler om en tanke jeg har gått rundt med i en stund.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Det er ikke så merkelig i mine øyne. Hvorfor skulle man ønske å leve som alle andre? Jeg synes det er fint at noen vil løsrive seg fra A4-livet vi lever i i dagens samfunn. Med det mener jeg få seg utdanning, kjøre bil, få en jobb og tjene penger og stifte familie, for så å bli gammel og dø.

Jeg har faktisk også lekt med tanken om å flytte ut i villmarken et sted og leve alene eller med et par folk, uavhengig av resten av verden
Vis hele sitatet...
Du vil ikke følge strømmen, men før du flytter ut i skogen skal du vel gjerne kjøpe deg noen ting du kan ha med deg? Kanskje bruke bankkort og kjøre bil til butikken for å hente disse varene? Ta deg til skogen på en statlig vei? Til en skog som holdes under oppsyn av statlige ansatte skogsvoktere?

Man kan si hva man vil om å leve "fritt", men å trekke paralleller til å det å være "statsløs" og leve utenfor samfunnet, det funker bare dårlig.

Uten "staten" hadde du ikke fått grunnskoleutdanning, og du kunne heller ikke sittet her i dag og diskutert problemstillingen på internett.

Jeg velger å kalle en spade for en spade og si at om du har lyst til å bo i villmarka, så er det fint og greit. Men veien til denne statusen er i dag ikke mulig uten å benytte seg av noen av samfunnets goder.
Noen har sett Into the Wild! Haha tenkte akkurat det samme som deg dagene etter å ha sett den filmen! Ble dessverre aldri noe av!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hvordan blir dette hvis landet ditt feks skulle slutte å eksistere da? Eksempelvis som i The Terminal...

Europarådskonvensjonen av 1997 - Artikkel 8:
1.«Hver statspart skal tillate at dens statsborgerskap frafalles såfremt de berørte personer ikke derved blir statsløse.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan ikke fraskrive deg statsborgerskap, det er en menneskerett.
Du kan skaffe deg Canadisk statsborgerskap, for jeg tviler litt på at Canada er interessert i å ta inn og ha ansvar for massevis av ulovlig innvandrergutter i 20årsalderen som lider av McCandless-syndrom.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det å ha flere statsborgerskap fungere i praksis?
Vet du noe om det?
Er det restriksjoner på antall statsborgerskap og er det fordeler/ulemper.

Bare et rent teoretisk spørsmål.
Statsborgerskapet ditt merker du vel ikke så mye til uansett, dersom du bor fulltid i skogen? Klart, skal du til Canada og følge alle reglene, er det mye papirer. Oppholdstillatelse, jaktløyve, byggetillatelse for evt hytte, og så videre. Men umulig er det ikke. Men hvis du greier å bli slettet fra det norske folkeregisteret, er det nok umulig å søke om noe som helst. Og hvis du (i teorien) greier det, kan det også bli veldig stress å flytte hjem igjen når du blir lei. Men så lenge du ikke har adresse eller skattbar inntekt i Norge, bryr ikke staten seg så mye om hva du driver med. Hvis du bryter loven er du ansvarlig overfor landet du er i, ikke Norge. (Slik som Kongo-gutta.)

Mitt tips er å satse på Island eller Finland, som er med i det nordiske samarbeidet. Du trenger ikke pass for å dra dit, du trenger ikke registrere flytting for å flytte dit, du trenger rett og slett ikke si fra til noen. (I praksis det samme som i Norge.)

Du kan alltids bli UFB - Uten Fast Bopel. Dette er koden folkeregisteret bruker på f.eks. uteliggere. Det er ikke ulovlig å ikke ha adresse.
Jeg satt å så på Discovery her om dagen. Jeg så på et program som handlet om en mann som skulle klare seg i Canadas villmark, i jeg tror det var 2 måneder totalt. Han skulle kun leve på villmarken. Programmet var i flere deler så kjenner ikke alle detaljene. Dette var ikke type Bear Grylls som har med seg fult team osv, han var alene. Jeg mener det er rimelig å anta at han har en god del erfaring med natur og villmark.

I den episoden jeg så satt han å gråt halve episoden. Han fikk ikke tak i mat og kroppen og psyken ble nedbrutt av dette. Han klarte seg rett og slett ikke bra! Han hadde dog med seg rasjoner til nød som han tilslutt måtte bruke av.

Når det er sagt så var dette på TV og slett ingen kommentar til hvor bra TS eller andre klarer seg. Det har jeg ingen forutsetninger for å bedømme. Men jeg tror det ville vært svært lurt å holde seg i rimelig nærhet til sivilisasjon og nødhjelp en god stund for å være sikker på at man klarer seg, spesielt om vinteren. Dette bryter kansje med den romantiske ideen om å leve utenfor samfunnet, men heller det enn å sulte ihjel fordi man overvurderte matmengen man er istand til å skaffe.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så basically kan du KUN ha 2 statsborgerskap som maks her i Norge?
Mulig jeg spør mye, men er det da i teorien mulig å ha flere om en holder seg unna Norge og vår landegrense?
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg satt å så på Discovery her om dagen. Jeg så på et program som handlet om en mann som skulle klare seg i Canadas villmark, i jeg tror det var 2 måneder totalt. Han skulle kun leve på villmarken. Programmet var i flere deler så kjenner ikke alle detaljene. Dette var ikke type Bear Grylls som har med seg fult team osv, han var alene. Jeg mener det er rimelig å anta at han har en god del erfaring med natur og villmark.

