Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  200 50190
Jeg synes synd i folk som er overvektige, for det er ikke alle som har kompetansen til å vite hvordan man gjør noe med det. Jeg er selv overvektig, men jeg har begynt å sette meg inn i kosthold om hva som er bra og dårlig for å gå ned i vekt. Jeg sliter med lavt stoffskifte så jeg føler jeg sliter litt ekstra for å gå ned i vekt, men har funnet ut at lavkarbo kan hjelpe meg. Jeg greier ikke alltid å holde det for jeg er mye ute med venner og ikke alltid jeg rekker hjem for å lage et sunt måltid.
Derfor syns jeg det er veldig dårlig at bensinstasjoner/restauranter osv ikke alltid har noe sunt man kan ta med seg i hånden. Og det er veldig synd. Noen ganger kan det ta lang tid å lage sunne måltider, og hadde de servert dette for en billig penge på esso, og reklamert riktig om det så hadde flere blitt glade vet jeg.

Det reklameres på TV for hamburger og pommes frites, og det syns jeg er veldig synd. Ja jeez de skal få selge den feite fast fooden sin så mye de vil, og man er jo oppvokst som regel med at et restaurant besøk med pizza er en belønning av et eller annet slag. Å få dra ut å spise når man var yngre var jo kjempe stas. Selv om det man gir barna er usunt og kan føre til et dårlig kosthold, for når de blir eldre kan de jo faktisk velge å spise så mye junkfood de vil, "belønne seg selv" hver dag om de vil.
Og det er veldig dumt.

Og i bursdager serveres det kaker som er lagd av sukker og smør. Som er kjempegode. Men det er jo ren gift for kroppen.

Jeg synes TV burde reklamere for sunn mat. Sunn livsstil uten å overdrive og drive folk til anorexia. De burde reklamere for hvor enkelt det kan være å slenge i hop et sunt måltid istedenfor å reklamere om hamburgere osv. Hadde folk vært litt mere bevisst om hva som er bra og ikke bra i det hele tatt som man ikke tenker noe over hadde ting vært litt annerledes.

De har hylle på hylle med godteri på butikken, når de egentlig burde fremheve sunn, god mat. Som for eksempel i helgene kunne de hatt reklame for grønnsaker og dip, eller ost og kjeks istedenfor sjokolade og smågodte. Bare det hadde hjulpet samfunnet på vei mot et sunnere syn på livet. Og prisen for en pakke oppskåret ost er jo billigere enn det er for en pose sjokolade fra nidar f.eks.

Og hadde folk greid å fått et sunnere syn på livet og visst hva som var bra å ta inn i kroppen så hadde de nok kanskje blitt litt stoltere enn de fleste overvektige er i dag, som skjemmes over seg selv. eller som skjemmes for å ta seg en sjokoladebit og vite at den legger seg nok også rundt magen.
Folk må få gjøre som de selv vil med sin egen kropp, men dagens barn burde som sagt ikke påvirkes i den retning at de burde spise for mye junk-food.

Sukker og smør er ikke bra for kroppen, men av og til skal det være lov. En med six-pack og nord-europas største biceps har selvfølgelig mye ved kroppen sin å være stolt av, men jeg vet ikke om han har et særlig spennende liv hvis det mest usunne han har spist her i livet er en bit kålrabi.

ALLE mennesker er nøyaktig like mye verdt, fullstendig uavhengig av religion, etnisitet, hudfarge, VEKT, høyde, etc. Folk skal føle seg velkommen i samfunnet vårt, alle burde ha rett til å kunne føle seg stolt over kroppen sin. Hvis det kun er undertøys-modeller med six-pack og midje som en fyrstikk som har noe å være stolte over så tror jeg det vil skape et større selvbildeproblem enn overvekt.

Undervektig= Ditt spinkle, underernærte beinrangel!
Overvektig= Din feite, late sofagris!

FÅ OPP ØYA! JEG HÅPER INGEN ER ENIG I AT VI SKAL HA DET SÅNN I SAMFUNNET?
Dere kostholdsfanatikere er jo værre misjonærer enn religiøse fanatikere. Hva får dere til å tro at dere har noe mer med andres kosthold eller helse enn hva en religiøs fanatiker har med andres tro (eller mangel på tro)?

Hadde jeg sett noen snakke til en mor foran sine barn på den måten som blir skissert her i tråden hadde vedkommende liggi og sprella rimelig fort.

At dere som moraliserer over andres kosthold klarer å uttale dere om andres evner til å være foreldre er helt hysterisk å lese, da det er nettop dere som kommer til å oppdra neste generasjon drittunger uten respekt for andre mennesker. Akkurat som dere mest sansynlig har fått deres skrudde verdier og mangel på folkeskikk av deres foreldre.

Hilsen en slank livsnyter som er heldig med forbrenningen (og oppdragelsen).

Kan jo legge til at jeg synes også det bør være bedre oppfølging av barns som utvikler overvekt, men ikke fra bedrevitende unger som ikke har peiling på hva deres handlinger kan forårsake hos barna.
Sist endret av DeMenT; 20. januar 2017 kl. 03:48.
Ja, du virker jo som en avbalansert og veloppdragen fyr... som den første i tråden til å komme med reinspikka drittslenging og indirekte voldstrussler.
burde vært möderatör
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Altså. Dette blir rett og slett litt for dumt.
Denne "forherligelsen av fedme" finnes ikke. Det handler om aksept for at folk er forskjellige. INGEN ønsker å være feit!
Vis hele sitatet...
Jo det finnes.
Man trenger ikke google lenge for å finne eksempler
I can go on and on...

Å oppfordre folk, hovedsakelig kvinner, til å være stolt av sin overvekt er i mine øyne like tåpelig som å oppfordre folk til å være stolt av bulimi, rølpefylla eller spedalskhet. Folk må få lov til å gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre, men ærlig talt, når folk begynner å se ut som vandrende sakkosekker er det greit å se vekk. Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot overvektige! Jeg har flere overvektige venner og foretrekker faktisk jenter med litt ekstra rumpe og lår fremfor skinny bitches... men dødelig overvekt er direkte uapetittelig!

Overvektige folk bør først og fremst innse at de er overvektige, og deretter enten akseptere sine skavanker og lære seg å leve med det, eller forsøke å forbedre seg selv. Det er ingenting galt i å være litt feit, vi har alle våre feil og mangler, men å stikke hodet ned i sanden og hyle "JEG ER FYLDIG, JEG ER VAKKER, JEG ER EN PRINSESSE!" overbeviser ingen andre enn deres sfæreformede brødre og søstre.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Jo det finnes.
Man trenger ikke google lenge for å finne eksempler
I can go on and on...

Å oppfordre folk, hovedsakelig kvinner, til å være stolt av sin overvekt er i mine øyne like tåpelig som å oppfordre folk til å være stolt av bulimi, rølpefylla eller spedalskhet. Folk må få lov til å gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre, men ærlig talt, når folk begynner å se ut som vandrende sakkosekker er det greit å se vekk. Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot overvektige! Jeg har flere overvektige venner og foretrekker faktisk jenter med litt ekstra rumpe og lår fremfor skinny bitches... men dødelig overvekt er direkte uapetittelig!

Overvektige folk bør først og fremst innse at de er overvektige, og deretter enten akseptere sine skavanker og lære seg å leve med det, eller forsøke å forbedre seg selv. Det er ingenting galt i å være litt feit, vi har alle våre feil og mangler, men å stikke hodet ned i sanden og hyle "JEG ER FYLDIG, JEG ER VAKKER, JEG ER EN PRINSESSE!" overbeviser ingen andre enn deres sfæreformede brødre og søstre.
Vis hele sitatet...
Vanlig Overvekt som de fleste overvektige sliter med er ikke så ille, jeg ligger 8kg over "kurven" for min høyde og alder og vil derfor være overvektig.
Har du 10 eller 20kg for mye rundt magen så er det ikke så ille, men når vi snakker personer med 150-200kg overvekt som knapt klarer å komme seg inn den doble døren på Mc´Donalds så er det ikke noe vakkert syn, men la de få avgjøre ting selv i sitt eget liv.

