Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4058
for mobil abonnement?

Har hatt samme tlf nr siden jeg var mindreårig og mine forsørgere betaler fortsatt mobilregninga. Er tlf nr mitt knytta til mitt fødsels nr eller forsørgerne mine sitt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Begge deler er mulig. Sjekk med operatøren din eller foreldra dine.
Mest sannsynlig ja, guttungen har samme mobiloperatør som meg og jeg måtte registrere han med fødsels og personnummer.
Jeg vil heller si det er mest sannsynlig at du ikke er registrert med fødselsnummer, men kun fødselsdato - med mindre du har eller har hatt et sånt abonnement som kun tilbys til barn og unge.
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av oopspops Vis innlegg
Jeg vil heller si det er mest sannsynlig at du ikke er registrert med fødselsnummer, men kun fødselsdato - med mindre du har eller har hatt et sånt abonnement som kun tilbys til barn og unge.
Vis hele sitatet...
Har hatt samme nr siden barneskolen, men er myndig nå. Burde ikke jeg ha fått noe beskjed fra teleoperatøren hvis mitt fødselsnr blir tatt i bruk uten mitt samtykke etter man blir myndig? Har snoket litt på mail kontoen til min forsørger og sett på fakturaen, der står navnet mitt i feil rekkefølge på regninga. Fødselsnr er jo knytta til ditt navn og hvis det ble brukt ville navnet stått i riktig rekkefølge?
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Har hatt samme nr siden barneskolen, men er myndig nå. Burde ikke jeg ha fått noe beskjed fra teleoperatøren hvis mitt fødselsnr blir tatt i bruk uten mitt samtykke etter man blir myndig? Har snoket litt på mail kontoen til min forsørger og sett på fakturaen, der står navnet mitt i feil rekkefølge på regninga. Fødselsnr er jo knytta til ditt navn og hvis det ble brukt ville navnet stått i riktig rekkefølge?
Vis hele sitatet...
Nei, rekkefølgen til navnet på fakturaen styres ikke nødvendigvis av folkeregisteret.

Min faktura kommer i Mellomnavn Etternavn Fornavn i mange tilfeller.

Operatøren varsler ikke deg når du blir myndig om at du har et abonnement.
På mitt abonnement står jeg som bruker og morra mi som eier. (Er fordi jeg har betalingsanmerkninger)
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
På mitt abonnement står jeg som bruker og morra mi som eier. (Er fordi jeg har betalingsanmerkninger)
Vis hele sitatet...
Er ditt fødsels nr lenka til brukeren din?
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Er ditt fødsels nr lenka til brukeren din?
Vis hele sitatet...
Ja er ganske sikker på det. Jeg bruker abbonomentet som om det er mitt. Har full rett til å kjøpe ting med mobilen eller hva jeg måtte ønske.

Snakket med operatør for en stund siden og er ganske sikker på at mitt fødselsnummer ligger inne
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ja er ganske sikker på det. Jeg bruker abbonomentet som om det er mitt. Har full rett til å kjøpe ting med mobilen eller hva jeg måtte ønske.

Snakket med operatør for en stund siden og er ganske sikker på at mitt fødselsnummer ligger inne
Vis hele sitatet...
Har du bankID på mobil? Eller får du til å lage det med ditt nr?
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Har du bankID på mobil? Eller får du til å lage det med ditt nr?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke "bank id på mobil" jeg bruker "engangskode på app" men jeg tror jeg kan opprette bank id hvis jeg vil. Har bare ikke sett poenget når banken min har en app så jeg kan bruke mobilen til godkjenning likevel.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg har ikke "bank id på mobil" jeg bruker "engangskode på app" men jeg tror jeg kan opprette bank id hvis jeg vil. Har bare ikke sett poenget når banken min har en app så jeg kan bruke mobilen til godkjenning likevel.
Vis hele sitatet...
BankID på mobil kan brukes som et felles innloggingssystem for flere tjenester, bl.a. NAV, Lånekassen, helsenorge, vipps og diverse.

Det krever heller ikke at du har en app installert, da dette er innebygget i telefonen. Det ansees også som godkjent identifikasjon for å utføre handlinger som krever den høyeste godkjenningsmetoden. Jeg kan for eksempel ikke lese visse brev på digipost eller lignende tjenester om ikke jeg logger inn med bankid på mobil, men med minid.

Jeg anbefaler deg å bruke bankid på mobil.
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
BankID på mobil kan brukes som et felles innloggingssystem for flere tjenester, bl.a. NAV, Lånekassen, helsenorge, vipps og diverse.

Det krever heller ikke at du har en app installert, da dette er innebygget i telefonen. Det ansees også som godkjent identifikasjon for å utføre handlinger som krever den høyeste godkjenningsmetoden. Jeg kan for eksempel ikke lese visse brev på digipost eller lignende tjenester om ikke jeg logger inn med bankid på mobil, men med minid.

Jeg anbefaler deg å bruke bankid på mobil.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke til å lage bankID på mobil. Betyr det at sim kortet mitt ikke er knytta til noe fødsels nr?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Jeg får ikke til å lage bankID på mobil. Betyr det at sim kortet mitt ikke er knytta til noe fødsels nr?
Vis hele sitatet...
Nei.

Som sagt: kontakt operatøren din for å sjekke kven nummeret er registrert på. Det finst ingen andre måter å finne det ut på!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Jeg får ikke til å lage bankID på mobil.
Betyr det at sim kortet mitt ikke er knytta til noe fødsels nr?
Vis hele sitatet...
Inntil 1.5 år siden brukte jeg en iPhone 4s. Den var da (iOS) for gammel til å kunne opprette bankID.
Du er tydeligvis en ungdom så du har sikkert bedre mobil, men det er altså en mulig årsak for å ikke kunne opprette bankID.
Aldersgrensen er for øvrig enten 13 eller 15 år, avhengig av hvilken bank.

Jeg har et Telenor abonnement og hvis jeg logger meg inn på "Mine Sider" så står det hvem som er eier av telefonen
og også hvem som faktureres.
Sist endret av vindaloo; 13. mars 2022 kl. 17:29.