Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4911
Noen bekjente av meg skal ha rettssak snart i Oslo tingrett og jeg lurte på
mulighetene mine for å være til stede under denne saken.
Etter hva jeg har forstått skal det ikke vært noe problem for meg å følge saken, såfremt det er en åpen rettssak(?).
Må jeg si fra noen dager i forveien at jeg skal møte opp, eller er det bare å dukke opp når den starter? Vil folk med rulleblad kunne følge saken(ingen tunge saker)?
Er bare å møte opp og gå inn i salen, folk med rulleblad har politiet lov å vise bort
Sist endret av BaconWeed; 9. februar 2012 kl. 18:11.
Alle rettssaker i Norge er som hovedregel åpne. Det er bare å sjekke på www.domstol.no når saken skal gå og i hvilken rettssal. Men meld deg gjerne i "resepsjonen" og spør om det går greit at du er publikum. Og husk å respekter retten. Ingen lue, hold kjeft og reis deg når dommeren ankommer og forlater salen.

Men, vær forberedt på å sitte mange timer på en hard benk. Anbefaler deg også å be om å få tilsendt domsavgjørelsen på e-post når den er klar.
Sist endret av dvs; 9. februar 2012 kl. 18:13.
Hvis den skulle vart f.eks 5-6 timer, er det stor sannsynlighet for at retten vil kjøre én pause iløpet av tiden?
Hva er mulighetene for å ta mine egne pauser. dvs gå stille ut av salen for så og komme tilbake igjen?

Kan nevne at på domstol.no står det Rettsmøtetype: Hovedforhandling og den går over 4 dager
Sitat av weed911 Vis innlegg
Hvis den skulle vart f.eks 5-6 timer, er det stor sannsynlighet for at retten vil kjøre én pause iløpet av tiden?
Hva er mulighetene for å ta mine egne pauser. dvs gå stille ut av salen for så og komme tilbake igjen?

Kan nevne at på domstol.no står det Rettsmøtetype: Hovedforhandling og den går over 4 dager
Vis hele sitatet...
Det er både lunsjpause og kortere pauser. Du kan ikke gå ut av salen mens saken pågår. 4 dager ja, ganske omfattende bevismatriale, mange vitneavhør osv sikkert da. Hvilken paragraf er tiltalen basert i?
Sitat av weed911 Vis innlegg
Hva er mulighetene for å ta mine egne pauser. dvs gå stille ut av salen for så og komme tilbake igjen?
Vis hele sitatet...
Ville absolutt ikke anbefalt dette. En rettsak er seriuz bizniz yo. Var med rettslære-klassen i en åpen rettsak mot slutten av skoleåret. Kom for sent inn sammen med en kompis etter en "offentlig" pause, fikk det blikket av rettslære-læreren min. Men ikke vår feil, han vi kjøpte kief av brukte så lang tid på å komme og møte oss...
Sist endret av Tawon; 9. februar 2012 kl. 19:42. Grunn: error
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Tawon Vis innlegg
Ville absolutt ikke anbefalt dette. En rettsak er seriuz bizniz yo. Var med rettslære-klassen i en åpen rettsak mot slutten av skoleåret. Kom for sent inn sammen med en kompis etter en "offentlig" pause, fikk det blikket av rettslære-læreren min. Men ikke vår feil, han vi kjøpte kief av brukte så lang tid for å møte oss...
Vis hele sitatet...
Dere kjøpte kief i skoletiden? Og tok det med inn i en rettsak?

Hva sa dere til læreren da? "Nei, kisen som selger oss hasj er alltid så treig yo".
Sitat av Choobe Vis innlegg
Dere kjøpte kief i skoletiden? Og tok det med inn i en rettsak?

