Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1616
Hei. Usikker på om dette er rett forum for dette, men har jo fått mye god hjelp her tidligere.

Lang historie kort: Jeg er i en privatrettslig tvist og skal om kort tid til konfliktsrådet for megling og forhåpentligvis komme til en enighet. Jeg har fått et tips om at noe som kan hjelpe vektskålen i min retning er å finne i en byggesøknad sendt til kommunen. Jeg har kontaktet kommunen og pga ferie kan de ikke assistere med dette før medio august. Jeg fkk derfor forklaring om hvordan jeg selv kan søke i postlistene til kommunen.

Det er utrolig tidkrevende da du bare kan søke per dag, dvs at jeg må starte i antatt riktig tidperiode og så trykke med dag for dag og håpe på napp. Noen her som vet av en enklere måte eller eventuet et verktøy jeg kan bruke på noe slikt repetativt?
Her er planinnsyn for Oslo kommune. Fins sikkert samme verktøy for alle kommuner. I menyen på kartet kan du velge postlister og bestemme fra-til år og dato. Der kan du også se alle registrerte byggesaker og finne søkte saker og få innsyn i saksdokumenter.
BRAND ∞ STRONG
Oslo kommune/bydel/virksomhet (f.eks en skole)
husker ikke nøyaktig, men har hatt behov for sjekke enkelte ting selv og mener jeg fant masse etter dato slik .
Helt utrolig hvor mye man lese der hvis man vet hva og hvem det snakkes om.

I eksempelet over ville også et søk på navnet til en ansatt f.eks en rektor gitt oppslag på referater fra alle
(offentlige) møter vedkommende var i.
Trådstarter
Takk for tipsene. Har prøvd begge. Det virker som min kommune ikke har likt verktøy, men med litt jobbing frem og tilbake fikk jeg ut grunnboksdata og der fremkom referanse og rett dato og kunne da søke opp i journalen direkte på rett dato og trengte ikke sjekke dag for dag i måneder bakover.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Don P Vis innlegg
Jeg har kontaktet kommunen og pga ferie kan de ikke assistere med dette før medio august. Jeg fkk derfor forklaring om hvordan jeg selv kan søke i postlistene til kommunen.
Vis hele sitatet...
Be dei suge ein elg. Så lenge du gir nok informasjon til at dei kan identifisere ei sak er det ei innsynsbegjæring.

Justisdepartementet skriv følgjande i rettleiar for offentleglova:

At sakshandsamaren som er ansvarleg for saka innsynskravet gjeld, er bortreist, sjuk eller på ferie når kravet kjem inn, gir ikkje grunnlag for å utsetje handsaminga av innsynskravet. Det enkelte organ må syte for rutinar som gjer at innsynskrav kan handsamast utan at ein er avhengig av at enkeltpersonar er til stades.
Vis hele sitatet...
Viare står det at handsaming av innsynskrav bør avgjerast på 1-3 dager. Ei byggemelding er nok ei enkel sak å handsame, ettersom det er veldig vanleg sakstype i kommunane.

Så kort sagt: dei har ikkje lov til å be deg vente til midten av august. Du bør informere dei om at du har lese offentleglova, og at dei bør greie å gje innsyn ganske kjapt.
Sist endret av vidarlo; 24. juli 2022 kl. 10:06.
Trådstarter
Takk for tipset! Nå fant jeg det jeg trengte iløpet av nattens lange timer, mn har dette i bakhånd tilsenere for jeg tror ikke saken er ute av verden etter meklingen.
https://einnsyn.no/

Er veldig bra verktøy i offentlig informasjon søking.