Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2959
Hei, jeg plalegger å starte en nonprofitable organisasjon som driver med brygging og brenning. Planen er som følger:

En organsisasjon som Brygger/brenner alkohol
For å være med er det en månedlig/årlig Donasjon
Om du har donert, så får du en hviss % av det som brygges

Dette vil få bort avgift på alkoholen, så blir alt i alt billigere.
Det er ingen regel imot dette (så vidt jeg er kjennt)

Hva tenker folk om dette?
Hvis det er lov er jeg værtfall med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Dette vil få bort avgift på alkoholen, så blir alt i alt billigere.
Det er ingen regel imot dette (så vidt jeg er kjennt)
Vis hele sitatet...

Sitat av https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27#%C2%A76-1
Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet, eller etter § 3-1b første ledd eller § 4-2 tredje ledd. Bevillingen kan omfatte alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin, eller all alkoholholdig drikk. Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin.
Vis hele sitatet...

For det første vil du neppe få løyve til å starte brenneri på det grunnlaget du skisserer.

For det andre er det tvilsomt at det vil kvalifisere til eige bruk; det må fort tolkast som personlig bruk i næraste husstand.
Du må kanskje sminke årsaken til at du ønsker å starte bryggeri men det lar seg gjøre. Hva med si at årsaken er tradisjonsbæring, fremming av kulturelt viktig kunnskap, spre økt kunnskap om den norske fauna gjennom bruk av urter, vilt voksende bær og frukter til smakstilsettning av brennevinet eller noe annet "heimstell" aktig som har kkurat mange nok buzz words til at det virker fornuftig?

Om du sminker dette godt nok og lager vide nok vedtekter så kommer du helt sikkert i mål.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får alltids lov å starte bryggeri, men du får ikkje lov til å ikkje betale alkoholavgift, og du får heller ikkje gi vekk produktet utan viare. Og du får neppe starte brenneri.

Å få tillatelse til å tilvirke alkohol krever ikkje buzzwords. Det krev at du demonstrerer og dokumenterer evne til å følgje regelverket for tilvirkning.
Skulle stått brenneri i posten min, beklager.
Buzz word er et universalmiddel som med hell kan brukes i all kontakt med det offentlige. Buzz word og sminke gir gjennomslag, og det er faktisk mange mindre foretak som lever greit på nettopp dette med å sminke søknader til det offentlige. Og de har jo ofte ikke gjort vesentlige endringer ifht tidligere søknader som er avslått, men språket er finpusset, kanskje fokuset i budskapet er spisset også er det drysset på rikelig med høykvalitets buzz words som viser at søknaden er "i takt med tiden og klar for fremtiden".

Så ja med rett krydder og spisset fokus så får han helt sikkert lov å starte brenneri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Skulle stått brenneri i posten min, beklager.
Buzz word er et universalmiddel som med hell kan brukes i all kontakt med det offentlige.
Vis hele sitatet...
Ikkje når det er eit konkret regelverk som ikkje er spesielt fleksibelt når det kjem til krav til t.d. internkontrollsystem. Har du ikkje IKS på plass vil ikkje buzzwords hjelpe deg ein femtometer på vegen.

Alkohol er eit slikt område. Det er relativt gjennomregulert, og skjønnsmarginen forvaltninga har er liten.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Så ja med rett krydder og spisset fokus så får han helt sikkert lov å starte brenneri.
Vis hele sitatet...
Ikkje så lenge føremålet er å gi bort alkohol til aksjonærer...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje når det er eit konkret regelverk som ikkje er spesielt fleksibelt når det kjem til krav til t.d. internkontrollsystem. Har du ikkje IKS på plass vil ikkje buzzwords hjelpe deg ein femtometer på vegen.

Alkohol er eit slikt område. Det er relativt gjennomregulert, og skjønnsmarginen forvaltninga har er liten.
Vis hele sitatet...
Du mener det. Jeg mener buzz word trumfer alt. Fordi det til syvende og sist er mennesker som gir tilslag eller avslag. Og det går i alt fra byggesaker, til løyver, tilskudd etc.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje så lenge føremålet er å gi bort alkohol til aksjonærer...
Vis hele sitatet...
Og det er der sminkingen og spissingen kommer inn. Er det gitt et avslag så kan sminkingen begynne. Da må sannheten sminkes. Formålet er ikke lenger å gi vekk alkohol til medlemmer, men å sikre ivaretakelse av viktig landbrukshistorisk brukskunst, ivareta landbrukskunnskap og videreformidle denne kunnskapen til nye generasjoner slik at faget ikke dør ut, dessuten må en jo ikke glemme viktigheten av kortreist urter, bær og frukt høstet på bærekraftig vis slik våre forfedre har gjort i generasjoner. Denne kunnskapen må forvaltes og settes i system for å sikre gjenbruk og akkumulering av matnyttige vekster i norsk fauna.