Hvis noen hadde kommet og belært meg hva jeg skulle spise, eller hva barna mine skulle spise så hadde de meget fort endt opp på nærmeste legekontor.
ArbeidsledigProletar
Sitat av pappabetaler Vis innlegg

Å oppfordre folk, hovedsakelig kvinner, til å være stolt av sin overvekt er i mine øyne like tåpelig som å oppfordre folk til å være stolt av bulimi, rølpefylla eller spedalskhet. Folk må få lov til å gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre, men ærlig talt, når folk begynner å se ut som vandrende sakkosekker er det greit å se vekk. Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot overvektige! Jeg har flere overvektige venner og foretrekker faktisk jenter med litt ekstra rumpe og lår fremfor skinny bitches... men dødelig overvekt er direkte uapetittelig!
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg sliter sånn med. HVORFOR? Har sjøl tilbringt tid som ganske overvektig. Jeg er heldigvis for meg satt sammen sånn at jeg ikke ble mentalt plaga av folks holdninger. Jeg hadde ærlig talt ikke klart å gå ned om jeg hadde vært det. Gjorde det fordi det rett og slett fordi det er godt å være mobil og for å ha en fysisk lettere hverdag.

Men HVORFOR denne dømmingen annet enn at dere synes at det er stygt`? Faen as. Igjen og igjen kommer folk her og alt de maser om er hvor stygt det er. "Vandrende sakkosekker". Ja faen, jeg synes den moderne stilen til tenåringer er helt FORJÆVLIG.

Faen så jævlig mange SCHTØGGE kids det er der ute nå. Spesielt de androgyne gutta. Men helvette heller, gidder ikke bry meg, de må vel få se sånn ut? Ikke skal jeg gi dem stygge blikk eller whatever!?
Eller junkier?
Samme historien, de kan heller ikke så mye for problematikken sin, og hadde temaet vært alkisser og narkisser hadde det ikke vært like greit å rakke ned på utseendet dems.

Hva slags samfunn er vi egentlig?
Når ble det greit å IKKE akseptere folk for hvem de er?
Denne tråden er fullt av mennesklig lavmål.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Ja, du virker jo som en avbalansert og veloppdragen fyr... som den første i tråden til å komme med reinspikka drittslenging og indirekte voldstrussler.
Vis hele sitatet...
At du mener det jeg skriver er det værste i denne tråden sier meg hvor blinde du/dere er, dere som har sett lyset.

Greit, inlegget er skrevet for å provosere dere på samme måten som deres manglende respekt for mennesker som er annerledes eller gjør andre valg og prioriteringer provoserer meg grenseløst.

Folkeskikk og gjensidig respekt er en avtale mellom mennesker. I det du eller andre bryter denne avtalen ekskluderer dere dere selv fra denne avtalen, og fortjener å få passet deres påskrevet.

Så kan man sikkert diskutere form, men ja jeg inrømmer gladelig at jeg lar meg provosere grenseløst av folk som skal tre sitt levesett ned over hodet på andre, og nærmest dehumaniserer de som lever annerledes.

Prøv å forestille deg hvordan en overvektig jente som kanskje allerede ikke har det altfor bra med seg selv føler seg etter å ha lest det makkverket her av en tråd.

Overvektige omtales som ekle og uappetittlige... jeg har ikke ord for hvor selvsentrert det er å skrive noe sånt. Det insinuerer at mennesker skal "ta seg sammen" for at dere skal slippe å se på de og bli kvalme, jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det går an å se verden rundt seg på denne måten
Sist endret av DeMenT; 20. januar 2017 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg

Nei, jeg ville heller vært overvektig og lykkelig. Uten tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du er i dag, men om du er noe som du var for 4 år ++ siden, så vet ikke du mye om hvordan det er å være overvektig og hva som følger.

Det jeg ikke tviler på, er at du vet hvordan det føles å bli dømt i det offentlige rom av folk generelt... Og er det noe som drar deg ned, så eksisterer ikke denne "overvektig og lykkelig"-situasjonen din. Fordi det følger ganske mye fordømmelse med overvekt. Denne tråden her er jo beviset hvor sneversynt, til og med dette forumet er jo GJENNOMSYRA av folk på kilometerhøye moralhester.

Sku tru at "freaksa", utskudda fra samfunnet, ville ha litt mer selvinnsikt, men det er ikke tilfellet. I det hele tatt.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DeMenT Vis innlegg
At du mener det jeg skriver er det værste i denne tråden sier meg hvor blinde du/dere er, dere som har sett lyset.

Greit, inlegget er skrevet for å provosere dere på samme måten som deres manglende respekt for mennesker som er annerledes eller gjør andre valg og prioriteringer provoserer meg grenseløst.

Folkeskikk og gjensidig respekt er en avtale mellom mennesker. I det du eller andre bryter denne avtalen ekskluderer dere dere selv fra denne avtalen, og fortjener å få passet deres påskrevet.

Så kan man sikkert diskutere form, men ja jeg inrømmer gladelig at jeg lar meg provosere grenseløst av folk som skal tre sitt levesett ned over hodet på andre, og nærmest dehumaniserer de som lever annerledes.

Prøv å forestille deg hvordan en overvektig jente som kanskje allerede ikke har det altfor bra med seg selv føler seg etter å ha lest det makkverket her av en tråd.

Overvektige omtales som ekle og uappetittlige... jeg har ikke ord for hvor selvsentrert det er å skrive noe sånt. Det insinuerer at mennesker skal "ta seg sammen" for at dere skal slippe å se på de og bli kvalme, jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det går an å se verden rundt seg på denne måten
Vis hele sitatet...

For min del handler det ikke om utseendet til sykelig overvektige, men om det helsemessige aspektet, fedme er en folkesykdom og jeg mener at det å gjøre barna sine sykelig overvektige er barnemishandling.. du sørger for at barnet ditt blir mer disponibelt for livstruende sykdommer, for at barnet ditt vil slite med å bli sosialt akseptert og du legger til rette for et liv med dårlige valg helsemessig.

Jeg håper at det en dag vil være ulovlig å overfore et stakkars barn, på lik linje som det er ulovlig å fysisk skade et annet menneske.
ArbeidsledigProletar
Sitat av PurFaen Vis innlegg
For min del handler det ikke om utseendet til sykelig overvektige, men om det helsemessige aspektet, fedme er en folkesykdom og jeg mener at det å gjøre barna sine sykelig overvektige er barnemishandling.. du sørger for at barnet ditt blir mer disponibelt for livstruende sykdommer, for at barnet ditt vil slite med å bli sosialt akseptert og du legger til rette for et liv med dårlige valg helsemessig.

Jeg håper at det en dag vil være ulovlig å overfore et stakkars barn, på lik linje som det er ulovlig å fysisk skade et annet menneske.
Vis hele sitatet...
Det her blir så jævlig dumt. Ingen ønsker feite barn. Og å ha aksept for at noen er større enn andre (som tråden handler om) har ingenting med om barn blir feite eller ikke.
I tillegg, er et barn fra naturens side litt større,ikke stor nok til at det har noen veldig påvirkning på helsa, men lubben nok til at det vises, med holdningene i tråden vil jo dette gå rett løs på den mentale helsa. Og være til fare for å føre vedkommende inn i psykisk sykdom som da kan føre med seg sykelig overvekt og dernest gå utover den fysiske helsa.

Helseaspektet blir også bare teit. Skal vi utrydde alle dårlige vaner da? Skape et mobbesamfunn hvor man skal pirke på ALT som er usunt?

Skal vi gå rundt og tråkke på tærne til alle som ikke har sitt eget legeme som hovedtema i hverdagen?
For et hysteri.

Det finnes ikke noe positivt overhodet med å dømme feite eller være sur/negativ til akseptering av overvekt. For det er jo det ramaskriket er for. ÅNEI NOEN MENER AT OVERVEKT ER GREIT?!"!? PSYYYCHOOOOOES.

Fuck you.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Du sier ingenting om at det er din erfaring før nå, du sa at det er sånn.
Jeg kan ikke gjette meg frem til hva dine erfaringer er sånn helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Det er og har vært min erfaring, er det så vanskelig å forstå? Jeg snakker om å treffe folk som både er overvektige og slanke. De som er for tunge er mye mer hyggelig og har en mer positiv holdning. Men som jeg skrev lenger opp, det er unntak. Du skal slippe å gjette, nå ser du hva jeg mener. Jeg mener også at trening for enkelte kan være positivt, man føler seg bedre og føler man har gjort noe bra for helsa. Men trening skal ikke overdrives, det er ikke sunt.
Oppfølgingen fra helsestasjon sin side av vekt på småbarn er blitt mye tettere, så det gjøres allerede mye der. Det er et bra og viktig arbeid.

