Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2835
Shuffle-funskjonen på play-list dette gjelder.

Jeg tenker nei.
Og jeg tenker at når listen går (min liste har 260 sanger), og du får lyst å høre en spesiell sang og går inn på listen og trykker denne manuelt, så vil Spotify spille denne sangen oftere i fremtiden enn det som ellers er tilfelle. Men selvfølgelig;

Humans are inherently ordered, organized creatures. When we see an unstructured mess, we instinctively look to find patterns and order, and then we believe they’re undeniably true.

Jeg tenker at Spotify tenker at de vil få flere betalende kunder når kunden hører gode ting hos dem, og favoritt-sangene er det beste ett menneske lan høre. Noe annet jeg leste var at Spotify betaler "royalty" for hver spilte sang, men at det er/kan være forskjellig royalty på forskjellige sanger, så om du spiller Jahn Teigen på spotify så koster det Spotify mindre enn om du spiller U2, Bob Dylan eller Genesis, det er iallefall det som er påstanden.
De gangene brukere blir levert nær ekte tilfeldighet så rager brukerene fordi de mener en sang ikke bør spilles av 11 ganger på rad (selv om det faktisk skjer med ekte randomness), så det er heller tvilsomt at Spotify har prøvd å levere ekte random shuffle. Spotify har siste tiden uansett blitt anklaget for å ha egne labels som de pusher på diverse charts og recommended..
Det at de som avspilles mest får høyere royalty er vel ingen hemmelighet da det har vært mye ment om det de siste åra.

Men, jeg er uenig med TS. Jeg føler tilogmed at min shuffle blir smartere, og det er sjeldnere og sjeldnere at den spiller samme sang etter hverandre, mye fra samme artist osv.
Mye mulig det er magefølelsen min, men jeg syntes shufflefunksjonen er mer velutviklet idag enn den var når den kom med iPoden(?).
Sist endret av Majao Gibensis; 1. august 2022 kl. 12:39.
Neppe tilfeldig, men derimot svært nøye gjennomtenkt. Spotify kan bare beholde sitt komparative fortrinn dersom de er ledende innen anbefalinger via maskinlæring. Nesten all ressurser går til algoritmene.
Dette er diskutert en del knyttet til hva Apple måtte gjøre med iPods/iTunes back in the day. Jeg regner med Spotify har noe lignende.

Sakset rett fra webben:
When Apple released its Shuffle feature for iPods, users were deceived by the true randomness of its playback; songs from the same album or artist were often grouped by chance. Complaints led Steve Jobs to alter the device’s programming and begin offering Smart Shuffle, which allowed users to adjust the likelihood of hearing similar songs in a row. “We’re making it less random,” he said, “to make it feel more random.”
Har cirka 1400 sanga på lista når æ bruka shuffle kommer alltid de samme 6-10 sangene kvær gang.
Men de sangen som kommer kvær gang er sanger som har lite plays.

Shuffle e ikke tilfeldig
Sitat av Yoomyslime Vis innlegg
Har cirka 1400 sanga på lista når æ bruka shuffle kommer alltid de samme 6-10 sangene kvær gang.
Men de sangen som kommer kvær gang er sanger som har lite plays.

Shuffle e ikke tilfeldig
Vis hele sitatet...
Hvordan kan de ha lite plays når de kommer hver gang ?
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Hvordan kan de ha lite plays når de kommer hver gang ?
Vis hele sitatet...
De har kanskje 10-20 mill plays på spoty men har jo 100 sanga som har 100+ mill.
Om du sjønna?
Sitat av Yoomyslime Vis innlegg
De har kanskje 10-20 mill plays på spoty men har jo 100 sanga som har 100+ mill.
Om du sjønna?
Vis hele sitatet...
Ja, tror det. Du snakker om at låten har blitt spilt så og så mye av ALLE brukerne av Spotify verden over, ok.

Jaja, dat var det problemet løst. Er bare å slå av shuffle-funksjonen, sortere listen på laengd, tittel eller datum tillagd, og så passe på å starte listen på fosrkjellige steder hver gang, da får man ikke repeterende sanger iallefall.
Sist endret av Hoppeliten; 1. august 2022 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Ja, tror det. Du snakker om at låten har blitt spilt så og så mye av ALLE brukerne av Spotify verden over, ok.

Jaja, dat var det problemet løst. Er bare å slå av shuffle-funksjonen, sortere listen på laengd, tittel eller datum tillagd, og så passe på å starte listen på fosrkjellige steder hver gang, da får man ikke repeterende sanger iallefall.
Vis hele sitatet...
Yes slutta å bruk shuffle etter æ fikk den samme sangen 3 ganga på rad had sikkert rundt 1200-1300 sanga på lista.
Gidd ikke å reng ut ka sjangsen e før at den samme sangen kom 3 ganga på rad
Når freak har tre innlegg på rad om "Fysioterapauten min vet at jeg ruser meg, er jeg fucked?" eller
"Benzo, hva skjedde??!!", da kunne det vært greit med en smart shuffle-funksjon
Du kan jo ta en kikk her How Spotify's shuffle algorithm works. Hvor accurate den er, skal jeg ikke uttale meg om, men spørs om ikke du får litt informasjon der