Hva sa dere til læreren da? "Nei, kisen som selger oss hasj er alltid så treig yo".
Vis hele sitatet...
True story. Var kun den rettsaken vi hadde den skoledagen, så var fritt frem da vi var ferdige. Sa ingenting til henne, det ble med det blikket
Sitat av Tawon Vis innlegg
Ville absolutt ikke anbefalt dette. En rettsak er seriuz bizniz yo. Var med rettslære-klassen i en åpen rettsak mot slutten av skoleåret. Kom for sent inn sammen med en kompis etter en "offentlig" pause, fikk det blikket av rettslære-læreren min. Men ikke vår feil, han vi kjøpte kief av brukte så lang tid på å komme og møte oss...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig fikk du et stygt blikk. Det er veldig respektløst, dommeren skulle bare bedt dere forlate salen. Når det gjelder kiefen skjønner jeg ikke om du kødder eller bare er utrolig umoden idiot... (tenker da ikke på røykingen i seg selv, men at du ordner dette i pausen på rn rettssak og har det med tilbake)
Sitat av dvs Vis innlegg
Selvfølgelig fikk du et stygt blikk. Det er veldig respektløst, dommeren skulle bare bedt dere forlate salen. Når det gjelder kiefen skjønner jeg ikke om du kødder eller bare er utrolig umoden idiot... (tenker da ikke på røykingen i seg selv, men at du ordner dette i pausen på rn rettssak og har det med tilbake)
Vis hele sitatet...
Sklir vel litt OT nå, men vi trodde at vi kom til å rekke det. Alternativet var å dra hjem og få fravær notert i boka... forresten så var dommeren ganske smud! Tidlig 30-årene og bekledde dommer-kjørtelen (riktig ord?) riktig så bra.
Røyket ikke så ofte/hadde ikke tilgang på røykings på den tiden, så da han jeg var med sa at han kunne skaffe der og da, så sa jeg ikke nei takk
Vurderer også å røyke meg en før jeg skal inn ( tar clear eyes selvfølgelig) ettersom jeg kun er publikum.
Er 4 dager vanlig praksis? Fikk litt bakoversveis når jeg så det.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Vurderer også å røyke meg en før jeg skal inn ( tar clear eyes selvfølgelig) ettersom jeg kun er publikum.
Er 4 dager vanlig praksis? Fikk litt bakoversveis når jeg så det.
Vis hele sitatet...
Du velger selv, men syntes du skal la vær. Det er faktisk en rettsak.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Vurderer også å røyke meg en før jeg skal inn ( tar clear eyes selvfølgelig) ettersom jeg kun er publikum.
Er 4 dager vanlig praksis? Fikk litt bakoversveis når jeg så det.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett 2 rettsaker, begge varte kun 2 dager
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det har seg nå at jeg selv er innkalt som vitne til denne saken.
Vil jeg fremdeles ha mulighet til å sitte i salen de andre dagene?
Sitat av weed911 Vis innlegg
Det har seg nå at jeg selv er innkalt som vitne til denne saken.
Vil jeg fremdeles ha mulighet til å sitte i salen de andre dagene?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sitte som publikum i samme rettsak før du skal vitne, men du kan derimot følge med etter at du har gitt din forklaring til retten. Så du kan sitte både den dagen du avgir forklaring, og de påfølgende dagene.

Lykke til!
Sist endret av hafnor; 23. februar 2012 kl. 15:20.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Kunne du skrevet hva saken handler om?
Grovt ran tror jeg. Så jeg vil mest sannsynelig kastet ut hvis jeg møter opp før jeg selv skal vitne?
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Grovt ran tror jeg. Så jeg vil mest sannsynelig kastet ut hvis jeg møter opp før jeg selv skal vitne?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut denne siden - endel greie tips der og en generell gjennomgang om hvordan det hele foregår.

Du blir ikke bare kastet ut hvis du tar deg inn i salen før du skal vitne, du bryter også muligens en eller annen lov. Har ikke kilden for hånden, så kan ikke henvise til noe, men er ganske så sikker på dette. Du har også plikt til å møte opp når du er innkalt som vitne, og risikerer at politiet kommer og leter etter deg hvis du ikke møter.

EDIT: Byttet link
Sist endret av bleh; 23. februar 2012 kl. 17:28.
Du skal røyke før du skal vitne? Joda... Hørtes veldig smart ut...