I den episoden jeg så satt han å gråt halve episoden. Han fikk ikke tak i mat og kroppen og psyken ble nedbrutt av dette. Han klarte seg rett og slett ikke bra! Han hadde dog med seg rasjoner til nød som han tilslutt måtte bruke av.

Når det er sagt så var dette på TV og slett ingen kommentar til hvor bra TS eller andre klarer seg. Det har jeg ingen forutsetninger for å bedømme. Men jeg tror det ville vært svært lurt å holde seg i rimelig nærhet til sivilisasjon og nødhjelp en god stund for å være sikker på at man klarer seg, spesielt om vinteren. Dette bryter kansje med den romantiske ideen om å leve utenfor samfunnet, men heller det enn å sulte ihjel fordi man overvurderte matmengen man er istand til å skaffe.
Vis hele sitatet...
Er det noen som vet hva denne serien heter? Fikk ganske lyst til så se den! Jeg har også lekt med tanken, men jeg hadde ikke levd hele livet mitt i villmarken. Tilslutt, er jeg sikker på at de som prøver dette, kommer til å bli brutt ned av all isoleringen, og til slutt vende tilbake til sivilisasjonen. Med tanke på at man sannsynligvis vil utvikle sosial angst etter et par år i villmarken, kan det også ende med at personen ender livet sitt også. Jeg ville anbefale at man er godt psykisk forbredt før man prøver noe sånt, og jeg ville ikke vert der lenger enn ett år. Ha gjerne med en hund (f.eks sibirsk husky, som tåler ganske mye) for å ikke være helt alene.
Sitat av Bigamisten Vis innlegg
Sånn svarer man trådstarteren! Rett og slett et genialt svar.. Du fortjener tusen kvalitetspoeng
Vis hele sitatet...
Mange takk. Bra du fikk svar på det du lurte på.

Jeg tenkte litt mer på dette, og kom på at jeg kjente jo en gang en fyr som bodde omtrent slik. Familien min har en hundre år gammel, nedlagt bondegård på Vestlandet. Den ligger for seg selv i et fraflyttet område, men på en av nabogårdene (dvs en times tid unna til fots gjennom skogen) så bor det en fyr i 30-åra. Han har gården som registrert adresse, og jeg fikk inntrykk av at han fikk endel rettigheter av det. For eksempel kunne det lokale kraftverket ikke stenge den gamle strømlinja så lenge gården var registrert som bebodd. Dermed kunne han fylle fryseren med forskjellig kjøtt etter hvert som det er jaktsesong på forskjellige dyr. I tillegg fisket han en del. Så er det vel heller ikke noe stress å skaffe seg en potetåker og et lite lager av tørrvarer. Dette er bare 2-3 år siden, og med tankte på norsk vinter er det kanskje noe mer realistisk enn å sove i gapahuk året rundt.

Nå er det selvsagt en bonus å arve en slik gård, men jeg tipper de kan leies i et år eller to også. Det er ganske mange slike som står tomme rundt omkring i Vestlandsfjordene, og noen av dem er ganske langt unna folk. Det som var jorder for hundre år siden er tjukk skog nå.
Det går fint an å lage seg bodegård ja. Finner man en fin og litt åpen plass langt inne i skogen, bygger seg en hytte, og planter noen poteter, og kanskje et frukttre (som man selvfølgelig kjøper før man flytter) har man litt mer variasjon i maten. Noe som er viktig er at det er en elv i nærheten der man kan fiske. Kroker kan man lage av ting man finner i naturen, men disse kan jo også kjøpe. Det hadde også vert et pluss å kunne jakte uten våpen, som noen andre har nevnt.

Om elven ikke er så alt for langt unna, kan man jo også lage seg et eget lite kraftverk i den, og på taket kan man ha solcelle panel (litt dyrt), og små vindmøller. Strømmen bruker man selvfølgelig ikke til tv og radio, for da får man regninger, men på litt mer praktiske ting som ovn (her ville jeg anbefalt å bruke ved) og lys på ekstra mørke dager. Et eget vannanlegg er heller ikke vanskelig å få til uten strøm. En varm dusj kan man få om man tenker bare litt. Følger man denne oppskriften, er man så og si fri. Nå er ikke jeg ferdig utvokst enda, og jeg vet ikke om jeg har glemt noe nå, siden jeg ikke betaler noen regninger selv, men jeg prøvde. Tråden fokuserer jo på å være statsløs, ikke å bo i naturen for alltid, så det mo jo være lov til å bevege seg ned til sivilisajonen i ny og ne.

(unnskylder meg om teksten ble litt dårlig formulert)
Sist endret av Avatar; 1. juli 2012 kl. 13:59. Grunn: skrivefeil