Ellers virker det som at mange har et noe forenklet syn på vekt, at det kun er snakk om kalorier inn-kalorier ut. Dermed er det bare latskap å være feit. I virkelighetens verden er det derimot mange grunner til at folk er feite. Noen sliter psykisk og bruker mat som mestringsstrategi, og da er det like effektivt å si "spis mindre" som det er å si "spis mer" til en anorektiker. Hos noen spiller genetikk en rolle. Noen har stoffskifteproblemer. Noen tar medisiner som har overvekt som bivirkning. Det nye store er hvordan tarmfloraen påvirker vekt. Dessuten har kroppen veldig sterke mekanismer mot vektendring, så har man først vært veldig overvektig lenge så er det omtrent umulig å gå ned og bli der. For mange vil det si å sultefôre seg selv resten av livet. Jeg har full forståelse og respekt for at noen velger å si at det gidder de faktisk ikke å bruke livet sitt på. Det går an å ikke være perfekt og likevel like seg selv.
Sist endret av entropi; 20. januar 2017 kl. 12:50.
Det er kjent at antideppresiva har som bivirkning at man legger på seg, og er du deprimert blir det ofte at jeg spiser alt for mye. Det er feil å si at overvektige er late, de fleste kjemper en hard kamp for å gå ned i vekt. Men mange lykkes ikke desverre. Å gå ned i vekt er noe av det vanskeligste du begir deg ut på. Det er mye lettere å legge på seg. Å har du rundet femti blir det enda vanskeligere. Forbrenningen synker med alderen.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
At du mener det jeg skriver er det værste i denne tråden sier meg hvor blinde du/dere er, dere som har sett lyset.

Greit, inlegget er skrevet for å provosere dere på samme måten som deres manglende respekt for mennesker som er annerledes eller gjør andre valg og prioriteringer provoserer meg grenseløst.

Folkeskikk og gjensidig respekt er en avtale mellom mennesker. I det du eller andre bryter denne avtalen ekskluderer dere dere selv fra denne avtalen, og fortjener å få passet deres påskrevet.

Så kan man sikkert diskutere form, men ja jeg inrømmer gladelig at jeg lar meg provosere grenseløst av folk som skal tre sitt levesett ned over hodet på andre, og nærmest dehumaniserer de som lever annerledes.

Prøv å forestille deg hvordan en overvektig jente som kanskje allerede ikke har det altfor bra med seg selv føler seg etter å ha lest det makkverket her av en tråd.

Overvektige omtales som ekle og uappetittlige... jeg har ikke ord for hvor selvsentrert det er å skrive noe sånt. Det insinuerer at mennesker skal "ta seg sammen" for at dere skal slippe å se på de og bli kvalme, jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det går an å se verden rundt seg på denne måten
Vis hele sitatet...
Mye "du/dere" her.
Må gjerne peke ut hvor jeg har kommet med personangrep eller prøvd å diktere hvordan noen skal leve her i tråden.
Ellers kan du kanskje prøve å demonstrere den oppdragelsen du skryter sånn av?
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Mye "du/dere" her.
Vis hele sitatet...
Burde nok skrevet "mange i denne tråden" el. Er ikke så opptatt av hvem som har skrevet hva, jeg ønsket bare å kommentere den generelle holdningen i tråden litt på "if the shoe fits" prinsippet.
burde vært möderatör
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er dette jeg sliter sånn med. HVORFOR? Har sjøl tilbringt tid som ganske overvektig. Jeg er heldigvis for meg satt sammen sånn at jeg ikke ble mentalt plaga av folks holdninger. Jeg hadde ærlig talt ikke klart å gå ned om jeg hadde vært det. Gjorde det fordi det rett og slett fordi det er godt å være mobil og for å ha en fysisk lettere hverdag.

Men HVORFOR denne dømmingen annet enn at dere synes at det er stygt`? Faen as. Igjen og igjen kommer folk her og alt de maser om er hvor stygt det er. "Vandrende sakkosekker". Ja faen, jeg synes den moderne stilen til tenåringer er helt FORJÆVLIG.

Faen så jævlig mange SCHTØGGE kids det er der ute nå. Spesielt de androgyne gutta. Men helvette heller, gidder ikke bry meg, de må vel få se sånn ut? Ikke skal jeg gi dem stygge blikk eller whatever!?
Eller junkier?
Samme historien, de kan heller ikke så mye for problematikken sin, og hadde temaet vært alkisser og narkisser hadde det ikke vært like greit å rakke ned på utseendet dems.

Hva slags samfunn er vi egentlig?
Når ble det greit å IKKE akseptere folk for hvem de er?
Denne tråden er fullt av mennesklig lavmål.
Vis hele sitatet...
Jeg dømmer ikke folk for å være feite, les innlegget mitt på nytt. Jeg dømmer morbid overvektige prinsesser som lever i total fornektelse og tror at "beached whale is the new skinny". Ain't gonna happen...

Angående androgyne fuckbois og narkisser så anbefaler jeg deg å gjøre det samme som når jeg ser morbid overvektige; ignorer det. Ikke la det ødelegge dagen din, ikke kommenter det til vennene dine eller lag en scene, og ikke bland deg inn i deres privatliv. Bare se vekk, enkelt og greit. La dem spise burgerne sine i fred.

Du virker forresten fryktelig hårsår.


Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Vanlig Overvekt som de fleste overvektige sliter med er ikke så ille, jeg ligger 8kg over "kurven" for min høyde og alder og vil derfor være overvektig.
Har du 10 eller 20kg for mye rundt magen så er det ikke så ille, men når vi snakker personer med 150-200kg overvekt som knapt klarer å komme seg inn den doble døren på Mc´Donalds så er det ikke noe vakkert syn, men la de få avgjøre ting selv i sitt eget liv.

Hvis noen hadde kommet og belært meg hva jeg skulle spise, eller hva barna mine skulle spise så hadde de meget fort endt opp på nærmeste legekontor.
Vis hele sitatet...
Er helt enig. Har forsåvidt aldri sagt et ord om å belære noen som helst, hvor fikk du det fra?
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Jeg dømmer ikke folk for å være feite, les innlegget mitt på nytt. Jeg dømmer morbid overvektige prinsesser som lever i total fornektelse og tror at "beached whale is the new skinny". Ain't gonna happen...
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen feite folk i den vestlige verden som tror det. Linkene du presenterte over her handler heller ikke om det. Det handler om at det bør kunne være mulig å ikke ha en perfekt kropp men likevel akseptere seg selv og omfavne livet. Man MÅ ikke ha som øverste mål i livet sitt å gå ned i vekt.
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Det finnes ingen feite folk i den vestlige verden som tror det.
Vis hele sitatet...
Jo, det finnes akkurat det.
Sitat av gregory Vis innlegg
Jo, det finnes akkurat det.
Vis hele sitatet...
Ja OK, der finnes jo folk som tror det meste. Men det er ikke det denne trenden eller hva man skal kalle det handler om. Hvis det er EN ting overvektige vet, så er det at de ikke passer inn i skjønnhetsidealet. Og Gud forby at de et øyeblikk skal glemme det og tillate seg å være fornøyd med seg selv.
Sist endret av entropi; 27. januar 2017 kl. 12:01.
Jepp samfunnet virker besatt av å minne folk på at de er mindre pene, overvektige osv. Ofte er det dog veldig usikre individer som aldri vil bli fornøyd med seg selv som "unleacher" denne giftige holdningen på andre.

Som en som har hatt både kviseproblematikk i tenårene og tannregulering pga. faktisk tannstillingsproblematikk fremfor å pynte på gliset så er det rart å tenke på at den menneskelige intelligensen ikke har utviklet seg mer.
Sist endret av Carnivore; 30. januar 2017 kl. 14:08.
ArbeidsledigProletar
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Jeg dømmer ikke folk for å være feite, les innlegget mitt på nytt. Jeg dømmer morbid overvektige prinsesser som lever i total fornektelse og tror at "beached whale is the new skinny". Ain't gonna happen...

Angående androgyne fuckbois og narkisser så anbefaler jeg deg å gjøre det samme som når jeg ser morbid overvektige; ignorer det. Ikke la det ødelegge dagen din, ikke kommenter det til vennene dine eller lag en scene, og ikke bland deg inn i deres privatliv. Bare se vekk, enkelt og greit. La dem spise burgerne sine i fred.

Du virker forresten fryktelig hårsår.
Vis hele sitatet...
Du skjønner virkelig ikke. Tråden handler om forherligelse av fedme, som ikke eksisterer og du jatter med om beached whales and what not.