Som sagt sminke og buzz word er et universalmiddel. Og jeg er ingen ordkunstner, bare en blekfet fyr med konsentrasjonsvansker, dysleksi og snevert konsentrasjonsvindu. Om en "kunstner" hadde sminket en slik søknad så går den nok igjennom til sist. Selv om det handler om øl og brennevin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du mener det. Jeg mener buzz word trumfer alt. Fordi det til syvende og sist er mennesker som gir tilslag eller avslag. Og det går i alt fra byggesaker, til løyver, tilskudd etc.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ikkje får tilvirkningsløyve til eige bruk, og det er generelt forbode å gi bort alkohol i Noreg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Og det er der sminkingen og spissingen kommer inn. Er det gitt et avslag så kan sminkingen begynne. Da må sannheten sminkes. Formålet er ikke lenger å gi vekk alkohol til medlemmer, men å sikre ivaretakelse av viktig landbrukshistorisk brukskunst, ivareta landbrukskunnskap og videreformidle denne kunnskapen til nye generasjoner slik at faget ikke dør ut, dessuten må en jo ikke glemme viktigheten av kortreist urter, bær og frukt høstet på bærekraftig vis slik våre forfedre har gjort i generasjoner. Denne kunnskapen må forvaltes og settes i system for å sikre gjenbruk og akkumulering av matnyttige vekster i norsk fauna.
Vis hele sitatet...
Det er lovkrav knytta til tilvirkningsbevilling. Det du kjem med antyder at du ikkje har brukt tre sekunder på å settje deg inn i relevant lovverk. Smisking hjelper deg generelt ikkje med å få aksept for konkrete lovbrot. Smisking kan funke om det er eit tvilstilfelle. Det trådstarter skisserer er ikkje eit tvilstilfelle - det er åpenbart fullstendig på kant med både tekst og intensjon i alkohollova.

Det er departementet som skal gi bevilling, og dei har rimelig profesjonelle sakshandsamarar som nok fort er jurister - og ergo forstår lover og forskrifter.

T.d. skriv sosial og helsedirektoratet følgjande:
Sitat av https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/402/Handbok-i-alkoholloven-mv-rundskriv-IS-5-2008.pdf
Tvilsspørsmål kan bli stilt ved såkalte “spleiselag”. Det er ikke i strid med loven at flere personer uten bevilling kjøper inn alkoholholdig drikk, selv om en enkelt person står for innkjøpene og senere får betaling av de andre dersom dette er avtalt på forhånd. Det kan være problematisk å trekke grensen mellom overdragelse mot vederlag som er bevillingspliktig, og gave som ikke er bevillingspliktig. Dersom alkoholholdig drikk blir gitt som gave i en sammenheng
der også mottakeren yter noe, må det vurderes konkret om overdragelsen faktisk er en gave, eller om den etter forholdene må anses som vederlag.
Vis hele sitatet...
Det trådstarter skisserer er ikkje eit reelt tvilstilfelle. Det er åpenbart kva føremålet er, og det er altså salg av alkohol. Og då må du i tillegg til tilvirkningsbevilling ha salsbevilling. Det minner litt om bryggeripubane som har poppa opp rundt om i siviliserte strok.

Kort sagt; slutt å vere idiot. For det er det du er her. Du repeterer påstanden om smisking, og når eg kommenterer kvifor det neppe vil fungere repeterer du den.
Ja ja du får tru det du vil du. Spesielt at du nok en gang går til personangrep. Hadde jeg hatt ledig tid og for mye cash så skulle jeg gått til et av disse foretakene som driver proft med sminking og spissing og søkt om løyve og tillatelse til en stiftelse for å ha brenneri bare for å bevise at det er mulig.

Det er jo innlysende at søknad må være innenfor rammene for hva som er lov. Og når ts har fått svar på at det han skisserer ikke er lov så må han sminke årsaken - ellers får han jo bare avslag. Hvordan konsumet skal foregår i praksis etter brenning vil de nok finne en løsning på. De får nok ikke en tatt med seg et fat med sprit hjem hver, men de kan sikkert ha brenneri-aften med innlagt smaking.

