Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2101
Vet at for noen år siden så var det vanskelig å skaffe jobb med tatovering i tryne, hender eller hals. Er dette noe arbeidsgivere bryr seg om lengre? Er det mindre sjanse for trøbbel i yrkesfag?

Går anleggsgartner og tenker å ta et par utover årene. Noen erfaringer?

Takk såmye og god helg.
Ville ventet til jeg ble 40 med å tatovere meg i trynet, - ser bare dumt ut på kids...
Har selv på hendene, aldri fått noe tyn for dette.
Kjenner andre som har hals hender osv de har yrkesfaglige jobber.

Vil tro at om det skulle ha vært noen som hadde klaget, ville vel dette ha vært noen gamle konservative sure folk.
Det er ingen som klager for folk gir faen, - det er jo helt vanlig med fengselstatoveringer på både gutter, jenter og transer i 2022, men det betyr ikke at du ikke ser ut som en idiot.
Sikkert litt vanskeligere å få jobb i banken men er du håndverker gir sjefen faen i tatoveringer i trynet
Kommer an på jobben. Med et fagbrev tror jeg det skal godt gjøres at du blir droppet på grunn av tatoveringer. Men sannsynligvis ikke ideelt med for eksempel hakekors og kjønnsorgan godt synlig. Styr unna religiøse og støtende motiv som eksempelvis våpen så vil du nok ikke få noen problemer på grunn av tatoveringene.
Før var det større stigma knyttet til tatoveringer.
I et serviseyrke ( kanskje ikke bar) eller yrker hvor du møter kunder i salgsituasjoner ville jeg helst ikke ansatt folk med tattiser i ansikte. Hals og hender kan gå. De fleste er i dag meget tolerante ovenfor dekorerte kropper. Kjenner mange fantastiske mennesker som i eldre dager ville blitt tatt for kriminelle eller sjøfolk pga tatoveringene sine.
Jeg tror mange med meg, i dag, evner å se forbi dette.
Kontroversielle støtende motiver bør du unngå.
I et håndtverkeryrke bør du være rett safe, tenker jeg.
Hals og hender har blitt mer akseptert med årene. Spesielt som håndverker. Har man et nazisymbol eller andre provoserende tattoeringer godt synlig er det litt værre.

Skal man jobbe på sykehjem er de nok litt mer konservative, selvom sykepleiere generelt er ganske tattoert om dagen.

t. Jobber på sykehus
Sist endret av Superspurv; 23. juli 2022 kl. 16:13.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hals og hender har blitt mer akseptert med årene. Spesielt som håndverker. Har man et nazisymbol eller andre provoserende tattoeringer godt synlig er det litt værre.

Skal man jobbe på sykehjem er de nok litt mer konservative, selvom sykepleiere generelt er ganske tattoert om dagen.

t. Jobber på sykehus
Vis hele sitatet...
Har jobbet på sykehjem ganske lenge, har en del synlige tatoveringer og kan telle på én hånd hvor mange negative kommentarer jeg har fått - kan tvert imot ikke huske alt det artige og fine jeg har fått hørt, både fra pårørende og pasienter. Så sykehjem er ganske safe, faktisk!
Selv i yrkesfagbedrifter hvor du ikke har kundekontakt så vil du møte på rasshøl som diskriminerer for den minste ting, men de sjefene er faktisk uansett greiest å unngå uansett hvordan du ser ut.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Selv i yrkesfagbedrifter hvor du ikke har kundekontakt så vil du møte på rasshøl som diskriminerer for den minste ting, men de sjefene er faktisk uansett greiest å unngå uansett hvordan du ser ut.
Vis hele sitatet...
Man er ikke et diskriminerende rasshøl selv om man forstår at en som tror det er kult å se ut som et gjengmedlem ikke alltid er i stand til å ta smarte valg for bedriften, men kan selvsagt være flink til å jobbe...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Man er ikke et diskriminerende rasshøl selv om man forstår at en som tror det er kult å se ut som et gjengmedlem ikke alltid er i stand til å ta smarte valg for bedriften, men kan selvsagt være flink til å jobbe...
Vis hele sitatet...
Men man er et diskrimerende rasshøl om man er stinn i fordommer og svart-hvitt tankegang, kanskje....?
Sitat av Medusa Vis innlegg
Men man er et diskrimerende rasshøl om man er stinn i fordommer og svart-hvitt tankegang, kanskje....?
Vis hele sitatet...
Ev. Stinn i tattiser, hvem vet
Sist endret av Montezuma; 23. juli 2022 kl. 17:35.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Ev. Stinn i tattiser, hvem vet
Vis hele sitatet...
Ja, gud forby...
er du flink får du sikkert jobb
Dukker du opp til intervju med kompetansen i orden og attraktiv personlighet så skinner alt detta ganske fort igjennom alt av ytre utseende. Og stadig flere verdsetter mennesker av "farge" (ikke hudfarge, men med sprudlende karisma, særegne stiler osv..) så om om du i tillegg klarer å være litt kul med stilen din så kan det fort være et pluss.
BRAND ∞ STRONG
Kokker var jo å anse som rockestjerner en periode og veldig mange av de har mye tattiser på armer og hender.
Sist endret av vindaloo; 23. juli 2022 kl. 21:14.
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Det er godt å lese alt dere skriver. Jeg er veldig glad for at verden har blitt mer aksepterende av tatoveringer, har alltid syns siden jeg var ung at det var noe som var teit å diskriminere mot. Håper dere har en flott helg og nyter det gode været