Det er ingen som forherliger denne eksistensen, det er ingen som ØNSKER å ha dette handicappet. Om noen så skulle ønske det, hvorfor dømme.

Jeg er hårsår, ikke for overvektige, det kunne vært røykere for den saks skyld, hvem som helst som er greit å "mobbe" i det offentlige rom fordi de ikke har tatt de samme usunne/sunne valg som deg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du er nødt til å gå etter meg som hårsår, det er en dårlig vinkling for å forsvare at du har kjipe holdninger som er lett angripbare og kan oppfattes som kjipt for de det gjelder.
burde vært möderatör
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Du skjønner virkelig ikke. Tråden handler om forherligelse av fedme, som ikke eksisterer og du jatter med om beached whales and what not.
Vis hele sitatet...
Sjekk ut eksemplene fra det første innlegget mitt i denne tråden.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ingen som forherliger denne eksistensen, det er ingen som ØNSKER å ha dette handicappet. Om noen så skulle ønske det, hvorfor dømme.
Vis hele sitatet...

"My aim in life is never to be skinny."

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg er hårsår, ikke for overvektige, det kunne vært røykere for den saks skyld, hvem som helst som er greit å "mobbe" i det offentlige rom fordi de ikke har tatt de samme usunne/sunne valg som deg.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om mobbing. Fedme er en svært alvorlig helseepedemi, og ved å oppfordre overvektige folk til å være stolte(!!!) over sine bokstavelig talt døende kropper gjør man dem en gigantisk bjørnetjeneste. Som jeg har presisert tidligere, jeg mener ikke at man skal belære feite folk på macer'n om at burgere og fries er usunt osv. Alle er klar over det, og folk har all rett til å bestemme over sine egne liv. Men denne "fedme-aksept" trenden har gått for langt. Det er en stor forskjell mellom å akseptere sin egen kropp - og å leve i total fornektelse.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor du er nødt til å gå etter meg som hårsår, det er en dårlig vinkling for å forsvare at du har kjipe holdninger som er lett angripbare og kan oppfattes som kjipt for de det gjelder.
Vis hele sitatet...
Når du omtaler dine meningsmotstandere som "menneskelig lavmål" så går jeg etter deg akkurat som jeg føler for

Sitat av entropi Vis innlegg
Det finnes ingen feite folk i den vestlige verden som tror det. Linkene du presenterte over her handler heller ikke om det. Det handler om at det bør kunne være mulig å ikke ha en perfekt kropp men likevel akseptere seg selv og omfavne livet. Man MÅ ikke ha som øverste mål i livet sitt å gå ned i vekt.
Vis hele sitatet...
Sjekk ut linkene én gang til.
Sist endret av pappabetaler; 1. februar 2017 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det noen som har noe som helst fakta og kilder på at overvektige i Norge er et helseproblem? Kom gjerne med de da det er grunnlaget for god argumentasjon.

Etter å ha lest igjennom tråden ser det ut som de fleste som diskuteterer generaliserende mot overvektige (alle her) diskuterer mer i form av uvvitende hatpropaganda enn fakta og kildeopplysninger.

Pappabetaler:
Siden det er lov å være personlig og gå etter person. Hva er din BMI?
Sist endret av Lillepus; 1. februar 2017 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sjekk ut linkene én gang til.
Vis hele sitatet...
OK. Vi tolker nok forskjellig, men jeg skal forklare hvordan jeg oppfatter dem.

1: Feite kvinner rekonstruerer reklamebilder, for å vise at fashion is for everybody og your body is beautiful because it is yours.

Reklame/media generelt presenterer veldig tynne folk, noe som får feite folk til å føle at de ikke hører hjemme i situasjonene som vises. F eks ser man aldri feite folk i noe som likner seksuelle situasjoner. Man ønsker å vise at feite mennesker også finnes, som noe annet enn triste og selvhatende mobbeoffer. Å være glad i sin egen kropp betyr ikke at man mener den er perfekt. Men kroppen vår er ikke bare utseendet vårt, det er vår måte å være i verden på. Det går an å være stolt av og glad i kroppen sin for alt det den lar oss gjøre og oppleve, selv om den har noen feil.

2: Dama ønsker at feite folk skal gå fra dette:

It took me a long time to accept myself. I hated myself. Hated how I looked, how much I weighed, everything about me.

Til dette:

in the last four years I have accepted myself for the person I am. I am not my weight or my size. I am a wife to a loving man. I am a mother to a beautiful 18 month old daughter. I am a friend and a college graduate. I may be fat but i am beautiful.

Ikke fordi hun synes overvekt er bra og at flere burde prøve det, men fordi overvektige også fortjener å være lykkelige, ha god selvtillitt og føle seg verd å elske. Hun forteller hvordan ovgivelsene nærmest forventer at de skal hate seg selv, at det skal være en skinny girl inni der som lengter ut. De mener altså at overvektige burde føle seg fremmedgjort i sin egen kropp. Den kroppen som er dem og som huser deres eksistens på jorden. Jeg synes det er rart å forlange av noen.

3: Adele sier ikke at hun er vakker fordi hun er overvektig. Faktisk sier hun ikke at hun er vakker i det hele tatt. Det hun sier er at, hold dere fast, det å være vakker (=tynn) er ikke så viktig for henne. Musikk er viktigere. Ser man det, det finnes kvinner som ikke har som fremste mål å være et sexsymbol, men å være flink til det man gjør!
Sist endret av entropi; 1. februar 2017 kl. 10:27.
Og når det er sagt. Å være slank eller tynn har ingenting med å være "frisk" eller at man lever sunt å gjøre. Eller for den saks skyld utgjør en mindre helserisiko/belastning for samfunnet.

Folk er forskjellig og det er synd at man lever i et slik hatpreget samfunn hvor de som ikke passer innenfor A4-formen skal utsettes for trakassering i hverdagen.

Dette er vel det siste stedet jeg hadde forventet en slik tråd?
Det er ikke greit å mobbe folk for hvordan de ser ut, snakker, uttrykker seg osv.
Sist endret av Lillepus; 1. februar 2017 kl. 10:41.
Sitat av Lillepus Vis innlegg
Er det noen som har noe som helst fakta og kilder på at overvektige i Norge er et helseproblem? Kom gjerne med de da det er grunnlaget for god argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig nå? At overvekt i ulike grader medfører helseproblemer er ikke spesielt kontroversielt: Sykelig fedme er direkte livsfarlig. Koblinga til tilstander som diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, leddgikt og denslags er velkjent og veletablert. Ønsker du kilder for dette? For all del, det kan lett skaffes. Men jeg liker å ikke å lenke til artikler jeg ikke har lest, og jeg oppfatter dettte som et såpass anerkjent medisinsk faktum at det oppfattes som noe urimelig så skulle bruke en time på biblioteket for å dokumentere medisinsk allmennkunnskap.

Kan du redegjøre litt nærmere for hva du egentlig etterlyser og hvorfor?
Den eneste grunnen til at kles reklamene har begynt å avertere mot overvektige er fordi de nå er i flertall, ergo de er tjent med å lage klær for feite. Dette handler ikke om at de bryr seg, eller syntes valker er sexy og kult. Det er rett og slett så enkelt som tilbud og etterspørsel.

Fedme er et enormt helseproblem i vesten, og det kommer til å koste oss dyrt i lengden. Og gjett hvem som må betale? Vi som holder oss friske og sunne og dermed kan jobbe og betale skatt. Det er sterk korrelasjon mellom overvekt og problemer som sykefravær og andre helserelaterte plager.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Den eneste grunnen til at kles reklamene har begynt å avertere mot overvektige er fordi de nå er i flertall, ergo de er tjent med å lage klær for feite. Dette handler ikke om at de bryr seg, eller syntes valker er sexy og kult. Det er rett og slett så enkelt som tilbud og etterspørsel.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da at modeller generelt er sykelig undervektige? Dersom befolkningens gjennomsnitts-BMI var rettesnoren av markedskapitalistiske hensyn, så skulle jo ikke modellene ha anoreksia hele hurven. Faktisk er synet på kvinnekroppen i noen kretser så pervertert at man heller bruker dragqueens: Det er nemlig lettere lage løspupper til en mann enn å fjerne hoftene fullstendig fra en kvinne.