Det er ikke slik at du alltid har rett vidarlo, og du får ikke mer rett av å starte med personangrep. Det er heller ikke smisking jeg snakker om. Det er å bruke språket til søkers fordel. Sørge for at søknaden er innenfor rammene som kan godtas av løyve-giver også sørge for at den menneskelige faktoren tipper vektskålen i riktig retning. Dette er nærmest en industri, det er et felt som omsetter for flere hundre millioner per anno, at du tror at din tolkning er så perfekt at ikke andre kan tolke det annerledes får stå for din regning. Men du motsier altså en vekst-bransje, og det er mange svært smarte folk som lever godt av å selge konsulenttjenester på dette feltet.
Sist endret av random67489; 13. desember 2018 kl. 20:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja ja du får tru det du vil du. Spesielt at du nok en gang går til personangrep. Hadde jeg hatt ledig tid og for mye cash så skulle jeg gått til et av disse foretakene som driver proft med sminking og spissing og søkt om løyver bare for å bevise at det er mulig.
Vis hele sitatet...
Personangrep? Det var utelukkande sakleg, og basert på din oppførsel i tråden. Du gjentar at det handler om sminking, eg har lenka til lover og rettleiing i lova, for tolkning. Du gjentar påstanden.

Er ikkje det idiotisk?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hvordan konsumet skal foregår i praksis etter brenning vil de nok finne en løsning på. De får nok ikke en tatt med seg et fat med sprit hjem hver, men de kan sikkert ha brenneri-aften med innlagt smaking.
Vis hele sitatet...
Det er skjenking. I følgje rettleiaren som er lenka til:
Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevilingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.
Vis hele sitatet...
I det du tar betalt er det mot eit vederlag. Og som nevnt tidlegare er å gi bort alkohol ulovleg. Ergo er føremålet - å unndra seg alkoholavgift - ikkje gjennomførbart. Eg har aldri nekta for at du kan få tillatelse til tilvirkning, men det vil ikkje hjelpe deg ein forbanna millimeter med å unndra deg alkoholavgift, som trådstarter har oppgitt som motivasjon!
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er ikke slik at du alltid har rett vidarlo, og du får ikke mer rett av å starte med personangrep. Det er heller ikke smisking jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Det er du som nevner smisking og sminking først, så om du ikkje snakker om det er det litt rart at du har brukt to innlegg på å snakke om det.

Resten av innlegget ditt er utelukkande repetisjon av tidlegare innlegg. Du får ikkje meir rett av å skrive mykje tekst.

For å sei det enkelt: ja, sjølvsagt kan du få tillatelse til tilvirkning. Men då må du betale alkoholavgift. Utallige bryggeripuber har tillatelse til tilvirkning og skjenking. So what else is new? Det ville sjølvsagt vore ein idiotisk tanke å angripe at det er mulig.
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2018 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
buzzwords etc.
Vis hele sitatet...
henvis gjerne til konkrete tilfeller der bruk av buzzwords i en søknaf har utgjort noen forskjell på sluttresultatet.
Sist endret av random42099; 13. desember 2018 kl. 21:13.
Trådstarter
36 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at du ikkje får tilvirkningsløyve til eige bruk,

Det er lovkrav knytta til tilvirkningsbevilling. Det du kjem med antyder at du ikkje har brukt tre sekunder på å settje deg inn i relevant lovverk. Smisking hjelper deg generelt ikkje med å få aksept for konkrete lovbrot. Smisking kan funke om det er eit tvilstilfelle. Det trådstarter skisserer er ikkje eit tvilstilfelle - det er åpenbart fullstendig på kant med både tekst og intensjon i alkohollova.

den.
Vis hele sitatet...
Hvilke lovkrav?

Vidarlo, så du mener i det landet jeg bor, der jeg er født har jeg ikke lov til å stifte en samling som ivaretar brygger/brenne kulturen fra det landet jeg kommer fra med andre som kommer fra samme land?

Hvor er regelverket der jeg som privatpersjon ikke har lov til å gi bort øl eller brennvin til myndige?
Sist endret av ruby666; 14. desember 2018 kl. 06:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Hvilke lovkrav?

Vidarlo, så du mener i det landet jeg bor, der jeg er født har jeg ikke lov til å stifte en samling som ivaretar brygger/brenne kulturen fra det landet jeg kommer fra med andre som kommer fra samme land?

