Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2201
Hei,

Jeg har FL studio producer edition.

Jeg har prøvd å en stund å lære meg å produsere elektronisk musikk, men sliter med motivasjon pga jeg er så usikker hvilken ende jeg skal starte i.

Blir så overveldet av all informasjon der ute.

Har hørt om musikkprodusenter der ute som ikke kan spille instrument men produsere musikk via DAW. Jeg sitter å øver på å spille akkorder på midi keyboardet mitt via "Piano" plugin i FL studio, men er redd for at dette er bortkastet tid viss en ikke trenger å kunne noe spesifikke instrument for å produsere musikk.

Enkelt fortklart, jeg har et midi keyboard som er koblet til PCen. Jeg går inn på FL studio å går på Piano (Plugin?) å bruker dette til å lære meg å spille akkorder.

Det er denne karen på youtube https://www.youtube.com/watch?v=827jmswqnEA&t=265s jeg bruker.

Er dette bortkastet tid? Er det noen som har noen gode anbefalinger hvilken ende jeg bør starte i? Hva bør jeg begynne å lære etter akkorder?

Har lenge har lyst til å lære musikkproduksjon som hobby, men sliter sånn med å komme i gang pga all den informasjonen der ute!

Har sett en del på "in the mix" på youtube, han går igjennom det ulike funksjonen i FL studio. Men enda kan jeg ikke produsere noe "decent" å det irriterer meg Starter på en akkord/intro så stopper det opp å jeg får jernteppe.. å blir demotivert.. å går å gjør noe helt annet uproduktivt.. å jeg for dårlig samvittighet for å ikke bruke mer tid på å lære meg om musikkproduksjon..
Anbefaler å lære basics om fl studio først. Og prøv deg på noen lette trap beats og evnt sampling!
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Anbefaler å lære basics om fl studio først. Og prøv deg på noen lette trap beats og evnt sampling!
Vis hele sitatet...
Hva basics bør jeg lære? Jeg har godt igjennom det ulike funksjonene i programmet. Mixe bordet, piano rolls, edison osv osv. Det er bare det at enda klare jeg ikke å produsere en eneste sang :P
selv om pianoet er finfint, så bør du også teste ut synthesizers. de kan brukes til å lage nesten hva som helst (melody, rytme, bass, til og med trommer).

fl studio har f.eks. sytrus og harmor/harmless, men disse er ganske gamle, og ganske vanskelig å sette seg inn i. det finnes da evt. Serum (som koster penger) eller Vital, som er så og si det samme men også tilgjengelig fullstendig gratis. https://vital.audio/

Fordelen med Vital/serum er at det er svært enkelt å sette seg inn i hvordan man lager forskjellige lyder, siden de er så vedlig visuelle. Personlig bruker jeg dune 3, og vital.

Lær deg også å bruke piano roll. man bruker det til nesten alt, med mindre man bruker ekte instrumenter. selv om man tar samples, er det ofte man legger ut disse samplesene i en midi sampler, som man kan igjen tegne ut i piano roll for å endre note osv.


Youtube ser ut til å være helt obsessed med å lære bort mixing, og de har svært mye fokus på EQ,sidechain osv. alt dette er også nødvendig, men av det jeg har sett, ser det ut til å ha mindre fokus på å bare justere volum på forskjellige ting, eller å "få ting til å sitte" skikkelig før man begynner noe som helst av mixing.

Tenk enkelt. Hvis du har mange lyder som spiller samtidig, så blir det uklart, enkelt og greit. det beste man kan gjøre er å ikke spille to basser samtidig, eller ha melodi + rytme spillende samtidig, i samme oktav, osv.