Beklager, men forklaringsmodellen din virker litt for simplistisk. For å sitere H.L. Mencken her: "For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong."
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Den eneste grunnen til at kles reklamene har begynt å avertere mot overvektige er fordi de nå er i flertall, ergo de er tjent med å lage klær for feite. Dette handler ikke om at de bryr seg, eller syntes valker er sexy og kult. Det er rett og slett så enkelt som tilbud og etterspørsel.
Vis hele sitatet...
Tvert imot er vel grunnen til at modeller flest er undervektige og/eller photoshoppet til det urealistiske nettopp det at klesbransjen tjener på at vi alle føler oss mislykket og trenger å kompensere ved å kjøpe fancy ting.


Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Fedme er et enormt helseproblem i vesten, og det kommer til å koste oss dyrt i lengden. Og gjett hvem som må betale? Vi som holder oss friske og sunne og dermed kan jobbe og betale skatt. Det er sterk korrelasjon mellom overvekt og problemer som sykefravær og andre helserelaterte plager.
Vis hele sitatet...
Fedme er et enormt helseproblem som bør adresseres på samfunnsniviå (noe som også gjøres). Din holdning viser imidlertid lite forståelse for alle de ulike og sammensatte grunnene til at folk er feite, og lite empati med de som sliter med dette.

Jeg kunne på samme måte sagt at det er urettferdig at jeg må bruke skattepenger på å hjelpe narkomane, jeg som har vært så ansvarlig og flink og latt være å bli narkis. Det synes jeg er en grov undervurdering av et komplekst problem, og en ekkelt selvgod holdning.
Sitat av entropi Vis innlegg
Tvert imot er vel grunnen til at modeller flest er undervektige og/eller photoshoppet til det urealistiske nettopp det at klesbransjen tjener på at vi alle føler oss mislykket og trenger å kompensere ved å kjøpe fancy ting.



Fedme er et enormt helseproblem som bør adresseres på samfunnsniviå (noe som også gjøres). Din holdning viser imidlertid lite forståelse for alle de ulike og sammensatte grunnene til at folk er feite, og lite empati med de som sliter med dette.

Jeg kunne på samme måte sagt at det er urettferdig at jeg må bruke skattepenger på å hjelpe narkomane, jeg som har vært så ansvarlig og flink og latt være å bli narkis. Det synes jeg er en grov undervurdering av et komplekst problem, og en ekkelt selvgod holdning.
Vis hele sitatet...
Så du prøver nå å si at klesbransjen har gått over til en mer empatisk holdning som de kommer til å tape penger på?

Jeg burde kanskje nevnt at jeg har empati for dem som er overvektige grunnet sykdom eller fordi de har hatt en vanskelig oppvekst. Dette burde være ganske åpenbart, akkurat som med narkomane. Jeg har jobbet i fengsel og møtt på mange triste historier. Så for all del, vi skal hjelpe dem som virkelig trenger det. Samtidig syntes jeg det er et hån mot velferdsstaten at vi skal hjelpe dem som spiser dårlig mat og aldri forlater sofaen, rett og slett fordi de ikke gidder. Jeg spiser sunt og trener relativt regelmessig. Jeg er på langt nær fanatisk, men jeg passer på at jeg har en sunn og god kropp som fungerer i hverdagen.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Så du prøver nå å si at klesbransjen har gått over til en mer empatisk holdning som de kommer til å tape penger på?

Jeg burde kanskje nevnt at jeg har empati for dem som er overvektige grunnet sykdom eller fordi de har hatt en vanskelig oppvekst. Dette burde være ganske åpenbart, akkurat som med narkomane. Jeg har jobbet i fengsel og møtt på mange triste historier. Så for all del, vi skal hjelpe dem som virkelig trenger det. Samtidig syntes jeg det er et hån mot velferdsstaten at vi skal hjelpe dem som spiser dårlig mat og aldri forlater sofaen, rett og slett fordi de ikke gidder. Jeg spiser sunt og trener relativt regelmessig. Jeg er på langt nær fanatisk, men jeg passer på at jeg har en sunn og god kropp som fungerer i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Hvem er disse som bare spiser dårlig mat og ikke gidder noen ting? Helt ærlig tror jeg ikke det finnes noen som passer den beskrivelsen, og hvis det gjør det gjelder det en ekstremt liten gruppe, som også mest sannsynlig har et problem et eller annet sted allikevel. Det er ikke noe enten eller her. Det er mye mer komplisert.

Poenget er at bak enhver atferd ligger det en årsak, ingen VIL være overvektige og risikere sykdom. Men de finnes ikke de du beskriver, og hvis du sier at du kjenner flere så vedder jeg på at du aldri har tenkt over hva grunnen kan være nemlig fordi det er så lett å putte mennesker i bås. Ikke så rart egentlig med tanke på hva man blir servert i media sånn ca hele tiden. Vanskelig å ikke la seg påvirke, og særlig når det kommer til utseende.

Det vil nok i de aller fleste tilfeller ligge et eller annet psykisk problem bak, selv om stoffskifteproblemer og andre sykdommer også forekommer
Sist endret av NodSquad; 1. februar 2017 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jada, hvis man er man overvektig og mener det er realistisk å gå ned i vekt så bør man selvsagt det, ideelt sett. Men man har nå bare ett liv på denne kloden, og det er vel opp til hver og en å forvalte sine tilmålte timer slik man finner meningsfullt. Hvis man opplever at valget står mellom en evig mislykket slankekur som kun avler nederlag og selvhat, og å gi f og leve livet som best man kan med den kroppen man har, så er kanskje det siste et greit valg. Det er uansett deres valg.

Og her kommer en hypotese om hvorfor vi som samfunn blir så provosert over sprudlende, lykkelige feitinger: Er det fordi vi alle sitter her med våre komplekser og følelse av utilstrekkelighet i møte med umulige krav til utseende, kontroll, vellykkethet, popularitet? Og så kommer det noen som så tydelig fikser det utrolig mye dårligere enn oss, og de tillater seg selv å være fornøyd? Skal liksom DE få lov å føle seg bra nok når vi tynne og pene ikke får det til? Nei, de får kjenne sin plass! Vi har stor sympati med feite folk, men det forutsetter at de har dårlig selvtillit og er misunnelige på oss andre.

Hypotese 2: Jeg tror det er mye lettere å gå ned i vekt hvis du er fornøyd med kroppen din. Det er lettere å gjøre noe bra for en kropp du er glad i en en kropp du hater, og det er lettere å gjøre hva som helst hvis du har god selvtillitt. Så hvis man tror denne hetsen skal hjelpe noen så tar man feil.

Og det er uansett ingen som blir hverken friskere, penere eller kulere å være sammen med av å føle seg stygg og mislykket.
Sist endret av entropi; 2. februar 2017 kl. 00:46.
ArbeidsledigProletar
Sitat av entropi Vis innlegg
Jada, hvis man er man overvektig og mener det er realistisk å gå ned i vekt så bør man selvsagt det, ideelt sett. Men man har nå bare ett liv på denne kloden, og det er vel opp til hver og en å forvalte sine tilmålte timer slik man finner meningsfullt. Hvis man opplever at valget står mellom en evig mislykket slankekur som kun avler nederlag og selvhat, og å gi f og leve livet som best man kan med den kroppen man har, så er kanskje det siste et greit valg. Det er uansett deres valg.

Og her kommer en hypotese om hvorfor vi som samfunn blir så provosert over sprudlende, lykkelige feitinger: Er det fordi vi alle sitter her med våre komplekser og følelse av utilstrekkelighet i møte med umulige krav til utseende, kontroll, vellykkethet, popularitet? Og så kommer det noen som så tydelig fikser det utrolig mye dårligere enn oss, og de tillater seg selv å være fornøyd? Skal liksom DE få lov å føle seg bra nok når vi tynne og pene ikke får det til? Nei, de får kjenne sin plass! Vi har stor sympati med feite folk, men det forutsetter at de har dårlig selvtillit og er misunnelige på oss andre.

Hypotese 2: Jeg tror det er mye lettere å gå ned i vekt hvis du er fornøyd med kroppen din. Det er lettere å gjøre noe bra for en kropp du er glad i en en kropp du hater, og det er lettere å gjøre hva som helst hvis du har god selvtillitt. Så hvis man tror denne hetsen skal hjelpe noen så tar man feil.

Og det er uansett ingen som blir hverken friskere, penere eller kulere å være sammen med av å føle seg stygg og mislykket.
Vis hele sitatet...
Takk. Dette her skulle vært trykka ned i halsen på de nitriste hyklerne i denne tråden som tror de er hevet over overvektige fordi de mestrer å være normalvektig.

