Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1353
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Av og til når jeg setter I.V så vet jeg at jeg har truffet.

Den luften som er fra pumpen, litt blir jo fanget av kanylegreien.

Men hva med luften som går rett i åren.?
Leste de flesrw blodpropper av luft kommer av I.V.
Små luftproppper er som oftest ufarlig.
Så det er egentlig bare en myte at det kommer luft sammen med greiene?

Har hørt at det man være farlig men har ikke noe kilder på det
Noen små luftbobler tror jeg ikke er farlig. Var på sykehuset når min mor hadde kreft og så på at det gikk inn mange milliliter luft IV, og sykepleieren sa at det ikke var noe å tenke på.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenkte på luften i kanylen.

Er forresten veldig nøye og filtrerer ofte to ganger og tar ut alt av luft i pumpen.

Jeg presser nesten alt jeg kan ned i filteret og tar det kun I. V. når det er skikkelig dop og blankt. Det er forresten null problem med luftbobler som ellers er vanskelig.

Jeg har jo vært borti gate dop I.V. men fordi dårligere enn forventet.

Skjønner ikke folk som bruker slik dop I. V. Det er jo 80% dritt om de er heldig. Begynner å bruke alkohol for å løse opp stuket. De har jo ikke litt peiling.

Om det er et synt opiat som trenger alkohol men snakker ikke om det i det hele tatt.
Det er ikke veldig farlig med en boble luft i en sprøyte.
Ta dette med en klype salt, men mener å ha hørt om en lærer/lege eller lignende som injiserte 2,5ml luft. Han mente 5ml også kan gå, men trikset er hvor man stikker, og viktigst av alt, hvor fort du injiserer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenkte på luften i kanylen.

Er forresten veldig nøye og filtrerer ofte to ganger og tar ut alt av luft i pumpen.

Jeg presser nesten alt jeg kan ned i filteret og tar det kun I. V. når det er skikkelig dop og blankt. Det er forresten null problem med luftbobler som ellers er vanskelig.

Jeg har jo vært borti gate dop I.V. men fordi dårligere enn forventet.

Skjønner ikke folk som bruker slik dop I. V. Det er jo 80% dritt om de er heldig. Begynner å bruke alkohol for å løse opp stuket. De har jo ikke litt peiling.

Om det er et synt opiat som trenger alkohol men snakker ikke om det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har holdt på med nåla i noe sånt som 15 år, og en ting jeg har innsett er at kroppen tåler utrolig mye. Jeg har til tider vært skikkelig destruktiv, som f.eks den gangen jeg mistet en kork med pepper i gulvet på arbeidsbilen. Jeg lot det bare ligge der sånn halvveis under setet, men når posen var tom og desperasjonen steg så tok jeg like greit en sprøyte med 2.5ml vann og tømte det nedi gulvet der. Som du sikkert kan tenke deg til så var ikke akkurat den der bilen ren, og etter at jeg hadde løst opp amfetaminet og filtrert det så glinset det av støvpartikler i sprøyta - men jeg tok det alikevel. Jeg fikk litt feber denne gangen, men det gikk over etter noen timer - men kroppen fungerte like bra. Nå sies det at sånne ting over tid kan ødelegge lungene, da det kan skapes ansamlinger der som aldri vil forsvinne, så det anbefales vel ikke å gjøre sånt hvis du er glad i kroppen din. Og den der lufta som finnes inne i kanylen har jeg egentlig aldri tenkt på...

Tenkte bare jeg skulle dele en av mine historier rundt dette med nåla og helse. Jeg var skikkelig forsiktig i veldig mange år, og satt med lommelykt og lyste hver gang jeg dro opp en pumpe - men etter hvert som livet ble hardere, så ble jeg mer likegyldig og destruktiv også.
Sist endret av tasmus82; 26. juli 2022 kl. 08:12.
Her har vi fagfolk sin vurdering, til tross for at det også skaper forvirring slik jeg legger det fram:

Sitat av Rune Erlandsen, Lege
''SMÅ LUFTBOBLER ER IKKE FARLIG: Det er viktig å huske at små luftbobler i sprøyter og ved infusjoner ikke er farlige! Moderne medisinsk utstyr og sykepleiernes kunnskap og håndtering forhindrer at store mengder luft kommer inn i blodet ditt.''
Vis hele sitatet...
[1].

