Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2936
Hei,

Har en venn med en tidliger dom , fyllekjøing, fra 2014.
-Ble idag oppringt av Politiet, der de forklarte at de samlet materiell til Dna-register ??
-alle tidligere dommfelte ble nå "kontaktet for å registrere"
Dna, de ville komme på besøk, på huset, å ta bommulllspinn-test. ??
-Er dette rèelt, elle rer Politiet ute etter noe annet ?...


Driver PolitietDNA-Registrering ?
"Kan politiet ta DNA av alle?

Politiet har tillatelse i loven til å innhente DNA i alle tilfeller der det er skjellig grunn til mistanke mot personen (dvs. over 50 % sannsynlighet for at personen er skyldig), og straffen for lovbruddet vil kunne medføre frihetsstraff."

Ifra:
https://www.nrk.no/norge/sporsmal-og...dna-1.11690984
Fikk selv brev i posten om og komme og levere dna og fingeravtrykk tidligere i år etter en kjøre sak for 2 år tilbake.
Hvorfor er politiet interessert i å ta DNA fra folk som var innvolvert i en sak for over to år siden?
Sitat av Poppis Vis innlegg
Hvorfor er politiet interessert i å ta DNA fra folk som var innvolvert i en sak for over to år siden?
Vis hele sitatet...
Fordi de kan.

Jeg er gammel nok til at jeg har fulgt debatten om DNA-registrering helt siden det tidlige 2000-tallet, og jeg husker hvor kontroversielt det var. Tilhengerne agiterte for bedre rettsikkerhet, motstanderne for at alvorlig formålsglidning lå i kortene. Motstanderne ble jevnt over avskrevet som paranoide konspirasjonsteroretikere all den tid det bare skulle brukes på kriminelle dømt for alvorlige volds- og sedelighetsforbrytelser. Men akkurat som forutsatt har kravene til registrering stadig avtatt, helt til vi for noen år siden nådde det punktet der nær sagt all annen befatning med politiet enn fornyelse av passet medfører tvungen DNA-registrering. Grunnen til at vennen til TS ikke har blitt innkalt før nå skyldes helt enkelt at registreringskapasiteten ved Rettsmedisinsk Institutt så langt har vært flaskehalsen. Derfor gadd man ikke å registrere folk som kun hadde trafikkovertredelser på rullebladet. Nå har RI imidlertid trolig fått mer og bedre utstyr, og arbeidet med å fjerne etterslepet har begynt.

Siden jeg formodentlig allerede er stemplet som en uhelberedelig konspiratoriker av mine meningsmotstandere på dette punkt, tillat meg å titte inn i krystallkulen og fremme ubegrunnede spådommer om fremtiden: Barnebarna til de fleste som leser dette kommer til å bli DNA-registrert ved fødselen.

For politiet vil det selvsagt være nyttig om absolutt alle mennesker i landet er DNA-registrert, enten de er tidligere domfelte eller ikke. Da trenger man kun en prøve fra åstedet, og selv førstegangsforbrytere kan pågripes uten videre. Innevndingene mot dette regimet er av prinsippiell karakter og argumentene som taler i mot komplett DNA-registrering er for abstrakte for mange. Man ser de umiddelbare fordelene ved å ha et samfunn der de fleste former for kriminalitet tilsynelatende er umulig, for dette er fordeler som kan tallfestes. Riktignok er det heller tvilsomt at de kan tallfestes korrekt, men i motsetning til idealer som 'frihet', 'uskyldspresumpsjon' og idéen om å sikre seg mot fremtidige tyranner er oppklaringsprosenter konkrete tall. For mange er dessverre gale tall bedre enn ingen tall overhode.
Men spørsmålet er jo hvor vidt han er pliktet til å levere DNA, eller ikke.
Selvfølgelig har de lov til å spørre folk pent og håpe på et samtykke, men er det noen som vet om man har rett til å nekte?
Dette høres for meg ut som noe man har rett til å nekte å være med på... Det høres bare alt for sykt ut til at det kan være 100% sant.
Kjenner jeg politiet rett, så liker de å holde skuespill for folk, og late som alt er rutine og "joda dette må du være med på", når det ofte er "egentlig kan du si nei til dette". Men det sniker de seg ofte unna, og håper du ikke kjenner dine rettigheter. Småby-snuten her jeg bor, driver hvertfall på sånt.
Det enkle svaret er ja, er du dømt i en sak hvor det KAN gies fengselsstraff så kan de ta prøven på deg/han.
M.a.o du trenger ikke å ha fått soning i dommen for at de kan skal kunne ta prøven uten en egen rettskjennelse på det.
Sist endret av TrooperTom; 21. august 2016 kl. 16:13.
Har selv måtte møte opp for å avgi dna-prøve på en fyllesak for lenge siden. Kjipt å være i et sånn register, men bør ikke by på problemer dersom du holder loven.