Uansett hva og hvor i samfunnet man dømmer folk, så har det motsatt effekt av målet (å skyve folk vekk fra gitte problem, være seg overvekt, gambling, dop, you name it)

Si til en overvektig at han er stygg og feit. Han har det jævlig, går ikke ned i vekt.

Si til en nærkis at han er et vrak. Det samme.

Si til en gamer at han er en håpløs nerd foran pcn... Ikke som om h*n kommer til å skifte hobby.

Men det er vel litt for vanskelig for enkelte i denne tråden å forstå denne delen av mennesklig natur. Kanskje har de autistiske trekk? Kanskje er de uintelligente? Kanskje de bare er så redd for å endre mening fordi de har så dårlig selvbilde at selv å bli bevist feil på nettet er for tøff kost?

Ihvertfall mange her som har fått sannheten servert godt og tydelig og tror fremdeles at det finnes en forherligelse av fedme, OG appåtil at det er mange nok som har LYST til å være overvektige, at det er et samfunnsproblem. (AHJAHAHHAHA)

Og for å bare sikre meg, NEI. Benekter ikke at overvekt er et "samfunnsproblem", men benekter hardt at problemet er forherligelse av overvekt og at nevnte overvektige ØNSKER å være i den situasjonen. For det er FEIL. Det er binært. FEIL. Ikke gråsoner.
Sist endret av Batabusa; 3. februar 2017 kl. 13:54. Grunn: gramatikk.
Omg.....slutt å les/se på ukeblader/aviser/instagram/facebook/twitter/tv osvosv da, problem solved.
Dette gjelder egentlig alle, men du får komplekser for kroppen din/utseendet når du konstant ser alle slags kropper på sosiale medier som du mener ser bedre ut enn din. Du mater de med oppmerksomhet, du skaper minner i huet og starter å tenke på det. Du skjønner det bare ikke der og da.
Folk er faen meg dumme. Ikke rart det er sånn, bare hør på ''musikken'' som er i dag for eksempel.

Sist, men ikke minst:

Media presser på med kjendis nyheter, vi klager, men fortsetter å lese.
Det som irriterer meg mest er at overvektige kommer med unnskyldninger om at det er en sjukdom, syndrom eller gener som gjør at det er umulig å bli frisk.
Hva med viljestyrke da? Det er ren latskap, har erfaring med å gå ned i vekt, handler kun om å ha en balansert livsstil, det er bare så
mange fristelser der ute i dag (mat), alle de sterke fargene på barnemat/godteri for eksempel, det påvirker oss uten at vi egentlig ser det. Alle er avhengige av noe, handler bare om å ha kontroll over seg sjøl!
Selvmedlidenhet, er en synd.
Sist endret av yomomma; 4. februar 2017 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av yomomma Vis innlegg
Omg.....
Det som irriterer meg mest er at overvektige kommer med unnskyldninger om at det er en sjukdom, syndrom eller gener som gjør at det er umulig å bli frisk.
Hva med viljestyrke da? Det er ren latskap, har erfaring med å gå ned i vekt, handler kun om å ha en balansert livsstil, det er bare så
mange fristelser der ute i dag (mat), alle de sterke fargene på barnemat/godteri for eksempel, det påvirker oss uten at vi egentlig ser det. Alle er avhengige av noe, handler bare om å ha kontroll over seg sjøl!
Selvmedlidenhet, er en synd.
Vis hele sitatet...
Har vært overvektig. Det der kan kanskje vært sannheten for deg. Men det var ikke sånn veien min ut av 130kg + var.

Overforenkling av hele problemstillinga og du drar alle over en kam fra din horisont. Fordi det var sånn for deg betyr ikke at det funker sånn for andre.

Lykke til med å forstå folk
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Har vært overvektig. Det der kan kanskje vært sannheten for deg. Men det var ikke sånn veien min ut av 130kg + var.

Overforenkling av hele problemstillinga og du drar alle over en kam fra din horisont. Fordi det var sånn for deg betyr ikke at det funker sånn for andre.

Lykke til med å forstå folk
Vis hele sitatet...

Altså, jeg vet bare at det mentale (hjernen din) må være på plass før du kan samarbeide fysisk (kroppen), så hvis du mener at det har en sammenheng, er jeg enig. Om du har diabetes eller astma for eksempel da, som er kronisk, forstår jeg.
Men til syvende og sist, så kan man hvis man vil, for du fikk det jo til?
Hvorfor tror du det har blitt et samfunnsproblem i det hele tatt?
Det har jo ikke vært et problem hele tiden, det har vokst.

Og til sist, slutt å virk sånn småfrekk, det er så teit.
Sist endret av yomomma; 4. februar 2017 kl. 11:36. Grunn: .
ArbeidsledigProletar
Sitat av yomomma Vis innlegg
Altså, jeg vet bare at det mentale (hjernen din) må være på plass før du kan samarbeide fysisk (kroppen), så hvis du mener at det har en sammenheng, er jeg enig. Om du har diabetes eller astma for eksempel da, som er kronisk, forstår jeg.
Men til syvende og sist, så kan man hvis man vil, for du fikk det jo til?
Hvorfor tror du det har blitt et samfunnsproblem i det hele tatt?
Det har jo ikke vært et problem hele tiden, det har vokst.

Og til sist, slutt å virk sånn småfrekk, det er så teit.
Vis hele sitatet...
Har ingen av problemene, faktisk så har jeg ingen kroniske sykdommer, hverken mentalt eller fysisk som er til hindring for å gå ned i vekt.
Men jeg prøver å si at det verden er så uendelig mer kompleks enn at man bare kan bestemme seg for noe.
Klart, for min del var det sånn, og for mange er det sånn. Men jeg var arbeidsledig i den tiden og hadde tid og siden vært heldig og forblitt sånn på tross av mindre tid satt av til det.


Det jeg prøver å si er at det er håpløst å si at det "bare er å ta seg sammen". Da hadde ikke problemet eksistert, vil faktisk gå så langt som å si at det er samfunnet som er problemet i veldig høy andel av problemet og ikke individet.

Du har tråder som dette, hvor folk fordømmer aksept av at noen er større enn andre. Da er de jo bare late og feite.

I tillegg er det knallhardt trykk fra media på begge sider, reklamer for feit mat, missvisende mcdonaldsreklamer for salater med nok dressing til å svømme i.
Og denne fastfooden er jo DESIGNET fra grunnen opp for å være avhengighetsdannende og kjører belønnningssentrene i hjernen.

Hva tyr du til når du har det jævlig fordi du blir dømt? Noe som får deg til æ føle deg bedre? Rusmidler som alkohol (fetende) eller fet mat?

Alternativet er å bryte loven og gå for narkotika. Da sier det seg sjøl at de fleste velger mat på kortsiktig basis.

Så å forenkle det sånn som du gjør, gjør det bare vanskeligere for de som står i det.

Til slutt, slutt å bli så defansiv, er ikke sånn at jeg var frekk med mindre du føler at jeg kanskje TRAFF litt med den siste kommentaren.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Har ingen av problemene, faktisk så har jeg ingen kroniske sykdommer, hverken mentalt eller fysisk som er til hindring for å gå ned i vekt.
Men jeg prøver å si at det verden er så uendelig mer kompleks enn at man bare kan bestemme seg for noe.
Klart, for min del var det sånn, og for mange er det sånn. Men jeg var arbeidsledig i den tiden og hadde tid og siden vært heldig og forblitt sånn på tross av mindre tid satt av til det.


Det jeg prøver å si er at det er håpløst å si at det "bare er å ta seg sammen". Da hadde ikke problemet eksistert, vil faktisk gå så langt som å si at det er samfunnet som er problemet i veldig høy andel av problemet og ikke individet.

Du har tråder som dette, hvor folk fordømmer aksept av at noen er større enn andre. Da er de jo bare late og feite.

I tillegg er det knallhardt trykk fra media på begge sider, reklamer for feit mat, missvisende mcdonaldsreklamer for salater med nok dressing til å svømme i.
Og denne fastfooden er jo DESIGNET fra grunnen opp for å være avhengighetsdannende og kjører belønnningssentrene i hjernen.

Hva tyr du til når du har det jævlig fordi du blir dømt? Noe som får deg til æ føle deg bedre? Rusmidler som alkohol (fetende) eller fet mat?

