Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2309
BRAND ∞ STRONG
Skal invester i ny pc snart og den kommer med Windows 11.
Kommer til fjerne en del Microsoft tull og annet preinstalert dritt den mest sannsynlig levers med (antivirus o.l.),
men ønsker å få tatt et "image" av pc så med en gang etter det slik at jeg har et ferskest mulig punkt å sette den tilbake til.

Å gjøre en fersk installasjon med et offisielt ISO fra Microsoft er jo et alternativ, men da blir det så mye som ryddes
opp i og stilles inn på nytt hver gang og vanlig systembeskyttelse lager jo hele tiden nye gjenoppretnings punkt. Eller?

Hva er beste alternativ til lage og lagre et gjenoppretnings medium?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skal invester i ny pc snart og den kommer med Windows 11.
Kommer til fjerne en del Microsoft tull og annet preinstalert dritt den mest sannsynlig levers med (antivirus o.l.),
men ønsker å få tatt et "image" av pc så med en gang etter det slik at jeg har et ferskest mulig punkt å sette den tilbake til.

Å gjøre en fersk installasjon med et offisielt ISO fra Microsoft er jo et alternativ, men da blir det så mye som ryddes
opp i og stilles inn på nytt hver gang og vanlig systembeskyttelse lager jo hele tiden nye gjenoppretnings punkt. Eller?

Hva er beste alternativ til lage og lagre et gjenoppretnings medium?
Vis hele sitatet...


https://letmegooglethat.com/?q=win+11+backup+image+


Kan skrive ut en egen ISO fil etter du har fjernet og lagt til de programmene du vil ha. Putt fila på et sd kort og skriv den ut som bootable. Sparer deg for mye tid, såfremt jeg har skjønt deg riktig
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
såfremt jeg har skjønt deg riktig
Vis hele sitatet...
Det har du. Takk!
Jeg satt opp en pc for min far, og når jeg hadde brukt en del tid på å fjerne all crap, og fått systemet som jeg ville (min fars vilje betyr nada her), så begynnte skjermen å streike periodisk, og vi måtte sende den tilbake for rep.

For å slippe å gjøre denne jobben på ny, så fant jeg da Macrium Reflect, som jeg synes var helt super. Laget et image på en extern disk for meg, og kunne også kjøre dette image virtuelt i Hyper V. Når pc kom tilbake, var det bare å boote fra en usb stick som den også laget, kople til den externe disken (kunne også lagret på stor nok minnebrikke), og restore systemet.
Den skal også ha noe backup funksjonalitet, som jeg ikke testet ut, men det jeg testet fungerte helt ypperlig.

https://www.macrium.com/reflectfree
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk!
Sitat av cazber Vis innlegg
..og kunne også kjøre dette image virtuelt i Hyper V.
Vis hele sitatet...
men dette er gresk for meg

Jeg kan lage en en minnepinne med et ISO man kan boote og installere med, men var/er usikker på hvordan jeg gjør systemet
mitt om til en ISO fil.
Sist endret av vindaloo; 17. juni 2022 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husker desverre ikke detaljene på hvordan jeg brukte Macrium, men hadde ikke stor nok minnepinne, så det var mulig å legge image av systemet på en extern disk, og så laget den en bootbar minnepinne som jeg bootet fra når jeg skulle restore. Der fikk man en meny mener jeg å huske, og kunne så plugge i den externe disken med image av systemet, og så restoret den det image.
Hyper V er Microsofts virtualiserings software, der du kan kjøre virtuelle maskiner. Når man lager et image av en maskin med Macrium, så kan man etterpå kjøre det image på i Hyper V på en annen maskin (eller samme maskin).
Hyper V kan kan man aktivere under "Program and features | Turn windows features on or off" i Control panel.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det jeg tenker på er:
Hvis jeg bruker et program f.eks Magic ISO Maker, hvilken del, hvilke mapper i C: Windows velger jeg?

Sagt på annen måte, jeg har aldri lagd en ISO fil av en eksisterende Windows installasjon, bare installasjons
medium fra ISO
Sist endret av vindaloo; 17. juni 2022 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En plass du kan begynne å lese, https://www.tenforums.com/tutorials/...tallation.html

Part Two: Custom ISO with pre-installed software & pre-set user accounts

This option creates a Windows 10 ISO which already contains your preferred user accounts with all their settings, customisations and personalisations, preferred pre-installed software and so on