Hvor er regelverket der jeg som privatpersjon ikke har lov til å gi bort øl eller brennvin til myndige?
Vis hele sitatet...
Har du noen gang tenkt over, hvorfor det heter akkurat Vinmonopolet?


Så langt etter min kunnskap, så er det kun Arcus, som har lov til å destillere brennevin i Norge.
Sist endret av aluminiumfluorid; 14. desember 2018 kl. 08:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Hvilke lovkrav?

Vidarlo, så du mener i det landet jeg bor, der jeg er født har jeg ikke lov til å stifte en samling som ivaretar brygger/brenne kulturen fra det landet jeg kommer fra med andre som kommer fra samme land?

Hvor er regelverket der jeg som privatpersjon ikke har lov til å gi bort øl eller brennvin til myndige?
Vis hele sitatet...
Joda, du har lov til å drive t.d. kurs i brygging, eller at ein neve personer går saman om utstyr og brygger i fellesskap. Du har lov til å starte bryggeri, og drive det, med tilhøyrande innbetaling av avgifter. Då kan du til og med selje det du lager. Men du kan grovt sagt ikkje gi det vekk.

Men det var ikkje det du skisserte i første innlegg.

Om du brygger som privatperson er det ingen som bryr seg om at du gir vekk litt. Men har du t.d. skjenkeløyve eller salsløyve har du ikkje lov til å gi vekk alkohol.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Har du noen gang tenkt over, hvorfor det heter akkurat Vinmonopolet?


Så langt etter min kunnskap, så er det kun Arcus, som har lov til å destillere brennevin i Norge.
Vis hele sitatet...
Vinmonopolet har monopol på sal av alkohol over 4.7% til forbrukarar. Monopolet på tilvirkning av brennevin er oppheva, og det er mange småbrenneri rundt om. T.d. har du eit i Hardanger som lager eplebrennevin.
Trådstarter
36 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Joda, du har lov til å drive t.d. kurs i brygging, eller at ein neve personer går saman om utstyr og brygger i fellesskap. Du har lov til å starte bryggeri, og drive det, med tilhøyrande innbetaling av avgifter. Då kan du til og med selje det du lager. Men du kan grovt sagt ikkje gi det vekk.

Men det var ikkje det du skisserte i første innlegg.

Om du brygger som privatperson er det ingen som bryr seg om at du gir vekk litt. Men har du t.d. skjenkeløyve eller salsløyve har du ikkje lov til å gi vekk alkohol.



Vinmonopolet har monopol på sal av alkohol over 4.7% til forbrukarar. Monopolet på tilvirkning av brennevin er oppheva, og det er mange småbrenneri rundt om. T.d. har du eit i Hardanger som lager eplebrennevin.
Vis hele sitatet...
Om du brygger i en ikke gevinst organisasjon, så brykker du med samme rett som individe ettersom du ikke er ett selskap. Og om folk er villig til å "donere" penger så er det ingen som betaler for spriten. Om spriten derimot blir solg, må man betale moms og alkoholavgift.

§4-2 Bevillingen kan være alminnelig eller bare gjelde skjenking til deltakere i sluttet selskap.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_5#%C2%A74-4
Sist endret av ruby666; 14. desember 2018 kl. 16:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Om du brygger i en ikke gevinst organisasjon, så brykker du med samme rett som individe ettersom du ikke er ett selskap. Og om folk er villig til å "donere" penger så er det ingen som betaler for spriten. Om spriten derimot blir solg, må man betale moms og alkoholavgift.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er feil. Som individ kan du tilvirke alkoholhaldig drikk til eigen bruk. Som organisasjon har du ingen eigen bruk; det er eventuelle medlemmer som vil bruke det, og det fell såleis utanom fritaket for tilvirkningsbevilling.

Om fem personer går saman om å bryge, og deler utstyr, og alle gjer ein aktiv innsats, vil det antakeleg gå inn under eigen bruk. Om hundre gjer det samme, vil det neppe falle inn under unntaket.

Viare så er ikkje norsk rett så firkanta som du gir inntrykk av. Om tilgang til spriten er betinga av 'donasjon' er i realiteten donasjon vederlag for sprit, og ergo må du ha sal/skjenkebevilling i tillegg til tilvirkningsbevilling.

Og du må sjølvsagt betale alkoholavgift, MVA også viare.

Kort sagt er ideen din basert på at du ikkje kjenner lovverket.