Alternativet er å bryte loven og gå for narkotika. Da sier det seg sjøl at de fleste velger mat på kortsiktig basis.

Så å forenkle det sånn som du gjør, gjør det bare vanskeligere for de som står i det.

Til slutt, slutt å bli så defansiv, er ikke sånn at jeg var frekk med mindre du føler at jeg kanskje TRAFF litt med den siste kommentaren.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk så enkelt, hvis du bare har litt disiplin og noen som støtter deg som jeg fikk.
''Men jeg var arbeidsledig i den tiden og hadde tid og siden vært heldig og forblitt sånn på tross av mindre tid satt av til det.''

Der har du jo en unnskyldning.
Jeg trodde faktisk ikke det var grunnen, men du visste vel ikke bedre den gangen, så du lærte og gikk ned i vekt.
Det er jo bra at du klarte det da.
Problemet eksisterer når flere og flere begynner å klage på at de har det jævlig, så blåses det opp i media og folk dømmer = de som leser blir påvirka negativt. Da blir det selvfølgelig fokus på det enn det var før.
Ser ikke akkurat sosiale medier som noe positivt.
Jeg bruker rus for å kose meg, noen bruker det for å glemme verden. Hadde jeg hatt et problem med rus hadde jeg ikke klart å fungere engang, noe som det blir til slutt for overvektige også.
Det er bare sutring, det er du som bare kompliserer det.

Jeg har ikke noe i mot overvektige om de er glade og fornøyd med seg selv er det helt greit. Er de negative og klager
på at de konstant er feite, da er det et problem. Du gjorde jo noe med det fordi det ble for mye for kroppen din.
Når det går an å gå opp i vekt går det an å gå ned, det går bare litt treigere. Jeg er ikke den skjerp deg personen, det er bare at det finnes løsninger og ting er ikke alltid så komplisert, kanskje i hodet ditt, for det er lett å overtenke. Positiv tenking er ikke så lett i denne verdenen, men du har faktisk full kontroll over deg selv om du ikke lar deg påvirke.

Jeg kan gi et eksempel, jeg har ikke snusa siden forrige lørdag fordi jeg har 0 kr til neste uke. Det kalles viljestyrke. Jeg kunne lånt penger av venner, men gjør det ikke for jeg vil ikke, sier nei.
Tobakk sies å være svært avhengighetsskapende (når jeg tenker på det nå, så vil jeg jo ha det), men jeg venter heller for det kalles balanse, jeg kan jo slutte, men vil ikke for det er digg.
Før så kunne jeg snuse så være tom, så låne og låne, snuse og røyke samtidig, bruke alle pengene på det nesten.
Så alt er mulig. Og nei du TRAFF meg ikke.
Alle kan ha det vanskelig
ArbeidsledigProletar
Sitat av yomomma Vis innlegg
Det er faktisk så enkelt, hvis du bare har litt disiplin og noen som støtter deg som jeg fikk.
''Men jeg var arbeidsledig i den tiden og hadde tid og siden vært heldig og forblitt sånn på tross av mindre tid satt av til det.''

Der har du jo en unnskyldning.
Jeg trodde faktisk ikke det var grunnen, men du visste vel ikke bedre den gangen, så du lærte og gikk ned i vekt.
Det er jo bra at du klarte det da.
Problemet eksisterer når flere og flere begynner å klage på at de har det jævlig, så blåses det opp i media og folk dømmer = de som leser blir påvirka negativt. Da blir det selvfølgelig fokus på det enn det var før.
Ser ikke akkurat sosiale medier som noe positivt.
Jeg bruker rus for å kose meg, noen bruker det for å glemme verden. Hadde jeg hatt et problem med rus hadde jeg ikke klart å fungere engang, noe som det blir til slutt for overvektige også.
Det er bare sutring, det er du som bare kompliserer det.

Jeg har ikke noe i mot overvektige om de er glade og fornøyd med seg selv er det helt greit. Er de negative og klager
på at de konstant er feite, da er det et problem. Du gjorde jo noe med det fordi det ble for mye for kroppen din.
Når det går an å gå opp i vekt går det an å gå ned, det går bare litt treigere. Jeg er ikke den skjerp deg personen, det er bare at det finnes løsninger og ting er ikke alltid så komplisert, kanskje i hodet ditt, for det er lett å overtenke. Positiv tenking er ikke så lett i denne verdenen, men du har faktisk full kontroll over deg selv om du ikke lar deg påvirke.

Jeg kan gi et eksempel, jeg har ikke snusa siden forrige lørdag fordi jeg har 0 kr til neste uke. Det kalles viljestyrke. Jeg kunne lånt penger av venner, men gjør det ikke for jeg vil ikke, sier nei.
Tobakk sies å være svært avhengighetsskapende (når jeg tenker på det nå, så vil jeg jo ha det), men jeg venter heller for det kalles balanse, jeg kan jo slutte, men vil ikke for det er digg.
Før så kunne jeg snuse så være tom, så låne og låne, snuse og røyke samtidig, bruke alle pengene på det nesten.
Så alt er mulig. Og nei du TRAFF meg ikke.
Alle kan ha det vanskelig
Vis hele sitatet...
Det du sier at ekstern påvirkning fra samfunnet er et VALG.
Sånn er det bare ikke. Vi er konstruert for å leve i flokk. Vi ønsker fra naturens side å passe inn.

Når du sier at du snuser, så må jeg spørre, hva fikk deg til å begynne?
Var det helt og holdent din egen idé? Det var altså ikke noen i din omgangskrets som drev med det?
De fleste begynner fordi det er "kult" i tenåra. Jeg tviler på at det var et ekte russug som fikk deg til å begynne, med mindre du trappa ned fra sigg.

Viljestyrke overstyrer ikke det at man ønsker å passe inn, viljestyrke vil sjeldent vinne når du er på bunnen uten støtte fra "flokken" eller samfunnet.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Det er faktisk så enkelt, hvis du bare har litt disiplin
Vis hele sitatet...
Nei vet du, det er faktisk ikke så enkelt. For meg er det ganske enkelt å holde vekta mi stabilt, for jeg har aldri vært overvektig. Det krever bare litt disiplin i hverdagen, og kanskje litt ekstra innsats for å få bort et par kilo etter jula. Men har kroppen stabilisert seg på et overvektig nivå så er det veldig, veldig vanskelig å stabilisere seg på et lavere nivå etterpå. De fleste klarer å gå ned i vekt, men som regel ender man på samme vekt eller høyere etter en stund. Kroppen har ekstremt sterke mekanismer for å unngå vekttap. Det er faktisk rart noen klarer det i det heletatt. For de fleste innebærer det å leve på slankekost kombinert med økt sultfølelse hver dag resten av livet. Det kan overhodet ikke sammenliknes med det vi andre må gjøre for å holde vekta nede.

http://forskning.no/mat-og-helse-ove...ig-holde-vekta
burde vært möderatör
Sitat av Batabusa Vis innlegg
RRREEEEEEEEEEEEE!!!!
Men det er vel litt for vanskelig for enkelte i denne tråden å forstå denne delen av mennesklig natur. Kanskje har de autistiske trekk? Kanskje er de uintelligente? Kanskje de bare er så redd for å endre mening fordi de har så dårlig selvbilde at selv å bli bevist feil på nettet er for tøff kost?

Ihvertfall mange her som har fått sannheten servert godt og tydelig og tror fremdeles at det finnes en forherligelse av fedme, OG appåtil at det er mange nok som har LYST til å være overvektige, at det er et samfunnsproblem. (AHJAHAHHAHA)

Og for å bare sikre meg, NEI. Benekter ikke at overvekt er et "samfunnsproblem", men benekter hardt at problemet er forherligelse av overvekt og at nevnte overvektige ØNSKER å være i den situasjonen. For det er FEIL. Det er binært. FEIL. Ikke gråsoner.
Vis hele sitatet...
Bro... er det noen i denne tråden som fremstår autistisk så er det deg, trust me. Og jeg mener ikke det som en fornærmelse, er 100% real. Du burde få det utredet, just in case.

Jeg tror forsåvidt ikke at det finnes folk der ute som har LYST til å være feite, men jeg vet at det finnes folk som ikke GIDDER å gjøre noe med det. Å påstå at det ikke finnes gråsoner er FEIL.