Rune hevder at det ikke er krise med en liten luftboble. Jeg har også hørt en sykepleier si dette.

Med det sagt, så vil fagansvarlig for akuttmedisin, Trond Nordseth; Overlege/ Førsteamanuensis i anestesi ved NTNU uttale seg på en litt annen måte:

Sitat av Trond Nordseth
Bobler av gass (luft) kan også komme inn i blodet utenfra, for eksempel ved injeksjon fra en sprøyte som ikke er tømt for luft. Gassbobler i blodet vil drive med blodstrømmen til de kommer ut i årer som er så små at boblene kiler seg fast. Derved stanses eller forstyrres blodstrømmen på tilstopningsstedet. Ved mange eller store gassembolier kan sirkulasjonsforstyrrelsen få alvorlige følger.
Vis hele sitatet...
[2.]
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Relevant:

Tusen takk for den. Ble litt klokere selv om det var litt motstridende.


Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Jeg har holdt på med nåla i noe sånt som 15 år, og en ting jeg har innsett er at kroppen tåler utrolig mye. Jeg har til tider vært skikkelig destruktiv, som f.eks den gangen jeg mistet en kork med pepper i gulvet på arbeidsbilen. Jeg lot det bare ligge der sånn halvveis under setet, men når posen var tom og desperasjonen steg så tok jeg like greit en sprøyte med 2.5ml vann og tømte det nedi gulvet der. Som du sikkert kan tenke deg til så var ikke akkurat den der bilen ren, og etter at jeg hadde løst opp amfetaminet og filtrert det så glinset det av støvpartikler i sprøyta - men jeg tok det alikevel. Jeg fikk litt feber denne gangen, men det gikk over etter noen timer - men kroppen fungerte like bra. Nå sies det at sånne ting over tid kan ødelegge lungene, da det kan skapes ansamlinger der som aldri vil forsvinne, så det anbefales vel ikke å gjøre sånt hvis du er glad i kroppen din. Og den der lufta som finnes inne i kanylen har jeg egentlig aldri tenkt på...

Tenkte bare jeg skulle dele en av mine historier rundt dette med nåla og helse. Jeg var skikkelig forsiktig i veldig mange år, og satt med lommelykt og lyste hver gang jeg dro opp en pumpe - men etter hvert som livet ble hardere, så ble jeg mer likegyldig og destruktiv også.
Vis hele sitatet...

Ja det er vel det de kaller "frossern" her jeg kommer fra, når de får noe rusk i pumpen.

Har hørt om tobakksrusk og og annet.

Takk for innspill.
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Jeg har holdt på med nåla i noe sånt som 15 år, og en ting jeg har innsett er at kroppen tåler utrolig mye. Jeg har til tider vært skikkelig destruktiv, som f.eks den gangen jeg mistet en kork med pepper i gulvet på arbeidsbilen. Jeg lot det bare ligge der sånn halvveis under setet, men når posen var tom og desperasjonen steg så tok jeg like greit en sprøyte med 2.5ml vann og tømte det nedi gulvet der. Som du sikkert kan tenke deg til så var ikke akkurat den der bilen ren, og etter at jeg hadde løst opp amfetaminet og filtrert det så glinset det av støvpartikler i sprøyta - men jeg tok det alikevel. Jeg fikk litt feber denne gangen, men det gikk over etter noen timer - men kroppen fungerte like bra. Nå sies det at sånne ting over tid kan ødelegge lungene, da det kan skapes ansamlinger der som aldri vil forsvinne, så det anbefales vel ikke å gjøre sånt hvis du er glad i kroppen din. Og den der lufta som finnes inne i kanylen har jeg egentlig aldri tenkt på...

Tenkte bare jeg skulle dele en av mine historier rundt dette med nåla og helse. Jeg var skikkelig forsiktig i veldig mange år, og satt med lommelykt og lyste hver gang jeg dro opp en pumpe - men etter hvert som livet ble hardere, så ble jeg mer likegyldig og destruktiv også.
Vis hele sitatet...
Jeg kom på noe når jeg leste teksten din og det med lungene, en god venn av meg som er død nå fikk blodpropp på lungene etter å ha vert sløv med å filtrere Subutex han skøyt. Han brukte å bare blande og filtrerte i ny og ne. Var ikke det han døde av.