Sitat av ruby666 Vis innlegg
§4-2 Bevillingen kan være alminnelig eller bare gjelde skjenking til deltakere i sluttet selskap.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_5#%C2%A74-4
Vis hele sitatet...
Kva er relevansen av dette? Det går på skjenkeløyve. Og selskap her må tolkast som forsamling, ikkje i betydninga firma eller organisasjon. Med lukka selskap meiner alkohollova altså ei klart avgrensa forsamling, på ein slik måte at almennheta ikkje har tilgang. Det kan t.d. vere eit bryllaup med gjesteliste, eller firmafest der kun tilsette har adgang.
Sist endret av vidarlo; 14. desember 2018 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
36 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. Det er feil. Som individ kan du tilvirke alkoholhaldig drikk til eigen bruk. Som organisasjon har du ingen eigen bruk; det er eventuelle medlemmer som vil bruke det, og det fell såleis utanom fritaket for tilvirkningsbevilling.

Om fem personer går saman om å bryge, og deler utstyr, og alle gjer ein aktiv innsats, vil det antakeleg gå inn under eigen bruk. Om hundre gjer det samme, vil det neppe falle inn under unntaket.

Viare så er ikkje norsk rett så firkanta som du gir inntrykk av. Om tilgang til spriten er betinga av 'donasjon' er i realiteten donasjon vederlag for sprit, og ergo må du ha sal/skjenkebevilling i tillegg til tilvirkningsbevilling.

Og du må sjølvsagt betale alkoholavgift, MVA også viare.

Kort sagt er ideen din basert på at du ikkje kjenner lovverket.



Kva er relevansen av dette? Det går på skjenkeløyve. Og selskap her må tolkast som forsamling, ikkje i betydninga firma eller organisasjon. Med lukka selskap meiner alkohollova altså ei klart avgrensa forsamling, på ein slik måte at almennheta ikkje har tilgang. Det kan t.d. vere eit bryllaup med gjesteliste, eller firmafest der kun tilsette har adgang.
Vis hele sitatet...
Hva om donasjonene kun blir godtatt i BTC? BTC er ikke annerkjennt som en valuta i norge.

Hvorfor snakker du om skjenkebevilling egentlig? det er ingen ansatte eller noe slikt...
Sist endret av ruby666; 14. desember 2018 kl. 16:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Hva om donasjonene kun blir godtatt i BTC? BTC er ikke annerkjennt som en valuta i norge.
Vis hele sitatet...
Dette er desperat.

Korleis du motar donasjoner har ikkje praktisk betydning her. Om du mottar bitcoins, kroner eller sauelår vil det vortsatt reknast som mot vederlag. Vederlaget treng ikkje vere pengar.

Forøvrig er BTC nøyaktig like anerkjent som amerikanske dollar.

Sitat av ruby666 Vis innlegg
Hvorfor snakker du om skjenkebevilling egentlig? det er ingen ansatte eller noe slikt...
Vis hele sitatet...
Du lenka til alkoholloven §4-2, som går på skjenkebevilling. Skjenkebevilling har ingenting med tilsette å gjere heller.
Sist endret av vidarlo; 14. desember 2018 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjelden jeg kimer inn i vidarlos forsvar rett og slett fordi han klarer kampene sine på strak arm selv, men her er TS sykt på viddene. Du sier du skal starte forening, hvor donasjoner skal gi andelstakere en vare? Dette er en forretning. Denne varen er sprit. Du er underlagt lov om skjenkebevilling. Ferdig snakka. Det hadde eksistert titalls, om ikke hundretalls, av disse foreningene om du hadde hatt rett. Du har jo null peiling på verken grammatikk, rettskriving eller juss.
Målet var billigere alkohol, unngå avgift og ha medlemsfordeler. Nå er det slått fast at det ikke lar seg gjøre. Er det noen måter å likevel kunne dra nytte av en semi-lovlig drift? Ja det kan jo være, det får nesten ts tenke ut selv. Og om han finner måte å redusere risiko på eller finner måter der deler av den verdige varen kan konsumeres uten å bli bokført eller skattelagt så er det jo fortsatt gevinst i forhold til opprinnelig plan.

Alternativet er jo selvsagt å bare gjøre alt på gamlemåten, der alt skjer på privaten, uten at myndighetene innvies i prosessen. Ts brenner sprit privat, og deler med venner og bekjente. De kan betale per liter, dele på kostnadene eller bestille i kvantum. Pengene rett i foret og null skatt, null avgift og null stress med myndigheter. Sålenge du ikke blir tatt da. Men det går vel helst bra det vel?