Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1955
Har kjøpt inn kalkunfilet til i morgen. Leser at man skal beregne ca 200g pr person, men jeg er usikker på om jeg har nok. Det er vel ikke 200g rått kjøtt de mener? Altså kjøttet mister jo en del vekt pga steking, men ca hvor mye?

På forhånd takk for innspill
Man regner selvsagt rå kjøttvekt, om man skal styre med kjøttvekt etter varmebehandling begynner det å bli veeldig vanskelig å komme frem til hva man trenger
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Man regner selvsagt rå kjøttvekt, om man skal styre med kjøttvekt etter varmebehandling begynner det å bli veeldig vanskelig å komme frem til hva man trenger
Vis hele sitatet...
Takk, syns bare det hørtes så lite ut liksom..
200 gram høres riktig ut. 1-2 skiver med filet per pers + poteter og tilbehør
bare gønn på litt ekstra om du kan, er ikke dagen å gå tom for kjøtt. det er også lite som slår en saftig kalkunblings 1. nyttårsdag.
Ja altså, man regner i bransjen ca 200 gram kjøtt -ish.. men for all del, jeg hadde nok ville ha regna 250-300 gram om jeg skulle lage kalkun på privaten, som snoopg sier så er kalkunrester nice til både smørbrød og i f.eks gryter og lignende
200 pr pers er det som blir regnet inn hos restauranter, kjenner du gjestene dine og vet de evt spiser litt mer en gjennsnittet så legger du på litt ekstra
Vi har en hel kalkun på 5,5 kg til fem personer. Klart det går bort en del i knokler, men satser på at det blir nok. Klem fra Betty
0,5kg kjøtt
1 rosenkål
6dl saus.
Takk!
Har du tid og råd stek to kalkunfileter om du er usikker. Heller altfor mye enn litt for lite, så kan du fryse ned restene i porsjonspakker å kose deg utover januar <3
Edit innså at det var litt seint å evn sette igang med nå så bare stryk det. Ha en god middag!
Sist endret av celtseus; 31. desember 2021 kl. 21:06.