Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3050
Jeg leker med en gammel proliant dl380 for å gjøre den til vanlig pc.

Oppdaget at alle kontakter på hovedkortet har kontakt med jord. Samme gjelder en annen maskin jeg har. Pappa mener dette viser at det er jordfeil. Jeg er usikker, maskinen fungerer jo…

Er det meningen det skal være slik?

Oppdaget med multimeter, ohm modus.
Sist endret av Offentligfyr; 30. desember 2021 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mer spesifikt hva mener du her. Bilder er fint.
Hvis alle kontaktene har kontakt med jord så vil også alle kontaktene være kortsluttet og ingenting vil virke.
Det du mener er kanksje at det er kontakt gjennom Chassi og Chassi-kontakter. Det er helt riktig og pappa har feil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chassis_ground

PS: Mulitmeter bør brukes i kontinuitet.
Sist endret av Dough; 30. desember 2021 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Mer spesifikt hva mener du her. Bilder er fint.
Hvis alle kontaktene har kontakt med jord så vil også alle kontaktene være kortsluttet og ingenting vil virke.
Det du mener er kanksje at det er kontakt gjennom Chassi og Chassi-kontakter. Det er helt riktig og pappa har feil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chassis_ground

PS: Mulitmeter bør brukes i kontinuitet.
Vis hele sitatet...
Burde nok ha vært mer spesifikk.
For eksempel kontakten på hovedkortet hvor man kobler strømforsyningen til, denne kontakten har kontakt med jord. Pinnene i en tom RAM-slot har kontakt med jord.
SATA-port har kontakt med jord.

Det samme gjelder skruen som holder hovedkortet på plass, men det er meningen, det vet vi. Det er imidlertid også kontakt mellom skruen og den «isolerende» runde greia som sørger for å isolere skruen fra hovedkortet.

Maskinen fungerer som den skal. Vi ble bekymret, fordi «sunn fornuft tilsier at dette ikke skal ha kontakt med jord» som pappa sier.

Kan du forklare hva du mener med «multimeter bør brukes i kontinuitet»? Jeg forstår ikke ordet kontinuitet.

Tusen takk

Det er altså kontakt mellom absolutt alt som er av metall / alle kontakter / ledere til transistorer osv og kabinettet. Det eneste som ikke skaper kontakt er områder som ikke er av metall.

Prøvde også å fjerne strømforsyningen og kabelen, det er fremdeles kontakt.
Sist endret av Offentligfyr; 30. desember 2021 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greit, tusen hjertelig takk! Godt å ha rett for en gangs skyld.

Du, siden det virker som at du har peil på strøm …
Jeg drømmer om å en gang i fremtiden programmere / sette opp et smart hjem fra bunnen av. Ikke noe ferdig-løsning. Det innebærer releer og flere elektriske komponenter. F.eks. slå av lyset, åpne dør osv.

Jeg har bittelitt erfaring med å koble strøm, og tror jeg ville ha klart å gjøre dette selv, men jeg har ikke lov, og det blir ikke forskriftsmessig, heller ikke ok for forsikringsselskap, og er en for stor risiko for meg.

Scenario: Jeg har koblet alt IT og svakstrøm fra før, og valgt plassering for releer og andre 230V enheter. Det eneste du trenger å gjøre er å sette på plass 230V-komponentene og strekke ledninger, koble til sikringsskap (eller gjennom UPS)

Ville du som elektriker akseptert et slikt oppdrag? Pappa mener at det kan være vanskelig å finne en elektriker som vil ta på seg ansvaret for noe slikt, siden DIY-løsninger ikke er forskriftsmessig. Jeg føler at det er litt vel strengt, siden jeg tenkte at elektrikeren skal få lov til å velge og kjøpe inn 230V-komponentene etter eget ønske. Elektrikeren skal imidlertid ikke involveres i IT-delen / svakstrøm-delen.

Kun teoretisk mange år til jeg får meg bolig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Offentligfyr Vis innlegg
Burde nok ha vært mer spesifikk.
For eksempel kontakten på hovedkortet hvor man kobler strømforsyningen til, denne kontakten har kontakt med jord. Pinnene i en tom RAM-slot har kontakt med jord.
SATA-port har kontakt med jord.
Vis hele sitatet...
Seriøst. Ikkje stapp multimeter borti ram-slots. Det er ingen grunn i verden til å gjere det. Når du prøver å måle resistans sender multimeteret ut ei spenning. Med litt uflaks har den spenninga øydelagt ting på hovedkortet.

Sitat av Offentligfyr Vis innlegg
Maskinen fungerer som den skal. Vi ble bekymret, fordi «sunn fornuft tilsier at dette ikke skal ha kontakt med jord» som pappa sier.
Vis hele sitatet...
Sunn fornuft tilseier at en ikkje bryr seg om det. Hadde det faktisk vore kortslutning mot jord på samtlige pinner på RAM-slots hadde ikkje ting fungert. Å måle på systemer en ikkje forstår gir stortsett ikkje nyttig info. En må ha en tanke om kva målinga skal fortelje først.

Og seriøst. Ikkje bruk multimeter på PC. Eg har jobba med IT en periode, og har aldri brukt multimeter i den delen av jobben.
Sist endret av vidarlo; 30. desember 2021 kl. 12:43.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når du prøver å måle resistans sender multimeteret ut ei spenning. Med litt uflaks har den spenninga øydelagt ting på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Ops
Kryss fingrene…. Jeg skal begynne å tenke meg om to ganger før jeg gjør sånne ting. Fra før så lærte jeg på verste måte at man ALLTID!!!!!! skal koble fra strømkilde før man rører noe som helst.

Det var en smertefull erfaring. Nå er det sånn at jeg sjekker 2-3 ganger før jeg i det hele tatt vurderer å gjøre noe som helst. Slår til og med av bryteren hvis det finnes en, selv om strømkabelen ikke er tilkoblet.

Tusen takk for at du sier fra så kjapt, jeg skulle til å prøve multimeter i kontinuitet på RAM-slots etterpå….

Forresten, du har aldri brukt multimeter i IT-jobben din, men er det egentlig så mange tilfeller der dette er nødvendig? Jeg / pappa gjorde det denne gangen bare fordi jeg skulle måle strøm i forbindelse med denne tråden. Tråden ble dessverre ikke noe særlig oversiktlig beskrevet i den tråden, ettersom jeg glemte å tenke over at multimeteret viste minus i noen tilfeller. Skal prøve å få redigert den… takk igjen! Se på den andre tråden min når jeg har redigert den, om fem minutter?

Sånn! Se gjerne på den Tusen takk på forhånd.
Sist endret av Offentligfyr; 30. desember 2021 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får du strøm av å ta på metallet? Funker pcen?

Hvis nei og ja så har du en fungerende pc