Nå må jeg bare komme på to ord på fire bokstaver å ha på knokene... hehe
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Det er godt å lese alt dere skriver. Jeg er veldig glad for at verden har blitt mer aksepterende av tatoveringer, har alltid syns siden jeg var ung at det var noe som var teit å diskriminere mot. Håper dere har en flott helg og nyter det gode været

Nå må jeg bare komme på to ord på fire bokstaver å ha på knokene... hehe
Vis hele sitatet...
Om folk har blitt mer aksepterende vet jeg ikke helt, er mange som ikke liker tatoveringer. Men de fleste skjønner at man er mer enn blekket på kroppen, og da spesielt i jobbsamenheng. Det sier ingenting om kompetansen din. I det store bildet betyr ikke tatoveringene noe som helst, men noen har mer øye for detaljer...

Tenk deg godt om før du merker deg selv permanent. Kjipt å høre det men det er viktig. Du kan forandre deg mye på noen år. Jeg hadde mange ideer når jeg var 18 år, og er i dag sjeleglad for at jeg blant annet ikke tatoverte flaggermuser på hoftene eller "HARDCORE" på fingrene... Fingertatoveringer er en dårlig idé sånn forresten, kan fade raskt og på mange blir blekket stygt etter kort tid.

Man får også et ufrivillig "image" av noen. Andres fordommer og meninger kan du ikke gjøre noe med. Med andre ord må du selv akseptere at noen vil dømme deg for tatoveringene, og at blekket kan gjøre et negativt inntrykk på noen. Om det er uproblematisk så sier jeg bare kjør på..
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Sitat av Medusa Vis innlegg
Tenk deg godt om før du merker deg selv permanent. Kjipt å høre det men det er viktig. Du kan forandre deg mye på noen år. Jeg hadde mange ideer når jeg var 18 år, og er i dag sjeleglad for at jeg blant annet ikke tatoverte flaggermuser på hoftene eller "HARDCORE" på fingrene... Fingertatoveringer er en dårlig idé sånn forresten, kan fade raskt og på mange blir blekket stygt etter kort tid.
Vis hele sitatet...
Er klokt det du sier, tror uansett det blir en god del på resten av kroppen før jeg tar på noen synlig plass, er bare kjekt å vite om hender og hals slik at jeg kan planlegge godt. Mest fordi som du sier så har man litt dumme ideer i 18-års alderen, og akkurat nå virker det skamstilig med "coca cola" på knokene.
Jeg har diskutert tatoveringer med en gjeng rike folk som eide masse bedrifter, og der var konsensus at det er en narsissistisk og harry ting å bruke penger på, og jeg er egentlig enig selv om det kan være fint. Du annonserer liksom at du har bitt på agnet og tror du er en jævla spesiell merkevare, litt som de med personlige bilskilt, som også ble nevnt i samme negative ordelag. Men er du flink har det ikke en dritt å si lenger, heldigvis. Om folk vil pine og betale for å pynte seg så er det fritt frem, men du kan fort bli oppfattet som overfladisk av fordomsfulle grinebitere som meg.

Er du håndverker kommer fingertatoveringer forresten til å bli ekstra stygge ekstra fort siden du jobber såpass mye med hendene.
Du blir sett på som en idiot av vanlige folk, og old school kriminelle får en trang til å kveste deg om du tror det er gøy å herme etter dem, men kjør på med humoristiske fengselstatoveringer, går nok greit ift. jobb...
Sist endret av Montezuma; 24. juli 2022 kl. 07:42.
Har tatisser i både trynet hals å hender og har aldri møtt på problemer i jobb pga av det. Men jeg eier stilen min sykt da
Jeg er ikke så sikker på at det er mer akseptert idag. Det er vel heller at de som ikke liker det har blitt flinkere til å holde kjeft.
BRAND ∞ STRONG
Linken fører til et intervju med årets unge kokk Jimmy Øien hos godt no
Han har tatoveringer på hals og hender. Regner med at han har gått yrkesfag.