See what I did there? :^)
Og seriøst, gi deg med personangrepene. Du har nå kalt, eller insinuert som en passiv aggressiv bitch, at dine meningsmotstandere blant annet er menneskelig lavmål, mindre intelligente og til og med tilbakestående! Voks opp!
Sitat av entropi Vis innlegg
OK. Vi tolker nok forskjellig, men jeg skal forklare hvordan jeg oppfatter dem.

1: Feite kvinner rekonstruerer reklamebilder, for å vise at fashion is for everybody og your body is beautiful because it is yours.

Reklame/media generelt presenterer veldig tynne folk, noe som får feite folk til å føle at de ikke hører hjemme i situasjonene som vises. F eks ser man aldri feite folk i noe som likner seksuelle situasjoner. Man ønsker å vise at feite mennesker også finnes, som noe annet enn triste og selvhatende mobbeoffer. Å være glad i sin egen kropp betyr ikke at man mener den er perfekt. Men kroppen vår er ikke bare utseendet vårt, det er vår måte å være i verden på. Det går an å være stolt av og glad i kroppen sin for alt det den lar oss gjøre og oppleve, selv om den har noen feil.

2: Dama ønsker at feite folk skal gå fra dette:

It took me a long time to accept myself. I hated myself. Hated how I looked, how much I weighed, everything about me.

Til dette:

in the last four years I have accepted myself for the person I am. I am not my weight or my size. I am a wife to a loving man. I am a mother to a beautiful 18 month old daughter. I am a friend and a college graduate. I may be fat but i am beautiful.

Ikke fordi hun synes overvekt er bra og at flere burde prøve det, men fordi overvektige også fortjener å være lykkelige, ha god selvtillitt og føle seg verd å elske. Hun forteller hvordan ovgivelsene nærmest forventer at de skal hate seg selv, at det skal være en skinny girl inni der som lengter ut. De mener altså at overvektige burde føle seg fremmedgjort i sin egen kropp. Den kroppen som er dem og som huser deres eksistens på jorden. Jeg synes det er rart å forlange av noen.

3: Adele sier ikke at hun er vakker fordi hun er overvektig. Faktisk sier hun ikke at hun er vakker i det hele tatt. Det hun sier er at, hold dere fast, det å være vakker (=tynn) er ikke så viktig for henne. Musikk er viktigere. Ser man det, det finnes kvinner som ikke har som fremste mål å være et sexsymbol, men å være flink til det man gjør!
Vis hele sitatet...
1. At alle kropper er vakre er en Disney fantasi som ikke stemmer overens med virkeligheten. Sykdom er ikke attraktivt. Fatties kan kle seg i Gucci-undertøy og posere foran kamera så mye de ønsker, men de lurer ingen...

2. Fair enough, har ikke noe å si imot det egentlig. Bortsett fra at hun er langt ifra "beautiful" lol

3. Adele sier på slutten at hennes mål her i livet er å aldri bli tynn. Det høres fryktelig bittert ut spør du meg. Som om man liksom ikke både kan være i god form og prestere bra som sangerinne. Hun er ærlig i starten av det sitatet. Bitch be lazy
Sitat av Lillepus Vis innlegg
Pappabetaler:
Siden det er lov å være personlig og gå etter person. Hva er din BMI?
Vis hele sitatet...
Over 9000. Hva er din a?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
pappabetaler: Det er nok ikke først og fremst Batabusa som virker "autistisk" her (og bare for å ha sagt det: dette er ikke /b/). Batabusa er ikke den som kategorisk avfeier tanken på at folk kan føle noe utover det en selv kan forestille seg, og som flatt ut benekter at det finnes mellomting mellom to ekstremalpunkter.

Det finnes en rekke totalt ukontroversielle fysiske og psykologiske tilstander som kan forårsake, forsterke eller medvirke til fedme. At du ikke forstår hvordan det er å ha en av disse får så være, men gjør deg selv og alle andre en tjeneste og prøv å ikke uttale deg om ting du ikke begriper deg på. Jeg har for eksempel aldri vært, la oss si, stoffavhengig, men jeg sitter da for faen ikke her og spiller det ned i en direkte motbydelig oppvisning av manglende empati, og skal ha det til å være noe helt uproblematisk å gå gjennom og noe alle bare bitcher om for moro skyld? Det er lov å tenke.
Det som irriterer meg mest med denne saken er vel egentlig oppstandelsen av "Fat Acceptance Movement" (Ja, dette er en ting). Jeg er i utgangspunktet en kar med et ganske libertansk syn på livet, men når en sykelig livsstil skal gjøre en kampsak av å ikke bli skilt ut i mengden, ved å akkurat skille seg ut fra mengden og stå ut i rampelyset, blir det noe som skurrer for min del. For å dra poenget litt langt; denne typen "aksept" og kampsaker kan i verste fall lede til "Alcoholics Acceptance Movement". De er tross alt bare mennesker med sine plager og mangler og psykologiske/fysiologiske utfordringer, de også.
Sitat av PairADice Vis innlegg
For å dra poenget litt langt; denne typen "aksept" og kampsaker kan i verste fall lede til "Alcoholics Acceptance Movement". De er tross alt bare mennesker med sine plager og mangler og psykologiske/fysiologiske utfordringer, de også.
Vis hele sitatet...
Eh ja... er de ikke det da? Jeg synes det høres ut som en god idé å akseptere at en del rusmisbrukere ikke klarer eller ønsker å ta kampen mot avhengigheten og heller ha som mål at de skal få det best mulig i det livet de har. Jeg tror i alle fall ikke det er konstruktivt å snakke dem ned eller påstå at vi, som ikke er i deres sko, har en quick fix på problemet som kun innebærer litt selvdisiplin.

Takk for samnenlikningen
Sist endret av entropi; 5. februar 2017 kl. 19:33.
Jeg er uenig. Selv om fedme i utgangspunktet kun går utover "pasienten", kan andre sykelige livsstiler, som i dette eksempelet alkoholisme, påvirke de rundt på en særdeles negativ måte. Selv om jeg som sagt er åpen for at folk flest skal få leve som de vil, strekker denne tanken seg kun til det punktet hvor de blir en kilde til skader og traumer for andre. At alkoholikere og andre rusmisbrukere skal få stå fritt fram til å ødelegge sin egen kropp og eget liv er opp til de, men når rusen tar overhånd i livet og fører til fyllekjøring, konemishandling og sanseløs vold er grensen nådd. Fedme fører selvfølgelig ikke til fysisk mishandling av familiemedlemmer, men "Sykelig livsstilaksept" kan, som jeg sier, ved ytterste punkt føre til "Substance abuser Accept Movement", hvor denne typen livsførsel og oppførsel ufarliggjøres og/eller settes i offerposisjon, fordi "man skal være snille med alle som har et problem".

Vær den du er eller vil være. Men ikke la det gå ut over andre.
Javel, ok. Feitinger får skjerpe seg og bli tynne, narkiser må skjerpe seg og bli nyktre. Problem solved.
Sist endret av entropi; 5. februar 2017 kl. 22:22.
Tror du misforstår kraftig hva jeg sier. Feite folk skal få være feite, narkiser skal få narkomanisere så mye de vil, og fylliker skal få drikke. Det de IKKE skal få gjøre, er å gjøre sin egen sykelige livsstil til en kampsak om aksept fordi noen føler seg tråkket på når andre påpeker at de faktisk har en sykelig livsstil. Jeg reagerer på at aksept av én sykelig livsstil og de konsekvensene som medfølger, kan føre til aksept av andre sykelige livsstiler med de konsekvensene som medfølger. Jeg gjentar meg selv; Folk skal få ødelegge seg selv så mye de vil. Bare ikke la dritten flyte over på andre.
Det er jo ikke en kampsak om å få folk til å bli feite. Det handler for det første om at problemet er et ekte problem og ikke bare mangel på selvdisiplin, og for det andre at vekten ikke er den eneste eller viktigste egenskapen ved personen.
burde vært möderatör
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hjelpes, det stemmer jo! Det finnes ingen som mener at morbid overvekt skal være vakkert. Det handler om å la dem slippe i evig skam på grunn av det. Fordi det er håpløst å oppnå resultater om du hater deg sjøl.

Men grunnleggende forståelse av psykologi vil du også skjønt dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt feite skal skamme seg, jeg har sagt at de bør akseptere virkeligheten og eventuelt ta noen grep for å forbedre helsen sin om de ønsker det. Å oppfordre feite folk til å være stolte over sine valker sørger bare for å opprettholde status quo. Folk trenger motivasjon for å komme seg opp av sofaen, ikke for å gro fast i den.