Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2618
Er det mylig å få ny IP-adresse?
Ikke bombesikker, men dersom du skal ha ny ekstern IP Adresse må du enten benytte VPN eller kontakte ISP.
Man kan sette opp VPN på noen rutere.

Dette er ikke mitt fag, ta det med en klype salt
Slå av modemet ditt over natta. Kanskje du får ny ip når du slår det på igjen neste morgen. Dette i henhold til DHCP-leasen.
Trådstarter
Er det enkelt å sette opp en vpn-løsning? Trenger man noe ekstera utstyr?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Er det enkelt å sette opp en vpn-løsning? Trenger man noe ekstera utstyr?
Vis hele sitatet...
Det er betre for alle parter om du fortel problemet ditt, og ikkje påtenkt løysing.

https://xyproblem.info/
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Er det mylig å få ny IP-adresse?
Vis hele sitatet...
Kan jo bruke VPN eller proxy.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er betre for alle parter om du fortel problemet ditt, og ikkje påtenkt løysing.

https://xyproblem.info/
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg ønsker en ny IP-adresse eller skjule den jeg har hatt i lengre tid. Dette for å kunne gjennopta medlemskap i forum der noen har hacket seg inn på min profil og ødelagt.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Problemet er at jeg ønsker en ny IP-adresse eller skjule den jeg har hatt i lengre tid. Dette for å kunne gjennopta medlemskap i forum der noen har hacket seg inn på min profil og ødelagt.
Vis hele sitatet...
Høres jo ut som noe VPN kan hjelpe med, dersom du har fått en IP ban.
VPN er bare et program du laster ned. Veldig enkelt og intuitivt.

Vet ikke hva som er bra av gratis VPN, men bruker selv PIA.
Ofte fornyer NIC's eksisterende IP-adresse istedenfor å be om en helt ny en.
Dette blir gjort via DHCP option 50 som du kan lese mer om i RFC 2132.
Det kommer an på DHCP-oppsettet til ISP på hvordan adressetildelingen foregår.
En leverandør kan velge å ignorere forespørselen og heller tildele en helt annen adresse.

La oss si at ISP har gjenkjenning av MAC-adresse; Da kan du prøve å endre MAC-adresse på WAN-interfacet ditt.
Dersom NIC'et husker en tidligere tildelt IP-adresse og ber ISP om denne, kan det selvsagt hende at du får tildelt denne selvom du har byttet MAC-adresse på WAN-if.
Trådstarter
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Ofte fornyer NIC's eksisterende IP-adresse istedenfor å be om en helt ny en.
Dette blir gjort via DHCP option 50 som du kan lese mer om i RFC 2132.
Det kommer an på DHCP-oppsettet til ISP på hvordan adressetildelingen foregår.
En leverandør kan velge å ignorere forespørselen og heller tildele en helt annen adresse.

La oss si at ISP har gjenkjenning av MAC-adresse; Da kan du prøve å endre MAC-adresse på WAN-interfacet ditt.
Dersom NIC'et husker en tidligere tildelt IP-adresse og ber ISP om denne, kan det selvsagt hende at du får tildelt denne selvom du har byttet MAC-adresse på WAN-if.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke grunnlag for å forstå noe av siden jeg ikke er kurset i denslags. Blir derfor litt for komplisert for meg dersom det ikke finnes noen enklere måte å forklare hva jeg må gjøre.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Dette har jeg ikke grunnlag for å forstå noe av siden jeg ikke er kurset i denslags. Blir derfor litt for komplisert for meg dersom det ikke finnes noen enklere måte å forklare hva jeg må gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo gjenta det andre har skriver som du velger å ikke gjøre.

Bruk
Vpn

Det
Er
Bare
Ett
Program

Pcen
Tror han bare er ute etter en kjempelett løsning ala on off switch som gjør alt for han
Vet ikke hvilken leverandør du har men Telenor pleide så jeg regner med at de fortsatt, å lease ut IP til private. Det vil si at du mest sannsynlig får tildelt en ny offentlig IP om du skrur av alt utstyret og lar det stå av over natten. Når du skrur alt utstyret på igjen og det spør etter en IP vil du få tildelt en ny om din gamle er tatt av noen andre i mellomtiden.
En må betale ekstra for en statisk/fast IP adresse.
Trådstarter
Sitat av Satho Pronth Vis innlegg
Vet ikke hvilken leverandør du har men Telenor pleide så jeg regner med at de fortsatt, å lease ut IP til private. Det vil si at du mest sannsynlig får tildelt en ny offentlig IP om du skrur av alt utstyret og lar det stå av over natten. Når du skrur alt utstyret på igjen og det spør etter en IP vil du få tildelt en ny om din gamle er tatt av noen andre i mellomtiden.
En må betale ekstra for en statisk/fast IP adresse.
Vis hele sitatet...
Jeg har bredbåndsabbonement fra Get. Mulig jeg kan ringe dem og forhøre meg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg har bredbåndsabbonement fra Get. Mulig jeg kan ringe dem og forhøre meg.
Vis hele sitatet...
Det enkleste for deg vil være å bruke VPN. Da kan du skifte IP så ofte du bare ønsker, så om du har noen kroner på kontoen så går du til https://privateinternetaccess.com eller https://nordvpn.com og registrerer deg der. Da får du brukernavn og passord som du bruker i det programmet de har lagd for å gjøre dette enklest mulig for deg.

Om du synes dette høres komplisert ut, så er det egentlig ikke det. Veldig kort forklart så vil all trafikken fra PCen eller telefonen hvor du bruker dette programmet bli rutet gjennom andre steder enn din normale nett-trafikk sånn at det tilsynelatende ser ut som om du befinner deg på ett annet sted enn du gjør. Så på den måten kan du få det til å se ut som om du befinner deg i f.eks Tyskland uten at du gjør stort annet enn å trykke på en knapp.
Trådstarter
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Det enkleste for deg vil være å bruke VPN. Da kan du skifte IP så ofte du bare ønsker, så om du har noen kroner på kontoen så går du til https://privateinternetaccess.com eller https://nordvpn.com og registrerer deg der. Da får du brukernavn og passord som du bruker i det programmet de har lagd for å gjøre dette enklest mulig for deg.

Om du synes dette høres komplisert ut, så er det egentlig ikke det. Veldig kort forklart så vil all trafikken fra PCen eller telefonen hvor du bruker dette programmet bli rutet gjennom andre steder enn din normale nett-trafikk sånn at det tilsynelatende ser ut som om du befinner deg på ett annet sted enn du gjør. Så på den måten kan du få det til å se ut som om du befinner deg i f.eks Tyskland uten at du gjør stort annet enn å trykke på en knapp.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at man kan koble til et vpn i windows 10 under innstillinger. Betyr det at man må ha et slikt abbonement for å kunne koble til via disse innstillingene?

Jeg har også prøvd å gå inn på cmd med ipconfig /release og deretter ipconfig /renew men får bare den samme ip adressen tilbake.
Sist endret av Ingebrigt; 26. juli 2022 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg ser at man kan koble til et vpn i windows 10 under innstillinger. Betyr det at man må ha et slikt abbonement for å kunne koble til via disse innstillingene?

Jeg har også prøvd å gå inn på cmd med ipconfig /release og deretter ipconfig /renew men får bare den samme ip adressen tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvis du leter så kan du sikkert finne noe gratis, men hvilken kvalitet disse tilkoblingene vil ha kan vel variere. Selv har jeg brukt privateinternetaccess i mange år uten problemer, og ikke er det spesielt dyrt heller med tanke på det ekstra laget med sikkerhet man får.